News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Iti, aja hiljaa...

Started by Mika.H, 18.05.2009, 14:43:51

Previous topic - Next topic

Mika.H

Asia ei nyt liity mitenkään monikulttuurisuuden rikastuttavaan vaikutukseen, mutta näin kesän kynnyksellä ehkä kannattaa näitäkin asioita taas hieman miettiä...

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905189585966_uu.shtml

sattui tuokin tapaus vähän liian lähelle :'(

ai niin ja eilen tutulle hirvikolari, jossa ei käynyt kauhean hyvin...

yritetään siis elää tämäkin päivä kuten se olisi viimeinen.

Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Spinnu

Ehkäpä suurin ongelma on kuitenkin nämä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905170150720_uu.shtml

Se, että nollatoleranssin pelossa ajetaan rystyset valkoisena nopeusmittarin neulaa tuijottaen (muun liikenteen seuraamisen kustannuksella) ei vähennä onnettomuuksia, vaan pelkäänpä että päin vastoin lisää niitä. Ajonopeudet pitää olla järkeviä, liikennettä pitää seurata ja tilannetajua pitää olla.

Liikennepolitiikassamme on se vika, että se ennemmin haluaa vähentää onnettomuuksien seuraamuksia (ajonopeuden lasku) kuin yrittäisi vähentää niitä onnettomuuksia. Mitäpä jos parannettaisiin niitä teitä? Pelkästään risteysalueiden näkyvyyden parantamisella saataisiin monta onnettomuutta pois tilastoista.
"Monien ihmisten mieli on kuin betonia. Hyvin sekaisin, ja pysyvästi!"
(Alfred E. Neuman)
http://www.kiva.org/team/homma

Mika.H

Quote from: Spinnu on 18.05.2009, 15:09:49
Ehkäpä suurin ongelma on kuitenkin nämä:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905170150720_uu.shtml

Se, että nollatoleranssin pelossa ajetaan rystyset valkoisena nopeusmittarin neulaa tuijottaen (muun liikenteen seuraamisen kustannuksella) ei vähennä onnettomuuksia, vaan pelkäänpä että päin vastoin lisää niitä. Ajonopeudet pitää olla järkeviä, liikennettä pitää seurata ja tilannetajua pitää olla.

Liikennepolitiikassamme on se vika, että se ennemmin haluaa vähentää onnettomuuksien seuraamuksia (ajonopeuden lasku) kuin yrittäisi vähentää niitä onnettomuuksia. Mitäpä jos parannettaisiin niitä teitä? Pelkästään risteysalueiden näkyvyyden parantamisella saataisiin monta onnettomuutta pois tilastoista.

tuo nollatoleranssipelleily on todellakin syvältä.

tilannenopeus se on kaiken aa ja oo... välillä samallakin pätkällä voi turvallisesti ajaa ylinopeutta, välillä liikennemerkein osoitettu maksiminopeus on todellista hulluutta...

juuri muuten tuli puhelu, että tuo hirvionnettomuusuhri on tajuttomana teho-osastolla... tuossakin herää aina kysymys kuinka paljon niitä hirviä pitäisi olla...

ps. "hauska" turvallisuuspelleily oli tuon turun moottoritien avauksen viivästyminen tunneleiden turvalaitteiden testauksien vuoksi... siinä samalla vanhalla turun tiellä kuoli ainakin kolme ihmistä... erikoista turvallisuusajattelua tuokin..
Ei niin voi sanoa, avoin shekki. Totta kai ollaan keskusteltu siitä, mitä ne palvelut tulee olla, mutta ei olla annettu mitään hintoja meidän taholtamme siihen, mitä tää pitäisi tai ei saisi maksaa. J.Kuuluvainen, Migri

Risto A.

Ja muistetaan ne turvavälit!

Perässä alle viiden metrin päässä posottaminen vauhdin ollessa 80 - 120 km/h nostaa tunnetusti eniten roadragea.{/ur]
premissi = tarkalleen määritelty juurisyy

Simo Hankaniemi

Hirviä on turha syyttää, jos autoilija ajaa hirveä päin. Hirviä on hyvä olla paljon, ne ovat suomensuomalaisen alkuperäistä etnoruokaa.

Olen joskus ykköstiellä marraskuussa pimeällä räntäsateessa ajaessani ihmetellyt, mistä muut autoilijat saavat itseluottamuksen ajaa tuhatta ja sataa olosuhteissa, joissa näkyvyys on erittäin heikko. Ajan itse ko. olosuhteissa hiukan alle sallitun ja tuntuu kuin auto seisoisi, kun muut surahtavat nuolina ohi. Minulta ei tule sääliä, jos kaahailu päättyy lepotilaan pintareella musta muovipeite päällä, kuten joskus näyttää käyvän. Sanoisin sitä darwinismin toteutumiseksi. Jos itsesuojeluvaistoa ei ole, niin elinajanodote on lyhyt.

apexi

Roadragesta tuli mieleen, että tänäänkin joku uuno ajoi ihan puskurissa kiinni 50km/h alueella, vaikka mittari itselläkin näytti 60km/h. Monta kertaa yritti ohittaa, mutta joku tuli aina vastaan joten ei päässyt ohitse. Laitoin vilkun normaalisti päälle, en tosin ns. hyvissä ajoin, mutta ihan niin aikaisin, ettei esim. inssiajossa olisi tullut sanomista ja aloin jarruttamaan. Eiköhän tämä uuno takana alkanut nojaamaan rääkkään, vaikka itsehän se siellä puskurissa ajoi.

