News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-08-21 Yle aamu-tv: Somalinuorten stadi

Started by skrabb, 21.08.2012, 10:03:30

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteSomalinuorten stadi
Vuosien tutkimus- ja kirjaprojekti paljastaa, miten Suomessa asuvien somalialaisperheiden nuorimmat ovat sopeutuneet Suomeen ja etenkin miten he Helsingin kokevat. Kertomassa vapaa tutkija Helena Oikarinen-Jabai ja opiskelija Ahmed Muhamed.
http://areena.yle.fi/tv/1640296
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Jeremias

Stadi tosiaan alkaa olla somalinuorten. Ainakin mitä tuolla esikaupunkialueilla olen viime aikoina joutunut käymään, niin iltasella nuo ostarien torit ja käytävät tuntuvat kuhisevan noita heppuja. Käytös on samanlaista kun valkoisilla teinikakaroilla, mutta ulkonäöstä päätellen näistä suurin osa on kuitenkin parikymppistä ja paljon vanhempaakin porukkaa. Vähän ihmetyttää, eikö heillä todella ole iltapäivisin ja iltaisin parempaa tekemistä kun notkua metelöimässä ostareilla. En tiiä liittyikö aiheeseen kun en pysty videoita katsomaan, mutta toi otsikko herätti "hilpeyttä".
Maa on monikulttuurinen pallo. Annetaan sen olla.

Timo Rainela

Tässä oleellinen:
Suomessa syntyneet somalinuoret kokevat pääosin olevansa kotonaan Helsingissä, mutta tavalla, jolla ei välttämättä ole vielä nimeä: "Kai me ollaan jonkinlainen uusi sukupolvi suomalaisia ja itse kukin vähän kaikkea muuta".
TR: Muuten olen sitä mieltä, että naisten olemassaolo politiikassa, virkahallinnossa ja päätöksenteossa on suurin yksittäinen syy kansakuntamme yhtenäisyyden ja moraalisen, eettisen, sivistyksellisen sekä pratopalogistisen rappion ja tuhon liikkeelle panevana voimana. Joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.

nuiv-or

Kai mainitaan sharmuto, khanis, ja, öh, mikä se kolmas oli, maputo?

Jouko

Quote from: Timo Rainela on 21.08.2012, 11:02:04
Tässä oleellinen:
Suomessa syntyneet somalinuoret kokevat pääosin olevansa kotonaan Helsingissä, mutta tavalla, jolla ei välttämättä ole vielä nimeä: "Kai me ollaan jonkinlainen uusi sukupolvi suomalaisia ja itse kukin vähän kaikkea muuta".
Suomalaisuutta ei olla sitten kumminkaan valmiita tunnustamaan. Siinä sitä ollaan sen kotouttamisen kanssa.
:facepalm:
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Elcric12

No mitä kummaa, kyllä minäkin tunnistan identiteetistäni suomalaisuuden "ja vähän kaikkea muuta."

Vasarahammer

Kun kerran Oikarinen-Jabai on ollut telkkarissa, muistellaan vähän vanhoja.

HS 14.12.20008

Mustia miehiä kohtaan tunnettua irrationaalista pelkoa ja vihaa ja sen syntymekanismeja on sittemmin pohdittu ja tutkittu paljon. Yhdeksi syyksi on todettu lynkkaajien alitajuinen halu mustan miehen kehoa kohtaan.

Pryceless kirjoitus ja pryceless sitaatti.  :flowerhat:
"The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so." -Ronald Reagan

siviilitarkkailija

Muistakaa että kotouttajissaan on paljon vihervasemmistolaista sontaa ja notkuntaa edustavaa sosialipummia, joiden käsitys työnteosta on sairasta petkuttamista ja välttelyä.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...

Joker

Quote from: Vasarahammer on 21.08.2012, 11:23:01

Mustia miehiä kohtaan tunnettua irrationaalista pelkoa ja vihaa ja sen syntymekanismeja on sittemmin pohdittu ja tutkittu paljon. Yhdeksi syyksi on todettu lynkkaajien alitajuinen halu mustan miehen kehoa kohtaan.

Kukahan tässäkin tutkimuksessa on tuntenut "alitajuista halua mustan miehen kehoa kohtaan"

QuoteVapaa tutkija Helena Oikarinen-Jabai kuvaa Mun stadi-kirjassaan seitsemän somalialaissyntyisen nuoren elämää Helsingissä. Yksi näistä nuorista on 23-vuotias opiskelija Ahmed Muhamed.

