News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

10 VÄITETTÄ JA FAKTAA TURVAPAIKANHAKIJOISTA JA PAKOLAISISTA

Started by Amon, 03.06.2009, 20:47:50

Previous topic - Next topic

Amon


Nissemand

Quote5. VÄITE:
"Turvapaikanhakijoiden joukossa on terroristeja ja rikollisia, joita ei pidä päästää Suomeen."

FAKTA:
Turvapaikkajärjestelmä sisältää tehokkaita keinoja erilaisten väärinkäytösten estämiseksi.


QuoteViime vuonna yhteensä 60 prosentille turvapaikanhakijoista myönnettiin turvapaikka tai oleskelulupa.

- Valtaosassa hyväksytyistä henkilöllisyyttä ei ole pystytty varmistamaan.

- Loppuvuonna ilmeni, että yhä suurempi osa turvapaikanhakijoista oli tullut Euroopasta. Totesimme, että henkilöillä oli jo pakolaisasema jossain maassa. Jopa yksi Ruotsin kansalainen tuli hakemaan turvapaikkaa, Repo sanoo.

Maahanmuuttovirasto ei ole ehtinyt selvittää kaikkien tulijoiden matkareittejä tai henkilöllisyyttä, joten Suomessa asuu tällä hetkellä jopa 3 000 ihmistä, joiden tausta on tuntematon.

;D ;D ;D ;D

Vai että tehokkaita keinoja :D
Loppujen lopuksi on aivan sama mätetäänkö housuihin peetä lapiolla vai lusikalla. "Die Hosen voll" tulee olemaan kummassakin tapauksessa lopputulos.
-akez

ekto

On ilmeisesti hieman vanha lappu. Mainittiin mm. 700 alaikäistä hakijaa, vaikka vastahan ne uutisoi että 500 heistä oli valehdellut ikänsä. Joku jolla on tieto hyppysissä voisi hieman täydentää vastauksia  ;D Tämän täydennetyn lappusen voisi sitten laittaa takaisin alkuperäisen tekijöille...

tgr

QuoteTurvapaikanhakijoiden siirtyminen maasta toiseen on yleiseurooppalainen ilmiö. Ihmisille itselleen se on inhimillinen tragedia.

Nuo vierasperäiset sanat on kyllä vaikeita, oli vissiin ollut tarkoitus kirjoittaa strategia...
--
Kaiken viisauden alku on tosiasioiden tunnustaminen - J.K. Paasikivi

roskis

Miten näitä faktoja pitäisi käsitellä kun ei ole minkään valtakunnan faktaa osoitettu toteen. Kaikki tuntuu olevan mutu-tietoa tai sitten koristeltu kauniiksi kun ei kerran voi tuoda lukuja tai tutkimuksia julki. Olisi taas aihetta kysäistä että millä perusteella faktat ovat faktoja. Mainitaan vaikka ja mitä hienoja linkkejä lopussa muttei kuitenkaan esim. Sisäministeriöltä ole mitään konkreettista näytettävää faktojen tueksi. Hienohan tuo oli, mutta vastaavanlaisen saisi tehtyä ajamaan omaa mielipidettä yhtä faktana mitään kuitenkaan todistamatta.

apexi

Quote
Vuonna 2008 turvapaikka myönnettiin 89 henkilölle. Oleskelulupa suojeluntarpeen perusteella annettiin 484 henkilölle ja muista syistä 212 henkilölle.

Turvapaikkaa Suomesta haki viime vuonna 4 035 henkilöä, joista 706 oli yksintulleita alaikäisiä....Turvapaikkapäätöksiä tehtiin 1 995, eli 2 040 on vielä käsittelemättä.

