News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-08-02 HS Pääkirjoitus: Salosen kritiikki läpäisee (Arhinmäen) suojauksen

Started by skrabb, 03.08.2012, 12:04:52

Previous topic - Next topic

skrabb

QuoteSalosen kritiikki läpäisee suojauksen
2.8.2012 | 10 |

Helsingin Sanomat

Ka­pel­li­mes­ta­ri Esa-Pek­ka Sa­lo­nen on liit­ty­nyt kult­tuu­ri- ja ur­hei­lu­mi­nis­te­ri Paa­vo Ar­hin­mäen (vas) krii­ti­koi­den kuo­roon.

Pit­kän kan­sain­vä­li­sen uran teh­nyt Sa­lo­nen moit­ti Ylen uu­ti­sis­sa (31. 7.) suo­ma­lais­ta il­ma­pii­riä epä-älyl­li­sek­si ja kor­kea­kult­tuu­rin vas­tai­sek­si. Hä­nen mu­kaan­sa pu­heis­sa esiin­tyy tie­tä­mät­tö­myyt­tä ja po­pu­lis­mia, jo­ka suun­tau­tuu klas­sis­ta mu­siik­kia vas­taan.

Sa­lo­nen nos­ti esi­mer­kik­si mi­nis­te­ri Ar­hin­mäen lin­jauk­set ja eleet. Ne osoit­ta­vat Sa­lo­sen mie­les­tä tie­tä­mät­tö­myyt­tä suo­ma­lai­sen työ­väen­liik­keen his­to­rias­ta, jos­sa työ­läi­sil­le on vaa­dit­tu oi­keut­ta kor­kea­kult­tuu­riin.

Klas­si­sen mu­sii­kin vai­kut­ta­jat ovat jo aiem­min ar­vos­tel­leet Ar­hin­mä­keä, kos­ka hän ei ole tä­nä ke­sä­nä kun­nioit­ta­nut läs­nä­olol­laan sa­ta­vuo­tis­tai­val­taan juh­li­via Sa­von­lin­nan oop­pe­ra­juh­lia. Kult­tuu­ri­vä­ki muis­taa myös mi­nis­te­rin pois­jään­nin Mu­siik­ki­ta­lon ava­jais­juh­las­ta ja Si­be­lius-Aka­te­mian lu­ku­vuo­den ava­jai­sis­ta vii­me vuon­na.

Mi­nis­te­rin va­lin­nat ker­to­vat ar­vos­tuk­ses­ta, ja ar­vos­tuk­sel­la on mer­ki­tys­tä ra­han­jaos­sa – var­sin­kin, kun kult­tuu­ri­bud­jet­tia jou­dut­ta­neen lä­hi­vuo­si­na leik­kaa­maan.

Ar­hin­mä­ki on se­lit­tä­nyt pois­jään­tiään Sa­von­lin­nas­ta ke­sä­lo­mal­la ja muil­la mi­nis­te­rin kii­reil­lä. Hän on myös muis­tut­ta­nut käy­neen­sä Sa­von­lin­nas­sa vii­me ke­sä­nä. Sil­loin kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri oli en­sim­mäis­tä ker­taa elä­mäs­sään oop­pe­ras­sa – ei­kä vai­kut­ta­nut jä­rin in­nos­tu­neel­ta ko­ke­mas­taan.

Har­va mi­nis­te­ri pys­tyy yh­dis­tä­mään työn ja va­paa-ajan har­ras­tuk­sen­sa yh­tä sau­mat­to­mas­ti kuin ka­tu­kult­tuu­ria, brit­ti­pop­pia ja ur­hei­lua – eten­kin jal­ka­pal­loa – ra­kas­ta­va Ar­hin­mä­ki kult­tuu­ri- ja ur­hei­lu­mi­nis­te­rin sal­kun hal­ti­ja­na. Näyt­tää sil­tä, et­tä hän poi­mii ru­si­nat edus­tus­ti­lai­suuk­sien pul­las­ta ja jät­tää ker­naas­ti vä­liin ta­pah­tu­mat, joi­den si­säl­tö ei ole omaa sy­dän­tä lä­hel­lä. Esi­mer­kik­si Ruis­roc­kil­le, jos­sa soit­ti Ar­hin­mäen suo­sik­ki­yh­tyei­siin kuu­lu­va Pulp, mi­nis­te­rin ka­len­te­ris­sa oli ti­laa.

Ar­hin­mäen po­pu­laa­ri­kult­tuu­ria suo­si­va lin­ja näyt­tää pe­rus­tu­van osin it­sek­käi­siin syi­hin, mut­ta se on ää­nes­tä­jien kes­kuu­des­sa suo­sit­tu. Ar­hin­mä­ki me­nes­tyi hy­vin al­ku­ke­sän HS-gal­lu­pis­sa (17. 6.), jos­sa ar­vioi­tiin mi­nis­te­rei­den on­nis­tu­mis­ta työs­sään. Hän on­kin voi­nut hy­myil­len vä­hä­tel­lä ajan­käyt­tö­va­lin­nois­taan saa­maan­sa ar­vos­te­lua.

