News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-12-04: Luonnos perusopetuksen arvoperustasta kommentoitavissa

Started by Emo, 04.12.2012, 16:51:19

Previous topic - Next topic

Emo

Luonnosta perusopetuksen arvoperustasta voi kommentoida

http://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/kotimaa/2995/luonnosta_perusopetuksen_arvoperustasta_voi_kommentoida

QuoteOpetushallitus kerää palautetta opetussuunnitelman perusteiden ensimmäisten lukujen luonnoksesta, jossa käsitellään muun muassa perusopetuksen arvoperustaa. Luonnosta on mahdollisuus kommentoida opetushallituksen sivuilla vielä huomenna 5. joulukuuta.

Luonnoksessa korostetaan tasa-arvon ja hyvinvoinnin turvaamiseen sekä yhteiskunnan kulttuuriseen, kielelliseen ja katsomukselliseen monimuotoistumiseen liittyvien haasteiden huomioimista. "Perusopetus on oppilaan portti yleisinhimillisille arvoille rakentuvaan maailmankansalaisuuteen."

Luonnoksessa kotien katsomuksiin tahdotaan suhtautua avoimesti. "Avoin ja kunnioittava suhtautuminen kotien erilaisiin katsomuksiin ja kasvatusnäkemyksiin rakentaa perustaa hyvälle vuorovaikutukselle. Yhteinen arvopohdinta ja toimintatavoista sopiminen on välttämätöntä, jotta yhteistyö huoltajien ja muiden läheisten sidosryhmien kanssa onnistuu."

Luonnoksen mukaan  perusopetus "tukee oppilaan kasvua ihmisyyteen, jota kuvaa pyrkimys totuuteen, hyvyyteen ja kauneuteen sekä oikeudenmukaisuuteen".

Luonnoksen mukaan "Sukupuolen moninaisuuden ymmärtäminen edellyttää opetukselta ja kasvatukselta sukupuolisensisiivistä lähestymistapaa."

Maailmankansalaisuutta, sukupuolisensitiivisyyttä, kulttuurista ym. monimuotoistumista... sanalla sanoen mokutusta.

http://www.oph.fi/ops2016/perusteluonnokset


Tässä on vielä jonkinverran aikaa kirjailla pienet kommentit, tehkää hyvin!

Emo

QuotePerusopetus rakentuu monimuotoiselle suomalaiselle kulttuuriperinnölle. Se on muodostunut ja muotoutuu vuorovaikutuksessa pohjoismaisiin, eurooppalaisiin ja Euroopan ulkopuolisiin kulttuureihin.

Tätä arvelinkin. Olisihan se ihan hulvaton ajatus, mikäli "suomalainen kulttuuriperintö" olisi jotain sillälailla stabiilia, mihin ei islamin karvainen tassu tekisi muutoksia.

QuoteOpetuksessa tuetaan oppilaan oman kulttuuri-identiteetin rakentumista...

Tätäkään en epäile hetkeäkään. Erilaiset huivit näkyvät takuulla luokkakuvassa.

QuotePerusopetuksessa eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevat oppilaat kohtaavat toisensa sekä tutustuvat yhdessä erilaisiin tapoihin, yhteisöllisiin käytäntöihin ja katsomuksiin. Opetuksessa opitaan näkemään asioita toisten elämäntilanteista ja olosuhteista käsin. Oppiminen yli kulttuuri-, katsomus- ja kielirajojen luo edellytyksiä aidolle vuorovaikutukselle ja yhteistyölle.

Toiveajattelua.

QuoteSukupuolen moninaisuuden ymmärtäminen edellyttää opetukselta ja kasvatukselta sukupuolisensisiivistä lähestymistapaa. Oppiaineiden opetus on puoluepoliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta

En käsitä miten ne luulevat toteuttavansa kaikki nämä "hienot" suunnitelmansa, jotka ovat täydellisessä ristiriidassa keskenään. Todellisuudessa luokat ovat ja tulevat olemaan häliseviä monikulttuurisia keräilypisteitä, joissa vallitsee vahvimman ja äänekkäimmän oikeus.

