News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-05-23 Kerjäläiset kolkuttelevat kotiovilla

Started by Tuomas3, 21.05.2012, 21:29:27

Previous topic - Next topic

Tuomas3

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194744042204/artikkeli/hammennys+lahiossa+kerjalaiset+kolkuttelevat+kotiovilla.html

Romanikerjäläisen on hyvä käydä zeggaamassa onko joku kotona. Jos on, hyvällä tuurilla saa vähän paalua. Jos ei, katoaa omakotitalon pihalta joutilas tavara.

Morsum

Mulla on käynyt kans kotiovella jo kolme kappletta kerjäläisiä. Kaksi ekaa hätistin nopeasti pois, mutta kolmannen kanssa jäin sitten tuijotuskilpailuun, kunnes se tajusi hukkaavansa aikaa ja lähti pois.
LGBTQ, harajukufashion, rainbowfashion, BLM, ACAB, NATO,
https://www.instagram.com/morsumi/

Sunt Lacrimae

Täällä ei onneksi ole näkynyt, vaikka tuossa juna-asemalla olikin jotain hanuristia männäpäivänä. Varmana hätistän pois omalta ovelta ja samalla kattelen vähän ettei seinänaapurina oleva rollaattorimummo epähuomiossa tai peloissaan laske epämääräistä sakkia kämppäänsä tyhjentämään.
Play stupid games, win stupid prizes.

coscarnorth

Niitä, jotka oville saapuville kerjäläisille viskovat rahaa pitäisi sakottaa. Yllyttävät niitä avokätisyydellään rikkomaan muiden ihmisten kotirauhaa, vain hyvää omatuntoa kalastellessaan. Onneksi ei ole minunkaan ovellani toistaiseksi näkynyt.
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

Storm501

Onneksi näin pohjoiseen saakka eivät eksy. Taitaa olla ilmasto liian kova, tai ihmiset täällä eivät ole tarpeeksi monikulttuurisia/avokätisiä.

Hyvä näin.
If the freedom of speech is taken away then dumb and silent we may be led, like sheep to the slaughter. - George Washington

Ahmatti

Äitini ajaa kerjääjät sirpillä mäkeen. Itse en avaa oveani koskaan, jos vierailija ei ole sopinut aikaa etukäteen puhelimella. Poikkeuksina vahvistamaan tätä sääntöä on säännöllinen postinkantaja ja pääsiäisnoidat.

vilach

Quote from: Ahmatti on 22.05.2012, 00:48:55
Itse en avaa oveani koskaan, jos vierailija ei ole sopinut aikaa etukäteen puhelimella.
Itse teen samoin.

Nuivake

Quote from: vilach on 22.05.2012, 08:19:27
Itse en avaa oveani koskaan, jos vierailija ei ole sopinut aikaa etukäteen puhelimella.
Itse teen samoin.

On tehty jo vuosia. Tavasta ei ole ollut muuta kuin positiivisia kokemuksia.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

AuggieWren

Näiden kanssa voi tehdä samoin, kuin meillä impiwaarassa on jo aikapäivät tehty toisen kiusankappaleryhmän elikkäs jehovalaisten kanssa: ei kun naamat kameralla talteen (näkyvästi). Eiköhän pikkulinnut laula toisilleen, että tuonne ei sitten kannata mennä kuvattavaksi.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Jouko

Vanhojen kerrostalojen rappukäytävissä on vieläkin kyltti: "Kerjääminen ja kaupustelu kielletty". Se oli pitkään kaukaista menneisyyttä meillä suomessa, mutta iki-ihana EU on tunut nostalgian takaisin todellisuuteen. Meillä oli kerjääminen kielletty irtolaislain nojalla. Nyt ympyrä on sulkeutunut.
Vaatikaamme irtolaislakia takaisin Suomen lainsäädäntöön ennen kuin vajoamme täydelliseen anarkiaan. Vai pitääkö odottaa että ihmiset ottavat lainkäytön omiin käsiinsä?
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

Teiskolainen

Quote from: Nuivake on 22.05.2012, 09:22:59
Itse teen samoin.

Oletteko tosissanne? Onko vainoharhaisuus vai pelko syynä käyttäytymiseenne? Itse avaan aina oven ja jos oven takana on epämieluisia
henkilöitä, toivotan heille hyvää päivänjatkoa. Ettette nyt vaan ole istuneet liikaa netin ääressä, kun ihmisten kohtaaminen on alkanut
pelottamaan?

Fiftari

Sanko vettä oven viereen ja mikäli kerjäläinen oven takana niin antaa pesun samalla.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Fiftari

Quote from: Teiskolainen on 22.05.2012, 09:56:42
Itse teen samoin.

