News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-10-24 yle.fi: Rahoitus Monika-Naisten nuorisohankkeelle lopetetaan

Started by Ulkopuolinen, 24.10.2012, 19:43:09

Previous topic - Next topic

Ulkopuolinen

http://yle.fi/uutiset/rahoitus_monika-naisten_nuorisohankkeelle_lopetetaan/6349061

Ei voi kuin toivoa että kaikki monikulttuurirahoituskaivot tutkitaan kunnolla ja katsotaan että viekö kaivo Kankkulaan vai jonnekin muualle...

DEVUSKA

Olenko se vain minä yleistysteni kanssa vai voiko tähän kohtaan sanoa "taasko"?

MW

Tulehtunut ilmapiiri? Ilmeisesti saaliin jaosta on tullut kiistaa.

Archaeopteryx

Quote from: MW on 24.10.2012, 20:12:19
Tulehtunut ilmapiiri? Ilmeisesti saaliin jaosta on tullut kiistaa.
"Tulehtunut ilmapiiri" vaatii ainoastaan kahta asiaa: kaksi naista samassa tilassa.

Tapiotar

Rahoitusta vastaanottavat: meidän ostarin köyhät persut.     :)

JoKaGO

Monika-naiset ovat esiintyneet edukseen aika nuivine kannanottoineen. Siksi vedetään rahat pois. Mitään ristiriitoja ei ole ollut, ennen kuin pyhimys ja yypermokuttaja Arto Satonen ilmestyi kuvioon?
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Lasse

Monika-naiset liiton Malla-hanke oli kupla (11.12.2012)
http://katjabloigu.blogspot.fi/2012/12/monika-naiset-liiton-malla-hanke-oli.html
Helsingin Sanomat on tänään 11.12.2012 julkaissut STT:.n tiedotteen: "Monika-naiset liitossa ei väärinkäytöksiä." Saman tiedotteen julkaisivat eilen sellaisenaan useat lehdet jamediatalojen  www-sivustot. Kyseinen tiedote on Monika-naiset liiton itsensä lähettämä. Asiahan on ensiksikin vanha ja uutisoitu jo lokakuussa. RAY lopetti tuen Malla-hankkeelle. Kyse oli siis hankkeista, eikä koko liiton toiminnan väärinkäytösten selvittämisestä. Kukaan ei ole pyytänyt RAY:lta tarkastusraporttia katsottavakseen.

Eilen MTV3 kuitenkin uutisoi asiasta hieman toisenlaisella, totuudenmukaisemmalla tavalla:
STM sinetöi: Tuki Malla-hankkeelle lopetetaan. Ray oli pyytänyt ministeriötä perimään takaisin hankkeelle maksetut tuet. Ray katsoi että hanke ei ole ollut erillinen osa liiton toimintaa, kuten oli annettu ymmärtää. Linkki uutiseen:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2012/12/1672185/stm-sinetoi-monika-naiset-liiton-nuorisohankkeen-rahoitus-loppuu

Malla-hanke oli kupla !

Minulla on sananvapaudellinen oikeus tähän näkökulmaan ja sen julkituomiseen. Minulla on myös kokemusta liiton toiminnasta ja Malla-hankkeesta. Perustan väittämäni mm. seuraavalle kokemukselle:

Ketkä olivat hankkeen yhteistyökumppanit?

Vastaus: Ei ketkään.

- Kysyin esimieheltäni ja Voimavarakeskuksen johtajalta Natalie Gerbertiltä hankkeen raportoiduista yhteistyökumppaneista, joissa oli mainittu mm. Helsingin Opetusvirasto. Minä kysyin kehen siellä on oltu yhteydessä?  Gerbert sanoi, että jonkun koulukuraattorin kanssa on ollut yhteistyötä kun työntekijä on soittanut liittoon ja kysynyt apua jonkun opiskelijan tilanteessa. Pidin selvänä ettei tällainen toiminta ole Mallan yhteistyökumppanuutta Opetusviraston kanssa. Minä olin vuonna 2011 töissä Helsingin Opetusvirastossa Maahanmuuttajakoulutuksen toisen asteen suunnittelijana ja olin tiiviissä yhteistyössä 13 lukion ja 4 ammattioppilaitoksen kanssa. Olin implementoimassa SM:n Osallisena Suomessa-hankkeita (nyt TEM:n). Olisin tiennyt jos todellista yhteistyötä tällä saralla olisi liiton kanssa ollut. Lisäksi keväällä 2011 olin pääjärjestäjä viraston Järjestöfoorumissa, johon Henkilöstökeskus kutsui Helsingin maahanmuuttajajärjestöjä. Henkilöstökeskuksella on yhteistyötä MN-liiton kanssa ja sieltä on lähtenyt kutsu myös heille. Mikäli MN-liitolla olisi ollut toimiva Malla-projekti keväällä 2011, on ilmiselvää, että sieltä olisi tullut työntekijä kyseiseen foorumiin ja viimeistään silloin luonut yhteistyötä kanssamme. Koulut ovat avainasemassa mm. kunniaan liittyvän väkivallan tunnistamisessa.
Raportissa oli mainittu muitakin yhteistyökumppaneita, joiden en uskonut olleen todellisia.  Kukaan tavatuista yhteistyökumppaneista ei ollut kuullut Malla-projektista mitään. (mm. Vantaan kaupungin Nuorten Ohjaus- ja tukikeskus, Eiran Aikuislukio tai Töölön Yhteiskoulun Aikuislukio+ moni sosiaalityöntekijä.) Näillä kaikilla tahoilla on paljon maahanmuuttajanuoria asiakkaina.

