News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Perussuomalaiset: ”Alkoholin mainonta pois tv:stä”

Started by B52, 10.05.2012, 15:20:00

Previous topic - Next topic

B52

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/122381-perussuomalaiset-"alkoholin-mainonta-pois-tvsta"

Perussuomalaisten lakialoite alkoholimainonnan tiukasta rajoittamisesta on tänään eduskunnassa lähetekeskustelussa. Perussuomalaiset kieltäisi kokonaan alkoholin mainostamisen televisiossa ja elokuvateattereissa.
Muuten perussuomalaiset rajoittaisi alkoholimainonnan vain tuotetietojen kertomiseen. Alkoholista saisi puolueen lakialoitteen mukaan kertoa vain tuotteen nimen ja hinnan, alkoholipitoisuuden, alkuperän, laatuluokituksen ja tiedot palkinnoista, raaka-aineet ja valmistusmenetelmät, myyntipaikan sekä tiettyjä ominaisuuksia kuten värin tai maun.

–Lakialoitteessa esitettyjen rajoitusten vallitessa aikuiset kuluttajat saisivat edelleen kaikki juomien valintaan liittyvät asiatiedot mainoksista, mutta mainonnasta olisi karsittu lapsiin ja nuoriin vetoavat päihdemyönteisiä mielikuvia synnyttävät ja päihteelliseen elämäntapaan houkuttelevat elementit, perustelee aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja, perussuomalaisten eduskuntaryhmän johtaja Pirkko Ruohonen-Lerner.

Myös sosiaali- ja terveysministeriössä on meneillään lakialoite alkoholimainonnan rajoittamisesta. Ylen mukaan STM ehdottaa mietojen alkoholijuomien ulkomainontaan täyskieltoa sekä "mielikuvamainonnan" kieltämistä. Tuotetietoa saisi edelleen jakaa sanoma- ja aikakauslehdistössä sekä televisiossa ja radiossa kello 23 jälkeen.


Loput linkistä.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

Marjapussi

Huonohko aloite. Mitenköhän Taha-Hikiän peräkammarin pojat osaavat tilata Koffin kolmosta Esson baarista. Joutuvat poikaparat turvautunaan pelkkään kiljuun ja unohtavat äänestää ensi vaaaleissa. Tuskin mainonta lisää alkoholin kulutusta, mutta se ohjaa eri tuotteiden markkiosuuksia.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

John

En kannata tätä. Lakialoite on ilmeisemmin ollut pääasiassa Ruohonen-Lernerin ajama, sillä hän on tätä asiaa ajanut niin kauan kuin muistan. Allekirjoittajina tosin näyttävät olevan suurin osa PS:n eduskuntaryhmästä, mutta ei Immosta, Halla-ahoa tai Eerolaa. Hyvä, että em. edustajat eivät lähteneet mukaan tähän typeryyteen. Lakialoitteen on muuten allekirjoittanut myös muuan Tuija Brax.

coscarnorth

Minulla ei sinänsä ole mitään tätä lakialoitetta vastaan, mutta tosiaan olisi ollut hyvä jättää tämä kd:n ja demareiden kaltaisten hyysäreiden hoidettavaksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka sitä kuinka muuta haluaisi uskoa, niin aika suuri osa ps:n äänestäjistä koostuu hiukan alkoholisoituneesta junttiporukasta, jotka juuri jotain Teuvo Hakkaraista äänesti. Tällä hetkellä kannatuksella ei ole enää varaa laskea. Ilmeisesti Pirkko ei ymmärrä tätäkään, vaan varmaan uskoo tällä kalastelevansa kaltaistensa kukkahattujen ääniä.
"False opinions are like false money, struck first of all by guilty men and thereafter circulated by honest people who perpetuate the crime without knowing what they are doing." -Joseph de Maistre

