News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2012-07-26 Puola: Pressun alla paratiisiin - tarinoita ihmissalakuljetuksesta

Started by akez, 26.07.2012, 17:49:57

Previous topic - Next topic

akez

Pitkähkö, mutta valaiseva juttu siitä, miten Eurooppaan tunkeudutaan.

QuoteParatiisiin pressun alla

Kreikkaan tai Turkkiin ajaville kuljettajille opetetaan, että heidän tulee olla tarkkoina lastauksen yhteydessä. Ja rekat tulee parkkeerata taukopaikoilla siten, että niihin ei pääse sisään.

Gazeta Wyborcza 26.7.2012 juttu puolaksi

Valtatie 7 Radomin ja Varsovan välillä. Rekka toisensa jälkeen. CB-radion kautta kuuluu kuljettajien päivittäisiä puheita: varoittavat partioista, kyselevät hyvistä kapakoista matkan varrella, valittavat tien huonoa kuntoa. Muutama viikko sitten eräs heistä sai kuulla varoituksen: - Sinulla on salamatkustajia. Joku huomasi liikkuvia käsiä pilkistävän pressun alta.

- Ensimmäiseksi ajattelin, että varkaat olivat päässeet pysähdyksen aikana tavaratilaan, eivätkä ehtineet paeta, ennen kuin lähdin ajamaan - sanoi rekkakuski myöhemmin.

Hän soitti poliisille. Poliisit kurkistelivat rakojen läpi sisään tavaratilaan.

- Sisällä oli kaksi henkilöä. Kommunikointi ei oikein sujunut - kertoi poliisin tiedottaja.

Poliisit saattoivat rekan Bialobrzegan asemalle. He totesivat, että kontin plombit olivat ehjät. He kurkistivat sisään. Pesujauheen valmistukseen tarkoitettuja aineita sisältävien säkkien välissä istui kaksi miestä - 33 v. ja hänen 14 v. serkkunsa. Uupumuksen rajamailla.

76 henkeä kontissa

Kaksi salamatkustajaa on vähän. Muutama vuosi sitten rajalla Swiecekissä tullimiehet läpivalaisivat rekan kontin. Ruudulla näkyi ihmishahmoja. Rajavartiosto pidätti 33 laitonta maahanmuuttajaa: 17 kiinalaista, 14 afgaania, kaksi tsetseeniä. Joukossa oli pieni lapsi. Myös kaksi puolalaista pidätettiin todennäköisinä ryhmän matkaoppaina, sekä myös puolalainen kuljettaja.

Samoihin aikoihin, myös Swiecekissä, kuulivat tullimiehet koputusta Hollantiin matkalla olleen rekan kontista. Sisältä löytyi 76 ulkomaalaista, pääosin miehiä - Ukrainan ja Moldovan kansalaisia.

Kaksi Bialobrzegan asemalle kuljetettua miestä olivat afganistanilaisia. Poliisit antoivat heille ruokaa ja tilasivat ambulanssin. Sattui niin onnekkaasti, että Bialobrzegan ensiapuaseman lääkäri oli lähtöisin Afganistanista. Hän toimi tulkkina ja poliisit saivat tietää, että miehet halusivat paeta Saksaan.

Raskaana pienten lasten kanssa

Laittomat maahanmuuttajat matkaavat suljetuissa konteissa pari päivää tai kymmeniä. Ahtautuneina rahdin sekaan he usein vaarantavat oman ja lastensa henget. Vuonna 2006 rutiinitarkastuksen yhteydessä Cieszyniassa rajavartijat kuulivat lapsen itkua. Puuta kuljettaneen rekan pressun avaaminen paljasti 17 henkilöä, joista kahdeksan oli pienokaisia. Kaikki olivat Tsetseniasta. Milloin tahansa tiukan jarrutuksen yhteydessä kuorma olisi saattanut murskata heidät. Nuorin oli muutaman vuoden vanha lapsi, joka itki peloissaan ja rauhoittui vasta rajavartioston tiloissa, kun sai jotakin juotavaa.