Kuka oli Mallan asiakas?
Vastaus: liitolle eri ja raporttiin eri.
Minä aloin oma-aloitteisesti tavata tahoja, joilla on asiakkaina maahanmuuttajanuoria, koska minulle ei ohjautunut ainoatakaan asiakasta. Minä kysyin tätä asia Gerbertiltä myös toisena työpäivänäni. Vastaus oli; "uusia asiakkaita ei tarvitse etsiä, meillä on niin paljon asiakkaiden lapsia, joiden tilanteeseen ei paneudu kukaan." Toki tämä on totta, mutta kuitenkin minulle sanottiin että Malla-käsikirjassa ja raportissa ei saa mainita liiton turvakotia ja Voimavarakeskusta. Haluttiin antaa ymmärtää, että Malla on erillinen liiton toiminnan osa-alue. Näin oli myös merkitty uusiin organisaatiokaavioihin. Näin ei mielestäni ole koskaan todellisuudessa ollut. Voimavarakeskus ja turvakoti käskettiin poistamaan tekstistä ja ne olivat jo raporttia aiemmin kirjoittaneen henkilön kirjoittamia. Tämä oli minusta varsin mielenkiintoista, koska Nurmi oli sanonut että minä olisin tiiviissä yhteistyössä sekä turvakodin että Voimavarakeskuksen kanssa. Joissain raportissa luki myös että hankkeessa on työskennellyt psykologi ja Gerbert myös kertoi asian minulle. Myöhemmin sain kuulla, kuka tämä henkilö on ja hänellä oli vastaavia kokemuksia hankkeesta kuin minulla.
Mallan asiakkaiksi oli laskettu kaikki liiton toiminnan asiakkaiden lapset. Mallaan oli alettu aiemmin laatia omia asiakaslomakkeita, mutta Gerbert sanoi että niitä ei käytetty, koska lomakkeet osoittautuivat vaikeaksi luoda. Tein uudet lomakkeet ja en kokenut sitä vaikeaksi. Se oli viimeisimpiä toimenpiteitäni ennen kuin lähdin liitosta.

Muita asioita  hankkeesta olen tuonut esille aiemmin. Ja mitä tulee siihen onko "liiton toiminnassa väärinkäytöksiä", tätähän ei ole kukaan missään vaiheessa mitenkään selvittänyt. Liiton puheenjohtaja Nasima Razmyar sanoi kesällä medialle, (MTV) että "kiusaamisepäilyt selvitetään." Tälle asialle ei ole luonnollisesti tehty mitään.

Liiton työn vaikuttavuus
Liittoa pidetään keskeisenä toimijana maahanmuuttajien palvelusektorilla. Maahanmuuttajanaiset eivät todellakaan saa palvelua omalla kielellään, kuten esim. liiton nettisivu antaa ymmärtää. Jos puhuu englantia tai venäjää, niin palvelu onnistuu. (ei tosin englanniksi aina, jos sitä puhuva henkilö ei ole paikalla. Tämän ovat sanoneet nm. kunnan sosiaalityöntekijät, kun olin eräässä toisessa yksikössä töissä. Siellä sai myös kuulla sossuilta tällaisia kommentteja:"Onpa hyvä, että asiakas pääsi nyt teille, kun siellä Monika-naiset liiton turvakodissa asiakas ei saanut apua.") Voimavarakeskuksessa ei ole ainoatakaan kurdin-, somalin-, tai arabiankielistä työntekijää. Turvakodissa on yksi arabiankielinen työntekijä. Tietenkin muistamme, että on osa totuutta, osa asiakkaista saa tukea ja apua. Väitän että mainitut kieliryhmät eivät ole niitä, jotka apua saavat. Liiton julkinen rooli kaikkien maahanmuuttajanaisten auttajana on mielestäni valheellinen ja se on hyvin surullista. Koin myös että liitossa on etnistä syrjintää myös työntekijöitä kohtaan.

Liiton hallinnollinen tila
Uskon liiton olevan nyt laittomassa tilassa, koska sillä ei liene tälläkään hetkellä toimivaa hallitusta. Kesällä erosi uuden toukokuussa valituksen hallituksen jäsenet yksi toisensa jälkeen. Tuolloin hallituksen jäsenenä oli mm. sen tilitoimiston johtaja, joka maksoi liiton palkat. Tämä jo sinänsä on yhdistyslain vastaista. Jo kesällä liitto poisti hallituksen jäsenet nimet sivuiltaan. Eikä sen jälkeen niitä ole sivuille ilmestynyt. Kysyin asiatasolla PRH:sta yhdistyksen laittomuudesta syyskuussa 2012 ja sieltä vastattiin mm:
Yhdistyslain mukaan yhdistyksellä pitää olla hallitus. Jos ei enää ole, niin olisi syytä ryhtyä pikaisesti toimeen sellaisen nimeämiseksi tai täydentämiseksi siten, että hallitus voi toimia päätösvaltaisena.

