News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-05-10 Yle: Keskusta: Energiajuomista K-15

Started by Suomi2050, 10.05.2012, 19:23:50

Previous topic - Next topic

Suomi2050

Keskusta: Energiajuomista K-15

Keskustapuolueen lakialoite vastaa vanhempien ja opettajien huoleen. Moni kauppa on jo oma-aloitteisesti kieltäytynyt myymästä energiajuomia lapsille.

33 keskustan kansanedustajaa on jättänyt lakialoitteen, joka sallisi energiajuomien myynnin vain yli 15-vuotiaille. Allekirjoittajia on muistakin puolueista.

- Asiasta on tullut paljon yhteydenottoja kansanedustajillemme, sanoo keskustan varapuheenjohtaja Annika Saarikko.

Energiajuomien pakkausmerkinnöissä todetaan, että käyttöä ei suositella lapsille. Myös Valtion ravitsemusneuvottelukunta on linjannut, ettei energiajuomia suositella lainkaan alle 15-vuotiaille.

Juomiin on lisätty usein muitakin piristäviksi tarkoitettuja aineita kuten tauriinia ja vitamiineja. Liikasaannin pitkäaikaisvaikutuksista ei tiedetä riittävästi, ravitsemusneuvottelukunta katsoo.

Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson totesi joulukuussa, että pakkausten varoitusmerkinnät eivät ole riittäneet estämään energiajuomien myymistä lapsille.

Osa kaupoista pidättäytyy jo nyt myymästä kofeiinipitoisia juomia kouluikäisille. Myös monet koulut puuttuvat energiajuomien käyttöön koulupäivän aikana.

Laki ei kuitenkaan kiellä myymistä.

Vastaava lakialoite oli tekeillä edelliselläkin vaalikaudella. Aikuisia huolettaa, aiheuttavatko energiajuomat lapsille keskittymishäiriöitä, ahdistuneisuutta ja uniongelmia.

Kansanedustajien lakialoitteet menevät harvoin läpi.

Yle: http://yle.fi/uutiset/keskusta_energiajuomista_k-15/6091087?origin=rss

Marjapussi

Siis ei kofeiinia alle 15-vuotiaille? Eiköhän tuon maalaisliiton aloitteen tekijöiden kannattaisi pistäytyä Kellokoskella.
Marokon kauhu oli sanansa mittainen eikä velipoikakaan jäänyt Aarnea pahemmaksi epätoivotun maahanmuuton estämisessä. Mutta kuka tulee torjumaan aiheettoman turvapaikkaturismin?

l'uomo normale

Pistetään nuokin juomat piiloon kaappeihin tiskin taakse.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

AuggieWren

Eurokriisin keskellä sopiva puuhasteluaihe, jolla ei ole mitään väliä mihinkään suuntaan. Tämä asia kuuluu vanhemmille, ei valtiolle!!!
Kaikki ongelmat johtuvat rasismista ja kantaväestön asenteista.

Fiftari

Kuten aiemmassa. Homma kuuluu vanhemmille eikä valtiolle. Laittaisivat saman tien limsat K-15 merkinnälle.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Alkuasukas

QuoteKansanedustajien lakialoitteet menevät harvoin läpi.
Nuff said. Suomessa on oikeasti virkamieshallitus, eduskunta on teatteria jolla ylläpidetään illuusiota demokratiasta.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Kyrsimys

Quote from: Fiftari on 10.05.2012, 19:33:35
Kuten aiemmassa. Homma kuuluu vanhemmille eikä valtiolle. Laittaisivat saman tien limsat K-15 merkinnälle.

Helppohan se on tällaisia huudella, mutta mitä vanhemmat sille voivat jos nuoret käyvät ennen koulua ostamassa ja kittaamassa energiajuomia? Oletko joskus yrittänyt kieltää kapinoivalta 13-vuotiaalta jotakin? Yläkoulun opettajana näen joka päivä energiajuomien haittavaikutukset konkreettisesti ja seison ehdottomasti tällaisen aloitteen takana. Yleensä en kieltoja kannata, mutta tässä tapauksessa en kyllä vastustaisi vaikka moiset täysin tarpeettomat sokerilitkut kiellettäisiin kokonaan.
Kriittisyys merkitsee toisinajattelua, protestia vallitsevia ennakkoluuloja ja vääristymiä vastaan. Kriittisyys edellyttää oman arvonsa tuntevaa ja itseensä uskovaa ihmistä, aggressiivisuutta, uskallusta, mielikuvitusta ja asennetta, jossa ei luonnostaan hyväksytä asioita sellaisina kuin ne ovat.

