News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Olli Immonen: Ylipaisunut julkinen sektori painaa Suomen suohon

Started by VMJ, 17.12.2012, 22:39:48

Previous topic - Next topic

VMJ

Quote
...

Pidämme tällä hetkellä hyvinvointia yllä velkarahalla. Velkaantumista tarkasteltaessa olennaista ei ole niinkään se, paljonko meillä on velkaa suhteessa BKT:hen tai varsinkaan letkuruokinnassa oleviin EU-maihin, vaan se, että velkaantumisnopeutemme on Euroopan huippua. Esimerkiksi tänä vuonna velkaannumme yli 10 miljardia euroa tarkoittaen 2000 euroa kansalaista kohti. On petollista kehuskella hallinnassa olevalla velkamäärällä tai AAA-luottoluokituksella, sillä velkaantumisvauhdin jatkuessa nykyisenä luottoluokitus tulee väistämättä laskemaan, jolloin myös suomalaisilta ulkomaisille spekulanteille voittoina valuvat korkomenot väistämättä nousevat. Tällöin nykyistenkin lainojen hoitaminen vaikeutuu merkittävästi. Tilannetta pahentaa se, että valtionvelkamme on lähes täysin ulkomaisissa käsissä toisin kuin esimerkiksi Italiassa tai Japanissa, joissa velkakirjat ovat pääosin kotimaisessa omistuksessa.

...

Koskaan Suomen valtion historiassa julkisen sektorin koko ei ole pienentynyt, vaan sitä on säännönmukaisesti paisutettu työllisyyden ylläpitämiseksi erityisesti lama-aikoina. Muutos pelkästään tämän vuosituhannen aikana on ollut merkittävä. Esimerkiksi Pellervon taloudellisen tutkimuskeskuksen mukaan julkisilla aloilla työpaikkoja on nyt yli 40 000 enemmän kuin ennen finanssikriisiä vuonna 2008.

...

Loput alusta, lopusta ja vähän keskeltäkin: http://immonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/127411-ylipaisunut-julkinen-sektori-painaa-suomen-suohon

Homma ^^!!

Arvoton

Eiks jo jonkun Äänekosken tai Kaskisten kaupunginjohtajalla ole pääministerin palkka? Heillä lisäksi vähintään kaksi apulaiskaupunginjohtajaa, joiden palkka vain 77 prosenttia pääjehun palkasta. Kaupunginsihteereillä pitää tietysti olla vähintään se ministerin palkka, jos kaupungissa vähintään 20 000 asukasta?

Tiedän toki, että omasta mielestäni ylikokoisen byrokraattiarmeijan sijaan ongelma ovat ylityöllistetyt hoitsut, traktorikuskit ja siivoojat. Siis he, joiden työtä ei vielä ole siirretty SOLille, ISS:lle, jne, joiden afrikkalaiset alihankkijat tienaavat sen minkä ny...

hattiwatti

^^ Hei, tärkeän pointin lausuit. Valtavasti on Suomessakin kaikkea mahdollista veronkiertoa ja suojatyöpaikka-touhua naamioitu yleishyödyllisiksi kolmannen sektorin järjestöiksi. Vastenmielisintä touhussa on, että tälläisten järjestöjen jotka ihmiset luulevat perustuvan 'vapaaehtoisuuteen' olisivat paljon valtiota moraalisempia, vaikka skene on jo täysin saastunut isoimpien instanssien kohdalta. Tämä taas tuhoaa oikeasti hyvin vakaumuksellista työtä tekevien järjestöjenkin mainetta. Lisäksi vaikka esimerkiksi SPR:ssä, suurn osa työntekijöistä on varmaan rehtejä ja idealisteja. Mutta johto on korruptoitunutta, ratsastaen rehellisten ihmisten maineella. Mutta kun kukaan ei tätä osastoa valvo, niin meininki on saattanut mennä tälläiseksi.

Joten hyvä pointti, toivottavasti Immonen ottaa asian käsittelyynsä tulevissa kirjoituksissa. Nämä kuviothan liittyvät vahvasti mokutukseen myös.

kekkeruusi

IL : Iloisia uutisia! Työpaikkojen määrä taas kasvussa
"Suurimmat työpaikkojen menetykset olivat teollisuudessa, joka menetti viidessä vuodessa 48 000 työpaikkaa. Koulutuksesta hävisi noin 15 000 työpaikkaa.

Uusia työpaikkoja syntyi eniten terveys- ja sosiaalipalveluissa, noin 34 000."

