News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Kysy Edistyspuolueelta

Started by Roope Luhtala, 18.09.2012, 14:45:35

Previous topic - Next topic

Roope Luhtala

Edistyspuolue on perusteilla oleva liberaali puolue, joka kerää kannattajakortteja päästäkseen puoluerekisteriin.

Vastustamme mm.
- pakkoruotsia
- yritystukia
- euromaiden tukipaketteja
- maataloustukia
- kauppojen aukiolorajoituksia
- Alkon monopolia
- nykyistä taksi- ja apteekkisääntelyä
- kirkon osuutta yhteisöverosta
- rekrytointikiintiöitä
- sananvapauden rajoituksia

sekä yleensäkin valtion liiallista sekaantumista talouden toimintaan tai yksittäisten ihmisten elämään.

Maahanmuuttokantamme on seuraavanlainen:

"Edistyspuolueen mielestä kaikki lakejamme noudattavat ihmiset, jotka elättävät itsensä tai jotka joku vapaaehtoisesti elättää, ovat tervetulleita muuttamaan Suomeen. Kannatamme maahanmuuttobyrokratian purkamista ja maahanmuuton vapauttamista. Kaikki sosiaalituet, kuten työttömyystuki ja toimeentulotuki, tulee kuitenkin rajata vain Suomen kansalaisille."

Lisätietoja puolueen kannoista löytyy täältä: http://edistyspuolue.fi/edistyspuolue-kannat/

Mikäli arvon hommalaisilla on kysymyksiä Edistyspuolueen toiminnasta, niin tässä ketjussa saa kysellä.

sologdin

Jos ei oteta huomioon niitä asioita joita Edistyspuolue vastustaa, niin

- millainen sen elinkeinopoliittinen ohjelma on?

- millä tavoin Edistyspuolue järjestää ruoan tuotannon sen jälkeen kun maataloustuet on poistettu?

- mitä mieltä Edistyspuolue on ammattiliittojen jäsenmaksujen verovähennysoikeudesta?

- millainen on Edistyspuolueen alkoholipoliittinen ohjelma?

Mistä puolue on saanut nimensä?
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Oami

Koska kannattajakorttien keräys alkoi, eli koska pitäisi saada keräys valmiiksi ennen kuin vanhimmat kortit alkavat ns. mädäntyä käsiin?
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Roope Luhtala

Quote from: Oami on 18.09.2012, 17:07:47
Koska kannattajakorttien keräys alkoi, eli koska pitäisi saada keräys valmiiksi ennen kuin vanhimmat kortit alkavat ns. mädäntyä käsiin?

Ensimmäiset alkavat vanhentua marraskuun lopussa, valtaosa vasta tammikuun alussa.

Kiire siis on, ja olisikin hienoa jos puolueen kantoja järkevinä pitävät jaksaisivat allekirjoittaa kannattajakortin. Kortteja voi tilata osoitteesta: http://www.kannattajakortti.fi/v1/tayta-kannattajakortti/ , ja niiden postimaksu on maksettu, joten täyttäminen ei maksa mitään eikä velvoita mihinkään.

Roope Luhtala

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- millainen sen elinkeinopoliittinen ohjelma on?

Valtion tulisi luoda yrityksille tasapuoliset edellytykset toimia, eli mitään yritystä ei tulisi suosia tai tukea jonkun toisen yrityksen kustannuksella. Kannatamme myös sääntelyn vähentämistä ja verotuksen alentamista.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- millä tavoin Edistyspuolue järjestää ruoan tuotannon sen jälkeen kun maataloustuet on poistettu?

Ilman maataloustukia ja tuontirajoituksia kotimaisen ja myös ulkomaisen ruoan hinta vastaisi todellisia tuotantokustannuksia. Tällöin kuluttajilla olisi vapaus ostaa haluamaansa ruokaa tuotantokustannuksia vastaavalla hinnalla.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- mitä mieltä Edistyspuolue on ammattiliittojen jäsenmaksujen verovähennysoikeudesta?

Tästä ei ole virallista kantaa. Verovähennyksistä tulisi mielestämme pääsääntöisesti luopua, joskin tärkeimmät tulonhankintavähennykset voidaan säilyttää.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- millainen on Edistyspuolueen alkoholipoliittinen ohjelma?

Valtion tehtävä ei yleisesti ottaen ole ohjata ihmisten elintapoja, mutta alkoholiverotuksella voidaan kompensoida alkoholin aiheuttamaa terveydenhoitokustannusten nousua.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
Mistä puolue on saanut nimensä?

http://edistyspuolue.fi/edistyspuolueen-historia/

femacco

Tilasin viisi korttia allekirjoitettavaksi, sillä haluan antaa tukeni liberaalille linjalle keskellä sossu/kok/demari-sirkusta, jossa tirehtööriltä on rämähtänyt palli alta. Kysyn kuitenkin mielenkiinnosta, että eikö teillä ollut kiinnostusta integroitua jo olemassa oleviin pienpuolueisiin (Itsenäisyyspuolue, Muutos 2011) vai koitteko tärkeämmäksi juuri Edistyspuolueen henkiin herättämisen?