Alaikäisten kustannukset: 706 kpl * 57.000e / vuosi = 40 242 000 e / vuosi
Oletetaan, että puolille "lapsista" tehtiin päätös v. 2008, joten kustannukset jäisivät "vain" 20 121 000e

Täysi-ikäiset / nuoret: 3329 * 23.500e (keskiarvo) = 78 231 500 e / vuosi
Oletetaan jälleen, että puolille tehtiin päätös v. 2008, joten kustannukset olisivat "vain" 39 115 750e

Total: 59 236 750e
Huom! Tässä laskelmassa ei ole vuoden 2007 jääneitä käsittelemättömiä tapauksia. Eli jokainen voi omantunnon mukaan lisätä summaan heidät...


Siirretään tämä sitten tälle vuodelle ja Suomeen on tullut jo ensimmäisen 4kk aikana 1822 hakemusta, joista alaikäisiä 260 kpl.
Yhteensä siis tänä vuonna olisi tulossa n. 7288 kpl, joista 1040 alaikäisiä, olettaen siis ettei trendi nouse tai laske. Tähän lisäämme vielä tuon 2040 käsittelemättä olevaa tapausta, eli tänä vuonna tulee käsitellä 9328 hakemusta. Vuonna 2007 oli käsitelty n. 10 hakemusta vähemmän, eli oletetaan tuon 1995 olevan myös tämän vuoden käsittelyjen määrä.

Samat laskukaavat:
353 + 1040 = 1393 alaikäistä.
1393 * 57.000e = 79 401 000e

1665 + 6248 = 7913 nuorta / aikuista.
7913 * 23.500e = 185 955 500

Total: 265 356 500e
Poistetaan laskusta 1995 käsiteltyä tapausta: ~50 000 000 euroa

Vuodelle 2009 kustannukset pelkästä majoituksesta: 215 356 500e

http://www.unicef.fi/mita_rahalla_saadaan
Tehdäänpäs pieni samalla rahalla lasku:
5 000 € – hätäavun yhteydessä käytettävä täydellinen ensiapupaketti 10 000 ihmiselle kolmen kuukauden ajaksi. Hinta sisältää lääkkeet, tarvikkeet ja kuljetuksen.

Samalla rahalla saataisiin 430 713 000 ihmiselle ensiapupaketin kolmen kuukauden ajaksi.


Pienenä vertailuna: Vuonna 2007 maailmassa oli noin 16,5 miljoonaa pakolaista.
http://www.pakolaisneuvonta.fi/files/10_vaitetta_ja_faktaa.pdf



Juuri kun sain nuo laskettua, niin muistin, että päätöksestähän saa valittaa ja jatkaa asumista Suomessa, joten varmaankin nuo laskut ovat rajusti alakanttiin.

Ja mikäli heidät palautetaan, niin valdehan maksaa tuonkin lystin. Lisäksi, kun henkilöt ovat saaneet oleskeluluvan tai turvapaikan, niin mitä se sitten maksaa on eri asia, koska pitäähän heidät kotiuttaa ja sen aikaa valden maksaa vuokrat.. hohhoijaa.

Lähteet:
www.migri.fi
www.unicef.fi
www.pakolaisneuvonta.fi


-----------------------------
Edit:
Karkotusesitykset ja –päätökset 2001-2008
http://www.migri.fi/netcomm/content.asp?article=2966

Vuonna 2008:  75 karkotetaan*

Huom.
*)Täytäntöönpannuista päätöksistä ei ole tilastoja
Osa esityksistä raukeaa, luvut eivät sisälly taulukon tietoihin.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

Jääpää

 Voisin väittää, että tv2 lähettää par'aikaa jotain kotouttamis ohjelmaa..
Epsjanjassa tosin on hiukan paremmat TURVAVERKOT kuin meillä, mutta siitä huolimatta vuoto on kohtuu isoa..ja ainahan  ne voidaan lykätä Suomeen..
Perustuslaki 29§
"Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset."

mietiskelijä

Ei ihme, että veroja pitää nostaa ja eläkeikää nostaa ja kuluja leikata terveydenhuollosta ym... sen minkä kerkeää. Saas nähdä milloin suomen alkuperäisväestöllä noin yleensä "napsahtaa nakki". Luulis, että aika monella napsahtaa ja pian! Kun oot 40 vuotta töitä tehny ja sitten saat sen vajaan tonnin eläkettä kuussa ja yrität jotenkin sinnitellä...

