News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

"Huora" koulussa ja muuta kunnallisvaalimukavaa

Started by siviilitarkkailija, 06.10.2012, 08:31:16

Previous topic - Next topic

siviilitarkkailija

#60
No sittenhän minulla on hyvä mahdollisuus kysyä kannatatko vartija-järjestyksenvalvojien palkkaamista kouluun vai oletko sitä mieltä että ei palkata? Meinaan että eivät ole ilmaisia ja vaihtoehto voisi olla kouluavustajan palkkaamisen sijaan vartija-järjestyksenvalvojan palkkaaminen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Leso

Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Nikopol

#62
Haarukallalyömiset ja tuolinheittelyt EIVÄT ole jokapojan päivittäistä huvia. Levottomuus ja kurittomuus ehkä, mutta haluaisin kyllä nähdä sen koulun missä kaikki artikkelissa mainittu on arkipäivää.

Rivien välistä luen milloin puhutaan ala-asteesta ja milloin erityisryhmästä. Esyt ovat ihan oma lukunsa kyllä, mutta koulujen "general population" ei elä jatkuvaa riehumis- ja väkivaltaorgiaa.

Harmi ettei mitään sellaisia tietoja voida paljastaa joista selviäisi onko "hakkaaja" 7 vai 15-vuotias, kuinka moni yksilö per koulu tekee pahojaan, ovatko esyjä, ja missä kouluissa mitäkin tapahtuu. Median varassa ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä; esim neljää opettajaa "piessyt" oppilas oli kai 8-vuotias...

editoitu koska kosketusnäyttö imee Jobsin kuolleita karvaisia kasseja.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

siviilitarkkailija

#63
Vihervasemmistolainen maailmanparantaja ottaa lähiökouluun iloisia hädänalaisia maahantulijoita. Jos kaikki tähdet ja myötätuulet ovat kohdillaan, ja saavat niitä oikeita sotaakäyneitä partalapsosia kouluumme, niin pelkästään tässä ryhmässä on sellainen määrä erityis- ja moniongelmahoitoa tarvitsevia lapsia että mitkään maamme hoito- ja ongelmaratkaisumallit eivät riitä.

Haarukalla lyöminen on jo astetta vakavampi teko, Tuolien heittelyt ovat ihan arkipäiväisiä kuten kirjojen, yms mitä mm murrosikä saa toisissa ihmisissä aikaan.

Minäpä annan yhden hyvän esimerkin mikä on monessa koulussa melko arkipäiväinen riehtuntatilanne. Lapsi päättää mennä kaappiin tai vastaavaan tilaan ja viettää koulupäivänsä siellä. Opettaja yleensä toteaa että olkoon siellä kun ei hän (60 kg) jaksa ruveta vetämään vastaanhangottelevaa lasta (40 kg). Kyseessä on puhdas fysiikka. Jos opettajalla on (80+ kg) kaveri, siis oikea kaveri eikä vittuileva kollega, joka tulee ja ottaa lapsen kaapista tai tarvittaessa pitää KERRAN pulpetissa, niin on selvä että eihän se opetustilanne opeta silläkertaa mitään. Mutta seuraavan kerran kun lapsi aikoo mennä kaappiin, niin pelkkä muistutus että kaappi ei ole opetustilanteen seuraamiseen varattu tila, saa lapsen toimimaan oikein. Ja jos meillä on se vartija/järjestyksenvalvoja, niin se voi kaiken lisäksi viedä lapsen pois jolloin muiden oppilaiden häiriö ja opetuksen keskeytyminen on täysin minimaalista verrattuna siihen että opettaja keskeyttää koko työnsä ja ryhtyy yhden häirikön kanssa hippasille.

Suurimmat vahingot ja merkittävimmät työtapaturmat syntyvät kun voimankäyttöön ja hallintaan kouluttamaton ihminen arvioi tilanteen ja omat resurssinsa väärin. Ammattilainen on tässä aivan ehdoton etu vaikka jotkut ovat luonnollisesti eri mieltä. Ja minusta ei tarvittaisi edes jatkuvaa yhden ongelmakoulun vartiointia vaan ryhmä tai tiimi voisi tehdä partiointia useamman koulun alueella pitäen yllä uskottavaa ja häiriköinnin itsessään lannistaavaa valmiutta.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Arvoton

Selkeyden takia on ihan paikallaan, että oikeat palveluammatin harjoittajat ja heistä puhuvat käyttävät termiä "escort" tai joskus "päiväkahviseura". Se vanhempi nimitys joutaakin haukkumasanaksi.

