News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Bussiliikenteen työvoimapulasta

Started by Kim Lindblom, 07.09.2009, 21:37:44

Previous topic - Next topic

Kim Lindblom

Kerran oli Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu Helsingin bussiliikenteen työvoimapulasta. Jutussa mm. todettiin, että linja-autokuljettajan ura ei kiinnosta suomalaisnuoria sen matalan palkan takia. Jutun mukaan on palkka niin alhainen, että sillä ei pääkaupunkiseudulla elä. Koska näin on, on työvoimapula ratkaistu maahanmuuttajilla ja heitä pitäisi saada vielä lisää. Itseäni ainakin ihmetyttää yksi asia. Jos kerran palkka on niin alhainen, että sillä ei pärjää suomalainen, niin miten sillä pärjää maahanmuuttaja? Vai onko niin, että ei ole edes tarkoitus pärjätä? Onko ehkä ideana se, että maahanmuuttaja saa pääosan tuloistaan jostain muualta ja hänen pääfunktionsa onkin palkkatason ja bussiyhtiöiden kustannusten pitäminen alhaalla? Eräänlaista subventiota suomalaiselta veronmaksajalta liikenteenharjoittajille.
http://lindblomkimi.blogit.kauppalehti.fi/

ernströhm

Quote from: Kim Lindblom on 07.09.2009, 21:37:44
Kerran oli Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu Helsingin bussiliikenteen työvoimapulasta. Jutussa mm. todettiin, että linja-autokuljettajan ura ei kiinnosta suomalaisnuoria sen matalan palkan takia. Jutun mukaan on palkka niin alhainen, että sillä ei pääkaupunkiseudulla elä.

Kyllä sillä elää. Suomalaiset kermaperseet nyt vain eivät halua työtä, jossa työajat ja -olot eivät ole hirveän mukavia - tai sitten siitä pitäisi maksaa kuin DI:lle. Sama juttu taksikuskeilla.

TH

Quote from: ernströhm on 07.09.2009, 21:58:49
Quote from: Kim Lindblom on 07.09.2009, 21:37:44
Kerran oli Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu Helsingin bussiliikenteen työvoimapulasta. Jutussa mm. todettiin, että linja-autokuljettajan ura ei kiinnosta suomalaisnuoria sen matalan palkan takia. Jutun mukaan on palkka niin alhainen, että sillä ei pääkaupunkiseudulla elä.

Kyllä sillä elää. Suomalaiset kermaperseet nyt vain eivät halua työtä, jossa työajat ja -olot eivät ole hirveän mukavia - tai sitten siitä pitäisi maksaa kuin DI:lle. Sama juttu taksikuskeilla.

No paljonko keskiverto bussikuski Helsingissä suunnilleen saa kuukaudessa? Miten paljon enemmän se on kuin jos olisi työttömänä? Ovatko työehdot heikentyneet verrattuna aiempaan ulkomaalaisten kuskien tulon myötä, vai ovatko suomalaiset vain tulleet mukavuudenhaluisemmiksi?

Hype

Quote from: ernströhm on 07.09.2009, 21:58:49
Suomalaiset kermaperseet nyt vain eivät halua työtä, jossa työajat ja -olot eivät ole hirveän mukavia - tai sitten siitä pitäisi maksaa kuin DI:lle. Sama juttu taksikuskeilla.

Taksikuskin homma tosiaan on sillä tavalla haasteellinen, että siinä sekä työajat että työolot ovat perseestä. Plus tietenkin palkkaus. Bussikuskilla ehkä työajat ovat hieman järkevämmät.

maltti on valttia

Quote from: Hype on 07.09.2009, 22:34:46
Quote from: ernströhm on 07.09.2009, 21:58:49
Suomalaiset kermaperseet nyt vain eivät halua työtä, jossa työajat ja -olot eivät ole hirveän mukavia - tai sitten siitä pitäisi maksaa kuin DI:lle. Sama juttu taksikuskeilla.

Taksikuskin homma tosiaan on sillä tavalla haasteellinen, että siinä sekä työajat että työolot ovat perseestä. Plus tietenkin palkkaus. Bussikuskilla ehkä työajat ovat hieman järkevämmät.

Bussikuskilla on aamulla muutama tunti töitä, sitten päivällä monta tuntia palkatonta vapaata ja illalla taas töitä muutama tunti.
   Finskin lentohenkilökunnalla on hiukan paremmin hoidettu tuo luppoaikojen vietto.

