News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

Vihapuhetyöryhmän raporttiluonnos lausuttavaksi

Started by fobba, 14.04.2012, 11:50:37

Previous topic - Next topic

Fiftari

Täytyy kyllä sanoa että olen suhteellisen huolissani sananvapaudesta Suomessa. Kauanko menee kunnes tämä ulotetaan koskemaan puolueiden arvostelua? Kun sitä puoluetta arvostellaan joka ajaa oikeaa mielipidettä arvostellaan niin saakin päällensä paskamyrskyn. Poliisi ja syyttäjänvirasto on hyvää vauhtia muuttumassa poliitiikkaa ajaviksi laitoksiksi.
Ylivertaisuusvinouma on kognitiivinen vinouma, jossa yksilö yliarvioi itsensä jossakin suhteessa kuten vaikkapa jonkin taidon hallinnassa. Lisäksi tyypillisesti mitä huonompi yksilö on kyseisessä taidossa sitä enemmän hän yliarvioi osaamistaan.

Oami

52 sivua? No, luen sen tässä joku päivä ja haukun sitten paremmin.

Mutta itse olisin kirjoittanut tuon kaiken kahdella kappaleella. Ensimmäiseen kappaleeseen olisin kopioinut lakipykälän sellaisenaan ja jälkimmäiseen kirjoittanut "milloin tämän tulkinnasta on epäselvyyttä, tulkittakoon niitä syytetyn eduksi".

Tottakai koko pykälä pitäisi kirjoittaa täysin uusiksi, mutta ymmärrän, että se ei ollut tämän työryhmän tehtävä vaan se kuuluu eduskunnalle.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

ElinaElina

QuoteSeksuaalinen suuntautuminenRikokseen voi syyllistyä uhkaamalla, solvaamalla tai panettelemalla
seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä. Tunnusmerkistön mukaisina
kohderyhminä voidaan mainita homo- ja biseksuaalisuuden perusteella
määräytyvät ihmisryhmät. Termi lisättiin tunnusmerkistöön säännöstä
uudistettaessa 2011 (511/2011). Seksuaalinen suuntautuminen ei eksplisiittisesti
kata transsukupuolisia. Sukupuolivähemmistöryhmät voivat
kuitenkin saada säännöksen tarkoittamaa suojaa rinnastuslausekkeen
kautta (vrt. jäljempänä).

Paavali Korinttolaisille, engl raamattu:Or don't you know that the unrighteous will not inherit the Kingdom of God? Don't be deceived. Neither the sexually immoral, nor idolaters, nor adulterers, nor male prostitutes, nor homosexuals,
nor thieves, nor covetous, nor drunkards, nor slanderers, nor extortioners, will inherit the Kingdom of God.

Jos ja kun ilmoitan hyväksyväni Paavalin toimet ja kirjoitukset, häkki heilahtaa.

QuoteVammaisuus
Joidenkin ääriryhmien mielipiteisiin kuuluu, että vammaiset ovat alempiarvoisia
ihmisinä. Tällaiset ajatukset ovat lähellä esimerkiksi niitä kolmannen
valtakunnan kansallissosialistien kannattamia ajatuksia, joiden
mukaan tietyt etniset ihmisryhmät ovat toisia alempiarvoisia. Näistä
syistä vammaisuus lisättiin tunnusmerkistöön nimenomaisesti mainituksi
perusteeksi uudistuksessa 2011. Vammaisuus voi olla luonteeltaan
fyysistä tai psyykkistä. Vammaisuuden nimenomaista mainitsemista
tunnusmerkistössä puolsi myös tarve yhdenmukaisuuteen muun lainsäädännön
kanssa.

Näitä ääriryhmiä ovat lääkärit ja odottavat äidit. Sikiöseulonnassa hävitetään jollain tapaa vammaisia, vammaisuuden ei tarvitse olla isoakaan ja todennäköisyys riittää. Lihastautiliiton monet jäsenet tiedostavat, että olisivat joutuneet tappolistalle, jos olisivat nyt syntymässä.

http://www.jonihuopana.com/fi/blogi/

Tämä kaikki sallitaan, kunhan vaan muhamettien herkkä hipiä säilyy loukkaantumatta ja heidän epäjumalansa kuten miesten ylivalta, ja jumalansa saa palvontaa.
Facebookissa kiva sivu: Lieksa maahanmuutto kuvia

Jukka Wallin

Quote from: fobba on 14.04.2012, 12:40:17
Quote from: Lemmy on 14.04.2012, 12:39:01
Täytyy tässä kommentoijille muistuttaa, ettei sitten kommenteissa saa rinnastaa valtakunnansyyttäjänvirastoa, kun eläimet ja loiset jne. saattaisivat loukkaantua.