"Bad laws are the worst sort of tyranny." -Edmund Burke

Anonyymi

Quote from: coscarnorth on 10.05.2012, 16:02:22
Minulla ei sinänsä ole mitään tätä lakialoitetta vastaan, mutta tosiaan olisi ollut hyvä jättää tämä kd:n ja demareiden kaltaisten hyysäreiden hoidettavaksi. Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka sitä kuinka muuta haluaisi uskoa, niin aika suuri osa ps:n äänestäjistä koostuu hiukan alkoholisoituneesta junttiporukasta, jotka juuri jotain Teuvo Hakkaraista äänesti. Tällä hetkellä kannatuksella ei ole enää varaa laskea. Ilmeisesti Pirkko ei ymmärrä tätäkään, vaan varmaan uskoo tällä kalastelevansa kaltaistensa kukkahattujen ääniä.

Sinänsä olet ihan oikeassa ja ymmärrän pointtisi, mutta eikö Pirkolla ole oikeus tehdä omaa kannattajakuntaansa miellyttäviä aloitteita siinä missä Teuvolla omaa kannattajakuntaansa miellyttäviä aloitteita? Molemmat voisivat sitten itsekseen päättää allekirjoittavatko toistensa aloitteet.

Soromnoo

Quote from: coscarnorth on 10.05.2012, 16:02:22
Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka sitä kuinka muuta haluaisi uskoa, niin aika suuri osa ps:n äänestäjistä koostuu hiukan alkoholisoituneesta junttiporukasta, jotka juuri jotain Teuvo Hakkaraista äänesti.

Ja voit sanoa tämän faktana koska... ?

Maastohylje

En näe syytä miksi alkoholimainontaa pitäisi tiukentaa.
Mailman onnekkain hanhi

AstaTTT

Tuo on täysin linjassa PS:n eduskuntavaaliohjelman kanssa eli äänestäjien olisi kannattanut tutustua siihen, jos nyt katsovat heitä viilatun linssiin.

http://www.perussuomalaiset.fi/getfile.php?file=1536

Quote3.9 Päihdepolitiikassa alkoholin mainontaan rajoituksia ja huumeet kuriin

Päihdepolitiikan osalta korostamme mainonnan (varsinkin nuorille suunnatun mielikuvamainonnan) rajoittamista nykyisestä merkittävästi ja koti-/tapakasvatuksen merkitystä nuorison keskuudessa, jossa päihteiden käyttö on lisääntynyt ja muodostunut jopa normaaliksi ilmiöksi.

Ksenofobi

Joku varmaankin uskoo että kun ei näe alkoholimainoksia, ei osta alkoholia. No, tulevissa alkoholinkäyttötilastoista näemme varmaan tämän positiivisen vaikutuksen. :facepalm:

Timo Karhunen

En ylipäätään välitä yhteiskunnan harjoittamasta holhouksesta, mielestäni nuorison alkoholinkäyttöön olisi puututtava mielummin tuolla koti-/tapakasvatuksella ja omalla itsekontrollilla.

Sunt Lacrimae

Täysin väärä kehityskulku.

Nuorison alkoholinkäyttöön saa ja pitää puuttua, mutta se ei onnistu ongelmanlähdettä piilottamalla vaan kasvattamisella, oikeanlaisen vanhemmuuden (sellaisen, jossa vanhempia kiinnostaa mitä lapset tekevät viikonloppuisin) edistämisellä, harrastus- ja toimintamahdollisuuksien tarjoamisella ja yleiseen järjestykseen panostamalla, tosin viimeisessä kohdassa nuorisodokailun hillintä olisi sivutuote itsetarkoituksen sijaan, joku roti tuolle nykyiselle sikaördäilytouhulle täytyy muutenkin saada. Esimerkkejä ei kuitenkaan saada mainoksista vaan esimerkiksi kavereilta ja vanhemmilta, ihan kuten tupakanpolton kanssa.

"Think of the children!" on sellainen helppo poliittinen keppihevonen asiaan kuin asiaan, että ei voi kuin hävetä Pirkon puolesta.
Play stupid games, win stupid prizes.

VeePee

Hyvä lakialoite. Pienten lasten isänä kannatan lämpimästi.