...Oikarinen-Jabadabaduu...
Shaving primate Fahad Firas - Pelastakaa sotalapsi Fahad Firas

Blanc73

Mutta mitä mieltä han-stadilaiset ovat somalinuoristaTM??

QuoteHelena Oikarinen-Jabai
..vai niin. Todella objektiivista tutkimustietoa siis luvassa :roll:
"Somaleissa on korkeasti koulutettuja runsaasti mm. koneinsinöörejä, Soile Syrjäläinen on huomannut. Heidän todistuksensa on vain jäänyt Somaliaan, hän toteaa."

Erikoislääkäri ja terapeutti Pirkko Brusila: "Muslimeilla seksuaalisuuden käsite on kantasuomalaisia laajempi."

Lauri Karppi

Voiko tutkimuksen lukea jostain? Haastattelussa ei puhuttu mistään tutkimustuloksista josta syystä minulle jäi vahva tunne diibadaabasta. Mutta tutkitaan ennenkuin hutkitaan.

Ajattelija2008

Quote from: Blanc73 on 21.08.2012, 12:07:31

Kampin keskuksessa näkee joskus sekaporukoita, joissa on suomalaisrotuisia nuoria miehiä ja somaleita. Pääosin nuoret somalimiehet liikkuvat porukoissa, joissa on somaleita ja seassa arabin näköisiä nuoria miehiä. Turvapaikanhakijat siis ovat eriytyneet omiin porukoihinsa, ghettoutuminen etenee. Muita neekerimiehiä ei näissä porukoissa näy, vaan muut neekerit liikkuvat joko yksin tai pareissa.

Nyt kun ramadan on päättynyt, taidan toteuttaa "ulkomaanmatkan" Itikseen katsomaan, miltä siellä näyttää.

Leijona78

Quote from: Jeremias on 21.08.2012, 10:58:03
Stadi tosiaan alkaa olla somalinuorten.

Ja tietyt lähiöt Espoossa, Vantaalla, Turussa jne.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

CaptainNuiva

Quote from: Vasarahammer on 21.08.2012, 11:23:01
Kun kerran Oikarinen-Jabai on ollut telkkarissa, muistellaan vähän vanhoja.

HS 14.12.20008

Tämä on kyllä klassikko, siitä ei pääse yli eikä ympäri!
Tässä samalla täytyy ihmetellä että kuka tämmöistä tutkimuksista maksaa...No Suomen valtio tietenkin.
Milloinhan saataisiin tännekkin sellainen käytäntö että jos tilattu tutkimus on selkeästi sitä itseään niin siitä ei makseta ja jo maksetut palkkiot/apurahat perittäisiin takaisin?
Vai saadaanko vastaavista "tutkimuksista" nauttia loppumattomiin, ihan ilman minkäänlaista vastuuta "Tutkijan" suunnalta?

Sinälläänhän tuo teksti kyllä kätkee ovelan ansan:
Lynkkaajan alitajuinen halu kehoa kohtaan....Tuossa kohden kun joku kieltää että "En taatusti tunne alitajuista halua" niin seuraavassa "tutkimuksessa" todetaan että moni kielsi alitajuisen halun mutta myönsivät olevansa tummien lynkkaajia ja näin rasismin nähdään kasvavan ja saavan entistäkin raaempia muotoja.

Minäkin tein tuossa juuri tutkimuksen ja ihan ilman apurahaa.
Tutkimus käsitteli tutkijoiden perverssioiden kustannuksia yhteiskunnalle ja erityisen kalliina perverssiona esille nousi esiin sellaisten tutkijoiden fantasiat joissa mielihyvää haetaan kiduttamisen ja tappamisen kautta.

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

nuiv-or

Quote from: Ulkopuolinen on 21.08.2012, 12:50:23
Quote from: Junes Lokka on 21.08.2012, 11:07:43

Suomenna.

2011-01-29 HU: Vuosaaren somalit luovat uutta slangia

Quote- Olemme odottaneet, että varsinkin Vuosaaressa ja Puotilassa somalien ja venäläisten sanasto alkaa vaikuttaa slangiin, Paunonen sanoo.

Toistaiseksi tiedossa on kolme somalinkielistä, slangiin tullutta sanaa. Ne ovat khanis eli homo, shuluk eli läski tai lihava ihminen ja sharmuto eli huora.

Shuluk, ei maputo.

Leijona78

Quote from: Junes Lokka on 21.08.2012, 13:59:38

Suomenna.

Quote- Olemme odottaneet, että varsinkin Vuosaaressa ja Puotilassa somalien ja venäläisten sanasto alkaa vaikuttaa slangiin, Paunonen sanoo.