Sinänsä Edistyspuolueen liberaali linja tuntuu tänä päivänä mukavan raikkaalta. Yritystuista olen tosin eri mieltä, sillä mielestäni tukemista tulisi jatkaa kohdistamalla tuet starttirahan muodossa yritystoimintaa aloitteleville.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Miksi puoluehanke on ollut näin näkymätön? Ja eikös kunnallisvaaleihin voi asettaa ehdokkaita, vaikka puolue ei olisi rekisterissä?

Roope Luhtala

Quote from: Sanna Onkamo on 18.09.2012, 19:50:04
Tilasin viisi korttia allekirjoitettavaksi, sillä haluan antaa tukeni liberaalille linjalle keskellä sossu/kok/demari-sirkusta, jossa tirehtööriltä on rämähtänyt palli alta. Kysyn kuitenkin mielenkiinnosta, että eikö teillä ollut kiinnostusta integroitua jo olemassa oleviin pienpuolueisiin (Itsenäisyyspuolue, Muutos 2011) vai koitteko tärkeämmäksi juuri Edistyspuolueen henkiin herättämisen?

Itsenäisyyspuolueen kannat eivät ole kovin liberaaleja. Muutos 2011:n kanssa Edistyspuolue taas on samaa mieltä sananvapaudesta ja suorasta demokratiasta, mutta luulen että liberaalit henkilöt toivoisivat, että muihinkin kysymyksiin voitaisiin ottaa puolueen tasolla (liberaali) kanta.

Quote from: Sanna Onkamo on 18.09.2012, 19:50:04
Sinänsä Edistyspuolueen liberaali linja tuntuu tänä päivänä mukavan raikkaalta. Yritystuista olen tosin eri mieltä, sillä mielestäni tukemista tulisi jatkaa kohdistamalla tuet starttirahan muodossa yritystoimintaa aloitteleville.

Starttiraha on aika pieni osa yritystuista, uudessa talousarviossa suuruudeltaan 37 milj. euroa. Pelkästään Tekes jakaa tukia jo yli 500 miljoonaa vuodessa. Lisäksi starttirahan saamisen ehdot ovat melko selkeät, ja kaikki myönteisen päätöksen saaneet saavat suurin piirtein yhtä paljon tukea, toisin kuin monissa muissa yritystuissa, joten starttiraha ei ole tällä kriteerillä haitallisimpia tukimuotoja.

Kiitos korttitilauksesta!

Roope Luhtala

#8
Quote from: Jani Rantala on 18.09.2012, 20:05:33
Miksi puoluehanke on ollut näin näkymätön? Ja eikös kunnallisvaaleihin voi asettaa ehdokkaita, vaikka puolue ei olisi rekisterissä?

Meillä on tarkoitus parantaa näkyvyyttä tässä loppuvuodesta. Kunnallisvaaliehdokkaita on mahdollista asettaa valitsijayhdistysten kautta, vaikka ei olisikaan puoluerekisterissä, ja Edistyspuolueen ehdokkaita on ehdolla joko valitsijayhdistysten kautta tai toisten puolueiden listoilla Turussa, Helsingissä, Espoossa, Kemissä ja Lahdessa.

Oami

#9
Quote from: Jani Rantala on 18.09.2012, 20:05:33
Miksi puoluehanke on ollut näin näkymätön? Ja eikös kunnallisvaaleihin voi asettaa ehdokkaita, vaikka puolue ei olisi rekisterissä?

Valitsijayhdistyksenä voi. Sitä varten on kerättävä 10 kannattajaa kunnan alueelta per ehdokas.

Toinen vaihtoehto on asettaa ehdokkaita nimellisesti toisen puolueen listalla, kun asiasta puolueiden kesken sovitaan. Näin muutoksenkin listalla on yksi edistyspuoluelainen, Tuukka Kuru Kemissä.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Roope Luhtala

Quote from: hkanime on 18.09.2012, 20:19:25
FAQ:ssanne oli kuitenkin joitain juttuja, jotka oli selvästi keskeneräisiä sekä asioita, joita ei voi järjellä toteuttaa käytännössä. Mutama juttu oli myös jonkinlainen kauhistus ainakin minulle.

Haluatko kertoa tarkemmin, mitkä olivat nämä kannat joista olit eri mieltä?

kaukopartio

En kysy mitään, mutta tilasin kortteja ja liityn jäseneksi.

FAQ osastonne asioista en olisi moneenkaan kohtaan halunnut kajota.

AuggieWren

#12
Eikö jossain aiemmassa ketjussa edistyspuoluelainen kiivaasti vastustanut puolueen "saastuttamista rasismin tulikivellä" tms. mainostamalla puoluetta hommassa? Edit: siis tämä kake. Onko tällä kertaa saatu puoluejohdon lupa?

Mutta yksi oikeakin kysymys: onko Edistyspuolue käytännössä sama asia kuin vuosi-pari sitten haudattu Liberaalit?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Roope Luhtala

Quote from: AuggieWren on 20.09.2012, 12:03:26
Eikö jossain aiemmassa ketjussa edistyspuoluelainen kiivaasti vastustanut puolueen "saastuttamista rasismin tulikivellä" tms. mainostamalla puoluetta hommassa? Edit: siis tämä kake. Onko tällä kertaa saatu puoluejohdon lupa?