Kun opiskelet ja saat hikiseen sen muutaman satasen kuussa ja teet perse hiessä töissä että pärjäisit....

Oot keskituloinen duunari ja saat potkut ja saat ansiosidonnaista 1400 egee miinus verot... ja kolmen kuukauden päästä on mentävä vaikka siivoamaan rappuja viidellä eurolla tunti....

Olet opiskellut vaikkapa ammattikorkeakoulututkinnon ja päässyt (esim. fysioterapeutti ja moni muu) koulutusta vastaavaan työhön ja saat 2100 euroa kuussa palkkaa....Miinus verot!

Siinä voi pikkusen ihmetyttää, että jonkun pakolaisen kustannukset vuodessa on niin mielettömät. Ja sen saa, ilman mitään vaateita. Kunhan vaan oleskelee suomessa... Hyväpalkkanen duunari saa, jos on ammattiliittoon maksellut, työttömäksi jäädessään 15000-17000 euroa vuodessa miinus verot ja sitä lystiä jatkuu 500 päivää.

svobo

QuoteVuonna 2008 turvapaikka myönnettiin 89 henkilölle. Oleskelulupa suojeluntarpeen perusteella annettiin 484 henkilölle ja muista syistä 212 henkilölle.

Minua sitten vituttaa tämä saivartelu, että vain niin ja niin muutamalle hakijalle on myönnetty mikäkin lupa. Oleellista ei ole se kuinka monelle on myönnetty jonkin sortin oleskelulupa, vaan se kuinka monta on hakijoista on konkreettisesti saatu maan rajojen ulkopuolelle.
"Eilen paluumatkalle Irakiin lähteneillä mieli muuttunut kun olivat nähneet Helsingin. Aikovat palata Saarijärvelle päästäkseen Helsinkiin."
Jani Ilola (@i_lo_la) December 10, 2015

Vielä työläinen

57000 euroa per vuosi. Siinä siis alaikäisen laskennallinen kustannus Suomen turvapaikkasirkuksessa.

MIKSI HELVETISSÄ KANSA EI VAADI KUSTANNUKSIA ALAS! Ei 30 palvelijaa per 100 hakijaa, ei mahdollisuutta järjettömään oikeuslaitoksemme hyväksikäyttöön, ei kieliopetusta, ei tulkkeja, EI MITÄÄN! Lämmin ruoka ja jonkinlainen majoitus. Pitäisi riittää oikeasti turvaa hakevalle. Jos ei riitä niin GTFO!

Meidän oma byrokraattinen koneistomme nielee valtavat summat. Eivät turvapaikanhakijat sinänsä itse. Tämä järkyttävä koneisto on purettava. Yksilökeskeisestä pakolaisen ottamisesta on luovuttava ja käsiteltävä ihmisiä massoina. Joko kaikki pääsee tai ei ketään. YK:lle laitettakoon valitusta, jos ihmisen maassa häntä vainotaan. Ei voi olla Suomen asia hoitaa kaikki vainotut kohtuullisen sosiaaliturvamme piiriin, jotka tänne pääsevät. YK laittakoon ukaasit, ja jos ne eivät tehoa, se on voi voi. Me olemme silloin tehneet sen, minkä voimme. Maksammehan YK jäsenmaksua.


Batman

Puolellatoista istumalla kommentoitavaa löytyi kymmenestä kohdasta. Tuleeko jollakin mieleen lisää?

Quote1. VÄITE:
"Ilman asianmukaisia papereita ja passia saapuvat turvapaikanhakijat ovat laittomia pakolaisia."

