News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Mitä hommalaiset haluavat kysyä Päivi Räsäseltä liiittyen poliisiasioihin?

Started by Tomi, 14.09.2012, 20:31:33

Previous topic - Next topic

Tomi

Poliisi etsii mittavia säästöjä. Lakkautetaanko liikkuva poliisi ja heikennetäänkö keskusrikospoliisia? Minkä kannan hallitus ottaa esitykseen?

Entä miten ehkäistään perhesurmia? Voivatko viranomaiset selvittää päihdehoitoon hakeutuneen kotioloja?

Keskustelu aseista jatkuu jokaisen perhesurman ja vahinkolaukauksesta johtuvan kuoleman jälkeen. Mitä aseille pitäisi tehdä?

TV1:n Ykkösaamun vieraana lauantaina 15.9. klo 10.05 on sisäministeri Päivi Räsänen, KD. Toimittajana on Seija Rautio.

Kysymyksiä vieraalle voi esittää myös osoitteessa facebook.com/yleuutiset tai sähköpostitse [email protected]

HUOM! Ohjelmassa on ainakin otsikon mukaan tarkoitus käsitellä poliisiasioita, eli siinä ei otsikon mukaan keskustella esim. eurokriisistä tai maahanmuuttoasioista.
Toki niistä saatetaan keskustella vähän, mutta se ei ole ohjelman pääaihe.

Iloveallpeople

"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Erikjaak

Toivottavasti poliisin resursseja leikataan merkittävästi, kun näyttää olevan varaa chilinkasvattajien jahtaamiseen, kukkakauppiaitten vainoamiseen ja sienien poimintaan työaikana.
Etenkin poliisijohdossa saisi viikate heilua kunnolla. (http://i.imgur.com/a1maT.gif)

Kuosto

1. Milloin poliisin virkarikoksia aletaan tutkimaan? Poliisista tehdään vuosittain 700-800 rikosilmoitusta, joista puolet, noin 350-400 koskee virkarikoksia (ne muut ovat vapaa-ajan rattijuopumuksia, vaimon hakkaamisia yms). Virkarikoksista noin 350 - 400 jätetään tutkimatta valtakunnansyyttäjänviraston päätöksellä. Siis lähes kaikki. paria vuotuista näytösjuttua lukuunottamatta.

2. Milloin poliisit alkavat tutkimaan syyttäjien virkarikokset? Syyttäjät estävät poliisien virkarikosten tutkinnan, poliisit näiden syyttäjien rikosten tutkinnan.
Aiheesta lisää: http://www.mikkoniskasaari.fi/node/115

3. Milloin poliisi alkaa tutkimaan tavallisten kansalaisten tekemät rikosilmoitukset? Viimeisimmän Poliisibarometrin mukaan (v. 2010) vain 18 % kansalaisten tekemistä rikosilmoituksista johtaa esitutkintaan. Varmasti niistä on osa aiheettomia, mutta varmasti aiheettomia ei ole 82 %. Myös poliisin itsensä tekemistä rikosilmoituksista on iso osa aiheettomia, mutta silti niistä johtaa esitutkintaan lähes 100 %.


Marko Parkkola

Miksi poliisin saanti Tampereen Holvastiin kestää 23 minuuttia ensimmäisestä hätäpuhelusta (soitettiin kaksi kertaa), kun naapurin ukko hakkaa paskoja pihalle hänen naapurinsa emännästä? Ja kun poliisit viimein saapuivat, miksi he tulivat hi-taas-ti paikalle?

23 minuuttia on ihan normaali aika keskustasta Holvastiin, jos noudattaa nopeusrajoituksia ja liikennevaloja. Luulisin, että moisessa tilanteessa hälyytysajo on sallittua.

Kuntaliitosaspektia mukaan. Jos poliisin saanti kestää tamperelaisessa lähiössä melkein puoli tuntia, kauanko se kestääkään saada jonnekin Teiskoon. Teisko liittyi Tampereeseen 90-luvulla.

Näpyttelen ylläolevan vähän fiksummassa muodossa facebookkiin kunhan kerkeän tai muistan.

jopelius

Quote from: Marko Parkkola on 14.09.2012, 21:21:21
Miksi poliisin saanti Tampereen Holvastiin kestää 23 minuuttia ensimmäisestä hätäpuhelusta (soitettiin kaksi kertaa), kun naapurin ukko hakkaa paskoja pihalle hänen naapurinsa emännästä? Ja kun poliisit viimein saapuivat, miksi he tulivat hi-taas-ti paikalle?

Syynä lienee resurssipula. Kun on monta tappelua niin kaikkiin ei riitä poliisia tuomareiksi. Tämäkin korjautunee kun liikkuvan poliisin kavereita saadaan mukaan paikalliseen
organisaatioon.


Tomi

http://yle.fi/uutiset/rasanen_vain_poliisin_hallinnosta_karsitaan/6296309

Räsänen: Vain poliisin hallinnosta karsitaan
Sisäministeri Päivi Räsänen (kd.) puolustaa voimakkaasti poliisin hallintouudistukseen liittyvää liikkuvan poliisin lakkautusta.  Räsänen sanoi TV1:n Ykkösaamussa ettei näe lakkauttamiselle vaihtoehtoja.

Päivi Räsänen Sisäministeri Päivi Räsänen Kuva: Yle

Räsäsen mukaan uudistuksen yhteydessä on käyty läpi koko poliisihallinnon organisaatio poliisihallituksesta alkaen.

