News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2013-03-16 Yle: "Virheistä oppii"- vieraan kielen puhumista ei tarvitse pelätä

Started by Saippuakupla, 16.03.2013, 10:00:14

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

Quote"Virheistä oppii"- vieraan kielen puhumista ei tarvitse pelätä

Arabian, ranskan, englannin ja suomen kielen taitava tulkki Elias Harb rohkaisee Suomeen tulevia maahanmuuttajia puhumaan rohkeasti vieraita kieliä. Aroille suomalaisille hän antaa saman neuvon. Kieltä oppii vain puhumalla. Itse sujuvaa suomea puhuva mies on unelma-ammatissaan.

[...]

Suomalaiset usein arastelevat puhua englantia ja muitakin vieraita kieliä virheiden tekemisen pelossa. Ongelma on yleismaailmallinen, mutta Harb uskoo arkuuden olevan vielä voimakkaampaa Suomessa. Hän itse uskaltaa puhua uuttakin kieltä rohkeasti.

- Suomeen tullessani tein paljon virheitä ja olen oppinut niistä. Alussa tuli vastaan hyvin outoja tilanteita kun tuli sanottuja asioita väärin, hän naurahtaa.

Suomeen tulevien maahanmuuttajien kielitaito vaihtelee. Kielitaidon merkitys korostuu erityisesti tavallisessa arjessa.

- Vaikka Suomessa puhutaan hyvin englantia, on kuitenkin sosiaalisen elämän kannalta tärkeää, että osaa sen maan kieltä missä asuu. Silloin tulee ihan eri tavalla ymmärretyksi ja palvelluksi.

Harbin mukaan kielen opiskelussa tärkein valttikortti on hyvä motivaatio.

- On maahanmuuttajia jotka ovat asuneet täällä 10 vuotta eivätkä he puhu suomea. Sitten taas ihmisiä jotka ovat olleet maassa puoli vuotta ja puhuvat sitä sujuvasti. Tärkeintä on, ettei häpeä puhua suomea. Vain puhumalla oppii, Harb painottaa.

http://yle.fi/uutiset/virheista_oppii-_vieraan_kielen_puhumista_ei_tarvitse_pelata/6537399

Fincum

YLE Puheen Uussuomalainen sarjassa haastateltavana oli puolalainen kielenopettaja.
Hän ei pidä siitä, että huonosti suomea puhuvan ulkomaalaisen kohdatessaan suomalaiset vaihtavat heti englannin kieleen.
Nyt hän ymmärtää, että tämän oli tarkoitus olla kohteliaisuus, mutta silloin hän kuvitteli, että hänen suomen taitoaan pidetään  niin huonona, että on parempi puhua englantia.
Hänellä oli - ja on - niin kova halu oppia kieli, että hän vaati ihmisiä puhumaan suomea kanssaan.

http://yle.fi/puhe/ohjelmat/puheen_iltapaiva/epapuolalainen_saksanopettaja_5647.html
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Eino P. Keravalta

Ketjun aloittaneessa jutussa on ristiriita: ensin sanotaan, että suomalaisten tulisi rohkeasti puhua vieraita kieliä, mutta kohta sanotaan perään, että ulkomaalaiset oppivat suomea vain, jos sitä puhutaan heidän kanssaan.

Minun mielestäni suomalaisten ei pidäkään kotoutettavien mamujen kanssa turvautua englantiin, vaan on käytettävä suomea, jotta mamut sitä oppivat. Itse käytän englantia vain sellaisten maahanmuuttajien kanssa, joiden kotoutumista ei tarvitse epäillä. Muille vastaan suomeksi ja odotan, että minua puhutellaan niinikään suomeksi.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Jaska Pankkaaja

Lieneekö tuo e.harb täälläkin vääntäneen äär.kom harppu harbin poika? Kielitaidon suunta viittaisi siihen..
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

jmm

(http://www.freeimage.us/thumb-F460_514738B2.jpg)

Aviomiehet on ilmeisesti haettu Irakista heti kun tytär on tullut täysi-ikäiseksi ja kaikki tyttäret ovat nyt kotiäiteinä aviomiesten tahdosta. Ja tämä perhe yritetään esittää jonkinlaisena positiivisena esimerkkinä, koska tyttäret ovat oppineet suomen kielen.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

gloaming

Mitään kieltä ei opita edes välttävästi käymällä naapurin tykönä kahvilla. Kuten ei mitään muutakaan monimutkaista taitoa.
Jag stöder Feministiskt initiativ. Våga vara feminist! Feministiskt initiativ - Det tredje största partiet i Simrishamn.

Micke90

Minä puhun mamuille omassa maassani aina suomea. Turisteille voin puhua englantia, mutta en kulttuurinrikastajille.

Marko Parkkola

Tunnustan. Olen sortunut rasismiin. Olen puhunut mamulle savoa :'(

Micke90

Quote from: Marko Parkkola on 18.03.2013, 19:00:49
Tunnustan. Olen sortunut rasismiin. Olen puhunut mamulle savoa :'(

Oi kyynel, mikä vahinko!  :'(

;D