Ei saa tupakkaakaan enää mainostaa, eikä sen mainostuskiellosta kukaan valita. Miksi viina olisi jotenkin eri juttu?

Fiftari

Eipä paljon haittaa vaikka ei mainostettaisi. Tuskin siitä myynti kuitenkaan kärsisi. Samalla tavalla sitä kaljaa ja muita tuotteita ostetaan kuin aina ennenkin vaikka mainontaa ei olisi.

Off-topicina omakohtainen kokemus.

Nuoruudessani innostuin kaatamaan vähän enemmän tuota alkomahoolia kurkkuuni ja seuraavana päivänä oli tappokrapula. Tuon illan jälkeen en ole koskaan ottanut sellaista määrää että olisin ollut niin päissäni etteikö motoriset toiminnat olisi heikentyneet selvästi. Eli pari kolme tuoppia yleensä on se mun juttu :)
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

AuggieWren

Itselleni tämä olisi muuten täysin yhdentekevää, mutta kun siinä on kuitenkin se periaatteellinen seikka, että pitääkö aivan kaikki kieltää?

"Ajatelkaa lapsia!"-argumentti taasen on aivan pöljä, kuten useimmiten. Sillä perusteella voisi kieltää lähes minkä tahansa inhimillisen toiminnan. Huom. Lapset eivät saa ostaa alkoholijuomia, että sikäli wtf?
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Emo

 KAIKKI mainokset pois TV:stä!! Ja suurin osa ohjelmistakin joutaa kieltolistalle!

l'uomo normale

Mianostaja ostaa paitsi näkyvyyttä tuotteelleen, myös median myötämielisyyttä alaansa kohtaan. Alkoholin pyhän lehmän asemaa yhteiskunnassamme sopii rajoittaa myös rajoitttamalla kyseisen teollisuuden keinoja lobbata intressejään.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Enrico

Quote
–Lakialoitteessa esitettyjen rajoitusten vallitessa aikuiset kuluttajat saisivat edelleen kaikki juomien valintaan liittyvät asiatiedot mainoksista, mutta mainonnasta olisi karsittu lapsiin ja nuoriin vetoavat päihdemyönteisiä mielikuvia synnyttävät ja päihteelliseen elämäntapaan houkuttelevat elementit, perustelee aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja, perussuomalaisten eduskuntaryhmän johtaja Pirkko Ruohonen-Lerner.


AuggieWren

^ Höpön löpön.

A) Halutaan kieltää KAIKKI televisiomainonta.
B) Halutaan puuhastella, eli kieltää sellainen muu kuin televisiomainonta, joka on jo nyt kielletty.

Lakialoite:
QuoteMiedon alkoholijuoman ja vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän juoman mainonta, epäsuora mainonta ja muu kuluttajiin kohdistuva myynninedistämistoiminta sekä sen liittäminen muun tuotteen tai palvelun mainontaan ja myynninedistämistoimintaan on kielletty. Seuraavien totuudenmukaisten tietojen esittäminen on kuitenkin sallittu muualla kuin televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain (744/1998 ) mukaisessa televisiotoiminnassa tai kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain (775/2000 ) mukaisen kuvaohjelman elokuvateatterissa tapahtuvan julkisen esittämisen yhteydessä:
    1) tuotteen nimi ja hinta sekä pakkauksen kuva;
    2) tuotteen alkoholipitoisuus;
    3) tuotteen alkuperä ja kasvatuksen maaperä;
    4) tuotteen laatuluokitukset ja saadut palkinnot;
    5) tuotteen raaka-aineet ja valmistusmenetelmät;
    6) tuotteen myyntipaikat ja käyttösuositukset sekä
    7) tuotteen ominaisuudet, kuten väri, maku ja tuoksu.