Minä taas muistutan, että huomioitavaksi haluttavat kommentit tulee lähettää mun sähköpostiin. Täällä saa hoitaa jauhannan ja viranomaisten haukkumisen.

Kerätäänkö sähköpostiosoitteet viranomasjärjestelmään?  :-[
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Daemonic

Quote from: d100a on 14.04.2012, 19:36:57
Täytyy tässä kommentoijille muistuttaa, ettei sitten kommenteissa saa rinnastaa valtakunnansyyttäjänvirastoa, kun eläimet ja loiset jne. saattaisivat loukkaantua.

Minä taas muistutan, että huomioitavaksi haluttavat kommentit tulee lähettää mun sähköpostiin. Täällä saa hoitaa jauhannan ja viranomaisten haukkumisen.

Kyllä. Mutta ei hätää, vain rikolliset eivät halua heitä tarkkailtavan 24/7.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

VirtuteEtArmis

olen sitten varmaan psyykkisesti vammainen, tarkemmin mielipidevammainen.

Pitäisiköhän syrjittyjen persujen ilmoittaa vastaavasta vammaisuusasteesta?  Toki kaksoisstandardien maassa sillä ei olisi tosiasiallista merkitystä

fobba

Quote from: Daemonic on 14.04.2012, 19:38:17

Yrittäkää nyt keksiä edes parempia vitsejä, jos ei mitään fiksua sanottavaa tuosta mietinnöstä ole.
Netti ei tee typeräksi - se vain auttaa osoittamaan oman typeryytensä usealle

Sosiaalinen media vastaa sataa Hannu Karpoa

Jukka Wallin

Quote from: ElinaElina on 14.04.2012, 19:33:03
QuoteSeksuaalinen suuntautuminenRikokseen voi syyllistyä uhkaamalla, solvaamalla tai panettelemalla
seksuaalivähemmistöihin kuuluvia ihmisiä. Tunnusmerkistön mukaisina
kohderyhminä voidaan mainita homo- ja biseksuaalisuuden perusteella
määräytyvät ihmisryhmät. Termi lisättiin tunnusmerkistöön säännöstä
uudistettaessa 2011 (511/2011). Seksuaalinen suuntautuminen ei eksplisiittisesti
kata transsukupuolisia. Sukupuolivähemmistöryhmät voivat
kuitenkin saada säännöksen tarkoittamaa suojaa rinnastuslausekkeen
kautta (vrt. jäljempänä).

Paavali Korinttolaisille, engl raamattu:Or don't you know that the unrighteous will not inherit the Kingdom of God? Don't be deceived. Neither the sexually immoral, nor idolaters, nor adulterers, nor male prostitutes, nor homosexuals,
nor thieves, nor covetous, nor drunkards, nor slanderers, nor extortioners, will inherit the Kingdom of God.

Jos ja kun ilmoitan hyväksyväni Paavalin toimet ja kirjoitukset, häkki heilahtaa.

QuoteVammaisuus
Joidenkin ääriryhmien mielipiteisiin kuuluu, että vammaiset ovat alempiarvoisia
ihmisinä. Tällaiset ajatukset ovat lähellä esimerkiksi niitä kolmannen
valtakunnan kansallissosialistien kannattamia ajatuksia, joiden
mukaan tietyt etniset ihmisryhmät ovat toisia alempiarvoisia. Näistä
syistä vammaisuus lisättiin tunnusmerkistöön nimenomaisesti mainituksi
perusteeksi uudistuksessa 2011. Vammaisuus voi olla luonteeltaan
fyysistä tai psyykkistä. Vammaisuuden nimenomaista mainitsemista
tunnusmerkistössä puolsi myös tarve yhdenmukaisuuteen muun lainsäädännön
kanssa.