Fiftari

Quote from: Kyrsimys on 10.05.2012, 19:57:15

Helppohan se on tällaisia huudella, mutta mitä vanhemmat sille voivat jos nuoret käyvät ennen koulua ostamassa ja kittaamassa energiajuomia? Oletko joskus yrittänyt kieltää kapinoivalta 13-vuotiaalta jotakin? Yläkoulun opettajana näen joka päivä energiajuomien haittavaikutukset konkreettisesti ja seison ehdottomasti tällaisen aloitteen takana. Yleensä en kieltoja kannata, mutta tässä tapauksessa en kyllä vastustaisi vaikka moiset täysin tarpeettomat sokerilitkut kiellettäisiin kokonaan.

No kukas sitä sitten valvoo jos käyttävät yli 15 vuotiasta hakijaa? Kun saavat nykyisin alkomahooliakin niin ei paljon paina jokin energiajuoma. Ja toisekseen olet valmis siis kieltämämään juomat koska et itse niitä juo?
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

LyijyS

Quote from: Fiftari on 10.05.2012, 20:00:18

No kukas sitä sitten valvoo jos käyttävät yli 15 vuotiasta hakijaa? Kun saavat nykyisin alkomahooliakin niin ei paljon paina jokin energiajuoma. Ja toisekseen olet valmis siis kieltämämään juomat koska et itse niitä juo?

Tuskin sen takia haluaa kieltää ettei itse juo vaan niiden ongelmien takia joita seuraa esim. oppitunneilla kun lapset/nuoret juovat noita. Keskittymisvaikeudet ja rauhattomuus lisääntyvä tunneilla. Ja itse olen huomannut, että juuri ne henkilöt suurkuluttavat noita, joilla muutenkin keskittymisongelmia. Monesti 50 kg mukula tulee jo aamun ensimmäiselle tunnille puolen litran tölkki kädessä. Jättää koululounaan väliin ja kulauttaa tilalle toisen ja iltapäivän välipalaksi vielä kolmannen. Sitten ollaankin viimeiset tunnit todella hyrränä. Ja minä siis itsekin myönnän noita silloin tällöin juovani.

Kyrsimys

Olen valmis kieltämään juomat koska a) ne ovat haitallisia nuorten koulunkäynnille ja b) niistä ei ole mitään sellaista hyötyä, joka oikeuttaisi myynnin ottaen huomioon kohdan a). Toisin sanoen haitat ylittävät hyödyt. Ja toki hakijaa voisi käyttää, mutta kyllä se tekee juomien saamisen huomattavasti hankalammaksi, ja varmasti vähentäisi nuorten energiajuomien kulutusta. Saahan kokaiiniakin tiettyjä kanavia pitkin, mutta ei sitä sen takia laillisteta.
Kriittisyys merkitsee toisinajattelua, protestia vallitsevia ennakkoluuloja ja vääristymiä vastaan. Kriittisyys edellyttää oman arvonsa tuntevaa ja itseensä uskovaa ihmistä, aggressiivisuutta, uskallusta, mielikuvitusta ja asennetta, jossa ei luonnostaan hyväksytä asioita sellaisina kuin ne ovat.

Jaakko Sivonen

Quote from: Kyrsimys on 10.05.2012, 20:29:18
Olen valmis kieltämään juomat koska a) ne ovat haitallisia nuorten koulunkäynnille ja b) niistä ei ole mitään sellaista hyötyä, joka oikeuttaisi myynnin ottaen huomioon kohdan a). Toisin sanoen haitat ylittävät hyödyt.

Haluatko kieltää nuorilta kahvin samoin perustein?
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Sunt Lacrimae

Quote from: LyijyS on 10.05.2012, 20:26:16
Quote from: Fiftari on 10.05.2012, 20:00:18

Tuskin sen takia haluaa kieltää ettei itse juo vaan niiden ongelmien takia joita seuraa esim. oppitunneilla kun lapset/nuoret juovat noita. Keskittymisvaikeudet ja rauhattomuus lisääntyvä tunneilla. Ja itse olen huomannut, että juuri ne henkilöt suurkuluttavat noita, joilla muutenkin keskittymisongelmia. Monesti 50 kg mukula tulee jo aamun ensimmäiselle tunnille puolen litran tölkki kädessä. Jättää koululounaan väliin ja kulauttaa tilalle toisen ja iltapäivän välipalaksi vielä kolmannen. Sitten ollaankin viimeiset tunnit todella hyrränä. Ja minä siis itsekin myönnän noita silloin tällöin juovani.

