News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Tausta: Somalia yms. sekä Shabaab yms.

Started by talous ja muutos, 25.09.2013, 07:24:45

Previous topic - Next topic

talous ja muutos

Tarkoitus olisi, että yleisellä tasolla keskusteltaisiin ja otettaisiin selvää uskonnollisesta ilmiöstä, josta esimerkkinä al-Shabaabin valtataistelu Somaliassa.

Tietoa al-Shabaabista täältä (http://en.wikipedia.org/wiki/Al-Shabaab_%28militant_group%29).
Al-Shabaab tai ash-Shabab tarkoittaa nuorisoa tai poikia arabiaksi.

Al-Shabaab on Somalia -pohjainen osa al-Qaidan verkostosta.

Al-Shabaab suhtautuu vihamieliseksi sufilaisuuteen.
Syyskuun 20. 2009  Shaykh Ahmed Abdi Godane (eli Abu al-Zubayr) haukkui kerettiläiseksi Somalian väliaikaista presidenttiä Sheikh Sharif Ahmedia ja Somalian uskonoppineita ('ulama al-Sumaal). - Godane oli koko al-Shabaabin johtajana 2009 - 2010, ja vuodesta 2011 eteenpäin.
Maaliskuun 27. 2010 al-Shabaab tuhosi kuuluisan Sufi -oppineen haudan ja piilotti hänen ruumiinsa.


Tietoa Ahlu Sunna Waljama'a'sta (eli ASW) täältä (http://en.wikipedia.org/wiki/Ahlu_Sunna_Waljama%27a).

ASW on puolisotilaallinen järjestö.
- ASW suojelee Somalian sunni-sufilaisia perinteitä.
- ASW taistelee ehkäistäkseen wahhabilaisuutta pääsemästä valtaan Somaliassa.
- ASW vastustaa al-Shabaabia.

ASW:sta tuli merkittävä vuonna 2008, kun se nousi aseisiin al-Shabaabia vastaan. Syynä oli, että al-Shabaab alkoi tuhota Somalian sufipyhimysten hautoja.

törö

Hämeen-Anttila ei lue epämääräisiä Wikipedia-kirjoituksia, joten tuota ei tulla käsittelemään julkisuudessa.

Al-Qaida on pohjimmiltaan suufilainen rauhanmystiikkajärjestö ja sillä selvä.

Marija

Nää somalien ongelmat, al-shabaabit sun muut, jo todella kyllästyttävät ja tympäisevät, muuta maailmaa.

Somaleita ei arvosteta edes Afrikassa. Heidän viimeisin suuri rikoksensa siellä on nyt pikemminkin lähentänyt Kenian kansaa, eri uskonnollisia liikkeitä, muslimeja sekä kristittyjä.

Kaikki kääntyy ainoastaan tuota väkivaltaista kansanosaa itseään vastaan. Sanalla "somali" on jo oma kaikunsa.

Ink Visitor

Nyt olisikin  suvaitsevaisella kansanosalla miljoonan taalan paikka näyttää meille skeptikoille edes yksi kolkka maapallolta jossa somput ovat todellinen menestystarina ja integraation perikuva. Myönnän, että tehtävä voi olla hiukan haasteellinen sillä tämä sakki on kyllä tunnettu ihan muunkaltaisista ominaisuuksista... Tietysti onhan sekin mahdollista, että on olemassa jokin maailmanlaajuinen salaliitto tai virus joka aiheuttaa sen, että somput kokevat syrjintää ja halveksuntaa täysin syyttöminä ihan missäpäin maailmaa tahansa...
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Marija

Quote from: Ink Visitor on 25.09.2013, 10:42:50
Nyt olisikin  suvaitsevaisella kansanosalla miljoonan taalan paikka näyttää meille skeptikoille edes yksi kolkka maapallolta jossa somput ovat todellinen menestystarina ja integraation perikuva. Myönnän, että tehtävä voi olla hiukan haasteellinen sillä tämä sakki ...

     ;D

Afrikan kirjeenvaihtaja

Värväystoiminnassaan Al-Shabaab tuntee ilmeisesti hyvin kohderyhmänsä ja siihen tehoavat metkut. Youtubessa ollut värväysvideo (Minnesota's Martyrs: The Path to Paradise) on poistettu, mutta sen löytää ehkä muualta. Kuva videolta:


(http://www.theblaze.com/wp-content/uploads/2013/08/Minnesota-Somalia-Video.jpg)


Lisää aiheesta on TÄSSÄ ARTIKKELISSA.
Hänen Majesteettinsa palveluksessa.

Ink Visitor

Interview with an Al Shabaab Member

Although Al Shabaab is the largest and most violent terrorist group in Somalia, there is relatively little known about this Al Qaeda group's day-to-day functioning. Formed in the chaos of Mogadishu in 2006 by the radical Islamic Courts in the capital city, Al Shabaab -- translated from Arabic as "The Youth" -- originally performed duties as enforcers and police for the court.

Since being forced out of Mogadishu into rural areas of Somalia in August, 2011, Al Shabaab now has the stated goal of forcing all foreigners out of the country. The group is noted for the violence it uses against enemies and has repeatedly carried out suicide attacks against any individual or entity it deems working against the neo-caliphate system Al Shabaab has as a vision for Somalia. The June 19th suicide bombing of the UN compound in Mogadishu that left more than 15 dead illustrates only too well how willing Al Shabaab is to kill in order  to accomplish its goals.

In order to put a human face to Al Shabaab, I arranged an interview with Ahmed, a 24 year old, self-described member of Al Shabaab, in the Sahafi Hotel in Mogadishu in late June. He arrived a few minutes late for our meeting dressed casually in western clothes.  Around his neck he wore the black shahada flag of Al Qaeda.

As noisy crowds of Somalis pushed by in the muddy streets outside the hotel, Ahmed told me his story in a sometimes trembling voice.

How long were you in Al Shabaab?

"I was in the group for three years - from 2006 to 2009" Ahmed states. His current involvement in the group, however, is not clear. But his wearing the flag of the group around his neck suggests he is still a member of Al Shabaab. And it is easy to discern by his shaking hands and the tremor in his voice that he is nervous to talk about the group, especially with a foreign stranger in the meeting room of a hotel in Mogadishu where several Somali government ministers live.

Why did you join Al Shabaab?

