News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-04-10:HS/Metro Metromatkustajien turvallisuudentunne romahti

Started by Elemosina, 10.04.2013, 14:04:39

Previous topic - Next topic

TheVanishedTerrorist

Quote from: Sunt Lacrimae on 13.04.2013, 17:34:47
Quote from: crissaegrim on 13.04.2013, 14:39:36
Quote–?Tietysti voi olla, että ihmiset kokevat turvattomuutta, kun raskaasti varustautuneita vartijoita näkyy entistä useammin, hän arvelee.

Vähän kummallinen arvelu. Ettäkö vartijoiden läsnäolo tekee ihmisiin päinvastaisen vaikutuksen? Itselleni tulee turvan tunne nähdessäni vartijan tai poliisin. Eri asia on varmaankin jos paikalle pamahtaa SWAT-tiimi pomminpurkijoineen ym.

Vittu mitä tuubaa. Vai että raskasta varustusta. Mielestäni TKP, kaasu ja käsiraudat eivät vielä täytä raskaan varustuksen tunnusmerkkejä mutta saahan sitä toisaalta olla ihan mitä mieltä huvittaa. Eri asia jos jätkillä olisi '26- tuumaiset telarit ja vielä reisitelakassa ns. "perhekaasut" kannossa, silloin saattaisin etäisesti ymmärtää.

Kyllä se ainakin omaa turvallisuudentunnetta parantaa kun näen vaikka siellä metroasemalla ulkoisesti kykenevän ja ammattitaitoisen oloisia kollegoita, joilla on työn suorittamiseen tarpeelliset varusteet. Ja ei, meillä ei ole "sikaniska sikaniskan tunnistaa"- tyyppistä salaista vartijatervehdystä.
Vartijan näköisiä vartijoita kaivattaisiin rauhoittamaan tilannetta yhdessä jos toisessakin paikassa. Aina pareittain ja kunnon arsenaali käsillä. Sellaiset veijarit vielä että käyttävät jos tulee tarvis.

junakohtaus

Quote from: Leijona78 on 13.04.2013, 18:11:53
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.

Mä olen sitten varmaan ihan helvetin pelottava näky, kun en ole tätäkään huomannut.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Tabula Rasa

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 21:42:29
Quote from: Leijona78 on 13.04.2013, 18:11:53
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.

Mä olen sitten varmaan ihan helvetin pelottava näky, kun en ole tätäkään huomannut.

Taitaa olla niin että mamut ovat paskahousuja(eivät uskalla 1-1 vaan aina joko isommalla porukalla tai heikomman, vanhus, lapsi, vammainen, nainen päälle uskaltaa uhota). Puhutaan siis varsinaisista. Ei minullakaan ole ollut ongelmia varsinaisista johtuen 190/kaappi koosta+vittumaisesta asenteesta. Mutta aika monta tuttua ja kaveria löytyy joilla negatiivisia kokemuksia. Yhdistävä tekijä heillä on se että kyseessä vanhus, vammainen, lapsi tai muuten huomattavasti fyysisesti heikompi osapuoli. 
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Aleksi Mustonen

Tarkoitettiinko ylempänä, että metron oviaukon kohdalla tuupataan vastaantulevaa henkilöä olkapäällä, vaikka mahtuisi ohittamaan siististikin? Vai tapahtuuko tönimistä myös esimerkiksi metrovaunun sisällä ja kahdella kädellä?

Raro

Quote from: matkamiehiii on 13.04.2013, 13:31:39
Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Pelkästään tämän viikon työmatkojen aikana (eletään keskiviikkoa) on kaksi episodia joissa osallisena meitä jo noin 500 vuotta rikastanut vähemmistö... Meteli aivan käsittämätön  >:(

Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.
Suomalaiset on tottunut että kaikki on suht hiljaa oli kyseessä bussi tai metro ym. muissa kulttuureissa taas tuollaista käytöstä pidettäisiin outona, heh.

Välillä omaankin bussiin tulee aina noita afrikkalaistaustaisia ja he naureskelee ja puhuu kuin kotonaan olisi niin että puoli bussia kuulee, ei sillä että se minua häiritsisi mutta sellaisia ne kulttuurierot vaan tuppaa olemaan.  :flowerhat:

Minua häiritsee. Haluan olla rauhassa.

