News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Koetko olevasi enemmän arvokonservatiivi vaiko arvoliberaali?

Started by K.K., 15.12.2012, 06:42:49

Previous topic - Next topic

Koetko olevasi?

Oikeisto-konservatiivi
16 (25.8%)
Konservatiivinen sosialisti
9 (14.5%)
Keskustalainen
5 (8.1%)
Arvoliberaali sosialisti
6 (9.7%)
Liberaali
26 (41.9%)

Total Members Voted: 62

Voting closed: 15.12.2013, 06:42:49

K.K.

Tarkennukseksi:
Kysely on jaettu kahteen osaan.Toisessa tarkastellaan äänestäneiden sijoittumista poliittiselle kartalle testin perusteella ja toisessa kyselyssä tarkastellaan äänestäneiden sijoittumista poliittiselle kartalle heidän itsensä kokemana.(Oma testistä riippumaton näkemys.)

Linkki toiseen kyselyyn:

Oletko testin mukaan arvokonservatiivi vaiko arvoliberaali?
http://hommaforum.org/index.php/topic,78073.msg1192613.html#msg1192613

Tomi

HS:n aiemman testin mukaan olin keskellä oleva ja erittäin konservatiivinen.

Isäntä ja loinen

Olen jyrkkä arvokonservatiivi. Olen vähentänyt yhteydenpitoa omaan isosiskooni, koska minulla on vaikeuksia hyväksyä hänen homoseksuaalisuuttaan. Arvokonservatiivisuuteni on siis niin voimakasta, että se voi jopa rikkoa lähisukulaissuhteita. Tämä nyt vain yhtenä esimerkkinä, toki arvokonservatiivisuuteni ilmenee monin eri tavoin. Nämä seksuaalivähemmistökysymykset ovat ainoastaan pieni sivujuonne.

Tiedän edustavani alati pienenevää porukkaa. Arvoliberalismi etenee kovaa vauhtia ja arvokonservatiivien rimpuilu on lähinnä viivytystaistelua. Ei haittaa meikäläistä. En tule koskaan muokkaamaan keskeisimpiä katsantokantojani. En koskaan epäröi käyttää arvokonservatiivisia puheenvuoroja, olipa läsnä sitten millainen hippilauma tahansa.
- Vapaus vai vastuu?
- Vastuu.
- Oikeus vai velvollisuus?
- Velvollisuus.

tarhuri

Olen olemassa, siis ajattelen.

junakohtaus

Now you can jump, Pallero. Ota kääretorttua.

Timo Rainela

Olet konservatiivinen sosialisti

QuoteKonservatiivisista sosialisteista käytetään usein nimitystä "totalitaristi", "autoritaarinen" tai "etatisti". Aate on liberalismin vastakohta.
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

Pöllämystynyt

Herätys!

Mitä ihmeen leimaamis -ja niputtamistarvetta tämäkin kysely palvelee?

Lisäksi, miksi pitää valita kahdesta, jotka eivät ole oikeasti vastakohdat? Miten arvokonservatiivit arvoliberaalit, eli liberaaleja arvoja vaalivat tähän oikein vastaavat?

Liberalismin eli taipumuksen kannattaa vapauksia vastakohta on jonkinlainen "antiliberalismi" eli taipumus määräillä tai kieltää. Konservatiivin eli säilyttäjän vastakohta taas on tarkoituksellisen tuhoamisen kannattaja, kuten destruktionisti, dekonstruktivisti tai jokin sellainen, eikä siis vapauksien kannattaja eli liberaali. Dekonstruktivisti ei salli säilyttämistä, ja käyttää pakkoa ja kieltoja purkamisessa, eikä siis ole liberaali.

Eli vielä rautalangasta: Säilyttäjän vastakohta on purkaja. Vapaamielisen Vapauttajan vastakohta on määräilijä tai rajoittaja. Nämä ovat kaksi eri jatkumoa, jotka eivät liity toisiinsa, ja joita ei voi siksi tunkea yhteen, tai syntyy vakava sekaannus. Ja sekaannushan näiden termien käytön osalta vallitseekin, kun esimerkiksi valtava joukko pakkovaltaa kannattavia mokuttajia pystyy esiintymään muka liberaaleina ilmeisesti sillä verukkeella, että vaativat joidenkin asioiden purkamista vaikka väkisin.