Toistaiseksi tiedossa on kolme somalinkielistä, slangiin tullutta sanaa. Ne ovat khanis eli homo, shuluk eli läski tai lihava ihminen ja sharmuto eli huora.

Shuluk, ei maputo.

Hmm. Missäköhän tilanteissa somput puhuvat sharmutoista ja mitenköhän khanis Jani Toivola suhtautuu siihen että somalit (oletettavasti) heidän uskontonsa ja kulttuurinsa perusteella puhuvat keskenään melko, hm, kriittisesti khaniksista, rotuun tai ihonväriin katsomatta?

Muutenkin väitän, ilman sisäpiiritietoa, että somalit puhuvat keskenään melko paljon esimerkiksi sharmutoista, eivätkä tuolloin viittaa niihin naisiin jotka esimerkiksi myyvät itseään rahasta vaan ihan tavallisiin Suomalaisiin naisiin noin yleisestikin ja myös heidän omiin kanssasisariinsa, mikäli kanssasisaret ovat erehtyneet a) pukeutumaan länsimaalaisesti tai b) puhumaan suomalaisen miehen kanssa. Pahin on tietenkin kohtien a) ja b) yhdistelmä, varsinkin jos heillä on uskoa/luuloa/tietoa siitä, että kohdassa b) ollaan menty puhetta pidemmälle.
"Jokainen ihminen jolla on järkeä päässä on jollain tapaa maahanmuuttokriittinen. Eihän kukaan halua avata niitä rajoja kaikille missään tapauksessa" -Umayya Abu-Hanna

"Liberaalin demokratian olisi uskallettava vetää rajat omalle suvaitsevaisuudelleen" - Markku Jokisipilä

Mikko pa

saiskos tuota selville jostain kuinka paljon tämä tutkimus on  meille maksanut,ja minkä tahon kautta rahat ovat kiertäneet?
Suomen sotilaallinen puolustaminen
Sotilaalliseen puolustukseen kuuluvat:
maa-alueen, vesialueen ja ilmatilan valvominen sekä alueellisen koskemattomuuden turvaaminen
kansan elinmahdollisuuksien, perusoikeuksien ja valtiojohdon toimintavapauden turvaaminen ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen

Erik Herrmann

Quote from: Joker on 21.08.2012, 11:27:21

Kukahan tässäkin tutkimuksessa on tuntenut "alitajuista halua mustan miehen kehoa kohtaan"

QuoteVapaa tutkija Helena Oikarinen-Jabai kuvaa Mun stadi-kirjassaan seitsemän somalialaissyntyisen nuoren elämää Helsingissä. Yksi näistä nuorista on 23-vuotias opiskelija Ahmed Muhamed.

"tutkimuksessa" mukana siis 7 nuorta somalimiestä...

eikä tämä mikään tutkimus ole. kun haastatellaan 7 tyyppiä niin lopputulos ei välttämättä kerro mitään somalinuorista ryhmänä.

Quote from: Mikko pa on 21.08.2012, 16:36:19
saiskos tuota selville jostain kuinka paljon tämä tutkimus on  meille maksanut,ja minkä tahon kautta rahat ovat kiertäneet?

kerrotaan siinä jutussa. spr mainitaan ja muutama muu kukkahattulafka. ei jäänyt mieleen. ja mitä väliä sillä olisi? verorahoja joka tapauksessa.
"The truth is that the liberal (multicultural) position on Islam is racist. If a predominantly white community behaved this way — the Left would effortlessly perceive the depth of the problem." -Sam Harris

Iloveallpeople

QuoteSomalialaissyntyiset nuoret kärsivät rasismista

Vapaa tutkija Helena Oikarinen-Jabai kuvaa Mun stadi-kirjassaan seitsemän somalialaissyntyisen nuoren elämää Helsingissä. Yksi näistä nuorista on 23-vuotias opiskelija Ahmed Muhamed. Hän kiersi kuvaamassa kaupunkia ja haastatteli samalla muita nuoria.

- Itse asiassa minulla on hyviä kokemuksia tästä projektista. Sen myötä olen oppinut ymmärtämään itseäni paremmin ja sitä, kuinka koen asioita, Muhamed kertoo Ylen aamu-tv:n haastattelussa.

Muhamed on saapunut Suomeen yhdeksänvuotiaana. Hän kertoo pyrkineensä sopeutumaan Suomeen mahdollisimman hyvin. Hän on käynyt koulua, tehnyt töitä, käynyt armeijan ja opiskelee tällä hetkellä.