- Jos säästö kohdistetaan pelkästään hallintoon, eikä operatiiviseen toimintaan, niin ei tätä säästöä mistään muualta löydy. Liikkuvan poliisi lakkauttamisesta saatava 6,4 miljoonan euron säästö on huomattava, eikä kukaan ole esittänyt sille korvaavia säästöjä.

Räsänen korosti että uudistuksen tarkoituksena on löytää säästöjä lähinnä poliisin hallinnosta, hallinnon tukitehtävistä ja poliisipäälliköiden määrästä, ei poliisin operatiivisesta toiminnasta. Polisiin toiminta paikallistasoilla ja mm. liikennevalvontayksiköt on määrä säilyttää.

- Meillä on kaiken kaikkiaan liian raskas organisaatio. Paikallispoliisilla on omat päällikkönsä, omat tukitehtävänsä, omat tilansa ja omat kalustonsa. Siinä rinnalla meillä on liikkuvan poliisin päälliköt, tukitehtävät, tilat ja kalustot. Toiminta on kuitenkin yhteistä.

Räsäsen mukaan paikallispoliisin ja liikkuvan poliisin rinnakkaisten hallintojen yhdistämisellä vähennetään noin 240 hallinnollista tehtävää.

- Työryhmä on päässyt sellaisiin esityksiin jossa pelkästään hallintoa keventämällä saadaan noin 30 miljoonan säästöt vuoden 2016 tasolla ilman, että operatiivisen toiminnan määrä vähenee. Väitän, että yhden johdon alla liikennevalvontauudistus saattaa jopa parantaa liikennevalvonnan tasoa, Räsänen sanoi.
Hallituspuolueet erimielisiä

Hallituspuolueet ovat olleet erimielisiä säästöjen kohdennuksista. Yhteinen linja poliisiuudistuksesta on tarkoitus löytyä vielä tämän kuun aikana.

Räsäsen mukaan keskusteluja yksimielisyyden saavuttamiseksi kuitenkin tarvitaan vielä.

- Tämä ei ole mikään helppo urakka. Jollain lailla on tullut sellainen tunne että me helposti takerrumme vanhoihin jäykkiin rakenteisiin ja byrokratiaan. Yritykset keventää hallintoa ovat vaikeita ja haastavia.

- Kun tiedetään että ensi vuonnakin otetaan seitsemän miljardia euroa uutta velkaa ihmettele miksi sitä ei oteta sieltä, missä hallintoa on raskaasti, jos kerran operatiivinen toiminta pystytään turvaamaan, Räsänen vetosi Ykkösaamussa.

Tässä ohjelma:
http://areena.yle.fi/tv/1634722

Tabula Rasa

Miten turvataan syrjäalueiden asukkaiden turvallisuus, esimerkiksi lapissa jossa lähin poliisi voi olla yli tunnin matkan päässä?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

törö

^ ja täytyykö hävittää todisteet jos joutuu poliisin puutteessa suojelemaan itseään hirvikiväärin avulla?

Fiftari

Eiköhän se suurin säästö tulisi kun suoraan paateron alapuolelta lähtisi virkoja? Ja miksei vaikka itse paaterokin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

l'uomo normale

montako viikkoa eu-tukia/kuluja/veroja saadaan tuolla hurjalla 6,4 miljoonalla katettua.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

jopelius

Quote from: Dilat Laraht on 15.09.2012, 17:01:38
montako viikkoa eu-tukia/kuluja/veroja saadaan tuolla hurjalla 6,4 miljoonalla katettua.
Ehkei kannata jäädä tuijottamaan tuota yhtä 6,4 miljoonaa.

Valtion ja kuntien hallinossa on joka puolella karsittavaa. Hallinto on raskas ja suorittavan henkilöstön osuus suhteettoman pieni. Suomen valtion (siis kunnat mukaan lukien) hallintokoneisto on niin moniportainen ja raskas että samalla henkilöstömäärällä kyettäisiin hallinnoimaan ja palvelemaan asukasluvultaan kymmenkertaisesti suurempaa asukasmäärää.

- kuntien hallinto, virkamiehet ja luottamusmiehet jne
- erilaiset kuntien yhteistyö ja aluehallinnot monilla eri osa-alueilla
- kaikenlaiset väliportaan hallinnot, ELY-keskukset jne
- maakuntaliitot, aluehallintavirastot
- ministeriöt, monet muut julkishallinnon elimet, KELA, kirkkohallinto jne..
- valtioneuvosto, presidentti. oikeuslaitos jne..
- EU:n parlamentti
- EU:n komissio ja komissaarit
- Suurimat päätökset tehdään näistä huolimatta valtioiden päämiestasolla. Nämä herrat päättivät meillekin, jokaiselle suomalaiselle tuhansien eurojen edestä ylimääräistä veroa maksettavaksi.

Tässä nyt vain muistinvaraisesti hieman esimerkkejä hallintobyrokratiasta. Kaikkialla on runsain mitoin päällikoitä, yli- ja alijohtajia. Virkailijoita kymmenin jopa sadointuhansin. Ja heidän liepeillään suunnaton konsulttien lauma. Eräätkin näistä konsulteista haluavat Suomeen äärettömän kalliin (1 800 miljoona euroa) terveydenhuollon tietojärjestelmän.

Eli kyllä tuosta hallintokoneistosta löytyy muitakin päällekkäisyyksiä ja säästökohteita kuin liikkuvan poliisin uudistuksen 6,4 miljoonaa euroa.