Muutama vuosi sitten Puolan ja Saksan rajalla löydettiin rekasta, joka kuljetti pajusta punottuja huonekaluja, 52 ulkomaalaista, joiden joukossa oli raskaana oleva nainen. Kontissa oli happi niin vähissä, että hän menetti tajuntansa. Hänet kuljetettiin rekasta suoraan sairaalaan.

Ei ole tiedossa, kuinka moni vuodessa onnistuu tulemaan Puolaan tai pitemmälle. Vuonna 2011 rajavartiosto onnistui pidättämään 18 laitonta tulijaa. Tänä vuonna tähän mennessä kahdeksan.

Patras, Euroopan portti

Monelle heistä portti paratiisiin on Patras, Peloponnesoksen suuri satamakaupunki. Päivittäin siellä tehdään jopa 300 yritystä ylittää raja laittomasti. Tänne yrittävät päästä Afrikan ja Aasian pakolaiset. He tunkeutuvat Kreikan saarille, joista avautuu tie Saksaan, Hollantiin ja maihin, joissa on työmahdollisuuksia ...

Kaksi vuotta sitten Patraksessa pidätettiin kaksi puolalaista kuljettajaa - osoittautui, että heidän rekkojensa kontteihin oli piiloutunut joitakin afrikkalaisia. Kuljettajat selittävät, että he eivät tiedä mitään asiasta, afrikkalaiset taas väittivät maksaneensa matkasta.

Maja Górska radomilaisesta kuljetusliikkeestä Power Spedition kertoo: - He nousevat rekkoihin eri paikoissa reitin varrella, he ovat organisoituneita. Esim. lastauspaikalla he kyhjöttävät folioon kiedottujen lavojen sisällä. Sitten kontin ovi suljetaan, laitetaan plombi ja kuljettaja ei edes tiedä, että sisällä on ihmisiä. He voivat myös murtautua konttiin, kun kuljettaja pysähtyy risteyksessä. Koko operaatio kestää vain sen aikaa, kuin menee valojen vaihtumiseen. Kun he ovat päässeet sisälle he matkaavat usein määränpäähän asti. Ei ole mahdollista hypätä pysähdyspaikoilla ulos autosta ja käydä toiletissa. He tekevät tarpeensa pulloihin. Heillä on mukanaan juomavettä ja jopa hammasharjoja. Jotkut eivät matkaa konteissa, vaan akseleiden päällä tai lavojen kuljetustiloissa. Ne ovat kontin alla olevia metallilaatikoita, joissa kuljetetaan tyhjiä lavoja. Kun auto kulkee lastattuna, ovat nämä tilat tavallisesti tyhjinä.

Tässä yhtiössä Kreikkaan tai Turkkiin ajavat kuljettajat saavat erityiskoulutuksen. He oppivat, että heidän tulee olla paikalla koko auton lastauksen ajan. Taukopaikalle pysähtyessään rekka tulee parkkeerata niin, että kontteja ei voi avata. Kuljettajan on jatkuvasti tarkistettava, ettei kyytiin ole päässyt ketään ja että plombit ovat ehjiä. Muuten hänen voidaan epäillä suostuneen kuljetukseen.

Tiesikö kuljettaja

Tämän vuoden alkupuolella Giebniin saapui appelsiinikuljetus paikalliselle supermarketille. Ratin takana istui kreikkalainen kuljettaja, kontti oli plombattu. Kun yrityksen työntekijät avasivat rekan ovet, he mykistyivät: tavaratilassa oli 6 miestä iältään 15-36. Kellään ei ollut papereita. He alkoivat pomppia ulos autosta ja yrittivät paeta. Yrityksen alue oli aidattu, joten vartijat saivat heidät kiinni.

Joukko koostui 5 afgaanista ja yhdestä pakistanilaisesta. He olivat olleet kylmätilassa appelsiinien kanssa 4 päivää. Myöhemmin he kertoivat lehtimiehille, että heillä oli vain pullo vettä ja paketti keksejä. Päivässä kukin sai keksin tai pari. Näin he matkustivat 1.400 kilometriä.

