News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Ennätysmäärä alle 30-vuotiaita sairaseläkkeelle

Started by Sivusta seuraaja, 11.08.2012, 11:09:47

Previous topic - Next topic

Alkuasukas

Quote from: Asta Tuominen on 11.08.2012, 21:11:41
Näinä aikoina työnantajilla on valtava tarjonta avoimiin paikkoihin. Nuorta, vastavalmistunutta ei palkata, koska häneltä puuttuu työkokemusta.
Sitten pitää hankkia jotain mitä työnantaja haluaa. Tai laskea hintaa. Tekee vaikka koeajan ilmaiseksi. Tai menee mäkkiin/siivoamaan/r-kiskalle tms. Suurimmissa kaupungeissa ei tarvitse kärsiä työttömyydestä, maakunnissa ehkä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Emo

Quote from: Asta Tuominen on 11.08.2012, 21:18:44

Nauratti tuo teiniviiksi kmruuskan viestissä, kun mietin itseäni teiniviiksenä.  ;D

Samoin nauratti minua, varsinainen teiniviiksi täälläkin...  :D

Meillä on työvoimapula. Omat nuoret sairaseläkkeellä, työttömiä satoja tuhansia, ja ulkomaalaisia tuodaan eläkeläisiksi ja kortistoon.

AstaTTT

Quote from: Alkuasukas on 11.08.2012, 21:20:42
Sitten pitää hankkia jotain mitä työnantaja haluaa. Tai laskea hintaa. Tekee vaikka koeajan ilmaiseksi. Tai menee mäkkiin/siivoamaan/r-kiskalle tms. Suurimmissa kaupungeissa ei tarvitse kärsiä työttömyydestä, maakunnissa ehkä.

Oletan, ettet ole kokenut työttömyyttä.  :)

Tämä ihan hyvällä, eikä minkäänlaisena irvailuna. Hain reilun vuoden työttömyysaikanani ihan mitä vaan keksin: omaa kokemusta vastaaviin ja niitä sivuaviin hommiin ja siinä sivussa Hesburgerille, mäkkärille, siivoushommiin, tiskaajahommiin, ihan kaikkeen. Lopulta pääsin siivoojaksi ja olin ikionnellinen siitä, että pääsen neljän seinän sisältä pois.

Meillä käy muuten opiskelijoita ja vastavalmistuneita siivoojina. Heinäkuussa kaksi keväällä yo-lakin saanutta irtisanoi kesken kesätyön itsensä, koska työ oli liian raskasta. Toinen soitti kesken työpäivän esimiehellemme ja itkun kanssa sanoi lopettavansa, koska ei jaksa enää. Hän oli imuroimassa teatterin suuren näyttämön katsomoa, kun sinni loppui. Me, paikan normisiivoojat, imuroimme tuon tilan näytäntöaikana kahdesti päivässä. Ja vastaamme noin 10000 muun neliön puhtaudesta. Meitä on kaksi.  :)

Toisaalta parhaat keikkasiivoojamme ovat joko yliopisto-opiskelijoita tai vastavalmistuneita kandeja, jotka eivät saa muuta työtä, mutta eivät halua kortistoon. Heillä on jotenkin sisäsyntyinen selkäranka, joka saa heidät tekemään työn - oli se mitä vaan - parhaalla mahdollisella tuloksella.

Ehkä se jonkinlainen "palo" puuttuu monilta nykyajan nuorilta. On totuttu helppoon ja kun realismi iskee, tulee jonkinlainen suojapaniikkireaktio. En tiedä. Mutta sen tiedän, että monet nykynuoret eivät ole valmiita elämään realismissa ja sen takia heidät pitäisi jotenkin ottaa/kantaa/kiskoa siihen mukaan - heidän voimavarojaan kunnioittaen.

Siltikin, alle kolmekymppisen siirtäminen eläkkeelle on väärin, koska elämä on kuitenkin vasta alussa.

Crommower

Quote from: Alkuasukas on 11.08.2012, 21:20:42
Quote from: Asta Tuominen on 11.08.2012, 21:11:41
Näinä aikoina työnantajilla on valtava tarjonta avoimiin paikkoihin. Nuorta, vastavalmistunutta ei palkata, koska häneltä puuttuu työkokemusta.
Ainakin täällä oulussa nuoren on pirun hankala saada mitään töitä. Joka paikkaan pitäisi olla vähintään vuoden työkokemus, mutta millä sitä työkokemusta saa kun ei meinaa saada kirveelläkään sitä ensimmäistä työpaikkaa? Ja kun työttömänä joutuu kituuttaan niin säästöjä ei kerry, tai jos kertyy niin puhutaan muutamista kymmenistä euroista kuukaudessa. Ilman muutaman tuhannen euron säästöjä on taas mahdotonta tarjoutua työskentelemään muutaman kuukauden koeaikaa ilmaiseksi/marginaalisella palkalla, varsinkin kun siinä on iso mahdollisuus menettää rahansa, jos työnantaja päättääkin lopettaa työsuhteen koeajalla tai heti sen loputtua.

Muutamia kuukausia työttömänä ei ole paha olla, kun jaksaa uskoa työpaikan saamiseen ja menestymiseen, mutta sitten kun vuosia kuluu ja olet yhä työtön alkaa menettämään uskonsa itseensä työmarkkinoilla. Aina kun käyt työkkärissä tapaamisissa saat kuulla kuinka hommia on tarjolla niin perkeleesti, että oksat pois. Loppuen lopuksi kovimmat duunit ovat tasoa työkkärin 9e päivä-hommat. Ole siinä sitten tyytyäinen kun työkaverit tahtoaa rahaa 2-3 kertaa enemmän kuin itse ja työnantaja vihjailee, että jos tää sujuu hyvin niin voitais sitten palkata sinut samoihin hommiin kun olet jo tuttu talossa. Ja paskat, kävikin ilmi, että siihen jopiin oli hommattu uusi 9e harjoittelija.