Yksi ex-kumppaneistanikin oli huora, vaikkei toiminnastaan tietääkseni ottanut maksua. Kyseessä oli avion rikkoja, vaikka suhde olikin avoliitto. Avionrikkoja teollaan myös tekee  h u o r i n.

C-Nile

Semimutuna heittäisin, että lasten psykiatrisesta hoidosta säästäminen on hyvin lyhytnäköistä toimintaa. Kärjistäen lapsi riehuu -> lyhennetään koulupäivää -> jää entistä enemmän jälkeen -> tuskin tulee yhteiskunnalle tuottavaa yksilöä. Edelleen kärjistäen: parin viikon hoitojakso psykiatrisessa sairaalassa vs. elinikäinen syrjäytyminen, kumpi maksaa enemmän?

Olisi mielenkiintoista tietää tarkemmin häiriöoppilaiden ikä- ym. jakaumista.
All things are impermanent. This is the law of life and extinction.

siviilitarkkailija

QuoteSemimutuna heittäisin, että lasten psykiatrisesta hoidosta säästäminen on hyvin lyhytnäköistä toimintaa.

Lyhytnäköistä tai ei, kuntatalouden säästöt, vaikka ne tuottaisivat huomenna sata/tuhatkertaiset menetykset, ovat tätä päivää.

QuoteKärjistäen lapsi riehuu -> lyhennetään koulupäivää -> jää entistä enemmän jälkeen -> tuskin tulee yhteiskunnalle tuottavaa yksilöä. Edelleen kärjistäen: parin viikon hoitojakso psykiatrisessa sairaalassa vs. elinikäinen syrjäytyminen, kumpi maksaa enemmän?

Jos ja kun yhteiskunta miettii onko sillä varaa SUOMALAISEN lapsen mielenterveyshoitajaan vai maahanmuuttajapereheen kääntäjä- ja asumistukipalveluun, niin korporaatiokokoomus ja sosialistit ovat päätöksensä tehneet. SUOMALAISEN lapsen mielenterveys- ja sosiaalityöntekijäpalveluun ei ole eikä tule riittävää resurssia. Ja miksi tulisi. Äänestäväthän ihmiset sosialisteja ja kokoomusta vaikka  nämä tekisivät mitä. Vaikka jättäisivät suomalaisnuoret täysin heitteille, niin se ei vaikuta näiden poliittisten vaikuttajien mandaattiin.   



QuoteOlisi mielenkiintoista tietää tarkemmin häiriöoppilaiden ikä- ym. jakaumista.

Koulujen rehtorit ovat kaikki saaneet nimityksensä poliittisin perustein joihin liittyy toki koulutuksellista osaamista mutta hallintovirka kuten rehtorin, on aina puolupoliittinen ja kunnan poliittiseen karttaan liittyvä. Näinollen on epävarmaa haluavatko poliittisin mandaatein virkansa saaneet rehtorit myöntää tai edes hyväksyä koko koululaitoksensa mainetta ja houkuttelevuutta tahraavia todellisia tilastotietoja.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Tuomas3

Quote from: Puhdas sielu on 14.10.2012, 10:09:18
QuoteTotuus on että nuo kauhuesimerkit ja teot kasaantuvat yhden, kahden henkilön kohdalle.

En nyt ihan ole samaa mieltä. On kouluja, joissa ylivoimainen enemmistö on kauhukabinetista. Lopuistakin puolet peesaa häiriköitä, koska ei jaksa opiskella. Oppilasaines on muuttunut, normit ovat muuttuneet.
Väittäisin ettei kuvailemiasi kouluja (yleisopetus) ole. On epäonnistuneita oppitunteja, joissa enemmistö käyttäytyy kuin kauhukabinetissa, mutta sitä varten sinne on palkattu opettaja, että hän saa jengin motivoitua. Pahimmillaan urallani on tullut vastaan luokka, jossa oli viisi erittäin vaikeaa häirikköä. Kahden näyttävä siirtäminen toisiin kouluihin heille paremmin sopiville luokille sai loput kolme asiallisemmiksi. Siirrettävien kanssa+vanhemmat käytiin varmaan 10 kasvatuskeskustelua ja uutta mahdollisuutta. Ikäväkseni näen opettajia (onneksi vain vähän), jotka eivät kykene tulemaan toimeen oppilaiden kanssa ja ajautuvat jatkuvasti konflikteihin. Opettajan työ on vaativa ja se ei sovi kaikille.

siviilitarkkailija

Jos meillä on 1 kpl häirikköoppilaita jonka kanssa ryhdytään pyörittämään "huomaa mut!" elämäntapa-teatteria, niin lopputulos on se että keskimääräisessä pääkaupunki/lähialue koulun luokassa 29-33 oppilasta + 1 kpl opettajia menettää opetuksesta ja koulutyöstä n puoli lukuvuotta erilaisiin häiriö ja häirintätilanteisiin.