Voimassa oleva laki:
QuoteMiedon alkoholijuoman ja vähintään 1,2 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävän juoman mainonta, epäsuora mainonta ja kuluttajiin kohdistuva muu myynninedistämistoiminta sekä sen liittäminen muun tuotteen tai palvelun mainontaan ja myynninedistämistoimintaan on kielletty, jos:

1) se kohdistuu alaikäisiin tai muihin henkilöihin, joille alkoholijuomaa ei 16 §:n mukaan saa myydä, taikka siinä kuvataan tällaisia henkilöitä;

1 a) se toteutetaan televisio- ja radiotoiminnasta annetun lain (744/1998) mukaisessa televisiotoiminnassa kello 7–21 tai kuvaohjelmien tarkastamisesta annetun lain (775/2000) mukaisesti 18 vuotta nuoremmille esitettäväksi sallitun kuvaohjelman elokuvateatterissa tapahtuvan julkisen esittämisen yhteydessä; (11.5.2007/588)

2) siinä yhdistetään alkoholin käyttö ajoneuvolla ajamiseen;

3) siinä korostetaan alkoholijuoman alkoholipitoisuutta myönteisenä ominaisuutena;

4) siinä kuvataan alkoholin runsasta käyttöä myönteisesti taikka raittius tai alkoholin kohtuukäyttö kielteisesti;

5) siinä luodaan kuva, että alkoholin käyttö lisää suorituskykyä taikka edistää sosiaalista tai seksuaalista menestystä;

6) siinä luodaan kuva, että alkoholilla on lääkinnällisiä tai terapeuttisia ominaisuuksia tai että se piristää, rauhoittaa tai on keino ristiriitojen ratkaisemiseksi; sekä

7) se on hyvän tavan vastaista, siinä käytetään kuluttajan kannalta sopimatonta menettelyä taikka annetaan muutoin alkoholista, sen käytöstä, vaikutuksista tai muista ominaisuuksista totuuden vastaista taikka harhaanjohtavaa tietoa.

Itse asiassa "ajatelkaa lapsia" -porukat voisivat miettiä sitä, että ko. puuhastelulakialoite on poistamassa alkoholilain 33 §:n 2 momentista maininnan alaikäisiin  kohdistumisesta.
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Faidros.

Quote from: Sunt Lacrimae on 11.05.2012, 07:15:07
"Think of the children!"

Broidi teki sopimuksen poikansa kanssa kersan ollessa varhaisteini-iässä. Hän lupasi tuoda kaiken alkoholin kaupasta mukulalleen mikäli poika ei juo muiden pulloista. Sopimus piti ja nykyään poitsu ei paljon alkoholiin koske. Kielletyn hedelmän viehättävyys riisuttiin jo varhaisessa vaiheessa.
En suosittele em. tsydeemiä kenellekään, mutta tässä tapauksessa se toimi.
Joku tietysti kertoo nyt, että toimi kaikesta huolimatta, mutta esim. Italiassa lapset totutetaan viiniin lantraamalla sitä kivennäisveteen, tehden siitä normaalin elintarvikkeen, muiden ohella.
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Fiftari

Kuten edellä mainittu niin se että "lapset eivät saa huonoja vaikutteita"-perustelu on typerää. Lakupiiputkin yritettiin kieltää etteivät lapset saa positiivisia mielikuvia tupakoinnista. Suomi on mennyt täysin sossu valtioksi jossa pyritään koko ajan ajattelemaan ja toimimaan kansalaisen puolesta.

Liikalihavuus on myös yleistä. Kielletäänkö mcdonaldsin mainokset myös? Kyllähän näitä riittää jos sille tielle halutaan lähteä.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

L. Brander

Täysin tyhjänpäiväistä paskaa koko aloite.

Oppositiopolitiikka odottaa yhä tekijäänsä. Talous on kuralla valtiolla, kunnilla ja unionilla. Päätöksenteon etääntyminen ihmisistä jatkuu ja kiihtyy. Voihan sitä noppailla telkkarissa harrastettavan pullonpyörityksen kanssa.
Dystooppinen salamasota

Ntti

Quote from: Fiftari on 11.05.2012, 11:22:04
Kuten edellä mainittu niin se että "lapset eivät saa huonoja vaikutteita"-perustelu on typerää. Lakupiiputkin yritettiin kieltää etteivät lapset saa positiivisia mielikuvia tupakoinnista.