Ahmed audibly sighs, then leans forward in his chair, and rubs his right hand through his hair while looking at the floor. "I started with the group in 2006 when I was 17 and attending a mosque near 21 October Street in Mogadishu."  At that time he was a student in a madrassa and he was very devoted to the teachings of the Koran. Shootings were commonplace and clans frequently fought. With no real civil authorities, it was a very dangerous time in Mogadishu and people found safety only within their clan which were residents' only source of protection. "There was no government then in Mogadishu, we could only go to the Islamic Court with our problems" he says.  With no real contact with the world outside Mogadishu and entirely focused on the teachings of Islam, Ahmed's  days consisted of studying the Koran in the madrassa  and his nights on strengthening and maintaining close relationships with his family and clan.

Additionally, simple economics played a role in his joining the group. "There was no work in Mogadishu then" he says with a shrug. "No work, nothing to do all night in Mogadishu but to walk around the town but it was too unsafe to do that." At times his family had no food and he remembered being hungry when he went to sleep. Ahmed also alluded to friends of his being killed in fighting in the city, but offered no details. "The Islamic Court would give us no 'penalty' for what they (a rival clan) did to my friend" Ahmed said while looking straight ahead at the wall in front of him.

Who brought you into the group?

Ahmed was vague in answering this question.  He states the Islamic Court at some point began offering $70.00US per month to young men who would work for them. I asked him where the money came from and he answered "The court got it from Al Qaeda outside Somalia" with no other details.

He states it was at this point that he became aware of the existence of the group. "I heard then about Al Shabaab, 'The Young' I first heard it called. They said it was for us as young men to try and help Somalia and our clan." He joined the group in early 2006 with a small ceremony performed by the Islamic Court.

Where did you join Al Shabaab?

"In Mogadishu" he responded with no emotion.

What does Al Shabaab believe?

Here in the interview Ahmed's answer did not directly follow the question as given. Perhaps through bad translation or simply because he felt his points were more important, Ahmed instead listed three keys points which apparently form part of a formal code of conduct for Al Shabaab.

Ahmed moved his chair forward and smoothed the front of his shirt before answering.

"There are three things that are true:

One person in our group will kill all the others if you betray our clan-group. It is his job and he must do it.

Some Al Shabaab take money from Al Qaeda. This changes how we move.

Some Al Shabaab have loyalty to their family clans but some do not. This is it."

What does Al Shabaab want?

"Now things have changed since when I joined. At first we were an 'Arm of God', but not now I think. Al Shabaab now fights against each other and against others not from here. Now they fight for a title in the group, "I am commander" then, "No, I am commander".  People are killed for this and now it is different" he says.

Did you have any meetings?

"Yes", Ahmed states with no other comment.

How often did you have meetings?

"Sometimes once a week, sometimes less. We called each other if we needed to meet."

What did you do in the group?

"I was commander" Ahmed said with notable pride in his voice. I attempted to elicit specific examples of what specific tasks he performed in the three years he was in Al Shabaab, but Ahmed evaded answering the question.

Do you think the use of violence by Al Shabaab is necessary?

Ahmed sat still and looked pensive for 20-30 seconds  before answering this question.

"In the past I thought we were God's Arm, so yes then I thought to kill was right" he
says.

Are there different groups of Al Shabaab?

Ahmed states there are many groups. By all accounts Al Shabaab functioned, at least originally, as the enforcement arm of the Islamic Courts. Additionally, there is an undefined dynamic of clan identification associated with the groups, and Ahmed's answers suggest that part of the fighting between Al Shabaab groups are related to power struggles between family groups locally, regionally and apparently tribally. Family vendettas are seemingly incorporated into Al Shabaab group struggles for power.  He states clan identification is necessary for belonging to individual Al Shabaab groups, but it is difficult to understand exactly how this functions.

"Groups in Mogadishu, groups in Galguduud, groups in Baidoa. Many, clans, many families, many groups" he says with a shrug.

What do you call your leader?

"We call him Emir" Ahmed says, looking me straight in the eyes.

Are there any generals or captains?

There is some confusion as to the meanings of these words but by consulting an Arabic/ English dictionary he eventually states there are not.

"No, no generals, no captains. Only the Emir and commanders."

What is the name of the Al Shabaab group in Mogadishu?

Ahmed's answers again appear to stray from the question, but his responses never-the-less contain insights into Al Shabaab group cultural  identification patterns.  For this question, Ahmed wrote his responses on paper, and  Dr. Ali Mansouri (A'Sharqiyah University, Ibra, Oman) examined them. Ahmed wrote each word carefully so as not to be misread.

Each of the following responses were cited by consultant as being written in archaic styles referencing past judiciary/police  functions in the Caliph system. These responses were noted as having significance as they illustrate Al Shabaab self-identification with ancient societal roles in the Arabic past.

It is important to note that while Ahmed is Somali, the consultant is Iraqi.

Ahmed explained the roles of these positions as follows:

"We have three positions in Al Shabaab:


1.     الحسب = "Police: Enforced law."


2.     الجيش المجاهدين = "Military: Mujahedeen."


3.     فرسان الحسب  = "Military: Rangers."


(For comparison the Iraqi consultant translation follows:


1.     الحسب = "Police who collect money."


2.     الجيش المجاهدين = "Militants who carry weapons for a cause."


3.     فرسان الحسب  =  "Police on horses." )


Each of these positions have a different job. We see each one doing his work as the Arm of God".


How does Al Shabaab view foreigners in Somalia?

"Al Shabaab wants no foreigners" Ahmed responded by making a cutting motion with his thumb extended across his throat.

"Al Shabaab wants no United Nations, no Americans, no one different living in Somalia."

At this point in the interview, Ahmed's cell phone rings. With no explanation he leaves the room for several minutes.   

When he returns he simply states "I have to leave" and abruptly ends the meeting. Ahmed does not say goodbye when he leaves and we do not shake hands when he exits the room.  As he walks through the heavily guarded corridors outside of the hotel, Ahmed pulls his cell phone from his pocket and begins writing a text. Within seconds he disappears into the swirling mass of Somalis pushing by in the late afternoon rain.

http://www.americanthinker.com/2013/09/interview_with_an_al_shabaab_member.html#ixzz2ftUfg9eg
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

me

Quote from: Marija on 25.09.2013, 10:21:37
Nää somalien ongelmat, al-shabaabit sun muut, jo todella kyllästyttävät ja tympäisevät, muuta maailmaa.

Somaleita ei arvosteta edes Afrikassa. Heidän viimeisin suuri rikoksensa siellä on nyt pikemminkin lähentänyt Kenian kansaa, eri uskonnollisia liikkeitä, muslimeja sekä kristittyjä.

Kaikki kääntyy ainoastaan tuota väkivaltaista kansanosaa itseään vastaan. Sanalla "somali" on jo oma kaikunsa.

