News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2013-03-31: Bryssel vie eduskunnan rahavallan

Started by Micke90, 31.03.2013, 20:27:24

Previous topic - Next topic

Micke90

Bryssel vie eduskunnan rahavallan

QuoteTutkijoiden mukaan eduskunnan budjettivalta on vakavasti uhattuna.

Valtiosääntö-oppineet sanovat päätösvallan kavenneen asteittain EU-jäsenyyden alusta lähtien. Tuorein esimerkki eduskunnan rahavallan hämärtymisestä on Kyproksen tukipaketti, josta päätetään vain valiokunnassa.

Perustuslain mukaan eduskunnan budjettivalta on jakamaton. Kanava-lehden päätoimittaja Ville Pernaan mukaan eduskunta on menettänyt ja menettämässä talousasioiden päätösvallan Brysseliin.

- Talouskurin vahvistaminen on monen mielestä hyvä asia ja varmasti viisasta politiikkaa, mutta tämän perustuslain kanssa se ei sovi lainkaan yksiin. Mutta tässä nämä poliittiset ja talouspoliittiset tarkoituksenmukaisuusseikat ovat ohittaneet juridiset näkökulmat, politiikan tutkija Pernaa arvioi.

Pernaan mukaan eduskunnan päätösvalta talousasioissa kapeni ensin EU-jäsenyyden ja Maastrichtin sopimuksen hyväksymisen myötä, sitten Euro-maiden vakaus- ja kasvusopimuksella ja viimeksi vuodenvaihteessa voimaan tulleella talouskuri-sopimuksella, joka antaa eu-komissiolle punakynän Suomen budjettiin.

Lisäksi budjettivaltaa nakertavat talouskrisiin taltuttamiseksi tehdyt tukipaketit esimerkiksi Kreikalle ja Espanjalle.

Ojanen: Lakia ei vielä rikottu

Valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojasen mukaan perustuslakia ei ole vielä rikottu.

- Kysymys ei ole vielä siinä mielessä merkittävästä rajoituksesta, että perustuslain kielletylle alueelle olisi menty. Mutta tämä on tietysti tämänhetkisen tiedon valossa tehty arvio, Ojanen alleviivaa.

Tilanne on kansallisten eduskuntien kannalta kuitenkin uhkaava. Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n Johannes Koskinen sanoo, että talouskriisin pitkittyessä Brysselissä on ruvettu keksimään vippaskonsteja, jotta kriisipaketit välttäisivät jäsenmaissa kaikkein järeimmän eduskuntakäsittelyn.

- Kyllä ja tässähän on sanotaan nyt komission ja euroeliitin puolella halutaan hakea sellaisia ratkaisuja että ei tarvitsisi muuttaa perussopimuksia. Mutta nyt kun sitä yritetään ikäänkuin hivuttamalla tällaisten yksittäisten tulkintojen kautta tehdä niin, tämä menee suuressa osassa maista ikään kuin huomiotta tämä kysymys, Koskinen pelkää.

Perustuslakiasiantuntija, akatemiaprofessori Kaarlo Tuori näkee nyt merkkejä eurojärjestelmän pahasta valuviasta, demokratiavajeesta.

- Ongelmana on se, että miten me luodaan niin kuin Euroopan tasolle tämmöisiä demokraattiaisia mekanismeja, jotka vois ikään kuin korvtaa sitä demopkratiakatteen supistumista mikä on seurauksena siitä, että tämää kansallinen budjettiautonomia ja budjettia koskeva päätösvalta kaventuu. Tässä ollaan ikään kuin minusta ihan niin kuin Euroopan unionin ja sen tämänhetkisen ytimen eli euro-alueen ydinkysymyksessä, Tuori arvioi.

Seuraava eurokriisipäätös Kyproksen tuesta tehdään eduskunnan suuressa valiokunnassa heti pääsiäisen jälkeen.

