News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2012-06-09 Tanska: Veronomaiset paljastivat somalien miljoonajuksauksen

Started by chacha2, 09.06.2012, 09:59:49

Previous topic - Next topic

chacha2

Rähmishän seuraa mitä muualla maailmassa (Pohjolassa) tapahtuu.
Tämä löydös oli minulle suuri yllätys ja järkytys:

QuoteVeroviranomaiset paljastivat somalien miljoonajuksauksen

Tanskan verovirasto vähän profiloi etnisesti ja tutki läntisessä Aarhusissa 269 somalia, jotka olivat kirjanneet poikkeuksellisen suuria vähennyksiä veroilmoituksiinsa. Somalit ovat käyttäneet systemaattisesti hyväkseen itseilmoitusjärjestelmää, mikä antaa verovelvolliselle mahdollisuuden itse ilmoittaa vähennyksistään. Esimerkiksi somalinaiset ovat tehneet suuria vähennyksiä väittäen työskennelleensä perhepäivähoitajina. Miehet taas ovat tehtailleet ansiotulovähennyksiä, vaikka he todellisuudessa elävät diskorahan varassa. 269 kontrolloidusta tapauksesta 248:n todettiin juksanneen ja summa veroviranomaisen mukaan nousee 12,5 miljoonaan kruunuun.

"Verovirastossa olemme sitä mieltä – summan koosta riippumatta – että missään nimessä ei voi hyväksyä sitä, että tietyt etnisyydet harjoittavat systemaattista kusetusta", toteaa veroviraston tehoiskua johtanut Erik Rosenbæk.

Toistaiseksi somalien edesottamuksia on tutkittu perinpohjaisemmin vasta läntisessä Aarhusissa. Useimmat juksauksiin sortuneet somalit ovat maksaneet suorituksia paikallisille somaliyhdistyksille ja lähetelleet suuria summia ulkomaille.

Aarhusin somaliyhdistyksissä ollaan tietenkin aivan äimän käkenä. He eivät ole törmänneet juksaaviin jäseniin lainkaan. Somalinaisten yhdistyksen puheenjohtaja Ambara Hashi Nur toteaa:

Häpeän somalien puolesta, sillä hehän varastavat rahaa valdelta. En usko, että he ovat tienneet mitä ovat tekemässä.
On kuitenkin luopiosomaleja, jotka – nimettömänä tosin – kertovat tuntevansa henkilökohtaisesti lukuisia juksaajia, jotka ovat olleet hyvin tietoisia siitä, mistä on kyse.

"Tämä saattaa olla merkki siitä, että somalit asuvat jossain määrin rinnakkaisyhteiskunnassa täällä ja osoittavat enemmän solidaarisuutta kotimaassa notkuvia sukulaisiaan kuin uutta kotiimaataan kohtaan", kommentoi työmarkkina- ja kotoutustutkija Shahamak Rezaei Roskilden yliopistosta esille nousseita tietoja.

Useampien poliittisten puolueiden piiristä on jo ehditty esittämään toiveita, että veroviranomaiset laajentaisivat somalikontrolliaan muuallekin Tanskaan.

"Juksaajat on saatava satimeen. Pidän itsestään selvänä, että veroviranomaiset selvittävät, käytetäänkö vastaavia konsteja muuallakin maassa", sanoo Venstre-puolueen veroasiantuntija Torsten Schack Pedersen.

Veroministeri Thor Möger Pederseniä (SF = Sosialistinen kansanpuolue) ei ole tavoitettu kommentointia varten.
http://rahmispossu.net/2012/05/27/veroviranomaiset-paljastivat-somalien-miljoonajuksauksen/ boldaukset omat

Quote"Mitä hittoa 16.943 somalia oikeastaan tekee täällä?"

Minulle välähti yht'äkkiä mieleeni lukiessani aamulla Jyllands-Postenista artikkelin systemaattista veronkiertoa harrasteneista somaleista: Mitä hittoa 16.943 somalia oikeastaan tekee täällä Tanskassa?

Se nyt ei ole kamalaa, että osa heistä on juksannut verojen kanssa – monet tanskalaisetkin ovat mestareita siinä. Syy, miksi aloin miettiä miksi oikeastaan 16.943 somalia notkuu täällä Tanskassa eikä kotona Somaliassa, oli verojutun yhteydessä olleet linkit muihin aiheeseen liittyviin artikkeleihin.