Kummasti kuitenkin esimerkiksi Kenian parlamentissa on läjäpäin somaleita ja maan ministereistäkin kolme on somaleita. Aika ihme juttu sinänsä kun Kenian monella alkuperäis kanoilla ei ole edes yhtään edustajaa parlamentissa. Aika hyvin ovat siis somalit asiansa hoitaneet sielläpäin. Kannattaa myös googlata sellainen paikka kuin eastleight nairobi ehkä avautuu mitä somalit siellä touhuavat.

Nationalisti

Al-Shabaabin kansainvälinen siipi edustaa samaa salafijihadismia kuin lähes kaikki Lähi-idän ja muslimimaailman uskonnolliset terroristit. Salafilaisuus on käytännössä Saudien uskonpuhdistus, eli sitä mitä aikainen protestantismi oli katolilaisuudelle on salafilaisuus islamille. Se pyrkii puhdistamaan uskon kaikista elementeistä, joille ei löydy perustaa pyhissä kirjoituksissa. Shiiat kutsuvat heitä takfireiksi sanan takfir mukaan, joka tarkoittaa muslimin tuomitsemista harhaoppiseksi ja kuolemaan. Huomataa, että Shabaab vastustaa Somalian omaa islamilaista traditiota.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

Ink Visitor

Let's Drop the Hyphens
Jim Yardley


News from Nairobi, Kenya continues to be almost incomprehensible. Scores of dead. Men, women and children murdered by a gang of psychopaths trying to hide their innate evil behind the veil of the "Religion of Peace."

Reports, particularly from British media, continue to identify a small number of the attackers involved in this outrage as "Americans" or "Somali-Americans." Apparently no matter how horrendous an event may be, the Progressive media, both at home and abroad, continue their effort to make all Americans feel guilty over something that was not their fault, was not done at their instigation, and as any rational person could see, were not acts that were committed by an American.

Let's be more specific. These "Americans" are not Americans in any sense of the word. Calling them Somali-"HYPHEN"-Americans is not any better. They obviously think of themselves as Somalis, and not Americans at all. These people did not move to Minnesota to pursue the American dream. They asked for asylum in the United State because they didn't have the firepower available to them to counter other gangs of Somali thugs in Somalia. Once offered bigger and better (i.e., more deadly) weapons, and a chance to return to Somalia to settle old scores, they traveled back across half the world, picked up their new guns, and cut loose with all the ammunition that they could carry.

No, they are not Somali-Americans, they are Somalis. Period. The hyphen in their group identity label (and that's all it is, a label) indicates that they are not American. Their language, culture, resistance to integrating into American society and their refusal to exchange the cultural norms of their nation of birth for the culture of the United States exposes the fantasy that the media is attempting to foist off upon all of us that somehow America is partially responsible for the tragedy in Kenya.

The left wants us to feel responsible, they want us to feel guilty, they want us to wring our hands and beg forgiveness with thoughts of "How could Americans have done this horrible thing?" Oh, and as long as we're wringing our hands, let's change our foreign policies and adjust our immigration quotas for those who claim that they need asylum from Islamist/Jihadi terrorists.

See, now everything is better, isn't it?

And let's not forget the nearly simultaneous attack in Pakistan, our "ally" on the Indian subcontinent. It's easy to forget since the media hasn't found a way to connect it to Americans in some way, other than the fact that the victims were Christians, and after all, American churches have spent hundreds of years sending missionaries out among the heathen to convert them to Christianity. Yeah, that means the slaughter of 81 worshipers at a church in Peshawar, Pakistan must be laid at our feet as well. Of course it does, even if there were no Pakistani-Americans directly involved in the atrocity. Perhaps the left could play upon the fact that it was Pakistani-Americans who sent money "home" to pay for the explosives that were used to kill those 81 Bible-clinging Christians. That wouldn't be a real stretch for the leftist press.

But the main problem is the use of group identity labels that contains a hyphen. When the term Somali-Americans is not shortened to "Somalis" but rather to just "Americans", then our nation is subjected to slanders of the worst kind. When those hyphenated labels are applied to Italian-Americans, those who are grouped with that label are not, in their own minds, Italians. They may be of Italian descent, but they are third and fourth-generation Americans.

Recent immigrants, especially those who did not apply for admission to the United States except as asylum seekers should never be referred to as "Whatever-Americans." They did not come here because they wanted to become Americans. They came here to escape from something, real or imagined, in their respective countries of origin. Perhaps their children, or more likely grandchildren, can be class labeled as "Americans of Somali descent" but the first generation immigrants are not, and will never actually be, Americans.

Being an American involves more than passing a citizenship test and living within U.S. borders for a period of time. Being an American means accepting the culture and behavioral norms of America and of other Americans. It means at least trying to be racially, religiously and politically tolerant of others. It also means not being "hyphenated."

Jim Yardley is a retired financial controller, a two-tour Vietnam veteran and writes frequently about political idiocy, business and economic idiocy and American cultural idiocy.  Jim also blogs at http://jimyardley.wordpress.com/, and can be contacted directly at [email protected]

http://www.americanthinker.com/blog/2013/09/lets_drop_the_hyphens.html
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

talous ja muutos

Malin sisällissodassa 2012 - 2013 (Wikipedia/Northern Mali conflict) oli samantapainen tilanne kuin Somalian sisällissodan viimeisimmässä vaiheessa, jossa ulkomaisten joukkojen avulla lyötiin al-Shabaabin joukot.
Yhteiset piirteet:
- Alueen perinteisen sufilaisen islamilahkon pyhien paikkojen tuhoaminen.
- Ulkomainen apu karkoittamaan ulkomaisperäisen islamilahkon sotilaallisen järjestö(je)n joukot.
- Terrori-isku, koska paikalliseen islamilahkoon kuuluvat muslimit saivat ulkomaista apua kukistamaan ulkomaisen islamilahkon sotilaallisen järjestö(je)n valta-aseman.

-----

Tammikuussa 2012 tuaregilaisten järjestö The National Movement for the Liberation of Azawad (MNLA) alkoi kapinoida Malin hallitusta vastaan.
Maaliskuussa 2012 Malissa armeija kaappasi vallan, koska Mali menestyi huonosti kapinallisia vastaan. Mutta vallankaappaus aiheutti sekavuutta Malin hallinnossa, jota hyödyntäen MNLA valtasi nopeasti Pohjois - Malin.
2012 huhtikuun 6:ntena MNLA julisti Pohjois - Malin itsenäiseksi Azawadin valtioksi.