Edistyspuolue kannattaa sananvapautta, eli jokaisella puolueen jäsenellä on vapaus käydä keskustelua haluamillaan nettiforumeilla, eikä tähän tarvita puoluejohdon lupaa.

Quote from: AuggieWren on 20.09.2012, 12:03:26
Mutta yksi oikeakin kysymys: onko Edistyspuolue käytännössä sama asia kuin vuosi-pari sitten haudattu Liberaalit?

Itse en ole ollut liberaaleissa mukana aiemmin, mutta aika moni edistysläinen on, ja Edistyspuolue ajaa liberaalia politiikkaa.

Olli Immonen

Edistyspuolue olisi kieltämättä uudelleenherätettynä raikas tuulahdus Suomen sosialidemokraattisten valtapuolueiden joukossa. Luonnehdin itseäni jonkin sortin kansallisliberaaliksi tai kansallismieliseksi klassiseksi liberaaliksi ja olen aistivinani Edistyspuoluolueessa joitain samoja piirteitä.

qwerty

Avaus oli kaikkea vastaan. Kysyn minkä puolesta Te olette?
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

possu

Quote from: qwerty on 20.09.2012, 16:32:57
Avaus oli kaikkea vastaan. Kysyn minkä puolesta Te olette?
Ajattelin samaa mutta ehdit ensin.
Mitä useampi nakki sen parempi soppa.
--Riku Karvakuono

Voileipä ilman voita on kuin kukkaruukku ilman kukkaa.
--possu

I am fond of pigs. Dogs look up to us. Cats look down to us. Pigs treat us as equals.
--Winston S. Churchill

guest7001

Quote from: Roope Luhtala on 18.09.2012, 14:45:35
Edistyspuolue on perusteilla oleva liberaali puolue, joka kerää kannattajakortteja päästäkseen puoluerekisteriin.

Vastustamme mm.

- nykyistä taksi- ja apteekkisääntelyä

Vai pitäisi taksisäätely purkaa? Ruotsi on ainoa maa läntisessä Euroopassa, joka purki sen ja lopputulos oli täydellinen katastrofi 20 vuodeksi. Nyt tilanne on normalisoitunut, kunhan vain pysyy "vapautetuista" autoista kokonaan erossa. Kukaan järjissään oleva Stokiksessa ei käytä muuta, kuin Taxi Stockholmia, joka on vanha Tukholman taksi ennen säätelyn purkamista. Miksi kuvittelette, että mm. Saksa, Tanska ja Hollanti haluavat pitää tiukasta taksisäätelystä kiinni?

http://www.thelocal.se/16868/20090112/

Jos se purettaisiin Suomessa, kuluttajahinnat epäilemättä "laskisivat" kuten katsastuksen vapautuksessa kävi. Nousua n. 300%. Sen jälkeen koko ala keskittyisi itsenäisten yrittäjien sijasta Kokoomusta ja Kauppakamaria lähellä oleville muutamille toimijoille, kuten Kovanen.

Samalla logiikalla puolustetaan edelleen sokeasti terveys- ja sosiaalipalvelujen yksityistämistä, vaikka on jo selkeästi nähtävissä, että lasku veronmaksajalle tulee olemaan moninkertainen, palvelujen huonontuessa merkittävästi. Kokoomus aikoo rahastaa mm. Mehiläinen/Attendo-virityksellä kuntauudistuksen yhteydessä ja siirtää verorahat omille toimeksiantajilleen.

Miksi nämä uusliberalistisien Kauppakamarinilkkien ajatukset edelleen leviävät? Tällä sokealla ideologialla on ajettu koko Euroalue katastrofiin, mutta edelleen näiden ihmisten ajatusmaailman mukaan "vapaa kilpailu" ja "yksityistäminen" kaikessa tuo meille automaattisesti kaikenlaista hyvää.

PS: Ettei menisi liian negatiiviseksi... kun tutustuin linkkaamaasi listaan tarkemmin, niin olihan puolueohjelmassa paljon hyvääkin.

Goman


Muuten hyvä, mutta kansallisten maataloustukien vastustaminen on utopistien hommaa. Sanoisin että se muistuttaa myös populismia, tiettyjen piirien suhteen.

Ilman kansallista tukea maatalous ajautuisi tilanteeseen jossa pellot jäisivät viljelemättä. Ei hyvä.

Suomen kansalliset maataloustuet ovat tällä hetkellä siedettävällä tasolla, ja tuotteista viljelijöille maksettava hinta on vain vähän ( siis kohtuullisesti) maailmanmarkkinahintoja korkeampi.

Kannattaisi myös hieman katsella  mitä eräissä korkean elintason maissa touhutaan maatalouden kanssa. Siellä ovat tuet aivan eri mittaluokissa.

Ja koska triidin aihe on "Kysy Edistyspuolueelta" , niin kysynkin:
Mitä aiotte tehdä ei-viljellyille pelloille ja muutamalle kymmenelle tuhannelle viljelijälle, jotka jäävät ilman tuloja. Sekä muutamalle kymmenelle tuhannelle liitännäiselinkeinojen harjoittajille, jotka myös  tippuvat tyhjän päälle. Jos teidän  ohjelmanne sellaisenaan toteutetaan.