Myös roc­kin pääl­le ym­mär­tä­vä Esa-Pek­ka Sa­lo­nen on kui­ten­kin niin ar­vo­val­tai­nen vai­kut­ta­ja, et­tä hä­nen kri­tiik­kin­sä on Ar­hin­mäel­le kiu­sal­lis­ta. Var­sin­kin, kun Sa­lo­nen ni­put­ti va­sem­mis­tos­sa ja pe­rus­suo­ma­lai­sis­sa ha­vait­se­man­sa kult­tuu­ri­vi­ha­mie­li­syy­den ja pi­ti si­tä osa­syy­nä Suo­mi-ku­van sä­röi­lyyn ul­ko­mail­la.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Salosen+kritiikki+l%C3%A4p%C3%A4isee+suojauksen/a1343799234561
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Roope

Quote from: skrabb on 03.08.2012, 12:04:52
Salosen kritiikki läpäisee suojauksen

Etsin jonkinlaista selitystä otsikkoon, en löytänyt. Salosella ei ollut haastattelussa esittää kuin omia mielipiteitään ilman kunnollista argumentointia, mistä esimerkkinä Guggenheim-hankkeen kaatumisen taivastelu ilman minkäänlaista hankkeen järkevyyden arviointia. Salosen poliittinen analyysi (yläluokan filantrooppisesti työväenluokalle tarjoamat korkeakulttuurin muruset vrt. upporikkaan Salosen vaatimat yhä uudet julkisrahoitteiset eliittitaidemonumentit) olisi huvittavaa, jos se ei olisi niin säälittävää. Salonen ei tosiaankaan ole "myös rokin päälle ymmärtävä", vaikka tiettävästi kuunteleekin avoautossaan Rolling Stonesia. Hän ei ole vielä vuoteen 2012 mennessä tietoinen, että Suomi tunnetaan nykyään yleisesti maailmalla ihan muusta kuin klassisesta taiteesta, mikä taas kertoo paljon Salosen omasta käpertyneisyyydestä.

Quote from: Esa-Pekka Salonen 31.7.2012Esa-Pekka Salonen
Yksi suomalaisuuden, kansainvälisen suomalaisuuden tärkeimpiä nimittäjiä on tällainen tietoon, kulttuuriin, tasa-arvoisuuteen, valistuneisuuteen, avoimuuteen ja klassisiin taiteisiin satsaaminen. Ja tietysti nyt sitten kun kotimaassa on ja katselee, mitä täällä tapahtuu, niin melkein kaikki nämä asiat ovat jonkin verran uhattuna ja niitä täytyy puolustaa.

Toimittaja Jonni Aromaa
Mikä niitä erityisesti uhkaa?

Esa-Pekka Salonen
Esimerkiksi valistuneisuus ja avoimuus, niin meillähän on kansainvälisestikin hyvin noteerattuja populistisia liikkeitä, jotka hyökkää tavallaan niitä arvoja vastaan, jotka on tehnyt Suomesta Suomen eli juuri tämmöinen tietoon, rationaaliseen tietoon ja avoimuuteen, suvaitsevaisuuteen perustuva kulttuuri. Nyt mun ei  tarvitse tässä  sanoa nimiä, mutta meillä on paljon tällaisia aggressiivisia voimia suomalaisessa poliittisessa kulttuurissa, kuin myöskin privaattikulttuurissa.

Toimittaja Jonni Aromaa
Koetko sinä, että nimenomaan nämä voimat ovat merkittävä uhka klassiselle taiteelle?

Esa-Pekka Salonen
Mä en nyt puhuisi edes klassisesta taiteesta niinkään, vaan puhuisin oikeastaan siitä, miten Suomi nähdään maailmalla. Koska Suomi-kuva on ollut äärimmäisen positiivinen maailmalla. Ja kun mä olen ollut nyt kolkyt vuotta reissussa, ja mä oon koko ajan... Ihmisten reaktio on ollut aina se, että jos ne on sattunut tietämään, missä Suomi on ja mikä Suomi on, niin sitten se seuraava kommentti on ollut jo positiivinen, että ahaa, teillähän on sitä ja tätä. Ja nyt tietysti tässäkin on pieniä säröjä. Että kyllähän perussuomalaisten toimet ja kommentit on noteerattu maailmalla aika suurestikin. Ja sitten tietysti tämä koko eurojupakka, niin sanoisin, että jollakin tasolla tähän puhtoiseen Suomi-kuvaan on tullut säröjä. Mutta mä en näkisi, että tässä on tapahtunut mitään, mitä ei voisi korjata. Ja tietysti maailma on hyvin monimutkainen paikka tällä hetkellä. Mutta se, mistä on meille ihan selvästi vahinkoa, on se rasistinen, lähes fasistinen, ksenofobinen, takaperoinen ajattelu, jota sitten aika voimakkaasti propagoidaan tietyillä tahoilla.
Haastattelu (9:00-12:00, 30 min)

Quote from: Esa-Pekka Salonen 31.8.2010mä nään parhaimpana tämmösenä skenaariona Suomen tulevaisuudelle sen, että geenipakkaa sekoitetaan sopivasti
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Simon Elo

Minua jaksaa aina ihmetyttää, että kuinka usea suomalainen vaikuttaja luulee, että maailmalla on jonkinlainen erityinen "Suomi-kuva".