FAKTA:
Ei ole olemassa laittomia pakolaisia. Henkilö, joka hakee turvapaikkaa, ei oleskele maassa laittomasti. Kansainvälisen oikeuden mukaan ei ole väliä, saapuuko turvapaikanhakija oikeilla tai väärennetyillä papereilla, eikä tällä ole vaikutusta mahdollisen turvapaikan myöntämiseen. Usein turvapaikanhakijoilla ei ole mahdollisuutta hankkia virallisia matkustusasiakirjoja ennen pakomatkaa. Mikäli pakolaista vainoavat kotimaan viranomaiset, voi passin saaminen olla mahdotonta. Vieraan maan viisumin hankkiminen voi olla vaarallista tai viisumia ei edes myönnetä. Tämän vuoksi monet turvapaikanhakijat turvautuvat salakuljettajiin ja väärennettyihin asiakirjoihin. Pakolaiseksi lähteminen tai pakolaisuudessa eläminen ei kuitenkaan ole koskaan "laitonta". Palautuskieltosäännön mukaisesti ketään ei saa palauttaa alueelle, jossa häntä uhkaa vaino, kidutus tai muu epäinhimillinen kohtelu.

Käsitteillä kikkailtu tekonäppärästi: Puhutaan pakolaisista kun pitäisi puhua maahantulijoista. On väärin puhua pakolaisista silloin, kun pakolaisstatuksen ehdot eivät täyty. Matkustusasiakirjojen puuttuminen ei hämmästytä yhtään (kas kummaa), ilman niitähän ei pääse lentokoneeseen tai laivaan. Palautussääntöjen tiukennukseen voidaan Suomen lain puitteissa vaikuttaa.


Quote2. VÄITE:
"Jotkut ihmiset kiertävät Euroopassa maasta toiseen hakemassa turvapaikkaa.  Nämä "turvapaikkashoppailijat" käyttävät hyväkseen turvapaikkajärjestelmää."

FAKTA:
Niin sanotun Dublin-asetuksen mukaan se EU:n jäsenvaltio, johon turvapaikanhakija ensimmäisenä saapuu, on velvollinen käsittelemään hakemuksen. EU:n jäsenvaltiot soveltavat kuitenkin pakolaisten suojelun kriteereitä hyvin vaihtelevasti. Samasta maasta ja samasta tilanteesta tulleen turvapaikanhakijan mahdollisuus saada turvapaikka vaihtelee suuresti jäsenmaasta toiseen. Ihmisoikeusjärjestöt ovat kuvanneet tilannetta turvapaikanhakijan näkökulmasta turvapaikka-arpapeliksi. Monet Eurooppaan saapuvista turvapaikanhakijoista ovat jättäneet taakseen kaiken ja pelkäävät palauttamista kotimaahansa. Kun ensimmäinen EU-maa hylkää turvapaikkahakemuksen, on monen hakijan ainoa vaihtoehto pyrkiä toiseen maahan ja toivoa, että hakemus hyväksytään.

Juuri näinhän tapahtuu. Turvapaikkahakemusten käsittelyajat ovat venähtäneet vuoteen. Ns. Dublin-tapausten palauttaminen lähtömaahansa Euroopassa ei toimi, kuten mm. entinen sisäministeri Kari Rajamäki on painokkaasti todennut.


Quote3. VÄITE:
"Turvapaikanhakijat pakenevat kotimaansa köyhiä oloja ja hakevat taloudellisesti parempaa elämää. Heitä tulisi auttaa omissa maissaan tai lähialueilla."