Siksihän mainoksia tehdään, jotta potentiaaliset asiakkaat saisivat tuotteesta positiivisia mielikuvia. Oli kyse mistä tahansa tuotteesta. Minulla ei ole mitään tutkimustietoa tarjota, mutta uskon kyllä, että lapset ovat vaikutteille herkempiä kuin aikuiset ja kun Marlboro-mies sauhuttelee, niin siinä on monen tenavan mielestä jotain hienoa.

Mitä mainonnan kieltämiseen tulee, asia on minulle henkilökohtaisesti yhdentekevä, kuten monelle muullekin ketjuun kommentoineelle. Näkisin mielelläni humalahakuisen juomakulttuurin vähentyvän Suomessa - varsinkin nuorten keskuudessa, mutta en usko tv-mainonnan (tai sen kieltämisen) olevan merkittävässä asemassa siinä kehityksessä.

Terhon puolesta

Vaikka rajoitukset tuntuvat typeriltä, niin kyllä ne vuosikymmenten saatossa auttavat. Näin on käynyt tupakankin suhteen. Nykyään tupakointi liitetään alaluokkaisuuteen ja junttimaisuuteen. Myös alkoholiin suhtautumisessa on tapahtumassa nuorten keskuudessa muutoksia. Esimerkiksi absolutistien määrä kasvaa koko ajan.

Tuloksia ei vain pidä odottaa vuodessa tai viidessä. 10-20 vuotta lienee aika, joka kuluu asenteiden muuttumiseen.

Fiftari

QuoteNäkisin mielelläni humalahakuisen juomakulttuurin vähentyvän Suomessa - varsinkin nuorten keskuudessa, mutta en usko tv-mainonnan (tai sen kieltämisen) olevan merkittävässä asemassa siinä kehityksessä.

Työni puolesta näen kyllä ihan tarpeeksi spurguja ja sitten näitä teiniryypiskelijöitä. Soisin kyllä vähentyvän. Pari vuoroa selviämisasemalla teineille tekisi kyllä terää. Jakaisivat vaikka sen aamujugurtin.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Sorsalampi

Ihan klassista jeesustelua ja kukkahattuilua. Ja täysin hyödytöntä.
Enemmän voitaisiin keskittyä siihen kielletyn hedelmän arkipäiväistämiseen, ja siihen, että aina ei ole pakko vetää perseitä.
Oluttakin voisi nauttia sen erilaisten makujen ja brandien muodossa, mutta nykyisen alkoholipolitiikka ei tätäkään tue.

Kai tämä on se kompromissi sitten sille, että on edes joku varteenotettava puolue, jonka kautta potentiaalisia nuivia ehdokkaita äänestää.
Hommaa jo vuodesta 2005

Toni R Jyväskylästä

Tää uusi tupakkalakikin on nerouden huipentuma, joutuu aina eri kaupassa käydessään kysyä mitä nappia pitää painaa, en usko tän vaikuttavan edes tupakointia vähentävästi, ottaa vaan lähinnä päähän. Kukakohan tämänkin keksi.

Mansikka

Quote from: Ntti on 11.05.2012, 11:35:03
Quote from: Fiftari on 11.05.2012, 11:22:04
Kuten edellä mainittu niin se että "lapset eivät saa huonoja vaikutteita"-perustelu on typerää. Lakupiiputkin yritettiin kieltää etteivät lapset saa positiivisia mielikuvia tupakoinnista.

Siksihän mainoksia tehdään, jotta potentiaaliset asiakkaat saisivat tuotteesta positiivisia mielikuvia. Oli kyse mistä tahansa tuotteesta. Minulla ei ole mitään tutkimustietoa tarjota, mutta uskon kyllä, että lapset ovat vaikutteille herkempiä kuin aikuiset ja kun Marlboro-mies sauhuttelee, niin siinä on monen tenavan mielestä jotain hienoa.