On tärkeää ymmärtää että kouluhäirikkö ei vaikuta VAIN opetustilanteisiin vaan vaikutus ja häiriö on kokonaisvaltaista ja usein paljon suurempaa ja pahempaa kun opettaja ei näe. Opetustyön häirintä on vain yksi osa moniongelmaisen nuoren säteilyvaikutusta. Väitän että n 90 % häirinnästä ja kiusaamisesta jää huomiotta ja ns hiljaisten oppilaiden hiljaisesti kärsittäväksi. Kunnes joku hiljainen ja kiusattu lopulta kihahtaa ja panee toimeen verilöylyn tavalla tai toisella.

Väkivalta ja uhkailu ongelmakouluissa on paljon laajempaa, syvempää ja rajumpaa kuin mitä opettajien tietoon edes tuodaan. Pääosan uhkailusta kärsii suomalaiset hiljaiset ja kiltit oppilaat jotka eivät käyttäydy agressiivisesti ja ulospäinsuuntautuvasti.

Ei ole poliittisesti suosittua mutta on aikamme kuva että osa lapsista joita on kiusattu ja tullaan kiusaamaan niin kauan että heidän persoonallisuudessaan tapahtuu peruuttamattomia muutoksia. Näistä suurin osa on aikaisemman ja opettajille helpomman sekä miellyttävän vaihtoehdon mukaan tappanut itsensä joko päihteillä tai sitten suoraan jollain julmahkolla tavalla. Mutta viimevuosina keinovalikoimaan on tullut myös koulussa suoritettu joukkosurmaaminen. Tavallaan alleviivaten tekijän täysin vastakkaista ja koulun mainoslauseiden kieltävää yhden oppilaan näkemystä. Koska nämä teot ovat tuskallisia ja äärimmäisen julmia, erityisesti opetushenkilöstön kohdalla on havaittavissa tendenssi kieltää tapahtumia edeltäneet olosuhteet. Tai sitten vastaan tulee täysin holtiton ja järjetön yrittäjä joka lähtee keskustelemaan suusanallisesti aseen kanssa kävelevän kanssa. Tämä yrittäjä palkitaan yrityksestä marttyyristatuksella.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Simo Hankaniemi

Koulussa pitäisi olla kaksi järjestyksenvalvojaa, jotka ottavat häirikön kiinni ja sulkevat koppiin sekä ilmoittavat tapauksesta poliisille. Jos poliisi ei saavu, niin häirikköä saa pitää kopissa neljä tuntia, mikä koulupäivän pituutta ajatellen onkin varmasti riittävä aika. Jos häiriö tapahtuu myös seuraavana päivänä, niin taas koppihoitoa neljäksi tunniksi jne. Lopputuloksena on rauhallinen kouluympäristö. Opettajat saavat opettaa rauhassa ja oppilaat saavat opiskella. Häiriköt viruvat kopeissa, minne he kuuluvat muutenkin. Koppiin laiton kynnyksen pitäisi tietysti olla hyvin matala, eli jo yksi huorittelu-kommentti olisi riittävä syy kutsua järkkärit paikalle ja häirikkö koppiin.

Sosiaaliset ongelmat ovat aina hoidettavissa, jos ne halutaan hoitaa. Kysymys on pelkästään halusta, ei mistään muusta. Parin järkkärin palkkaaminen maksaa, mutta niin maksaa myös epäjärjestyksen sietäminen ja häiriköiden turha juoksuttaminen kuraattoreilla, lääkäreillä, psykiatreilla ja ties millä seksuaaliterapeuteilla.   

siviilitarkkailija

Sosialistinen opetusministeri Kustafsson (sosialisti) on päivän uutisen mukaan kiinnostuneempi häirikköoppilaan eduista ja opintojen kehityksestä kuin hiljaisten ja häirikön häiritsemien oppilaiden oikeudesta häiriöttömään ja toimivaan opetukseen. Tämän hän perustelee sillä että yhden oppilaan menettäminen tai tämän oppimisen estyminen maksaa valtiolle miljoonia syrjäytymisen hintana. Opetusministeriä ei voisi hiljaisten oppilaiden oikeudet kiinnostaa vähempää. Mutta sellaisia ne sosialistit on. Tärkeintä on rikollisen ja häirikön oikeudet. Ne oppilaat jotka ovat hiljaisia eivät merkitse Kustaffsonille   yhtään mitään. Ilmeisesti ministeri ei ole saanut kouluväkivallasta ja sen hirvittävistä seurauksista tarpeekseen.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

nuiseva

Simo Hankaniemen ehdottama kouluputka on loistava ehdotus. Aresti on pirun tehokas rangaistus.
Koko ajan puhutaan vain kuluista, puuskahtaa Helsingin kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava (kok.).
Hän haluaisi puhua enemmän Guggenheimin positiivisesta vaikutuksesta ja vähemmän hankkeen kustannuksista.

sivullinen.