"Metsäteollisuuden työpaikat ovat vähentyneet 84 000 työpaikasta vuonna 2005 tammi-syyskuun 54 000 työpaikkaan. Sähkö- ja elektroniikkateollisuudessa on nyt 114 000 työntekijää, kun heitä enimmillään 2008 oli 135 000."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012122616487838_uu.shtml

Jipii! Mahtavaa, viimeinkin positiivisia uutisia!! Ei kun, hetkinen... :o

Yksityiseltä puolelta ollaan menetetty h-vetisti duuneja ja nyt pitäisi riemuita sitä, että julkiselle puolelle on perustettu ihan h-vetisti lisää? Veronmaksajien määrä on vähentynyt selvästi ja veroilla maksettavien määrä lisääntynyt. Miksi en osaa riemuita tästä?

Ja noissa sote-palveluissa on mukana varmastikin kasvanut mamu-hyysäysklusterikin.

Goman

Väärällä tiellä ollaan, ja pian tulee karhu vastaan.

Vuonna 2000 työllisti julkinen hallinto, koulutus, sosiaali- ja terveyspalvelut yhteensä 606 000 henkeä. Muut toimialat yhteensä 1 730 000 henkeä.  Julkisen osuus 26%

Vuonna 2011 vastaavasti julkinen hallinto, koulutus, sosiaali- ja terveyspalvelut yhteensä 691 000
henkeä. Muut toimialat yhteensä 1 782 000 henkeä.  Julkisen osuus 28%

Työllisten määrällinen kasvu julkisella puolella kymmenessä vuodessa  14% , ja muualla 3%.

Lähde: http://pxweb2.stat.fi/Dialog/varval.asp?ma=065_tyti_tau_108&ti=065%2E+Ty%F6lliset+toimialan+mukaan+%28TOL+2008%29%2C+15%2D74%2Dvuotiaat&path=../Database/StatFin/tym/tyti/&lang=3&multilang=fi

Suunta on väärä, ja mitä tekee maan hallitus.    EI MITÄÄN.

mustaviis

En ole ikinä lopettanut ihmettelyä, tämän tilastokeskuksen työttömiin/työpaikkoihin liittyviä julkaisuja kohtaan.

;http://www.mtv3tekstikanava.fi/new2008/106-01.htm

Työpaikat ovat tilastokeskuksen mukaan lisääntyneet vuodesta 2010 lähtien, mutta, työvoimapiirien, eli elykeskusten luvut ovat aivan toisenlaisia; esim.

http://yle.fi/uutiset/tyottomyys_kasvoi_vuodessa_yli_kymmenella_prosentilla/6383114


femacco

Minkähän takia järjestään kaikki mitä Immonen suustaan päästää on asiaa? Minkähän takia valtaosa kansanedustajista ei voi olla samaa sorttia?

Goman

Quote from: mustaviis on 26.12.2012, 17:37:58
En ole ikinä lopettanut ihmettelyä, tämän tilastokeskuksen työttömiin/työpaikkoihin liittyviä julkaisuja kohtaan.
Tokihan  työllisten määrä voi kasvaa samaan aikaan kun työttömyys lisääntyy.

Työttömyys prosentti lasketaan prosenttilukuna koko työikäisten määrästä, tms.  Työllisten määrä on määrällinen luku, joka voi oikeasti kasvaa huonoinakin aikoina.  Mutta jos samaan aikaan työikäisten määrä kasvaa vielä enemmän ( vaikkapa maahanmuuton seurauksena) niin käytännössä silloin työttömyysprosentti samaan aikaan kasvaa.

Puhutaan siis kahdesta aivan eri asiasta. Kansantalouden ja kansalaisten hyvinvoinnin kannalta tärkeämpi mittari on työttömyysprosentti.  Työllisten määrän kasvu ei tuo mitään parantavaa vaikutusta, jos samaan aikaan elätettävä väkimäärä kasvaa vielä enemmän.

mustaviis

Lähinnä ihmettelen tilastokeskuksen ns. otantaa, jonka virhemarginaali voi olla 4%, puhelinkysely n. tuhannelle ihmiselle, ja saatua dataa toitotetaan "ainoana totuutena". edustaja Immosen kirjoitus pitäisi ulkoluetuttaa jokaisella demari kansanedustajalla, ensikeväänä Suomen syöksylasku ottaa takalaidasta pitkän potkun, ja kiihtyy.
'
Tuleva maaliskuun (hallituksen) uudelleenarviointi budjetin kehyksistä, ja talouskehityksestä laittaa niin suuren sapen maun vasemmistoliiton ja demareiden suuhun, että sixbäkki saattaa revetä, onneksi kepu ei petä koskaan, ja it-miljonääri Sipilä on valmiina lähtökuopissa.