FAKTA:
Vakavat aseelliset konfliktit ja ihmisoikeusloukkaukset tapahtuvat usein maailman köyhemmissä maissa. Köyhyys siis ruokkii sotien ja konfliktien syntymistä. Tämän vuoksi Suomeen ja Eurooppaan tulevista turvapaikanhakijoista suurin osa tulee köyhistä maista. Köyhyys sinänsä ei kuitenkaan oikeuta saamaan turvapaikkaa. Jos huono elintaso on ainoa peruste turvapaikkahakemukselle, hakemus hylätään.
Osa pakolaisista jatkaa matkaa ensimmäisestä maasta, johon he ovat päässeet pakenemaan, mutta jossa he eivät saa tarvittavaa suojelua. Pakolaisen oikeuksiin kuuluu muun muassa oikeus ansaita oma elantonsa, mutta käytännössä se ei yleensä ole mahdollista pakolaisleireillä. Arviolta 70 prosenttia maailman pakolaisista elää pitkittyneissä leiriolosuhteissa, jolloin heillä on heikot mahdollisuudet kotoutua tähän maahan eivätkä he voi palata kotimaahansakaan.

Usein noin käy, ei aina. Väitteessä on virheellisesti käsitelty turvapaikanhakijoita erittelemättä. Sosiaalinen maahanmuutto on se kaikkein tehottomin tapa auttaa köyhissä maissa asuvia henkilöitä, ja kuten faktaosassa tällä kertaa oikein todetaan, köyhyys siis ruokkii sotien ja konfliktien syntymistä (jotka aiheuttavat pakolaisuutta).


Quote4. VÄITE:
"Yksin saapuvat turvapaikanhakijalapset ovat "ankkurilapsia". Vanhemmat käyttävät lapsiaan hyväkseen lähettäessään heitä yksin Suomeen, jotta voisivat itse tulla perässä."

FAKTA:
Yksintulleet lapset ovat erityisen haavoittuvainen ryhmä turvapaikanhakijoiden joukossa. Suomeen ilman vanhempien saapuneiden turvapaikanhakijalasten määrä on vaihdellut alle sadasta noin 700 vuodessa (vuonna 2008 saapui 706). Lapset saapuvat konfliktien repimistä maista kuten Irakista, Somaliasta, Afganistanista ja Kongosta. Monet ovat kokeneet aseellisia hyökkäyksiä ja taisteluita, he ovat vaihtaneet asuinpaikkaa useaan kertaan ja heidän perheenjäseniään ja ystäviään on kuollut tai kadonnut. Usein lapsen vanhempi tai muu sukulainen on päättänyt lähettää lapsen turvaan rauhalliseen maahan. Ei ole olemassa "oikeaa" tai "väärää" tapaa lähteä pakolaiseksi. Useinkaan ei ole mahdollista, että koko perhe lähtisi yhtä aikaa pakomatkalle. On ymmärrettävää, että vanhemmat haluavat lähettää esimerkiksi vanhimman lapsensa ensin matkaan. Pakolaisen perheenyhdistäminen perustuu kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin ja Suomen ulkomaalaislakiin. Mikäli lapselle myönnetään turvapaikka tai oleskelulupa suojeluntarpeen perusteella, on hänellä oikeus saada Suomeen vanhempansa ja alaikäiset sisaruksensa. Yksintullut lapsi voi saada myös kielteisen päätöksen tai hänet voidaan palauttaa Dublin-asetuksen mukaisesti toiseen EU-maahan. Mikäli yksintullut alaikäinen ehtii täyttää 18 vuotta ennen kuin päätös turvapaikkahakemukseen tulee, hän ei ole enää oikeutettu pakolaisen perheenyhdistämiseen. Lapsia kuuluu suojella paitsi pakolaisina myös ensisijaisesti lapsina. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsilla on oikeus valtioiden antamaan erityiseen suojeluun ja tukeen.

Vaikea väittää että näin ei tapahtuisi. Alaikäiseksi ilmoittautuneen todellista ikää ei lain mukaan saa edes tutkia. Miten voidaan tietää, onko ilman minkäänlaista henkilöllisyystodistusta henkilöllä ikänsä puolesta oikeus perheenyhdistämiseen? Vain Suomessa perheenyhdistäminen toteutetaan siten, että vanhemmat ja muut perheenjäsenet muuttavat lapsen luo eikä päinvastoin.