Ohi mennessä katsoin, että siellä ratissa olikin nainen eikä mies...
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

Ano Nyymi

Quote from: Risto A. on 18.05.2009, 15:48:10
Ja muistetaan ne turvavälit!

Perässä alle viiden metrin päässä posottaminen vauhdin ollessa 80 - 120 km/h nostaa tunnetusti eniten roadragea.{/ur]

Sellaisille me taputamme vasemmalla jalalla hieman jarruvaloja simmuun. Toki ensin katsomme peileistä että kyseinen pepunhaistelija vilkaisee sivulle ja sitten punavalo välähtää ja takana on autossa tumppua tuulilasi täynnä ;)

RedsoutofFinland

Tää on kyllä niin paskaa. Se on sitten hauskaa ajella nopeusrajoitusten mukaisesti tasan sitä nopeutta, ja kattella kun takana ihmiset yrittävät tehdä vaarallisia ohituksia. Ja mikä se on vaarallisempaa kuin ihmiset jotka ensin ajavat reilua ylinopeutta näkevät varoituksen kameravalvonnasta ja tekevät äkkijarrutuksen jotta ei varmastikaan ajele ylinopeutta.

PaulR

Lopullisen Voiton jälkeen luovutaan nopeusvalvontakameroista heti kättelyssä.  >:(

Tunkki

Quote from: Ano Nyymi on 18.05.2009, 21:04:22
ja takana on autossa tumppua tuulilasi täynnä ;)

Se on aina ilo silmälle kun kun on kabiini mustanaan valkoisia rystysiä ;D

Marjaana

Jep. Ottaa kyllä päähän jos vaikka huonolla säällä (=huono näkyvyys) ajaa itse alle nopeusrajoituksen jottei aiheuttaisi onnettomuutta, ja sitten joku urpo tulee aivan takapuskuriin kiinni ja vielä mahdollisesti soittaa torvea jos ei pääse ohi. Varsinkin silloin kun oli vielä ihan tuore kortti hermostutti pahasti tuommoinen hiillostaminen.

Kolme vuotta on kortti ollut enkä milliäkään ole peltiä rutannut \o

Ja on ihan turha syyttää mitään muuta (säätä, hirviä, aurinkoa, metsämurmeleita...) jos jotain käy. Aina on vika ajajan, koska ajonopeus on suhteutettava olosuhteisiin ja omiin taitoihin.

Kari Kinnunen

Yhdistelmän kuskina sanoisin että ajakaa joko selkeästi yli tai reilusti ali. Rahtivaunu kulkee mukavasti marssinopeutta 84 km/h. Äärimmäisen rasittava on tapaus joka ajaa edessä vaikkapa 79km/h.

Ja jos rahtivaunu laittaa vilkun päälle ja pyrkii ohi niin himmatkaa hiukan että se myös pääsee ohi. Kas kun se rahtivaunu ei, idioottimaisen lainsäädännön vuoksi, kulje kuin sen 89km/h.

Sitten kun itse olette ohittamassa rahtivaunua ja jos rahtivaunu näyttää vilkulla että voi ohittaa niin menkää heti. Älkää jääkö merkin jälkeen roikkumaan enää kilometritolkulla kärryn perään.

*Oli nyt pakko tätäkin kommentoida*

aivovuoto

Quote from: Marjaana on 19.05.2009, 16:50:44
jos jotain käy. Aina on vika ajajan, koska ajonopeus on suhteutettava olosuhteisiin ja omiin taitoihin.
Siis tavallisesti. Kuitenkin liikkeellä on muitakin.
Itseähän siitä pitää syyttä, jos moottoritietä pitkin tullaan väärään suuntaan vastaan?  :roll:
Täydellisiltä kaistapäiltä ei voi varautua kuin jättämällä auto kotiin ja matkustaa kävellen mahd. sivussa tiestä.

Onnettomuuksia tulee aina.

Olisiko keskinopeusvalvonta parempi kuin yhden näytteen mittauspisteet?

Villea

Quote from: aivovuoto on 19.05.2009, 18:59:18

Onnettomuuksia tulee aina.

Olisiko keskinopeusvalvonta parempi kuin yhden näytteen mittauspisteet?

Jep, voi pysähtyä kahville ja ajaa sit loppumatkan täysillä... :) [/topgear]