News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Jani Toivolan puheenvuoro 18.12.2012 somalien perheenyhdistämisistä

Started by Tomi, 02.01.2013, 22:13:15

Previous topic - Next topic

Tomi

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_132_2012_vp_14_127_127_p.shtml
En tiedä onko tästä jo keskusteltu täällä (ei ainakaan haulla löytynyt), mutta löysin toiselta palstalta, että Jani Toivola teki mielenkiintoisen puheenvuoron somalien perheenyhdistämisistä.
Quote
132. TIISTAINA 18. JOULUKUUTA 2012 kello 10.01

14) Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2013 Hallituksen esitys eduskunnalle vuoden 2013 talousarvioesityksen (HE 95/2012 vp) täydentämisestä
Ainoa käsittely

Hallituksen esitys HE 95/2012 vp

Hallituksen esitys HE 166/2012 vp

Valtiovarainvaliokunnan mietintö VaVM 39/2012 vp

Talousarvioaloite  TAA 1-227, 229-424, 426-602/2012vp

Pääluokka 26
Sisäasiainministeriön hallinnonala
Jani Toivola /vihr (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä yhteydessä nostaa maahanmuuton osalta esiin perheenyhdistämisen.

Olin kehityspoliittisen toimikunnan kanssa syksyllä vierailemassa Etiopiassa Addis Abebassa Suomen Etiopian konsulaatissa, ja siellä aika karua todellisuutta saatiin perheenyhdistämistilanteesta. Siellä ilmeisesti, ainakin saamieni tietojen mukaan, viime syksynä jonossa oli 6 000 hakijaa Somaliasta, näistä noin 3 000 jonossa nimenomaan Etiopian konsulaatissa, ja tällä hetkellä käsittelyssä ovat vuosien 2010-2011 hakemukset. Hakijat tulevat kaksi kertaa paikan päälle: jättääkseen hakemuksen, ja sitten toinen kerta on haastattelu. Itse haastatteluprosessi on ilmeisesti noin 4-6 tuntia, taukoamaton haastattelu, mitä käydään tulkin välityksellä, ja iso haaste on ikään kuin todentaa näiden kertomusten todenmukaisuus ja ihmisten sukulaisuussuhteet.

Olisin kysynyt ministeriltä, oletteko tietoinen tästä tilanteesta. Vaikuttaa, että se on aika epäinhimillinen kaikkien näkökulmasta, ja myös konsulaatti on aika paineessa. Se on tietysti myös kustannuskysymys, eli tehdään rankkaa työtä, ja he ovat altistuneet aika paljon myös asian arkaluonteisuuden vuoksi erilaisille uhkailuille. Eli mitä tälle asialle voitaisiin tehdä, tai onko vertailtu eri maiden käytäntöjä perheenyhdistämisessä? Ruotsissa ilmeisesti suoraan dna:n kautta (Puhemies koputtaa) ikään kuin haetaan ne suhteet ja se, kuka pääsee tulemaan.
Päivi Räsäsen vastaus aiheeseen:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_132_2012_ke_p_3.shtml#pvuoro12

QuoteMaahanmuuttopolitiikasta täällä kyseltiin, muun muassa perheenyhdistämiskäytännöistä ja pitkistä jonoista. Osittain toki sillä lisärahoituksella, mikä nyt on käsittelyssä, pystytään myös vauhdittamaan näitä perheenyhdistämishakemusten käsittelyjä. Hallitus on parhaillaan myös selvittämässä sitä, voitaisiinko toimeentuloedellytyksiä muun muassa humanitaarisessa maahanmuutossa, ylipäänsä perheenyhdistämisessä, jollain tavalla yhdenmukaistaa muiden Pohjoismaiden kanssa, niin kuin hallitusohjelmaan on indikoitu. Mutta tämän asian selvittäminen on edelleen kesken.

Tässä muut puheenvuorot aiheesta.

http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_132_2012_ke_p_3.shtml#pvuoro12
Quote
Arto Satonen /kok (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Ensin haluaisin todeta edustaja Toivolalle, joka oli huolissaan perheenyhdistämisestä, että minun käsitykseni on kyllä se, että jos kansainvälistä vertailua tehdään, niin se, kenellä kaikkein vaikeinta on Suomeen perheensä yhdistää, on se, joka on täällä töissä, koska heiltä vaaditaan varsin korkeita tulorajoja, mutta sen sijaan muilla perusteilla tulleilta näitä tulorajoja ei vaadita. Ymmärrän sen, että niitä ei vaadita heiltä, kenellä on kansainvälinen pakolaisstatus, mutta muuten on kyllä viisasta pitää varsin tiukkaa linjaa tässä perheenyhdistämisessä, jotta sitten kotoutumisessa ei tulisi hankaluuksia.

