News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Jyrki Kataisen Aivopieru

Started by jtmakela, 10.01.2009, 17:46:56

Previous topic - Next topic

jtmakela

Tämän päivän Helsingin Sanomissa valtionvarainministeri Jyrki Katainen (Kok) ehdottaa että työnantajat vapautettaisiin kansaneläkemaksusta. Tämän johdosta välillisiä veroja nostettaisiin. Suomen verotusjärjestelmä ja työnantajien maksettaviksi lankeavat sivukustannukset ovat hirmuiset. Haluan kuitenkin ensin kommentoida omalta osaltani ministeri Kataisen ehdotusta. Mikä aivopieru! Olen tähän mennessä ajatellut, että Jyrki Katainen on "half smart", mutta myönnän olleeni asian suhteen väärässä. Hän ei ole edes "half smart" vaan täysi tumpelo joka on omalla toiminnallaan valtiovarainministerinä ajamassa Suomea yhä syvemmälle kurimuksen suohon ja suomalaisia taloudelliseen ja henkiseen helvettiin.

Sitten menen siihen mitä tästä Kataisen ehdottomasta veroilla kikkailusta seuraisi. Tästä seuraisi se että etenkin pienyritykset joutuisivat entistä ahtaammalle. Katainen ei ehkä ymmärrä eikä selkeästikään välitä pätkääkään mitä hänen nyt ehdottamansa merkitsisi pienyrittäjille. Pienyritttäjien taakkana ovat entuudestaan hirmuiset YEL-maksut ja arvonlisävero. Kataisen verokikkailu tuottaisi myös kohtuuttomia kuluja tavallisille kuluttajille ja kohdistuisi tässäkin tapauksessa erityisesti pienituloisiin palkansaajiin ja eläkeläisiin. Parahin etunimi kaima, olet todellakin väärä mies väärässä tehtävässä ja vielä väärään aikaan! Tosin olet osoittanut ettet sovi valtiovarainministerin virkaan millekään aikakaudelle.

Suomen verotusjärjestelmä kaipaa pikaista täysremonttia. En siis puhu tässä mistään tilkkutäkkileikistä jossa hölmölä tyyliin leikataan pala toisesta päästä ja ommellaan se toiseen päähän. Ikävä kyllä Suomessa on tällä hetkellä voimassa täysin hölmöläissysteemi mitä tulee verotukseen. Korkea verotus on merkittävä este positiiviselle talouskehitykselle ja kurjistaa niin tavallisten palkansaajien, etenkin pieni ja keskituloisten elämää kuin yritystenkin arkea. Verokikkailu jota nykyhallitus harjoittaa ainostaan kurjistaa tilannetta entisestään. Suomesta ikävä kyllä vieläkin löytyy henkilöitä jotka vannovat verotuksen nimeen kuin harras uskovainen raamatun tai koraanin sanaan. Suomalaiset eivät kuitenkaan saa todellista vastinetta mailman mittakaavassa huippukorkean verotuksen ansiosta. Esimerkiksi julkinen sosiaali- ja terveydenhuoltosektori ja sen toimivuus on suoranainen vitsi. Ko. sektoriin hassataan useita miljardeja euroja vuosittain mutta toimivaksi sitä ei ole saatu eikä saada nykyisillä keinoilla. Hoitoonpääsy kestää luvattoman pitkään, terveyskeskukset ovat ruuhkautuneet, hoitohenkilökunnalle dumpataan ei hoidollisia tehtäviä aina vaan lisää, hallintokoneistoa kasvatetaan ahnaasti, lääkäreillä ja hoitajilla on häviävän vähän aikaa per potilas ja hoitohenkilöstö kärsii yhä pahenevasta stressistä.

Mutta palataan siihen mitä mielestäni tulisi tehdä verotukselle. Tuloverotusta tulisi keventää kaikissa tuloluokissa. Pieni- ja keskituloisten palkansaajien osalta tämä toimi on erityisen tärkeää. Mutta kuten olen aiemminkin todennut tuloverotusta ei tule laskea vain tietyissä tuloluokissa vaan kaikissa. Tuloverotuksen osalta olisi syytä myös lopultakin tehdä muutos joka olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Tämä on alle 1000 € kuukaudessa ansaitsevien vapauttaminen tuloverotuksesta kokonaan. Omassa verotusmallissani tuloverotusta tulisi asteittain tiputtaa kaikissa tuloluokissa siten että siirtymäajan jälkeen suuri tuloisten vähintään 3000 € kk:ssa tai sitä enemmän ansaitsevien veroprosentti olisi 10 % ja alle 3000 € ansaitsevien 5 %, poikkeuksena siis alle 1000 € ansaitsevat joilla tuloveroa ei olisi lainkaan.