Oletteko tosissanne? Onko vainoharhaisuus vai pelko syynä käyttäytymiseenne? Itse avaan aina oven ja jos oven takana on epämieluisia
henkilöitä, toivotan heille hyvää päivänjatkoa. Ettette nyt vaan ole istuneet liikaa netin ääressä, kun ihmisten kohtaaminen on alkanut
pelottamaan?

Ei kyseessä ole pelko tai vastaava. Itse toimin samoin. En vain halua alkaa puhumaan jumalasta tai mistään muustakaan kynnykselläni. Saatika sitä että joku tulee kysymään että pääsisikö katsomaan onko minulla telkkaria. Ennen pitkää ne ovella ramppaamiset loppuivat eikä ole nyt aikoihin kukaan käynyt.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

nitkunatku

Quote from: Storm501 on 21.05.2012, 22:39:45
Onneksi näin pohjoiseen saakka eivät eksy. Taitaa olla ilmasto liian kova, tai ihmiset täällä eivät ole tarpeeksi monikulttuurisia/avokätisiä.

Hyvä näin.
Kerjäläiset ajavat vaikka Hangosta Utsjoelle, jos tarve vaatii. Missään et ole täysin turvassa.
Nyt tai joskus toiste.

Teiskolainen

Quote from: Fiftari on 22.05.2012, 10:06:10
Itse teen samoin.

pelottamaan?

Ei kyseessä ole pelko tai vastaava. Itse toimin samoin. En vain halua alkaa puhumaan jumalasta tai mistään muustakaan kynnykselläni. Saatika sitä että joku tulee kysymään että pääsisikö katsomaan onko minulla telkkaria. Ennen pitkää ne ovella ramppaamiset loppuivat eikä ole nyt aikoihin kukaan käynyt.

Että semmosta. Meillä on ovetkin lukitsematta yötä päivää, kunhan vaan kotosalla on joku.  Enkä itse ole kokenut juttutuokioita
jehovienkaan kenssa mitenkään ahdistaviksi. Kyllä ne siitä lähtee, kun toivottaa hyvää päivänjatkoa.  :)

BeerBelly

Itse teen samoin.

pelottamaan?

Onneksi oma vainoharhainen äitini ei ehtinyt välittömästi avata Helsingin keskustan kerrostalossa sijaitsevan toimistonsa ovea kolme vuotta sitten. Siellä oli ollut läheisen liikkeen ryöstänyt aseistettu (puukko) rikollinen, jonka poliisi sai hieman myöhemmin kiinni.
Unkari FTW

Totuus EPT

Quote from: Teiskolainen on 22.05.2012, 10:44:54
Quote from: Fiftari on 22.05.2012, 10:06:10
Itse teen samoin.

pelottamaan?

Että semmosta. Meillä on ovetkin lukitsematta yötä päivää, kunhan vaan kotosalla on joku.  Enkä itse ole kokenut juttutuokioita
jehovienkaan kenssa mitenkään ahdistaviksi. Kyllä ne siitä lähtee, kun toivottaa hyvää päivänjatkoa.  :)
Tälläistä se on suuremmissa kaupugeissa. Ennakkoluulo tulee tottumusten kautta, kun alati saapu kerjääjiä niin henkisen kuin taloudellisen puolen osalta, ennakkoasenne menee jatkossa silleen, että ovia ei avata, kerta suurin osa ovelle kolkuttajista on näitä kerjääjiä.
Ymmärrän kyllä oven avaajia maaseudulla ja muilla rauhallisemmilla seuduilla asuvilla joilla vielä luottoa "kanssaihmiseen" on tallella. Ajat tietenkin muuttuu myös maaseudulla kun raikkaita tuulahduksia ulkomailta ilmestyy ulko-oven eteen.

Muistelen aikoinaan kun lapsena pääkaupunkiseudulta muutettiin pieneen pohjalaiskylään, niin ala-asteella luokan pojat ihmettelivät miksi laitan pyörän lukkoon?
Kontulassa kun oli itseltäni kolme pyörää varastettu, eli vanhasta tottumuksestani laitoin kiinni.
Missä ******i siellä ongelma.

Faidros.

Mua on vuosikaudet mietityttänyt missä kulkee yksityisyyden raja. Jos roistot tulee talosi ulko-ovesta kirveellä väkisin sisään, olen ehkä oikeutettu lievään itsepuolustukseen(kotirauhan rikkominen). Jos laitan tonttini ympärille verkkoaidan ja roistot tulee voimapihdeillä läpi, olenko oikeutettu saamaan puolustukseen? Milloin yksityisalue muuttuu kodinomaiseksi alueeksi, jotta sitä saa jotenkin puolustaa?
Kertokaa viisaammat! ???
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Ahmatti

Quote from: Puhdas sielu on 22.05.2012, 06:40:02
Poistuessani paikalta ihmettelin, että kumpaa hän nyt sitten oli tekemässä, menossa kaverinsa luo vai jakamassa pizzamainoksia.

