News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Äänestys: Homman yrittäjät, auttavatko tukipaketit vientiteollisuutta?

Started by hoxpox, 30.06.2012, 09:14:29

Previous topic - Next topic

Äänestys: Homman yrittäjät, auttavatko tukipaketit vientiteollisuutta?

eivät auta, olen vientiä harjoittava yrittäjä
4 (11.8%)
eivät auta, olen vain kotimaassa toimiva yrittäjä
9 (26.5%)
auttavat, olen vientiä harjoittava yrittäjä
0 (0%)
auttavat, olen vain kotimaassa toimiva yrittäjä
1 (2.9%)
katson vain tuloksia
13 (38.2%)
en osaa sanoa
7 (20.6%)

Total Members Voted: 34

hoxpox

Suomen osallistumista Euroopan kriisimaiden tukipaketteihin on usein perusteltu Suomen vientiteollisuuden edulla. Mikäli rahaa ei annettaisi, Suomen vienti pysähtyisi.

Yritin löytää väitteelle jotain perusteita, mutta yrittäjien tai vientiteollisuuden edustajien tukipaketteja puoltavia kannanottoja ei löytynyt. Rahoitusalan edustajista löytyy kyllä tukipaketteja kannattavia, mutta he ovat jonkinasteisen jäävejä kommentoimaan asiaa. Koska hommalaisista suuri osa on yrittäjiä, lienee kysely paikallaan.

Itse en oiken näe miten rahan antaminen edistäisi Suomen vientiä. Talous on tavaroiden ja palvelujen vaihtamista toisiinsa, eivätkä Kreikan oliiviviljelmät tai Espanjan appelsiinipuut lopeta tuottamistaan, vaikka kyseisten maiden rahayksikkö tai rahan arvo muuttuisi.

Rahan antaminen mielestäni vain haittaa vientiteollisuutta, sillä rahan antaminen kriisimaille tarkoittaa verojen ja sen seurauksena myös palkkatason nousua Suomessa. Mikäli kustannukset kasvavat, vientiteollisuuden kilpailukyky heikkenee.

Jos joku löytää yrittäjien tai vientiteollisuuden tekemän kannanoton, jossa puolletaan tukipaketteja, niin lähettäkää tänne, kiitos.

Kalevi Aronen

Allekirjoittaneelle on jäänyt vähän epäselväksi se, että annetaanko yleensä juuri nyt oikeaa rahaa jonnekin vai ei. Tukipaketti käsittää Suomen osalta, jos olen oikein ymmärtänyt, takauksia, jotka laukeavat esimerkiksi 30 vuoden päästä, jos laukeavat. IMF antaa rahat kriisimaille ja kerää ne markkinoilta, ilmeisesti ympäri maailmaa. Suomi on sitoutunut omalta osaltaan takaamaan näitä lainoja EVM:n kautta.
Jos näin sitten on, niin miten se voi vaikuttaa tämän hetken yrittäjien toimintaan, sen enempää vientiin kuin tuontiinkaan? 
Om mani padme hum.

JNappula

Quote from: Hehcux on 30.06.2012, 12:36:50
Allekirjoittaneelle on jäänyt vähän epäselväksi se, että annetaanko yleensä juuri nyt oikeaa rahaa jonnekin vai ei. Tukipaketti käsittää Suomen osalta, jos olen oikein ymmärtänyt, takauksia, jotka laukeavat esimerkiksi 30 vuoden päästä, jos laukeavat. IMF antaa rahat kriisimaille ja kerää ne markkinoilta, ilmeisesti ympäri maailmaa. Suomi on sitoutunut omalta osaltaan takaamaan näitä lainoja EVM:n kautta.

Käsittääkseni asia on juuri näin. Retoriikassa Suomi toki lähettelee kansalaisten sälkänahasta revittyjä rahasäkkejä maailmalle.

Jos näin sitten on, niin miten se voi vaikuttaa tämän hetken yrittäjien toimintaan, sen enempää vientiin kuin tuontiinkaan?

Kaipa se pitää markkinoita vakaampina. Jos Espanjan talous pysyy pystyssä, espanjalaisen firman on helpompi ostaa suomalaisia koneita etc.
"The difference between a smart feller & a fart smeller is less than you think."

Siili

Quote from: JNappula on 30.06.2012, 14:56:20

Käsittääkseni asia on juuri näin. Retoriikassa Suomi toki lähettelee kansalaisten sälkänahasta revittyjä rahasäkkejä maailmalle.

Itse olen ymmärtänyt, että nuo takauksien laukeamiset eivät ole teoreettisia tapahtumia, vaan esimerkiksi Kreikan kohdalla erittäin todennäköisiä.  Espanjan ja Italian valtionlainojen markkinakoron tason perusteella markkinat alkavat epäillä näidenkin maiden kykyä maksaa lainojaan kokonaan takaisin.  On minusta erittäin tervettä olla saita myös takauksien antamisessa.