Tämä kulttuuri on suomalainen. Ei ole merkitystä, vaikka muissa kulttuureissa pidettäisiin outona. Jos haluaa menestyä Suomessa, kannattaa ottaa selvää kulttuurista ja pyrkiä elämään sen kanssa, ei taistelemaan sitä vastaan.
Jos ei veroilla saa edes yövartijaa, missä valtion legitimiteetti? -- Toadie

Tabula Rasa

Quote from: Aleksi Mustonen on 13.04.2013, 23:46:53
Tarkoitettiinko ylempänä, että metron oviaukon kohdalla tuupataan vastaantulevaa henkilöä olkapäällä, vaikka mahtuisi ohittamaan siististikin? Vai tapahtuuko tönimistä myös esimerkiksi metrovaunun sisällä ja kahdella kädellä?

Kyllähän nuo kävelee päälle sekä asemilla, metroissa että kaduilla. Sama paska, eri paikka.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Oami

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 16:58:28
Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?

Toisen maailmansodan jälkeen Suomen junissa on kuollut onnettomuuksissa 43 ihmistä. (Lähde Wikipedia.) Tosin junien ulkopuolella on myös kuollut ihmisiä mm. tasoristeyksissä. Näistä pitäisi kyllä raakata itsemurhat pois.

Tuo 43 tekee keskimäärin 0,63 uhria vuodessa. Pahin yksittäinen vuosi sodan jälkeen oli 1957, jolloin kuoli 26 (kaikki Kuurilassa, nykyisessä Hämeenlinnassa). Toisaalta 2000-luvulla ei ole kuollut ketään.

Niin tai näin, jopa 26 on pientä kun sitä verrataan tieliikenteeseen: yli 200 kuollutta, joka vuosi.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Jukka Wallin

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 16:13:51
Pakko myöntää että se tuli heitettyä intuitiolla. Sanotaan niin, että olen hyvin, hyvin yllättynyt jos paljastuu että julkisissa liikennevälineissä tapettiin 2011 enemmän kuin 288 ihmistä.

http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/autouutiset/liikennekuolemia-viime-vuotta-enemman/558612/


Verrataanko metroa ja tieliikennettä toisiinsa? Nakkikioskin jonoa ja metroliikennetä voitaisiin verrata keskenään. Metrossa tuskin tapahtuu kuin yksi kuolemaan johtanut tapahtuma joka kymmesvuosi jossa ulkopuolinen puukottaa tuntemattoman. Mutta sitäkin useammin metrojunan eteen itsemurha aikeissa tehtyjä hyppyjä,  1-2 kuukausittain...
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Vera

Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:28:37
Varsinaisestihan nyt ihmetellään mikä on muuttunut. Väestössä ei ole tapahtunut sen kummempia, huumeongelma on se sama kuin vuosi sitten.

Muakin ihmetyttää - käytän metroa joka päivä ja aika usein myöhään illalla enkä ole havainnut mitään muutoksia.

Ratikat sen sijaan tuntuvat viime aikoina menneen huonompaan suuntaan. Ainahan niissä on ollut joitain huutavia tyyppejä, mutta viime aikoina on näkynyt aika aggressiivisia sellaisia.

repa

Metrossa matkustaessa kannattaa hankkia viilto/pisto suojatut hanskat ja liivit, joita portsarit käyttävät ja tietysti visiirillä varustettu kypärä,  niin olet ainakin isommilta osumilta turvassa, jos puukko alkaa heilua  :)

repa

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 23:25:20
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 21:42:29
Quote from: Leijona78 on 13.04.2013, 18:11:53
Quote from: Puhdas sielu on 13.04.2013, 17:12:07mamu saattaa yksinkertaisesti kävellä päälle ja töniä. Olen ymmärtänyt, että näin henkilö ottaa tilan haltuun ja näyttää konkreettisesti omaa valtaansa, kun toinen matkustaja joutuu väistämään.
Näin on. Ja mamuthan eivät koskaan väistä, mikäli vastaan tulee valkoihoinen kantis. Joko sinä/minä väistetään tai tulee kolari. Valkoihoinen on noissa tilanteissa aina vähempiarvoinen ja arvon mamut muistavat osoittaa tämän käytöksellään. Eikä tämä rajoitu vain mamumiehiin.

Mä olen sitten varmaan ihan helvetin pelottava näky, kun en ole tätäkään huomannut.