Quote5. VÄITE:
"Turvapaikanhakijoiden joukossa on terroristeja ja rikollisia, joita ei pidä päästää Suomeen."

FAKTA:
Turvapaikkajärjestelmä sisältää tehokkaita keinoja erilaisten väärinkäytösten estämiseksi. Turvapaikanhakijat ovat hakuprosessin aikana tekemisissä useiden eri viranomaisten kanssa ja heidän taustansa tutkitaan tarkkaan ennen päätöksentekoa. Geneven pakolaissopimuksen ns. poissuljenta-artikla takaa sen, ettei vakaviin rikoksiin syyllistyneille myönnetä pakolaisen asemaa. Vastaava pykälä on myös Suomen ulkomaalaislaissa.
Mikäli Suomeen saapuu turvapaikanhakija, jota epäillään vakavasta kansainvälisestä rikoksesta, Suomen viranomaisilla on velvollisuus tutkia asia ja tarvittaessa viedä tapaus oikeuteen. Suojelupoliisi selvittää jokaisen Suomeen valittavan kiintiöpakolaisten taustat ennen kuin pakolaisen saa luvan tulla Suomeen.

Tätä on jo Nissemand käsitellyt terävästi omassa viestissään http://hommaforum.org/index.php/topic,7879.msg124459.html#msg124459 , ei lisättävää.


Quote6. VÄITE:
"Suomeen tulee yhä enemmän ja enemmän turvapaikanhakijoita ja pakolaisia."

FAKTA:
Suomeen tulevien turvapaikanhakijoiden määrä on 2000-luvulla vaihdellut 1500 - 4000 välillä. Vuonna 2008 hakijoita oli ensi kertaa yli 4000. Osa hakijoista ei jää turvapaikkaprosessiin Suomeen vaan heidät palautetaan toiseen EU-maahan ns. Dublin-asetuksen perusteella. Suomesta on aina tehty suhteellisen paljon Dublin-palautuksia. Vuonna 2008 turvapaikkapäätöksistä noin 40 prosenttia oli myönteisiä. Tämä piti sisällään paitsi varsinaiset turvapaikat myös muut oleskeluluvat. Turvapaikanhakijoiden lisäksi Suomi vastaanottaa vuosittain suoraan ulkomailta valikoituja pakolaisia UNHCR:n kanssa sovitun kiintiön kautta. Pakolaiskiintiö on ollut usean vuoden ajan 750 pakolaista. Lisäksi pakolaisten perheenjäseniä saapuu Suomeen joitakin satoja vuodessa perheenyhdistämisen myötä. Kaikkiaan Suomeen saapuu ainoastaan 1-2 prosenttia Euroopan unionin alueen turvapaikanhakijoista. Kansainvälisesti katsoen Suomen pakolaismäärät ovat hyvin pieniä. Suurimman vastuun maailman pakolaisista kantavat Afrikan ja Aasian köyhät maat.

Turvapaikanhakijoiden määrä on räjähtänyt käsiin. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/puh_38_2009_vp_2_40_41_p.shtml


Quote7. VÄITE:
"Pakolaiset eivät halua tehdä töitä ja elävät vain sosiaaliturvan varassa."