QuotePäivi Lipponen /sd (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! On tärkeätä, että ohjataan resursseja maahanmuutto- ja turvapaikkahakemusten käsittelyyn.

Olen käynyt asuntolassa, jossa henkilöt odottavat päätöstä, ja olot ovat siellä varsin vaatimattomat. Toivoisinkin, että vauhditettaisiin ministeriön puitteissa esimerkiksi päätöstä odottavien henkilöiden mahdollisuudesta osallistua työelämään. He eivät pysty, koska heillä ei ole sosiaaliturvatunnusta, mutta he tarvitsisivat jonkinlaisen numerokoodin tai vastaavan, että he pystyvät avaamaan tilin, jotta pystytään työpaikalta sitten myös palkka maksamaan. Eli tämä on nyt se suurin kynnys.

Suuri huoli on se, että siellä on paljon lapsia. Vanhemmat ovat hyvin masentuneita, odottavat huolestuneina päätöksen tuloa, ja nämä lapset vain pyörivät siellä ja viettävät aikaa. Olisi hyvin tärkeätä näille lapsille, että olisi mahdollisuus osallistua kerhotoimintaan, päiväkotien toimintaan puolipäiväryhmissä ja päästä mukaan kaikkien muiden lasten kanssa viettämään virikkeellistä aikaa ja tietenkin sitten palata vanhempien luokse.

Muita puheenvuoroja on täällä:

QuoteOras Tynkkynen /vihr (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tässä salissa on yhteinen huoli siitä, tuleehan poliisi paikalle, kun apua tarvitaan. Pulmahan ei koske pelkästään Lappia ja Itä-Suomea, vaan myös monissa muissa Suomen osissa haja-asutusalueella kansalaisilla on tämä sama huoli.

Kysyn itse vähän toisesta asiasta. Jatkan tuosta, mistä edustaja Lipponen edellä. Edustaja Tölli jakoi kiitosta Maahanmuuttoviraston toiminnasta, ja tässä on todettu, että käsittelyajat ovat lyhentyneet. Kuitenkin, kun katsotaan tämän vuoden tietoja, hitaimmin käsitellyn 10 prosentin hakemuksista, turvapaikkahakemuksista, käsittelyyn on mennyt peräti 730 vuorokautta, ja se on aika pitkä aika näille hakemuksille ja ihmisille odottaa päätöstä.

Ministeri Räsänen, kun te esititte, että lisärahoitusta jatketaan, uskotteko, että sen avulla pystytään käsittelyaikoja vielä riittävästi lyhentämään? Nyt kun turvapaikkahakemusten määrä on ollut laskusuunnassa viime aikoina, voidaanko tästä saatavia varoja käyttää myös käsittelyaikojen lyhentämiseen ja ehkä myös käsittelyn laadun parantamiseen?

John

Selvitys perheenyhdistämisen tiukentamisesta on ollut jossain työryhmässä jo puolitoista vuotta. Edes persut eivät ole hoputtaneet perheenyhdistämisen kiristämisessä. Persut voisivat edes yrittää tehdä eduskunnassa jotain maahanmuuttopolitiikan järkevöittämiseksi, mutta kun ei niin ei.

Roope

Quote from: Tomi on 02.01.2013, 22:13:15
Jani Toivola /vihr (vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä yhteydessä nostaa maahanmuuton osalta esiin perheenyhdistämisen.

Eli mitä tälle asialle voitaisiin tehdä, tai onko vertailtu eri maiden käytäntöjä perheenyhdistämisessä?

Voitaisiin ottaa käyttöön EU:n perheenyhdistämisdirektiivin sallimat rajoitukset. Ihan ensimmäiseksi voitaisiin asettaa muille kuin varsinaisen turvapaikan saaneille toimeentuloedellytys. Jonot sulaisivat silmissä, ja turvapaikanhakijoitakin tulisi vähemmän.

Räsäsen selvityksessä verrattiin perheenyhdistämiskäytäntöjä vain muihin Pohjoismaihin, koska muihin, tiukemman linjan EU-maihin vertaaminen olisi kuulemma ollut "erittäin haasteellista ja resursseja vaativaa työtä". Suomen perheenyhdistämiskäytäntöjen pitäisi perustua EU-maiden yhteisiin sopimuksiin eikä Ruotsin katastrofaalisiin maahanmuuttolinjauksiin, kuten Räsänen nyt viestittää.