- Ensimmäisen kerran, kun tulin Helsinkiin, minulla oli eksynyt olo, kun en vielä tuntenut kaupunkia. Nyt tilanne on toisin, ja Helsingistä on tullut minulle koti. Sopeuduin tänne melko nopeasti. Koitin olla sosiaalinen, ja nykyisin minulla on paljon kavereita.

- Vanhemmille sopeutuminen on vaikeampaa, koska he ovat asuneet kauemmin muualla. Nuorempana oppii esimerkiksi suomen kielen helpommin, Muhamed toteaa.

Rasistinen huutelu loukkaa

Muhamed kertoo kohdanneensa rasismia Helsingissä. Hänen mukaansa rasismi ilmenee usein esimerkiksi ihon väriin kohdistuvana huuteluna.

- Yleensä toinen osapuoli on humalassa. Se liittyy siihen, että ihmiset eivät tunne minua ja ovat ennakkoluuloisia. Jos he ovat vaikka lukeneet lehdestä jotain, se saattaa yleensä lähteä siitä.

- Se ei enää tunnu miltään. Kyllä se joskus ärsytti, kun yritti tehdä kaikkea niin kuin kaikki muutkin, jotta sopeutuisi ja silti joutui kärsimään. Se oli aika loukkaavaa, mutta kyllä sitä nyt on jotenkin oppinut elämään sen kanssa. Ei sitä pidä ottaa itseensä.

Suomessa asuvien somalialaisten lisääntynyttä matkailua Somaliaan Muhamed on seurannut positiivisin mielin ja haaveilee itsekin pääsevänsä vielä käymään synnyinmaassaan.

- Odotan, että pääsen näkemään sukulaisia ja että vanhat tutut paikat palauttaisivat muistoja mieleen.

YLE
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

Lemmy

Quoteja sharmuto eli huora.
Aijaa... sharmuta taitaa kyl olla arabiaa, taitaa olla yleiset sanat levinneet eri kieliin...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Ernst

Quote from: Blanc73 on 21.08.2012, 12:07:31

Sitä ei kysytä!
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Marko M

Suomalaisen mielipiteellä ei ole mitään väliä koska maksamme velkaa.

http://www.youtube.com/watch?v=ojv56pp1kMk

Ernst

En pidä juurikaan rikkautena sitä, että jokin alakulttuurimme kehittää arabian huora-sanasta slangiversion. Nimittäin huoran synonyymeja on jo riittävästi.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

foobar

Oikarinen-Jabai, Aalto-yliopiston suurin mutta kansainvälisessä mielessä onneksi piiloteltu/tuntematon rationaalisen ajattelun haluttomuuden häpeäpilkku. Vai onko se vihdoin löytänyt itsensä johonkin aitoon punayliopistoon?
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

nuiv-or

Quote from: M on 21.08.2012, 17:42:37
En pidä juurikaan rikkautena sitä, että jokin alakulttuurimme kehittää arabian huora-sanasta slangiversion. Nimittäin huoran synonyymeja on jo riittävästi.

Mitäs 30-luvun kaikuja kuulenkaan. Kolme uutta slangisanaa l. lainasanoja parissakymmenessä vuodessa. Hintakin on ollut kohtuullinen tälle triplainnovaatiolle.

Huorittelevathan suomalaisetkin.

Haastateltu nuorukainen kuitenkin vaikuttaa ihan fiksulta:

Quote- Se ei enää tunnu miltään. Kyllä se joskus ärsytti, kun yritti tehdä kaikkea niin kuin kaikki muutkin, jotta sopeutuisi ja silti joutui kärsimään. Se oli aika loukkaavaa, mutta kyllä sitä nyt on jotenkin oppinut elämään sen kanssa. Ei sitä pidä ottaa itseensä.

Kaverin kannattaisi ehkä vastata huutelijoille, että yrittää parhaansa. Ehkä jonkin sortin näkyvä hihamerkki voisi myös auttaa asiaan.

En ole katsonut aamu-tv:tä, joten en tiedä, kuinka hyvin haastattelu vastaa todellisuutta.

Nikopol

Quote from: Junes Lokka on 21.08.2012, 13:59:38

Suomenna.

Shuluk, ei maputo.

Menen valalle että näitä todellakin käytetään. Opettavat myös toinen toisilleen, joten sanat sopivat eestipojan tai venäläisenkin suuhun.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nikopol

Quote from: Lemmy on 21.08.2012, 17:34:37
Quoteja sharmuto eli huora.
Aijaa... sharmuta taitaa kyl olla arabiaa, taitaa olla yleiset sanat levinneet eri kieliin...