Quote from: Simo Hankaniemi on 15.10.2012, 08:45:17
Koulussa pitäisi olla kaksi järjestyksenvalvojaa, jotka ottavat häirikön kiinni ja sulkevat koppiin sekä ilmoittavat tapauksesta poliisille.

Viranomaisethan on ratkaisu kaikkeen. Täällä ehdotellaan psykiatrien määrän lisäämistä, poliisien paikalle kutsumista ja järjestysmiehien palkkaamista. Kaikki tämä kun ekaluokkalainen hermostuu ja heittelee kirjat ympäriinsä! Voi maailman loppu. Tuliko mieleen, etteivät noin pienet aina osaa tekojaan käsittää, ja sen varten pitäisi olla aikuisia ihmisiä antamassa rajat. Mutta ei valtioneuvostoa ja byrokraattia huudetaan apuun. Jo on munatonta porukkaa. Ekaluokkalaisistakin vastuu halutaan siirtää pois itseltä, jollekkin kasvottomalle Kasvatus Ministeriölle. Sellaista se on sosialismi: lapseni eivät ole minun; ne ovat valtion, joten valtio myös niistä huolen pitäköön.

Huutakaa nyt vielä presidenttiä hätiin: Apua, herra presidentti, se seitsemän vuotias poika ei sai raivarin, tule pelastamaan meidät herra presidentti!

Minä en olisi niinkään huolissani näistä koululaislapsista. Heillä on vielä aikaa kehittyä vaikka miksi. Minä olisin huolissani teistä. Teistä, jotka olette kai jo pääsääntöisesti aikuisia ihmisiä, mutta ette silti kykene ottamaan mitään vastuuta omista teoistanne; eikä se näemmä teidän mielestänne kuulu edes aikuisen ihmisen tehtäviin. Se on muut, joiden pitää minun ongelmat ratkaista. "Artikkelista selviää hyvin miksi tilanteet jatkuvat ja pahenevat. Munattomat esimiehet, maksuhaluton kunta." Ei se ongelma ole esimies, eikä kunta, se on nimimerkki Nikopol. Munaton valittaja, joka on paikalla, mutta ei tee mitään.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

C-Nile

Kouluputka voi toimiakin, jos häiriköinti johtuu kurin puutteesta tms., mutta tuskin jos häiriköllä on aivoissaan patofysiologisia muutoksia esim. lateraalisen prefrontaalikorteksin, nucleus caudatuksen, putamenin ja dorsaalisen ACC:n alueilla tai vaikkapa sopiva muutos DRD4 -geenissä. 
All things are impermanent. This is the law of life and extinction.

C-Nile

Quote from: Hohtava Mamma on 15.10.2012, 11:09:01
Jostain syystä kolmekymmentä vuotta sitten jokaiselle hevoselle löytyi suitset, vaikka DRD4-geenin muutoksen tunnistaminen ei kuulunutkaan koulun henkilökunnan järjestyksenvalvontakurssin sisältöön

Esim. 1972 Suomessa oli 4,3 psykiatrista laitoshoitopaikkaa/1000 ihmistä, 1995 enää 1,3. Suitset ovat vaihdelleet ajan saatossa. Areenassa on muuten aihetta käsittelevä dokkarisarja Hulluuden historia: http://areena.yle.fi/tv/1345048
All things are impermanent. This is the law of life and extinction.

Nikopol

Tuolla ylempänä oli kirjoitus jossa oli kerättynä "kokemuksia oppilaista jotka eivät ole koulunkäyntikunnossa." Siis nimenomaan haettiin esimerkkejä niistä kaikkein pahimmista tapauksista. Ja tulokset ovat siellä luettavissa. Artikkeli oli ihan asiallinen, mutta siis EI kuvannut päivittäistä arkea MISSÄÄN koulussa, muuten kuin noiden esimerkkitapausten kautta. Joten lepo vaan ja järkkäriliivit takaisin naulaan, karsserin ovi kiinni ja avain taskuun.

Noissa tapauksissa ihan selkeästi systeemi ei toimi. Nuohan myöntävät itsekin ettei hoitoon pääse/päästetä, ja että esimiehet taipuvat vanhempien ja kunnan edessä. Joten valssi jatkuu.