Elä tässä sitten vuosikausia tällä tavalla. Sitä kummasti alkaa muuttumaan kyyniseksi ja menettämään uskonsa parempaan tulevaisuuteen. Ja sitten perhanan vakituisissa töissä olevat sukulaiset ihmettelee ja katsoo halveksien kun et ole menny töihin ja hommannu omaa taloa, autoa, koiraa ja kesämökkiä. ==> syynä on luonnollisesti laiskuus tai olet muuten vaan kummallinen friikki kun et saa töitä (kun meillä muilla on).

Sitten vielä saat lukea ja kuunnella uutisista kuinka taas se pirun iänikuinen työvoimapula on ihan muutaman vuoden päässä, jolloin revitään jokanen työtön ja hamsteria suurempi elukka töihin.  :facepalm: Samalla pieninä ilmoitusasia tyyppisinä uutisina sitten sanotaan, että se ja se on taas potkimassa väkeä tuhansittain kortistoon työvoimareserviksi.

Tää iänikuinen vitsi, että "etsimme töihin 25v tyyppiä, jolla on korkeakoulututkinto ja 10v työkokemus" ei ole ihan tuulesta temmattu. Kaikkialle etsitään virtuoosia, joka on mestari kaikessa mahdollisessa jonglöörauksesta astrofysiikkaan. Ei sellaisia vaan hitto vie ole olemassakaan!

Jokin tässä mättää

Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

AstaTTT

Quote from: Crommower on 11.08.2012, 22:15:07
Ja sitten perhanan vakituisissa töissä olevat sukulaiset ihmettelee ja katsoo halveksien kun et ole menny töihin ja hommannu omaa taloa, autoa, koiraa ja kesämökkiä. ==> syynä on luonnollisesti laiskuus tai olet muuten vaan kummallinen friikki kun et saa töitä (kun meillä muilla on).

Juuri tällä viikolla kuulin yhden ihmisen sanoneen, että hän ei ole mikään Asta Terhi Tuulikki Tuominen, joka löytää vain siivoustöitä. Ko. ihminen opiskelee, mutta haluaisi nyt mennäkin töihin, kun opiskelu ei kiinnostakaan. Minua käytettiin esimerkkinä siinä, ettei niitä töitä tuosta vaan löydy. Ensin hetkeksi loukkaannuin, mikä varmaankin on luonnollinen reaktio, mutta sitten ajattelin, että henkilö on oikeassa. Ehkä olenkin tehnyt jotain väärin ja hän osaa tehdä asiat oikein ja löytää unelmiensa työn.  :)

Juuri tuo sukulaisten ja muiden läheisten sääli ja jonkinlainen kovuuskin on se, mikä saa vetäytymään omaan kuoreen. Olen kuullut läheisiltäni olevani saamaton, kun en löytänyt töitä yritysten lopettamisen jälkeen ja kuitenkin itse tiesin, että yritin parhaani voimavarojeni mukaan.

Koin tuona aikana myös ihmisten hyvyyttä, erittäin yllättävääkin, joten se oli loppujen lopuksi hyvä kokemus.  :)

Mangustin

Periytyvä syrjäytyminen on todella iso ongelma. Moni nuori ei yksinkertaisesti saa kotoa mitään tukea koulunkäyntiin, opiskelupaikan valintaan, työnhakuun ja yleiseen elämänhallintaa. Näillä nuorilla ei ole hyvin pärjäävän enemmistön kanssa jaettua käsitystä siitä, mikä on normaalia. Osa mamuista ja kansallispukuvähemmistöstämme kuuluu myös tähän ryhmään.

Periytyvään syrjäytymiseen liittyy jossain määrin myös perintötekijät: ADHD ja lukihäiriö ovat perinnöllisiä ominaisuuksia, jotka korreloivat negatiivisesti koulumenestyksen kanssa. Onneksi niitä osataan nykyään diagnosoida ja tukea, jopa lääkitystä tarjotaan. Itse kannatan alaikäistenkin ritalineja, koska nuorempana jouduin todistamaan ADHD-tyyppien itselääkintää. Poreiluksihan se meni eikä annos pysynyt hanskassa. Tarkkaavuushäiriöisten lasten vanhempien testaaminen ei olisi pöllömpää. Moniongelmaisten perheiden taustalla voi olla ihan helposti hallittava neurologinen syy.

Koulujen ja opiskelumaailman käytännöissä olisi jonkun verran viilattavaa. Meillä on historiallisista syistä suhteellisen myöhään alkava peruskoulu ja lyhyet koulupäivät. En todellakaan kannata taaperoiden laittamista kouluun, mutta 4-5v voi jo ihan hyvin oppia lukemaan ja laskemaan. Iltapäiväkerhoissa tehdään jo nyt läksyjä, mutta varsinaiset koulupäivän jatkeeksi kuuluvat läksykerhot olisivat hyödyllisiä varsinkin niille oppilaille, jotka eivät kotona saa kannustusta. Muutenkin harrastusmahdollisuuksien integroiminen koulupäivän jatkeeksi olisi hyvä idea: kokki-, sähly, tanssi-, valokuvaus- jne. kerhoja, kullannuput olisivat pois lorvimasta kauppakeskuksista ja harrastusmahdollisuudet eivät olisi rahasta kiinni.