Quote from: John on 02.01.2013, 22:17:28
Selvitys perheenyhdistämisen tiukentamisesta on ollut jossain työryhmässä jo puolitoista vuotta. Edes persut eivät ole hoputtaneet perheenyhdistämisen kiristämisessä. Persut voisivat edes yrittää tehdä eduskunnassa jotain maahanmuuttopolitiikan järkevöittämiseksi, mutta kun ei niin ei.

"Asia on käsittelyssä". Perussuomalaiset eivät voi Räsäsen jarruttelulle toistaiseksi yhtään mitään. Täytyy vain odottaa hallituksen mahdollista lakiesitystä, ja osoittaa sitten sen puutteet.

2012-04-11 YLE: Ulkomaalaisten perheenyhdistämistä voidaan vaikeuttaa
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

John

Quote from: Roope on 02.01.2013, 22:39:01
"Asia on käsittelyssä". Perussuomalaiset eivät voi Räsäsen jarruttelulle toistaiseksi yhtään mitään. Täytyy vain odottaa hallituksen mahdollista lakiesitystä, ja osoittaa sitten sen puutteet.

2012-04-11 YLE: Ulkomaalaisten perheenyhdistämistä voidaan vaikeuttaa

No tiedän kyllä, että eivät persut suoranaisesti asialle voi mitään, mutta kun he eivät ole edes yrittäneet hoputtaa Räsästä asiassa. He eivät ole sanallakaan täysistunnoissa eikä edes kirjallisissa kysymyksissä vaatineet, että perheenyhdistämisen ehtoja on pikaisesti kiristettävä.

Roope

Quote from: John on 02.01.2013, 22:44:34
No tiedän kyllä, että eivät persut suoranaisesti asialle voi mitään, mutta kun he eivät ole edes yrittäneet hoputtaa Räsästä asiassa. He eivät ole sanallakaan täysistunnoissa eikä edes kirjallisissa kysymyksissä vaatineet, että perheenyhdistämisen ehtoja on pikaisesti kiristettävä.

Tuollaisesta julkisesta hoputtamisesta tuskin seuraisi ainakaan mitään hyvää.

Sen sijaan mietiskelin viime vuonna, että tässä olisi sellainen tärkeä asia, jonka voisi yhdistää uuteen kansalaisaloitteeseen. Eli jos hallituksen esitys tulee olemaan niin vesitetty kuin miltä se selvityksen perusteella näyttää, voitaisiin täällä muotoilla parempi lakiesitys perusteluineen ja vertailuineen, kerätä sille kannattajia ja lobata kansanedustajia. Tällä ei ole nyt kiirettä, koska hallitus ei ole vielä julkaissut tietoja esityksestään, ja täytyy joka tapauksessa odottaa sen aikaa, että tuoreen maahanmuuttoaiheisen kansalaisaloitteen (turvapaikanhakijoiden vastaanottoraha) nimien keräys päättyy kesäkuussa.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

John

Quote from: Roope on 02.01.2013, 23:03:53
Quote from: John on 02.01.2013, 22:44:34
No tiedän kyllä, että eivät persut suoranaisesti asialle voi mitään, mutta kun he eivät ole edes yrittäneet hoputtaa Räsästä asiassa. He eivät ole sanallakaan täysistunnoissa eikä edes kirjallisissa kysymyksissä vaatineet, että perheenyhdistämisen ehtoja on pikaisesti kiristettävä.

Tuollaisesta julkisesta hoputtamisesta tuskin seuraisi ainakaan mitään hyvää.

Miten niin? Suurin osa kansasta on sitä mieltä, että perheenyhdistämisen ehtoja on kiristettävä. Jos persut aktiivisesti vaatisivat perheenyhdistämisen ehtojen tiukentamista, ja hallitus ei tekisi mitään asialle, niin persujen kannatushan siitä lisääntyisi.

Roope

Quote from: John on 02.01.2013, 23:28:54
Miten niin? Suurin osa kansasta on sitä mieltä, että perheenyhdistämisen ehtoja on kiristettävä. Jos persut aktiivisesti vaatisivat perheenyhdistämisen ehtojen tiukentamista, ja hallitus ei tekisi mitään asialle, niin persujen kannatushan siitä lisääntyisi.

Perheenyhdistäminen on aivan liian monimutkainen asia, että äänestäjät sitä noin vain hahmottaisivat saati sitten sitä, mitä Räsänen nyt on tekemässä. Thors oli maahanmuuttoministerinä mestari hämärtämään käsitteitä entisestään. Kunhan nyt saadaan lakiesitys pureskeltavaksi.