On muuten ihan oma ryhmänsä nämä pizzamainosten jakajat. Eivät ymmärrä minkään sortin kieltoja ovissa. Ei edes, jos ovessa lukee erikseen EI PIZZAMAINOIKSIA. Kielimuuri?

Naapurini hoitanut asian mallikkaasti: kaikki laskut sähköisenä palveluna ja postiluukku peitetty lapulla "Ei mainoksia".

pelottamaan?

Kyllä pari vuotta Pupuhuhdassa asumista opetti, että ovea ei kannata avata. Suomessa on olemassa alueita missä todellakin haluaa olla ihan rauhassa ovi lukossa. Pinttyneestä tavasta ja epäluulosta epämääräisiä pimputtelijoita kohtaan on vaikea päästä eroon. Tämä kuuluu minusta ihan oman itsensä ja lähimmäistensä suojeluvaistoon.

Fiftari

Quote from: Faidros. on 22.05.2012, 12:00:40
Mua on vuosikaudet mietityttänyt missä kulkee yksityisyyden raja. Jos roistot tulee talosi ulko-ovesta kirveellä väkisin sisään, olen ehkä oikeutettu lievään itsepuolustukseen(kotirauhan rikkominen). Jos laitan tonttini ympärille verkkoaidan ja roistot tulee voimapihdeillä läpi, olenko oikeutettu saamaan puolustukseen? Milloin yksityisalue muuttuu kodinomaiseksi alueeksi, jotta sitä saa jotenkin puolustaa?
Kertokaa viisaammat! ???

Pihapiiri on kotirauhan suojaama alue. Varsinkin jos on osoitettu selvästi että sinne ei haluta ylimääräisiä vieraita.

Vesisade

Quote from: Ahmatti on 22.05.2012, 12:16:43

pelottamaan?

Kyllä pari vuotta Pupuhuhdassa asumista opetti, että ovea ei kannata avata.
Kerro lisää! :P

yks vaan

Espoo on vielä aika säästynyt tältä rikkaudelta, itse asun Olarissa. Rapun ovi on välillä öisin lukossa, välillä aina auki. Rappusten alla rattaat ja välillä muutakin kamaa. Jos joku ovelle tulee niin saa tulla. Nelijalkainen ovikello kyllä pitää huolen siitä ettei välttämättä kovaa hinkua sisälle edes ole. :D
Ei pitäis manata mutta parin vuoden aikana ei ole ketään epäasiallista käynyt.
Kuka syrjisi minua?

AjatusRikollinen

Al Stubbido: "Tehdään tästä rasistinen maa". https://www.youtube.com/watch?v=hIYTHG9qxmc

Tuomas3

Quote from: Faidros. on 22.05.2012, 12:00:40
Kertokaa viisaammat! ???
Aidattu piha-alue on myös yksityisaluetta ja kotirauhan piirissä. On tietty vielä pahempi juttu, jos tunkeudutaan sisätiloihin.

Rikolliset poistuvat lähes aina, jos kuulevat, että joku on kotona. Asuntoihin tehtyjä tuntemattomien ihmisten murtoja, joissa rikoksen kohteeksi joutunut on surmattu on äärimmäisen vähän, joten oikeusistuin pitää hätävarjelua helposti liioiteltuna, mikäli hätävarjelu on johtanut jonkun menehtymiseen. Mikäli murtautujat (jotka eivät itse ilmoita olevan avun tarpeessa tai ovat naamioituneita) eivät lähde kuullessasi äänesi tai laukauksen sinulla on syytä pelätä henkesi puolesta, ja seuraavan laukauksen voit kohdistaa päin. (Tunkeutujan eliminoiminen tuottaa sinulle sanktioita, jos tunkeutuja on selvästi pökkyrässä, kiistatta altavastaaja ja näitä katsotaan tarkasti tapauskohtaisesti.) Mikäli oman tai läheisten hengen puolesta tosissaan pelkää, joskus linnatuomio on riskinä pienempi.

yks vaan

Pumppuhaulikko olis kova.... Ei tarvii olla toimiva ja harjoituspatruuna riittaa, varmana tyhjenee eteinen kun sen aanen kuulee.  ;D
Kuka syrjisi minua?

l'uomo normale

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052215610560_uu.shtml

Hiippari tuli taloon lukitusta sivuovesta ja lähti pois, kun talon poika ilmoitti soittavansa poliisit. Poliisi suosittelee pitämään vähän käytetyt sivu- ja takaovet lukittuina, vaikka talossa olisikin asukkaita. Vanha idylli katoaa Suomesta hyää vauhtia.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Fiftari

Quote from: Dilat Laraht on 23.05.2012, 08:33:13
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012052215610560_uu.shtml

Hiippari tuli taloon lukitusta sivuovesta ja lähti pois, kun talon poika ilmoitti soittavansa poliisit. Poliisi suosittelee pitämään vähän käytetyt sivu- ja takaovet lukittuina, vaikka talossa olisikin asukkaita. Vanha idylli katoaa Suomesta hyää vauhtia.