(ps.  En ole maanviljelijä, edes suvussa ei viljellä.)


qwerty

Täähän on täyttä PASKAA!

Quote from: hkanime
- Energia: Näen, että Suomen tulisi pyrkiä kohti aidosti uusiutuvia energiamuotoja.

Mainitsematta mitä ne mahtavat olla...

Quote from: hkanime
- Euro:  Vetoaminen Ruotsiin on lyhytnäköistä.
Entä Viroon?

Quote from: hkanime
- Huumeet: Tässä EP:llä on varsin liberaali linja. Itse en kannata huumeiden, edes mietojen, vapauttamiista nykyistä enempää.

Tiedätkö mitä liberaali linja tarkoittaa?

Quote from: hkanime
- Kaavoitus:  Jos ihmiset saisivat itse päätää mitä rakentavat, meillä olisi sekasorto rakennusmarkkinoilla.

Totanoin... Ikinä kuullut kaavoitusmafiasta?

Quote from: hkanime
- Lukukausimaksut:  Yksityinen koulutus on osoittautunut erittän huonosti toimivaksi konseptiksi etenkin peruskoulutasolla. Se luo laajaa eriarvostumista ja elitismiä.

Tehän olette kommunisti!

Quote from: hkanime
- Patentit: EP:n näkökanta perustunee USA:n sekavaan patenttikäytäntöön. 

Ette edes tiedä mihin näkökantanne perustuu!?
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

guest7001

Quote from: hkanime on 20.09.2012, 17:09:09
Tällä tavoin saadaan tarpeeksi autoja liikenteeseen, autot ajoon sinne missä niitä tarvitaan ja taksat kilpailutettua.

Helsingissä on yksi taksi alle 500 asukasta kohden. Euromaista ainoastaan Dublinissa on suurempi taksitiheys. Ongelma-aikojen (kuten pikkujouluruuhkat) syy on se, että verorahoin tuettu julkinen liikenne seisottaa lähes koko kalustoaan varikolla, kun kysyntä on suurin. Jostain syystä heiltä ei vaadita minkäänlaista palvelua.

HS paheksui jutussaan taannoin, että Tallinnassa on lähes 2 kertaa halvemmat taksit. Mietitäänpä.

Tässä Tallinna Takson hinnat:
Matkan lähtöhinta: 3.6 EUR (56.33 kr)
Kilometrihinta (päivisin): 0.69 EUR (10.8 kr)
Kilometrihinta (öisin): 0.88 EUR (13.77 kr)
Odotustunnin hinta: 15.18 EUR (237.52 kr)

Taksihinnat ovat suunnilleen 1/2 Suomen hinnoista, mutta virolaisen keskipalkka 775 euroa on sunnilleen 1/4 suomalaisen 2940 euron keskipalkasta. Suomalaiselle Tallinnan taksi on halpa, mutta virolaiselle se on kallis - suhteutettuna paljon kalliimpi kuin suomalainen taksi suomalaiselle.

Otetaanpa suora vertailu joukkoliikenteeseen: Vuonna 1995 seutulippu pk-seudulla maksoi 7 markkaa. Nyt hinta kaiken maailman yhtiöittämisten ja "yksityistämisten" jälkeen on yli 4 Euroa.

Kun jätetään rahan arvon muutos huomioimatta (tämä tarkoituksella, lue eteenpäin), niin nousua on n. 350 prosenttia, ja kaikki kannattamattomat linjat syrjäseuduilta on lakkautettu.

Vuonna 1996 taksin yölähtömaksu oli 29 markkaa. Nyt se on markoiksi käännettyinä n. 55 markkaa. Jokainen voi tästä laskea, kuinka paljon reaalihinnat ovat halventuneet suhteessa muuhun kustannustasoon. Jonkun Tallinnan käyttäminen verrokkina Suomen hintatasoon on kuin kuudesluokkalaisen lapsen logiikkaa.

Kaikki tietävät pk-seudun kuljettajapulan, joka johtuu huonoista palkoista työn raskauteen nähden. Palkkoja (lue: taksoja) alentamalla ja autoja lisäämällä varmaan hommaan tulisi helpotusta? Epäilemättä.

Voi olla, että Länsi-Euroopassa laajalti käytetty taksisääntely ei ole "markkinatalouden" mukaista, mutta samalla logiikallahan joukkoliikenteessäkin pitäisi luopua kuntien ja valtion subventoinnista. Jos lähtökohtana on kuluttajan etu, niin alan vapautus ei varmasti palvelisi ketään.

Taksialalla ei ole olemassa mitään "puolittaista" vapautusmallia, missä SPR:n soppakeittiötoiminnan sponsoroimana kuljettajat ajaisivat humalaisia neljän aikaan yöllä ruokapalkalla ja kuluttajat saisivat autojen lisääntyessä halvemmat hinnat. Joko luvanvaraisuudesta luovutaan ja hinnottelu vapautetaan Ruotsin malliin, tai sitten pitäydytään Länsi-Euroopan systeemissä.


Sour-One

Quote from: Roope Luhtala on 18.09.2012, 19:47:35
Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- millainen sen elinkeinopoliittinen ohjelma on?