Jos yhdistyksellä ei ole hallitusta, niin silloin jonkun yhdistyksen jäsenen tulisi hakea YhdL 20 §;n perusteella, että aluehallintovirasto oikeuttaisi hakijan kutsumaan kokous koolle yhdistyksen kustannuksella. Jos taasen on vajaalukuinen ja lukumäärältään ns päätösvallaton hallitus, niin silloin jäljellä olevan hallituksen olisi syytä kutsua koolle ylimääräinen yhdistyksen kokous hallituksen täydentämistä varten.

Olisi myös mahdollista, että yhdistyksen kotipaikan alioikeus voi sisäasiainministeriön, virallisen syyttäjän tai yhdistyksen jäsenen kanteesta julistaa yhdistyksen lakkautetuksi:
1) jos yhdistys toimii olennaisesti vastoin lakia tai hyviä tapoja; (lihavointi minun)
2) jos yhdistys toimii olennaisesti vastoin sen säännöissä määrättyä tarkoitusta; tai
3) jos yhdistys toimii vastoin 4 §:ssä tarkoitettua lupaa tai 35 §:n 3 momentin säännöstä.

Jos yleinen etu ei vaadi yhdistyksen lakkauttamista, voidaan yhdistykselle lakkauttamisen sijasta antaa varoitus. Patentti- ja rekisterihallitus ei valvo yhdistyksiä, joten PRH:lla ei ole toimivaltaa reagoida yhdistyksen tilanteeseen.
Vastaus on yhdistys- ja säätiörekisteripäälliköltä.

Lopuksi ihan vana pari asiaa.
On vielä lukuisia seikkoja, jotka herättävät useita kysymyksiä liiton toiminnasta. Niitä kukaan ei ole kysynyt ääneen tai selvittänyt:
-          Miten liitto päätyi Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään? Pitikö kilpailuttaa? Kilpailutettiinko? Vai pyysikö Liiton ystävä Eva Biaudet liittoa tähän tehtävään? Riittääkö se, että yhteistyö kaikessa hiljaisuudessa puretaan. Kyse on sentään SM:n rahoituksesta ja merkittävästä ihmisoikeustoiminnasta.

-     Toimittajat ovat kysyneet  tietoja liittyen Nasiman vaalirahoitukseen. En tiedä asiasta, mutta kiinnostusta asian selvittämiseen näyttää olevan.

Toivoisin että joku älykäs ja rohkea tutkiva journalisti lähtisi selvittämään liittoon liittyviä asioita, koska viranomaisilla ei ole tähän riittänyt rohkeus.Moni meistä entisistä työntekijöistä on valmis todistamaan tarvittaessa vaikka oikeudessa, dokumenttien kera. Sekin täytyy toki ymmärtää, että monet, joilla on paljon kokemuksia liiton toiminnasta, on lähtenyt liitosta kaikkea muuta kuin hyvin voivana ja he tarvitsevat aikaa kerätäkseen voimansa. Monelle tämä vuosi on ollut toisaalta helpottava, kun asiat ovat viimein tulleet julki ja toisaalta raskas, kun omat vaikeat kokemukset on täytynyt kohdata uudelleen.  Minä viivyin liitossa vain hetken ja se aika vahvisti minulle sen, että en tule koskaan olemaan missään työpaikassa enää sekuntiakaan kauempaa sen jälkeen, jos huomaan työpaikan toimintakulttuuri sotii omia arvojani vastaan. Toivon kaikille liiton entisille työntekijöille rohkeutta ja voimaa. Kukaana teistä ei ole yksin.
NOVUS ORDO HOMMARUM

Alkuasukas

QuoteVoimavarakeskus

Dear Lord. Tunsin juuri parodiahorisontin ylittyvän.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

P

Quote from: Alkuasukas on 19.03.2013, 10:01:43
QuoteVoimavarakeskus

Dear Lord. Tunsin juuri parodiahorisontin ylittyvän.

Uusi sana homman nahkakantiseen sanakirjaan, kultamunan ja moniosaajan rinnalle. Ne taitavat muodostaa tuollaisen voimavarakeskuksen, kun kaksi tai useampi kohtaavat aseman seinän lähellä?
Kestää parikymmentä vuotta ennen kuin suomalainen lapsi alkaa kuluttamisen sijasta tuottaa yhteiskunnalle jotain. Pakolaisen kohdalla kyse on luultavasti parista vuodesta. Siksi pidän puheita pakolaisten aiheuttamista kansantaloudellisista rasitteista melko kohtuuttomina.
- J. Suurpää, HS 21.4.1991