News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bensaa ilmasta

Started by hkanime, 19.10.2012, 20:05:34

Previous topic - Next topic

hkanime

Britit ovat keksineet mielenkiintoisen menetelmän tehdä bensiiniä ilmasta.
Koelaitoksessa on yhdistettty monta sinänsä jo tunnettua tekniikkaa, jolla ilman hiilidioksiidista tehdään bensiiniä. Tutkijat ovat parin kuukauden aikana luoneet 5 litraa ainetta, joka muistuttaa bensiiniä ja jota voi käyttää tavallisessa bensa-autossa.

Ennen kun juhlitaan ilmaisen bensan aikakautta, pitää muistaa, että menetelmä perustuu sähkön käyttöön ja toistaiseksi yhden bensalitran tuottaminen on aika kallista. Hinnan povataan kuitenkin laskevan paljon kunhan teknologia kehittyy ja kaupallinen tuotantotaso pitäisi olla mahdollinen.

Tämän menetelmän kauneus on kuitenkin siinä, että se mahdollistaa sähkön varastoinnin polttoaineen muodossa ja käytön sellaisenaan ilman esim. liikenteen polttoaineen jakeluinfran uusimista (kuten vetyliikenne edellyttäisi). Lisäksi, jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla menetelmillä, pystytään hyödyntämään sähköntuotannon matalan käyttökapasiteetin hetkiä bensiinin tuottamiseen samalla kun kasvihuoneilmiötä torjutaan. Eli esim. öisin kun ei käytetä paljon sähköä, tuulimyllyn sähkö käytetään bensiinituotantoon sensijaan, että sähkö menee hukkaan.

PaulR

Sähköä olisi ollut jo vuosisata tehdä ilmasta.

Iloveallpeople

Hieno keksintö, mutta joku nero voisi yrittää keksiä jonkun muunkin sähkönvarastoimismenetelmän, ettei esim. tuulimyllyjen sähkö menisi öisin hukkaan.
"Kun poliitikko pakotetaan lähtemään paikaltaan tai suljetaan puolueesta tiedotusvälineiden painostuksen vuoksi, ei kyse ole mistään punavihreästä salaliitosta, vaan juuri siitä, miten demokratian pitääkin toimia."  (käännös) - Lasse Garoff

dothefake

Ottaisin mieluummin ilmasta pensaa.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

EL SID

Quote from: Iloveallpeople on 19.10.2012, 20:11:55
Hieno keksintö, mutta joku nero voisi yrittää keksiä jonkun muunkin sähkönvarastoimismenetelmän, ettei esim. tuulimyllyjen sähkö menisi öisin hukkaan.

itseasiassa sellainen on jo tehty:  Ilmattoman kotelon sisällä olevan kappaleen liike voi toimia eräänlaisena varajärjestelmänä ja sen voi ladata öisin... äh, guuglatkaa netistä...

yks vaan

#5
Joo ne oli melkosia vauhtipyöriä..

Jos pelkästään raaka-aineiden saamiseksi hiilidioksidia pitää poimia ilmasta ja erottaa vetyä vedestä, homma ei kuulosta energiataloudellisesti kovin lupaavalta.

E: Miksei vaan ladata autojen akkuja sillä extrasähköllä tai käytetä vetyä polttoaineena. Lisäveivaaminen vie vaan energiaa.
Kuka syrjisi minua?

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: hkanime on 19.10.2012, 20:05:34
Britit ovat keksineet mielenkiintoisen menetelmän tehdä bensiiniä ilmasta.
Koelaitoksessa on yhdistettty monta sinänsä jo tunnettua tekniikkaa, jolla ilman hiilidioksiidista tehdään bensiiniä. Tutkijat ovat parin kuukauden aikana luoneet 5 litraa ainetta, joka muistuttaa bensiiniä ja jota voi käyttää tavallisessa bensa-autossa.

