News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kysymys kunnallisvaaliehdokkaille

Started by D-con, 14.10.2012, 16:14:28

Previous topic - Next topic

D-con

Olen mukana kehittämässä ratkaisuja pitkäaikaisasunnottomuuteen. Kyselen pieneltä joukolta kunnallisvaaleissa tällä hetkellä ehdokkaina olevilta sähköpostitse heidän näkemyksiään, ja muilta muita kanavia pitkin, kuten nyt täällä Hommaforumilla. Teen tuloksista aikanaan jonkinlaisen yhteenvedon blogiini.

Pitkäaikaisasunnottomien tuettu asuttaminen

Kysymykseni koskee erityisesti paljon tukea asumiseensa tarvitsevien, haastavasti käyttäytyvien ja moniongelmaisten kuntalaisten asuttamisen keskeisiä periaatteita ja näkemyksiänne niistä, ja yleisemmin koko sosiaalisen asuntotuotannon järjestämistä.

Asunnottomuus ymmärretään niin Suomessa kuin yleensä Euroopan maissa moniulotteiseksi, asuntotoimen sekä sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyötä edellyttäväksi yhteiskunnalliseksi ongelmaksi.Tekes-rahoitteinen pitkäaikaisasunnottomuuden palveluinnovaatioita kehittänyt Nimi ovessa -hanke päättyi heinäkuun 2012 lopussa. Hankkeeseen osallistuivat vuosina 2010-2012 Espoon, Helsingin, Tampereen ja Vantaan kaupungit sekä Helsingin Diakonissalaitos, Silta-valmennusyhdistys ja Vailla vakinaista asuntoa ry. Hanketta koordinoi Socca - Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus. Hanke oli osa Vanhasen toisen hallituksen pitkäaikaisasunnottomuuden vähentämisohjelman 2008-2011 toteutusta.

Nimi oveen -hankkeessa kehitettiin Yhdysvalloista peräisin olevaa Asunto ensin -periaatetta Suomen oloihin. Periaatteen mukaan asunto on päämäärän sijasta vasta ensimmäinen lähtökohta ja perusedellytys sosiaalisen kuntoutumisen prosessin käynnistämiselle ja onnistumiselle. AE-mallissa yksilön asuminen turvataan tarvittaessa tukipalveluin ja tarvittavat sosiaalisen kuntoutumisen prosessit käynnistetään asumisen vakiinnuttua. Tämä periaate ja malliin liittyvä ns. valinnan vapauden filosofia suhteessa päihteiden käyttöön ja siihen, ottaako hän vastaan esimerkiksi päihde- tai mielenterveyspalveluja jakaa mielipiteitä.

Avaan näitä kysymyksiä lyhyehkössä blogikirjoituksessani http://www.harrieerikäinen.fi/blogi/2012/10/03/79 jonka toivon teidän lukevan ja luettuanne kommentoivan. Tämä on samalla teille oivallinen kanava tuoda omia ajatuksianne ja linjauksianne aihepiirin parissa työskentelevien toimijoiden tietoon. Voitte ottaa kantaa aiheeseen myös Sosiaalisessa vaalikoneessa: http://www.sosiaalinenvaalikone.com/kunnallisvaalit-2012/questions/millaista-asumista-pitaisi-tarjota-haastavasti-kayttaytyville-moniongelmaisille?fb_action_ids=4757234767683&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582

Ystävällisin terveisin

Harri Eerikäinen, diakoni, vastaava ohjaaja

Oami

Haluaisin vähentää hyysäystä mm. tässä asiassa. Ymmärrän että yksi asunto voidaan tarjota, mutta jollei siellä osaa käyttäytyä, niin sitten järjestäköön omin päin.

Onhan noita esimerkkejä, tälläkin foorumilla muistettaneen tapaus jossa tyyppi heitteli kalusteet pihalle kun eivät (käytettyinä!) miellyttäneet.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

D-con

Marko Parkkola

Kertokaas minulle miksi näissä asioissa pitää aina olla "hanke" tai "projekti" tms. joka alkaa joskus ja päättyy joskus (ja maksaa kokouspalkkiot)? Miksei jatkuva prosessi jota kehitetään sopivissa määrin?

AstaTTT

No minä en hyväksy sitä, että Suomessa on yhtään suomalaista asunnotonta, oli asunnottomuuteen syy mikä hyvänsä. Kunnilla saisi olla asuntoloita väliaikaismajoitusta varten, joista ei pitäisi potkia pois mistään syystä, paitsi väkivaltaisuudesta ja silloinkin pitäisi löytyä katto pään päälle, vaikka putkasta.

Asuntola olisi ehkä parempi ratkaisu kriisin purkamisen alussa kuin erillinen, oma asunto, koska kuntoutusta on helpompi järjestää ja seurata, kun ihmistä ei ole jätetty kokonaan yksin. Oma asunto sitten, kun on motivaatio ja kykykin huolehtia omista asioista.

Toivottavasti tämä vastasi kysymykseen.