Turkista swahiliin, arabian sanat ovat osa monia muita kieliä. Swahilin kitabu -> arabian kitab (kirja tai koraani); turkin merhaba -> arabian marhaba, etc. Monia kieliä on myös kirjoitettu arabialaisin kirjaimin, ainakin turkkia ennen ja yhtä kurdin varianttia.

Jou matafaka, minun Suomeni on kielipuolinen.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Leso

Quote from: Erik Herrmann on 21.08.2012, 17:11:48
"tutkimuksessa" mukana siis 7 nuorta somalimiestä...

eikä tämä mikään tutkimus ole. kun haastatellaan 7 tyyppiä niin lopputulos ei välttämättä kerro mitään somalinuorista ryhmänä.

Kannattaa katsoa toi linkki.
Sieltä selviää, että Hellulle monivuotinen projekti oli "hyvin antoisa" ja varsinkan "haastava", ja että se on suoritettu, no, tavallaan viikonloppukursseina, jolloin Hellu on ottanut nuorten somalimiesten keskinäiset haastattelut ja Ahmedin kuvaaman materiaalin ja katsonut, mikä niissä olisi olennaisinta. Tietysti poikien kanssa kanssa.
Haasteellisuus syntyi siitä, ettei Hellu ollut antanut mitään varsinaista tehtävänantoa. Eipä siis ihme, että sopivan materiaalin löytymiseen meni vuosia.

Ahmedista muistetaan mainita, että hän on paitsi opiskelija myös työssä käyvä. Missä töissä, se ei selvinnyt minulle.
Ahmedille kameran kanssa kulkeminen "avasi silmiä näkemään uusia asioita" ja sen kanssa "pääsi tosi lähelle".

Yo. korvakuulolta referoituna.
En ole läpyskäänkäänteokseenkaan tutustunut, joten mitäpäs minä sanomaan.

Aijuu, se loppuvaiheen eli kustantamisen rahoitus oli kiven alla, mutta apuun tulivat Siirtolaisinstituutti, Punainen Risti ja Rauhankasvatusinstituutti.
Päärahoittajana on ollut Taiteen keskustoimikunta.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Tomi

Quote from: Iloveallpeople on 21.08.2012, 17:20:50
QuoteSomalialaissyntyiset nuoret kärsivät rasismista

Vapaa tutkija Helena Oikarinen-Jabai kuvaa Mun stadi-kirjassaan seitsemän somalialaissyntyisen nuoren elämää Helsingissä. Yksi näistä nuorista on 23-vuotias opiskelija Ahmed Muhamed. Hän kiersi kuvaamassa kaupunkia ja haastatteli samalla muita nuoria.

- Itse asiassa minulla on hyviä kokemuksia tästä projektista. Sen myötä olen oppinut ymmärtämään itseäni paremmin ja sitä, kuinka koen asioita, Muhamed kertoo Ylen aamu-tv:n haastattelussa.

Muhamed on saapunut Suomeen yhdeksänvuotiaana. Hän kertoo pyrkineensä sopeutumaan Suomeen mahdollisimman hyvin. Hän on käynyt koulua, tehnyt töitä, käynyt armeijan ja opiskelee tällä hetkellä.

- Ensimmäisen kerran, kun tulin Helsinkiin, minulla oli eksynyt olo, kun en vielä tuntenut kaupunkia. Nyt tilanne on toisin, ja Helsingistä on tullut minulle koti. Sopeuduin tänne melko nopeasti. Koitin olla sosiaalinen, ja nykyisin minulla on paljon kavereita.

- Vanhemmille sopeutuminen on vaikeampaa, koska he ovat asuneet kauemmin muualla. Nuorempana oppii esimerkiksi suomen kielen helpommin, Muhamed toteaa.

Rasistinen huutelu loukkaa

Muhamed kertoo kohdanneensa rasismia Helsingissä. Hänen mukaansa rasismi ilmenee usein esimerkiksi ihon väriin kohdistuvana huuteluna.

- Yleensä toinen osapuoli on humalassa. Se liittyy siihen, että ihmiset eivät tunne minua ja ovat ennakkoluuloisia. Jos he ovat vaikka lukeneet lehdestä jotain, se saattaa yleensä lähteä siitä.

- Se ei enää tunnu miltään. Kyllä se joskus ärsytti, kun yritti tehdä kaikkea niin kuin kaikki muutkin, jotta sopeutuisi ja silti joutui kärsimään. Se oli aika loukkaavaa, mutta kyllä sitä nyt on jotenkin oppinut elämään sen kanssa. Ei sitä pidä ottaa itseensä.

Suomessa asuvien somalialaisten lisääntynyttä matkailua Somaliaan Muhamed on seurannut positiivisin mielin ja haaveilee itsekin pääsevänsä vielä käymään synnyinmaassaan.