Mitä tulee yrittäjien riesana oleviin  YEL ja muihin maksuihin niitä tulisi karsia ronskilla kädellä, sillä ne ovat merkittävä este etenkin pienyritysten kykyyn palkata työntekijöitä ja este muutenkin talouskasvulle. Yleinen arvonlisäverotuksen taso tulisi laskea asteittain nykyisestä 22 %  15 %. Nykyisellään arvonlisäverost on vapautettu ns. vähäsen liiketoiminnan harjoittajat; liikevaihto alle 8500 € tilikauden aikana. Tämä raja olisi syytä nostaa ylemmäs. Sopiva taso voisi olla 15 000 €.

Muita verotukseen kohdistuvia muutoksia jotka tulisi ehdottomasti tehdä ovat mm. perintöveron muuttaminen siten, että perintöveroa tulisi maksaa 100 000 € tai sen yli menevistä perinnöistä ja lisäksi perintöverotaso tulisi olla kaikille sama. Sopiva perintöveroprosentti olisi 10 %.

Kaikki tietävät että autoverotus on Suomessa täysin järjetön. Autoverosta perittävä arvonlisävero tulisi lakkauttaa kokonaan. Suomessahan tätä kutsutaan nimellä elv, ei arvonlisävero. Valtiovarainministeriössä ollaan oltu vitsikkäitä, mutta nimikikkailu ei muuta sitä tosi asiaa että tällainen verotus on aivan järjetöntä. Autoveron sopiva taso olisi seuraavanlainen: alle 8 litraa 100 km:lla kuluttaville autoille 10 % ja yli 8 litraa kuluttaville 20 %.

Lahjavero tulisi lakkautta kokonaan.

Nämä muutokset eivät kuitenkaan yksin riitä vaan koko verotusjärjestelmä tulisi remontteerata, mutta tässä olen maininnut ne tärkeimmät ja kaikkein akuutimmat muutokset jotka tulisi tehdä. Kaikki asialliset ja rakentavat kommentit ja kritiikki on erittäin tervetullutta. Toivon, että tämän asian tiimoilta käytäisiin nykyistä vilkkaampaa kekustelua.


JR


Kyllä vaan. Mihin kosketkin jäljiltä byrokratian, aina isket kätesi paskaan. Pienten eläkkeitten verotus on myös täysin käsittämätöntä. Pienimmillä eläkkeillä ei kukaan voi elää ja silti niitä verotetaan suhteellisen raskaasti. Moniko muuten tietää, että kun kunnallisvero maksetaan valtionverotuksen yhteydessä, niin valtio ottaa siita suhteettoman suuren provikan välistä. Minun mottoni on, että penniäkään ei turhaan kannata kierrättää yhteiskunnan kassan kautta, koska se hukkaa suhteettoman paljon joka välissä.


Shrike

Quote from: jtmakela on 10.01.2009, 17:46:56
Nämä muutokset eivät kuitenkaan yksin riitä vaan koko verotusjärjestelmä tulisi remontteerata, mutta tässä olen maininnut ne tärkeimmät ja kaikkein akuutimmat muutokset jotka tulisi tehdä. Kaikki asialliset ja rakentavat kommentit ja kritiikki on erittäin tervetullutta. Toivon, että tämän asian tiimoilta käytäisiin nykyistä vilkkaampaa kekustelua.

Melko paljon leikkauksia, etten jopa sanoisi "verot valtion maksettaviksi"-strategia. Oletko laskenut mitä ehdotuksesi maksaisi valtiolle?

Heitän nyt tähän omanikin, otetaan molemmilta reunoilta ja yhdistetään. Tasavero ja kansalaispalkka. Minimitoimeentulon takaava summa kaikille kansalaisille vauvasta vaariin, loppuihin tuloihin tasavero päälle. Tuloveroprosentiksi tulisi noin 35%. KELAn ja muutaman muunkin viraston voisi käytännössä lakkauttaa jolloin sääsytyisi lisää rahaa. Lisäksi veroista tehtävät vähennykset pitäisi poistaa lähes kokonaan, ne vain tekevät systeemistä hankalamman auttamatta oikeastaan ketään.