MNLA:lla oli tukena islamistisia järjestöjä, joilla oli omat sotilaalliset siipensä. Ne olivat:
- Ansar Dine
- Movement for Oneness and Jihad in West Africa (MOJWA/MUJAO)
- Al-Qaeda in the Islamic Maghreb (AQIM)
- Boko Haram
- Ansar al-Sharia

MNLA:lle ja sitä tukeneille islamistisille järjestöille tuli riitaa vallasta, mikä johti taisteluihin. MNLA menetti useimmat Pohjois - Malin kaupungit islamistisille järjestöille heinäkuun 17. päivään 2012 mennessä.
Ansar Dine sai valtaansa Pohjois - Malin länsipuolen ja koillispuolen. MUJAO sai kaakkoisosan. Muut islamistiset järjestöt jäivät apulaisen asemaan.

Malin hallitus pyysi ulkomailta apua kapinallisten karkoittamiseen.
Ranska aloitti sotilasoperaation 2013 tammikuun 11:ntenä ja Afrikan unionin maista tuli armeijan joukkoja pian sen jälkeen. Helmikuun 8. päivään mennessä Malin armeija ulkomaisen liittoutuman tuella oli ottanut takaisin islamistien valtaaman Pohjois - Malin.

Koska MNLA oli menettänyt Pohjois - Malin islamisteille, se aloitti rauhanneuvottelut Malin hallituksen kanssa. MNLA luopui tavoittelemasta Pohjois - Malin itsenäisyyttä ja sen sijaan alkoi tavoitella itsehallintoa Pohjois - Malille.
MNLA taisteli islamisteja vastaan yhdessä Malin hallituksen ja ulkomaisten joukkojen kanssa.
MNLA ja Malin hallitus allekirjoittivat rauhansopimuksen 2013 kesäkuun 18:ntena.

-----

Hautamuistomerkkien tuhoaminen (Wikipedia/Battle of Gao/Destruction of shrines).
Ansar Dine tuhosi sufilaisten pyhimysten hautoja ja mausoleumeja Timbuktussa. Tämä alkoi kesäkuussa 2012.

Myös Pohjois - Malin tapauksessa ulkomailta tullut lahko alkoi tuhota paikallisen perinteisen sufilaisen islamilahkon pyhiä paikkoja.

-----

(Wikipedia/In Amenas hostage crisis)
Al-Qaidaan kuuluva terroristijoukko hyökkäsi Algeriassa In Amenasin läheiselle kaasuasemalle 2013 tammikuun 16. päivä. Tämä tapahtui pian sen jälkeen kun Malin hallituksen ulkomaiset liittolaiset olivat aloittaneet sotilasoperaation 2013 tammikuun 11:ntena, jotta Pohjois - Mali palautettaisiin Malin hallituksen valvontaan.
Terroristit ottivat noin 800 ihmistä panttivangiksi.
Algerian erikoisjoukot kukistivat terroristit. 685 algerialaista työntekijää ja 107 ulkomaista työntekijää vapautettiin.
Hyökkäykseen osallistui n. 40 terroristia.

Puolinuiva

Al-Shabaab on kertonut Nairobin ostoskeskusiskun syyksi Kenian sekaantumiset Somalian tilanteeseen.

Tässä vähän taustaa. http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/09/201392494741798865.html
http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/09/2013922171153378245.html
http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/09/2013916113645959376.html

Lyhyesti: Kenian vastainen raja ja Jubalandin maakunta oli Al-Shabaabin vahvin tukikohta Somaliassa. Keniaa hiersi mm. sieltäkäsin tehdyt iskut Kenian puolelle. Kenia rahoitti ja koulutti Al-Shabaabia vastaan taistellutta paikallista sotalordia Sheikh Ahmed Madobea, joka kuului ennen Al-Shaababiin itsekin. 2011 Kenia lähetti omia joukkoja Jubalandiin ja Al-Shabaab menetti tärkeimmän tulonlähteensä Somalian kolmanneksi suurimman kaupungin Kismayun, jossa on merkittävä satama. Keniaa on syytetty mm. ilmaiskuista siviilejä kohtaan.

Kenia hallitsee Jubalandia edelleen osin omilla joukoilla, osin proxynsa Madoben kautta, eikä ole suostunut luovuttamaan valtaa Somalian keskushallitukselle. Madobella on kaksivuotisen siirtymäajan diili keskushallinnon kanssa.

Al-Shabaab on viime vuosina menettänyt tärkeimmät tukikohtansa, ja suurimman osan näistä juuri Kenian joukoille. Al-Shabaab tuntuu yrittävän esittää tilanteen siten, että he taistelu on Kenia vs Somalia, vaikka taistelee itsekin mm. Somalian keskushallintoa vastaan. He pitävät Keniaa Somalian historiallisena vihollisena.


Muuta asiaan liittyvää:

Kenian Somalian rajan vastainen maakunta North-Eastern Province on pääosin somalien historiallista asuinaluetta. Se oli aikanaan osa Brittien hallitsemaa Jubalandia, josta 1925 lohkaistiin  pala Italian Somalimaahan palkinnoksi ensimmäisen maailmansodan aikaisesta tuesta. NEP halusi liittyä Somaliaan sen itsenäistyessä, mutta näin ei kuitenkaan käynyt. Keniassa asuu miljoonia etnisiä somaleja.

Kenian presidentin Uhuru Kenyattan veljenpoika kuoli Westgaten terrori-iskussa. Kenyatta vannoo jatkavansa sotaa terroria vastaan.

Keniassa on ennenkin tehty merkittäviä islamilaisia terrori-iskuja. USA:n suurlähetystö 1998, Norfolk 1980, Kikambala 2002 ja viime vuoden kranaatti-iskut (Al-shabaab).


Omia mietteitä:

Kenian sekaantuminen Somalian taisteluihin on varmasti Westgaten taustalla. Kuitenkin Al-Shabaab ajaa vähintään kaksilla vankkureilla. Toisaalta isku on muka suunnattu vihollismaata kohti, mutta tosiassa Westgate oli nimenomaan ulkomaalaisten siviilien (pitkälti länsimaisten ja intialaisten(?)) suosima ostoskeskus, joka on israelilaisessa omistuksessa, ja kohteena oli nimenomaisesti ei-muslimit, eikä Al-Shabaabilla ei ole mitään vaikeuksia tappaa muslimeja Somaliassa. Miksi muka siis Keniassa? Vaikuttaisi siltä, että Somalian tilanne on enemmänkin keppihevonen kiihkoislamilaiselle terrorille.