Omilleen muuttavien opiskelijoiden ongelmat johtuvat usein yksinasumisesta. Kämppään menee kaikki tuet, on mentävä töihin, seuraa väsymystä ja opintopisteet ei kerry. Yksiössä seinät kaatuu päälle ja ahdistaa. Elintasokeuliminen, oli se sitten sisustamista tai rankkaa juhlimista, antaa epärealistisen kuvan elämiseen tarvittavasta rahasta, ja mangutaan opintotuen pienuutta. Opiskelukaupungissa valmiiksi asuvien keskuudessa on onneksi yleistynyt vanhempien luokse jääminen. Perheen tai kämppisten kanssa yksinäisyydestä seuraava sekoaminen tai vaan syömisen ja nukkumisen häiriintyminen ei uhkaa.

Se nuorisoeläkeläisten ydinporukka ei tosin taida edes opiskella mitään. Millä ne ysiluokan jälkeen tyhjän päälle tippuneet saisi osaksi yhteiskuntaa?  :-\

törö

Quote from: Asta Tuominen on 11.08.2012, 22:28:32
Juuri tällä viikolla kuulin yhden ihmisen sanoneen, että hän ei ole mikään Asta Terhi Tuulikki Tuominen, joka löytää vain siivoustöitä. Ko. ihminen opiskelee, mutta haluaisi nyt mennäkin töihin, kun opiskelu ei kiinnostakaan. Minua käytettiin esimerkkinä siinä, ettei niitä töitä tuosta vaan löydy.

Mulla on yksi työkaveri, joka on ollut jotain kymmenen vuotta ensimmäisessä vakituisessa hommassaan ja uskoo vakaasti, että kyllä tekevälle aina töitä löytyy.

Kaveri jopa sai hommansa ihan sattumalta sillä melko epätodennäköisellä tavalla, että työnjohto kysyi halusiko se töitä. Silloin tarvittiin jotan väliaikaista apua ja niiden loputtua oli tarvetta vakituiseen työntekijään.

Jostain syystä se puhuu työn etsimisestä kokemuksen syvällä rintaäänellä.

Sudeettisuomalainen

Ihan samoja aatoksia minullakin.
Ihmetyttaa miten nykyaikana nuori voi mitenkaan saada sen ensimmaisen tyopaikan, kun kaikkiin vaaditaan kokemusta.
Onneksi oma tyourani alkoi jo aikoja sitten, tilanne ei silloin ollut viela nain paha.
Vastustan islamia ihan homona.

törö

Quote from: Mangustin on 11.08.2012, 22:53:37
Meillä on historiallisista syistä suhteellisen myöhään alkava peruskoulu ja lyhyet koulupäivät. En todellakaan kannata taaperoiden laittamista kouluun, mutta 4-5v voi jo ihan hyvin oppia lukemaan ja laskemaan.

Meillä on niin helppo kirjakieli, että jotain on pielessä jollei osaa lukea ensimmäisen luokan jälkeen telkkarin tekstityksiä. Muualla osataan vähän jotain toisen luokan jälkeen ja sanojen kirjoitusasuja päntätään koko koulunkäynnin ajan. Se hidastaa ihan kiitettävästi muutakin oppimista. Itse sisällön oppiminen ei ole niinkään vaikeaa, mutta sen ymmärtäminen on.

Marko M

Ja sitten perhanan vakituisissa töissä olevat sukulaiset ihmettelee ja katsoo halveksien kun et ole menny töihin ja hommannu omaa taloa, autoa, koiraa ja kesämökkiä. ==> syynä on luonnollisesti laiskuus tai olet muuten vaan kummallinen friikki kun et saa töitä (kun meillä muilla on).

Juuri tällä viikolla kuulin yhden ihmisen sanoneen, että hän ei ole mikään Asta Terhi Tuulikki Tuominen, joka löytää vain siivoustöitä. Ko. ihminen opiskelee, mutta haluaisi nyt mennäkin töihin, kun opiskelu ei kiinnostakaan. Minua käytettiin esimerkkinä siinä, ettei niitä töitä tuosta vaan löydy. Ensin hetkeksi loukkaannuin, mikä varmaankin on luonnollinen reaktio, mutta sitten ajattelin, että henkilö on oikeassa. Ehkä olenkin tehnyt jotain väärin ja hän osaa tehdä asiat oikein ja löytää unelmiensa työn.  :)

Juuri tuo sukulaisten ja muiden läheisten sääli ja jonkinlainen kovuuskin on se, mikä saa vetäytymään omaan kuoreen. Olen kuullut läheisiltäni olevani saamaton, kun en löytänyt töitä yritysten lopettamisen jälkeen ja kuitenkin itse tiesin, että yritin parhaani voimavarojeni mukaan.

Koin tuona aikana myös ihmisten hyvyyttä, erittäin yllättävääkin, joten se oli loppujen lopuksi hyvä kokemus.  :)

Toivottavasti et anna kovasydämisten läheisten ajattelemattomien sanojen haavoittaa itseäsi, kyllä puhetta maailmaan mahtuu.

(http://www.frmp.org/wp-content/uploads/2011/01/Mixed-Flowers-and-a-Bear.jpg)

Crommower

...

Tässä kai huomaa tämän "sukupolvien välisen kuilun" aika hyvin. Sinä, minua vanhempana ja enemmän elämää nähneenä, jaksat pysyä positiivisena ja uskoa ja pyrkiä sitä parempaa kohti. Uskon, että olet olet kokenut elämäsi aikana valtavasti minua enemmän niin hyviä kuin huonojakin aikoja ja jaksat pitää kiinni niistä hyvistä muistoista. Ajattelet, että tästä on vain yksi suunta ja se on ylöspäin! Olet ollut siellä ja se antaa sinulle voimia jatkaa. Päästä uudestaan niihin onnellisiin aikoihin.