Tämä on sitä rikkautta. Koko ajan pitää olla varpaillaan ettei kukaan murtaudu, pahoinpitele, ryöstä, raiskaa tai tapa.

Nuivake

Olemme viimein ravistelemassa pois viimeisetkin Impiwaaran rippeet. Olemme selkeästi "eurooppalaistuneet" ja "rikastuneet" myös tälläkin sektorilla.
Kaukana ovat vanhoillisromanttiset ajat jolloin pirtin oven eteen laitettiin vain harjanvarsi, kun isäntäväki oli poissa. Vieraan ei kannattanut silloin sisään mennä, kun jo ulkoa näki että isäntäväki on poissa kotoa.
Jenkkiläntyylisiä aidattuja ja vartioituja asuntoalueita odotellessa. Vittu että vihaan tätä kusipäistä kansaa ja varsinkin sen kusipäisiä virkamiehiä ja päättäjiä. Paskaa aamua kaikille.
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Viikon radiokasvo

Juu-u. Entisellä asuinpaikkakunnalla rupes välittömästi huhut kiertään, jos tuli nurkille "puolalaisia taidekauppiaita". Kyse ei suinkaan ollut pelosta vaan siitä, että pienellä paikkakunnalla ja syrjäseudulla, jossa virkavalta on kaukana ja jos rikos tapahtuu, rikoksen tekijä ehtii livahtaa kuin koira veräjästä ennen poliisin saapumista paikalle, periaatteella "siinähän etitte". Lisäksi epäluuloisuus johtui varmasti myös siitä, että varsinkin aiemmin syrjäseuduilla oli tapana asettaa oven eteen luuta, jos talonväki oli piipahtamassa jossakin. Tämä kertoi aiemmin kunniallisille ihmisille, ettei taloon ole asiaa ja jos paikkakunnalle sitten ilmestyi kuin tyhjästä kerjäläisiä, suhtauduttiin heihin varmastikin aiheestakin epäluuloisesti. Nykyään, kaupungissa asuessani, pidän oveni lukossa, mutta menen kyllä avaamaan jos ovikello soi. En nimittäin asu pääkaupunkiseudulla jossa tämä "kerjäläisooppera" on paisunut mittavaksi ongelmaksi.

Joskus takavuosina, kun asuin jo samassa kaupunginosassa kuin nykyäänkin, törmäsin erääseen "ovelta ovelle"-kauppiaaseen. Nuori nainen tuli ovelleni ja ilmaisi ensin olevansa "puolalainen opiskelija". Hämmästelin mielessäni opiskelijastatuksen mainitsemista ja mietin, että mitähän lie tytöllä kaupan. Jotenkin hän sai ilmaistuksi että taidetta olisi. Kovasti ihmettelin jälleen mielessäni, että mitähän taidetta se tyttö kauppaa, kun ei ole ainakaan mukana taulun taulua eikä patsaan patsasta. Olisiko ns. "non-eksistentialismia". Olisi sitten pitänyt autolle lähteä katsomaan kyseisiä taideteoksia, jolloin kieltäydyin tuntemattoman pelossa menemästä ao. autolle. Mitä ihmeen tarvetta kenelläkään on mainita taidetta kaupatessaan olevansa opiskelija? Onko kyse säälipisteiden keruusta vai mistä?

Aiemmin toiseen ketjuun selvästi ilmaisin mitä mieltä olen kerjäläisistä, spurguista, sanantuputtajista, katusoittajista ym., mutta toistettakoon tässä miten heihin suhtaudun heidän saapuessaan ovelleni: hyvää päivänjatkoa (jos katson aiheelliseksi) ja ovi kiinni. Ja jos ei edellä mainittu vihje tehoa, soitan virkavallan paikalle häiritsevän käytöksen vuoksi.

Noiden pizzamainosten jakelijoiden kohdalla ei kyse ole kielimuurista, koska jos postilaatikossa tai ovessa lukee "ei mainoksia, eikä ilmaisjakeluita", pitäisi sen koskea myös pizzeriamainoksia. Kyse on puhtaasta piittaamattomuudesta.
"On vaikka kuinka paljon dokumentteja, mutta ei toki millään paperilla painettuna." --Eräs klassikkotrolli

Gommi