News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-11-28 Kaleva: Lukukausimaksu romuttaa yliopiston kansainvälisyyden(OYY)

Started by Blanc73, 28.11.2012, 13:33:12

Previous topic - Next topic

Suvaitsija

(http://ayy.fi/blogi/files/2012/11/miksi-maksukokeilu-tuottaa-tappiota-korjattu.jpg)

Kuvaajassa myönnettyjen stipendien osuus on suurempi kuin lukuvuosimaksujen tulot. Miksei vain poistettaisi kaikkea menopuolella, niin satavarmasti tulopuoli olisi positiivinen? Vaan ei. Ylivertaisen yliopistoargumentoinnin mukaan tuo on jokin todiste siitä, että maksullinen koulutus tulee kalliimmaksi kuin maksuton, koska maksullisuudella karkotetut opiskelijat on saatava takaisin millä hinnalla hyvänsä.
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Eino P. Keravalta

Kansainvälisyys on nyt romuttumassa?

Joudunko siis palauttamaan Adam Lambertin levyt, Thaimaalaisen chilikastikkeeni, ranskalaisen autoni, buddhalaisen elämänkatsomukseni, Briteissä painetut kirjani, kiinassa jalostetun koirani, italialaisen katkeroni, ruotsalaisen sohvani, tiibetiläiset suitsukkeeni, tshekkiläisen olueni ja afrikkalaiset veistokseni?

Vai olisiko sittenkin niin, että vaikutteet siirtyvät ilman, että täällä hyysätään ilmaiseksi puolta maailmaa?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Rokka

Quote from: Suvaitsija on 28.11.2012, 17:49:10

Kuvaajassa myönnettyjen stipendien osuus on suurempi kuin lukuvuosimaksujen tulot. Miksei vain poistettaisi kaikkea menopuolella, niin satavarmasti tulopuoli olisi positiivinen? Vaan ei. Ylivertaisen yliopistoargumentoinnin mukaan tuo on jokin todiste siitä, että maksullinen koulutus tulee kalliimmaksi kuin maksuton, koska maksullisuudella karkotetut opiskelijat on saatava takaisin millä hinnalla hyvänsä.

Ei tosiaan oikein auennut tuo kaavio. Eli jos monikulttuurinen opiskelija maksaa lukukausimaksun, niin niille pitää maksaa se takaisin vielä korkojen kera stipendin muodossa?! Ja vain maksullisia koulutusohjelmia kehitetään ja se maksaa, muihin ei käytetä kehitykseen rahaa? Ja eikös sen ulkomaan elävän pitäisi maksaa omat vakuutuksensa?
Ei ole päätähuimaava taso tuolla aallossa, jos kaaviot ovat tätä tasoa...

JoKaGO

Quote from: Cicero on 28.11.2012, 16:24:03
QuoteNämä ovat siis vain minun henkilökohtaisia havaintojani eikä se tarkoita sitä, että kaikki kansainväliset opiskelijat ovat samanlaisia. Ehkä minulla on ollut vain huono tuuri. Olen kuitenkin keskustellut näistä asioista muiden opiskelijoiden kanssa ja heillä on tuntuu olevan täysin vastaavia kokemuksia. Käytännössä kukaan ei kuitenkaan uskalla puhua kokemuksistaan "ääneen", koska pelkää leimautuvansa rasistiksi.

Tiedän huutelevani katsomosta, mutta ei se puhuminen oikeasti niin hirveää ole. Osa jopa kunnioittaa puhujan rohkeutta, sen, joka ensimmäisenä sanoo, että keisarilla ei ole vaatteita. Ja mitä ihmeen väliä on vastustajien mielipiteillä, kun ne jäävät lähinnä "monikulttuurisuus on rikkaus"-tasolle, josta vaikuttuvat vain kettutytöt ja muut hihhulit. Hän, joka uskaltaa ja kykenee puhumaan hyvin ja ääneen saa palkakseen kunnioitusta.

Tervetuloa minunkin puolestani! Vaikka nimimerkkisi tuntuu jotenkin tutulta jo ennestään täällä?

Mutta juuri näin, kuinka Cicero toteaa, havaintosi on hyvin linjassa monen monen muun havainnoitsijan havaintojen kanssa. Jopa Helsingin Yliopisto on promovoinut tohtoriksi erään Mr. Prycen, jonka väitöskirja on korkeintaan persfletiksi kelpaavaa tasoa. En laita linkkiä, vaan suosittelen sinun itse etsivän sen - scriptasta  8)

Ja muista: Se, joka vetää esiin rasistikortin, kun sinä sanot vain mitä silmäsi näkevät, häviää pelin ja kaikki hänen edelliset repliikkinsäkin mitätöityvät.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Professori

Tässä asiassa yliopistoja painostaa opetusministeriö. Oikea kritiikin kohde on siis siellä.

Myös minun näkemykseni mukaan Suomea hyödyntävä kansainvälisyys tulee lähinnä senioritutkijoiden välisestä yhteistyöstä sekä post doc -tutkijoiden liikkuvuudesta. Heidän mukanaan liikkuu paljon uusia ideoita ja ajatuksia valtakunnan rajojen yli. Tässä suhteessa ainakin minun tuntemani tieteenalat ovat täysin kansainvälisiä (esimerkiksi oman ryhmäni tutkijoista noin kolmannes on ulkomaalaissyntyisiä), ja ilman ensimmäistäkään positiiviseen syrjintään perustuvaa valintaa.