Suurin osa ihmisistä ei tiedä Suomesta mitään ja se on aivan normaalia. Tietysti kuva voi sitten muodostua negatiiviseksi, kun saloset alkavat vaahdota siitä kuinka surkea maa Suomi on.

sivullinen.

^ Tuskin luulevat. Mutta kun saavat palkkansa "Suomi-kuvan" ylläpitämisestä, niin pakkohan sitä on näytellä että sellainen on olemassa.

Ja kun mä olen ollut nyt kolkyt vuotta reissussa, ja mä oon koko ajan... Ihmisten reaktio on ollut aina se, että jos ne on sattunut tietämään, missä Suomi on ja mikä Suomi on, niin sitten se seuraava kommentti on ollut jo positiivinen, että ahaa, teillähän on sitä ja tätä.

Ihan sama juttu mulla. Mä vaan en ole ikinä pitänyt sitä "Suomi-kuvana" vaan normaalina vieraanvaraisuutena. Jos Salonen on lapsuudessa tottunut siihen että vieraat ensin haukutaan, ja siksi pitää vieraanvaraisuutta poikkeava, niin surullinen lapsuus miehellä on ollut. En voi enää edes paheksua miestä; pelkästään sääliä.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Ksenofobi

QuoteSalonen:

Esimerkiksi valistuneisuus ja avoimuus, niin meillähän on kansainvälisestikin hyvin noteerattuja populistisia liikkeitä, jotka hyökkää tavallaan niitä arvoja vastaan, jotka on tehnyt Suomesta Suomen eli juuri tämmöinen tietoon, rationaaliseen tietoon ja avoimuuteen, suvaitsevaisuuteen perustuva kulttuuri.

Kyllä se tieto ja rationaalisuus ovat enemmän siellä populistien leirissä.

tietotyöläinen

Quote from: Simon Elo on 03.08.2012, 13:18:27
Minua jaksaa aina ihmetyttää, että kuinka usea suomalainen vaikuttaja luulee, että maailmalla on jonkinlainen erityinen "Suomi-kuva".

Suurin osa ihmisistä ei tiedä Suomesta mitään ja se on aivan normaalia. Tietysti kuva voi sitten muodostua negatiiviseksi, kun saloset alkavat vaahdota siitä kuinka surkea maa Suomi on.

Suomen maineesta on kovasti huolissaan myös moni tuntemani tavis. Persut kuulemma tuhoaa Suomen maineen.

Voi hyvät hyssykät sentään, mehän olemme tässäkin asiassa eurooppalaisittain jälkijunassa. Le Penit, Haiderit, Wildersit ym eivät ole tuhonneet muiden maiden mainetta, mutta jotenkin maagisesti juuri noiden muiden maiden silmissä persut nyt sitten tuhoaa Suomen maineen.

Enpä olisi ihan heti uskonut, että pitäisin missään asiassa Arhinmäen kantaa fiksumpana, mutta tässä tapauksessa hänen ääneenlausumaton linjansa pesee Salosen ja kumppaneiden eliittiskeidan 100-0.

Sami Aario

Quote from: tietotyöläinen on 03.08.2012, 16:01:47
Suomen maineesta on kovasti huolissaan myös moni tuntemani tavis. Persut kuulemma tuhoaa Suomen maineen.

Että mä olen kyllästynyt siihen ainaiseen Suomi-kuvan vatvomiseen. Ikään kuin se olisi se kaikkein tärkein asia tässä tapetilla.

EU:ssa ei saa sanoa poikkipuolista sanaa tai menee maine ja vaikutusvalta. Mikä se sellainen vaikutusvalta on?

Soromnoo

Mi­nis­te­rin va­lin­nat ker­to­vat ar­vos­tuk­ses­ta, ja ar­vos­tuk­sel­la on mer­ki­tys­tä ra­han­jaos­sa – var­sin­kin, kun kult­tuu­ri­bud­jet­tia jou­dut­ta­neen lä­hi­vuo­si­na leik­kaa­maan.

Tässähän se homman ydin on, pelätään että valden kukkaron nyörit tiukentuvat.

Koomista että Salonen vetoaa työväenliikkeen historiaan, mitä tekemistä vasemmistoliitolla on työläisten kanssa?

tietotyöläinen

Quote from: Soromnoo on 03.08.2012, 18:02:01
Koomista että Salonen vetoaa työväenliikkeen historiaan, mitä tekemistä vasemmistoliitolla on työläisten kanssa?

Olisko siinä Salosen pöljän vuodatuksen ainoa toimiva piikki?