Tämä kysymyksenasettelu pakottaa vastaajat suodattamaan näkemyksenä virheellisen konservatiivi-liberaali - skaalan mukaan, ja siten taivuttelee pitämään sitä totena.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

IronFist

Lähes äärimmäinen oikeistokonservatiivi, testinkin mukaan. Kannatan vapaata markkinataloutta, perinteisiä arvoja ja isänmaallista henkeä. Hipit kuriin ja järjestykseen, jne. Valtion rooli on suomalaisten ja suomalaisuuden edun ajaminen, ei olla kenenkään - vähiten muiden maiden asukkien - sosiaalitoimisto.

wjp

Islam ymmärtää naista.

Finka

Liberaali taloussasioissa. Niissä valtio ei ole parhaimmillaan. Tiet on täynnnä reikiä ja porukkaa palkataan yhä enemmän siirtelemään sepelin sijasta paperia. Myöskään valtion suhmurointi Kemijärven paperitehtaan lopetuksen ympärillä ei ainakaan parantanut tilannetta.

Monessa arvoasiassakin vapaamielinen. Huumeet ovat kuitenkin vaikeita, niistä aiheutuu haittaa myös ympäristölleen. Ennättävät aiheuttaa paljon tuhoa ennen viimeistä kaatumistaan omaan miekkaansa.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Vörå

Ei kahta sanaa: joissakin asioissa vapaus toimii erinomaisesti ja yksi näistä on henkilökohtainen elämä - ellet rajoita toisen vapautta, olet melkoisen vapaa tekemään mitä huvittaa vaikka se ei olisikaan kaikkien makuun. Talouselämää pitää säädellä sen verran, ettei markkinatalous lakkaa. Säätelemätön kapitalismi johtaa kommunismiin. Kaikille on myös taattava mahdollisimman tasainen pelikenttä kilpailla omilla ominaisuuksillaan yhteiskunnassa menestymisestä: eli koululaitoksen on oltava avoin ja korkealaatuinen, samoin terveydenhoidon. Sen sijaan ei ikinä pitäisi pakottaa ihmisiä tasa-arvoiseen sosiaaliseen asemaan - vaatii käytännössä stalinistista veristä terroria, että tälläinen toteutuisi (ja silloinkin olisi pieni diktatorinen eliitti, joka ei olisi tasa-arvoinen muiden kanssa).

K.K.

Vänkää.

Tässä vaiheessa vastanneista enemmistö on testin mukaan "keskustalaisia" .

Kuitenkin tässä vaiheessa vastanneista enemmistö pitää itseään liberaaleina.

Ja uskoisin,että enemmistö kansalaisista "tietää" miltei kaikkien hommalaisten olevan natsi-rasisti-fasisteja..?

Ketä tai mitä pitäisi uskoa..?

Veikko Vennamoa?

Kimmo Pirkkala

Olen poliittisesti konservatiivi, mutta arvoliberaali, libertaari. Ja joissain asioissa, kuten suoran demokratian ja puhtaan markkinatalouden kannattamisessa olen varsin radikaali, kait?

Ei löytynyt sopivaa äänestysvaihtoehtoa.

edit. Minkälaiseksi muuten kuvailtaisiin ihmistä, joka ei juurikaan tee arvovalintoja, vaan muodostaa kantansa loogisen päättelyn seurauksena? Hän on silloin täysin "arvoliberaali", vapaa kaikesta vanhan painolastista, eikö? Mutta entäs kun nuo loogiset valinnat johtavat systemaattisesti samanlaisiin kantoihin kuin mitä arvokonservatiiveilla on? Miten sellainen ihminen määritellään, jos hän on samaan aikaan täydellisen arvoliberaali ja täydellisen arvokonservatiivi; Eroa ei voi tehdä yksittäisiin asioihin muodostettujen kantojen perusteella, kun eroa ei ole. Ero syntyy vain siitä miten kyseiseen kantaan on päädytty. Mutta sitähän ei koskaan kysytä.

Ylläoleva kuvaa mielestäni hyvin itseäni.

Noottikriisi

Testin mukaan siis olin Arvoliberaali sosialisti.
Oikeasti olen äärikonservatiivinen(-arvo) mutta minulla on pitkä pinna vihervasemmistolaisten liberaaliöyhöttäjien kanssa koska uskon että siperia opettaa heitäkin jonain päivänä, katukoon sitten.
Olen lievästi vasemmistolainen mutta hyväksyn ja jopa kannatan monia oikeistolaisia talousperiaatteita, Milton Friedman on suosikkini taloustieteilijöistä ja John Locke filosofeista.
Onko sinusta jo kauan tuntunut siltä että monikulttuurisuus on rikkaus?

Seal

Testin mukaan arvoliberaali sosialisti, oikeasti arvoliberaali sosialisti.