Valtion tulisi luoda yrityksille tasapuoliset edellytykset toimia, eli mitään yritystä ei tulisi suosia tai tukea jonkun toisen yrityksen kustannuksella. Kannatamme myös sääntelyn vähentämistä ja verotuksen alentamista.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- millä tavoin Edistyspuolue järjestää ruoan tuotannon sen jälkeen kun maataloustuet on poistettu?

Ilman maataloustukia ja tuontirajoituksia kotimaisen ja myös ulkomaisen ruoan hinta vastaisi todellisia tuotantokustannuksia. Tällöin kuluttajilla olisi vapaus ostaa haluamaansa ruokaa tuotantokustannuksia vastaavalla hinnalla.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- mitä mieltä Edistyspuolue on ammattiliittojen jäsenmaksujen verovähennysoikeudesta?

Tästä ei ole virallista kantaa. Verovähennyksistä tulisi mielestämme pääsääntöisesti luopua, joskin tärkeimmät tulonhankintavähennykset voidaan säilyttää.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- millainen on Edistyspuolueen alkoholipoliittinen ohjelma?

Valtion tehtävä ei yleisesti ottaen ole ohjata ihmisten elintapoja, mutta alkoholiverotuksella voidaan kompensoida alkoholin aiheuttamaa terveydenhoitokustannusten nousua.

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
Mistä puolue on saanut nimensä?

http://edistyspuolue.fi/edistyspuolueen-historia/

Kysymys ruuan tuotannosta... Aikoinaan eu antoi anteeksi jonkin länsi-afrikkalaisen maan, jonka nimeä en nyt muista, velat. Ehtona oli tullien poisto eu:sta tuotavilta elintarvikkeilta. Seurauksena oli kyseisen maan oman ruuan tuotannon tyrehtyminen, koska halpaa eu-tuettua ruokaa virtasi maahan. Kysymys... miten ihmeessä suomalainen maanviljelijä voisi pärjätä taloudellisesti ilman maataloustukia eu:sta tuotettavia TUETTUJA elintarvikkeita vastaan?!?

guest7001

Quote from: hkanime on 20.09.2012, 21:22:56
Quote from: detonator on 20.09.2012, 17:27:37
Helsingissä on yksi taksi alle 500 asukasta kohden. Euromaista ainoastaan Dublinissa on suurempi taksitiheys...

Löydät varmaan monta maata jota vastaan voi verrata taksitoimintaa todistaakseen kartellin puolesta tai vastaan.

Minusta kyse ei ole niinkään mihin hinnat asettuvat vaan siitä, että taksitsoiminta (kuten apteekkitoimintakin) on kartelli. Se on kartelli missä taksifirmat sopivat hinnoista vältääkseen kilpailua markkinaehtoisesti. Se on siis lailla suojattu toimiala missä markkinat jaetaan toimijoiden kesken niin hinnoittelussa kun geografisesti.

Tällainen toiminta on kaikkia markkinatalouden periaatteita vastaan ja olisi normalisi jyrkästi tuomittavaa ankarin kartellisakoin.

Mitään varsinaista syytä tälle kartelille ei ole olemassa. Taksitoiminta toimisi myös ilman sitä mutta siitä ei haluta luopua koska se takaa korkeat taksihinnat ja olemattoman kilpailun. Kartellin säilyttämistä perustellaan laadulla, turvallisuudella jne. Ikäänkun kaikki taksikuskit ryhtyisivät rikollisiksi jos he joutisivat kilpailemaan asiakkaista.
Taksikartelli on yhtä tärkeä suomalaiselle kuluttajalle kun Atrian ja Saarioisen välinen laillistettu hernekeittokartelli olisi.

Ilmeisesti sinä et ymmärrä, mitä "kartelli" tarkoittaa.

Taksiliikenne on luvanvaraista Suomessa, niinkuin se on lähes kaikkissa Länsi-Euroopan maissa. Se ei ole sattumaa. Tanskassa luovuttiin luvanvaraisuudesta 80-luvulla, mutta palattiin takaisin kahden vuoden katastrofaalisen kokeilun jälkeen. Ruotsissa luvanvaraisuudesta luopumisen seuraukset tiedetään hyvin.

Toisin kuin kartellissa, taksiliikenteessä hintoja eivät ole sopineet yrittäjät keskenään, vaan valtiovalta, joka määrää maksimihinnan. Helsingissä ja Peräpinsiössä palvelun hinta on tästä johtuen täsmälleen sama, vaikka asumis- ja yleiset elinkustannukset ovat täysin eri planeetalta. Tällä ei ole minkäänlaista tekemistä kartellin kanssa. Päinvastoin... hinnoissa olisi ainakin Helsingissä valtavasti korotuspaineita, mutta hintasäännöstely pitää huolen, että näin ei tapahdu.

Hinnoista puheenollen, ilmeisesti edellinen viestini jäi sinulta kokonaan lukematta. Suomen taksien hintataso on palkkoihin ja yleiseen kustannustasoon nähden paikalliselle lähes puolet halvempi kuin esim. naapurissa Tallinnassa.

Luuletko todellakin, että maksimihinnan säännöstelystä luopuminen laskisi hintoja, jos nyt keskimääräisen kuljettajan tuntipalkka on alle 10€ ja alan työvoimapula on valtava? Mistä löytyisivät Suomen kustannus/verotustasolla ihmisiä ajamaan muutaman Euron tuntiliksalla aggressiivisia humalaisia kotiinsa 3:n aikaan yöllä, kun niitä ei löydy nytkään?