Minulla ei ole juurikaan omakohtaista kokemusta hyvistä ajoista, ala-astetta lukuunottamatta. Minä en edes tiedä miltä tuntuisi käydä kaupassa ostamassa ruokaa ilman, että laskisin kokoajan päässäni ostosten hintaa miettien jos nyt ostan tämän verran niin onko mulla varaa ostaa lisukkeita pottuihin/makarooniin viimesellä viikolla. Töihin päästessä oletin, että vaikka liksaa ei tulekkaan niin paljoa, ettei paskalle taivu, niin olisi kumminkin sen verran rahaa käytettävissä, että tulisin toimeen ihan ok. Ei mitään hurjastelua, vaan ihan, että saisin vuokran, laskut, safkat hommattua ja välistä jotain vaatteita. Toistaiseksi kokemukseni työelämästä on osoittautunut päinvastaiseksi. Samaa hemmetin kituuttamista päivästä toiseen. Lupaillaan kuuta taivaalta ja valehdellaan päin naamaa.

En ymmärrä miten tätä "elämää" voi jaksaa vuodesta toiseen. Vaikka kuinka yrität ja pyrit tekemään parhaasi loppuen lopuksi käteen jää aina kasa paskaa ja mikään ei muutu. Yhä enemmissä määrin mielen täyttää masentavat ja negatiiviset asiat omasta itsestään, töistä, yhteiskunnasta, töistä....kaikesta. Välistä menee yökausia kun mietin asioita hiljaa petillä maaten unettomana.
Mikä minussa on vikana?
Miksi en kelpaa mihinkään?
Olenko minä liian huono töihin?
Onko minulla liian suuret vaatimukset töistä/palkasta?
Miksi tuntuu siltä, että kaikilla muille menee elämä "ihan jees", paitsi minulla?
Mitä pirua tässä enää kiduttaa itseään? Eikö se ole sama tappaa itsensä?
Olisiko kenties huominen parempi päivä?

Ei tämmöistä elämää jaksa vuosikausia. Osa alkaa loisimaan sossun/kelan/työkkärin rahoilla. Osa jaksaa potkia itsensä AMK/yliopistoon ja valmistuu sieltä. Sitten taas ihmetellään kun töitä ei tunnu löytyvän ja ympyrä alkaa alusta. Osa vain luovuttaa ja jättäytyy kokonaan yhteiskunnan ulkopuolelle, milloin narkkaamaan, alkoholisoitumaan, tekemään rikoksia tai muuta sellasta.
Taivas ja Maa ja Tuli ja Lumi. Ihminen taipui ees Pohjolan tuolin. Valan he vannoivat kylmässä kodin. Sanat nuo otti, tai Tuonen nyt koit.

Alkuasukas

Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä on noin 18 000, diplomi-insinöörejä pari tuhatta. Koulutuksen lisäksi henkilökohtaiset lminaisuudet ja verkostot vaikuttavat. Uraa ja elämää rakennetaan syntymästä asti, ei silloin kun saa todistuksen käteen. Tähän leikkiin akateemisten kakaroilla on astetta paremmat pelimerkit, lähiöduunarin kersa joutuu ponnistelemaan enemmän.

Liian paljon asioita, kuten lasten kasvatus, on tuupattu valtiolle. Tulokset on hyvin näkyvissä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

muh dik

Quote from: jopelius on 11.08.2012, 13:27:06
Quote from: Marko M on 11.08.2012, 11:21:35
Luultavasti nuorten saraseläkeläisten määrä on suoraan verrannollinen maahanmuuttajien määrään.

Todennäköisesti suurin osa niistä jotka tulevat eräästä Afrikan S-kirjailemella alkavasta maasta hankkivat eläkkeensä välittömästi kun se on mahdollista. Sitä varten heille löytyy omat lääkärit ja asianajajat jotka hoitavat asiat kuntoon.

Jos tätä, suoraan sanottuna,  ammattimaista sosiaaliturvan väärinkäyttöä,  ryhdyttäisiin selvittämään niin todennäköisesti ongelman aiheuttajaksi saataisiin suomalainen yhteiskunta.
-Kun ei muka osata kotiuttaa?? (voi herran tähden kun todella tarvitsisi kotiuttaa kaikki takaisin kotimaahansa)

Mutta, eipä liene pelkoa että asiaan puututtaisiin. Suomalaisten veronmaksukyky ja -halukkuus on vielä erinomaisen hyvässä mallissa. Rahaa riittää paitsi EU-maiden huijarivaltioille myös sosiaaliturvan hyödyntäjille. Ja, lisää on väkeä tulossa. Aina sen mukaan mitä löytyy maksajia klaaneille jotka hoitavat lähtöpäässä maahanmuuttoa rahallista korvausta vastaan.

Kunpa olisikin niin että somalit laitettaisiin mahdollisimman nuorina pysyvälle eläkkeelle skitsofreenikon papereilla ja pidettäisiin laitoksissa lääkittyinä, mutta näin ei ole asian laita. Mielisairaaloissa ei ole juuri ollenkaan somaleja. Enemmänkin somalien uhreja.

Mangustin

Quote from: Crommower on 11.08.2012, 23:19:30
Miksi tuntuu siltä, että kaikilla muille menee elämä "ihan jees", paitsi minulla?

Ei niillä kaikilla muilla edes mene "ihan jees". Helposti vastataan, että kiitos hyvää, ihan ookoo, vaikka olisi YT-neuvottelut, parisuhdekriisi, tili miinuksella, laskuja perinnässä, vuokra maksamatta jne  ;)

Meillä ihmisillä joku ylpeys tai mikälie pätemisen tarve aiheuttaa sen, että halutaan antaa todellisuutta parempi kuva itsestä ja elämästä. Jos itse ensin avaudut ongelmista tutuille/kavereille/läheisille, voit yllättyä kun hekin haluavat jakaa huoliaan... Eikä kaikki aina olekaan ihan jees. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi on hullua miten paljon stressiä aiheuttaa kulissien ylläpito.

Tsemppiä sulle.