Pirjo Auvinen Yle Uutiset

Lalli IsoTalo

Quote from: Micke90 on 31.03.2013, 20:27:24
Bryssel vie eduskunnan rahavallan

QuoteTutkijoiden mukaan eduskunnan budjettivalta on vakavasti uhattuna.

Perustuslakia rikotaan taas kuin sitä ei olisikaan. Kyse on vallankaappauksesta. Eduskunnan vallan kaappauksesta. Voisiko armeija tehdä jotain?

QuotePerustuslaki 82 § Valtion lainanotto ja valtion antamat vakuudet

Valtion lainanoton tulee perustua eduskunnan suostumukseen, josta ilmenee uuden lainanoton tai valtionvelan enimmäismäärä.

Valtiontakaus ja valtiontakuu voidaan antaa eduskunnan suostumuksen nojalla.

83 § Valtion talousarvio

Eduskunta päättää varainhoitovuodeksi kerrallaan valtion talousarvion, joka julkaistaan Suomen säädöskokoelmassa.

86 § Lisätalousarvio

Eduskunnalle annetaan hallituksen esitys lisätalousarvioksi, jos talousarvion muuttamiseen on perusteltua tarvetta.
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

AstaTTT

#2
Tuli jostain syystä mieleen joskus lukemani ajatelma: "Kansan ei tulisi pelätä vallanpitäjiä, vaan vallanpitäjien tulisi pelätä kansaa."
---

Olikin tarkistuksen jälkeen kuulemani:
"People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
Alan Moore, V for Vendetta

Ja tähän liittyen:
"Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable."
John F. Kennedy.

Micke90

#3
Quote from: Asta Tuominen on 31.03.2013, 21:10:56
Tuli jostain syystä mieleen joskus lukemani ajatelma: "Kansan ei tulisi pelätä vallanpitäjiä, vaan vallanpitäjien tulisi pelätä kansaa."

Suomen kansa nyt on niin nössöä, että kuka sitä pelkäisi?  ;D

Etenkään, kun se ei tee vallankumousta, vaan kiltisti nielee kaiken tämän EU-paskan, jota herrat meille syöttävät.  :facepalm:

jmm

Quote from: Asta Tuominen on 31.03.2013, 21:10:56
Tuli jostain syystä mieleen joskus lukemani ajatelma: "Kansan ei tulisi pelätä vallanpitäjiä, vaan vallanpitäjien tulisi pelätä kansaa."
---

Olikin tarkistuksen jälkeen kuulemani:
"People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people."
Alan Moore, V for Vendetta

Ja tähän liittyen:
"Those who make peaceful revolution impossible will make violent revolution inevitable."
John F. Kennedy.

QuoteWhen the people fear their government, there is tyranny; when the government fears the people, there is liberty.
- Thomas Jefferson
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Supernuiva

Itse mietin tätä kysymystä myös ryhmäkurin näkökulmasta. Käytännössä hallituspuolueiden päättävät elimet sanelevat eduskunnan päätökset; poikkeavasti äänestävät hallituspuolueiden jäsenet erotetaan ryhmästä. Tästä johtuen eduskunnan vallan sijaan tulisi puhua hallitusvallasta. Voidaan miettiä, onko vahvan presidentin sijaan pääministerin asema korostunut liikaa politiikassa? Valta oli aiemmin selkeästi presidentillä, nyt se on pääministerillä. Silti tiedotusvälineissä ei ole kirjoituksia tai pohdintoja vahvan pääministerin aiheuttamista poliittisista ongelmista.

Kyproksen jälkeen tulee Slovenia, Espanja, ja mitä vielä muita. Koska piikki on aukaistu, niin luultavasti näin jatketaan loppuun saakka.