Parsifal

Yksilönvapauksien suhteen hyvinkin liberaali, valtion toiminnan ja kulttuurin suhteen oikeistokonservatiivi - eli pidän länsimaista, vapauteen perustuvaa arvomaailmaa ja sekulaaria yhteiskuntaa täydellisen ylivertaisena kaikkiin muihin nähden; asia on niin itsestään selvä, että siitä keskusteleminen kyseenalaistavaan sävyyn on täysin naurettavaa. Sitä paitsi liberaalit ja humanistiset ideologiat, jotka ilman punavihermädännäisyyttä ovat varsin yleviä, toimivat ainoastaan länsimaisissa kulttuureissa, mutteivät yhdessäkään niistä idän ja etelän ihmemaista, joista meillä kuulemma olisi paljon opittavaa...

Testi puolestaan väittää minun olevan konservatiivinen sosialisti.  :o
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

sunimh

Kuten tuossa testiketjussa tulikin jo määriteltyä:

Quote from: sunimh on 15.12.2012, 13:31:11
Astetta vakavammin sanottuna, olen miedosti kansallismielinen libertaari, joka inhoaa paskanjauhantaa (ja valmiiksi paketoituja mielipideklustereita). Kutsuttakoon tätä suuntausta nimellä antifekalistinen kansallislibertaari.

Jos tuota hieman pitäisi vielä avata, niin mielestäni valtion tehtäviä pitäisi karsia nykytasolta rankalla kädellä, mutta hyväksyn kuitenkin jonkinlaisen julkisrahoitteisen tai julkisesti (esim. palvelusetelein) tuetun terveydenhuoltojärjestelmän, niin kauan kuin sen ensisijaisina käyttäjinä ovat sen rahoittajat, eli Suomen kansalaiset. Siitä tuo "miedosti kansallismielinen", koska Suomen valtion tehtävänä tulee olla suomalaisten edunvalvonta. Sama pätee koulutusjärjestelmään, joskin olen vakuuttunut siitä, että Suomen ei tarvitse kouluttaa viittä vuotta ilmaiseksi 70% ikäluokasta höpömaistereiksi - ulkomaalaisista nyt en viitsi edes mainita.
Finland - the small Nordic nation, known for its high suicide rates, heavy drinking and domestic violence.
   - Fox News, 31.12.2009

JoKaGO

En olisi tiennyt, mitä vastata ennenkuin tein testin. Umpijutti-keskustalainen (tosin Nolanin kartalla) olen ja mielestäni olen sitä. Minarkisti näköjään myös.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

ruikonperä

Ilman testejäkin arvaan katsomuksen liberaaliksi.
Tästä riippumatta nuorison sanottu konservatiivisuuden nousu on aivan sairasta. Vanhemmalla iällä on aikaa tulla samanlaiseksi kuin vanhempansa.
Mikä on Valitun kansan osuus Euroopan tuhossa

John

Erittäin vahvasti arvokonservatiivi. Suorastaan taantumuksellinen. Tosin en välttämättä haluaisi palauttaa yhteiskuntaa niin kauaksi kuin 50-luvulle, vaan olen vahvasti ihastunut 1980- ja 1990-lukujen arvomaailmaan. Moni nykyajan hössötys on minulle suurta myrkkyä.

Mitään testejä en tehnyt, sillä tiedän tämän itsekin.

Suomi2050

Quote from: John on 20.12.2012, 00:14:52
Erittäin vahvasti arvokonservatiivi. Suorastaan taantumuksellinen. Tosin en välttämättä haluaisi palauttaa yhteiskuntaa niin kauaksi kuin 50-luvulle, vaan olen vahvasti ihastunut 1980- ja 1990-lukujen arvomaailmaan. Moni nykyajan hössötys on minulle suurta myrkkyä.

Voisitko kertoa tarkemmin tuosta 1980- ja 90-luvun arvomaailmasta? Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

coscarnorth

Eipä tähän oikeastaan mitään lisättävää. Kuin omaa tekstiä lukisi.
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

LyijyS

Quote from: ääridemokraatti on 17.12.2012, 16:37:41

edit. Minkälaiseksi muuten kuvailtaisiin ihmistä, joka ei juurikaan tee arvovalintoja, vaan muodostaa kantansa loogisen päättelyn seurauksena? Hän on silloin täysin "arvoliberaali", vapaa kaikesta vanhan painolastista, eikö? Mutta entäs kun nuo loogiset valinnat johtavat systemaattisesti samanlaisiin kantoihin kuin mitä arvokonservatiiveilla on? Miten sellainen ihminen määritellään, jos hän on samaan aikaan täydellisen arvoliberaali ja täydellisen arvokonservatiivi; Eroa ei voi tehdä yksittäisiin asioihin muodostettujen kantojen perusteella, kun eroa ei ole. Ero syntyy vain siitä miten kyseiseen kantaan on päädytty. Mutta sitähän ei koskaan kysytä.