Leso

Jokin tässä mättää

Sosiaalidemokratia? Työnantajamaksut? Lomarahat? Äitiyspäivärahat? Pekkaspäivät? Jne.?

Mitäpäs jos kokeiltaisiin puhdasta kapitalismia, edes Ameriikan malliin?
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Mika Mäntylä

Pääasiallisesti täällä haetaan aika yksinkertaisia syitä masennukseen. Jopa niinkin yksinkertaisia, että kyse on vain kermaperseilystä. Kyseessä on kuitenkin hyvin monimutkainen sairaus, johon voivat johtaa hyvin erilaiset mielensisäiset syyt. Olen jonkin verran maallikkopohjalta kirjallisuuden kautta perehtynyt aiheeseen ja yhtenä merkittävänä tekijänä on arvottomuudentunne. Se voi johtua varhaislapsuuden kokemuksista tai esimerkiksi siitä, että kaikkensa antaneena palkkiona tulee vain sitä itseään ja oikein kauhalla antaen. Korkea koulutuskaan ei ehkäise sitä. Se voi johtua muusta sairaudesta, joka rajoittaa elämistä sellaisella elämän alueella, jonka kokee tärkeäksi. Itse en olisi tuomitsemassa masentunutta sairaudestaan, sitä sairautta kukaan ei oikeasti halua. Kuolleisuus on melko merkittävä.

Eikä hoitoa useinkaan saa. Tarjolla on lähinnä lumelääkkeitä, joista osa ehkä vähentää oireita, mutta ei paranna. Oikea hoito on jotain aivan muuta kuin tehoton ssri- tai snri-lääkitys. Eräässä kirjassa sairauden hoidosta vastaava ajatteli viimein saaneensa läpimurron aikaiseksi sairauden hoidossa; potilas oli positiivinen ja suhtautui myönteisesti tulevaisuuteensa. Hän oli löytänyt elämälleen suunnan. Vähän ajan kuluttua tuli tieto, että potilas oli tehnyt lopun sairaudestaan ja itsestään.
Lukijan tulisi huomioida, että tämäkin viesti saattaa sisältää kärjekkäitä näkemyksiä tosiasioista tai mustaa huumoria.

Ohjattu ja hallittu vapaa keskustelija?

Crommower

Quote from: Nousuhumala on 11.08.2012, 23:35:19
[...]
En ymmärrä miten tätä "elämää" voi jaksaa vuodesta toiseen. Vaikka kuinka yrität ja pyrit tekemään parhaasi loppuen lopuksi käteen jää aina kasa paskaa ja mikään ei muutu. Yhä enemmissä määrin mielen täyttää masentavat ja negatiiviset asiat omasta itsestään, töistä, yhteiskunnasta, töistä....kaikesta. Välistä menee yökausia kun mietin asioita hiljaa petillä maaten unettomana.
[...]

Voimia ja jaksamisia sinne suuntaan! Toivottovasti asiat kääntyy parempaan suuntaan. Hyvät ystävät jeesaavat ahdistukseen, toivottovasti sellaisia löytyy.

Eniten tässä nykyisessä tilanteessa vituttaa tuo mainitsemasi rahan riittämättömyys, vaikka töitä tekisikin sen 160h/kk. Sosialismi kukoistaa, kokonaisveroaste saatanan korkea ja ostovoima taas pieni. Toivon todella talouden romahtamista, jolloin jopa nykyisten kommunistipuolueidenkin on leikattava aivan järjettömän suurta julkista sektoria.
Kiitos! Tässä koitetaan pärjäillä päivä kerrallaan. Välistä vaan alkaa ottamaan päähän tämä tilanne niin pahasti, ettei jaksa/viitsi/huvita poistua päiviin huushollin ulkopuolelle, mutta aina se menee ohi ja jaksaa taas yrittää.

Tää rahahomma on kyllä pirullista. Kun joutuu elämään jatkuvasti +-0 budjetilla, vaikka tekisi töitä ihan normaalisti 8h päivä niin ei voi kerryttää mitään taloudellista puskuria huonojen aikojen varalle. Saati sitten alkaa suunnittelemaan elämää pitemmällä tähtäimellä. Kun rahat menee aina nollille niin ei kykene suunnittelemaan elämää yhtään ns huomista pidemmälle. Kyynisyys ja v*itutus on ainoat asiat mitkä kertyy ja riittää ens kuuhun.

Valtiotasolla talousromahdusta en kyllä toivo. Tässä elämän tilanteessa se pamahtaisi minua täysiä naamariin niin, että tukka ja parta pöllyää. Pitäisi sitten alkaa rahaa kehittelemään jostakin hämärä/rikollishommista. Ja siihen en taas tahdo joutua.

Quote from: Mangustin on 12.08.2012, 00:07:36

Ei niillä kaikilla muilla edes mene "ihan jees". Helposti vastataan, että kiitos hyvää, ihan ookoo, vaikka olisi YT-neuvottelut, parisuhdekriisi, tili miinuksella, laskuja perinnässä, vuokra maksamatta jne  ;)

Meillä ihmisillä joku ylpeys tai mikälie pätemisen tarve aiheuttaa sen, että halutaan antaa todellisuutta parempi kuva itsestä ja elämästä. Jos itse ensin avaudut ongelmista tutuille/kavereille/läheisille, voit yllättyä kun hekin haluavat jakaa huoliaan... Eikä kaikki aina olekaan ihan jees. Kaikkien muiden ongelmien lisäksi on hullua miten paljon stressiä aiheuttaa kulissien ylläpito.

Tsemppiä sulle.