Ei tarvitse vastata... ne löytyisivät veroja kiertävistä mamuista. Rakennusala on täynnä veronkiertoa ja ulkomaalaista halpatyövoimaa. Kuinka hyvin tämä on näkynyt kuluttajan kukkarossa? Ovatko mielestäsi asuntojen hinnat ja rakennuskustannukset tulleet alas? Tai "vapautetussa" katsastustoiminnassa, jonka hinnat ovat lähteneet täysin lapasesta.

Hintasäännöstelystä luopuminen johtaisi siihen, että esimerkiksi pikkujoulun kysyntäpiikkinä pitäisi olla oikeus kymmenkertaistaa hinnat ja antaa kuljettajien käyttää ihmisten "hädänalaista" tilaa hyväkseen, eikä ajaa esimerkiksi surkean tuoton Järvenpään kyytejä nykyisillä taksoilla. Silloin taksia varmasti tosiaankin käyttäisivät vain ne, joilla on oikeasti pakottava tarve.

Kuten sanoin, nykyisen järjestelmän purkaminen johtaisi vain Ruotsin katastrofiin ja/tai alan keskittymiseen K/S-ryhmien tavoin. Kokoomus hoitaisi asian varmasti. Hinnat eivät varmasti laskisi, jos hommaa aiotaan jatkaa lailliselta pohjalta.


Sour-One

Quote from: detonator on 20.09.2012, 22:05:27
Quote from: hkanime on 20.09.2012, 21:22:56
Quote from: detonator on 20.09.2012, 17:27:37
Helsingissä on yksi taksi alle 500 asukasta kohden. Euromaista ainoastaan Dublinissa on suurempi taksitiheys...

Löydät varmaan monta maata jota vastaan voi verrata taksitoimintaa todistaakseen kartellin puolesta tai vastaan.

Minusta kyse ei ole niinkään mihin hinnat asettuvat vaan siitä, että taksitsoiminta (kuten apteekkitoimintakin) on kartelli. Se on kartelli missä taksifirmat sopivat hinnoista vältääkseen kilpailua markkinaehtoisesti. Se on siis lailla suojattu toimiala missä markkinat jaetaan toimijoiden kesken niin hinnoittelussa kun geografisesti.

Tällainen toiminta on kaikkia markkinatalouden periaatteita vastaan ja olisi normalisi jyrkästi tuomittavaa ankarin kartellisakoin.

Mitään varsinaista syytä tälle kartelille ei ole olemassa. Taksitoiminta toimisi myös ilman sitä mutta siitä ei haluta luopua koska se takaa korkeat taksihinnat ja olemattoman kilpailun. Kartellin säilyttämistä perustellaan laadulla, turvallisuudella jne. Ikäänkun kaikki taksikuskit ryhtyisivät rikollisiksi jos he joutisivat kilpailemaan asiakkaista.
Taksikartelli on yhtä tärkeä suomalaiselle kuluttajalle kun Atrian ja Saarioisen välinen laillistettu hernekeittokartelli olisi.

Ilmeisesti sinä et ymmärrä, mitä "kartelli" tarkoittaa.

Taksiliikenne on luvanvaraista Suomessa, niinkuin se on lähes kaikkissa Länsi-Euroopan maissa. Se ei ole sattumaa. Tanskassa luovuttiin luvanvaraisuudesta 80-luvulla, mutta palattiin takaisin kahden vuoden katastrofaalisen kokeilun jälkeen. Ruotsissa luvanvaraisuudesta luopumisen seuraukset tiedetään hyvin.

Kuten kartellissa, taksiliikenteessä hintoja eivät ole sopineet yrittäjät keskenään, vaan valtiovalta, joka määrää maksimihinnan. Helsingissä ja Peräpinsiössä palvelun hinta on tästä johtuen täsmälleen sama, vaikka asumis- ja yleiset elinkustannukset ovat täysin eri planeetalta. Tällä ei ole minkäänlaista tekemistä kartellin kanssa. Päinvastoin... hinnoissa olisi ainakin Helsingissä valtavasti korotuspaineita, mutta hintasäännöstely pitää huolen, että näin ei tapahdu.

Hinnoista puheenollen, ilmeisesti edellinen viestini jäi sinulta kokonaan lukematta. Suomen taksien hintataso on palkkoihin ja yleiseen kustannustasoon nähden paikalliselle lähes puolet halvempi kuin esim. naapurissa Tallinnassa.

Luuletko todellakin, että maksimihinnan säännöstelystä luopuminen laskisi hintoja, jos nyt keskimääräisen kuljettajan tuntipalkka on alle 10€ ja alan työvoimapula on valtava? Mistä löytyisivät Suomen kustannus/verotustasolla ihmisiä ajamaan muutaman Euron tuntiliksalla aggressiivisia humalaisia kotiinsa 3:n aikaan yöllä, kun niitä ei löydy nytkään?