Suurin osa sinua vastakkaisen näkemyksen omaavista on myös sitä mieltä, että he ovat päätyneet näkemyksiinsä loogisesti. Tosin näissä asioissa ei kenenkään logiikka ole vailla arvolatauksia.

Quote from: Parsifal on 19.12.2012, 03:34:13
Yksilönvapauksien suhteen hyvinkin liberaali, valtion toiminnan ja kulttuurin suhteen oikeistokonservatiivi - eli pidän länsimaista, vapauteen perustuvaa arvomaailmaa ja sekulaaria yhteiskuntaa täydellisen ylivertaisena kaikkiin muihin nähden; asia on niin itsestään selvä, että siitä keskusteleminen kyseenalaistavaan sävyyn on täysin naurettavaa. Sitä paitsi liberaalit ja humanistiset ideologiat, jotka ilman punavihermädännäisyyttä ovat varsin yleviä, toimivat ainoastaan länsimaisissa kulttuureissa, mutteivät yhdessäkään niistä idän ja etelän ihmemaista, joista meillä kuulemma olisi paljon opittavaa...

Testi puolestaan väittää minun olevan konservatiivinen sosialisti.  :o

Olet siis klassisen liberalismin kannattaja, et perinteinen konservatiivi. Itseasiassa näytät olevan hyvinkin humanisti ja hippi. Konservatiivit ovat vastustaneet 1800-luvun alun aatteen synnystä saakka yksilönoikeuksien/vapauksien laajantamista, yhteiskunnallisten auktoriteettien (kirkko ym.) purkamista, demokratian vaatimuksia ym.

Darvi

Arvoliberaali on järjettömämpi termi kuin kansandemokratia. Työlläkö tai siitä saatavalla korvauksella eli rahalla ei ole arvoa?

John

Quote from: Suomi2050 on 20.12.2012, 00:17:08

Voisitko kertoa tarkemmin tuosta 1980- ja 90-luvun arvomaailmasta? Olisi ihan mielenkiintoista tietää.

Silloin ei ollut esimerkiksi homohössötystä tai sukupuolineutraaliushössötystä. Mies oli mies ja nainen oli nainen. Ydinperhe oli yhteiskunnan perusyksikkö.

Kukaan ei valittanut siitä, että voi voi, kun lasten korvat saastuu, kun Suvivirsi lauletaan ja jouluevankeliumi luetaan. Kirkossa käyntikään ei ollut saatanallinen tapahtuma, kuten monille nykyään tuntuu olevan.

Naapuriin pystyi luottamaan, ja antamaan vaikka omat lapset hänen hoiviinsa, jos itsellä oli joku meno. Oli yhteisöllisempää meininkiä kuin nykyään.

Työmoraali oli kovempi kuin nykyään - hommat pyrittiin aina hoitamaan kunnolla. Lapsetkin vielä saatettiin opettaa siihen, että leipä ansaitaan omalla työllä, eikä minkään sossuluukun kautta.

Ei ollut mamuhössötystä, rasismihössötystä tai suvaitsevaisuushössötystä. Suomalaiset olivat suomalaisia - ei ollut mitään afrosuomalaisia, uussuomalaisia tai vastaavia. Tätä kautta syntyi myös parempi yhteisöllisyys, sillä ihmiset pystyivät luottamaan siihen, että naapuri tai esimerkiksi vastaantuleva ihminen on luotettava, rehellinen ja hommansa hoitava suomalainen, eikä mikään täysin eri arvot omaava mamu, josta ei tiedä, mitä se seuraavaksi tekee tai ajattelee.

Poliittisessa arvokulttuurissa osattiin ajaa paremmin Suomen etua. Suomen etu oli tärkeintä. Suomella ei ollut EU-jäsenyyttäkään rasitteena. Toki oli Neuvostoliitto, mutta esimerkiksi 1980-luvulla sen vaikutus Suomen päätöksentekoon oli melkein yhtä minimaalinen kuin Venäjän nykyään.

-----

Siinä nyt joitain asioita, joita äkkiseltään tuli mieleen. Paljon muitakin varmaan on.