Ja ovathan kansanedustaja Halla-ahon lisäksi muutkin pitäneet perheenyhdistämistä esillä. Sen sijaan olen ymmärtänyt, että ministerin hoputtaminen valmisteilla olevassa asiassa ei ole oikein eduskunnan etiketin mukaista. Voin olla väärässäkin.

Quote3. Pentti Kettunen /ps Lea Mäkipään /ps kannattamana: lausumaehdotus yleisperustelujen kohdalla: "Eduskunta edellyttää, että hallitus ryhtyy tarvittaviin toimiin turvapaikka- ja perheenyhdistämismenettelyn tiukentamiseksi sekä kotouttamista tarvitsevan maahanmuuton hillitsemiseksi." (Vastalause 1)

Äänestyksessä Pentti Kettusen ehdotuksesta 3 eduskunta hyväksyi mietinnön äänin
jaa 150, ei 38; poissa 11. (Ään. 102)
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_135_2012_p.shtml#osasto15

QuoteMaria Tolppanen /ps:
Perussuomalaisten mielestä kyllä sitten voidaan tietenkin säästääkin jossakin. Jos näitä korotuksia ei tehtäisi, niin voitaisiin säästää muun muassa maahanmuuton kustannuksissa. Säästöjä ei kuitenkaan siellä tule kohdentaa turvapaikkahakemusten käsittelyyn, koska se vain ruuhkauttaisi asioita. Tällä hetkellä esimerkiksi perheiden yhdistämiseen on jonossa jo 10 000 hakemusta. Suomen harjoittama politiikka on huomattavasti lepsumpaa kuin muiden EU-maiden. Esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa perheenyhdistämistä hakevilta edellytetään, että täytyy olla pitävää näyttöä siitä, että henkilö, joka yhdistetään tähän perheeseen, todellakin on tämän perheen jäsen. Ja kun Ruotsissa ruvettiin esimerkiksi tätä vaatimaan, niin perheenyhdistäminen siellä väheni huomattavasti.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_64_2012_ke_p_1.shtml#pvuoro123

QuotePirkko Ruohonen-Lerner /ps (ryhmäpuheenvuoro): 
Arvoisa puhemies! Maahanmuuton väärinkäytöksiin hallitus ei ole puuttumassa, vaikka siitä aiheutuu mittavia kustannuksia useilla hallinnonaloilla. (Ben Zyskowicz: On puuttumassa!) Keskeinen ongelma on perheenyhdistäminen. Hakemuksia on jonossa noin 10 000 kappaletta. Suomen harjoittama politiikka on tässä suhteessa huomattavasti lepsumpaa kuin muiden EU-maiden. Perussuomalaisten mielestä perheenyhdistämistä hakevilta on edellytettävä pitävää näyttöä henkilöllisyydestä. Lisäksi toimeentuloedellytys on ulotettava niihin perheenkokoajiin, jotka ovat saaneet oleskeluluvan toissijaisen suojelun tai humanitaarisen suojelun perusteella. (Ben Zyskowicz: Hallitus on puuttumassa!)
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_49_2011_ke_p_1.shtml#pvuoro4

Onhan näitä siis ollut, mutta entä sitten. Hallitus määrää tahdin.




Tällainenkin löytyi:
QuoteArto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä on monissa puheenvuoroissa varsinkin perussuomalaisten taholta todettu, että maahanmuuttopolitiikassa ei olisi tapahtunut mitään merkittäviä muutoksia. Tämä ei pidä paikkaansa. Hallitusohjelman sivulla 29 todetaan: "- - perheenyhdistämisen kriteereitä voidaan tarkentaa EU:n perheenyhdistämisdirektiivin säännökset huomioon ottaen niin, että ehtoihin sisältyy täysi-ikäisille perhettä kokoaville kohtuullinen asunto- ja toimeentuloedellytys." Tämä on hyvin tiukka tiukennus, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että humanitäärisin syin Suomessa olevan henkilön, jotta hän voi yhdistää perheensä, pitää osoittaa, että hän pystyy täällä elättämään itsensä ja hänellä on myöskin asunto, mihin hän voi perheensä majoittaa. Tämä on merkittävä tiukennus, ja se myöskin tekee maahanmuutosta kaikkineen hallittavampaa, jolloin me voimme myöskin paremmin kohdistaa kotouttamistoimia niihin henkilöihin, jotka täällä Suomessa jo tällä hetkellä ovat, ja sitä kautta edistää yhteiskunnan koheesiota ja vähentää niitä ongelmia, jotka maahanmuuttoon liittyvät. Tämä on iso, iso, iso linjanmuutos, ja toivon, että se tässä yhteydessä huomioidaan.
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_23_2011_ke_p_1.shtml#pvuoro64