Ei tarvitse vastata... ne löytyisivät veroja kiertävistä mamuista. Rakennusala on täynnä veronkiertoa ja ulkomaalaista halpatyövoimaa. Kuinka hyvin tämä on näkynyt kuluttajan kukkarossa? Ovatko mielestäsi asuntojen hinnat ja rakennuskustannukset tulleet alas? Tai katsastuksesssa, jonka hinnat ovat lähteneet täysin lapasesta.

Hintasäännöstelystä luopuminen johtaisi siihen, että esimerkiksi pikkujoulun kysyntäpiikkinä pitäisi olla oikeus kymmenkertaistaa hinnat ja antaa kuljettajien käyttää ihmisten "hädänalaista" tilaa hyväkseen, eikä ajaa esimerkiksi surkean tuoton Järvenpään kyytejä nykyisillä taksoilla. Silloin taksia varmasti tosiaankin käyttäisivät vain ne, joilla on oikeasti pakottava tarve.

Kuten sanoin, nykyisen järjestelmän purkaminen johtaisi vain Ruotsin katastrofiin ja/tai alan keskittymiseen K/S-ryhmien tavoin. Kokoomus hoitaisi asian varmasti. Hinnat eivät varmasti laskisi, jos hommaa aiotaan jatkaa lailliselta pohjalta.

Tosiaankin... Hkanime luuli, että taksiyrittäjät itse päättävät hinnoista ;)

guest7001

On aivan yhdentekevää, miksi valtiovallan määrittämää maksimihintaa haluat kutsua.

Se, että taksialaa ei olla vapautettu muuallakaan, johtuu siitä, että päätöksiä ei aina tehdä Kauppakorkeakoulusta tai Hankenilta juuri valmistuneiden lasten (uskovaisuutta lähentelevien) ideologioiden mukaan, vaan siksi, että siitä katsotaan olevan hyötyä kuluttajille ja itse toimialalle. Kuvitteletko tosiaan taksi-isännillä olevan jotain "vaikutusvaltaa" hallitukseen? Taksialaa ei olla vapautettu siksi, että Ruotsin virhettä ei haluta tehdä Suomessa.

Kun ollaan menty ideologioiden mukaan, toimialat ja voitot on lähinnä keskitetty Kokoomuksen ja Kauppakamarin intressiryhmille. Koko Euroalue on hyvä esimerkki näiden uusliberalististen nilkkien toiminnasta... kun kapitalismi, täyden sääntelyn puute rahapolitiikassa ja pohjaton ahneus eivät sitten lopulta olleetkaan niin ihqua, niin nyt hommaa yritetään parhaillaan pelastaa kommunismilla.

Kaikkiin aloihin eivät päde samat lainalaisuudet. Yhdessäkään maassa, missä ala on vapautettu, siitä ei ole seurannut mitään positiivista. Sen takia sitä ei tehdä Saksassa eikä Tanskassa. Tai esimerkiksi New Yorkissa, missä taksiala on vielä paljon Suomeakin säädellympää. Sen takia sitä ei kannata tehdä myöskään Suomessa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?

Ja mitä ihmeen tekemistä PE/LA-yön ruuhkilla on taksien kanssa? Juurihan kerroin sinulle, että Helsingin taksitiheys on Euroopan korkeimpia.

Miksi kuvittelet, että yksityisillä liikkeenharjoittajilla olisi joku kollektiivinen ja yhteiskunnallinen "vastuu" näistä ihmismassoista... samaan aikaan kun omista verorahoista maksamaasi julkista liikennettä ei kiinnosta palvella asiakkaitaan kiireisimpänä aikana? Osoita valituksesi jonoista sinne minne ne kuuluvat, eli julkiselle puolelle.

Olisiko sinusta kohtuullista, että suuronnettomuuden aikaan HYKS suljettaisiin, ja sälytettäisiin vastuu yksityisille lääkäriasemille? Näinhän käytännössä tapahtuu Stadissa joka viikonloppu. 99% koko julkisen liikenteen kalustosta seisoo varikolla suurimman kysynnän aikana. Kyseessä on joukkoliikenneongelma, ei vähimmässäkään määrin taksiongelma. Luulisi jopa idiootin ymmärtävän näin yksinkertaisen asian.

Stadissa lopetettiin PE/LA 04:00 yöjunatkin jo vuosia sitten, ilman että siitä kirjoitettiin yhtäkään artikkelia. Julkinen sektori on täällä Itä-Euroopassa täysin arvostelun ulkopuolella. Se elää omaa elämäänsä.

Ja se, että täysin dementoituneet toimittajat Iltapaskassa huutavat joka vuosi pikkujoulujen "taksiongelmaa", kertoo lähinnä vain heidän omasta aivokapasiteetistaan ja toisaalta myös journalismin tasosta Suomessa.


qwerty

Et sitten viitsinyt vastata meikäläisen kommentteihin...
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Roope Luhtala

Quote from: Goman on 20.09.2012, 17:06:49
Ja koska triidin aihe on "Kysy Edistyspuolueelta" , niin kysynkin:
Mitä aiotte tehdä ei-viljellyille pelloille ja muutamalle kymmenelle tuhannelle viljelijälle, jotka jäävät ilman tuloja. Sekä muutamalle kymmenelle tuhannelle liitännäiselinkeinojen harjoittajille, jotka myös  tippuvat tyhjän päälle. Jos teidän  ohjelmanne sellaisenaan toteutetaan.