Ennen kun juhlitaan ilmaisen bensan aikakautta, pitää muistaa, että menetelmä perustuu sähkön käyttöön ja toistaiseksi yhden bensalitran tuottaminen on aika kallista. Hinnan povataan kuitenkin laskevan paljon kunhan teknologia kehittyy ja kaupallinen tuotantotaso pitäisi olla mahdollinen.

Tämän menetelmän kauneus on kuitenkin siinä, että se mahdollistaa sähkön varastoinnin polttoaineen muodossa ja käytön sellaisenaan ilman esim. liikenteen polttoaineen jakeluinfran uusimista (kuten vetyliikenne edellyttäisi). Lisäksi, jos sähkö tuotetaan uusiutuvilla menetelmillä, pystytään hyödyntämään sähköntuotannon matalan käyttökapasiteetin hetkiä bensiinin tuottamiseen samalla kun kasvihuoneilmiötä torjutaan. Eli esim. öisin kun ei käytetä paljon sähköä, tuulimyllyn sähkö käytetään bensiinituotantoon sensijaan, että sähkö menee hukkaan.

Tuohan oli ihan umpipöhkö prosessi. Miksi ilmasta pitää erottaa hiilidioksidi kallilla, kun kasvit tekee sen ilmaisesksi. metanoli kävisi sellaisenaan polttoaineeksi, mitään lisäjalostuksia ei tarvittaisi. Ja onko tuo summa tosiaan 1.2 miljardia € mitä ainakin aamulla kun luin niin kerrottiin.
Eikö olisi helpompaa tehdä biomassasta etanolia tai metanolia, ja käyttää sitä suoraan polttoaineena.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: hkanime on 20.10.2012, 18:07:47
Quote from: yks vaan on 19.10.2012, 21:33:38
Jos pelkästään raaka-aineiden saamiseksi hiilidioksidia pitää poimia ilmasta ja erottaa vetyä vedestä, homma ei kuulosta energiataloudellisesti kovin lupaavalta.

Tällainen järjestelmä ei ole energiataloudellinen siinä mielessä, että yksi energia muoto konvertoidaan toiseen ja välissä syntyy hukkaa. Se ei kuitenkaan ole varsinaisesti ongelma koska maailmassa on loputtomasti energiaa. Lähinnä tämä systeemi pitää saada edes sen verran tehokkaaksi, että se on kaupallisesti järkevä. Se lienee ihan mahdollista.

QuoteE: Miksei vaan ladata autojen akkuja sillä extrasähköllä tai käytetä vetyä polttoaineena. Lisäveivaaminen vie vaan energiaa.

Koska ladattavia akkuja ei juurikaan ole tällä hetkellä.

Tämän teknologian suuri potentiaali on hyödyntää esim. etäisten paikkojen energiapotentiaalia kuten kauaksi aavikkoon/merelle rakennetun aurinko-/tuulivoimalan energiatuotanto.
Konvertoimalla sähkö bensiiniksi paikan päällä vältetään johtojen vetämistä, pystytään varastoimaan valtava määrä energiaa ja samalla poistetaan hiilidioksiidia eli saasteita ilmakehästä. Akuilla tai vauhtipyörillä ei päästä samaan tilanteesen koska niillä on aina rajallinen varastointikapasiteetti. Bensaa taas voidaan tuottaa kuinka paljon tahansa ja hyödyntää muualla.
Tällä tekniikalla on lisäksi mahdollista alentaa maaperäpohjaisen öljyn käytön dramaattisesti. Ts. sillä voisi vähentää riippuvuutta öljymaista ja tulonsiirtoja niille.
No eiköhän olisi kuiteskin helpomi käyttää suoraan metaania polttoaineena, kuin  väsätä kalliita laitoksia jotka erottelee hiilidioksidia ilmasta. Esimerkiksi jätteistä saisi helpommin ja halvemmalla biodiseliä FT synteesillä kuin tuolla systeemillä polttoainetta. Olisi ihan kiva tietää mitä kyseinen prosessi maksaisi. Veikkaisin että saataisiin pirun kallista polttoainetta.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: hkanime on 21.10.2012, 13:13:03
Quote from: Jani Rantala on 20.10.2012, 18:42:05
No eiköhän olisi kuiteskin helpomi käyttää suoraan metaania polttoaineena, kuin  väsätä kalliita laitoksia jotka erottelee hiilidioksidia ilmasta.

