News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-03-19 Yle: Ranskalainen henkilökortti ei kelvannut Nordealle - syrjintää!

Started by Saippuakupla, 19.03.2013, 12:53:34

Previous topic - Next topic

Suvaitsevainen Vihreä

Quote from: Dilat Laraht on 19.03.2013, 13:16:08
Epäilyttää pankin toiminta tässä. Vaikuttaa siltä että Nordean konttorit ovat omia läänityksiään, joissa konttorinjohtaja sanelee säännöt. Omat vähäiset kokemukset ja lukemani ja kuulemani viittaavat samaan.

En voi ymmärtää ettei kaveri pysty laittamaan rahaa omalle tililleen ilman henkilöllisyyden todistamista. Jos pankki epäilee jotain rahanpesua, niin eikö sinne konttoriin olisi pitänyt kutsua poliisit pidättämään rikollinen?

Minä ainakin vaadin, että kuka tahansa tuntematon hemmo saa halutessaan laittaa rahaa minun tililleni eikä henkilöllisyytä tarvitse todistaa.

Nordean konttoreista on kyllä sellaiset kokemukset, että ihmetyttää miten yksikään henkilöasiakas siellä viitsii käydä. Oletan etteivät isot asiakkaat saa samanlaista vittuilua ja nipottamista kohdalleen.

Suvaitsija

Toki, aina kun en saa toivomani kaltaista palvelua, niin soitan syrjintälautakunnalle. ttu mikä pelle.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

mielipide

Quote from: Junes Lokka on 19.03.2013, 16:39:07
Quote from: Sputnik on 19.03.2013, 16:16:59
Ja Junekselle tiedoksi: Tuo (matkustusasiakirjaksi kelpaava) henkilökortti on henkilöllisyyden varmistamiseksi aivan samassa asemassa kuin passi. Eipä niiden tarjoamassa informaatiossakaan taida juuri eroja olla. Eli jos ranskalainen passi kelpaa niin pitäisi kelvata henkilökorttikin. Yhtä helppoa/vaikeaa niiden väärentäminen on.

Tiedän hyvin tämän, mutta miten matkustusasiakirja liittyy pankkiasiointiin? Miksi ulkomaalaisen passin tai henkilökortin pitäisi kelvata suomalaisessa pankissa? Mitä mahdollisuuksia pankin henkilökunnalla on varmistaa passi/henkilökortti aidoksi?

Pankeilla on ainakin joissain maissa konttorissa kirja jossa on kuvat siitä miltä muiden maiden passit ja henkilökortit näyttävät jotta voivat vertailla että näyttääkö oikealta.
Olen itse ollut tilanteessa jossa tätä kirjaa on pläräilty vuosia sitten kun olin avaamassa tiliä ollessani töissä ulkomailla.

Pidän hyvin todennäköisenä että kyseinen julkaisu on nykyään elektronisessa muodossa ja ihmettelen suuresti jos se ei ole suomessakin käytössä.

Jos halutaan välttää muiden maiden tekemät virheet maahanmuutossa niin miksi ihmeessä suomen maahanmuuttopolitiikka on kopioitu ruotsista ja miksi sitä aina verrataan ruotsiin?

Ruotsi on maa jossa on maahanmuuttaja-alueita joihin palokunta ja ambulanssi eivät mene ilman poliisia ja poliisitkin vain 2 auton ryhmissä!

caprifolium

Quote from: Suvaitsevainen Vihreä on 19.03.2013, 19:46:22
Quote from: Dilat Laraht on 19.03.2013, 13:16:08
Epäilyttää pankin toiminta tässä. Vaikuttaa siltä että Nordean konttorit ovat omia läänityksiään, joissa konttorinjohtaja sanelee säännöt. Omat vähäiset kokemukset ja lukemani ja kuulemani viittaavat samaan.

En voi ymmärtää ettei kaveri pysty laittamaan rahaa omalle tililleen ilman henkilöllisyyden todistamista. Jos pankki epäilee jotain rahanpesua, niin eikö sinne konttoriin olisi pitänyt kutsua poliisit pidättämään rikollinen?

Minä ainakin vaadin, että kuka tahansa tuntematon hemmo saa halutessaan laittaa rahaa minun tililleni eikä henkilöllisyytä tarvitse todistaa.

Nordean konttoreista on kyllä sellaiset kokemukset, että ihmetyttää miten yksikään henkilöasiakas siellä viitsii käydä. Oletan etteivät isot asiakkaat saa samanlaista vittuilua ja nipottamista kohdalleen.

Eipä sitä saa kaverinkaan tilille laittaa käteisenä edes 60€ ilman henkilöllisyystodistusta, ei Danske Bankissakaan, silloin eli viime vappuaattona vielä nimeltään Sampopankissa. Näin jäi kaverini ilman vappurahaa, koska minulla (suomalainen keski-ikäinen, suomalaisen näköinen nainen) ei ollut mukana henkkaria eikä passia piipahtaessani pikapikaa pankissa, kaiken maailman muita papareita ja kelakortteja yms kyllä oli. (Kaverinikin on aivan suoisuomalainen nimeltään yms.)
Syynä konttorin käyttöön nettipankin sijaan oli rahan samantien siirtyminen, meillä on näet eri tilipankit ja eri paikkakunnillakin oltiin. Tililliepanosta menee vieläpä aika korkea maksukin, muistaakseni 6 euroa.
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012

RP

Tässä kyllä pankkia ja sen virkailijaa sitoo lainsäädäntö. Näin nämä rahanpesuestosäännökset vaativat.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

caprifolium

Quote from: RP on 20.03.2013, 10:20:18

Tässä kyllä pankkia ja sen virkailijaa sitoo lainsäädäntö. Näin nämä rahanpesuestosäännökset vaativat.

Juuri näin. Kaikilla ovat samat säännöt, olit sitten suomalainen, ranskalainen yms. Minun mielestäni ko. tapauksessa Nordea on toiminut väärin. Ei ole pankin asia tulkita, mikä asiakirja on heille sopivin, sen määrää kyllä ihan muut tahot kuin Nordea. Virallinen henkkari tai muu todistus on virallinen, riippumatta henkilön tai paperin "maalaisuudesta" ja riippumatta Nordeasta.
Mikä on tiedotusvälineiden perimmäinen tehtävä? Onko se informaation välittäminen, kansan sivistäminen, maailman muokkaaminen paremmaksi? Mutta paremmaksi kenen näkökulmasta?
- Suomen Kuvalehti 22/2012