Räsäsen selvityksen ja puheiden perusteella tätä isoa, isoa, isoa linjanmuutosta ei sitten tulekaan, vaan tulee pieni muutos jos sitäkään vielä tämän hallituksen aikana.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Pyöräilijä

Ministeri Räsäsen mukaan perheenyhdistämiskäytäntöjä verrattiin siis vain muihin Pohjoismaihin, koska muihin, tiukemman linjan EU-maihin vertaaminen olisi kuulemma ollut "erittäin haasteellista ja resursseja vaativaa työtä".

Tämä väite ei voi pitää paikkaansa.

Ministeri Räsänen voi tilata tällaisen selvityksen Euroopan unionin komissiolta koska tahansa. Käytännössä kyseessä on lakitekstien ja niiden perustelujen kääntäminen suomeksi. Tämähän onnistuu parissa viikossa jopa tällä foorumilla, jos 5-10 henkeä viitsii tehdä vähän käännöstyötä iltaisin.

Sisäministeriön virkatyönä tai sen alihankintana käännöksiin ei pitäisi kulua kuuukautta kauempaa. Ensisijassa ja pikaisesti olisi saatava Tanskan, Hollannin, Saksan ja Ison-Britannian tuoreet ulkomaalaislait ja perheenyhdistämiskäytännöt suomeksi. Se ei ole iso työ. Samoin Ranskan, Espanjan ja Italian lait ja perheenyhdistämispolitiikan pystyy helposti selvittämään, koska tämänkin foorumin piirissä on varmasti useita, jotka taitavat latinalaisia kieliä sujuvasti. Itse osaan neljää kieltä hyvin ja vielä kahta kieltä niiden päälle välttävästi.

Entiset Itä-Euroopan maat sekä Baltian maat voi hyvin jättää tästä selvityksestä aluksi pois, koska niiden lainsäädännöstä tuskin löytyy mitään mullistavaa suuntaan tai toiseen. Sama koskee Kreikkaa, Portugalia, Maltaa ja Kyprosta. 

Räsäsen jarruttelu on naurettavaa, koska eri maiden ulkomaalaislait on aika tarkkaan selostettu kunkin maan expat-verkkosivuilla, joilla ulkomaiset opiskelijat ja maahanmuuttajat keskustelevat kokemuksistaan. Nämä tiedot ovat kuitenkin toisen käden tietoja, joten käännökset suoraan lakiteksteistä ja niiden kokoaminen yhteen on paikallaan. Ja - kuten sanoin - se ei ole iso työ.

Pahaa kuitenkin pelkään, että ilman hoputtamista sisäministeriö ei tee mitään vaan haluaa salata ja estää esimerkiksi Tanskan ulkomaalaislain suomennoksen julkituloa maailman tappiin, vaikka joku hoputtaisikin.


Roope

Quote from: Pyöräilijä on 03.01.2013, 00:25:37
Ministeri Räsäsen mukaan "perheenyhdistämiskäytäntöjä verrattiin siis vain muihin Pohjoismaihin, koska muihin, tiukemman linjan EU-maihin vertaaminen olisi kuulemma ollut "erittäin haasteellista ja resursseja vaativaa työtä"".

Tämä väite ei voi pitää paikkaansa.

Selitys ei pidä vettä lainkaan, mutta paljastaa, että tarkoitus ei ollut tehdä kattavaa selvitystä, vaan keksiä perustelut sille, miksi käytäntöjä ei tulla muuttamaan lähemmäksi muuta Eurooppaa ja EU:n perheenyhdistämisdirektiivin tasoa. Vähemmän yllättävästi sisäministeriön jo alunperinkin suppeassa vertailussa päädyttiin lopulta vertaamaan Suomea ainoastaan Ruotsiin.

edit:
Onhan se melkoista, että Eurooppaan saapuvat turvapaikanhakijat pystyvät selvittämään eri maiden perheenyhdistämiskäytännöt ja niiden erot, mutta Suomen sisäministeriölle se on ylivoimaista ilman erityisiä resursseja. Sen sijaan lausuntoja on pyydetty kaikilta tavanomaisilta tahoilta ja niiden käsittelyyn on ilmeisesti runsaasti resursseja.