Jos kokoomus, ja kepu tulisivat ainavalmiiden perskärpästen; rkp, vihreät, ja vasemmistoliitto avulla muodostamaan hallituksen, niin mikään ei muuttuisi, vaan samat asiat syötettäisiin ymmärtäväiselle kansalle eri termein;

eu- on hyvä, koska voimme liikua vapaasti
eu;n -budjettivalta kansallisvaltioita kohtaan on hyvä, näin saamme ylivelkaantuneet maat riviin, ja järjestykseen?????
Suomen maksamat, jatkuvasti kasvavat vastuut, sekä nettomaksut eu;lle ovat hyviä, suuri rauhanprojekti, totta, Lipponen, me maksamme, että rauha euroopassa pysyisi.

Eli nykyisillä perusteluilla, pienillä viilauksilla.

....tulipas potpuri, ja ajatuksen lankakin katosi välillä, mutta edellinen on minun mielipiteeni, vanhan virkamiehen.

Sunt Lacrimae

Quote from: hkanime on 23.12.2012, 20:41:13
Hyvä kananotto Immoselta ja asia, joka on käsitelty Hommassakin usein.

Sen lisäksi, että julkinen sektori kasvaa, meille on syntynyt myös laaja kolmannen sektorin segmentti, joka elää verovaroilla. Sadat eri yhdistykset pyörittävät toimintansa joko suoraan verovaroilla tai esim. Veikkauksen varojen kautta.

Kolmas sektori on sinänsä tärkeä, mutta tarvitsemmeko kymmeniä eri maahanmuuttajayhdistyksiä, nuorison huumeyhdistyksiä ja muita "hyvän asian" puolesta toimivia verorahoitteisiia päällekkäisiä järjestöjä?

Mukana ei ole pelkästään ruohonjuuritason tekijöitä vaan myös monet suuret järjestöt kuten SPR ja Diakonissalaitos on kähmimässä itselleen miljoonia veroeuroja erilaisiin epämääräisiin hankkeisiin.
Kolmannen sektorin ajatus on toimia ideologiselta pohjalta kansalaisaktivismin kautta. Sen ei ole tarkoitus olla tapa hankkia valtiolta tuloja järjestöjen huippupalkkoja nostaville johtajille.

Tämä kolmanen sektorin osuus jää helposti pois laskuista kokonaan kun puhutaan julkisen sektorin kestävyysvajeesta. Puhumme kuitenkin varmaan joistain sadoista miljoonista euroista, jota suorastaan tuhlataan jonninjoutavaan järjestötoimintaan.


Kun julkista sektoria on karsittu niin yhtenä linjana on ollut erinäisten organisaatio-osien yhdistäminen jolloin säästöjä on saavutettu karsimalla sitten ylimääräisiä päälliköitä ja tukitoiminto-ihmisiä sekä muita päällekkäistoimintoja? Miksi valtio ei voisi pyrkiä samaan keskittämällä järjestötoiminnan tukea nykyistä harvemmille toimijoille? Loput joko yhdistyköön keskenään tai keksiköön vaihtoehtoisia toimintatapoja.

Taas jälleen kerran on kyllä todettava, että Olli puhuu asiaa.
Play stupid games, win stupid prizes.

hattiwatti

Quote from: Goman on 26.12.2012, 17:57:11

Tokihan  työllisten määrä voi kasvaa samaan aikaan kun työttömyys lisääntyy.

Työttömyys prosentti lasketaan prosenttilukuna koko työikäisten määrästä, tms.  Työllisten määrä on määrällinen luku, joka voi oikeasti kasvaa huonoinakin aikoina.  Mutta jos samaan aikaan työikäisten määrä kasvaa vielä enemmän ( vaikkapa maahanmuuton seurauksena) niin käytännössä silloin työttömyysprosentti samaan aikaan kasvaa.

Puhutaan siis kahdesta aivan eri asiasta. Kansantalouden ja kansalaisten hyvinvoinnin kannalta tärkeämpi mittari on työttömyysprosentti.  Työllisten määrän kasvu ei tuo mitään parantavaa vaikutusta, jos samaan aikaan elätettävä väkimäärä kasvaa vielä enemmän.