Mulukku

Olen aika pitkälti kanssasi samaa mieltä, että verotusta olisi kevennettävä tuntuvasti kaikissa veroluokissa, mutta...

Quote from: jtmakela on 10.01.2009, 17:46:56
siirtymäajan jälkeen suuri tuloisten vähintään 3000 € kk:ssa tai sitä enemmän ansaitsevien veroprosentti olisi 10 %

3000 euroa ansaitseva ei todellakaan ole mikään suuri__tuloinen.

Quote
Kaikki tietävät että autoverotus on Suomessa täysin järjetön. Autoverosta perittävä arvonlisävero tulisi lakkauttaa kokonaan.

Ei, vaan hankintahinnassa oleva vuonna 1958 säädetty tilapäinen autovero tulisi lakkauttaa kokonaan. Hankintahinnassa tulisi olla ainoastaan arvonlisävero. Ei mitään muita veroja.

Elinkeinoelämän Valtuuskunnan, EVA:n, pari vuotta sitten ehdottama tasaveromalli oli aika samoilla linjoilla kuin sinun ehdottamasi. Siinä oli muistaakseni ehdotettu niin, että raja olisi n. 12000 euroa vuodessa. Alle sen saisi tienata ansiotuloa verottomasti, ja ylimenevältä osalta menisi kaikilta tuloihin katsomatta sama 29%. Valtaosa palkansaajista voittaisi siinä mallissa.

mikkoR

Jos sille linjalle mennään niin on Suomessa vaikka mitä korjattavaa verotuksessa.

Verotukseen puuttumisen huono puoli on siinä että aina kun yhtä kevennetään niin toista rankaistaan.

Monasti kuulee vielä sanottavan että Suomessa on ilmainen terveydenhuolto, kukahan sellaistakin uskoo, ei tarvitse olla kummaa sairautta niin talous heittää persnettoa jos ei sitten satu olemaan kelan elätti.

Yksi mitä ihmetellään on asuntojen hinta.
Moni ei ajattele että kiinteistössä voi olla olla pelkkää arvonlisäveroa 18% (kokonaishinta sis. 22%).
Jos rakennat kiinteistön myyntiin voit myydä sen myös ilman arvonlisäveroa mutta silloin et saa myöskään vähentää ostoista sitä, joten kun seuraavan kerran manaatte rakentamisen kalleutta niin siinä on yksi melkoisen iso osa.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

jtmakela

Kiitos tähän mennessä annetuista kommenteista ja ehdotuksista. Mielestäni asia joka monesti unohtuu verouudistuskeskusteluissa päälle on että jos veroja leikataan pitäisi vastaavasti jollain toisella sektorilla veroja lisätä. Mielestäni tämä on väärä lähestymistapa. Kukin toki on vapaa esittämään mielipiteitä ja se on toivottavaa. Kun tarkastellaan suomalaista yhteiskuntaa ja sen toimivuutta etenkin mitä korkeiden verojen vastineeksi saadaan? Itse kyllä vastaan kautta linjan että eipä juuri muuta kuin hammasten kiristelyä, tuottavuutta, yrittäjyyttä ja yleisesti ottaen myönteistä talouskehitystä jarruttavaa toimintaa.

Pelkällä sosiaali- ja terveydenhuoltosektorilla on uudelleen organisoinnin ansiosta säästettävissä hyvin merkittävästi varoja. Tällä hetkellä sillä puolella hassataan yli suuriin hallintorakenteisiin. Rakenteita muuttamalla voidaan saada aikaiseksi huomattavia säästöjä, päällekkäisyydet ja toimimattomat osat pois, oikeat ihmiset oikeisiin paikkoihin.

Itse ajattelen verotuksesta sillä tavalla että miksi Suomessa tulisi veroleikkausten jälkeen valtion saada kuitenkin saman verran verotuloja? En näe tähän mitään järkevää syytä. Kuten sanottu hallintorakenteita järkeistämällä saavutetaan paljon. Itseasiassa jos mennään ihan verotuksen ytimeen, herätän kysymyksen, miksi Suomessa täytyy olla niin tuhottomasti verotoimistoja? Tässä on kasattu turhaa hallintoa ja pyöritetään hallintoa hallinnon pyörittämisen ilosta. Nykyaikaisella tekniikalla voitaisiin verotusasiat hoitaa helposti minimihenkilöstöllä. Olisi täysin mahdollista keskittää koko Suomen verotusasiat yhdelle virastolle jonka ei tarvitse olla edes iso. Suomessa on sentään vain hieman reilut viisi miljoona asukasta. Jopa yksi keskikokoinen hyvin organisoitu tilitoimisto pystyisi hoitamaan verokäsittelyt.

