News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Multikulturismi ja liikennepolitiikka

Started by MustaJoutsen, 08.10.2012, 11:14:57

Previous topic - Next topic

MustaJoutsen

Eräänä alkusyksyn iltana istuin taksiin Helsingin keskustassa ja totesin lakonisesti "Tapanilaan".  Sen sijaan, että auto, tai pitäisikö paremminkin sanoa Skoda, olisi nostanut kierroksensa ja lähtenyt vikkelästi liikkeelle, sain vastaani tummaakin tummemman naamavärkin, jonka keskeltä kuului "Dabanilaaaan???". Jollei ulkona olisi tullut vettä kuin aisaa, olisin hypännyt seuraavaan pirssiin. Mutta vallitsevissa olosuhteissa tyydyin todistamaan itselleni ja tälle kulttuurin rikastajalle, kuinka suvaitsevia ja vastaanottavaisia me suomalaiset heteromiehet olemme.

- "Mennään Malmin kautta"
- "Määlmi ...?"
- "Siis Tuusulantietä kehä-I:lle"
- "Duusulaan ...?"
- "...tu, Mannerheimin tietä pohjoiseen".
- "Mänerreimitie ... mä tiedä se"
- "Joo ... kivat sulle. Lähetään liikkeelle".

Pari viikkoa myöhemmin olin tulossa kentältä kotiin, kun otin tapauksen puheenaiheeksi taksissa. Kuski kertoi, että tuohan oli ihan odotettua. Johon utelin, että mitenkä niin. Hiukan tuohtuneena kuski kertoi, että sisäministeriön korkea taho (Viljanen et. al.??) oli painostanut lupia myöntäviä viranomaisia päästämään maanhanmuuttajat läpi taksikurssista, ilman että heidän tarvitsee suorittaa paikallistuntemuskurssia. Ei kuulema muuten saataisi tarpeeksi uutta verestävää verta taksikuskien ammattiryhmään.

Onko tämä urbaani legenda vai todellinen kertomus positiivisesta syrjinnästä?

mietinen

#1
Taksin kuljettajan koe ja ammattitaito

Minulla ei ole tietoa kuvailemastasi painostuksesta. Mikäli ohjaus olisi sisältänyt lainvastaisia kehoituksia, se on todennäköisesti annettu suullisesti. Tälläisten ohjeistuksien täytäntöönpanija kantaa kaiken vastuun itse, jollei hän kykene osoittamaan saaneensa ohjeistusta.

Taksikuljettajien yleisestä ammattitaidosta vastaa Trafi ja paikallistuntemuksesta "koulutusluvan haltijat". Laki mahdollistaa kuljettaja kokeen suorittamisen suullisesti mm. "lukihäiriöisille". Lisäksi lupa voidaan myöntää ilman kokeen suorittamista puolen vuoden määräajaksi. Liikenteen turvallisuusvirasto (TraFi) vastaa kokeen järjestämisestä ja valvonnasta.

Lisäksi on mahdollista, että kuljettajalla ei ole ajolupaa vaan hän ajaa ns. "kaksoiskappaleella" tai luvatta.

Mikäli vastaan tulee kuljettaja jolla ei ole paikallistuntemusta (ks. alla) tai jolla on muuten puutteita ammattitaidossa (joka testataan kokeella) kannattaa, säilyttää kuitti ja selvityttää taksikeskukselta kuljettan tiedot ja tehdä ilmoitus puutteista. Paikallistuntemuksen opetuksesta ja kokeesta vastaa "koulutusluvan haltija", nämä ovat ymmärtääkseni yrityksiä. TraFi todennäköisesti vastaa koulutuslupien myöntämisestä.

TraFi kantaa vastuun kuljettajien perusammattitaidosta sekä myöntänee luvat paikallistuntemuksen kouluttajille. On mahdollista, että TraFissa on syyllistytty virkavirheisiin kokeen järjestämisessä ja paikallistuntemuksen kouluttajien valvonnassa.

Quote
Laki taksinkuljettajien ammattipätevyydestä

2 §
Ammattipätevyys

Taksinkuljettajalta vaaditaan tehtävän edellyttämä ammattitaito. Hänen on oltava muutenkin tehtävään sopiva.

Ammattitaidon saavuttamiseksi ja ylläpitämiseksi kuljettajan on suoritettava taksinkuljettajan koulutus ja koe sekä tässä laissa tarkoitettu jatkokoulutus.

...