Taitaa olla niin että mamut ovat paskahousuja(eivät uskalla 1-1 vaan aina joko isommalla porukalla tai heikomman, vanhus, lapsi, vammainen, nainen päälle uskaltaa uhota). Puhutaan siis varsinaisista. Ei minullakaan ole ollut ongelmia varsinaisista johtuen 190/kaappi koosta+vittumaisesta asenteesta. Mutta aika monta tuttua ja kaveria löytyy joilla negatiivisia kokemuksia. Yhdistävä tekijä heillä on se että kyseessä vanhus, vammainen, lapsi tai muuten huomattavasti fyysisesti heikompi osapuoli.

Sama pätee myös moottoripyöräjengeihin. Yksin he eivät uhoa tai käyttäydy agressiivisesti, mutta porukalla sitten enemmälti. Itse olen huomannut ravintoloissa käydessäni, että yleensä liivijengin pitää saada riita illan aikana jonkun ihmisen kanssa aikaiseksi, että voidaan sitten käydä tappelemaan 10 yhtä vastaan  >:(. Aika raukkamaista ihmisiä, kun pitää porukalla käydä tappelemaan 10 vastaan yksi. Tulis vaikka yks kerrallaan  :) Mutta eihän se tule kuuloonkaan, pian vois jäädä häviölle.

siviilitarkkailija

Suomessa on yksi (1) kaupunki jossa on metro. Toistaiseksi. Metron käytössä on olennaista ymmärtää että turvallisuuden tuntemus ja todellinen riski ovat kaksi eri asiaa. Merkittävimpiä muutoksia ovet osaavien ja ammattitaitoisten Securitas-yhtiön vartijoiden irtisanominen ja siirtäminen osaamattomaan ja kaupungin palveluksessa olevaan Palmia yhtiöön. Asia vertautuu suoraan kilpailulakiin. Eli kun irtisanomme kokeneen työvoiman ja korvaamme sen kaupungin kokemattomalla, niin # politiikkavaroitus# korporaatiokommunistinen ja vihervasemmistolainen Helsingin kaupunki luonnollisesti hävittää monivuotisen osaamisen. Tämä johtaa tuevallisuuden ja matkustajamukavuuden vaarantumiseen.

Minä kysyn että millä perusteella kuvittelette Palmian työntekijöiden osaavan tunnistaa ja toimia häiriköiden ja kaupustelijoiden kohdalla kun aloittavat kilpailu-urakkansa? Ei mitenkään. Securitas henkilöstö on toiminut alalla vuosia, oppinut tunnistamaan ongelmat ja puuttumaan. Tämä osaaminen palkitaan irtisanomisella. Kiitos #politiikkavaroitus# korporaatiokommunistisen Pajusen ja täysin osaamattoman vihervasemistolaisen Saurin jotka halusivat mestaroida koko metrovartioinnin Palmialle. He saivat tahtonsa läpi. Kilpailutus tuli ja turvallisuus meni samoin osaaminen ja työmotivaatio.

Huvittavaa että metroturvallisuudesta vastaava rutisee asiakaskyselystuloksesta. Kilpailutuksen vaikutukset eivät vielä ole edes alkaneet vaikuttamaan. Nyt elämme lähinnä schengen-sopimuksen aiheuttamaa jokakesäistä häirikkö/kerjäämis vaihetta. Jahka kaupungin kaatuva talous #politiikkavaroitus# korporaatiokommarien ja vihervasemmistolaisten mielenteveyssäästöt ja työttömyys iskevät oikein kunnolla, metrojen työmatkaliikenneaika 7-9 ja 15-18 tulee olemaan ainoa kellonaika kun laitteessa matkustaan matkansa maksavia. Lopun aikaa metro tulee toimimaan mielenteveys -  ja päihdekuntoutuskeskuksena.

Toisaalta häirikkö ja erityisesti väkivaltainen metrohäirikkö on #politiikkavaroitus# vihervasemmistoa äänestäneen kaupunkilaisen tahtotila. Erityisesti kun häirikkö on mamujengiläinen. Häirikkö työllistää käytöksensä avulla satoja kaupungin työntekijöitä ja viimeisenä lukkona oikeuslaitoksessa demla-juristin jolle mamuväkivalta on puhdasta rahantuloa. Että jos asiaa katsoo kaupungin virkahenkilöiden kannalta eikä metromatkustajien, niin häiriöt metroliikenteessä ovat suotavaa monikultuurikehitystä jolla on äänestäjänsä ja viran puolesta toimijansa kuten R. Viljanen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

jmk

Quote from: Vera on 14.04.2013, 09:24:21
Muakin ihmetyttää - käytän metroa joka päivä ja aika usein myöhään illalla enkä ole havainnut mitään muutoksia.