Maatiaisjuntitar

Quote from: Marko Parkkola on 18.10.2012, 08:28:08
Kertokaas minulle miksi näissä asioissa pitää aina olla "hanke" tai "projekti" tms. joka alkaa joskus ja päättyy joskus (ja maksaa kokouspalkkiot)? Miksei jatkuva prosessi jota kehitetään sopivissa määrin?

Ei se maksa vain kokouspalkkiot, vaan hanketyöntekijän/ -tekijöiden palkan, työtilat ym.

Ainakin EU-rahoitteisissa hankkeissa ei yleensä tehdä mitään konkreettista, koska sellaiset toimet ovat useimmiten kiellettyä, vaan hankkeen työntekijän aika menee hankesuunnitelmien ja raporttien laatimiseen, kustannusten seuraamiseen ja erilaisiin palavereihin ja "verkostoitumiseen".

Usein myös kaikenlaiset projektit työllistävät vain kuntien työntekijöitä, jotka joutuvat keräämään niitä varten kaikenlaista taustatietoa. Lisäksi myös kuntien ja muiden virastojen henkilöstö joutuu istumaan noissa palavereissa, joissa monissamiehin vatvotaan asioita, jotka voisi hoitaa yksi henkilö.

D-con

Lähetin kaikkien puolueitten puoluetoimistojen kautta sähköpostitse  kysymyksenasettelun ja linkit tähän blogikirjoitukseen ja Sosiaalisen vaalikoneen aihetta koskevaan kysymykseen edelleen välitettäväksi kunkin puolueen kunnallisvaaliehdokkaille. Avasin myös aiheesta uudet keskustelut samoin sisällöin Hommaforumin puoluesektoriin Kokoomuksen, Muutos2011:n ja Perussuomalaisten osioihin.  Lähetin henkilökohtaiset sähköpostit kaikille joidenkin puolueiden valtuustoryhmien jäsenille sekä useammille keskeisille toimijoille ja yksittäisille ehdokkaille, joita aiheen arvelin kiinnostavan. Lähestyin ryhmiä ja henkilöitä myös Facebookissa ja henkilökohtaisesti. Lähestyin myös alan järjestötoimijoita eri kanavia pitkin.

Miettiessäni omaa puoluekantaani ja erikseen ehdokastani punnitsen eri asioita keskenään. On puolueita joihin olen päässyt mukaan, mutta "himmennetyin valoin" ja poissa julkisuudesta, on puolue johon en pääse jäseneksi. On henkilöitä, jotka eivät vastaa edes henkilökohtaiseen viestiin, on henkilöitä joita kysymys ei kiinnosta, tai jotka eivät syystä tai toisesta halua vastata siihen vedoten jo sanoneensa kaiken vuoden 2007 "Viisasten ryhmän jäsenenä". Olen saanut henkilökohtaisia kierteleviä vastauksia mutta en kommenttia keskusteluun, vastauksia jonnekin muualle kuin pyydettyihin paikkoihin, ja olen myös saanut ystävällisiä vastauksia aihepiiristä kiinnostuneilta toimijoilta, jotka ovat myös suoraselkäisesti osallistuneet keskusteluun omalla nimellään.

Olen saanut tämänhetkisestä Suomen puoluekentästä sellaista ensikäden tietoa, jota minulla ei aiemmin ollut, ja jota ei todellakaan voi päätellä puolueohjelmista. Olen saanut kaipaamaani tietoa eri puolueiden ehdokkaista, en vain heidän ilmaisemistaan ajatuksista, vaan myös tavoistaan asettua vuorovaikutukseen työantajansa, äänestäjän/kuntalaisen kanssa. Olen saanut sanatonta ja siten mainospuheita luotettavampaa tietoa puolueiden toimijoiden sitoutumisesta palvelutehtäväänsä, heidän nöyryydestään ja arvoistaan. Diakonina tekisi mieli sanoa, että monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Tänä vuonna äänestän toisin kuin koskaan ennen.

Lue sinäkin kirjoitukseeni tulleet kommentit, punnitse omia arvojasi ja – äänestä...

PaulR

Quote from: D-con on 18.10.2012, 17:18:14Miettiessäni omaa puoluekantaani ja erikseen ehdokastani punnitsen eri asioita keskenään. On puolueita joihin olen päässyt mukaan, mutta "himmennetyin valoin" ja poissa julkisuudesta, on puolue johon en pääse jäseneksi. On henkilöitä, jotka eivät vastaa edes henkilökohtaiseen viestiin, on henkilöitä joita kysymys ei kiinnosta, tai jotka eivät syystä tai toisesta halua vastata siihen vedoten jo sanoneensa kaiken vuoden 2007 "Viisasten ryhmän jäsenenä". Olen saanut henkilökohtaisia kierteleviä vastauksia mutta en kommenttia keskusteluun, vastauksia jonnekin muualle kuin pyydettyihin paikkoihin, ja olen myös saanut ystävällisiä vastauksia aihepiiristä kiinnostuneilta toimijoilta, jotka ovat myös suoraselkäisesti osallistuneet keskusteluun omalla nimellään.

http://www.youtube.com/watch?v=xDr1nLgndcM