Jack

Quote from: TH on 07.09.2009, 22:24:48
Quote from: ernströhm on 07.09.2009, 21:58:49
Quote from: Kim Lindblom on 07.09.2009, 21:37:44
Kerran oli Helsingin Sanomissa oli mielenkiintoinen juttu Helsingin bussiliikenteen työvoimapulasta. Jutussa mm. todettiin, että linja-autokuljettajan ura ei kiinnosta suomalaisnuoria sen matalan palkan takia. Jutun mukaan on palkka niin alhainen, että sillä ei pääkaupunkiseudulla elä.

Kyllä sillä elää. Suomalaiset kermaperseet nyt vain eivät halua työtä, jossa työajat ja -olot eivät ole hirveän mukavia - tai sitten siitä pitäisi maksaa kuin DI:lle. Sama juttu taksikuskeilla.

No paljonko keskiverto bussikuski Helsingissä suunnilleen saa kuukaudessa? Miten paljon enemmän se on kuin jos olisi työttömänä? Ovatko työehdot heikentyneet verrattuna aiempaan ulkomaalaisten kuskien tulon myötä, vai ovatko suomalaiset vain tulleet mukavuudenhaluisemmiksi?

En tiedä palkasta. Itse olen aina halunnut ajaa "isoilla autoilla" muista syistä kuin rahan takia, mutta en ole onnistunut pääsemään kuin muutaman kerran elämässäni ison auton rattiin. Minun tyypillistä tuuriani oli, että ajokorttiasetus muuttui aikoinaan keskellä vuotta siten, että ennen heinäkuuta kuorma-autokortin ajaneet saivat rekkakortin, ja loppuvuonna ajokortin ajaneet vain tavallisen kuorma-autokortin ilman oikeutta ajaa perävaunun kanssa. Kuuluin tietysti tähän jälkimmäiseen ryhmään. Lisärangaistuksena tuli kahdeksankympin lätkä. Se oli ankea lätkä aikana, jolloin pääteillä sai ajaa niin kovaa kun halusi. Alkuvuonna kortin ajaneet tulivat usein kiusoittelemaan ja kertomaan, kuinka he ajoivat hetki aikaisemmin kahtasataa. He kysyivät, lähtisinkö ajamaan kilpaa. Sen jälkeen seurasi pilkallinen röhönauru ja maininta kahdeksankympin lätkästä. Kun auton perässä oli lätkä, menetti ajokorttinsa, jos nopeutta oli vähänkin yli 80 km/h. No, muutaman kerran kun lätkää ei enää kestänyt, se vetäistiin pois lasista ja purettiin vähän paineita ajamalla niin paljon kuin auto kulki. Ei ollut väliä, oliko vauhtia 90 km/h tai 200 km/h, kun kortti lähti kuitenkin, jos jäi kiinni.

Mutta rekat jäivät haaveeksi. Ja kyllä niistä aivan oikeasti haaveilinkin. Perheellämme oli yritystoiminnan takia neljä perävaunulla varustettua Scania kuorma-autoa, ja istuskelin nuorena monesti iltaisin ja viikonloppuisin niiden ohjaamoissa haaveillen aikaa, jolloin saisin ajokortin ja pääsisin ajamaan niillä. Mutta sitten muuttuivat asetukset, ja myöhemmin myytiin autot. Ehdin ajaa Scanioilla vain muutaman kerran enkä kertaakaan edes kokeilumielessä peräkärryn kanssa. Rekkareissuilla olin joskus matkustajana, joten jonkinlainen käsitys rekkakuskin työstä minulle jäi. Raskas ja pitkäveteinen homma, jonka raskaus ja pitkäveteisyys riippuu kuitenkin paljon siitä, mitä ajetaan ja minne ajetaan ja kuinka pitkiä matkoja ajetaan. Kyllä päivän viettäminen toimistopöydän takana voi olla myös raskasta ja pitkäveteistä, kun edes maisema ei vaihdu.  

Olen monesti myöhemmin miettinyt, että jos minulla olisi E-kortti, pyrkisin ajamaan rekkaa vaikka ilmaiseksi. Niin houkuttelevaa se olisi. Väärentäisin tarvittavat työtodistukset ajokokemuksesta, jos muu ei auttaisi.