4 §
Ajoluvan myöntämisen edellytykset

Taksinkuljettajan ajoluvan myöntämisen edellytyksenä on, että:

1) hakijalla on muu auton ajo-oikeus kuin kahdeksi vuodeksi saatu lyhytaikainen ajo-oikeus tai muussa ETA-valtiossa annettu auton ajokortti ja hän täyttää mainittua ajo-oikeutta tai ajokorttia koskevat tarkemmat vaatimukset, joista säädetään valtioneuvoston asetuksella;

2) hakija ei ole täyttänyt 70 vuotta;

3) hakija täyttää säädetyt terveysvaatimukset;

4) hakija on suorittanut hyväksytysti taksinkuljettajan koulutuksen ja kokeen;

5) hakijalla on auton asemapaikkaa vastaava paikallistuntemus;

6) hakija on muutenkin henkilökohtaisilta ominaisuuksiltaan sopiva taksinkuljettajaksi.

Jos yhteiskunnan järjestämien opetus-, sosiaali- tai terveystoimen sopimuksenvaraisten kuljetusten tai muiden säännöllisten kuljetusten keskeytymättömyyden turvaamiseksi on tarpeen, ajolupa voidaan poikkeustapauksessa, koulutuksen saatavuuteen liittyvien erityisten vaikeuksien vuoksi, myöntää 1 momentin 4 kohdasta poiketen ehdolla, että hakija osoittaa lupaviranomaisen asettamassa, enintään kuuden kuukauden määräajassa, suorittaneensa mainitussa kohdassa tarkoitetun kokeen. Valtioneuvoston asetuksella voidaan tarvittaessa antaa tarkempia menettelyä koskevia säännöksiä.

...

7 §
Koe

Kokeen hyväksytty suorittaminen osoittaa, että kokelaalla on taksinkuljettajan tehtävässä tarvittavat tiedot, taidot ja osaaminen. Paikallistuntemuksen osoittamisesta säädetään 8 §:ssä. Kokeeseen pääsyn edellytyksenä on, että kokelas on suorittanut taksinkuljettajan koulutuksen. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä kokeen sisällöstä ja toteuttamisesta sekä muista kokeen vaatimuksista.

Kokeen hyväksytysti suorittaneelle on annettava siitä todistus.

Liikenteen turvallisuusvirasto vastaa kokeen järjestämisestä ja valvonnasta. (22.12.2009/1320)

8 §
Paikallistuntemus

Taksinkuljettajalla on oltava auton asemapaikan ja sen lähiympäristön katu- ja tieverkoston, reittien ja erilaisten hallinto- ja palvelulaitosten ja muiden tunnetuimpien käyntikohteiden tuntemus sekä muun lähialueen yleispiirteinen tuntemus.

Paikallistuntemus on osoitettava 26 §:ssä tarkoitetun koulutusluvan haltijalle. Paikallistuntemuksen hyväksytysti suorittaneelle on annettava siitä todistus. Valtioneuvoston asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä paikallistuntemuksen sisällöstä ja sen osoittamisen vaatimuksista.

...

24 §
Ajoluvan kaksoiskappale

Jos ajolupa on kadonnut, tuhoutunut tai anastettu tai siihen merkityissä haltijan tiedoissa on tapahtunut muutos, kuljettajalle voidaan antaa ajoluvan kaksoiskappale. Tarkemmat säännökset ajoluvan kaksoiskappaleen myöntämisestä annetaan valtioneuvoston asetuksella.

Jos kadonnut ajolupa myöhemmin löytyy, se on luovutettava poliisille.

Quote
Valtioneuvoston asetus taksinkuljettajien ammattipätevyydestä 5.11.2009/825

2 §
Taksinkuljettajan koulutuksen sisältö ja määrä
...
Opetuksen vähimmäismäärä on 30 oppituntia. Paikallistuntemusta varten annettavasta koulutuksesta säädetään 4 §:ssä.

3 §
Kokeen sisältö ja toteutus

Taksinkuljettajan kokeen on sisällettävä kysymyksiä kaikista taksinkuljettajan koulutuksen oppiaineista.

Koe on kirjallinen. Koe saadaan kuitenkin järjestää suullisesti, jos se katsotaan tarpeelliseksi erityisestä syystä, kuten kokelaan lukihäiriön vuoksi. Kokeen kieli on suomi tai ruotsi.

Kokeeseen ilmoittautuvan on esitettävä todistus taksinkuljettajan koulutuksen suorittamisesta hyväksytysti.