Aiemmin he olivat tulleet Iraniin, jossa tekivät töitä ansaitakseen matkarahat Eurooppaan. Sitten he tulivat Turkin kautta Kreikkaan. Siellä jokainen maksoi ihmissalakuljettajalle 2.500 euroa paikasta rekassa. Salakuljettaja sanoi, että he eivät voi poistua kylmätilasta, ennen kuin he ovat perillä. He halusivat päästä mihin tahansa Euroopan maahan, josta he voisivat löytää työtä ja hakea turvapaikkaa.

- Siitä tuli tunnettu tapaus - kertoo Górska - ja juttua puitiin kuljetusliikkeissä. Yleensä esiin nousee kysymys, tiesikö kuljettaja ... Olen kuullut, että yhden laittoman maahanmuuttajan kuljettamisesta voi saada 2.000 euroa.

Toinen kuljettaja, jonka auton kylmätilassa oli mansikoita, ajoi viime vuonna Kreikan, Bulgarian, Romanian ja Unkarin kautta Puolaan. Laittomat matkustajat havaittiin vasta Puolassa. Millään rajalla autoa ei läpivalaistu, vaikka teoriassa näin pitäisi tehdä, eikä kukaan huomannut, että laatikoiden välissä matkustaa ihmisiä.

Tavoitteena parempi elämä

Bialobrzegassa pidätetyt afgaanit kertoivat ensiavun lääkärille, että he olivat olleet matkalla 14 päivää. He olivat kulkeneet useassa kontissa, siirtyen lastauspaikoilla seuraavaan. Näin he olivat päässeet Bosniaan. Sitten heidät laitettiin rekkaan. 14-vuotiaalla on äiti Kreikassa, veli Saksassa. Hän halusi pysähtyä veljen luona ja päästä sitten äidin luo. 
(...)

Vanhempi mies päätyi poliisin arestiin ja nuorempi lastenkotiin. Heitä syytetään laittomasta Puolan rajan ylityksestä. Oikeusprosessista huolimatta samanaikaisesti on meneillään hallinnollinen prosessi heidän karkottamisekseen Puolasta. Heidät lähetetään takaisin Afganistaniin.
(...)

Näin niitä "pakolaisia" tupsahtelee aina meillekin asti. Ministeri Ihalaisen mukaan "maahanmuutto ei ole uhka, vaan mahdollisuus." Suomalaiset nuoret kai eivät ole mahdollisuus ... No, joka tapauksessa. Näitä sitten aletaan integroida isolla rahalla, elätetään ja tarjotaan ilmainen majoitus. Samalla nämä käynnistävät perheenyhdistämisprosessit, jotta saadaan lisää integroitavia mahdollisuuksia. Miksi minulle tulee usein tunne, että jotakin on tässä systeemissä erittäin pahasti pielessä?
George Orwell: "All that Oceania's citizens know about the world is whatever the Party wants them to know."

Maisterinna

Empatiat salamatkustajille. Kyllä minäkin tekisin noin, jos asuisin Paskastanissa ja kuulisin tuttavilta EU:sta, jossa lykätään kuussa käteen sohvalla löhöämisestä 100x enemmän kuin Paskastanissa ympäri vuorokauden raatamalla voi tienata, jossa on hyvät lääkärit joita voi konsultoida mielinmäärin ilmaiseksi, jossa lapset saa koulutuksen ja ruuan ja heidän harrastuksensa kustannetaan ja rakasta uskontoakin kulttuurista ja kielestä puhumattakaan saa harjoittaa ilman esteitä... Kontit kutsuvat!