Linja-autokin on iso auto, joten sen ajaminen kiinnosti myös. Pyrin aikoinaan HKL:n bussinkuljettajakurssille. Sinne pääseminen oli vaikeampaa kuin yliopistoon pääseminen, ja bussikuskin ura jäi haaveeksi toisin kuin yliopisto-opinnot. En kelvannut kurssille, vaikka tuolloinkin lehdet kirjoittivat huutavasta kuljettajapulasta.

Pyrkimisprosessi oli monivaiheinen. Ensiksi lähetettiin hakemus. Sen jälkeen tuli kutsu ajomestarin haastatteluun. Seuraavaksi piti toimittaa ajokortin valvontaote, joka haettiin poliisilaitokselta. Virkatodistuskin taidettiin vaatia. Seuraavaksi oli lääkärintarkastus näkötesteineen ja lopuksi ajokoe linja-autolla. Ajaminen alkoi bussivarikolta, ja reitti kierteli mm. Kallion kapeilla kaduilla. Lopuksi palattiin takaisin varikolle. Ajon valvoja sanoi, että hyvinhän ajaminen meni. Ehkä hän sanoi näin kaikille, jotka eivät romuttaneet bussia.

Tuo lenkki jäi ainoaksi kokemuksekseni bussin ratissa. Ajaminen isolla autolla oli todella mahtavaa. Auton kääntäminen, kun itse istuu kääntyvien pyörien etupuolella, oli alussa vähän outoa. Risteyksissä joutui koukkaamaan väärän kaistan kautta. Jo lyhyessä ajassa tällaisiin erikoisuuksiin tottui. Uskon, että osaisin pienen totuttelun jälkeen ajaa bussin kokoista autoa (kirjastoauto tms.) Helsingissä ja muuallakin.

Tuollaisen hylkäyskokemuksen jälkeen ei ole kovin itsetuntoa kohottavaa nähdä, kuinka Afrikasta tuodaan yli-ihmisiä, jotka kelpaavat suin päin bussikuskeiksi. Älkää nyt ihmeessä vähätelkö heitä.

Bussit ja rekat jäivät siis haaveeksi. Muuten olen ajanut autoilla yli 1,5 miljoonaa kilometriä, ja kokemusta on kymmenistä Helsinkiä suuremmista kaupungeista. Viimeksi pari viikkoa sitten tähän luetteloon tuli uusina kaupunkeina mm. Detroit, Chicago, Washington ja Philadelphia. New Yorkissa olin ajanut jo aikaisemmin.

Arvelen, että afrikkalaisilla on luontaisesti hyvät ominaisuudet autonkuljettajiksi, koska autoa ajettaessa vaaditaan tarkkaa huomiokykyä ja useiden asioiden samanaikaista havainnointia. Petoja kuhisevassa Afrikassa tällainen ominaisuus on ollut elinehto. Ympäristöään seuraamattomat ajatuksiinsa vaipuneet mietiskelijät, ovat olleet leijonien suurta herkkua. Ympärilleen haukan tavoin pälyilevät, seinään tai puuhun nojailevat ihmiset (tyypillinen mustien mutta ei valkoisten miesten tapa) ovat olleet huonommin pyydystettävissä.

Kuten tiedetään Afrikkalaistaustaisten formulakuskien voitto- ja maailmanmestaruusprosentti on aivan omaa luokkaansa. Ei se voi olla pelkkää sattumaa.

Pyydän anteeksi, että tästä jutusta tuli tällainen henkilökohtainen purkaus ja vuodatus. Aihe vain sattuu olemaan sellainen, että siitä lukeminen tuntuu vähän kuin puukon kääntelemiseltä haavassa.

ernströhm

Quote from: TH on 07.09.2009, 22:24:48
No paljonko keskiverto bussikuski Helsingissä suunnilleen saa kuukaudessa? Miten paljon enemmän se on kuin jos olisi työttömänä? Ovatko työehdot heikentyneet verrattuna aiempaan ulkomaalaisten kuskien tulon myötä, vai ovatko suomalaiset vain tulleet mukavuudenhaluisemmiksi?

http://www.finlex.fi/data/tes/stes431-PT40Linjauth0802.pdf

Näppituntumalta sanoisin, että työehtojen heikentyminen on tullut kaluston ulkoistamisen ja talouden yleisen joustavuuden (= liberalisaation) myötä.