Mikä tuo loppu sitten on, aika näyttää. Joka tapauksessa aikaa on vielä muutamia vuosia, joskus mahdollinen kupla kuitenkin väistämättä puhkeaa. Mitä suuremmaksi se pääsee kasvamaan, niin sitä suuremmat ovat puhkeamisen yhteydessä syntyvät taloudelliset vahingot. Luultavasti käy kuitenkin niin, ettei maallamme ole enää suurta vaurautta takausten lauetessa maksuun. EKP:n toimet ovat myös kysymysmerkki, millaisin toimin EKP reagoi euron arvon mahdolliseen romahtamiseen kansainvälisillä valuuttamarkkinoilla, jos liian suuret, eli Italia ja Espanja ajautuvat maksukyvyttömiksi. Kriisissä myös Suomi voi joutua maksukyvyttömäksi.

Phantasticum

Suomalaisella EU-politiikalla ei ole päätä eikä häntää. Mutta ehkä tästä tulee "puolimielekäs juttu". Oli ihan pakko. Kiitos ja anteeksi.

repo

Quote from: Lalli IsoTalo on 31.03.2013, 20:40:47
Perustuslakia rikotaan taas kuin sitä ei olisikaan. Kyse on vallankaappauksesta. Eduskunnan vallan kaappauksesta.

Näin on. Kysymys on vain siitä, että ennemmistö suomalaisista uskoisi tämän asian, sen vaikutukset ja ennenkaikkea toimisi asian vaatimalla tavalla. Ns. kriisitietoisuus ei ilmeisesti ole vielä kovin korkealla, koska meillä on totuttu luottamaan mm. tällaisiin asiantuntijalausuntoihin.

QuoteValtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojasen mukaan perustuslakia ei ole vielä rikottu.

- Kysymys ei ole vielä siinä mielessä merkittävästä rajoituksesta, että perustuslain kielletylle alueelle olisi menty. Mutta tämä on tietysti tämänhetkisen tiedon valossa tehty arvio, Ojanen alleviivaa.

Sen sijaan SDP:n kansanedustaja on jo haistanut tilaisuuden ja ajelee kaksilla rattailla selitellessään.

QuotePerustuslakivaliokunnan puheenjohtaja, SDP:n Johannes Koskinen sanoo, että talouskriisin pitkittyessä Brysselissä on ruvettu keksimään vippaskonsteja, jotta kriisipaketit välttäisivät jäsenmaissa kaikkein järeimmän eduskuntakäsittelyn.

- Kyllä ja tässähän on sanotaan nyt komission ja euroeliitin puolella halutaan hakea sellaisia ratkaisuja että ei tarvitsisi muuttaa perussopimuksia. Mutta nyt kun sitä yritetään ikäänkuin hivuttamalla tällaisten yksittäisten tulkintojen kautta tehdä niin, tämä menee suuressa osassa maista ikään kuin huomiotta tämä kysymys, Koskinen pelkää.

Koskinen luottaa taas varmaan "kansan lyhyeen muistiin". Muutokset, joilla eduskunta voidaan ohittaa, ovat tulleet suomalaisten kansanedustajien selkeällä enemmistöpäätöksellä.

Erityisesti ihmettelen Ojasen tulkintoja ja se että perustuslakia pystyy tulkitsemaan näin laveasti. Selkeästi tähän asiaan pitää saada pidemmällä aikavälillä jokin muu ratkaisu, olkoon se sitten vaikka epätäydellinen perustuslakituomioistuin, kuin nykyinen asiantuntijavalta ja poliittisten valtasuhteiden perusteella määräytyvä ja poliittisten tarkoitusperien mukaan toimiva perustuslakivaliokunta.

Itse toivon, että oppositiojohtajat ja presidentti alkaisivat käyttää asemaansa asian vaatimalla vakavuudella. Tässä asiassa Suomi tarvitsee johtajia ja erityisen hyviä johtajia. Valitettavasti Soinin osalta olen käynyt kovin kriittiseksi, mutta mikään ei ole niin huonoa etteikö toisinkin voisi käydä.
"Kokoomusvihassa ei ole mitään huvittavaa. Kolmannen polven kokoomuslaisena totesin 2000- luvun alussa, ettei Kokoomusta enää voi äänestää, eikä naurattanut minua yhtään silloin eikä edelleenkään." -- Emo