Ei olisi koska joutuisit kovertoimaan miljoonia autoja metaanille, alkaa tuottamaan metaaniautoja ja rakentaa uusi jakeluverkosto.

Vaihtoehtoisten polttoaineiden ongelma - vety, metaani jne. - ongelma on erityisesti juuri uusien moottorien tarve sekä koko jakeluverkoston uusiminen. Jakeluverkosto on muna-kana -ongelma koska kukaan ei halua ensimmmäisenä satsasta siihen jos käytäjämäärä on pieni. Toisaalta käyttäjiä ei tule jos ei ole jakeluverkostoa.

QuoteEsimerkiksi jätteistä saisi helpommin ja halvemmalla biodiseliä FT synteesillä kuin tuolla systeemillä polttoainetta.

Hyötyjätteen määrä on rajallinen eikä sitä ole saatavilla kaikkialla. Jätelaitoksia toki kehitellään ja se on myös eräs hyvä lähde polttoaineelle. Ei nämä eri menetelmät sulje toisiaan pois.

QuoteOlisi ihan kiva tietää mitä kyseinen prosessi maksaisi. Veikkaisin että saataisiin pirun kallista polttoainetta.

Toistaiseksi on kallista. Uutisen pointti oli lähinnä se, että nyt ollaan onnistuttu yhdistämään teknnologiat toimivaksi laitteistoksi. Seuraavaksi pitää saada hinta alas ja nopeampi prosessi.

Metaani on sama aione kuin maakaasu. ja sillä toimivia autoja on maailmalla miljoonia. Jakelun järjestäminenkään ei ole mahdotonta ainakaan isommissa kaupungeissa.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Uusin keksintö Nestemäisellä typellä kulkeva auto. Tämä on jo astetta fiksumpi innovaatio.

dothefake

Auton katolla voisi olla ropelli, joka pyörittäisi kissannahkoja ja syntyvä sähkö menisi suoraan sähkömoottoriin. Näin saataisiin ajoviima valjastettua hyötykäyttöön ja vain pieni kiihdytysakku tarvittaisiin.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

mikkoR

Yhdet tutkijat kehittivät merellä oleviin tuulivoimaloihin pinnan alla olevat pussit johon tehdään ylijäämäsähköllä paineilmaa joka taas tarpeen tullen pyörittää generaattoria.

Hyötysuhteeltaan paras tapa lienee akut mutta niitä tosiaan vaadittaisiin isossa käytössä tolkuton määrä, tulevaisuudessa sähköautojen lisääntyessä tämä ongelma lievenee koska autot ladataan pääosin yöllä ja kun autoja on paljon on myös akkukapasiteettia paljon.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Kaptah

Hmm, mielenkiintoista. Jos

-systeemi soveltuu suuren mittakaavan käyttöön
-hyötysuhde sähköstä bensiiniksi on edes kelvollinen
-laitteiston hinta on inhimillinen

niin tässä voisi olla jotain järkeä. Tietenkin kyseessä on vielä koelaitteisto ja hinta sen myötä tolkuton, mutta ehkä vielä joskus. Viereen ydinvoimala tai uusiutuvia energianlähteitä ja bensatehdas, jossa sähkö muutetaan helpommin varastoitavaan muotoon. Tällaisessa käytössä uusiutuvien epätasainen tuottokaan ei haittaisi, bensaa voitaisiin tehdä silloin kun sähköä tulee, mikäli tehtaan laitteisto vain pystyisi mukautumaan vaihteluihin.

Etanoleihin yms verrattuna oleellista on lähinnä se, miten helposti ja halvalla polttoainetta pystytään tuottamaan suuressa mittakaavassa. Mikään ei estäisi siirtymistä bensasta etanoliin vaikka piankin jos vain etanolia pystyttäisiin tuottamaan kätevästi ja suuressa mittakaavassa. Mikä tahansa bensiiniauto on helppoa ja halpaa muuttaa etanolikäyttöiseksi.