Kauhea Ihmismäinen Otus

#2
Quote from: Emo on 04.12.2012, 17:05:46


Sukupuolen moninaisuuden ymmärtäminen edellyttää opetukselta ja kasvatukselta sukupuolisensisiivistä lähestymistapaa. Oppiaineiden opetus on puoluepoliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta

Eli käytäntö: Tytöille lelupyssyt käteen ja pojille nukke + syöttöpullo ja sitten istutaan ringissä ja kuunnellaan vihervasemmistosuvaitsevaiston maailmanpahuuden ja persujen sun muun ihmisroskan kauhistelua?
Pienetureiällinen lesbotransnainen

Suvaitsija

QuoteOppiaineiden opetus on puoluepoliittisesti sitoutumatonta ja uskonnollisesti tunnustuksetonta

Puoluepoliittisesti sitoutumatonta = suoraan kuin vihervasemmiston periaateohjelmasta. Uskonnollisesti tunnustuksetonta = muslimeille erityisoikeuksia, kristityille turpaan.

QuoteOppiminen yli kulttuuri-, katsomus- ja kielirajojen luo edellytyksiä aidolle vuorovaikutukselle ja yhteistyölle

Takuuvarma resepti ghettoutuvaan kouluhelvettiin.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

sivullinen.

Quote from: Emo on 04.12.2012, 17:05:46
Todellisuudessa luokat ovat ja tulevat olemaan häliseviä monikulttuurisia keräilypisteitä, joissa vallitsee vahvimman ja äänekkäimmän oikeus.

Tietyn tyyppiseen äänekkyyteen varmasti tullaan puuttumaan. Muuten kyllä pitää paikkaansa.

Se joka huutaa kovimmin Eläköön hyvinvointivaltio saa yhteiskuntaopista kympin. Mitä muuta koulussa tarvitseekaan oppia?
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Eino P. Keravalta

QuoteLuonnoksessa korostetaan tasa-arvon ja hyvinvoinnin turvaamiseen sekä yhteiskunnan kulttuuriseen, kielelliseen ja katsomukselliseen monimuotoistumiseen liittyvien haasteiden huomioimista

Yhteiskunnan kulttuurinen, kielellinen ja katsomuksellinen monimuotoistuminen uhkaa suoraan tasa-arvoa ja hyvinvointia.

QuotePerusopetus on oppilaan portti yleisinhimillisille arvoille rakentuvaan maailmankansalaisuuteen.

Miksi kummassa jonkun kersan pitää olla "maailmankansalainen"? Opettakaa te siellä koulussa vain lukemaan, laskemaan ja leipomaan köksäntunnilla pipareita. Kyllä me kotona sitten välitämme arvomaailmamme lapsillemme.

Quote"Avoin ja kunnioittava suhtautuminen kotien erilaisiin katsomuksiin ja kasvatusnäkemyksiin rakentaa perustaa hyvälle vuorovaikutukselle. Yhteinen arvopohdinta ja toimintatavoista sopiminen on välttämätöntä, jotta yhteistyö huoltajien ja muiden läheisten sidosryhmien kanssa onnistuu."

Entäpä, jos jossain kodissa vallitsee sellainen arvomaailma, jonka mukaan vääräuskoisia edustavan koulun kanssa ei tehdä mitään yhteistyötä?

Entäpä, jos jossain kodissa vallitsee sellainen arvomaailma, jonka mukaan monikulttuurisuus on nk. perseestä?

Quoteperusopetus "tukee oppilaan kasvua ihmisyyteen, jota kuvaa pyrkimys totuuteen, hyvyyteen ja kauneuteen sekä oikeudenmukaisuuteen".

Kiva kiva. Mutta mitäs me sitten teemme niiden kulttuureiden kanssa, jotka eivät tykkää totuudesta, hyvyydestä, kauneudesta eivätkä oikeudenmukaisuudesta?

Quote"Sukupuolen moninaisuuden ymmärtäminen edellyttää opetukselta ja kasvatukselta sukupuolisensisiivistä lähestymistapaa."

Mikä hemmetin "sukupuolen moninaisuus"? Sukupuoliahan on vain kaksi: emätin-sukupuoli ja penis-sukupuoli. Toki näiden edustajat saattavat käyttäytyä millä tavalla tahansa, mutta eihän silloin ole kyse sukupuolesta, vaan seksuaalisesta suuntautumisesta eikä se taas kuulu hittojakaan koululle.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.