Huolestunut

Quote from: ernströhm on 08.09.2009, 15:19:05
Quote from: TH on 07.09.2009, 22:24:48
No paljonko keskiverto bussikuski Helsingissä suunnilleen saa kuukaudessa? Miten paljon enemmän se on kuin jos olisi työttömänä? Ovatko työehdot heikentyneet verrattuna aiempaan ulkomaalaisten kuskien tulon myötä, vai ovatko suomalaiset vain tulleet mukavuudenhaluisemmiksi?

http://www.finlex.fi/data/tes/stes431-PT40Linjauth0802.pdf

Näppituntumalta sanoisin, että työehtojen heikentyminen on tullut kaluston ulkoistamisen ja talouden yleisen joustavuuden (= liberalisaation) myötä.
En tiedä olenko aivan väärässä, mutta mulla on sellainen olo että nämä bussikuskin hommat alkavat olemaan kiintiöitettyjä mamuille. Mitä nyt lehdestä lukee niin aina kun puhutaan bussikursseista, niin jossain kohtaa mainitaan sen olevan maahanmuuttajille. Helsinkiläisenä en voi ainakaan mamubussikuskien ammattitaitoa ylistää, reitistä on turha kysyä yhtään mitään koska ei tiedetä reiteistä tai kielimuuri tökkää vastaan, ajo on myöskin vähintäänkin töksähtelevää. Toisaalta se taitaa koskea koko HKL:ää kun aikataulut vedetty ilmeisen kireiksi.


stubing

On ihan mielenkiintoista, että yhtä erilaisen ajantajun omaavaa, mukanvanoloista bussikuskia kohden voidaan vastaanottaa muutama ikuinen valtionelätti, mutta suomalaiselle bussikuskille ei voida maksaa kunnon palkkaa tai järjestää järkeviä työaikoja.

Sikanez

Hiljattain olin bussin kyydissä, jota ajoi mamu. Kuski höpötti koko ajan jotakin. Luulin ensin, että sillä oli kännykkä, mutta ei. Itsekseen puhui.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin

ernströhm

Quote from: Sikanez on 11.09.2009, 13:12:56
Hiljattain olin bussin kyydissä, jota ajoi mamu. Kuski höpötti koko ajan jotakin. Luulin ensin, että sillä oli kännykkä, mutta ei. Itsekseen puhui.

Sitä sanotaan nykyään hands-freeksi.

Eino P. Keravalta

Quote from: stubing on 08.09.2009, 15:51:21
On ihan mielenkiintoista, että yhtä erilaisen ajantajun omaavaa, mukanvanoloista bussikuskia kohden voidaan vastaanottaa muutama ikuinen valtionelätti, mutta suomalaiselle bussikuskille ei voida maksaa kunnon palkkaa tai järjestää järkeviä työaikoja.

Hyvin sanottu. Johtunee siitä, että bussiyhtiö maksaa vain sen kuskin palkan ja Valde saa kustantaa eksoottisen bussikuskin vaimon, lasten, mummojen, veljien, serkkujen ja siskojen elätyksen.

Yhteiskunta on kovin fragmentoitunut. Tämän vuoksi olisikin syytä hahmottaa LAAJEMPIA kokonaisuuksia. Tämä bussihulluus on yksi esimerkki. Vaikka bussiyhtiö saakin vaivatta halpoja kuskeja, yhteiskunta maksaa lopulta. Valdelle  olisi halvempaa vaikka maksaa bussiyhtiölle kunnon tukea jokaisesta työntekijästä niin ei tarvitsisi ulkomailta tuottaa kuskeja tunnetuin seurauksin.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Pliers

Back in the days 90 luvulla ennen opiskeluja työskentelin jonkin aikaa vartijana ja silloin tuli haaveiltua bussikuskin palkasta, joka oli tonnin verran uutta rahaa isompi kuin omani. Noh, ajat muuttuu... onneksi  ;) Ei noita mamuja paljoa väijyn hommissa ole näkynyt. Kai siinä vaadittaisiin jonkinlaista nuhteettomuutta  ;)
"The hardest thing in the world to understand is the income tax."
"Great spirits have often encountered violent opposition from weak minds."
-Albert Einstein-

Ihan sama kohtelu kauttaaltaan kaikille ei ole kuitenkaan yhdenvertaisuutta. -toiminnanjohtaja Eva Lindberg, Pakolaisneuvonta ry-

Mika

Quote from: Eino P. Keravalta on 11.09.2009, 14:19:13Valdelle  olisi halvempaa vaikka maksaa bussiyhtiölle kunnon tukea jokaisesta työntekijästä niin ei tarvitsisi ulkomailta tuottaa kuskeja tunnetuin seurauksin.