- Odotan, että pääsen näkemään sukulaisia ja että vanhat tutut paikat palauttaisivat muistoja mieleen.

YLE
http://www.facebook.com/helena.oikarinenjabai

foobar

Onneksi ilmeistä ei sentään sanottu: Suomalaiset nuoret eivät *voi* kärsiä rasismista, koska se suuntautuu määritelmällisesti suomalaisista "kauneuskilpailun" voittaneisiin vähemmistöihin päin.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

qwerty

Tää oli kuin Velipuolikuun sketsi  :D

Öööö, mikä tutkimuksessa yllätti... öö toiseuttaminen... öö liksa oli yllättävän hyvä... bussissa huudellaan... kännissä huutelevat, ku ihmisil o ennakkoluuloi... Kuinka loukkaannut?

Painuppa vaikka Somali Somaliaan  ;)

HAHAHAHA YLE kertoi kuinka somalit sitä ja tätä... absoluuttisena TOTUUTENA. Ei vittu :facepalm:
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

foobar

Quote from: qwerty on 21.08.2012, 21:56:55
HAHAHAHA YLE kertoi kuinka somalit sitä ja tätä... absoluuttisena TOTUUTENA. Ei vittu :facepalm:

Kuten tunnettua, somalit ovat sellaisia (ikuisia) lapsukaisia... nekään ei tiettyä ikää ennen osaa tarkoitushakuisesti valehdella tai vedättää. Suomalaiset on heti ulosputkahduksesta kieroja valehtelevia rasisteja, joten totuus kannattanee kysyä somaleilta. Vaikka niillä oliskin omia intressejä, ne on niin lutusia...

qwerty

Tyyppi on syntynyt SUOMESSA.

Millä perusteella hän voi olla mitään muuta kuin SUOMALAINEN?

"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

nuiv-or

Quote from: qwerty on 21.08.2012, 22:01:10
Tyyppi on syntynyt SUOMESSA.

?

Muhamed on saapunut Suomeen yhdeksänvuotiaana.

qwerty

Quote from: Junes Lokka on 21.08.2012, 22:05:56
Muhamed on saapunut Suomeen yhdeksänvuotiaana.

Oops. Tyyppi on KASVANUT suomessa, suomalaiseen kulttuuriin. Toivottavasti. Vai onko tää näitä ikuisesti suosittavia Muhammedeja?

edit: Aikamoinen porukka niitä otetaan http://www.youtube.com/watch?v=TVHUMH9liA4

Arvoton

Ja kun muuta konkreettista rasismia ei siis enää millään löydy kuin se "huutelu". Mulle on huudeltu ja vittuiltu yli 40 vuotta, mutta mun on ollut pakko kestää ja sanoa jotain huumorilla takaisin, jos tilanne sallii.

Velipuolikuun sketsi tosiaan toimii. Vaikka somalipoika toistelee, että hänellä on ihan normaalisti kantaväestöön kuuluvia kavereita.

Musta tuntuu, että toimittajilla ja muilla humanisteilla ei edes ole yhtään ystävää. Jopa kumppanikin on vain jonkunlainen  liittolainen, eikä siis läheinen.

Ja joku 6-kymppinen 30 vuotta vinkkua vetänyt tukkansa punannut treenaamaton muija taas telkussa YLEssä. Toissa viikolla vastaava oli monta kertaa aamu-tv:ssä.

Aallokko

Voi Stadi parkaa! Meillä oli upea kaupunki, jonka pienten hörhöpiirien lanseeraama yhteiskuntakokeilu sysäsi kaltevalle, kurimukseen johtavalle pinnalle. Satojen tuhansien ihmisten kotiseutua käytettiin surutta oman idealismin leikkipaikkana. Nyt yhä useammalla kanta-asukkaalla on mielessä vain yksi suunta: "pois". Kylmäävää ajatella kaupungin tulevaisuutta.

Leijona78

Quote from: Aallokko on 22.08.2012, 08:32:06
Voi Stadi parkaa! Meillä oli upea kaupunki, jonka pienten hörhöpiirien lanseeraama yhteiskuntakokeilu sysäsi kaltevalle, kurimukseen johtavalle pinnalle. Satojen tuhansien ihmisten kotiseutua käytettiin surutta oman idealismin leikkipaikkana. Nyt yhä useammalla kanta-asukkaalla on mielessä vain yksi suunta: "pois". Kylmäävää ajatella kaupungin tulevaisuutta.

Tosin tämä hörhöpiiri on asukkaiden itse kunnallisvaaleissa sinne valitsema. Muuten täysin samaa mieltä kanssasi.