Maailmassa on nyt 7 miljardia ihmistä. 2030 eli vajaan 20 vuoden päästä kehitysmaat pukkaavat uuden miljardin. 2050, vuotena jonka minäkin näen jos tähdet ovat suotuisat, meitä on reilu 9 miljardia, kiitos länsimaiden ruoka- ja lääkeavun kehitysmaille. Jos oletetaan, että automaatiokehitys jatkaa voittokulkuaan, maailmassa on vielä vähemmän työtä vihaisille nuorille miehille. Että nämä pari miljardia kehitysmaalaista olisivat mahdollisuus eivätkä haaste on utopistista paskaa. Mitenkähän tässä vielä käy? Mitkä olivatkaan Rooman hajoamisen syyt?

Ernst

Quote from: Maisterinna on 26.07.2012, 18:11:10
Empatiat salamatkustajille. Kyllä minäkin tekisin noin, jos asuisin Paskastanissa ja kuulisin tuttavilta EU:sta, jossa lykätään kuussa käteen sohvalla löhöämisestä 100x enemmän kuin Paskastanissa ympäri vuorokauden raatamalla voi tienata, jossa on hyvät lääkärit joita voi konsultoida mielinmäärin ilmaiseksi, jossa lapset saa koulutuksen ja ruuan ja heidän harrastuksensa kustannetaan ja rakasta uskontoakin kulttuurista ja kielestä puhumattakaan saa harjoittaa ilman esteitä... Kontit kutsuvat!

Maailmassa on nyt 7 miljardia ihmistä. 2030 eli vajaan 20 vuoden päästä kehitysmaat pukkaavat uuden miljardin. 2050, vuotena jonka minäkin näen jos tähdet ovat suotuisat, meitä on reilu 9 miljardia, kiitos länsimaiden ruoka- ja lääkeavun kehitysmaille. Jos oletetaan, että automaatiokehitys jatkaa voittokulkuaan, maailmassa on vielä vähemmän työtä vihaisille nuorille miehille. Että nämä pari miljardia kehitysmaalaista olisivat mahdollisuus eivätkä haaste on utopistista paskaa. Mitenkähän tässä vielä käy? Mitkä olivatkaan Rooman hajoamisen syyt?


Leipää ja huvituksiahan sitä oli tarjolla. Kaikki tiet veivät Roomaan. En tosin tiedä, oliko kuormiin kätkeytynyt elättejä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Nuivake

Quote from: Maisterinna on 26.07.2012, 18:11:10
Empatiat salamatkustajille. Kyllä minäkin tekisin noin, jos asuisin Paskastanissa ja kuulisin tuttavilta EU:sta, jossa lykätään kuussa käteen sohvalla löhöämisestä 100x enemmän kuin Paskastanissa ympäri vuorokauden raatamalla voi tienata, jossa on hyvät lääkärit joita voi konsultoida mielinmäärin ilmaiseksi, jossa lapset saa koulutuksen ja ruuan ja heidän harrastuksensa kustannetaan ja rakasta uskontoakin kulttuurista ja kielestä puhumattakaan saa harjoittaa ilman esteitä... Kontit kutsuvat!

Maailmassa on nyt 7 miljardia ihmistä. 2030 eli vajaan 20 vuoden päästä kehitysmaat pukkaavat uuden miljardin. 2050, vuotena jonka minäkin näen jos tähdet ovat suotuisat, meitä on reilu 9 miljardia, kiitos länsimaiden ruoka- ja lääkeavun kehitysmaille. Jos oletetaan, että automaatiokehitys jatkaa voittokulkuaan, maailmassa on vielä vähemmän työtä vihaisille nuorille miehille. Että nämä pari miljardia kehitysmaalaista olisivat mahdollisuus eivätkä haaste on utopistista paskaa. Mitenkähän tässä vielä käy? Mitkä olivatkaan Rooman hajoamisen syyt?

Minun elinaikanani (40v) on ihmiskunta tuplannut kokonsa. Siksi sanoisin että vuonna 2050 väkiluku ei ole 9 miljardia, vaan 14 miljardia. Jos tuohon lukuun päästään, on kakka iskevä tuulettimeen lopullisesti.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.