Yliopistojen opetus taas kansainvälistyy ihan itsestään, mikäli tuote (tutkimuksen ja opetuksen laatu) on kunnossa. Lukukausimaksussa taas vaikuttaa kysynnän ja tarjonnan laki: hyvästä maksetaan enemmän kuin huonosta.
Niin kauan kuin yhteiskunnassa on todellinen sananvapaus se ei voi olla läpeensä mätä. Sen sijaan jokaisesta läpeensä mädästä yhteiskunnasta puuttuu todellinen sananvapaus.
Lisää ajatuksia: http://professorinajatuksia.blogspot.com/

Nuiva kansalainen

Quote from: JoKaGO on 28.11.2012, 22:29:25
Tervetuloa minunkin puolestani! Vaikka nimimerkkisi tuntuu jotenkin tutulta jo ennestään täällä?
Kiitos :). En tiedä, onko jollain samantyyppinen nimimerkki, mutta itse en ole Hommassa ennen kirjoitellut. Olen jo vuosia lueskellut Scriptaa ja todennut Jussin olevan oikealla asialla. Viime kuukausina on tullut melko paljon vierailtua myös Hommassa ja päätin vihdoin luoda tänne myös oman profiilin.
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."
-Gustav Hägglund 6.6.2015

Fiftari

Omat kokemukseni opiskelijoista on lähinnä turvapuolelta. Sain sen käsityksen että porukka tulee tänne, bilettää puolisen vuotta ja lähtee takaisin. Nimittäin se oli jatkuvaa juoksua opiskelija-asuntoloilla. Ja aivan uskomatonta piittaamattomuutta yhteisten tilojen ja esineiden suhteen.

Mieluumin ne maksut niin silloin tänne luultavasti tulisi porukkaa jolla olisi motivaatiota opiskella eikä vain olla ja rettelöidä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Oho

Quote from: Fiftari on 29.11.2012, 10:57:28
Omat kokemukseni opiskelijoista on lähinnä turvapuolelta. Sain sen käsityksen että porukka tulee tänne, bilettää puolisen vuotta ja lähtee takaisin. Nimittäin se oli jatkuvaa juoksua opiskelija-asuntoloilla. Ja aivan uskomatonta piittaamattomuutta yhteisten tilojen ja esineiden suhteen.

Mieluumin ne maksut niin silloin tänne luultavasti tulisi porukkaa jolla olisi motivaatiota opiskella eikä vain olla ja rettelöidä.

Tommonen käytös on vaihtareille ominaisempaa, ei tutkinto-opiskelijoille.

Fiftari

Quote from: Oho on 29.11.2012, 11:02:17
Quote from: Fiftari on 29.11.2012, 10:57:28

Tommonen käytös on vaihtareille ominaisempaa, ei tutkinto-opiskelijoille.

Niin no :) kuten sanoin että kokemukset on turvapuolelta.. Siellä ei paljon eritellä että mitä ja mistä ovat.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fincum

Quote from: HuolestunutKansalainen on 29.11.2012, 10:47:55
Kiitos :). En tiedä, onko jollain samantyyppinen nimimerkki, mutta itse en ole Hommassa ennen kirjoitellut. Olen jo vuosia lueskellut Scriptaa ja todennut Jussin olevan oikealla asialla. Viime kuukausina on tullut melko paljon vierailtua myös Hommassa ja päätin vihdoin luoda tänne myös oman profiilin.

OT: Samanlainen nimimerkki on olemassa, eroa on vain välilyönti sanojen välissä.
Saattaapi tulla sekaannuksia.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

JoKaGO

Quote from: fincum on 29.11.2012, 12:16:22

OT: Samanlainen nimimerkki on olemassa, eroa on vain välilyönti sanojen välissä.

Joo, huomasin kyllä. Kannattaisi tämän "nuoremman" keksiä itselleen persoonallisempi nicki, kaverillahan on ihan varmasti paljon annettavaa tänne rinkiimme.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Nuiva kansalainen

Quote from: JoKaGO on 29.11.2012, 12:57:50
Quote from: fincum on 29.11.2012, 12:16:22

Joo, huomasin kyllä. Kannattaisi tämän "nuoremman" keksiä itselleen persoonallisempi nicki, kaverillahan on ihan varmasti paljon annettavaa tänne rinkiimme.
En valitettavasti huomannut ennen profiilin luomista tarkastaa, että samalla nimimerkillä ei ole toista käyttäjää enkä näin jälkikäteen voi itse sitä enää muuttaa. Kyllähän tuo usean samannimisen käyttäjän olemassaolo aiheuttaa kieltämättä sekaannusta. Olisin kiitollinen, jos joku tietokantaoikeudet omaava moderaattori viitsisi muuttaa nimimerkkini. (Mikäli tämä on siis mahdollista?) "Lainkuuliainen kansalainen" lienee liian pitkä, mutta "Nuiva kansalainen" voisi olla sopiva. :)
"Maailman parantaminen ei voi olla näin pienen kansan tärkein tehtävä. Meidän vaikutuksemme maailman menoon on promillen luokkaa. Sekin on hieman yläkanttiin laskettu. Meidän tärkein tehtävämme on huolehtia tästä maasta, suomalaisten turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. Kukaan muu ei sitä tee."

Miniluv

"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Nuiva kansalainen

Emo

Quote from: Nuiva kansalainen on 29.11.2012, 21:24:57
Quote from: Miniluv on 29.11.2012, 20:52:23
Tapahtui.
Kiitos paljon. :)

Hetken tosiaan eilen hieroin silmiäni että mitämitä... tekeekö mieleni oikeasti likettää "huolestunutta kansalaista"? Senverran kuitenkin olen häneltä naamapalmua yv:nä saanut  ;D  Sitten huomasin, että olit vahingossa ottanut saman nikin.

Tervetuloa täältäkin, Nuiva kansalainen!