Mikähän mahtaisi yhdistää näitä tahoja (karsin listasta virastot, ministeriöt ja puolueet)?
QuoteMetsälän vastaanottokeskus/säilöönottoyksikkö
Amnesty International - Suomen osasto ry
Edustajat turvapaikanhakijalapsille (ETU) ry
Ihmisoikeusliitto
Lastensuojelun keskusliitto
Mannerheimin lastensuojeluliitto
Pakolaisneuvonta ry
Pelastakaa Lapset ry
Suomen Pakolaisapu
Suomen Punainen Risti (SPR)
UNHCR (Tukholman toimisto)
Väestöliitto
Yhteiset lapsemme ry
Suomen Mielenterveysseura, Ulkomaalaisten kriisikeskus
ALVA, Aikuiset lapset vanhempiensa apuna ry
Etnisten suhteiden neuvottelukunta ETNO
Joensuun seudun Monikulttuurisuusyhdistys Jomoni ry
Kansainvälinen Suomemme ry
Monika-naiset liitto ry
Pääkaupunkiseudun monikulttuurijärjestöjen yhteistyöverkosto MONIHELI ry
Suomen Afgaanijärjestö ry
Suomen Islamilainen Neuvosto SINE
SONDIP- Varsinais-Suomen Monikulttuuristen yhdistysten liitto ry
Suomen monikulttuurinen liikuntaliitto ry FIMU
Suomen Somaliliitto ry
Suomen Venäjänkielisten Yhdistysten Liitto SVYL/FARO

Miksi ihmeessä Suomen perheenyhdistämiskäytännöistä on pyydetty lausunto esimerkiksi Kansainvälinen Suomemme ry:ltä, mutta ei Homma ry:ltä?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Topi Junkkari

Quote from: Pyöräilijä on 03.01.2013, 00:25:37
Käytännössä kyseessä on lakitekstien ja niiden perustelujen kääntäminen suomeksi. Tämähän onnistuu parissa viikossa jopa tällä foorumilla, jos 5-10 henkeä viitsii tehdä vähän käännöstyötä iltaisin.

Sisäministeriön virkatyönä tai sen alihankintana käännöksiin ei pitäisi kulua kuuukautta kauempaa. Ensisijassa ja pikaisesti olisi saatava Tanskan, Hollannin, Saksan ja Ison-Britannian tuoreet ulkomaalaislait ja perheenyhdistämiskäytännöt suomeksi. Se ei ole iso työ. Samoin Ranskan, Espanjan ja Italian lait ja perheenyhdistämispolitiikan pystyy helposti selvittämään, koska tämänkin foorumin piirissä on varmasti useita, jotka taitavat latinalaisia kieliä sujuvasti. Itse osaan neljää kieltä hyvin ja vielä kahta kieltä niiden päälle välttävästi.
--
Ja - kuten sanoin - se ei ole iso työ.

Kas kas, jälleen yksi, joka luulee kääntämistä vähäpätöiseksi ja helpoksi hommaksi, johon riittää "sujuva kielitaito".

Ammattimainen käännöstyö on paljon muutakin kuin kahden tai sitä useamman kielen sujuvaa osaamista. Kääntäjän ammattiin voi tutustua esimerkiksi Suomen kääntäjien ja tulkkien liiton verkkosivustolla www.sktl.fi. (Liitto ei ole mikään ay-poliittinen toimija, vaan pikemminkin "killan" tyyppinen enimmäkseen freelance-kääntäjien yhdyselin ja edunvalvoja.)

Luettelit tuossa kaikkiaan seitsemän eri maata, joiden lait ja perheenyhdistämiskäytännöt haluaisit käännättää talkootyönä parissa viikossa. Ihan vain esimerkinomaisesti hain netistä Ison-Britannian asiaankuuluvan lain Borders, Citizenship and Immigration Act 2009. Pelkästään tämän yhden lain suomentaminen maksaisi kaupallisen käännösalan taksoilla nelisen tuhatta euroa plus arvonlisäveron 24 %, ja veisi noin kymmenen täyttä työpäivää (plus toisen ammattilaisen tekemä kielentarkistus päälle). En usko, että hanke onnistuisi yhtään tehokkaammin ministeriön virkatyönä, pikemminkin päinvastoin, kun pitäisi noudattaa virastotyöaikaa, pitää kaikki lakisääteiset palkalliset tauot ja kuitata kaiken maailman olosuhdelisiä.