Jutussa "Somalit ovat kotoutuneen kaikista huonoiten Tanskaan" kerrottiin, että Tanskan somaliyhteisö elää täysin erossa muusta yhteiskunnasta. Se koostuu ihmisistä, jotka ovat täysin eristäytyneet ympäristöstään ja heidän parissaan suku ja klaani määrää kaikesta. Roskilden yliopiston tutkija, Shahamak Rezael sanoo, että pohjimmiltaan kyse on siitä, miten maahanmuuttajaperheet suhtautuvat solidaarisuuteen. Somalien kohdalla hän toteaa: "Vaikuttaa siltä, että heitä ohjaa lähinnä 'minä-ja-minulle' ajattelu, minkä vuoksi he elävät rinnakaisessa yhteiskunnassa".

Lehdessä kerrotaan, että täysin muista maahanmuuttajaryhmistä poiketen somalit keräävät suuressa mittakaavassa ja täysin järjestelmällisesti rahaa ja joka vuosi miljoonia kruunuja virtaa Dubain kautta klaaneille Somaliaan. Roskildelaistutkijan mukaan tämä osoittaa sen, että somalien solidaarisuus riittää tasan heidän omalle verkostolleen kotimaassaan.

Jyllands-Postenissa lisäksi todetaan, että somalit sijoittuvat erittäin huonosti työmarkkinoille ja että he eristäytyvät ghettoihin, missä he voivat jatkaa somalielämää, ilman että heillä on mitään kosketusta ympäristöönsä.

Minulle, Aayan Hirsi-Alin kirjoja lukeneelle ja tätä voimakasta ja rohkeaa naista haastatelleelle – mm tästä erikoisesta somalimaailmasta – Jyllands-Postenin artikkelit tuovat lisää kauhistuttavaa tietoa, mikä saa ihmetyksen vain kasvamaan.

Minä ihmettelen, miksi somalit ylipäätään asuvat tässä maassa, kun he eivät osoita pienintäkään mielenkiintoa Tanskaa tai sen kansaa kohtaan?
Minä ihmettelen, miksi Tanska elättää ja tekee parhaansa ihmisryhmän puolesta, joka halveksii meitä ja meidän elämäntapaamme?
Minä ihmettelen, miksi somalit eivät matkusta takaisin kotiin, vaikka heidän koko elämänsä, liikkeensä, ajatuksensa, kielensä – ja kaikki mikä heitä ylipäätään kiinnostaa – on Somaliassa?
Ja kyllä, ihmettelen edelleen, mitä hittoa nämä 16.943 somalia tekee täällä Tanskassa?

Søren Espersen
toimittaja, Tanskan kansanpuolue
http://rahmispossu.net/2012/05/31/mita-hittoa-16-943-somalia-oikeastaan-tekee-taalla/

Minäkin ihmettelen, miksi tämä tapahtuu juuri Tanskalle? Miksi sinne matkustavat somalit noin röyhkeästi käyttävät hyväkseen tanskalaisia?
Kaikin puolin ikävä asia.

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein

Nikopol

Siinähän sitten on suviksella ihmettelemistä ovatko somalit liian tyhmiä selvitäkseen veroilmoituksen täyttämisestä vai ihan selkeästi rikollisia. Muita vaihtoehtoja kun ei ole.

Onneksi tällaista ei tapahdu Suomessa. Nimittäin etnistä profilointia.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa
"Kenet Jeesus hakkaisi?" kmruuska 2012

Nuivake

No eipä yllättänyt lainkaan.
Vastaavaa tapahtuu Suomessakin ja niin isossa mittakaavassa että harva osaa edes kuvitella moista.
Ei, minulla ei ole antaa lähdettä väitteelleni mutta aikanaan tämä(kin) tulee esille myös meillä.
Selitykset ovat varmasti jo olemassa.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Vesisade

Quote from: Nuivake on 09.06.2012, 10:29:01
No eipä yllättänyt lainkaan.
Vastaavaa tapahtuu Suomessakin ja niin isossa mittakaavassa että harva osaa edes kuvitella moista.
Ei, minulla ei ole antaa lähdettä väitteelleni mutta aikanaan tämä(kin) tulee esille myös meillä.
Selitykset ovat varmasti jo olemassa.
Tokihan he sotiinsa rahaa tarvitsevat ja lomamatkoihinsa joten toiminta on täysin ymmärrettävää ja syytä kannattaisikin etsiä niistä tahoista jotka tämän mahdollistavat.

Nikopol

Selityksiä ei tarvita kun selvitystä ei tule.