Vartiointihommissa tuon huomaa kanssa jos on jossain lähiöalueella missä pyörii samat vakkariasiakkaat päivästä toiseen ja kaiken lisäksi kohde toimittaa yleensä nuorisotilan virkaa kun oikea nuorisotila ei joko kiinnosta tai sitä ei ole. Vaikka koulun päättymisestä kauppojen kiinnimenoon asti ostarilla hengaaava pärinäposse voi vetää vaikka yhden per tunti jolloin ollaankin ihan ulapalla ne vikat tunnit, olen itsekin vähän sillä kannalla että esiteini- ja teini-ikäisen sietokyvylle nuo energiajuomat eivät välttämättä ole täysin sopivia.

Ja mainittakoon että itsekin juon energiajuomia ja kahvia minkä lisäksi kofeiinipillereitä (sekä Varustelekan kofeiinisuklaata, joka kaiken lisäksi on aika namiskuukkelia) tulee välillä käytettyä. Kolmivuoroduunissa kaikkea kofeiinipitoista menee huiviin hyvää tahtia.
Play stupid games, win stupid prizes.

Kyrsimys

Quote from: Jaakko Sivonen on 10.05.2012, 20:34:30
Olen valmis kieltämään juomat koska a) ne ovat haitallisia nuorten koulunkäynnille ja b) niistä ei ole mitään sellaista hyötyä, joka oikeuttaisi myynnin ottaen huomioon kohdan a). Toisin sanoen haitat ylittävät hyödyt.

En ole huomannut kahvin aiheuttavan haittaa nuorten koulunkäynnille.

Jaakko Sivonen

Quote from: Kyrsimys on 10.05.2012, 20:49:26
Quote from: Jaakko Sivonen on 10.05.2012, 20:34:30

En ole huomannut kahvin aiheuttavan haittaa nuorten koulunkäynnille.

Samaa kofeiinia siinä on kuin energiajuomissakin. Jos energiajuomat ovat haitallisia, silloin myös kahvi on. Tai sitten kumpikaan ei ole haitallinen. Mutta molemmat ovat yhtälailla kofeiinijuomia.
Malo periculosam libertatem quam quietum servitium

Kyrsimys

Quote from: Jaakko Sivonen on 10.05.2012, 20:57:08Samaa kofeiinia siinä on kuin energiajuomissakin. Jos energiajuomat ovat haitallisia, silloin myös kahvi on. Tai sitten kumpikaan ei ole haitallinen. Mutta molemmat ovat yhtälailla kofeiinijuomia.

Se, onko itse aine haitallista ja se, muodostaako aineen käyttö haittaa ovat kaksi eri asiaa. Energiajuomat ovat nimenomaan nuorille suunnattu trendituote, enkä usko, että nuoret alkaisivat juomaan kahvia energiajuomien sijaan jos energiajuomat kiellettäisiin. Ylivoimaisesti suurin osa nuorista ei juo energiajuomia niiden piristävyyden takia, vaan siksi että ne maistuvat hyvältä, ovat trendikkäitä ja koska muutkin juovat niitä.

Hamsteri

Vaikka oppimiseen ja keskittymiseen tulee häiriöitä, tuovat enrgiajuomat kuitenkin nuorison masentavaan arkeen tapahtumia ja hauskuutta, aivan kuten alkoholi aikuisten arkeen,
-Naiset loivat julkisesta sektorista helvetinkoneen, jonka tarkoitus on tappaa sinut monikultturismilla. -Älä luota mihinkään, mikä vuotaa kerran kuussa ja ei kuole. -Kaaos ja Kontrolli.

Maastohylje

Mailman onnekkain hanhi

AstaTTT

Quote from: Maastohylje on 10.05.2012, 21:04:38
Samantien pitää kieltää kahvi

^Sama tuli mieleen. Ja tee myös sisältää kofeiinia.

t. Kahvinnauttimisen 5-v. aloittanut, hieno juoma  :)

Mika

Energiajuomien kieltäminen alle 15 vuotiailta on varmin tapa saada lapset/nuoret himoamaan niitä.
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Jaska Pankkaaja

Itse vastustan yleensä aina kaikkia rajoituksia mutta lapsia tarvitsee suojella. Alkoholi, huumeet ja tupakka on alaikäisiltä kielletty, miksei siis sokeri, kofeiini-, tauriini-, whateverhumalan tuottavat energiajuomatkin? Liikemiehet myyvät surutta aivan mitä tahansa, vaikka limuviinaa tai riippuvuutta aiheuttavia huumausaineita ja lapsilta puuttuu arviointikyky etenkin kun massiivinen propaganda ihannoi mm. kaikenlaisia huumeita.