Talkootyönä käännökset tuskin onnistuisivat lainkaan. Lakitekstin kääntäminen on haastavaa työtä, Suomessa on vain vähän siihen erikoistuneita ammattilaisia, ja vaikka joku innostuisikin tekemään hyvän tarkoituksen eteen ilmaistyötä, mahdollinen vakituinen työ tai maksetut toimeksiannot ajaisivat oikealta ohi. Ainakin minulle on käynyt näin monta kertaa, kun olen erehtynyt lupaamaan jonkin talkoohomman.

Huonolla tai amatöörimäisellä lakitekstin käännöksellä kukaan ei tee mitään.

Ystävällisin terveisin auktorisoitu kääntäjä (4 kieliparia), erikoisaloina muun muassa lakitekstit ja sopimusjuridiikka.
Ihmisiä, joilla on vakavia hallusinaatioita, ei pitäisi päästää merkittäviin julkisiin virkoihin. Lievät harhanäyt tai -äänet ei haittaa, ellei satu olemaan lentäjä tai pianonvirittäjä.

– Nimim. Joutilas Hommaforumilla 13.9.2015
http://hommaforum.org/index.php/topic,903.msg1989950.html#msg1989950

mietinen

Quote from: Roope on 03.01.2013, 00:36:53
Miksi ihmeessä Suomen perheenyhdistämiskäytännöistä on pyydetty lausunto esimerkiksi Kansainvälinen Suomemme ry:ltä, mutta ei Homma ry:ltä?

Julkisen lausunnon kirjoittaminen on mahdollista vaikka pyyntöä ei ole tehtykään. Lausunto käsitelisi muiden maiden vastaavaa lainsäädäntöä sekä arvioisi eri vaihtoehtojen vaikutuksia. Lausunnon voisi lähettää päättäville kansanedustajille ja virkamiehille myös suoraan sähköpostilla.

Hankkeen tiedot: Ulkomaalaislain perheenyhdistämissäännösten tarkistaminen; selvityshanke  (käynnissä )

Quote
LAUSUNTOPYYNTÖ, SM042:00/2011, 15.5.2012
SISÄASIAINMINISTERIÖ
Maahanmuutto-osasto

LAUSUNTOPYYNTÖ
15.5.2012
SM042:00/2011

Jakelussa mainituille

Selvitys ulkomaalaislain perheenyhdistämissäännösten tarkistamisen taustaksi
Sisäasiainministeriössä on valmisteltu otsikossa mainittu selvitys. Selvityksen
tarkoituksena oli selvittää kansainvälistä suojelua saaneiden perheenyhdistämisen
tarkistamisen mahdollisuuksia hallitusohjelman mukaisesti. Tavoitteena oli
selvittää jo tehtyjen lainmuutosten vaikutuksia, vertailla muiden Pohjoismaiden
perhesideoleskelulupia koskevia säännöksiä ja tehdä esitys siitä, mitä muutoksia
ulkomaalaislakiin mahdollisesti edelleen tarvitaan.

Selvityksessä kuvataan perhesideoleskelulupia koskevia kansainvälisiä
velvoitteita ja EU:n perheenyhdistämisdirektiivin määräyksiä sekä vertaillaan eri
Pohjoismaiden säännöksiä.

Selvityksessä ehdotetaan, että asetetaan hanke ulkomaalaislain perhesidelupia
koskevien säännösten muuttamiseksi tavoitteena Suomessa jo käytössä olevan
toimeentuloedellytyksen laajentaminen koskemaan myös humanitaarista suojelua
saavien perheen yhdistämistilanteita.

Selvityksessä ehdotetaan lisäksi, että myöhemmin, esimerkiksi vuonna 2013,
voidaan asettaa hanke muiden perhesideoleskelulupiin liittyvien kysymysten
tarkasteluksi. Tuolloin voitaisiin selvittää asuntoedellytyksen käyttöönoton
soveltuvuutta Suomeen yhdessä ympäristöministeriön ja muiden relevanttien
tahojen kanssa ja tarkastella jo tehtyjen muutosten vaikutuksia.

Sisäasiainministeriö pyytää jakelussa mainittuja toimittamaan lausuntonsa
oheisesta selvityksestä ja siinä olevista ehdotuksista 6. heinäkuuta 2012
mennessä sekä postitse osoitteeseen Sisäasiainministeriö, PL 26, 00023
VALTIONEUVOSTO että sähköisesti osoitteeseen [email protected] ja
[email protected]. Annetut lausunnot ja niistä laadittava
yhteenveto viedään HARE:een (http://www.hare.vn.fi/), jossa ne ovat
lausunnonantajien saatavilla.

Julkaisu löytyy sisäasiainministeriön internet-sivuilta osoitteesta
http://www.intermin.fi/julkaisu/172012
.