Mites kerjäläiset, onko siinä näkynyt muutoksia viime vuosina?

törö

Quote from: siviilitarkkailija on 14.04.2013, 12:26:14
Minä kysyn että millä perusteella kuvittelette Palmian työntekijöiden osaavan tunnistaa ja toimia häiriköiden ja kaupustelijoiden kohdalla kun aloittavat kilpailu-urakkansa? Ei mitenkään. Securitas henkilöstö on toiminut alalla vuosia, oppinut tunnistamaan ongelmat ja puuttumaan. Tämä osaaminen palkitaan irtisanomisella.

Securitaksen porukka saa monoa siksi, ettei se osaa tunnistaa todellisia uhkia ja puuttua niihin vaan keskittyy sortamaan niitä kaikkein heikoimpia, kuten päihdehörhöjä ja kultamunajengiläisiä.

Palmian sätkyukot on helpompi saada tajuamaan, että uhkat ovat sitä mitä päättäjät sanovat. Nyt voidaan puuttua tehokkaammin rasistisesti katseleviin pottunokkiin, joiden toiminta pakottaa ne kaikkein heikoimmat käyttäytymään häiritsevästi.

repa

Quote from: Aallokko on 10.04.2013, 14:34:45
Quote from: Ink Visitor on 10.04.2013, 14:19:20
Ei välttämättä akuutti turvallisuusuhka ellet lähde puuttumaan ko. perseilyyn.
Vaikutus matkustusmukavuuteen on kyllä aikamoinen.

Samaa mieltä. Yleensä rikkaammat kulttuurit joukkoliikennevälineissä ovat nimenomaan ja hyvin vahvasti matkustusviihtyvyyteen vaikuttava tekijä. Mihin suuntaan tämä vaikutus on, sen saa jokainen itse päätellä. Turvallisuusuhkana kysymys ei tunnu vielä niin suurelta, vaikka en kyllä haluaisi odottaa jollain yksinäisellä pysäkillä yöbussia levottoman somalilauman kanssa.
Haluaisin nähdä samalla pysäkillä (yksi kerrallaan) ne hyysääjät & päättäjät, jotka ovat näitä somaleja afrikansarvesta tänne haalineet  ;D

Veikko

Quote from: Vera on 14.04.2013, 09:24:21
Quote from: junakohtaus on 13.04.2013, 13:28:37
Varsinaisestihan nyt ihmetellään mikä on muuttunut. Väestössä ei ole tapahtunut sen kummempia, huumeongelma on se sama kuin vuosi sitten.

Muakin ihmetyttää - käytän metroa joka päivä ja aika usein myöhään illalla enkä ole havainnut mitään muutoksia.

Ratikat sen sijaan tuntuvat viime aikoina menneen huonompaan suuntaan. Ainahan niissä on ollut joitain huutavia tyyppejä, mutta viime aikoina on näkynyt aika aggressiivisia sellaisia.

Viime vuosien selkein - ja taatusti pysyvä - muutos metrossa on lisääntynyt eksoottisuus varsinkin itäisemmällä rataosalla. Parhaiten tämä näkyy myöhäisemmissä vuoroissa, jolloin suurin osa matkustajista saattaa olla mamuja. Itse en ole kokenut tätä uhkaavaksi ilmiöksi, mutta muiden tuntemuksista ja kokemuksista en osaa sanoa - enkä lähde tässä kuulemiani toistamaan ja arvioimaan.

Vuosi- pari sitten metrovaunuihin ilmestyneet kerjäävät tuontiromanit on vartioiden toimesta karkotettu - hyvä näin.

Vähemmän silmiinpistävä, mutta ei välttämättä vähemmän kiusallinen,  muutos on taskuvarkaiden lisääntyminen metrossa. Joinakin aikoina asemilta tunkee lähes joka vaunuun eri-ikäisiä tuontiromaneja hakemaan kontaktia kanssamatkustajien kanssa. Tämä on ilmeisesti kuitenkin asia, johon vartijoiden on vaikea puuttua - vaatimatonta ja itsestään melua pitämätöntä kun tämä väki toimessaan on.
"Tiedän varmasti, että sinä, oi Eurooppa, tulet tuhotuksi." - Mohammed Bouyeri, Theo van Goghin murhaaja

"Van Goghin murhan jälkeen kukaan ei ole uskaltanut ilmaista itseänsä yhtä vapaasti kuin ennen." - Theo van Goghin ystävä.