Jatkan tästä veroaiheesta lisää hieman myöhemmin.




Martel

Quote from: jtmakela on 10.01.2009, 21:26:48Mielestäni asia joka monesti unohtuu verouudistuskeskusteluissa päälle on että jos veroja leikataan pitäisi vastaavasti jollain toisella sektorilla veroja lisätä.

Nimenomaan noin. Outoa, kuinka esim. tällä hetkellä hallituksen piirissä tyrmätään yksiselitteisesti menoleikkaukset ja suunnitellaan valtion lainanoton rajua lisäämistä. Tämä siitä huolimatta, että edellisen laman lainoja ei ole vielä maksettu pois. Katainen paljastaa olevansa pohjimmiltaan demari, samoin kuin Jan Vapaavuori. Jos jakaa Suomen puolueet niihin jotka haluavat kasvattaa julkisen vallan roolia ja niihin jotka haluavat vähentää sitä, huomaa väistämättä, ettei tässä maassa ole muita kuin valtionkasvattajapuolueita.

Suomen kokonaisveroaste, n. 45%, on 20% korkeampi kuin USA:n tai Japanin ja 10% korkeampi kuin Saksan. Vähänkään pidemmän aikavälin tavoitteena tulisi olla kokonaisveroasteen alentaminen Saksan tasolle, mielummin alle. Korkea verorasitus on mahdollista, koska suomalaisilla on lapsenomainen usko valtion hyväätekevään voimaan. Tämän vuoksi poliitikkojen ja virkamiesten typerätkin ehdotukset kohtaavat vain laimeaa vastarintaa. Alla esimerkki verotuksen todellisista vaikutuksista, netistä poimittuna:

"Suomessa autoillaan ajoneuvoilla, joilla ajaminen alkaa olla vaarallista niin itselle kuin muillekin tiellä liikkujille. Yli 18 vuotta vanhojen autojen liikennesuorite on vain 10 % kaikesta ajoneuvoliikenteestä: silti niillä aiheutetaan 46 % kaikista kuolonkolareista. Suomessa on läntisen Euroopan vanhin autokanta, jonka romutusikä on yli 18 vuotta. Auton ikä ja turvallisuus kulkevat käsi kädessä: jos kaikki henkilöautot olisivat turvallisuudeltaan 90-luvun loppupuolen autojen tasolla, se merkitsisi yli 50 ihmisen hengen säästymistä tieliikenteessä vuosittain.

-liikenneturvallisuustutkija, professori Timo Ernvall"

JR


Minä olen menettänyt luottamukseni ja kaiken toivoni siihen, että poliitikot ja virkamiehet pystyisivät tekemään mitään tehokkaasti. Väitän vieläkin, että yhteiskunta hukkaa tolkuttomasti rahaa pelkkään byrokratian pyörittämiseen. Yhteiskunnan prosessien kautta ei kannata pyörittää penniäkään yli sen, mikä on täysin välttämätöntä.


Mulukku

Verotus- yms. asioiden tiimoilta kannattaa lukea Tohtori Pahaolon blogia. Tri Pahaolon juttuja lukiessa tulee se sama tunne kuin Jussi Halla-ahonkin kirjoituksista. Se "jepjep, näinhän mä olen aina ajatellut mutten ole osannut sanoiksi pukea" -tunne, tiedättehän. Aihepiiri on vain toinen.

Markkanen

 Katainen voi hyvin ehdottaa tällaista muutosta. Hän tietää sen, että takiaispuolue demarit ovat hänen takanaan konsensuksessa. Rkp ja vihreät suorastaan vaatii tätä muutosta. Arhinmäellä taas Audin takapenkki on se juttuja hekin äänestäisivät Kataisen taskuun.

Kaikki lakiehdotukset jotka tekevät pien- ja keskituloisten elämän hankalemmaksi ja kalliimmaksi menevät aina läpi äänestyksissä tässä hallituksessa.
Ellei Teillä itsellänne, herra, olisi ahneutta, ette saisi kansaa varastamaan vaikka varastamisen palkitsisitte.
- Kungfutse