Mitä mainonnan kieltämiseen tulee, asia on minulle henkilökohtaisesti yhdentekevä, kuten monelle muullekin ketjuun kommentoineelle. Näkisin mielelläni humalahakuisen juomakulttuurin vähentyvän Suomessa - varsinkin nuorten keskuudessa, mutta en usko tv-mainonnan (tai sen kieltämisen) olevan merkittävässä asemassa siinä kehityksessä.

Minullapa onkin tutkimustietoa tarjota, niin ei tarvitse tyytyä Ntti:n tavoin pelkästään luulemaan!

Alkoholimainonnan vaikutus alaikäisten alkoholinkäyttöön:

- Aikaistaa alkoholin käytön aloittamista, lisää jo aloittaneiden nuorten alkoholinkäyttöä
(Science Group of the European Alcohol and Health Forum: Does Marketing Communication Impact  on the Volume and Patterns of Consumption of  Alcoholic Beverages, Especially by Young People? – A Review of Longitudinal Studies. Scientific Opinion of the Science Group of the European Alcohol and Health Forum, 2009)

- Nuorten henkilöiden altistuminen alkoholin  mainonnalle vaikuttaa heidän myöhempään juomiskäyttäytymiseensä. – annos–vaste-suhde
osoitettu
(Smith, Lesley A. & Foxcroft, David R.: The Effect of Alcohol Advertising, Marketing and Portrayal on Drinking Behaviour of Young People: Systematic  Review of Cohort Studies. BMC Public Health, 2009)

- Alkoholin mainonta ja myynninedistäminen lisäävät todennäköisyyttä, että murrosikäiset alkavat käyttää alkoholia ja lisäävät käyttöään,
jos ovat jo alkaneet
(Anderson, Peter & de Bruijn, Avalon & Angus, Kathryn & Gordon, Ross & Hastings, Gerard: Impact of Alcohol Advertising and Media Exposure on Adolescent Alcohol Use: A Systematic Review of Longitudinal Studies. Alcohol and alcoholism (Oxford) 44 (2009): 3, 229–243)[http://www.tekry.fi/web/pdf/misc/PP_2010/Soikkeli_Markku.pdf]

___

- Asiantuntijat suosittelevat mainonnan ja markkinoinnin sääntelyä keinoksi vähentää haittoja, sillä sen katsotaan suojaavan  nuoruudenaikaiselta käytöltä seurauksineen
(Babor, Thomas & Caetano, Raul & Casswell, Sally & Edwards, Griffith & Giesbrecht, Norman & Graham, Kathryn & Grube, Joel & Hill, Linda
& Holder, Harold & Homel, Ross & Livingston, M. & Österberg, Esa & Rehm, Jürgen & Room, Robin & Rossow, Ingeborg: Alcohol: No Ordinary Commodity. Second Edition. New York: Oxford University Press, 2010)


- Läpi käydyt tutkimukset osoittivat johdonmukaisesti, että alkoholin mainonta vaikuttaa alkoholia ennestään käyttämättömien nuorten henkilöiden aloittamiseen ja lisää heidän alkoholia käyttävien ikätovereidensa juomista. Päätelmää tukee tulosten yhdenmukaisuus,
muiden myötävaikuttavien tekijöiden huomioon ottaminen (vakiointi, kontrollointi) kaikissa tutkimuksissa sekä annos–vaste-suhde. Tulosten merkitystä korostaa se, että vain pientä osaa markkinointistrategioista oli tutkittu.