Kimmo Pirkkala

Quote from: LyijyS on 20.12.2012, 01:10:49

Suurin osa sinua vastakkaisen näkemyksen omaavista on myös sitä mieltä, että he ovat päätyneet näkemyksiinsä loogisesti. Tosin näissä asioissa ei kenenkään logiikka ole vailla arvolatauksia.

Totta kai. Loogisuus on riippuvainen tavoitteista, joihin logiikalla pyritään. Lähinnä yritän sanoa sitä, että "arvovalinnat" ovat perustelemattomia valintoja, asioita joihin vain uskotaan ja joita pidetään arvokkaina. Loogiset valinnat taas ovat niitä valintoja, joihin on päädytty loogisten perustelujen kautta ja ne eivät ole arvovalintoja.

Minulla kansallismielisyys, eu-kriittisyys, monikulttuurikriittisyys, markkinatalouden kannattaminen, äärimmäisen demokratian kannattaminen ja (monessa asiassa) arvokonservatiivisuus eivät ole arvovalintoja vaan loogisten perustelujen kautta syntyneitä valintoja.

LyijyS

Quote from: ääridemokraatti on 20.12.2012, 07:04:09
Quote from: LyijyS on 20.12.2012, 01:10:49

Totta kai. Loogisuus on riippuvainen tavoitteista, joihin logiikalla pyritään. Lähinnä yritän sanoa sitä, että "arvovalinnat" ovat perustelemattomia valintoja, asioita joihin vain uskotaan ja joita pidetään arvokkaina. Loogiset valinnat taas ovat niitä valintoja, joihin on päädytty loogisten perustelujen kautta ja ne eivät ole arvovalintoja.

Minulla kansallismielisyys, eu-kriittisyys, monikulttuurikriittisyys, markkinatalouden kannattaminen, äärimmäisen demokratian kannattaminen ja (monessa asiassa) arvokonservatiivisuus eivät ole arvovalintoja vaan loogisten perustelujen kautta syntyneitä valintoja.

Joo, nyt ymmärsin paremmin. Mielestäni ne taustalla olevat aksioomattiset arvot/tavoitteet ovat kuitenkin myös valintoja/kasvatuksen/kulttuurin kautta syntyneitä ja täten on vaikea kutsua ketään arvojen suhteen vapaaksi/amoraaliseksi/nihilistiseksi. Millaisia taustalla olevia arvoja mielestäsi nuo luettelemasi valinnat heijastavat? Tarkoitin sitä, että monella saattaa olla taustalla ne samat arvot kuin sinulla, mutta tekee niistä omasta mielestään toisenlaiset, mutta yhtä loogiset valinnat.

Ruckafella

Olen poliittisesti konservatiivi, mutta arvoliberaali, libertaari. Ja joissain asioissa, kuten suoran demokratian ja puhtaan markkinatalouden kannattamisessa olen varsin radikaali, kait?

Ei löytynyt sopivaa äänestysvaihtoehtoa.

Aika samalaisin miettein. Päädyn toisinaan "arvokonservatiivisiin" valintoihin pohdiskelun ja perusteluiden kautta. Ärsyttää suuresti, kun "konservatiiviset" mielipiteet tyypillisesti mielletään perityiksi ajatusmalleiksi, umpimielisyydeksi tai kyvyttämyydeksi ajatella itse. Varsinkin, jos tämä tulee karikatyyrinomaiselta humanistiopiskelijalta.

Quote..kansallismielisyys, eu-kriittisyys, monikulttuurikriittisyys, markkinatalouden kannattaminen, äärimmäisen demokratian kannattaminen ja (monessa asiassa) arvokonservatiivisuus..
Niinpä. Näiden asioiden kannattaminen on minulle itse asiassa luonteenvastaista (demokratiaa lukuunottamatta), mutta silti ne vaikuttavat minusta loogisilta ratkaisuilta. On muuten identiteettikriisin paikka, kun logiikka vie toisenlaiseen lopputulokseen kuin minkä on tuntuu oikealta.

Emo

Koen olevani oikeistolaisempi konservatiivi, kuin mitä erilaiset kyselyt ja poliittiset kartat minulle johdonmukaisesti tulokseksi tarjoavat. Melko punikki testien mukaan olen, siksi vastasin konservatiivinen sosialisti.
Arvoliberaaliksi ei ole vielä mikään testi eikä kukaan henkilö minua koskaan solvannut, enkä arvoliberaali myöskään itse kuvittele olevani.

Merimakkara

En lokeroidu kumpaankaan, konservatiiveille olen liberaali ja liberaaleille konservatiivi. Näin on hyvä.