Enää ei kuulemma ole pulaa bussikuskeistakaan. Jo loppukeväästä oli lehdessä juttua, että nyt kuskin hommiin olisi pyrkimässä taas pilvin pimein suomalaisiakin. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

maisteri

Quote from: Mika on 11.09.2009, 14:44:27
Quote from: Eino P. Keravalta on 11.09.2009, 14:19:13Valdelle  olisi halvempaa vaikka maksaa bussiyhtiölle kunnon tukea jokaisesta työntekijästä niin ei tarvitsisi ulkomailta tuottaa kuskeja tunnetuin seurauksin.

Enää ei kuulemma ole pulaa bussikuskeistakaan. Jo loppukeväästä oli lehdessä juttua, että nyt kuskin hommiin olisi pyrkimässä taas pilvin pimein suomalaisiakin. 


Juu, ei ole. Kaverini pyrki bussinkuljettajakurssille, jonne haki 337 henkilöä ja kurssille otettiin 15. Pari päivää sitten kaverini sai tietää että pääsi kurssille.

Ja kyse on ns. työvoimapoliittisesta koulutuksesta. Muuten mamuille on ihan oma työvoimapoliittinen bussinkuljettajakoulutus, siitä johtuu että niitä nykyisin näkee bussin ratissa.
Se on niiden keskuudessa arvostettua, joku aika sitten tarjotiin mamuille  metallialan koulutusta, mutta se peruttiin koska ei ollut tarpeeksi hakijoita kurssille.

Jari-Petri Heino

Minäkin olen hakenut työvoimapoliittiselle bussinkuljettajan kurseille.
Kokemusta isoista autoista kuten, nostolava-autot, maanrakennusajot, jakeluajot, on tuollaiset 15-vuotta. En päässyt kurssille. Ollessani oppisopimuskoulutuksessa hybridikuljettajan ammattiin TNT Finlandilla, oli puolella kurssille päässeistä henkilö-autokortti, vaikka ammattivaatimuksena oli BC. Tämä on kai sitä nykyaikaista tasapäistämistä, mutta itse en käsitä miten voi olla järkeä ajattaa kuorma-autokorttia vasta kursseilla, jos tarjokkaita joilla kyseinen lappu jo on, on pilvin pimein.
Taksiakin ajaneena voin sanoa, että tulospalkkaus on kuljettajalle siten huono, että hänellä on siinä yrittäjän riskit, jos kyytejä ei tule. Suhteellisen hyviin ansioihin on mahdollisuus vain, jos rikkoo törkeästi tieliikenne asetuksia ja tekee vkl ja yövuoroja, joista niistäkään ei makseta mitää prosentteja, vain määrätty osuus nettokassasta. "Isäntä" saa kulut kuitenkin alv vähennyksiin, joten kohtuus olisi mielestäni maksaa verollisesta kassasta. Työehtosopimuksen mukaiset tuntiliksat ja palkkaukset ovat taksimaailmassa suhteellisen vähän käytössä oleva palkkausmuoto ja itseasiassa aivan naurettava.
"Vallan, rahan ja tilan uudelleen jakaminen on seuraava vaiheemme"

Lauttasaaren Emiiri

Lähde: http://www.concordiabus.com/fi/Finland/

Kuljettajien keskiansio on n. 35.000 euroa vuodessa.

Eli lisineen n. 2700 kuussa. Jos itseltä kysytään, niin ihan hyvä palkka tuo on.
Onko falskia sitten sanoa, että edustan suomalaisia, jos en kuitenkaan halua puhua sellaisten puolesta, jotka elämästä vieraantuneina ajattelevat vain omaa napaansa, täyttävät vatsansa teollisesti kasvatetulla lihalla ja katsovat maailmaa televisiosta ja autonsa ratin takaa mukavasti istuen?
- Kimmo Helistö