Kalevi Aronen

Quote from: Siili on 30.06.2012, 15:21:30
Quote from: JNappula on 30.06.2012, 14:56:20
Itse olen ymmärtänyt, että nuo takauksien laukeamiset eivät ole teoreettisia tapahtumia, vaan esimerkiksi Kreikan kohdalla erittäin todennäköisiä.  Espanjan ja Italian valtionlainojen markkinakoron tason perusteella markkinat alkavat epäillä näidenkin maiden kykyä maksaa lainojaan kokonaan takaisin.  On minusta erittäin tervettä olla saita myös takauksien antamisessa.
Aivan olen näiden lainaamieni kirjoittajien kanssa suunnilleen samaa mieltä. Se tosiaankin näkyy näiden kriisivaltioiden omassa lainansaannissa suurina korkoina ja Euroopan epävakautena. Toisaalta näistä takauksista tai vakuuksista puhutaan tuossa 30:n vuoden päästä.  IMF lainaa rahat pienellä korolla kriisimaille, mutta se vaikuttaa kokonaisuutena markkinoiden epävakauteen. Olisi hyvä jos päästäisiin tästä kriisistä.
Om mani padme hum.

Siili

Quote from: Hehcux on 30.06.2012, 15:57:08
Toisaalta näistä takauksista tai vakuuksista puhutaan tuossa 30:n vuoden päästä.

Mistä tämä vuosiluku tulee?  Jos takaat lainan ja takaamasi taho ei hoida maksujaan, sinä maksat (kuoletukset ja korot).  Millä perusteella tämä realisoituu vasta kymmenien vuosien kuluttua?

Tunkki

Hehcux, piti asiaa tehden tunkea tuo avatarisi putkikuva Googlen kuvahakuun, ja selvisipä miksi näytti tutulta!

Good old 3-500Z ilmeisesti Svetlanan uusiotuotantona.

Kalevi Aronen

Quote from: Tunkki on 30.06.2012, 16:26:33
Hehcux, piti asiaa tehden tunkea tuo avatarisi putkikuva Googlen kuvahakuun, ja selvisipä miksi näytti tutulta!

Good old 3-500Z ilmeisesti Svetlanan uusiotuotantona.
No joo, se oli kiva kuva, bongasin sen googlesta. Korjasin semmosen vanhan Drake L4B:n ja tykkään näistä, tosin kuvassa on peltianodi ja korjaamassani grafiittiset, anoppihäviö voi olla 600 W:n luokkaa per kipale. Ootko säkin Hami, olen oh2bij, 42 vuotta harrasteessa ja age 64.
Nimimerkkini ja kuva tarkoittaa, tosin melko etäisesti, tulenkantajaa eli valotuikkua syvässä pimeydessä. Kun siihen voi vielä yhdistää harrasteen, niin mikäs sen mukavampaa. Meitä nuivia on 90% prosenttia kansasta, mikäli uskomme Hommafoorumia ja miksi emme uskoisi.
Om mani padme hum.

Kalevi Aronen

Quote from: Siili on 30.06.2012, 16:10:18
Quote from: Hehcux on 30.06.2012, 15:57:08
Toisaalta näistä takauksista tai vakuuksista puhutaan tuossa 30:n vuoden päästä.
Mistä tämä vuosiluku tulee?  Jos takaat lainan ja takaamasi taho ei hoida maksujaan, sinä maksat (kuoletukset ja korot).  Millä perusteella tämä realisoituu vasta kymmenien vuosien kuluttua?
Olen ehkä tarpeettomasti yksinkertaistanut asioita. Muistaakseni sopimusta Espanjan kanssa ei ole tehty ja Suomen osuudesta päättää elokuussa kokoonkutsuttu eduskunta. Näissä lainoissa laina-aika on 30 vuotta ja silloin viimeistään katsotaan miten asia on mennyt. Takauksen laukeaminen on kiinni siitä, miten on sovittu kuinka usein lainaa saanut maa lyhentää velkojaan ja käytettävissä on myös lyhennyksen ajankohdan siirtäminen ja niin edelleen.
Toistaiseksi tämä on spekulaatiota, kun ei ole nähty lopullisen sopimuksen sisältöä.

Om mani padme hum.

JoKaGO

Tarttis kylmästi sosialisoida etelämaalaisten omaisuus EU:n haltuun, vaikkapa viraston, jota pyörittäisivät suomalaiset, hollantilaiset ja saksalaiset. Sitä mukaa, kun velat lyhenevät, omaisuutta palautetaan takaisin. Ensin tietenkin pienten omistajien omaisuus. Kaksi viikkoa ja velattomia ovat!

Tämmöiset tukipaketit ovat aina jonkun omaksi edukseen laatimia. Eli Saksan ja kenties Ranskankin vientiteollisuus tästä hillot himaan kerää, kuten USA lypsi Irakin jälleenrakennuksesta urakat itselleen. Suurin hyötyjä on tietenkin Välimeren maat, mutta Suomi saa maksaakseen kaiken ilman mitään vientilisäystä.
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Teaparty

Quote from: JoKaGO on 03.07.2012, 17:10:23
Tarttis kylmästi sosialisoida etelämaalaisten omaisuus EU:n haltuun, vaikkapa viraston, jota pyörittäisivät suomalaiset, hollantilaiset ja saksalaiset.

Suomalaisten omaisuutta on jo jonkin aikaa sosialisoitu Etelän hyväksi.

Tunkki

Quote from: Hehcux on 03.07.2012, 08:29:28
No joo, se oli kiva kuva, bongasin sen googlesta. Korjasin semmosen vanhan Drake L4B:n ja tykkään näistä, tosin kuvassa on peltianodi ja korjaamassani grafiittiset, anoppihäviö voi olla 600 W:n luokkaa per kipale. Ootko säkin Hami, olen oh2bij, 42 vuotta harrasteessa ja age 64.

Siirrän tämän privmsg-osastolle, ollaan todella väärällä alueella tälle jauhannalle noin muuten :)