Minulle ei luokassa vittuilla, kiroilla eikä edes huoritella. Siitä mitä seinän takana tapahtuu en ole suoraan vastuussa, mutta koulun yleisestä toiminnasta kyllä, omalta osaltani. Väkivaltaiset ja häiritsevät, ei-koulukuntoiset oppilaat laitetaan minun monikulttuurisessa ja moniongelmaisessa koulussani hoitoon, kuriin tai pihalle. En pysty käsittämään miksei pienempien kuntien "helpommissa" kouluissa pystytä samaan. Syy on vain ja ainoastaan kunnan linjauksissa ja esimiesten toimimattomuudessa. Ilman tukea jäävä opettaja ei voi mitään muuta kuin vihjata iltapäivälehdistölle, jäädä sairaslomalle tai vaihtaa työpaikkaa.

Henkilökohtainen anteeksipyyntö kaikille paremmintietäjille ja -osaajille etten ole ehtinyt ihan jokaista Suomen pikkukilaria käydä hoitelemassa koulukuntoon.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

sivullinen.

Quote from: Nikopol on 15.10.2012, 11:39:39
Henkilökohtainen anteeksipyyntö kaikille paremmintietäjille ja -osaajille etten ole ehtinyt ihan jokaista Suomen pikkukilaria käydä hoitelemassa koulukuntoon.

Saat anteeksi. Kunhan vain jatkossa lupaat parantaa tapasi ja mennä hoitamaan kaikki Suomen kiukustuneet ekaluokkalaiset. Vai oliko se tehtävä edelleen mielestäsi varattuna presidentille vai kenties opetusministerille?

Taidan olla hieman vaikeasti ymmärrettävä. Väännän rautalangasta. Jos Nikopol pitää luokassaan kuria ja järjestystä, se on hyvä. Kukaan ei ole vaatinut häntä tekemään sitä maan kaikissa kouluissa ja niiden kaikissa luokissa. Sehän olisi mahdotonta. Mutta hän itse, vaatimalla ongelmien siirtämistä aina vain ylemmäksi ja ylemmäksi, vaatii joltain toiselta - "joltain muulta" - että tämä menisi ja pitäisi kuria jokaisessa maan koulussa ja niiden kaikissa luokissa. Hän siis vaatii muilta jotain mitä pitää itse mahdottomana.

Minäpä kerron miten ongelma ratkeasi. Voisimme kaikki olla Nikopoleja - niitä arkipäivän urhoja, jotka hoitavat omat hommansa kunnolla, omaavat moraalin - käsityksen oikeasta ja väärästä - ja uskaltavat vaatia moraalia ja sääntöjen noudattamista muilta. Tällainen henkilöhän on esimerkki muille. Häntä kaikki ihailevat.Mutta tällaisia Nikopoleja ei meidän joukostamme löydy. Olemme Nikopoleja - valittajia, jotka yrittävät siirtää vastuuta kohtaamistaan vaikeista ongelmista muille. Suljemme silmämme ja juoksemme pois, kun näemme väärinkäytöksiä ja moraalittomuutta. Jätämme omat hommamme hoitamatta, koska pelkäämme ettei se miellytä kaikkia ja joudumme ongelmiin: Jos en tee mitään, en tee myöskään virheitä. Sellainen ihminen ei ansaitse kuin halveksintaa; syvää halveksintaa. Ei sellainen kerro esimiehelleen ongelmista - sehän saisi totuuden näyttämään huonoilta ja PISA-yhteiskunnassa ei sellaista vain ole. Esimiehen edessä tällainen koira valehtelee maailman paratiisiksi; kotona hän sitten häpeää elämäänsä. Mutta näytelmä jatkuu.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Nikopol

Emme me kaikki voi olla Nikopoleja. Jotkut meistä ovat sivullisia. jotka ovat unohtaneet ottaa lääkkeensä.

Ratkaisut ovat niiden käsissä jotka kontrolloivat kunnan kukkaroa. Muistakaa äänestää.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

siviilitarkkailija

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288507816970.html

Tämä jotenkin resonoi opetumisnisteri Gustafsson (sosialisti) linjaukseen että kouluissa on kaikki hyvin. Ei ole mitään nähtävää, ei mitään kommentoitavaa eikä tehtävää. Menkää kotiinne ja lähettäkää lapsenne kouluun. Kaikki on viranomaisten ja opettajien hallinnassa...
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

sivullinen.

Quote from: Nikopol on 15.10.2012, 15:29:30
Emme me kaikki voi olla Nikopoleja. Jotkut meistä ovat sivullisia. jotka ovat unohtaneet ottaa lääkkeensä.