Siteeraan Maataloustuki-mielenosoituksen kuvausta: http://www.facebook.com/events/281335048645827

"Maatalouden tuottavuus on Suomessa alhainen. Mitä enemmän Suomessa harjoitetaan alhaisen tuottavuuden elinkeinoja, sitä lähempänä Suomen elintaso on sellaisen (kehitys)maan elintasoa, missä alhaisen tuottavuuden elinkeinot, kuten maatalous ja tekstiiliteollisuus, ovat yleisiä."

Maatalouden tuottavuuden nousu tukien purkamisen seurauksena ja/tai maataloustuottajien siirtyminen muihin korkeamman tuottavuuden ammatteihin ovat siis Suomen kannalta positiivisia asioita.

Sour-One

Quote from: Roope Luhtala on 21.09.2012, 01:54:57
Quote from: Goman on 20.09.2012, 17:06:49
Ja koska triidin aihe on "Kysy Edistyspuolueelta" , niin kysynkin:
Mitä aiotte tehdä ei-viljellyille pelloille ja muutamalle kymmenelle tuhannelle viljelijälle, jotka jäävät ilman tuloja. Sekä muutamalle kymmenelle tuhannelle liitännäiselinkeinojen harjoittajille, jotka myös  tippuvat tyhjän päälle. Jos teidän  ohjelmanne sellaisenaan toteutetaan.

Siteeraan Maataloustuki-mielenosoituksen kuvausta: http://www.facebook.com/events/281335048645827

"Maatalouden tuottavuus on Suomessa alhainen. Mitä enemmän Suomessa harjoitetaan alhaisen tuottavuuden elinkeinoja, sitä lähempänä Suomen elintaso on sellaisen (kehitys)maan elintasoa, missä alhaisen tuottavuuden elinkeinot, kuten maatalous ja tekstiiliteollisuus, ovat yleisiä."

Maatalouden tuottavuuden nousu tukien purkamisen seurauksena ja/tai maataloustuottajien siirtyminen muihin korkeamman tuottavuuden ammatteihin ovat siis Suomen kannalta positiivisia asioita.

Tää asia teidän täytyy miettiä loppuun. Nyt kerrot, että maataloustuottajat siirtyisivät korkeamman tuottavuuden ammatteihin ja näinhän kävisikin (tai ehkä pikemminkin työttömiksi), koska edellinen viesti oli puhdasta haihattelua (suora lainaus): "Ilman maataloustukia ja tuontirajoituksia kotimaisen ja myös ulkomaisen ruoan hinta vastaisi todellisia tuotantokustannuksia. Tällöin kuluttajilla olisi vapaus ostaa haluamaansa ruokaa tuotantokustannuksia vastaavalla hinnalla."

Suomi kun ei mitenkään pysty vaikuttamaan ulkomaisiin maataloustukiin. Tämän varmasti ymmärtää jokainen.

Roope Luhtala

#28
Quote from: Sour-One on 21.09.2012, 06:09:05
Tää asia teidän täytyy miettiä loppuun. Nyt kerrot, että maataloustuottajat siirtyisivät korkeamman tuottavuuden ammatteihin ja näinhän kävisikin (tai ehkä pikemminkin työttömiksi), koska edellinen viesti oli puhdasta haihattelua (suora lainaus): "Ilman maataloustukia ja tuontirajoituksia kotimaisen ja myös ulkomaisen ruoan hinta vastaisi todellisia tuotantokustannuksia. Tällöin kuluttajilla olisi vapaus ostaa haluamaansa ruokaa tuotantokustannuksia vastaavalla hinnalla."

Suomi kun ei mitenkään pysty vaikuttamaan ulkomaisiin maataloustukiin. Tämän varmasti ymmärtää jokainen.

Uudessa-Seelannissa poistettiin maataloustuet käytännössä kokonaan 1980-luvulla. Seuraukset ovat olleet varsin positiiviset:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/from_our_own_correspondent/3747430.stm
http://www.nytimes.com/2007/08/02/business/worldbusiness/02farm.html

Suomen sijainti on toki ilmastollisesti vaikeampi kuin Uuden-Seelannin, mutta tukien poistaminen tuskin tarkoittaisi sitä että maatalous loppuisi kokonaan, vaan sen tuottavuus luultavasti kasvaisi aivan kuten Uudessa-Seelannissa.

mikkoellila

Quote from: sologdin on 18.09.2012, 16:50:30
- millä tavoin Edistyspuolue järjestää ruoan tuotannon sen jälkeen kun maataloustuet on poistettu?

Puolue tai valtio ei järjestä ruoantuotantoa tai muidenkaan hyödykkeiden tuotantoa.

Markkinataloudessa hyödykkeiden tuotanto tapahtuu yksityisellä sektorilla eli yrityksissä ja kotitalouksissa.
En halua Euroopan yhteiskuntien muuttuvan sellaisiksi kuin Afrikan ja Lähi-idän yhteiskunnat. En usko afrikkalaisten ja lähi-itämaalaisten käyttäytyvän Euroopassa eri tavalla kuin Afrikassa ja Lähi-idässä. Tästä syystä vastustan Afrikan ja Lähi-idän väestöjen siirtymistä Eurooppaan.