News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2013-03-08 SVT: Ruotsalainen musliminainen moittiii Gudrun Schymania

Started by Scorpio, 09.03.2013, 00:13:27

Previous topic - Next topic

Scorpio

Ruotsin SVT1-kanavan Debatt-keskusteluohjelmassa eilen 7.3.2012 ruotsalainen maahanmuuttajataustainen musliminainen Bahareh Andersson moitti Feministiskt Initiativ -femisnistipuolueen puheenjohtajapaikkaa tavoittelevaa Gudrun Schymania siitä ettei hän koskaan ole, ilmeisesti suvaitsevaisuus syistä johtuen, erikseen puuttunut mm. Ruotsin moskeijoissa tapahtuvaan naisten alistamiseen uskonnon varjolla kiihoittaviin puheisiin eikä siihen, että Ruotsissa asuu noin 70000 nuorta, jotka eivät itse saa päättää rakkauselämästään.

Ruotsin TV:n verkkosivuston ohjelmaan liittyvä yhteenveto:  http://debatt.svt.se/2013/03/07/lat-oss-branna-kyskhetsbalten-framfor-stora-mosken-gudrun/

Itse Debatt-ohjelma (aihe esillä kohdasta 21:18) :  http://www.svtplay.se/debatt

Haplotaxida

Aiheeseen liittyen 90-luvun loppupuolelta Yliopisto-lehdestä, lainauksen koskien Turkkia. Kenties juttu on sovellettavissa osin nykypäivän Ruotsiin, miksei myös Suomeenkin. Moninaisen ymmärtämisen yrittäminen saattaa ehkä johtaa eräänlaiseen hampaattomuuteen, jossa samalla menetetään sitä voimaa viedä yhteiskuntaa eteenpäin.

QuoteKemalistiäitien kritisoimista

Feministit muodostavat varsin pienen intellektuellinaisten ryhmän, joka aktivoitui 1980-luvun alussa. Kansakunnan tietoisuuteen he tulivat mielenosoituksilla, joissa tuhannet naiset marssivat Istanbulin kaduilla. Feministejä teki tunnetuksi erityisesti "neula-kampanja", jolla osoitettiin mieltä kaduilla tapahtuvaa seksuaalista häirintää vastaan. Miesten yrittäessä lähennellä bussissa tai kapeilla kaduilla, naiset pistivät heitä kipeästi neulalla. Lopulta feministit olivat niin suuri puheenaihe, että urheilutoimittajat kyselivät jalkapallotähdiltäkin mielipiteitä feminismistä.

- Feministit kritisoivat kemalistinaisia siitä, että nämä olivat luurankoja kaapeissa ennen feministien toimintaa. Heidän mukaansa vasta feministien rynnistyksen jälkeen myös kemalistinaiset ovat uskaltaneet tulla julkisuuteen naisasian kannattajina. Myös islamilaiset naiset ovat arvostelleet kemalistinaisia siitä, etteivät he "ajattele omilla aivoillaan" vaan ovat Atatürkin sokeita seuraajia, Sakaranaho sanoo.

Feministit korostavat, että jokaisen naisen tulisi itse löytää oma naiseutensa ja tapansa ajatella. Siksi he korostavat yksilöä ja feminististä ideologiaa. Tämän vuoksi feministit eivät tahdo myöskään leimata islamilaisia naisia ulkoapäin. Jokaisella naisella tulee olla oikeus määrittää omaa olemistaan autonomisesti. Feministien mukaan siviiliyhteiskunnan luonteeseen kuuluu, että yhteiskunnassa vaikuttaa hyvin erilaisia ryhmiä. Ne on voitava hyväksyä sellaisenaan.

- Feministien suhtautuminen islamilaisiin naisiin on ollut ambivalenttia. He määrittelevät islamin patriarkaaliseksi uskonnoksi, joka alistaa naista. Feministit kuitenkin toteavat, että joillekin naisille islam saattaa olla mielekäs tapa ajatella ja toimia. Joidenkin feministien mukaan islamilaiset perheet ovat hyvinkin tasa-arvoisia, Sakaranaho sanoo.

Yllättävää kyllä, feministeillä ja islamilaisilla naisilla on ollut paljon keskinäisiä kontakteja. Sen sijaan feministit kapinoivat kemalistiäitejään vastaan ja tuntevat sympatiaa osmanien aikaisia isoäitejään kohtaan. Ilmiö on tuttu muualtakin, tyttären on helpompi tulla toimeen isoäitinsä kuin äitinsä kanssa.

- Hiljentääkö hunnutus? (Yliopisto-lehti, 4/97)
THL - Turhuuden ja huolettomuuden laitos