Toisaalta olisi ihanan ironista että mamutus kaatuisi verottajaan.
"[romanianromani]kopla valitsi uhreiksi iäkkäitä naisia välttyäkseen yhteenotoilta miesten kanssa." Keski-Uusimaa

Lahti-Saloranta

QuoteVeroviranomaiset paljastivat somalien miljoonajuksauksen
Tanskan verovirasto vähän profiloi etnisesti ja tutki läntisessä Aarhusissa 269 somalia, jotka olivat kirjanneet poikkeuksellisen suuria vähennyksiä veroilmoituksiinsa....  269 kontrolloidusta tapauksesta 248:n todettiin juksanneen
Minusta tuosta ei saa tehdä hätiköityjä johtopäätöksiä. Olihan 8.5 % tutkituista sentään ihan rehellisiä veronmaksajia tai muita ovelampia.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

vihapuhegeneraattori

Veroissa huijauilu ja siitä valehteleminen on somalien kansallinen, ehkä suorastaan geneettinen erityispiirre.
En pidä PS:n laiskuudesta YLE ja raja-asioissa tällä hetkellä. EU-, Eduskunta- ja Kuntavaaleissa on turha odottaa mun ääntä.

Mutta Hallis on puolueen toilailuista huolimatta ollut uskollinen asialle. Siksi ääni on 5!

Tommi Korhonen

Meteliä saa (ja pitää) pitää. MUTTA tuo korkea osuus oli siis vain epäilyksen perusteella tutkituista. Se ei ollut mikään edustava satunnaisotos. Korkeita lukuja ja isoja summia, mutta ei nyt edes ruveta puhumaan 90%:sta. 'tutkituista rikollisista valtaosa oli rikollisia'.
Quote from: Ant. on 25.06.2015, 06:17:22Kerrassaan toivoton tilanne. Kaikki muut eduskuntapuolueet kannattavat suomalaisvastaista politiikkaa. Perussuomalaiset ovat ohjelmatasolla hyvä, mutta sillä on lampaan rohkeus.

Ruckafella

Veronkierrosta ja geneettisistä erityispiirteistä on paha sanoa, kun niitä tarkastettavia ei varmaan valittu ihan arvalla somalipopulaatiosta, mutta tätä sietäisi pohtia kaikennäköisissä kotoutustyöryhmissä.
Quote"Tämä saattaa olla merkki siitä, että somalit asuvat jossain määrin rinnakkaisyhteiskunnassa täällä ja osoittavat enemmän solidaarisuutta kotimaassa notkuvia sukulaisiaan kuin uutta kotiimaataan kohtaan", kommentoi työmarkkina- ja kotoutustutkija Shahamak Rezaei Roskilden yliopistosta esille nousseita tietoja.

Ernst

Quote from: Nikopol on 09.06.2012, 10:50:39
Selityksiä ei tarvita kun selvitystä ei tule.

Toisaalta olisi ihanan ironista että mamutus kaatuisi verottajaan.

Verojen takiahan Al Caponekin jäi lopulta nalkkiin.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Nikopol

yks vaan

Vähän ihmetyttää kyllä tuo verottajan toiminta... voihan täälläkin itse ilmoitella vähennyksiä mutta kai joku ne nyt käsittelee, tarkistaa tarvittaessa ja hyväksyy. Ja miten voi tehdä ansiotulovähennyksiä jos elää diskorahalla?

Verottajan ja sos. viranomaisten merkitys mamuongelman ratkaisemisessa on ( tai olisi jos oikeasti haluttaisiin/olisi lupa...) merkittävä koska mamujen tulot romahtais jos taikaseinää ja kaikkea rahaliikennettä valtion ja diskomiehen välillä oikeasti valvottaisiin ja vedettäisiin tiukkaa linjaa. 
Kuka syrjisi minua?

chacha2

Quote from: Tommi Korhonen on 09.06.2012, 11:17:10
Meteliä saa (ja pitää) pitää. MUTTA tuo korkea osuus oli siis vain epäilyksen perusteella tutkituista. Se ei ollut mikään edustava satunnaisotos. Korkeita lukuja ja isoja summia, mutta ei nyt edes ruveta puhumaan 90%:sta. 'tutkituista rikollisista valtaosa oli rikollisia'.

Totta puhut.
Tässä muita kiinnostavia lukuja:
Koko Århusissa asui 2010 3 761 somalitaustaista henkilöä (kertoo AarhuSomali kotisivuillaan).
Heistä 1 727 olivat alle 16-vuotiaita ja loput 2 034 16v. ja yli.
http://aarhusomali.dk/fakta

QuoteToistaiseksi somalien edesottamuksia on tutkittu perinpohjaisemmin vasta läntisessä Aarhusissa.

¨It is dangerous to be right in matters about which the established authorities are wrong.¨
Voltaire

"Condemnation without investigation is the height of ignorance"
Albert Einstein