FAKTA:
Maahanmuuttajien ja pakolaisten työttömyysaste on huomattavasti suurempi kuin kantaväestön. Tähän on monia syitä. Pakolaiset saapuvat maahamme ilman suomen tai ruotsin kielen taitoa, joka on usein edellytys työpaikan saamiselle. Tilastoissa kaikki pakolaiset kuitenkin näkyvät työttöminä työnhakijoina jo ennen kuin työllistyminen on käytännössä edes mahdollista. Myös ennakkoluulot ja rasismi vaikeuttavat työnsaantia. Tilastot kertovat, että mitä kauemmin pakolaiset Suomessa asuvat, sitä paremmin he työllistyvät. Perusihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle, myös pakolaisille. Suomalainen työttömyys- ja sosiaaliturva noudattaa ihmisoikeuksien ja perustuslain mukaista yhdenvertaisuuden periaatetta. Pakolaiset saavat työvoima- ja sosiaalitoimistossa saman kohtelun kuin suomalaiset. Työttömänä työnhakijana oleva pakolainen saa siten samaa työttömyyspäivärahaa kuin suomalainen. Pakolaiset, kuten muutkin, maksavat saamistaan tuloista veroa. Turvapaikanhakijoille myönnettävä tuki on 10 prosenttia pienempi kuin vähimmäistoimeentulotuki, koska heillä on mahdollisuus asua vastaanottokeskuksessa. Turvapaikanhakijat voivat tehdä työtä kolmen kuukauden maassaolon jälkeen. Tällöin he maksavat veroja eivätkä saa ylimäärästä tukea. Lapsilisään tai esimerkiksi opintotukeen turvapaikanhakijat eivät ole oikeutettuja.

Tuota halua on mahdoton kommentoida. Näyttää kuitenkin siltä, että jotkut maahanmuuttaryhmät tulevat veronmaksajalle kalliimmiksi kuin jotkut muut. Pitkätukan hieno kooste: alkaen http://hommaforum.org/index.php/topic,3791.msg58434.html#msg58434 .


Quote8. VÄITE:
"Verovarat pitäisi käyttää ensisijaisesti suomalaisten huono-osaisten auttamiseen eikä pakolaisiin."

FAKTA:
Kuten 137 muulla YK:n pakolaissopimuksen allekirjoittaneella maalla, Suomella on kansainvälisen oikeuden mukainen velvollisuus auttaa kansalaistensa lisäksi myös niitä, jotka eivät ole turvassa omassa maassaan. Perustuslain mukaan perusihmisoikeudet kuuluvat Suomessa myös ulkomaalaisille ja kaikkia on kohdeltava yhdenvertaisesti. Kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Suomen lait edellyttävät, että turvapaikkahakemukset on tutkittava asianmukaisesti ja vastaanotto on järjestettävä menettelyn ajaksi. Suomi kuuluu maailman rikkaimpien maiden joukkoon eikä meillä ole pakolaisten kotimaiden kaltaista vainoa ja köyhyyttä. Myös Suomesta on lähdetty pakolaisiksi – yli 70 000 suomalaislasta pääsi sotavuosina turvaan Ruotsiin ja Tanskaan. Suomessa esiintyvään epäoikeudenmukaisuuteen, lamaan, asunnottomuuteen tai työttömyyteen ei ole syynä pakolaispolitiikka.

Verorahat käytetään Suomessa niinkuin eduskunta päättää. Jokainen äänestäjä voi omalla kohdallaan miettiä, miten haluaisi verorahansa käytettävän. Kuinkahan monta veroeuroa ylläolevankin potaskan tuottamiseen on käytetty?


Quote9. VÄITE:
"Pakolaiset ovat nuoria, terveitä miehiä. Heidän tulisi olla taistelemassa kotimaassaan. Suomen tulisi ottaa enemmän naisia ja lapsia."