Olet ihan oikeassa. Ei niillä kaikilla tutuilla mene hyvin. Aina on jotain kränää millon parisuhteessa, milloin rahassa. Kyllä ne parisuhdeongelmat väkisin huomaa ennemmin tai myöhemmin. Mutta tuo "musta tuntuu, että kaikilla menee paremmin" ajatteluni onkin vain oman nupin sisäistä sekoilua. Tietenkin niitä ongelmia on kavereilla, jotka on myös ihan oikeasti töissä. On pelko persuksen alla asunto/autolainojen kanssa ja miettivät mitä ne tekee jos tää lama vielä pahenee ja korot nousee jne jne. Ongelmatonta porukkaa ei taida ollakkaan. Rikkaammilla on vain omat ongelmansa. :)

Kiitos tsemppauksesta. Maanantaina taas rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä. :D No ei sentään.

Quote from: Leso on 12.08.2012, 01:02:46
Jokin tässä mättää

Sosiaalidemokratia? Työnantajamaksut? Lomarahat? Äitiyspäivärahat? Pekkaspäivät? Jne.?

Sosiaalidemokratiassa on hyviä puoliä puolia, kuten niitä huonojakin. Paras puoli ehkä on se, että ketään ei jätetä heitteille. Pitäisi kyllä rajata suomen kansalaisiin tai henkilöihin, jotka ovat maksaneet tietyn summan veroina tänne tms. Ei tukia semmoisille sankareille, jotka tulee tullin läpi ja tokasee asylum

Puhdasta kapitalismiä suomessa nyt ei ole koskaan kokeiltukkaan. Ämeerikässä taas kapitalismi on vedetty totaalisen överiksi.

Mikäli minulla olisi täydellinen valta muuttaa asioita tässä maassa niin pyrkisin satunnaisessa järkestyksessä:

-valtion haltuun 100% vesi/sähkö/tietoliikenne/tiet/posti/joukkoliikenne/sairaanhoito/puolustusvoimat
Luonnollisesti yksityinen puoli voi alkaa kilpailemaan valtion kanssa(hintakilpailua), mutta puolustusvoimat tulee olemaan valtion yksinoikeus.

-Työttömyys/sossu/kelakorvauksiin semmonen pykälä, että voit tienata kuukaudessa vaikkapa 200e nettona ilman, että sitä rahaa vähennetään tuista. Tällä pyrkisin aktivoimaan työttömiä ja opiskelijoita hakemaan duunia. 200e extra täppiä kuussa on työttömälle/opiskelijalle lottovoitto. Nimenomaan työhön kannustamista ja tekemällä osa-aikatyö kannattavaksi. Nykyään osa-aikahommia on turha hakea, kun kaikki mitä sieltä tienaat vähennetään sosiaalietuuksista(työkkäri/sossu/kela).

Ehkä voitaisiin sanoa suoraan, että minä kaipaan sinne kultaiselle 70-80 luvulle. Ilman meluisia vappumarsseja. ;) Nykyajan tekniikalla varustettuna. En tahdo, että valtion rajat suljetaan tai vastaavaa...kunhan näyttää passia rajalla ja viisumin niin kaikki ok.

Leso

Quote from: Crommower on 12.08.2012, 02:23:42
Quote from: Leso on 12.08.2012, 01:02:46
Jokin tässä mättää

[...]
-Työttömyys/sossu/kelakorvauksiin semmonen pykälä, [...]

Olen muuten aika lailla täysin samaa mieltä, mutta kai ymmärrät, että lainaamaani kohtaa ei mun "puhtaassa kapitalismissa" olisi ollenkaan.  :)
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Joe

Quote from: Alkuasukas on 11.08.2012, 23:28:30
Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä on noin 18 000, diplomi-insinöörejä pari tuhatta. Koulutuksen lisäksi henkilökohtaiset lminaisuudet ja verkostot vaikuttavat. Uraa ja elämää rakennetaan syntymästä asti, ei silloin kun saa todistuksen käteen. Tähän leikkiin akateemisten kakaroilla on astetta paremmat pelimerkit, lähiöduunarin kersa joutuu ponnistelemaan enemmän.

Liian paljon asioita, kuten lasten kasvatus, on tuupattu valtiolle. Tulokset on hyvin näkyvissä.

DDR:stä kopioitu peruskoulu on havaintojeni mukaan tuhonnut  Suomen koulujärjestelmän.

Karsintaa ja ohjausta oikealle osaamisen tasolle on vähennetty oletuksella kaikkien olevan samalla älykkyystasolla noin suurin piirtein. Tuloksia poimitaan nyt.

Ylioppilaita tehdään ikäluokasta enemmän kuin sotien jälkeen suurista ikäluokista. Kaikenkarvaista maisteria painaa työttömänä kunnes pääsevät maahanmuuttovirastoon tms. suojatyöpaikkaan hehkuttelemaan kultamunapropagandaansa.

Vanhana valtiotieteilijänä esitän syyksi nykyisen yhteiskunnan nuorten panikointiin seuraavaa: koulujärjestelmän järjestyksenpidon romahtaminen,  riistokapitalismi työttömyyksineen, ulkomainen halpatyövoima, uskonnolliset kiistat muslimien kanssa, EU, eduskunnan kyvyttömyys, virkamiesvalta, listaa voi jatkaa...

ps. no joo työnsihän meidänkin koulussa yksi kaveri päänsä kaasu-uuniin. Syitä ei arvuuteltu. Hyvä niin.
Karsinta oli kovaa koulussa, intissä ja yliopistossa.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
- Albert Einstein

Vaalilaulu:
http://www.youtube.com/watch?v=d5swmwzk7y0&feature=related

Tabula Rasa

[quote author=Crommower link=topic=73996.msg1084410#msg1084410

-Työttömyys/sossu/kelakorvauksiin semmonen pykälä, että voit tienata kuukaudessa vaikkapa 200e nettona ilman, että sitä rahaa vähennetään tuista. Tällä pyrkisin aktivoimaan työttömiä ja opiskelijoita hakemaan duunia. 200e extra täppiä kuussa on työttömälle/opiskelijalle lottovoitto. Nimenomaan työhön kannustamista ja tekemällä osa-aikatyö kannattavaksi. Nykyään osa-aikahommia on turha hakea, kun kaikki mitä sieltä tienaat vähennetään sosiaalietuuksista(työkkäri/sossu/kela).
[/quote]