- Näiden tutkimusten perusteella on pääteltävä, että nuorten henkilöiden altistuminen alkoholin mainonnalle vaikuttaa heidän myöhempään
juomiskäyttäytymiseensä. Vaikutus oli johdonmukainen kaikissa tutkimuksissa, mainonnan ja juomisaikomusten ajallinen yhteys tuli osoitetuksi, ja annos–vaste-suhde mainonnalle altistumisen määrän ja juomisen useuden välillä osoitettiin selvästi

- Pitkittäistutkimukset osoittavat johdonmukaisesti, että altistuminen alkoholin esittämiselle kaupallisessa viestinnässä ja mediassa liittyy todennäköisyyteen, että murrosikäiset alkavat käyttää alkoholia ja ne, jotka  jo käytävät, lisäävät käyttöään. Tämän yhteyden voimakkuudesta päättelemme, että alkoholin mainonta ja myynninedistäminen lisäävät todennäköisyyttä, että murrosikäiset alkavat käyttää alkoholia ja lisätä käyttöään, jos ovat jo aloittaneet
(Soikkeli M. Mitä tutkimusnäyttö kertoo alkoholimainonnan vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Yhteiskuntapolitiikka. 75 (2010):5.)

___

- Usein unohtuva ulkoisen vaikuttamisen ulottuvuus on vähentää alkoholin läsnäoloa ihmisten arjessa. Kaikki alkoholiin liittyvät signaalit kartuttavat tietovarantoa ja yleensä ylläpitävät alkoholin totuttua paikkaa. Tästä syystä tulee erilaisin keinoin minimoida alkoholiin liittyvien signaalien määrää elinympäristöissä. Esimerkiksi alkoholin mielikuvamainonnan kieltäminen, josta taitettiin kovasti poliittista peistä vuonna 2010 ja alkuvuodesta 2011, oli pyrkimys vähentää signaaleja. Mainokset, joissa alkoholi kytketään tiettyyn elämäntyyliin, juomiskontekstiin tai ikäryhmään, uusintavat alkoholin paikkaa tietovarannossa – luoden jopa uusia merkityksiä. Ne myös vahvistavat alkoholin paikkaa osana nuorten juhlimista ja vapaa-ajanviettoa

- Päihteiden markkinointi ja mainonta nojaa pikemmin niiden aseman vahvistamiseen normaalina ja asiaankuuluvana osana elämäämme kuin suoriin ostokehotuksiin tai tuotteen ominaisuuksien kehumiseen. Mitä kehumista voisikaan olla yhden savuke- tai lonkeromerkin todellisissa ominaisuuksissa toiseen verrattuna? Nuorille suunnattu alkoholimainonta on kultivaatioteorian soveltamista tyypillisimmillään. Kuvasto keskittyy valtaosin toistamaan sitä, kuinka alkoholijuomat ovat itsestään selvä osa nuoren ihmisen hyvää elämää. Teoria muistuttaa, kuinka tärkeää on kyetä yhtäältä rajoittamaan, toisaalta vastakkaisella viestinnällä (vastamainonnalla, mediakritiikillä) kyseenalaistamaan median tarjoamia arkielämän normaaliuksia.
(Se toimii sittenkin – kuinka päihdevalistuksesta saa selvää Soikkeli M., Salasuo M., Puuronen A. & Piips M. Nuorisotutkimusverkosto. 2011.)

Sunt Lacrimae

Quote from: Fiftari on 11.05.2012, 11:45:17
QuoteNäkisin mielelläni humalahakuisen juomakulttuurin vähentyvän Suomessa - varsinkin nuorten keskuudessa, mutta en usko tv-mainonnan (tai sen kieltämisen) olevan merkittävässä asemassa siinä kehityksessä.

Työni puolesta näen kyllä ihan tarpeeksi spurguja ja sitten näitä teiniryypiskelijöitä. Soisin kyllä vähentyvän. Pari vuoroa selviämisasemalla teineille tekisi kyllä terää. Jakaisivat vaikka sen aamujugurtin.

Sama. Tiedän itsestäni sen verran, että osaan hillitä itseäni humalassa pahimmilta omituisuuksilta (yleensä) ja ammatinkin takia on pakko kun kortit kuulemma lähtee hellästi jos kännissä töhöilee, mutta tiedostan myös sen, etteivät kaikki osaa. En nyt ihan siitä huolimatta olisi kaikenlaisia radikaalimpia kontrollitoimenpiteitä olisi valmis kannattamaan.
Play stupid games, win stupid prizes.