Eräs asia yksittäinen, mikä on vaikuttanut taustalla vuosikymmenten kehityksessä, on että puolisoidensa elättämiä kotirouvia on vähemmän ja naisetkin käyvät enemmän virallisissa töissä. Toisaalta samaan aikaan monenlaisia verorahotteisia hoiva-ammatteja on jouduttu luomaan ja erityisesti julkiselle sektorille. Enevissä määrin, kun ei ole kodinhoitajaa kotona, ihmiset käyttävät ulkoa ostettuja ravintola ynnä muu palveluja.

hattiwatti

Quote from: kekkeruusi on 26.12.2012, 14:50:29
IL : Iloisia uutisia! Työpaikkojen määrä taas kasvussa
"Suurimmat työpaikkojen menetykset olivat teollisuudessa, joka menetti viidessä vuodessa 48 000 työpaikkaa. Koulutuksesta hävisi noin 15 000 työpaikkaa.

Uusia työpaikkoja syntyi eniten terveys- ja sosiaalipalveluissa, noin 34 000."

"Metsäteollisuuden työpaikat ovat vähentyneet 84 000 työpaikasta vuonna 2005 tammi-syyskuun 54 000 työpaikkaan. Sähkö- ja elektroniikkateollisuudessa on nyt 114 000 työntekijää, kun heitä enimmillään 2008 oli 135 000."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012122616487838_uu.shtml

Jipii! Mahtavaa, viimeinkin positiivisia uutisia!! Ei kun, hetkinen... :o

Yksityiseltä puolelta ollaan menetetty h-vetisti duuneja ja nyt pitäisi riemuita sitä, että julkiselle puolelle on perustettu ihan h-vetisti lisää? Veronmaksajien määrä on vähentynyt selvästi ja veroilla maksettavien määrä lisääntynyt. Miksi en osaa riemuita tästä?

Ja noissa sote-palveluissa on mukana varmastikin kasvanut mamu-hyysäysklusterikin.

Tässä onkin tärkeimpiä pointteja ymmärrättäessä koko ongelmaa.

Julkisen sektorin paisuminen johtuu pitkälle tarpeesta luoda suojatyöpaikkoja niille, joilta on yksityisen puolelta lähtenyt duunit alta. Jossain talouselämän artikkelissa haastateltiin jotain saksalaista talousmiestä joka oli havainnut tämän nimenomaisesti Suomelle ominaisena piirteenä, ja koitti selittää miten väärä tie on kyseessä. Saksassa kun otettiin toinen linja käyttöön.

Ongelma on se, että tästä kasvaa itseään ruokkiva kierre. Kun julkinen puoli paisuu, joudutaan yksityiseltä nyhtämään enemmän veroja sen pystyssäpitämiseksi. Tämän vuoksi yksityiseltä puolelta häviää työpaikkoja. Tämä taas luo tarpeen peittää työttömyyttä luomalla enemmän töitä julkiselle puolelle.

AY-porukoilla on ollut toki oma vaikutuksensa ongelman kertymisessä, sekä niillä jotka haluavat lisää palkkaa, lisiä ja lakkoja yksityiselle puolelle, mutta toisaalta vastustavat kiivaasti jos oman liittonsa (AKAVA taitaa olla pahin) miehittämältä julkiselta puolelta pitäisi leikata palkkoja ja työläisten määrää. Sehän on etujärjestöjen tehtävä - pitää omiensa puolta. Mutta Suomessa etujärjestöjen lobbausvalta on liian suuri, ja on luonut tavallaan etuoikeutettujen duunareiden luokan vastaan sitten pätkätyöläisten ynnä muiden heikompien segmenttien etua vastaan. Luokkataistelu on muuttunut tälläiseksi! Ihan hyvä kommentti aiheesta oli tämän vasemmistolaisen kriittisen kirjoituksen viimeisessä kappaleessa:
http://arhikuittinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128070-vasemmisto-talvihorroksessa

Järkevintä olisi poistaa niitä verorahotteisia AKAVAlaisia, jotta karvaperseduunareiden verotusta voisi madaltaa, sen sijaan että kamppaillaan isompien palkkojen puolesta. Tästä linjasta hyötyisi kansantalous parhaiten.

Jokatapauksessa tämän kierteen saaminen poikki tulee olemaan hyvin hyvin haastavaa. Immosen avaus oli erittäin tärkeä!
.

mustaviis

Onneksi Ruotsista tullut demariapu, Juhanna Vartiainen on ajantasalla;

"Vartiaisen mukaan tärkeintä on lisätä työn tarjontaa siten, että mahdollisimman moni saataisiin työelämään, jos ei muuten niin vaikka niin sanottuihin paskatöihin. Esimerkkinä hän mainitsee, että työttömälle tai siirtolaiselle pitäisi olla kannattavaa "perustaa se kioski tai grilli". Vartiainen korostaa muutenkin työn merkitystä".