Al-Shabaab myös haluaa ulkomaalaiset pois Somaliasta, mutta itse ilmeisesti käyttää iskuissaan ulkomaalaisia (valkoinen leski, Westgatesta poistunut arabi, joka oli tunnistettu yhdeksi iskun tekijöistä). Edelleen tekijä, joka vähentää terroriteon kytköksiä Somalian sisällissodan tilanteeseen.


Kertokaa paremmin tietävät, jos jotain meni väärin. me?

Puolinuiva

Koko iskun taustalla on julkisuuden maksimoiminen

Koko terrori-isku oli tuotiin medialle hopealautasella.

1. Nairobi on koko Itä-Afrikan mediakeskus, jossa majailee journalisteja ympäri maailmaa. Samaan aikaan tapahtui pakistanissa kaksi vastaavanlaajuista terroritekoa kristittyihin kirkkoihin, mutta niiden mediajulkisuus kesti korkeintaan viisi minuuttia. Nairobin tapahtuma pysyi otsikoissa päiväkausia, mikä on todella paljon. Tällä kertaa juttu tuotiin kansainvälisten tuomittajien luokse.

2. Iskun kesto. Isku olisi voinut olla ohi tunnissa, mutta sitä venytettiin päiväkausia. Panttivangit olisi voinut tappaa heti, mutta nyt ei ollut mitään vaatimuksia, eikä yritetty murtautua ulos ostoskeskuksesta. Panttivankeja ei siis otettu neuvotteluvalteiksi. Yleensä toimittajat pääsevät seuraamaan itsemurhaiskua vain jälkikäteen, mutta panttivankien avulla iskua saatiin jatkettua monella päivällä.

3. Sosiaalinen media. Al-Shabaab twiittasi jatkuvasti tarjoten medialle tietoa siitä, mitä sisällä tapahtuu varmistaen maksimaalisen mediajulkisuuden. Aina välillä tarjoiltiin medialle jotain uutispommeja, kuten vaikka tekijälista, jonka paikkaansapitävyydellä vatvottiin pari päivää.


4. Toimintatavat. Vankien kidutus varmistaa sen, että kuvat kiertävät epävirallisessa mediassa vielä pitkään. Samoin länsimaihin kytkeytyneet tekijät lisäävät mediahuomiota. Elämään jäävät myös absurdit tietovisat, joissa henki riippui oikeasta vastauksesta.

Al-Shabaab järjesti todellisen mediaspektaakkelin. Enempää ruutuaikaa tuskin saisi, vaikka palkkaisi olympiakisojen avajaisvastaavat järjestelemään seuraavaa iskua.

Ink Visitor

Young Somalis in Minnesota Are Still Signing up for Terrorist Group Al Shabab That Carried out Deadly Kenya Mall Attack

Leaders of the nation's largest Somali community say some of their young men are still being enticed to join the terror group that has claimed responsibility for the deadly mall attack in Kenya, despite a concentrated effort to shut off what authorities call a 'deadly pipeline' of men and money.

Six years have passed since Somali-American fighters began leaving Minnesota to become part of al-Shabab. Now the Somali community is dismayed over reports that a few of its own might have been involved in the violence at the Westgate Mall in Nairobi.

{snip}

Since 2007, at least 22 young men have left Minnesota to join al-Shabab, including two who did so last summer. Unconfirmed reports that two more left earlier this month have deepened concerns.

Kenyan President Uhuru Kenyatta said Tuesday that initial reports had suggested a British woman and two or three American citizens may have been involved in the attack. But neither Kenyan authorities nor the Minneapolis FBI office had any confirmation.

Minnesota's Somali community, concentrated in the Minneapolis-St. Paul area, includes people who fled the long civil war in their east African homeland and children born in the U.S. Many are now American citizens.

The movement of Somalis who've come to be known as 'travelers' remains 'a priority investigation for the Minneapolis office,' FBI Special Agent Kyle Loven said.

At least 18 men and three women have been charged in the ongoing Minnesota investigation. Some went to Somalia while others were accused of aiding the effort mainly by raising money.

Seven men pleaded guilty to various charges. One man was convicted on terrorism-related charges last year. Two women were convicted in 2011 of being fundraisers for al-Shabab. A third woman pleaded guilty last month to lying to a grand jury. The other defendants remain at large, or are confirmed or presumed dead.

Al-Shabab means 'The Youth' in Arabic. The group uses a mixture of religion, nationalism and deception to lure young people, said Omar Jamal, a longtime local activist who now serves as the first secretary for the Somali mission to the United Nations.

{snip}

Al-Shabab's local recruitment efforts began in 2007 when small groups began discussing returning home to fight Ethiopian troops who entered Somalia to prop up a weak U.N.-backed government and were seen by many Somalis as foreign invaders. The recruiters aimed their appeal at the young men's patriotic and religious ideals.

Ethiopian troops pulled out of Somalia in 2009, but al-Shabab kept up its fight for power. According to Valentina Soria, a security analyst with London-based IHS Jane's, al-Shabab has increasingly focused in the past three years on the recruitment of western nationals and members of the Somali diaspora in the U.S. and Europe to offset its declining domestic support.

{snip}

The group often appeals young men who've had trouble assimilating into American life, perhaps because they are unable to get a job, dropped out of school or got involved in gangs, Jamal said.

He cited a recently released al-Shabab propaganda video that lauded three 'Minnesotan martyrs,' including the American-born non-Somali Troy Kastigar, a convert to Islam.

Smiling and laughing in the footage, Kastigar called his battle experiences 'the real Disneyland' and urged other Muslims to come and 'take pleasure in this fun.' He was killed in 2009 in Mogadishu, according to the video.

{snip}

http://www.amren.com/news/2013/09/young-somalis-in-minnesota-are-still-signing-up-for-terrorist-group-al-shabab-that-carried-out-deadly-kenya-mall-attack/

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2432935/Somalis-Minnesota-signing-terrorist-group-Al-Shabab-carried-Kenya-mall-attack.html#ixzz2g0lOnkKF
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ink Visitor

Radikaali islamismi juurtuu Keniaan

Vaikutteet tulevat ulkomailta, ja kasvupohjana ovat vanhat kaunat ja nuorisotyöttömyys.

Kenian itäosassa kasvanut Ali Hassan Gitonga, 33, on Nairobin Westgaten kauppakeskuksen terrorihyökkäyksen vuoksi pidätettyjen joukossa. Hän kääntyi muslimiksi ja lähti vuonna 2011 islamistisen al-Shabaabin koulutusleirille Somaliaan.

Samana vuonna Kenia lähetti 4 000 miehen joukot Somaliaan häätämään islamistisissejä maan eteläosista.

Siitä lähtien al-Shabaab on tehnyt Keniassa useita kostoiskuja, joiden uhreiksi on joutunut paljon siviilejä.