"Taas tänäänkin opin jotain uutta. Vain idiootit EIVÄT lue hommaa." - Kirjoitti: tos

siviilitarkkailija

Quote from: repa on 14.04.2013, 13:16:02

Haluaisin nähdä samalla pysäkillä (yksi kerrallaan) ne hyysääjät & päättäjät, jotka ovat näitä somaleja afrikansarvesta tänne haalineet  ;D

Helsingin kaupungin osastopäällikkö, punaisen ristin toimistopäällikkö tai sanomatoimittaja ei metronlattiaa kuluta, koska firman piikki:...

(http://www.taksiliitto.fi/files/taksiliitto/ulkoasukuvat/Taksikortti_2007.JPG)

...Ps ja tiedättekö miksi Saurikin kulkee harvemmin ratikalla? No koska joka kerta kun kulkee niin siitä saadaan lehdessä lukea.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Tabula Rasa

Quote from: Oami on 14.04.2013, 07:21:49
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 16:58:28
Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?

Toisen maailmansodan jälkeen Suomen junissa on kuollut onnettomuuksissa 43 ihmistä. (Lähde Wikipedia.) Tosin junien ulkopuolella on myös kuollut ihmisiä mm. tasoristeyksissä. Näistä pitäisi kyllä raakata itsemurhat pois.

Tuo 43 tekee keskimäärin 0,63 uhria vuodessa. Pahin yksittäinen vuosi sodan jälkeen oli 1957, jolloin kuoli 26 (kaikki Kuurilassa, nykyisessä Hämeenlinnassa). Toisaalta 2000-luvulla ei ole kuollut ketään.

Niin tai näin, jopa 26 on pientä kun sitä verrataan tieliikenteeseen: yli 200 kuollutta, joka vuosi.

Vertaapa huviksesi kiskokilometreja autoilla ajettuihin kilometreihin, seköä mikäli poistat itsemurhat vertailusta poista toki kaikki kallioleikkaukseen/ison rekan alle ajot tms. Kyllä taitaa tulla autoilla niin moninkertainen määrä kilometreja ettei ole vertailukelpoisia. Ainoa mikä ero on niin metro tai juna ei pysähdy hirveen niin kuin pikkuauto tekee. 
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Leijona78

Quote from: Aleksi Mustonen on 13.04.2013, 23:46:53
tuupataan vastaantulevaa henkilöä olkapäällä, vaikka mahtuisi ohittamaan siististikin?

Minä ainakin tarkoitan enemmänkin tätä. Kaksin käsin törkkimisiä en ole ainakaan itse pahemmin kokenut.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Oami

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 14.04.2013, 15:27:52
Quote from: Oami on 14.04.2013, 07:21:49
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 13.04.2013, 16:58:28
Mitenkäs paljon suistuneessa junassa menehtyykään väkeä? Eikös tässä ollut jokin aika takaperin taaskin yksi. Tosin olisko ollu tavarajuna?

Toisen maailmansodan jälkeen Suomen junissa on kuollut onnettomuuksissa 43 ihmistä. (Lähde Wikipedia.) Tosin junien ulkopuolella on myös kuollut ihmisiä mm. tasoristeyksissä. Näistä pitäisi kyllä raakata itsemurhat pois.

Tuo 43 tekee keskimäärin 0,63 uhria vuodessa. Pahin yksittäinen vuosi sodan jälkeen oli 1957, jolloin kuoli 26 (kaikki Kuurilassa, nykyisessä Hämeenlinnassa). Toisaalta 2000-luvulla ei ole kuollut ketään.

Niin tai näin, jopa 26 on pientä kun sitä verrataan tieliikenteeseen: yli 200 kuollutta, joka vuosi.

Vertaapa huviksesi kiskokilometreja autoilla ajettuihin kilometreihin, seköä mikäli poistat itsemurhat vertailusta poista toki kaikki kallioleikkaukseen/ison rekan alle ajot tms. Kyllä taitaa tulla autoilla niin moninkertainen määrä kilometreja ettei ole vertailukelpoisia. Ainoa mikä ero on niin metro tai juna ei pysähdy hirveen niin kuin pikkuauto tekee.