Oikein. En syö mielialalääkkeitä, toisin kuin 500 000 eli 10% kansasta. En siksi tyydy epäkohtiin.

Quote from: Nikopol on 15.10.2012, 15:29:30
Ratkaisut ovat niiden käsissä jotka kontrolloivat kunnan kukkaroa. Muistakaa äänestää.

Oikein - taas. Ratkaisut ovat niiden käsissä jotka kontrolloivat kunnan kukkaroa. Mutta ketkä sitten kontrolloivat kunnan kukkaroa? Valtio on ottanut kunnat käytännössä taloudellisen holhontaan säätämällä yhä uusia lakisääteisiä tehtäviä ja samalla vähentämällä kunnille suunnattuja tukia ja kuntien mahdollisuutta hankkia omia tuloja. Kunnallisvaalien jälkeen on tulossa todelliset superkuntaviikot, kun Maarit Feldt-Ranta ja työryhmätoverit kertovat miten kuntien kyykytys viedään uusiin sfääreihin. Vaaleihin asti "on toiveena, että keskustelu käydään työryhmissä, eikä julkisuudessa". Loistavaa demokratian halveksintaa. Saatte äänestää ensin ja sitten kerromme mitä valtuuttetujen on tehtävä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

John

Quote from: siviilitarkkailija on 15.10.2012, 15:45:57
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288507816970.html

Tämä jotenkin resonoi opetumisnisteri Gustafsson (sosialisti) linjaukseen että kouluissa on kaikki hyvin. Ei ole mitään nähtävää, ei mitään kommentoitavaa eikä tehtävää. Menkää kotiinne ja lähettäkää lapsenne kouluun. Kaikki on viranomaisten ja opettajien hallinnassa...

Onkohan puukolla uhkailija rikastajataustainen oppilas? Sompion koulu on nimittäin aika korkea rikastusasteeltaan.

Sietäjä

Quote from: C-Nile on 15.10.2012, 11:00:54
Kouluputka voi toimiakin, jos häiriköinti johtuu kurin puutteesta tms., mutta tuskin jos häiriköllä on aivoissaan patofysiologisia muutoksia esim. lateraalisen prefrontaalikorteksin, nucleus caudatuksen, putamenin ja dorsaalisen ACC:n alueilla tai vaikkapa sopiva muutos DRD4 -geenissä.

Sehän tuossa pienten koululaisten häiriköinnissä ongelmana juuri onkin, että vain osalle toimii rajojen laittaminen, mutta osalla taas on neurologisia, psykologisia tai neuro-psykologisia oireita ja usein vielä yhdistettynä perheen sosiaalisiin ongelmiin. Silloinkin täytyy toki rajoja laittaa, mutta rajat eivät tehoa samalla tavalla kuin silloin, jos kyse on vain huonosta ja ylimielisestä käytöksestä.

Tuomas3

Quote from: Simo Hankaniemi on 15.10.2012, 08:45:17
Koulussa pitäisi olla kaksi järjestyksenvalvojaa, jotka ottavat häirikön kiinni ja sulkevat koppiin sekä ilmoittavat tapauksesta poliisille. Jos poliisi ei saavu, niin häirikköä saa pitää kopissa neljä tuntia, mikä koulupäivän pituutta ajatellen onkin varmasti riittävä aika. Jos häiriö tapahtuu myös seuraavana päivänä, niin taas koppihoitoa neljäksi tunniksi jne. Lopputuloksena on rauhallinen kouluympäristö. Opettajat saavat opettaa rauhassa ja oppilaat saavat opiskella. Häiriköt viruvat kopeissa, minne he kuuluvat muutenkin. Koppiin laiton kynnyksen pitäisi tietysti olla hyvin matala, eli jo yksi huorittelu-kommentti olisi riittävä syy kutsua järkkärit paikalle ja häirikkö koppiin.

Sosiaaliset ongelmat ovat aina hoidettavissa, jos ne halutaan hoitaa. Kysymys on pelkästään halusta, ei mistään muusta. Parin järkkärin palkkaaminen maksaa, mutta niin maksaa myös epäjärjestyksen sietäminen ja häiriköiden turha juoksuttaminen kuraattoreilla, lääkäreillä, psykiatreilla ja ties millä seksuaaliterapeuteilla.
Viime vuonna taisi koko Helsingissä olla kourallinen tapauksia, jotka tarvitsivat poliisin hoivaa (eli tilanne, johon järkkäri voisi vaikuttaa). Jatkuva häiriköinti=tarkkis tai laitos riippuen tapauksesta; siinä ei järkkäreitä tarvita. Tavalliset oppilaat eivät tarvitse mitään järkkäreitä.