Kenian sisäisen turvallisuuden ministeriö arvioi, että islamilaisen radikalismin vetovoima kasvaa Saharan eteläpuolisessa Afrikassa erityisesti 15–34 -vuotiaiden parissa. Ilmiö näkyy Kenian ohella Somaliassa, Eritreassa ja Tansaniassa.

Luvataan töitä ja tukea

– Monet köyhien perheiden nuoret ovat matkustaneet Somaliaan al-Shabaabin koulutukseen. Heille luvataan tuottoisia töitä ulkomailla ja taloudellista tukea perheelle, ihmisoikeusjuristi Abdi Muhamud Kenian Rannikkomaakunnasta kertoo.

International Crisis Group arvioi, että al-Shabaab on vuodesta 2009 rakentanut Keniaan Salafi Jihadi -järjestöön nojaavan merkittävän salaisen tukiverkoston. Radikalismin laajuudesta ei ole selvää käsitystä.

Muhamud muistuttaa, että Rannikkomaakunnassa toimiva Mombasan tasavaltalaisneuvosto haluaa irrottaa alueen Keniasta ja kehuu 1,5 miljoonalla kannattajalla. Liike perustettiin jo 1999, mutta se eli hiljaiseloa, kunnes aktivoitui uudelleen 2008.

– Samoihin aikoihin al-Shabaabin vaikutus alkoi kasvaa merkittävästi. Asiat liittyvät toisiinsa, Muhamud sanoo.

Hänen mukaansa Pohjois-Kenian ja rannikon muslimit ovat olleet islamistien ensimmäisiä värväyskohteita, koska he ovat kokeneet jääneensä maan keskusjohdon syrjimiksi.

Lännen vihollisia

Kenia on vuodesta 2001 osallistunut aktiivisesti länsimaiden terroristijahtiin, mikä on altistanut sen lännen vihollisten hyökkäyksille, Muhamud muistuttaa.

Itä-Afrikan demokratiasäätiön johtaja Cyprian Nyamwamu vahvistaa, että tilanteeseen vaikuttavat niin globaali talous kuin Kenian strateginen sijaintikin. – Ääriliikkeet tulevat Kenian ulkopuolelta, hän sanoo muistuttaen, että näin näyttää olleen myös Westgaten iskussa.

Muhamudin mukaan kotimaisen radikalismin leviämisen vähättely kuitenkin pahentaa ongelmaa.

– Mutta toisaalta Somalia ja Afrikan sarvi ovat lähellä Lähi-itää. Länsimaiden tulisi auttaa ratkomaan Lähi-idän ongelmat, koska ne läikkyvät levottoman Somalian kautta Afrikkaan.

Nuoret vailla työtä

Lähes 43 miljoonan asukkaan Keniassa työmarkkinoille vyöryy joka vuosi puoli miljoonaa nuorta. Työikäisistä vähintään 70 prosenttia on 18–34 -vuotiaita ja heistä on 65 prosenttia vailla työtä.

Tilastojen mukaan joka toinen poliisin tietoon tullut rikos on 16–25-vuotiaan tekemä.

Hussein Gullet kuuluu muslimien johtajiin Pohjois-Keniassa, jossa on laajin somaliyhteisö. – Islam ei voi olla vastuussa nuorista, jotka ovat jouten ja alttiina hyväksikäytölle. Muslimit eivät kannata terrorismia, hyökkäykset ovat ulkomailta tuettuja, hän vakuuttaa.

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/ulkomaat/3059008/radikaali-islamismi-juurtuu-keniaan
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Puolinuiva

Asiaa sivuava juttu.

Keniassa on ilmeisesti meinattu jo pitemmän aikaa palauttaa somalialaisia pakolaisia kotimaahansa isossa mittakaavassa. Westgaten jälkeen asia on saanut kovasti nostetta.

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/10/calls-for-somalis-return-grow-after-siege-2013103125012380775.html

QuoteKenyan politicians were calling for hundreds of thousands of Somali refugees to be sent back home even before the Westgate siege, when gunmen from a Somali-based rebel group slaughtered scores of shoppers during a four-day spectacle of terror.

Since the raid, Kenyan parliamentarians have called for a faster repatriation of the 472,000 Somali refugees currently hosted by Kenya. Somali refugees have ties with militants and their camps are training grounds for terrorists, they say.

But achieving the long-standing goal of ejecting Somali refugees is tricky business. Nairobi faces tension with the UN's refugee agency, human rights groups and the refugees themselves, many of whom are fearful of war and hardship back home.

...

Puolinuiva

http://www.theeastafrican.co.ke/news/Mogadishu-Jubba-peace-deal-clears-air-over-loyalty-of-KDF-/-/2558/2019768/-/item/1/-/kp06i8z/-/index.html
http://www.theeastafrican.co.ke/news/-charcoal-stockpile-could-trigger-new-Somalia-war/-/2558/1610428/-/item/0/-/qv6ocz/-/index.html

Kismayussa on tiettävästi maailman suurin puuhiilen varasto. Hiilikauppa sataman kautta estettiin kuitenkin 2012. Tarkoituksena oli katkaista Al-Shabaabin tulonlähde. KDF ja paikallinen Raas Kamboni -militia valloittivat kaupungin Al-Shabaabilta samana vuonna, ja aloittivat hiilikaupan YK:n kiellosta ja keskushallinnon vastustuksesta huolimatta.

Al-Shabaab kerää kuitenkin edelleen tuloja hiilikaupasta. Se on hyvin verkostoitunut sekä paikallisten liikemiesten että arabianniemimaalaisten ostajien kanssa. Pelätään, että hiilikauppiaat mobilisoivat paikallisväestòn AMISOM:a vastaan pelaten Al-Shabaabin pussiin.

Somalian keskushallitus on yrittänyt puuttua hiilen valmistukseen sen aiheuttaman laajan aavikoitumisen vuoksi, mikä ei ole paikallisten mieleen. Jubbalandin hallinnon ja Somalian keskushallinnon välit ovat huonot. Maakunta on keskushallinosta riippumaton ja Kenian voimakkaasti tukema. On jopa huhuja, että Somalian keskushallitus olisi tukenut Al-Shabaabia Jubbalandissa heikentääkseen Kenian vaikutusvaltaa alueella.

me

Kismayon kaupunki on siitä mielenkiintoinen että siellä on käyty rajuimpia sotia kuin mitä Mogadishussa. Kaupunki on ollut milloin kenenkin hallussa. Erikoisinta koko hommasta tekee se että koko kaupunkia Juban aluetta asuttaa yksi ja sama klaani Daarood. Nykyisin siellä pitää valtaa Juban aluehallinto joka on Somalian hallituksen alaisuudessa ja jonka johtajana toimii Ahmed Madoobe. Erimielisyyksiä on mutta Madoobe tietää että kannattaa olla hallituksen puolella, koska ilman sen tukea hän ei ole kauaa vallassa pysy vaikka Kenia sitä tukisi, koska hallituksen puolella on taas länsimaat ja Amisom. Ihan tämän tiedostaen hän myös suostui sopimukseen hallituksen kanssa.