Itseasiassa sosku/kelatukien päälle saat tienata oliko se nyt 90-160e/kk ilman tukiin vaikuttamista ja tuon pisteen jälkeenkin se nousee portaittain eli käteen jää enemmän kuin menee +alle 5000e vuosituloilla saa 1% verokortin. Terveisin opiskelija joka pääasiassa ilta ja viikonloppuhommilla tienaa sen 2-500e/kk tukien päälle ja tuntuu ettei tiedä mihin järkevästi eläen setelinsä sais mahtumaan. Eka paikka oli itselläkin suhteilla hommattu, ei puhuta paskaa sen saamisen vaikeudesta.

Peruskoulun viime luokilta lähtien keskiarvona 2-30 hakemusta vuosittain erilaisiin mahdollisiin työpaikkoihin, ainoa minkä niillä sai oli mainostenjako ja sitä ei noteerata minkäänlaiseksi työkokemukseksi. Toivoisin todella että nuorille olisi mahdollisuuksia päästä näyttämään ja yrittämään. Nykyään aivan liian helppo pudota kelkasta.
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

stefani

Vaikea uskoa, että nuoreksi eläkeläiseksi voi joutua mielenterveydellisistä syistä jos vanhemmat ovat päästään terveitä. (Kun poisluetaan älylliset kehitysvammat..)

Tuollainen on merkki siitä miten monet ongelmat ovat kasautuneet liikaa, ja osana sopassa on vanhempienkin omat ongelmat.

Sunt Lacrimae

Quote from: Crommower on 12.08.2012, 02:23:42
-valtion haltuun 100% vesi/sähkö/tietoliikenne/tiet/posti/joukkoliikenne/sairaanhoito/puolustusvoimat
Luonnollisesti yksityinen puoli voi alkaa kilpailemaan valtion kanssa(hintakilpailua), mutta puolustusvoimat tulee olemaan valtion yksinoikeus.

Yhteiskunnan kannalta on tärkeää, että valtiolla on tietynlainen panos esim. kriittisen infran ylläpidossa jotta sitä infraa pidettäisiin pystyssä kansallisten etujen mukaan eikä voitontavoittelun. Toisaalta mikäli kriittinen infra tuottaa kuluttajapalveluita (esim. joukkoliikenne), tulisi kuluttajalla olla valinnanvapaus. Vaikka HSL:n ja VR:n osaamattomuudesta nähdään kuinka perse edellä puuhun mennään kun noiden dirrikoilla ei ole oikein mitään motivaatiota palvelutason kehittämiseen.

Quote from: Marshal_Mannerheim[Fin] on 12.08.2012, 05:03:43
[quote author=Crommower link=topic=73996.msg1084410#msg1084410

Peruskoulun viime luokilta lähtien keskiarvona 2-30 hakemusta vuosittain erilaisiin mahdollisiin työpaikkoihin, ainoa minkä niillä sai oli mainostenjako ja sitä ei noteerata minkäänlaiseksi työkokemukseksi. Toivoisin todella että nuorille olisi mahdollisuuksia päästä näyttämään ja yrittämään. Nykyään aivan liian helppo pudota kelkasta.

[/quote]

Onhan noita kaupungin kesätöitäkin, itse aloitin oman työuran juuri sellaisessa paikassa josta tuli myös ensimmäinen "aikuisena" pitämäni vakipaikka. Tosin noista suurin osa tuntuu menevän enemmän tai vähemmän suhteilla pikkupomojen sukulaisille.

Vaikka tässä ollaankin nykyään kohtuu palkkakuoppaisella alalla jonka muihin huonoihin puoliin lukeutuu median jatkuva loanheitto ja yhteiskunnan pohjasakan kanssa asiointi jatkuvalla syötöllä, niin pitänee silti olla itse tyytyväinen siihen että ainakin tuli valittua hommat joille riittänee tilausta tulevaisuudessakin. Näitä juttuja lukiessa tulee mieleen, että voisi mennä huonomminkin.

Sivutyön verottamisen korkeammalla prossalla saisi muuten puolestani lopettaa kokonaan. Yksi verokortti ja sen mukainen verotus myös sivutöihin. En tiedä, mikä on sivutuloverotuksen merkitys valtiolle, mutta ei taida kovin suuri olla koska suurin osa ihmisistä ei käsittääkseni kuitenkaan tee useammalle työnantajalle hommia. Itse teen noita sivuhommia enemmänkin ammattitaidon kartuttamisen kuin rahantarpeen takia (päätyöstä bruttona 2000-2500e/kk lisien mukaan, sivutyötulo vaihtelee todella paljon saatavien keikkojen mukaan mutta esim. tässä kuussa 300e/kk bruttoa) mutta olisihan se ihan kiva että niistä jäisi käteen enemmänkin.
Play stupid games, win stupid prizes.

Dangr

"Sivutyön verottamisen korkeammalla prossalla saisi muuten puolestani lopettaa kokonaan. Yksi verokortti ja sen mukainen verotus myös sivutöihin."

Käsittääkseni sivutuloilla on sama veroprosentti kuin varsinaisella työllä. Ne vaan tasataan lopullisessa verotuksessa. Jos ei halua maksaa korkeampaa veroa sivutyöstä, niin voi saada uuden sivutyöverokortin verottajalta. Tähän löytynee oma laskuri verottajan sivulta.
"We now live in a nation where doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the press destroys information, religion destroys morals, and our banks destroy the economy." Chris Hedges
"Shouting "Freedom" and other anti-government slogans" NYT

Sunt Lacrimae

Quote from: Dangr on 12.08.2012, 10:16:07
"Sivutyön verottamisen korkeammalla prossalla saisi muuten puolestani lopettaa kokonaan. Yksi verokortti ja sen mukainen verotus myös sivutöihin."