Oma kokemus kertoo, että sellaisia opettajia piisaa, jotka käyttäisivät järkkäreitä oman auktoriteettiasemansa pönkittämiseen negatiivisella tavalla. Kuvitellaan, että opettaja ei siedä toistuvaa viisastelua tai vastakkaisia mielipiteitä (senkin olen nähnyt, kuinka kukkahattutäti on ruvennut itkemään ilkeästä mielipiteestä) ja haluaa poistaa oppilaan. Pitääkö järkkärien vain uskoa, että oppilas on häirinnyt. Vanhempana nostaisin syytteen, jos mukulani oppiminen olisi estetty fyysisin keinoin ilman pätevää ja todistettavaa syytä; siihen päättyisi sen koulun järkkärien ura. Vastaavia "häiritsemistilanteita" on syntynyt opettajan itse haastaessa riitaa tai solvatessa. Hyvä opettaja selviää kyllä 99,99%ilman ulkopuolista apua.

Tuomas3

Quote from: Ulkopuolinen on 15.10.2012, 14:14:51
Quote from: nuiseva on 15.10.2012, 10:00:36
Simo Hankaniemen ehdottama kouluputka on loistava ehdotus. Aresti on pirun tehokas rangaistus.

Kannatusta täältä.

Ei voisi syyttää heitteillejätöstäkään jos perseilijä pistettäisiin kouluputkaan.
Aresti on ihan hyvä väkivaltaisille ja suunniltaan oleville yksilöille (siten, että tilassa on yksi koulun henkilökuntaan kuuluva ammattilainen). Juridisesti kuitenkin ensin täytyy hoitaa oppilaan kuuntelu yms., jossa katsotaan myös oppilaan näkökulma; julkinen valta ei voi Suomessa antaa mielipuolisesti rangaistuksia ilman perusteluja. Oppilasta ei siis noin vain voi pelkästään opettajan selityksen perusteella heittää putkaan. Sana-sana tilanteen voittaa virkamies (eli virassaoleva opettaja), mutta riittää, että oppilaalla on kavereita todistamassa. Tämän jälkeen rehtorin velvollisuus on selvittää tai laittaa vaikka kuraattori oppilaita haastattelemalla ottamaan selvää, mitä on tapahtunut. Mikäli kouluputkaan heitetyn tai jälki-istuntoonkin pistetyn todistus osoittautuu painavammaksi olisi rehtori suuressa pulassa, ellei puuttuisi asiaan myös oppilaan näkökulman huomioiden.

Olisihan se helppoa jos kaikki opettajat olisivat hyviä pedagogeja eivätkä tekisi virheitä, eivätkä provosoituisi. Tällöin ei tosin tarvita järkkäreitäkään. Ei kannata uskoa, että vika on aina oppilaassa.

Tuulos

Suurimman osan ajasta vika vain on oppilaissa tai/sekä heidän vanhemmissaan. Muutenkin pidän muiden oppilaiden oppimisrauhaa paljon tärkeämpänä kuin häirikön. Ja häiriköitä on runsaasti nykyluokissa.

Tuomas3

Quote from: Tuulos on 15.10.2012, 18:18:16
Suurimman osan ajasta vika vain on oppilaissa tai/sekä heidän vanhemmissaan. Muutenkin pidän muiden oppilaiden oppimisrauhaa paljon tärkeämpänä kuin häirikön. Ja häiriköitä on runsaasti nykyluokissa.
Vaikka näin olisi niin ketään oppilasta ei voida tuomita väärin perustein.

Jos esim. mulla tai Nikopolilla ei juuri koskaan ole tätä häirikköongelmaa samojen oppilaiden kanssa, joilla täti X:llä ja rouva Y:llä on jatkuvasti, niin akateeminen pääni kertoo vian olevan jossain muussa kuin oppilaissa. Jos kemiat eivät osu yksiin, on ammattilaisen tehtävä sopeutua, ei pelkästään oppilaan.

siviilitarkkailija

QuotePitääkö järkkärien vain uskoa, että oppilas on häirinnyt. Vanhempana nostaisin syytteen, jos mukulani oppiminen olisi estetty fyysisin keinoin ilman pätevää ja todistettavaa syytä; siihen päättyisi sen koulun järkkärien ura.

Entäs jos löytyisi todisteet. Olisitko valmis viemään häiritsevän ja sietämättömän kakaran pois koulusta pysyvästi? En voi olla hieman hymyilemättä kun ajattelen kaikkia "Jumalauta, nostan syytteen perkele!!" ihmisen kohtaamisia sekä näiden lopputulemia.