Mitä tulee kenialaisiin heille on Amisomista asti annettu selvä viesti politiikan hoitaa Somalian hallitus te hoidatte Al-shabaabin kanssa taistelemisen. Mutta ongelma on se ettei se taisteleminenkaan oikein suju kenialaisilta. Kenian rajalta Kismayon kaupunkiin in matkaa vähän yli 200 km sen he matelivat yli vuoden ja lopulta Somalian hallituksen hermostuttua laadittiin täysin uudellainen strategia etiopialaisten kanssa kun kenialaisten taidot eivät riittäneet. Ja nyt he eivät suostu liikkumaan Kismayon kaupungista mihinkään ja ihmettelevät kuinka Al-shabaab käy lahtaamassa Kenian puolella sotilaita. Ugandan puolustusministeri aikanaan totesikin että kenialaisten ehkä kannattaisi luovuttaa ne varusteensa somaleille niin saataisiin edes jotain aikaiseksi.

Puolinuiva

http://www.hrw.org/news/2013/10/01/dispatches-al-shabaab-s-attacks-westgate-mall-and-somalia

Human Rights Watch kertoo, että Al-Shabaab on pakkorekrytoinut useita siviilejä ja jopa kidnapannut lapsia sotilaiksi joukkoihinsa. (Lapsisotilaista lisää https://www.hrw.org/node/105166/section/1)

Al-Shabaabin taistelutaktiikasta kerrotaan seuraavaa:
QuoteThroughout its six-year-long campaign in south-central Somalia, al-Shabaab has shown no pity for Somali civilians. In fact, it often targets them specifically for killings and forced recruitment of adults and children as soldiers. Amidst fighting in Mogadishu, al-Shabaab launched hit and run attacks from civilian areas to entice indiscriminate return fire by Ethiopian, and later, African Union forces (AMISOM).

Mm. tuosta taktiikasta lisää tuolla  https://www.hrw.org/news/2011/02/14/somalia-stop-war-crimes-mogadishu



Puolinuiva

Somalian presidentti Hassan Sheikh Mohamud Al-Shabaabin kitkemisestä. Hyvä kirjoitus, vaikkei mitään ihmeitä sisälläkään.

http://www.aljazeera.com/indepth/opinion/2013/10/how-win-war-against-al-shabab-201310119652136824.html

QuoteHow to win the war against al-Shabab
Tiivistettynä:
-Al-Shabaabin menetelmät hallitessaan suurta osaa Somaliaa olivat loukkaus ihmisoikeuksia kohtaan ja petos islamia kohtaan.
-Al-Shabaab on nyt heikompi kuin vuosiin.
-Al-Shabaabin arvomaailmaa vastustaa 99 % somalialaisista.
-Somalian armeija tarvitsee varusteita, kuten esim. helikoptereita.
-Taistelun todellinen ratkaisu saavutetaan koulutuksen kautta. Lapset ja nuoret pitää saadan kouluun.
-Paras tapa taistella Al-Shabaabia vastaan on tukea Somalian hallitusta.
-Apua tarvitaan ulkomaiden hallituksilta ja somalidiasporalta.
-Viittaus Barclaysin (muut pankit olivat lopettaneet jo aiemmin mm. rahanpesuepäilyjen takia) päätökseen lopettaa valuuttasiirrot Somaliaan. Somalidiasporan rahalähetysten arvo on kaksi kertaa Somalian saamaan kansainvälisen tuen verran. Rahaa tarvittaisiin.

Puolinuiva

Al-Shabaab ainakin tuntuisi pysyttelevän kiireisenä.

Ilmeisesti Al-Shabaabin pelätään levittävän terrorikampanjaa muihinkin lähialueen maihin. Ugandassa ääri-islamilaista westgatetyyppistä terrori-iskua pidetään hyvin todennäköisenä (imminent). Uganda on osallistunut aktiivisesti Somalian sotilasoperaatioon AMISOMin kautta. Viimeksi Al-Shabaab iski Ugandassa 2010, jolloin pommi-iskuissa menehtyi 79 henkeä.

http://www.reuters.com/article/2013/10/18/us-uganda-security-idUSBRE99H0CN20131018


Etiopiassa sattui pieleen mennyt terroriteko. Somaliterroristit aikoivat ilmeisesti räjäyttää pomminsa jalkapallon MM-karsintaottelussa Nigeriaa vastaan stadionilla tai sen lähetyvillä, mutta pommi räjähti ennen aikojaan tappaen vain kaksi terroristia. Kolme somalimiestä on pidätetty. Kukaan ei ole ottanut vastuuta teosta.

http://www.reuters.com/article/2013/10/14/us-ethiopia-bomb-idUSBRE99D0O820131014



Lauantaina kuoli ainakin 16 ihmistä keskisessä Somaliassa pommi-iskussa sekä etiopialaisten että somalialaisten sotilaiden suosimaan ravintolaan. Al-Shabaab on ottanut vastuun teosta.

http://www.reuters.com/article/2013/10/19/us-somalia-bomb-idUSBRE99I02C20131019

Puolinuiva

Al-Shabab yllyttää Britannian muslimeja Do it yourself -jihadiin. Veitsiähän saa kaupasta. Nimeltä mainitaan muutamia muslimeja, jotka ovat puhuneet ekstrimismiä vastaan.

Mm. Mohamed Ansar, brittiläinen journalisti ja ohjaaja on joutunut poliisin suojelukseen al-Shabaabin uhattua hänen henkeään.

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VxQvEDIwoVs

http://harar24.com/?p=9113


QuoteUsama Hasan, a senior researcher with the anti-extremist Quilliam Foundation, was another of those that featured in the video. He said he had seen the film on Wednesday when it was released and was not surprised when police turned up at his home at 9.30pm, warning him he could be in danger. "The video is idiotic but also chilling in many ways. This guy has a British accent and he is using the language of fascism about the deaths of kuffar [non-believers]."