No mitenkäs sitten, kun jokaisella Suomalaisella ja maahanmuuttajalla on grillikioski?, Myydään vetyjä, ja atomeja toisillemme, ja kansantalouden optimointi on totta, miten  noin älyllisesti vajavainen ihminen voi toimia vatti;n johdossa?

Ei Suomen talous nouse sillä, että pesemme toistemme pyykkiä, ainoa juttu on että, vientimme ylittää tuontimme, vihreät ovat onnistuneesti tehneet tämänkin  lähes mahdottomaksi, Suomeen ei tule rahaa, kuin viennin muodossa.


Goman

Vartiaisen kuningasajatus lienee se että työn tarjontaa (työikäisten määrää) lisäämällä saadaan valtiontalous kuntoon ja elintaso kohdalleen.

Joopa joo, sillä logiikalla Intialla ja Egyptillä pitäisi mennä aivan sikahyvin. Työn tarjontaa ainakin on valtavasti, mutta taitaa elintaso vielä odottaa nousemistaan... jostain kumman syystä.

mustaviis

Mutta, ja kun, maamme kokonaistuotanto on riippuvainen viennistä, se , että me Suomalaiset tarjoamme toisillemme palveluita, voi vaikuttaa työllisyyteen, jopa vuoden periodilla, mutta valitettava totuus on se, että, ilman Suomeen tulevaa rahaa, Suomen vientiteollisuuden myötä, olemme polvia myöten Stubi...eikun paskassa.

On aivan sama, mitä me maassamme puuhastelemme keskenämme, ainoa, mikä tuo ns. kasvua maahamme on niiden hyödykkeiden vienti, joista muut,mahdolliset  ostajakandidaatit ovat valmiita maksamaan.

svobo

Viennin lisääminen on tärkeää, mutta sekin parantaa Suomen vaihtotasetta, jos voisimme tuottaa täällä toisillemme niitä hyödykkeitä, mitä nyt tuodaan tänne muualta. Pyykkiä esimerkiksi viedään tällä hetkellä Keski-Suomestakin Viroon asti pestäväksi.

"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

mustaviis

Mutta onko, valtionvelanoton oikaiseminen, siinä, että Suomalaiset perustavat enemmän yrityksiä?. Mutta ,kun sillä, että perustamme, vaikka 100.000, start up yritystä Suomeen , ei ole mitään merkitystä, kun tämä samainen raha , yritysten tukemisen muodossa, ja työllistymisen muodossa on ns. joko velka rahaa, vrt. valtio, tai riskirahaa,/ yksityinen sijoittaja.

Ainoa mistä Suomeen voi tulla rahaa on;

-investoinnit, Suomalaiseen osaamiseen.
-Vienti.

Tuohon, "ei rasita veronmaksajia", voisin todeta, että, jos pesemme toistemme paitoja tarpeeksi kauan, niin, liemi on suurempi, kuin haluaisimme niellä.

Terkut Sailakselle.

svobo

^ Tuosta en voi olla eri mieltä. Eva Biaudetin kompetenssi tulisi kustannustehokkaammin  hyödynnetyksi, jos hän olisi nakkiputkan luukulla kysymässä majoneesin makua.

Edit. Vaikka tukityöllistettynä.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Marko M

Quote from: svobo on 27.12.2012, 00:19:12
^ Tuosta en voi olla eri mieltä. Eva Biaudetin kompetenssi tulisi kustannustehokkaammin  hyödynnetyksi, jos hän olisi nakkiputkan luukulla kysymässä majoneesin makua.

Edit. Vaikka tukityöllistettynä.

On rumaa solvata nakinmyyjiä, he sentään tekevät rehellistä työtä ja Biubau taasen ei tiedä mitä työ tai rehellisyys edes tarkoittavat.

svobo

Aloin juuri katumaan postaustani, kun mieleeni tuli vakigrillin ystävälliset ja ammattitaitoiset myyjät, ja kun vertasin heitä Biaudettiin.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

DEVUSKA

Ettekö te nyt ymmärrä, ettei Eva mitään nakkikiskaa pysty pyörittämään! Palvelua tulee tod.näk. vain ruotsinkielellä ja jos olet skinheadi, ei hän sinulle nakkeja myy! Tai jos myy, niin kärventää ne. Hän voisi perustaa vähemmistögrillin, jossa myydä halal nakkeja.