FAKTA:
Maailman pakolaisista noin 80 prosenttia on naisia ja alle 18-vuotiaita. Koska matkustaminen on miehille helpompaa ja turvallisempaa, länsimaihin saapuvista turvapaikanhakijoista suurin osa on miehiä. Nuoret pojat ovat usein myös vaarassa joutua värvätyksi lapsisotilaiksi. Pakenemaan joutuvat miehet ovat useimmiten siviilejä. Nykyään pakolaisuutta aiheuttavat sodat ovat maansisäisiä taisteluja, joissa siviilit ovat usein väkivaltaisuuksien kohteina. Eniten pakolaisia tulee sisäisten konfliktien repimistä maista kuten Irakista, Somaliasta, Afganistanista ja Kongon demokraattisesta tasavallasta. Tämän hetken vaikeimmat konfliktit ovat erittäin monimutkaisia ja jatkuneet jo pitkään. Aseellisen konfliktin osapuolina on usein lukuisia sisäisiä ryhmittymiä, kansainvälisiä joukkoja sekä yksityissektorin turvallisuusyhtiötä. Perinteinen ajatus isänmaan puolustamisesta ei enää päde tällaisessa tilanteessa. Pakolaisuuden taustalla on vaino, joka kohdistuu poliittiseen mielipiteeseen, uskontoon, alkuperään, sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen. Vainoava taho voi olla myös yksityinen tai organisaatio, jota vastaan pakolainen ei saa suojelua kotimaansa viranomaisilta. Joskus ihmiset joutuvat pakenemaan ympäristökatastrofeja. Kiintiöpakolaispolitiikassaan Suomi painottaa heikoimmassa asemassa olevien vastaanottamista. Suomeen saapuukin kiintiöpakolaisina usein perheitä, yksinhuoltajaäitejä, vammaisia ja muita haavoittuvaisia ryhmiä.

Tuosta selostuksesta voi vetää johtopäätöksen, että suurimmalla osalla turvapaikanhakijoita ei ole perusteita pakolaisstatukseen.


Quote10. VÄITE:
"Euroopan rajat vuotavat. Eurooppa täyttyy pakolaisista ja turvapaikanhakijoista."

FAKTA:
Eurooppaan saapuu vuosittain 100 000 - 200 000 turvapaikanhakijaa. Hakijamäärään vaikuttaa merkittävimmin se, millaisia kriisejä ja konflikteja maailmassa on meneillään. Viime vuosina irakilaiset ovat olleet suurin hakijaryhmä. Eniten Eurooppaan saapui turvapaikanhakijoita Bosnian sodan seurauksena 90-luvun alussa. Muutamat vaikeat konfliktit, kuten Irakin sota,  ovat nostaneet pakolaisten määrää maailmassa. YK:n pakolaisjärjestön UNHCR:n mukaan kansainvälisiä pakolaisia on noin 12 miljoonaa. Sen lisäksi maansisäisiä pakolaisia on peräti 26 miljoonaa. Suurin osa maailman pakolaisista asuu Aasiassa, Lähi-idässä ja Afrikassa. Euroopassa heitä on vain noin 14 prosenttia. Euroopan rajoja vartioidaan yhä tiukemmin. Laillisia maahantuloväyliä ei pakolaisille ole, joten heidän on pakko turvautua ihmissalakuljetukseen. Rajavalvonnan kiristäminen ei ratkaise sääntelemättömän muuttoliikkeen ongelmaa vaan pahimmillaan valvonta lisää ihmissalakuljetusta. Pakolaiset joutuvat ottamaan yhä isompia riskejä päästäkseen hakemaan turvaa Euroopasta. Viimeisen 15 vuoden aikana yli 11 000 ihmistä on menettänyt henkensä pakomatkalla Eurooppaan.

Rajat vuotavat, totta: http://www.pvtk.mil.fi/ruotuvaki/?action=read_page&pid=26&aid=341 .

Jussi Halla-aho on käsitellyt kattavasti EU:n ulkopuolelta EU alueelle suuntautuvaa maahanpyrkijävirtaa, mm. http://www.halla-aho.com/scripta/ceuta_melilla_ja_suvaitsevainen_vastuunpakoilu.html
"Tällaiset puheet eivät ansaitse sanavapautta"
- Apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalske

Mielipide on kuin persreikä; jokaisella on omansa.
http://www.youtube.com/watch?v=NrmPehlHK3w&feature=related