The imam and broadcaster Ajmal Masroor said the authorities had also made contact with him after he was also named in the film. "Extremism in all its forms is nasty and has a self destructive property ... the truth is moderation will always prevail," he said.

http://www.theguardian.com/world/2013/oct/17/al-shabaab-uk-muslims-police-protection

QuoteThe video also lists fighters from several British cities killed on the battlefields of Somalia and features footage of an al-Shabab member identified as Talha from Tower Hamlets, a London borough, calling on "all the Muslim men in Britain to come to jihad... and cut the necks of the disbelievers."

Domestic 'terrorism'

But it also urges would-be jihadists in the West to consider taking action closer to home, citing the examples of Woolwich, the Boston marathon bombings in April, last year's Toulouse killings in France and the Fort Hood shootings in Texas in 2009.
http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/10/british-muslims-defiant-over-al-shabab-threat-2013102591313719196.html

Ink Visitor

Kenyan pastors ask for guns amid Christian-Muslim violence

NAIROBI, Kenya — As attacks on Christians mount in Kenya's coastal region, some evangelical pastors in Mombasa area no longer may be willing to turn the other cheek.

Worried about attacks against their churches and congregations, some pastors are asking for rifles to protect themselves from suspected Islamic extremists.

The violence intensified on Oct. 20 and 21, when two evangelical church pastors were killed inside their churches. Pastor Charles Mathole, 41, was killed Oct. 20 as he prayed inside his Vikwatani Redeemed Gospel Church. The following day, East African Pentecostal Church pastor Ibrahim Kithaka was found dead in Kilifi, about 35 miles north of Mombasa.

Christian leaders blame the attacks on increased radicalization of Muslim youth. The attacks have occurred amid protests by Muslims that they were being targeted in Nairobi's war against terrorism.

"Our many churches are not under any protection. They do not have walls or gates. The government should issue AK-47 rifles to every church so that we can stop them from being burnt, our property from being looted and our pastors and Christians from being killed," said Lambert Mbela, a pastor at Mathole's church, during his funeral.

Three weeks before the latest murders, Muslim youth torched a Salvation Army church in the Majengo area in Mombasa to protest the killing of the popular Sheikh Ibrahim "Rogo" Omar and three others by unknown gunmen on Oct.4. The same church was torched last year after the murder of another prominent Muslim cleric, Sheikh Aboud Rogo Mohammed.

Some church officials say the request for arms reflects a growing frustration with the rising insecurity, but others say the move contradicts traditional biblical teachings on nonviolence, or could put churches and congregations at more risk.

"I don't think arming Kenyan (clerics) will ensure security," said the Rev. Peter Karanja, the general secretary of the National Council of Churches of Kenya, at a news conference in Limuru, near Nairobi, on Wednesday (Oct. 30).

"However, the government should see this as writing on the wall. Kenyans are getting tired of the continuing insecurity."

Karanja challenged the government to marshal enough personnel and resources to improve security in churches, offices and homes without having to arm clergy. "What we do not agree with is that every pastor should be armed to ensure they are safe," he said.

Interfaith initiatives in the coastal region have allowed different faiths to live in relative calm, but the attacks are threatening decades of peaceful coexistence, according to the Rev. Wilybard Lagho, vicar general of the Roman Catholic Archdiocese of Mombasa.

"I think we need to restrengthen interreligious dialogue. The problem is in the minds, and we need to win them back," said Lagho, calling the request for guns a shallow solution to a complex problem.

Some Muslim leaders, meanwhile, have backed the pastors' call for arms but said there should be a thorough vetting of who gets a gun.

"It is a good idea, but not all clerics should get the guns. Some are rogue clerics and may pose more danger to other religious leaders," said Sheikh Juma Ngao, chairman of the Kenya Muslim National Advisory Council.

http://www.washingtonpost.com/national/on-faith/kenyan-pastors-ask-for-guns-amid-christian-muslim-violence/2013/10/31/80e09f28-424b-11e3-b028-de922d7a3f47_story.html
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ink Visitor

Two Pastors Charles Mathole and Ibrahim Kithaka Killed In Kenya

Charles Mathole, a leader of Mombasa's Redeemed Gospel Church in Mtopanga, was found dead in church on the morning of Sunday October 20, shot in the head and with a Bible in his lap. A member of the choir in his church said he seemed to have been preparing the Sunday morning service when he was shot.

In Kilifi, about 60 kilometres north of Mombasa, the body of a pastor with the East African Pentecostal Churches, Ibrahim Kithaka, was found dumped in a patch of bushes near Madamani trading centre in Vitengeni, according to members of his church.

The two deaths come just a few days after the coastal town of Mombasa witnessed its worst rioting in recent years after the drive-by shooting of a Muslim Imam, Ibrahim Rogo, itself in the aftermath of the Westgate mall attack.

Rioters protesting against Rogo's death had burned a Salvation Army Church in Kenya's second largest city and four people lost their lives during the protests).

One local pastor, whose name is being withheld for security reasons, told World Watch Monitor the atmosphere remained tense following the murder of Sheikh Rogo and his three companions.

"Church leaders have all received threatening text messages in the past, but they have increased since the sheikh was killed," he said. "The text messages from an unknown number say: 'Be prepared, we are coming for you.' We reported them to the police, but no arrests have been made.

Another local pastor said that Muslim leaders had openly incited local youth against Christians in the previous few weeks.

     (snip)

http://crossmap.christianpost.com/news/two-pastors-killed-in-kenya-6133
If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...

Ink Visitor

Gunmen kill at least 48 people in Mpeketoni, Lamu

Police have confirmed at least 48 people dead in Mpeketoni, Lamu County following an attack by gunmen last night and warned the toll could rise.

Other witnesses say there are more than 30 people who died in the attack by gunmen believed to be Al-shabaab from Somalia.

Inspector General of Police David Kimaiyo said among those confirmed dead so far is a police driver. The deceased officer was a driver to Lamu County commander.

"We are going there to witness but the situation is not good for now. The toll could be more than the 48 bodies that we have collected," said Kimaiyo on phone.

Mpeketoni town is about 40 kilometres inland in Lamu County and the attack was not a surprise. Police have been mobilised to collect the bodies and police boss David Kimaiyo says there were about 50 gunmen who struck the town with explosives and guns attacking two hotels, a bank, police station and other structures.

"They came in as passengers in the quiet town. No arrests have been made," Kimaiyo said adding that police still collecting bodies. Britain had closed its consulate in Mombasa on Friday over terror fears.

http://www.standardmedia.co.ke/thecounties/article/2000124923/gunmen-kill-at-least-48-people-in-mpeketoni-lamu


If I am ever killed in a terrorist attack, I want my candlelight vigil to be done with torches and guns. Rename it posse and go have fun in the night...