QuoteKolmas sektori on sinänsä tärkeä, mutta tarvitsemmeko kymmeniä eri maahanmuuttajayhdistyksiä, nuorison huumeyhdistyksiä ja muita "hyvän asian" puolesta toimivia verorahoitteisiia päällekkäisiä järjestöjä?

Näitä voisi karsia kyllä. Jotkut kriisijutut, joista on selkeä ja potentiaalinen hyöty (suurelle osalle) tavallisille kansalaisille ongelmatilanteissa ja elämän eri mutkissa, ovat tarpeellisia. Eri asia ovat tietenkin lähinnä nimensä ja rahan puolesta pyörivät liikkeet, jotka  eivät tuota kansalaisille mitään hyödyllistä / hyödyttävät vain marginaaliryhmää (mamujen ompeluseurat), joka ei tälläistä tarvtisis tai jotka ovat puhdasta kakkaa kankkulan kaivoon / rahaa isopalkkaisten taskuihin ja vähän siinä samassa ehkä niille köyhille.

Miksi poliitikotkin ovat useaan otteeseen puhuneet kauniita (yksityisen sek.) työpaikkojen luomisesta, mutta nyhtäävät kädet taskussa, kun julkisen sektorin pikkupomo vetää sitä kolmatta miljoonaansa taskuun ja valittaa liksan pienuudesta!! Tarvitseeko kaupunki niitää heeelvetin kalliita virkamiehiään, joiden palkkaa ei lamakaan laske, kun päiväkotia pyöritetään tahdilla 50 lasta / 3 tätiä tätä nykyää! Niin epäoikeudenmukaista.

mustaviis

Lainaus
Tuohon, "ei rasita veronmaksajia", voisin todeta, että, jos pesemme toistemme paitoja tarpeeksi kauan, niin, liemi on suurempi, kuin haluaisimme niellä.

Siitä huolimatta on parempi, että meillä on edes sisämarkkinoilla toimivaa liiketoimintaa, joka liikutta rahoja ja työllistää kun, että kaikki ovat kortistossa veronmaksajien elätettävinä.

Mutta, kun tuo sisämarkkinoilla liikkuva raha ei tuo sitä mm. Urpilaisen toivomaa kasvua, eli Suomessa valtion velanotto jatkuu kiihkeänä, lähes 9 miljardia , per vuosi, tosin tämä maksettavan velan otto, ei tuo myöskään pääministerille, paikkaa päättävään pöytään, myös Urpilaisen omat hahmotelmat komissaarin paikasta, ovat jo jääneet Suomalaisten maksettaviksi, eräs Esko Seppänen laittoi usarin blogissa hyvin;

http://eskoseppanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/128048-eseppanen-astubbille

Tuon linkittämisestä, tänne kävin sisäisen taiston,no,vot tämähän on avoimien puheenvuorojen palsta, joten..

mustaviis

Quote from: hkanime on 27.12.2012, 01:07:13
Quote from: mustaviis on 27.12.2012, 00:53:26
Mutta, kun tuo sisämarkkinoilla liikkuva raha ei tuo sitä mm. Urpilaisen toivomaa kasvua, eli Suomessa valtion velanotto jatkuu kiihkeänä, lähes 9 miljardia , per vuosi

Siis liikkuva raha nimenomaan on sitä talouskasvua (BKT:n kasvua). Joka kerta kun raha liikkuu, valtio verottaa sitä. Ts. sisämarkkinat vähentävät myös valtion velkaantumista. Ei kaiken rahan tarvitse tulla ulkoa.


Nyt ei avaudu, eli me Suomessa läträtään sillä sisämarkkinoiden rahalla, maailman tappiin asti, valtio verottaa esim alv:n muodossa, ja saa aikaan bkt:n kasvua, koska suurin verotus muoto on välilliset verot, miten tulet subjentoimaan tuon esim. alvin verokannan noston  "liikuvaan rahaan", tuo kommervenkki vähentää kotimarkkinoiden kysyntää, ja laittaa jotkut ihmiset viellä ahtaammalle, en usko pätkääkään sisämarkkinoihin, koska nuo markkinat ovat lähinnä julkiseentalouteen perustuvia.