Toki se arviokyky puuttuu monilta aikuisiltakin mutta se on toinen juttu. Hölmöt aikuiset joutavatkin kuolla.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Maastohylje

Quote from: Jaska Pankkaaja on 10.05.2012, 21:14:05
Itse vastustan yleensä aina kaikkia rajoituksia mutta lapsia tarvitsee suojella. Alkoholi, huumeet ja tupakka on alaikäisiltä kielletty, miksei siis sokeri, kofeiini-, tauriini-, whateverhumalan tuottavat energiajuomatkin? Liikemiehet myyvät surutta aivan mitä tahansa, vaikka limuviinaa tai riippuvuutta aiheuttavia huumausaineita ja lapsilta puuttuu arviointikyky etenkin kun massiivinen propaganda ihannoi mm. kaikenlaisia huumeita.

Toki se arviokyky puuttuu monilta aikuisiltakin mutta se on toinen juttu. Hölmöt aikuiset joutavatkin kuolla.

Ensin lapset vetävät tupakkaa ja sitten ulisevat sairaalassa keuhkotaudissa. Tulee yhteiskunnalle kalliiksi.
Mailman onnekkain hanhi

AstaTTT

^ Yrittäkääpä saada kofeiini-Coca-Cola kiellettyä samaan syssyyn!  8)

jmm

Itse vastustan yleensä aina kaikkia rajoituksia mutta lapsia tarvitsee suojella. Alkoholi, huumeet ja tupakka on alaikäisiltä kielletty, miksei siis sokeri, kofeiini-, tauriini-, whateverhumalan tuottavat energiajuomatkin?

Puhumattakaan sokerihumalan aiheuttavista karamelleista. Nekin pitää ehdottomasti kieltää.
"The difference between a cult and religion? A cult is led by a guy who knows it's bullshit. In a religion, that guy is dead." - Joe Rogan

Maastohylje

Quote from: jmm on 10.05.2012, 21:28:17
Itse vastustan yleensä aina kaikkia rajoituksia mutta lapsia tarvitsee suojella. Alkoholi, huumeet ja tupakka on alaikäisiltä kielletty, miksei siis sokeri, kofeiini-, tauriini-, whateverhumalan tuottavat energiajuomatkin?

Puhumattakaan sokerihumalan aiheuttavista karamelleista. Nekin pitää ehdottomasti kieltää.

Sokeri on vahva porttihuume. Kun viaton lapsi ottaa sokeria, se aiheuttaa sydämmentykytyksiä, hermostuneisuutta ja ahdistusta. Lisäksi lapsi saattaa alkaa käyttämään vahvoja huumeita kuten kofeiini!
Mailman onnekkain hanhi

ApinA

"Juuri ne henkilöt suurkuluttavat noita, joilla muutenkin keskittymisongelmia." Tässä on hieman muna - kana ongelma.
Puolen litran tölkissä "energiajuomaa" on tietääkseni kahvikupillista vastaava määrä kofeiinia. Tauriinilla ja guavalla ei oikeasti ole vaikutusta. Myöskään hirvittävällä määrällä sokerilla ei ole merkitystä. Sokerihumalaa ei ole olemassa. Koulupäivän aikana kolmen kahvikupillisen juominen ei varmaankaan kovin suuri ongelma ole. Miksi siis energiajuoman juominen? Se, että puolen litran juomalla täytetään vatsa, eikä käydä syömässä lounasta on pahasta ja vaikuttaa varmasti iltapäivän tuntien käytökseen, mutta ei ole riittävä peruste kieltämään jotain juomaa.

Kävin peruskoulun 90-luvulla ennen energiajuomia. Sama keskustelu käytiin silloin limsoista. Meidän koulussa oli muistaakseni kielto, että limsoja ei saanut juoda ennen klo. kymmenen välituntia. Minunkin luokalla oli oppilaita jotka joivat 2-3 1,5 litran pulloja Pepsi maxia.