4 §
Paikallistuntemus ja sen osoittaminen

Palvelulaitosten ja muiden käyntikohteiden tuntemus edellyttää julkisten laitosten, liikenneterminaalien, oppilaitosten sekä tunnetuimpien kulttuurilaitosten, ravintola- ja majoituspalveluyritysten, matkailunähtävyyksien, urheilu-, virkistys- ja vapaa-ajanviettopaikkojen sekä muiden vastaavien kohteiden sijaintipaikkojen tuntemusta.

Paikallistuntemus osoitetaan koulutusluvan haltijan järjestämässä kokeessa. Kokeeseen pääsyn edellytyksenä on 2 §:ssä tarkoitetun koulutuksen suorittaminen tai ajoluvan kelpoisuusalueen laajentaminen uuteen asemapaikkaan. Koulutusluvan haltija antaa kokeen hyväksytystä suorittamisesta todistuksen. Paikallistuntemusta koskeva koulutus järjestetään 2 ja 9 §:ssä tarkoitetun koulutuksen lisäksi. Kokeeseen pääsy ei edellytä paikallistuntemusta koskevaa koulutusta.

Koulutusluvan haltijan on järjestettävä paikallistuntemusta koskeva koe kaikille asemapaikoille sillä alueella, johon koulutuslupa myönnetään. Ajoluvan uuteen asemapaikkaan laajentamista varten suoritettava koe on järjestettävä viimeistään kolmen kuukauden kuluessa kokeeseen ilmoittautumisesta. Kokeesta perittävän maksun on oltava sama asemapaikasta riippumatta.

Lisäksi taksitoimintaa koskee Taksiliikennelaki.

tarhuri

Nythän tästä vallan soppa syntyi, upeeta ja mahtavaa.
Olen olemassa, siis ajattelen.

multa tulille

Vaikka aihekohdan ketju on käsitellytkin lähinnä mokuvossikoita, siirrän keskustelua  vähän yksilötasolle. Vajaan viikon aikana aamun hämärpssä on Herttonimen liepeillä ollut pari kertaa  sänkeä nostattava tilanne. Kun ajoin vihreää aaltoa, niin yht-äkkiä oli keskellä ajorataa suojatiellä (jolla siis oli punainen valo) hitaasti eteenpäin vyöryvä, kevytvaunujoukkuetta työntävä tummaan kaapuun ja tummaan huppuun pukeutunut hahmo, joka viis veisasi mistään valo-ohjauksesta tai muusta pohjoismaalaiseen kansanvaltaan kuuluvasta säännöstöstä. Vaikka jotkut ovat asian johdosta hyväntahtoisuuttaan lohduttaneet allekirjoittanutta "ettei  siitä saa samaa kuin ihmisestä,  pidät vaan huoli että sulla on todistaja ja painat kaasua ", en nyt ihan ehdoin tahdoin haluaisi kenenkään päälle ajaa, en tahallaan enkä tahtomattani.   

Foorumilla päivystävälle  kukkahatulle esitänkin pyynnön, että huomioikaa Herran (tai allahin) nimessä tämä asia ensimmäiseksi siinä mokukoulutuksessa, opettakaa näille päin punaisia valoja valuville ruskean tummille kummeleille, että siinä voi ihan oikeasti käydä huonosti eikä siinä auta Kela-Gold eikä Bidee. Vaikkette opettaisi lukemaan, kirjoittamaan tai kattilaa käyttämään, niin opettakaa että tässä maassa ei kuljeta päin punaisia, siinä voi mennä oma (ja jos on  kevytvaunujoukkue  mukana, niin myös vaunumiehistön) henki.

Koska Lehtovaara jäi aikanaan Ratakadulla lukematta en edes yritä arvuutella  moisen  uhkarohkeuden syytä. Paitsi, että löysin jostain Hommalta muutaman videon, jossa ajettiin taksia Cairoa ristiin rastiin. Ja vaikka autoja oli kuusi tai  seitsemän rinnan ajamassa kuin huorat helvetistä, niin siitä huolimatta tien poikki kulki koko ajan saman näköisiä hahmoja kuin viime  viikolla Herttoniemessä. Oliskos yhdistävä tekijä jonkinlainen luja usko allahin kaikkivoipaan kykyyn suojata auton alle jäämiseltä tai peräti jonkinlainen geneettinen piirre (puhtaasti retorinen, tieteellisesti neutraali kysymys, jota en edes oikeasti tarkoita, selventävä täydennys) ???