Tuomas3

Julkisen sektorin paisuminen ei ole ongelma silloin, kun se tuottaa (sos&terveys, koulutus, infra...). Problematiikka tulee täällä usein parjatuista päällekkäisyyksistä ja tuottamattomasta työstä. Niin kauan kun työttömyys on runsasta, kuntouttavasta työstä ei ole pitkällä tähtäimellä haittaa, mikäli oletetaan, että työttömyys hellittää.

kp

Quote from: mustaviis on 26.12.2012, 23:34:08
Mutta, ja kun, maamme kokonaistuotanto on riippuvainen viennistä, se , että me Suomalaiset tarjoamme toisillemme palveluita, voi vaikuttaa työllisyyteen, jopa vuoden periodilla, mutta valitettava totuus on se, että, ilman Suomeen tulevaa rahaa, Suomen vientiteollisuuden myötä, olemme polvia myöten Stubi...eikun paskassa.

On aivan sama, mitä me maassamme puuhastelemme keskenämme, ainoa, mikä tuo ns. kasvua maahamme on niiden hyödykkeiden vienti, joista muut,mahdolliset  ostajakandidaatit ovat valmiita maksamaan.

En ymmärrä tätä helvetin vienti-itkua. Oletteko oikeasti sitä mieltä että jos ei tee vientituotteita, niin parempi että makaa kotona verorahoilla?  Toki matalapalkka-alojen työntekijät tarvitsevat edelleen tulonsiirtoja, mutta verrattomasti paljon vähemmän, kuin täysin tulonsiirtojen varassa elävä. Kun saadaan lisää työllisyyttä, tarvitaan vähemmän veroja, joka tietää enemmän rahaa kiertoon paikallisessa taloudessa.

Esimerkiksi näin:

Ohjelmistosuunnittelija P. Ahajoki kehittää ohjelmistoja jotka tukevat suomalaisten vientiyritysten toimintaa. Ahajoki ostaa kaupasta makaronia ja tonnikalaa, ajaa itse tukkansa kaljuksi ja siivoaa itse talonsa ja tekee itse remonttinsa. Veroissaan Ahajoki ja vientyrityksen työntekijät maksavat verorahoilla koulutetun kokin, parturikampaajan ja rakennusmiehen työttömyyskorvaukset ja asumisen.

Sitten joku vetää päänsä pois perseestä ja tajuaa, että tekemällä osa-aikaisestakin työnteosta kannattavaa ja tukemalla pienyrittäjyyttä, joka ei tee epäonnistuessaan yrittäjästä lainsuojatonta voidaan saada ihmisiä töihin, tuoda valtiolle verotuloja ja vähentää tulonsiirtoja.

Ahajoki on kyllästynyt makaroniin ja käy lounastauolla entisen työttömän kokin perustamassa ravintolassa. Sänki ei sovi yli kolmekymppiselle, joten Ahajoki alkaa käyttää myös parturin palveluita. Koska ylitöitä on joka tapauksessa, tekemällä pari tuntia ylimääräistä Ahajoki rahoittaa ammattimiehellä teetetyn remontin.

Koska valtion sosiaalikulut vähenevät, kun kolme entistä työtöntä on päässyt töihin, valtio päättää vähentää verotusta ruokkiakseen talouden dynamiikkaa. Ahajoella on yhtäkkiä enemmän rahaa tuhlata. Niinpä hän palkkaa vielä siivoojan käymään kerran viikossa, jotta voi sillä ajalla tehdä edelleen niitä vientiä tukevia töitä, tai kenties vaikka matkustaa kotimaassa ja näin pistää edelleen lisää rahaa kiertoon.

Jos oikeasti se skenaario jossa kokki, siivooja, raksamies ja parturikampaaja ovat työttöminä ja vientiyritysten työntekijöiltä kerättyjen tulonsiirtojen varassa kotona on teidän mielestä parempi vaihtoehto niin terve vaan. Vaikka talous olisi nollasummapeliä, niin silti varoja voi ohjata moneen suuntaan. Suomessa niitä ei osata ohjata palveluihin ja toisaalta palveluita tuottamalla on vaikea elää. Toisaalta palveluammatteja ei myöskään arvosteta.

Säästäminen on hyvä asia, mutta suomalaisilla lojuu pankkitileillä 80 miljardia euroa, ei sijoitettuna mutta ei myöskään kierrossa. Lisäksi jokainen työssäkäyvä voi tehdä rahoillaan valintoja. Tilaanko saksasta robotti-imurin vai palkkaanko siivoojan käymään kerran kuussa? Ostanko kiinalaisen kotiparturikoneen vai käynkö parturissa?  Jotta suomalainen talous olisi terve, se todellakin vaatii vibrantin palveluelinkeinon.