Elemosina

Tuo haastateltu Ahmed Muhamed vaikuttaa kyllä fiksulta tyypiltä, eikä edes itse heiluttele rasisti-korttia.
Sinänsä on valittu kyllä positiivinen tapaus tv-yleisölle esiteltäväksi. Valitettavasti luulen että Ahmed on vähemmistönä omassa porukassaan ja että moni muu somalinuori ei omaa moista reipasta asennetta kuin hän.
QuoteMuhamed on saapunut Suomeen yhdeksänvuotiaana. Hän kertoo pyrkineensä sopeutumaan Suomeen mahdollisimman hyvin. Hän on käynyt koulua, tehnyt töitä, käynyt armeijan ja opiskelee tällä hetkellä.
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki tuosta boldatusta. Siitä saisivat ottaa muutkin somalit ja muutkin pelkkiä ongelmia/rasismia Suomessa kokevat ulkomaalaisryhmät oppia.

Eli mikä kuva taas välittyy muualle Suomeen: siellä ne rasistit Helsingissä moisia (aidosti) mukavia poikia kiusaa ja ahdistelee. Ja jos kirjaa varten haastateltu otos on tosiaan ollut seitsemän henkilöä niin siitä ei kyllä mitään johtopäätöksiä voi tehdä. Tämä tietenkin unohtuu nyt kun Yle on antoisasti taas asian tapetille nostanut.

Eikö olisi enemmänkin objektiivisen tutkimuksen paikka selvittää miksi somalit kohtaavat omasta mielestään enimmäkseen ongelmia ja eniten rasismia Suomessa asuvista ulkomaalaisryhmistä. Mitä kertoisivat elämästään hyvin työllistyneet kenialaiset, eikö olisi hyvä tehdä vertaileva tutkimus kenialaisten ja somalien kohtaamista ongelmista Suomessa ja miksi kenialaiset työllistyvät jopa paremmin kuin kantaväestö? Toki somaleja on enemmän Suomessa kuin kenialaisia. Kun suomalaiset on leimattu jo rasisteiksi niin samoja ongelmia luulisi kenialaistenkin kohtaavan kuin somalien. Eli miksi kenialaiset menestyvät Suomessa?

QuoteTilaston kärjessä ovat kenialaiset, joista työllistyneitä on 67,7 prosenttia. Alankomaalaisista Suomessa tekee töitä 60,2 prosenttia ja nigerialaisista 59,4 prosenttia. Vastaavasti suomalaisia on työelämässä 47,7 prosenttia.
...
Tilastossa on syytä ottaa huomioon, että eri ikäiset ryhmät työllistyvät eri tavalla. Suomessa asuvista kenialaisista ja nigerialaisista suurin osa vuonna 2009 oli työiän keskivaiheessa, noin 20-39-vuotiaita.

Toisaalta iän merkitystä ei kannata liioitella. Esimerkiksi irakilaisista työttömiä on lähes 21,9 prosenttia, vaikka valtaosa maassa asuvista on työikäisiä. Marokkolaisista ilman työtä on 19,9 prosenttia ja afganistanilaisista 18,4 prosenttia.

Suomessa asuvista ruotsalaisista yli 40 prosenttia kuului työvoiman ulkopuolella oleviin, pääasiassa eläkeläisiin.
...
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/tutkimus-kenialaiset-tekevat-eniten-toita-suomessa
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

Khalifatta

QuoteEikö olisi enemmänkin objektiivisen tutkimuksen paikka selvittää miksi somalit kohtaavat omasta mielestään enimmäkseen ongelmia ja eniten rasismia Suomessa asuvista ulkomaalaisryhmistä

No, tuota porukkaa ja tuon porukan kanssa päälle 10 vuotta tekemisissä olleena muutama havainto:
- kyvyttömyyttä nähdä ja etenkin myöntää omassa toiminnassa virheitä ---> muiden syyllistämishalu
- röyhkeä käyttäytyminen
- pyrkii näkemään joka ainoassa asiassa rassissmusta (johtuen varmaan edellä mainituista seikoista)
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Leijona78

Quote from: Khalifatta on 22.08.2012, 11:31:51
QuoteEikö olisi enemmänkin objektiivisen tutkimuksen paikka selvittää miksi somalit kohtaavat omasta mielestään enimmäkseen ongelmia ja eniten rasismia Suomessa asuvista ulkomaalaisryhmistä

No, tuota porukkaa ja tuon porukan kanssa päälle 10 vuotta tekemisissä olleena muutama havainto:
- kyvyttömyyttä nähdä ja etenkin myöntää omassa toiminnassa virheitä ---> muiden syyllistämishalu
- röyhkeä käyttäytyminen
- pyrkii näkemään joka ainoassa asiassa rassissmusta (johtuen varmaan edellä mainituista seikoista)

Boldattu kohta on ainakin omalla kohdallani yksi olennaisimmista asioista joka olivat aikanaan omiaan aiheuttamaan negatiivista näkemystä nimenomaan somalialaisia maahanmuuttajia kohtaan eikä tuo tunne ole omalla kohdallani ainakaan vähentynyt vuosien aikana.