Verrataanpa. Autoilla se perustuu tietysti enemmän arvioihin, koska autoliikenne ei ole säädeltyä kuten junaliikenne, mutta LVM:n arvio vuodelta 2007 sanoo että rapiat 52 miljardia ajoneuvokilometriä. Kerrotaan tämä ajoneuvon keskimääräisellä matkustajaluvulla 1,3 (tämän joku mainitsi toisessa ketjussa) ja saadaan 68 miljardia henkilökilometriä. Jos tiedät parempia lähteitä arvioiden pohjaksi niin kerro.

Rautateiden henkilökilometrit saadaan suoraan (ilmeisesti lipunmyynnin perusteella) ja siitä tulee rapiat 3 miljardia. Tieliikenteellä on siis henkilökilometrejä noin 23-kertainen määrä, mutta kuolonuhreja edelleenkin huomattavasti enemmän kuin 23-kertainen määrä, kun pitemmän aikavälin keskiarvoja laskee.

Totta sekin että itsemurhat pitäisi tavalla tai toisella huomioida. Valitettavasti hallussani ei ole tilastoa siitä, minkätyyppisiä kuolemantapauksia on ollut tieliikenteessä mikäkin määrä (eli milloin itsemurha olisi voinut olla vaihtoehto). Jos sinulla on niin kerro.

On totta, että molempien turvallisuus on viime aikoina kehittynyt. Toisaalta, kuten sanottu, 2000-luvulla ei ole rautatieliikenteessä (siis junien sisällä) kuollut ketään. Siitä on vähän hankala vertailla ja tilastoja tehdä. Tieliikenteessä 2009, 2010 ja 2011 ja 2012 ovat sodanjälkeisen historian ainoat vuodet, joina uhrien määrä oli alle 300. Kaikkina niinäkin se oli silti yli 200. Autojen määrän ja liikenteen hurja kasvu huomioiden tämä onnettomuuksien määrän lasku vaikuttaa silti uskomattomalta, enkä kirjoittaisi sitä tähän ellei minulla olisi lähdettä käden ulottuvilla.

Toisaalta myös metroja (tämän ketjun varsinaista aihetta) on kyseenalaista vertailla edes juniin; nopeudet ovat pienempiä ja toisaalta rata on eristetty muusta ympäristöstä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Elemosina

Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Tabula Rasa

Quote from: Elemosina on 16.04.2013, 20:33:23
Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.

Mitenkäköhän paljon taskuvarkauksia tehdään henkilöautoissa, noin vertailun vuoksi...
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

no future

meneekö täällä kaikki ketjut vääntämiseksi yksityisautoilu vastaan muut?  :o

no future

stadin metrohan on pääsääntöisesti sekä siisti että rauhallinen. Niin on kyllä olleet muidenkin kaupunkien metrot eri puolilla Eurooppaa. Rohkeasti sekaan vaan Kun Helsingissä vierailette, pääsee kätevästi Vuokkiin ja Itikseen ihmettelemään niitä ghettojakin.

junakohtaus

Itse suosittelen Kontulan vapaakaupungin kävelykeskustaa. Kapakoissa on säilynyt todella hieno aikatasku vanhaa slangia, koska kundit muuttivat sinne silloin joskus, kun muutto lähiöön tarkoitti että saa oikean kylpyhuoneen ja erillisen keittiön, ja bamlaavat sitä samaa edelleen kuin silloinkin.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Melbac

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 16.04.2013, 20:49:54
Quote from: Elemosina on 16.04.2013, 20:33:23
Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.

Mitenkäköhän paljon taskuvarkauksia tehdään henkilöautoissa, noin vertailun vuoksi...
Kyllähän nämä kerjäläiset lehtitietojen mukaan kovasti yrittävät eli tulevat availemaan ovia liikennevaloissa.

Tabula Rasa

Quote from: Melbac on 17.04.2013, 07:31:22
Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 16.04.2013, 20:49:54
Quote from: Elemosina on 16.04.2013, 20:33:23
Mistähän saisi tietää minkä verran julkisissa kulkuvälineissä, erityisesti metrossa, tehdään taskuvarkauksia?
Vai kirjataanko ne jotenkin yhteen könttiin esim Rautatieasemalle?

Mietityttää vaan että onko esim taskuvarkaudet metrossa lisääntynyt viimeisen vuoden aikana.

Mitenkäköhän paljon taskuvarkauksia tehdään henkilöautoissa, noin vertailun vuoksi...
Kyllähän nämä kerjäläiset lehtitietojen mukaan kovasti yrittävät eli tulevat availemaan ovia liikennevaloissa.

