News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-06-04 Ruotsi: Ruotsalaismies pidätetty pakolaisten vakoilusta

Started by rähmis, 04.06.2009, 19:41:34

Previous topic - Next topic

rähmis

Säpo on pidättänyt Tukholmassa ruotsalaismiehen epäiltynä törkeästä luvattomasta tiedustelutoiminnasta, mikä tulkitaan valtion turvallisuuden vaarantamiseksi. Epäillyn sanotaan vakoilleen Ruotsissa asuvia pakolaisia vieraan vallan lukuun.

Sydsvenskan

kunjedgyalpo

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5310724.ab

Svensk gripen för flyktingspionage
"Ett antal länder är framträdande på området"

Säpo har gripit en svensk man som misstänks för grov olovlig underrättelseverksamhet.

Han ska ha spionerat på flyktingar i Sverige för ett främmande lands räkning.

En man har gripits i Stockholm, misstänkt för olovlig underrättelseverksamhet – ett brott mot rikets säkerhet enligt brottsbalken.

Förundersökningsledare är chefsåklagaren vid åklagarkammaren för säkerhetsmål, Tomas Lindstrand.
Vill inte säga vilket land

Lindstrand är förtegen om det aktuella fallet och uppger inte vilket land det rör sig om.

– Jag kan inte säga något om det här fallet, förutom att det är ganska troligt att jag går in med en häktningsframställan i morgon, säger Lindstrand till TT.

Maxstraffet för grov olovlig underrättelseverksamhet är fyra års fängelse, men Lindstrand tror inte att det någonsin har dömts ut.
Brott som sällan anmäls

– De här fallen är svåra att upptäcka och svåra att utreda. Till att börja med finns det aldrig någon som anmäler brott. Brottet förutsätter att det finns en främmande makt involverad och då är oftast, inte alltid, de som sköter det här väldigt duktiga på vad det gör. De vidtar alla försiktighetsmått som man kan göra och jag tror att jag vågar påstå att de är betydligt försiktigare än många som ägnar sig åt mer traditionell grov brottslighet, säger han.

TT: Hur många länder bedriver flyktingspionage i Sverige?

– Det kan jag inte svara på. Ärligt talat så vet jag inte. Jag vet ett antal som gör det men kan och får inte peka ut vilka de är. Men det finns ett antal länder som är ganska framträdande på området, den saken är klar.
Bara fyra tidigare domar

Lindstrand uppger att det är sällsynt med åtal mot personer misstänkta för flyktingspionage.

– Att det finns någon som man kan väcka åtal mot och begära häktad som i det här fallet, det är inte många. Jag har tittat i gamla domar och skrapat ihop lite i modern tid, alltså efter andra världskriget, och då är det cirka fyra stycken. Så det är få.

Lindstrand vill inte kommentera om det finns fler misstänkta i det senaste fallet, men det är ingen ytterligare som sitter anhållen.
Locket på

Senast klockan 12 på söndag måste åklagaren ha bestämt sig för om den man han nu har anhållit ska begäras häktad.

Björn Hurtig, advokat, försvarar den gripne mannen.

– Jag kan inte svara på någonting alls i nuläget faktiskt. Inte mer än att jag är på väg till förhör just nu, säger Hurtig till TT vid 17-tiden.

Käännöspalvelu http://translate.google.com/translate_t#