Se, että jotain kieltoa ei voida valvoa on huono peruste kieltoa vastaan, mutta kielto voi kääntyä itseään vastaan varsinkin ylä-asteikäisten keskuudessa, jossa "tiettyä kapinahenkeä" on auktoriteetteja vastaan on aina ollut ja tulee aina olemaan. Omasta mielestäni on todennäköistä, että kielto vaikuttaisi niihin jotka energiajuomia eivät niin kovasti juo nytkään ja ne jotka energiajuomia juo nyt liikaa juo jatkossakin.

Maastohylje

Quote from: ApinA on 10.05.2012, 21:38:50

"Juuri ne henkilöt suurkuluttavat noita, joilla muutenkin keskittymisongelmia." Tässä on hieman muna - kana ongelma.
Puolen litran tölkissä "energiajuomaa" on tietääkseni kahvikupillista vastaava määrä kofeiinia. Tauriinilla ja guavalla ei oikeasti ole vaikutusta. Myöskään hirvittävällä määrällä sokerilla ei ole merkitystä. Sokerihumalaa ei ole olemassa. Koulupäivän aikana kolmen kahvikupillisen juominen ei varmaankaan kovin suuri ongelma ole. Miksi siis energiajuoman juominen? Se, että puolen litran juomalla täytetään vatsa, eikä käydä syömässä lounasta on pahasta ja vaikuttaa varmasti iltapäivän tuntien käytökseen, mutta ei ole riittävä peruste kieltämään jotain juomaa.

Kävin peruskoulun 90-luvulla ennen energiajuomia. Sama keskustelu käytiin silloin limsoista. Meidän koulussa oli muistaakseni kielto, että limsoja ei saanut juoda ennen klo. kymmenen välituntia. Minunkin luokalla oli oppilaita jotka joivat 2-3 1,5 litran pulloja Pepsi maxia.

Se, että jotain kieltoa ei voida valvoa on huono peruste kieltoa vastaan, mutta kielto voi kääntyä itseään vastaan varsinkin ylä-asteikäisten keskuudessa, jossa "tiettyä kapinahenkeä" on auktoriteetteja vastaan on aina ollut ja tulee aina olemaan. Omasta mielestäni on todennäköistä, että kielto vaikuttaisi niihin jotka energiajuomia eivät niin kovasti juo nytkään ja ne jotka energiajuomia juo nyt liikaa juo jatkossakin.

Miksi juoda energiajuomia kun koulu tarjoaa ilmaisen ruuan? Pennut ovat tänäpäivänä niin nirsoja ettei kouluruaka kelpaa. Lisäksi se on "coolia" että juo energiajuoma kouluruuan sijaan. Testasin kerran itsekkin. Tuli vaan huono olo.
Mailman onnekkain hanhi

ApinA

Quote from: Bonaventura on 10.05.2012, 20:57:18
Minä kieltäisin myös kahvin, kahvijuomat, kolajuomat sekä teen (kaiken kofeiinia sisältävän) alle 15-vuotiailta.

Ja niin käsittääkseni pitää tehdä jos halutaan energiajuomat kieltää lailla. Jotain tiettyä tuotetta ei kai oikein voi kieltää. Pitää kieltää joku tuotteen sisältämä ainesosa.

ApinA

Quote from: Maastohylje on 10.05.2012, 21:46:57
Miksi juoda energiajuomia kun koulu tarjoaa ilmaisen ruuan? Pennut ovat tänäpäivänä niin nirsoja ettei kouluruaka kelpaa. Lisäksi se on "coolia" että juo energiajuoma kouluruuan sijaan. Testasin kerran itsekkin. Tuli vaan huono olo.

En tiedä miksi. Minä ainakin söin aina jos ei lähdetty porukalla torilta hakeen makkaraperunoita. Ei kuitenkaan ole kovin perusteltu syy kieltää jotain juomaa jos jotkut ei syö kouluruokaa.

Jaska Pankkaaja

Quote from: jmm on 10.05.2012, 21:28:17

Itse asiassa erinomainen ajatus! Karkit kieltoon lapsilta!

10 v karkkeja
15 v energiajuomia
18 (20?) v mitä vaan

Meillä juniori mankui energiajuomaa, ostin ja ei ollut kuulemma hyvää.
Sitten kului aikaa taas piti saada kun leevi ja pari muutakin saavat.
Kerroin totuuden nimessä että mainitut pojat myös näyttävät siltä että limukkaa ja e-juomaa menee. Eipä ole nyt vuoteen mankunut. 
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Fiftari

Itsellä alkoi taas dieettikausi. Joten limsat ja energiajuomat on pannassa. Kaiken muun hyvän(kalja) lisäksi.