Roope

Quote from: mietinen on 03.01.2013, 11:10:40
Julkisen lausunnon kirjoittaminen on mahdollista vaikka pyyntöä ei ole tehtykään.

On tietysti mahdollista, mutta jostain syystä sellaista on oikein erikseen pyydetty Kansainvälinen Suomemme ry:ltä eli Tino Singhiltä, joka ei tietääkseni edusta mitään erityistä intressiryhmää, asiantuntemusta, toimijatahoa tai näkökantaa. Singhin antama lausunto oli yhden virkkeen pituinen ja siinä haluttiin kaikille ulkomaalaisille samat perheenyhdistämisehdot kuin Suomen kansalaisillakin on.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Pyöräilijä

"Kas kas, jälleen yksi, joka luulee kääntämistä vähäpätöiseksi ja helpoksi hommaksi, johon riittää "sujuva kielitaito".

En lainkaan vähättele kielenkääntämistä, koska tunnen pari alan ammattilaista oikein hyvin.

Tosin omassa puheenvuorossakin totesit, että yksi laki kääntyy kuukaudessa, joten onhan tällä hallituksella ollut aikaa rapiat puolitoista vuotta hankkia tarvittavat tiedot.

On joka tapauksessa kohtuudella selvitettävissä keskeiset avainkohdat perheenyhdistämisestä kuuden maan lainsäädännöstä. Korostan, että tällainen ulkopuolinen työ ei tietenkään kelpaa - eikä saakaan kelvata -ministeriölle lainsäädännön pohjaksi,  mutta saadut tiedot ovat kullanarvoisia perheenydistämisestä käyttävälle keskustelulle.

1. Kuka on perheenyhdistäjä? ( oleskelulupa ja -aika, ikä, todistettu aviosuhde, aviosuhteen pituus)
2. Ketkä ovat oikeutettuja perheenydistämiseen? ( avovaimo, aviovaimo, vanhemmat, lapset)
3, Mitä perheenyhdistämiseltä vaaditaan? ( oleskelu- ja työlupa, minimiasumisaika, minimitulot, asunto)

Esimerkiksi Hollannissa tiukennettiin maahanmuuttolakia jälleen viime huhtikuussa, jonka jälkeen avopuolisot eivät saa enää väliaikaista oleskelulupaa Hollantiin vaan väliaikaisen oleskeluluvan ehtona on avioliitto. 

Ajattelija2008

Somalia, Irak ja Afganistan ovat nykyään rauhallisia maita, joten "perheenyhdistäminen" pitäisi rajata vain Geneven sopimuksen mukaisiin pakolaisiin. Tällä tavalla saataisiin 95 % hakemuksista hylättyä ilman mitään käsittelyä. Mutta tokihan Suomen turvapaikkabusiness haluaa, että hakemusralli jatkaa pyörimistä ja rahaa tulee kyseiseen businekseen.

Pyöräilijä

"Selitys ei pidä vettä lainkaan, mutta paljastaa, että tarkoitus ei ollut tehdä kattavaa selvitystä, vaan keksiä perustelut sille, miksi käytäntöjä ei tulla muuttamaan lähemmäksi muuta Eurooppaa ja EU:n perheenyhdistämisdirektiivin tasoa. Vähemmän yllättävästi sisäministeriön jo alunperinkin suppeassa vertailussa päädyttiin lopulta vertaamaan Suomea ainoastaan Ruotsiin."

Sisäministerin avuttomuus lyö kyllä tavallisen kuolevaisen jalat alta.

Ministereillä on  käytössään esimerkiksi VATT, Valtion taloudellinen tutkimuskeskus, jolla voi teettää minkälaisia selvityksiä ministeri haluaa. VATT:ssa on työssä 60 ammattilaista, joista suurin osa tutkijoita. Miksi sitä ei ole valjastettu hankkimaan tässä asiassa tietoja ja vetämään vankkureita sen sijaan, että laitoksen ylijohtaja Vartiainen kulkee luennoimassa eläkeiän korotuksista ja seniorityöläisten palkkojen leikkauksista?

Sisäministeriö vci teettää tutkimuksia myös yliopistoissa, korkeakouluissa ja ulkopuolisilla asiantuntijoilla.

Mustan Afrikan maista suomalaiset kyllä tietävät kaiken. Jopa sen, mitä afrikkalaisille pitää suomalaisten palkansaajien rahoilla ostaa, rakentaa ja lahjoittaa, mutta Euroopan unionin jäsenmaista ei muka ole saatavissa edes lakitekstien tiivistelmiä suomeksi.