Olli Immonen

Sain ilokseni huomata, että täällä on käyty keskustelua aikaisemmasta bloggauksestani koskien julkisen sektorin tehostamistarvetta. Kiitos vain kaikille käydystä keskustelusta!

Linkitän tähän alle hieman jatkoa edelliselle kirjoitukselleni. Aihe on pysynyt samana:
http://immonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/130396-paisunut-julkinen-sektori-saastokuurille-osa-2

hattiwatti

Mielenkiintoista, että usari niin auliisti nostaa näitä juttuja ihan uutisiksi. Toki tietty mediaa on jytkystä saakka kiinnostanut mitä persuissa tapahtuu. Ja jos kukaan sanoo mitään Soinin hegemoniasta poikkeavaa, se on iso juttu.

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/56500-3800-eukk-liian-hyva-palkka-olli-immonen-suojatyopaikkoja

Erityisesti Simon Wahlroosin kommentin lukeminen voisi kiinnostaa maahanmuuttokriitikoita.

Tuomas3

Immosella oli kaivattuja konkreettisia esimerkkejä. Ikävää on todeta, mutta silloin kun julkisesta sektorista päätetään leikata, otetaan siitä hyödyllisestä, eikä niinkään korvattavissa olevasta. Immosen parjaama sos&terv. sektori jatkaa paisumistaan tulevaisuudessakin ikärakenteen vuoksi; senpä takia tavoitteena ei voi olla sen ideologinen leikkaus. Joka tapauksessa jokainen käytännön yksityiskohtainen leikkaamis/tehostamisesimerkki on kullan arvoinen.

QuotehkanimeKolmas sektori on sinänsä tärkeä, mutta tarvitsemmeko kymmeniä eri maahanmuuttajayhdistyksiä, nuorison huumeyhdistyksiä ja muita "hyvän asian" puolesta toimivia verorahoitteisiia päällekkäisiä järjestöjä?

Karsittavaa kyllä piisaa. Ongelma lienee evaluoinnissa. On esim. irtihuumeista-järjestöjä, jotka konkreettisesti vetävät ihmisiä pois koukusta ja sitten on niitä, joiden perustelut ovat laadullisempia ja abstrakteja. Päällekkäisyyksiä toki tulee, kun alalle tulee uusia mielestään tehokkaampia kokeilijoita, joille voi olla ihan hyväkin antaa mahdollisuus. Maahanmuuttajajärjestöt jakavat useasti paremmin informaatiota kohderyhmilleen kuin viralliset elimet. Niiden arvioinnissa on siitä huolimatta pahoja puutteita ja satavarmasti löytyy tehottomia elimiä. Pitäisikö mielestäsi kustantaa komitea tutkimaan evaluointeja (mikäli niitä ylipäänsä on tehty) vai mitä ehdotat?

Tuomas3

Quote from: hkanime on 21.01.2013, 20:55:36
Quote from: Tuomas3 on 21.01.2013, 20:49:06
Pitäisikö mielestäsi kustantaa komitea tutkimaan evaluointeja (mikäli niitä ylipäänsä on tehty) vai mitä ehdotat?

Ei tarvita komiteoita, voin tehdä päätöksen tässä asiassa 5 sekunnissa: tuet pois.

Mielestäni "hyvän asian puolesta" pitää olla aatteellisin perustein eikä pelkästään keräämässä rahaa veronmaksajilta. Valtion pitää tarjota tarvittava huumevieroitus tai whatever julkisena palveluna. Muut sitten järkkäävät rahansa keräyksillä.
Ei ole mitään syytä miksi valtio tarjoaisi välttämättömiä julkisia palveluja kolmannen sektorin kautta. Siitä syntyy juuri mainitsemasi arviointiongelmat ja päällekkäistä toimintaa korkein kustannuksin.
Monetaristit ja libertaristit esittävät, että keskusjohtoinen julkinen sektori ei keksi tehokkaimpia keinoja ratkaista ongelmia, koska monet hyvät innovaatiot syntyvät yksityisten ihmisten ja ryhmien toimesta. Väitätkö, että parhaat ratkaisumallit huumeongelmien, mamuongelmien yms. ratkaisuun löytyy julkisen puolen elimistä? Yllättävää sinulta. Omasta mielestäni tarvitsemme molempia, mutta tarkempaa silmää ja tiukempaa rahoituksen katkaisua toimimattomilta järjestöiltä. Turhan paljon näkee nykyään sellaista, että joku saa rahaa, koska sen nimi on maahanmuutto se ja se tai seta tms. aatteellinen järjestö, eikä tutustuta oikeasti saatuun hyötyyn.