Vielä tähän asti on riittänyt että pistää ovet lukkoon ajoon lähtiessä. Muistelisin että tällaisella automatiikalla on valloissa nigga-alkuinen turvallisuusratkaisunimike. Jos se ei riitä niin sitten pitänee auton turvalaitteet tilata esimerkiksi eteläafrikasta. Siellä tarvitaan vähän enemmänkin.   
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

Melbac

Quote from: junakohtaus on 16.04.2013, 21:41:33
Itse suosittelen Kontulan vapaakaupungin kävelykeskustaa. Kapakoissa on säilynyt todella hieno aikatasku vanhaa slangia, koska kundit muuttivat sinne silloin joskus, kun muutto lähiöön tarkoitti että saa oikean kylpyhuoneen ja erillisen keittiön, ja bamlaavat sitä samaa edelleen kuin silloinkin.
No helsinkiläisen mittapuun mukaan tuolla kuulee kyllä aika vähän sitä helsinkiläistä slangia ja enemmänkin muualta suomesta ja jostain kolmansista maista tulleiden puhetta nykyään.Suurin osa niistä jotka ovat muuttaneet keskustasta kontulaan on joko muuttaneet muualle tai kuolleet.

junakohtaus

QuoteNo helsinkiläisen mittapuun mukaan tuolla kuulee kyllä aika vähän sitä helsinkiläistä slangia ja enemmänkin muualta suomesta ja jostain kolmansista maista tulleiden puhetta nykyään.Suurin osa niistä jotka ovat muuttaneet keskustasta kontulaan on joko muuttaneet muualle tai kuolleet.

Mulla ei oikeastaan ole kokemusta kuin yhdestä kerrasta, kun erään miehen kanssa jostain syystä päätimme kävellä Westendistä Kontulaan kaljalle. Silloin oli kapakoissa hyvin reilusti vanhaa liittoa.
Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Elemosina

Liittyy samaan aiheeseen:

QuoteOikeusasiamies: Kukaan ei valvo metron turvajärjestelyjä
09:55

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen pitää hämmästyttävänä sitä, että metroliikenne on ainoa liikennöintimuoto, jonka liikenneturvallisuustekijöistä ja niiden valvonnasta ei ole säädetty mitään laissa.

Tässä suhteessa metroliikenne eroaa kaikista muista liikennöintimuodoista.

–?Esimerkiksi maantielaissa säädetään lossien kuljettajien kelpoisuusehdoista ja lossien katsastuksesta ja ajoneuvolaissa on säädetty polkupyörien rakenteesta ja varusteista. Sen sijaan miljoonia matkustajia vuosittain kuljettava metro on laissa tuntematon asia, Petri Jääskeläinen kertoo.

Jääskeläisen mukaan Helsingin metro ja erityisesti sen turvallisuusvaatimukset ja niiden valvonta tulisi saattaa lain tasoisen sääntelyn piiriin. Oikeusasiamies on nyt päättänyt esittää liikenne- ja viestintäministeriölle, että se ryhtyisi toimenpiteisiin metroliikennöinnin saattamiseksi lain tasoisen sääntelyn piiriin.

Oikeusasiamiehen esityksen taustalla on kaksi kantelua.

Raitio- ja metrohenkilökunnan yhdistys JHL ry arvosteli metroliikenteen liikennöintiä ja liikenneturvallisuutta koskevan lakitasoisen sääntelyn puuttumista, mikä vaikuttaa myös metron turvallisuustehtävissä toimivien henkilöiden oikeusturvaan.

Toisessa kantelussa arvosteltiin myös metron turvallisuusjärjestelyjä ja metrossa tapahtuneiden onnettomuuksien tutkintaa.

Metron toimintaa ja liikennöintiä ei nykyisellään koske mikään lakitasoinen sääntely, vaan se on järjestetty kunnallisen itsehallinnon puitteissa. Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL) määrittää itse metrojärjestelmän turvallisuustason, valvoo sitä itse ja myös katsastaa oman kalustonsa.

–?Mitä suurempi on toimintaan liittyvä turvallisuusintressi, sitä suurempi on myös toiminnan sääntelyyn ja valvontaan liittyvä julkinen intressi, Jääskeläinen jatkaa.
..
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/235646-oikeusasiamies-kukaan-ei-valvo-metron-turvajarjestelyja
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730