Khalifatta

Quote from: Leijona78 on 22.08.2012, 11:54:00

- röyhkeä käyttäytyminen

Boldattu kohta on ainakin omalla kohdallani yksi olennaisimmista asioista joka olivat aikanaan omiaan aiheuttamaan negatiivista
näkemystä nimenomaan somalialaisia maahanmuuttajia kohtaan eikä tuo tunne ole omalla kohdallani ainakaan vähentynyt vuosien aikana.

Se on kyllä silmiinpistävin ominaisuus. Liekö geneettinen erityispiirre...?
"Toisista kulttuureista tulevat tutustuvat prinsessoihimme. Tähän myös heillä on oikeus." - Rikoskomisario J. Kiiskinen

Elemosina

Hieman OT, mutta:
Jos tutkijat oikeasti haluaisivat tutkia somalitaustaisten ylitsepääsemättömiltä vaikuttavia ongelmia (ja parantaa kenties tilannetta) Suomessa niin silloin pitäisi nimenomaan tutkia miksi joku toinen oletettavasti samat ongelmat kohdannut/kohtaava ryhmä on sitten menestynyt paremmin. Eikä aina todeta suoralta kädeltä että ongelmien syy aina pääsääntöisesti rasismissa. En väitä etteikö rasismia olisi ja etteivätkö he sitä ole kohdanneet Suomessa, mutta väitän myös että osa heidän rasismiksi väittämistään ei varmasti ole rasismia.

Oikea tutkija jos haluaisi auttaa asiaa, tutkisi objektiivisesti että miksi kenialaiset/nigerialaiset ovat työllistyneet noin hyvin ja miksi somalit eivät. Mitä kenialaiset/nigerialaiset ovat tehneet ilmeisesti paremmin kun ovat työtä löytäneet noinkin hyvin. Kannattaisi tutkia toista menestynyttä afrikkalaista alkuperää olevaa ryhmää ja tehdä johtopäätöksiä siitä.

Totuus lienee että tuota ei oikeasti kaiketi haluta tehdä vaan raivoava rasismi on nykytrendin mukaan syypää kaikkeen kaikilla elämänalueilla jos joku ulkomaalaistaustainen ei menesty Suomessa. Loppupäätelmä kaikkeen siis raivoava rasismi. Tälläkö muka sitten autetaan yhtään ketään menestymään paremmin.
Väliinputoajiksi jäävät taas ne kunnolliset ulkomaalaistaustaiset, joilla olisi aitoa tahtoa pärjätä ja sopeutua. He siis jäävät suvaitsevaisten rasismikiihkon uhreiksi kun kaikista tuuteista tulee tutkimustuloksena aina suomalaisten rasismi. Jotkut kunnolliset maahanmuuttajat lähtevät vaikka jo maasta pois pelätessään suomalaisten harjoittamaa kammottavaa rasismia. Että kiitos vaan älyttömistä, pelkästään omaa hyysäystarkoitusperää pönkittävistä tutkimuksista, joita "tuloksista" kiitollinen media sokeassa omahyvyydessään julkaisee ja levittää faktatietona.
Avoimilla rajoilla tuhottiin avoin yhteiskunta
EU-turistien CV http://hommaforum.org/index.php/topic,6906.msg1324730.html#msg1324730

skrabb

Quote from: Khalifatta on 22.08.2012, 12:30:00
Quote from: Leijona78 on 22.08.2012, 11:54:00

- röyhkeä käyttäytyminen

Boldattu kohta on ainakin omalla kohdallani yksi olennaisimmista asioista joka olivat aikanaan omiaan aiheuttamaan negatiivista
näkemystä nimenomaan somalialaisia maahanmuuttajia kohtaan eikä tuo tunne ole omalla kohdallani ainakaan vähentynyt vuosien aikana.

Se on kyllä silmiinpistävin ominaisuus. Liekö geneettinen erityispiirre...?

Sama silmiinpistävä ominaisuus on jo vuosisatoja "ilonamme" olleella sakilla!
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.