Käsittääkseni sivutuloilla on sama veroprosentti kuin varsinaisella työllä. Ne vaan tasataan lopullisessa verotuksessa. Jos ei halua maksaa korkeampaa veroa sivutyöstä, niin voi saada uuden sivutyöverokortin verottajalta. Tähän löytynee oma laskuri verottajan sivulta.

Näin on, mutta systeemi on turhan kömpelö. En itse keksi mitään syytä, miksi ei saman tien voitaisi vain verottaa samalla prosentilla. Osalla sivutyötä tekevistä ei välttämättä ole myöskään mahdollisuutta ennakoida sivutyöstä saatavia tuloja koska keikkojakaan ei voi ennakoida.

Omakohtainen esimerkki: olen vuorotyössä päätyönantajallani eikä käytössä ole kohdallani säännöllistä vuorokiertoa, toisin sanottuna joko sitä odottelee vuorolistan pamahtamista postiin tai pyytelee erikseen vapaapäiviä etukäteen. Toisin sanottuna mahdollisten sivutyökeikkojen määrä vaihtelee kuukausittain kun ei kovin pitkälle etukäteen pysty niitä sivuduunivuoroja suunnittelemaan, esim. tässä kuussa kolme ja ensi kuulle ei taas ole vielä yhtään tiedossa. Ennusta siinä sitten.
Play stupid games, win stupid prizes.

sikanauta

Quote from: Puhdas sielu on 12.08.2012, 07:47:14
Itse pyrin nykyään tekemään mahdollisimman paljon töitä ihan rehellisen pimeästi. Veronmaksuhalut ovat nolla. Toki haluan maksimaalisen hyödyn yhteiskunnan palveluista. Huom. tämä ei ole sarkasmia. Ajattelen näin aivan oikeasti. En halua elättää yhtään nuorta muslimieläkeläistä, joka kiitokseksi sylkee päin suomalaisia arvoja.

Pyrin työllistämään syrjäytymisvaarassa olevia ja työttömiä nuoria ulkoistamalla mm. kotini siivouksen, ikkunanpesun, remonttityöt ja tietyt terveydenhoitopalvelut (esim. hieronta) heille. Hyvää jälkeä ovat tehneet. Nuorella on järkevää tekemistä ja ansaitsee hieman rahaa omalla työllään. Tiedän, että käytännöllä on monta puolta, ei kaikki positiivisa, mutta tässä tilanteessa katson toimivani ihan oikein.

Samaa on tullut mietittyä. Ei kiinnosta elättää yli 10 henkisiä Somaliperheitä maksamalla veroja. Eikä kiinnosta tukea nykyistä politiikkaa, jossa ongelmamamuja tänne hankitaan joka päivä lisää.

Masennuksen takia sairaseläkkeelle siirtyneitä ymmärrän kyllä hyvin. Ei ole järkeviä töitä ja työttömiä pidetään täysinä nollina. Järkevinä töinä pidän niitä millä tehdään ihmisille perustarpeet: ruoka, sähkö ja asunnot.

Fincad

Osa vähemmistöjen edustajista kait siirtyy suoraan (sairas)eläkkeelle kun lapsilisät loppuu..Tiedä näistä.

muh dik

Quote from: sikanauta on 12.08.2012, 11:27:58
Itse pyrin nykyään tekemään mahdollisimman paljon töitä ihan rehellisen pimeästi. Veronmaksuhalut ovat nolla. Toki haluan maksimaalisen hyödyn yhteiskunnan palveluista. Huom. tämä ei ole sarkasmia. Ajattelen näin aivan oikeasti. En halua elättää yhtään nuorta muslimieläkeläistä, joka kiitokseksi sylkee päin suomalaisia arvoja.

Pyrin työllistämään syrjäytymisvaarassa olevia ja työttömiä nuoria ulkoistamalla mm. kotini siivouksen, ikkunanpesun, remonttityöt ja tietyt terveydenhoitopalvelut (esim. hieronta) heille. Hyvää jälkeä ovat tehneet. Nuorella on järkevää tekemistä ja ansaitsee hieman rahaa omalla työllään. Tiedän, että käytännöllä on monta puolta, ei kaikki positiivisa, mutta tässä tilanteessa katson toimivani ihan oikein.

Samaa on tullut mietittyä. Ei kiinnosta elättää yli 10 henkisiä Somaliperheitä maksamalla veroja. Eikä kiinnosta tukea nykyistä politiikkaa, jossa ongelmamamuja tänne hankitaan joka päivä lisää.

Masennuksen takia sairaseläkkeelle siirtyneitä ymmärrän kyllä hyvin. Ei ole järkeviä töitä ja työttömiä pidetään täysinä nollina. Järkevinä töinä pidän niitä millä tehdään ihmisille perustarpeet: ruoka, sähkö ja asunnot.

Et kai nyt kuitenkaan jätä sairaanhoitajia pois järkevien työntekijöiden listoilta? Terveys on sekin perustarve.

sikanauta

Quote from: muh dik on 12.08.2012, 12:02:40
Quote from: sikanauta on 12.08.2012, 11:27:58

Et kai nyt kuitenkaan jätä sairaanhoitajia pois järkevien työntekijöiden listoilta? Terveys on sekin perustarve.

Jos mietitään, että maapallon väkiluku kasvaa liian kovaa tahtia niin onhan tuohon jotkut ehdottanut, että sairaalat lakkautettaisiin.