Vielä ollaan kaikesta hypestä huolimatta todella kaukana siitä, että keskivertojantteri ajelisi akkusähköautolla. Akusto maksaa saman verran kuin hyvä uusi bensa-auto, autolla pääsee ajamaan sen mitä puolella tai kolmasosatankillisella bensaa ja sen jälkeen pitää ladata monikymmenkertainen aika tankkaukseen verrattuna.

Sähkömoottori hakkaa polttomoottorin ajoneuvon voimanlähteenä 100-0, mutta polttoaine hakkaa akut 1000-0, joten polttomoottoriauto voittaa kuitenkin 1000-100.
"Krimillä nähdyt joukot olivat paikallisia itsepuolustusjoukkoja. Kuka tahansa voi ostaa univormuja kaupasta."
- V. Putin 4.3.2014

"Viimeaikaiset tapahtumat Krimin niemimaalla osoittivat sotilasvoimiemme uudet laadulliset kyvyt ja henkilökunnan korkean moraalin."
- V. Putin 28.3.2014

Tatu

Quote from: Iloveallpeople on 19.10.2012, 20:11:55
Hieno keksintö, mutta joku nero voisi yrittää keksiä jonkun muunkin sähkönvarastoimismenetelmän, ettei esim. tuulimyllyjen sähkö menisi öisin hukkaan.

Yöllä tuulimyllyjen energiaa voitaisiin käyttää siihen että pumpataan vetää ylempänä sijaitsevaan järveen. Kun sähköä tarvitaan enemmän, voidaan veden potentiaalienergia juoksuttaa turbiinin läpi takaisin sähköenergiaksi.

Haluan sitten provikat jos joku alkaa tällä rikastumaan!

jmm

Quote from: Tatu on 23.10.2012, 08:21:58
Quote from: Iloveallpeople on 19.10.2012, 20:11:55
Hieno keksintö, mutta joku nero voisi yrittää keksiä jonkun muunkin sähkönvarastoimismenetelmän, ettei esim. tuulimyllyjen sähkö menisi öisin hukkaan.

Yöllä tuulimyllyjen energiaa voitaisiin käyttää siihen että pumpataan vetää ylempänä sijaitsevaan järveen. Kun sähköä tarvitaan enemmän, voidaan veden potentiaalienergia juoksuttaa turbiinin läpi takaisin sähköenergiaksi.

Haluan sitten provikat jos joku alkaa tällä rikastumaan!

Sieltä vaan perimään:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_pumped-storage_hydroelectric_power_stations
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

EL SID

jäi vähän kesken koko asia:

QuoteLainaus käyttäjältä: Iloveallpeople - 19.10.2012, 20:11:55
Hieno keksintö, mutta joku nero voisi yrittää keksiä jonkun muunkin sähkönvarastoimismenetelmän, ettei esim. tuulimyllyjen sähkö menisi öisin hukkaan.

itseasiassa sellainen on jo tehty:  Ilmattoman kotelon sisällä olevan kappaleen liike voi toimia eräänlaisena varajärjestelmänä ja sen voi ladata öisin... äh, guuglatkaa netistä...

tarkoitin luonollisesti vauhtipyörästä, joka pyörii tyhjiössä, energiahuippujen tasaajana, siis "akkuna"

QuoteVauhtipyörästä voi tulla säätövoimavarasto sähköverkkoihin. Kun päästötöntä energiaa varastoidaan kieppuviin pyöriin, kulutushuippuja ei enää tarvitse tasata hiili- tai kaasuvoimaloilla. Autossa vauhtipyörä ottaa talteen jarrutus­energiaa, ja satelliitissa se on kevyempi ja kestävämpi kuin akku.

asiasta kiinnostuneet voivat ladata ISOn artikkelin täältä:

http://tieku.fi/tekniikka/kieppuvaa-energiaa