Quotejoilla täti X:llä ja rouva Y:llä on jatkuvasti, niin akateeminen pääni kertoo vian olevan jossain muussa kuin oppilaissa. Jos kemiat eivät osu yksiin, on ammattilaisen tehtävä sopeutua, ei pelkästään oppilaan.
Joo'o. Ongelma on naisten pätemättömyys, osaamattomuus ja yleinen huonous...niin paitsi ne naiset jotka ovat kanssasi samaa mieltä. Oletkohan viettänyt liikaa aikaa pikkuheittiöiden kanssa niin että heidän arvomaailmansa alkaa määrittelemään omaasi?

QuoteTämän jälkeen rehtorin velvollisuus on selvittää tai laittaa vaikka kuraattori oppilaita haastattelemalla ottamaan selvää, mitä on tapahtunut.
Minusta on aika typerää että hallintovirkaa hoitava opettaja alkaa tekemään selvitystä tapauksista joissa hänen oma työnsä ja päätöksensä ovat tarkasteltavana. Hyvä esimerkki on päivän veitsenheiluttelu jossa rehtori rientää tilanteeseen ottamaan kiinni oppilaan. Toiset pitävät rehtoria sankarina kuten palomiehiä. Oikeasti en tiedä tilanteen yksityiskohtia, se kuitenkin tiedetään että rehtori on koulunsa järjestyksenvalvonnan ja seuraumusten suhteen päättävässä asemassa. Näinolle hänen itse tekemänsä toimenpide arvatenkin saa suurta arvostusta ja huomiota mutta koulunsa järjestyksenvalvonnan ongelmat yms jäänevät sankaruuden varjoon kun rehtori tutkii itseään ja tekemisiään. 
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Malla

Quote from: Puhdas sielu on 15.10.2012, 21:18:39
Hienoa, että Tuomaksella on oppilaidensa kanssa yhteensopiva kemia ja muutenkin hänen koulunsa tuntuu olevan exclusiveluokkaa ilman multikultiongelmia.

Liekö sitten vika kaikissa niissä tädeissä ja rouvissa, joiden kanssa minä olen tekemisissä, että he vinkuvat jatkuvasti häiriköivistä mamutytöistä ja ylivilkkaista mamupojista? Joo joo, onhan sellaisia suomalaisiakin, muistan sen kyllä, mutta kuten olen aikaisemminkin sanonut, meillä on omia häiriköitä tarpeeksi, emme tarvitse ulkomaista vahvistusta, kiitos.

Sukulaisneito (ei ihan vielä rouva) lähti vuoden kuluttua hatkaan värikkäästä koulusta, josta olisi saanut viran. Huorittelu ja uhkailu riitti, vaikka neito on aika tiukkis ja habaakin löytyy enemmän kuin monilta miehiltä. Uudessakin koulussa on haastensa, tietysti, mutta edes joku on kiinnostunut mafykestä ja suurin osa vanhemmista on ok.
Kouluissa on isoja eroja. 

sivullinen.

Quote from: siviilitarkkailija on 15.10.2012, 21:00:46
Minusta on aika typerää että hallintovirkaa hoitava opettaja alkaa tekemään selvitystä tapauksista joissa hänen oma työnsä ja päätöksensä ovat tarkasteltavana.

Ettei viranomaisten tarvitsi perustella päätöksiään tai vastata teoistaan? Jo on aikoihin eletty. Samanlaista varmaan suosittelet aikuisten ihmisten kohtaamien viranomaisten oikeudeksi: Olen viranomainen. Minun ei tarvitse perustella mitään. Mutta toisaalta tietenkin opettajan pitäisi voida tehdä järjestyksenvalvontaa - se kai on opettajan pääasillinen työtehtävä nykyään, ilman häiriötekijöitä. Periaatteessa asia on kaksipiippuinen ongelma: pitäisi ja ei pitäisi. Tällaisia asioita joudutaan pohtimaan kun amerikan malli, jossa koululaiset ja opettajat keskustelevat lakimiesten välityksellä, on tullut meillä ajankohtaiseksi. Se kaikki häviäisi, jos ihmiset tekisivät mikä on oikein; jos olisi vapaus tehdä niin. Mutta meillä on laki ja direktiivit ja oikeuslaitos ja presidentti, jonka tehtävä on ratkaista kaikki ongelmat.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Ano Nyymi

Eiköhän tämän tien päässä ole yksityiskoulut...

Saa sitten häiriköt tapella ihan rauhassa keskenään niissä julkisissa ongelmajätelaitoksissa.