Näitä ääriryhmiä ovat lääkärit ja odottavat äidit. Sikiöseulonnassa hävitetään jollain tapaa vammaisia, vammaisuuden ei tarvitse olla isoakaan ja todennäköisyys riittää. Lihastautiliiton monet jäsenet tiedostavat, että olisivat joutuneet tappolistalle, jos olisivat nyt syntymässä.

http://www.jonihuopana.com/fi/blogi/

Tämä kaikki sallitaan, kunhan vaan muhamettien herkkä hipiä säilyy loukkaantumatta ja heidän epäjumalansa kuten miesten ylivalta, ja jumalansa saa palvontaa.

Jos Könkkölää arvostelee vaikkapa hänen toimiaan Helsingin kaupungin rakennusvalvonnassa niin tulee pitkä kakku..Itse ammattini takia harmittaa vietävästi hänen ideansa, kun ne tulee kalliiksi asiakkailleni

http://www.youtube.com/watch?v=cB7TRhpD8Gw
Tue Suomidemokraatit puolueeksi allekirjoittamalla kannattajakorttimme ja lähettämällä se meille.

Lahti-Saloranta

Quote from: Oami on 14.04.2012, 19:08:47
Mutta itse olisin kirjoittanut tuon kaiken kahdella kappaleella. Ensimmäiseen kappaleeseen olisin kopioinut lakipykälän sellaisenaan ja jälkimmäiseen kirjoittanut "milloin tämän tulkinnasta on epäselvyyttä, tulkittakoon niitä syytetyn eduksi"
Loistava tiivistys, kuin Olaus Petrin tuomarin ohje.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Alkuasukas

Koenkkoelaen ja kumppanien johdosta jokaisen yksiön vessassa mahtuu tanssimaan pyörätuoliripaskaa. Onko se hyvä tai huono, saa jokainen miettiä.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Jukka Wallin

Quote from: Alkuasukas on 14.04.2012, 20:08:33
Koenkkoelaen ja kumppanien johdosta jokaisen yksiön vessassa mahtuu tanssimaan pyörätuoliripaskaa. Onko se hyvä tai huono, saa jokainen miettiä.

Olin vastaanottamassa erästä kiinteistöä jossa oli toteutettu hänen ideoimat "esteetömyydet", niin tuloksena oli huoneiston kylpyhuone/sauna oli suurempi kuin itse huoneisto  :facepalm:

Samassa kiinteistössä oli katolla saunaosasto johon pääsi kätevästi hissillä, vaikka jokaisessa asunnossa on sauna tai siiinä oli valmuidet saunaan..

Daemonic

Quote from: fobba on 14.04.2012, 19:55:54
Yrittäkää nyt keksiä edes parempia vitsejä, jos ei mitään fiksua sanottavaa tuosta mietinnöstä ole.

No eihän kyseessä toki ollut mikään vitsi. Kyllä se johonkin tallentuu ja ethän sitä kieltänytkään.

Itse "mietinnöstä" on vaikea sanoa mitään. Samaa liirunlaarumia kuin aina ennenkin näin pikaisella lukemisella. Kommentoin lisää jahka luen uudestaan ajan kanssa. Kuvaavaa kuitenkin on, että työryhmän puheenjohtajan omaa fasismifantasiaa (Hets mot folkgrupp) käytetään lähteenä jatkuvasti.
EIT: "sananvapaus ei koske pelkästään sellaisia "tietoja" tai "ajatuksia", joihin suhtaudutaan myötämielisesti tai joita pidetään vaarattomina tai yhdentekevinä, vaan myös sellaisia, jotka loukkaavat, järkyttävät tai häiritsevät."

Arvoton

Työryhmä tällaisen aiheen tiimoilta - en olisi halunnut, että maamme kehittyy ja kansainvälistyy näin pitkälle.

Itse olisin valmis perustamaan komitean hiomaan lakiesitystä, jossa kielletään syyttäjänlaitoksen, vähemmistövaltuutetun toimiston ja kaiken monikulttuuriin viittaavan veromarkkojen tuhlausautomaattien työntekijöiden ja vetäjien suomalaisuus ja suomalaisperäisyys. Siis haluan, että koko valtionhallinto annetaan mahdollisimman tuoreille ja kaukaa tulleille maahanmuuttajille ja suomalaiset humanistit, oikeusoppineet (et. syyttäjät), valtiotieteilijät ja vastaavat ilmapäät pannaan siivoamaan vessoja.

Jukka Wallin

Quote from: Daemonic on 14.04.2012, 19:38:17

Mahdollisesti saat tietoosi mahdolliset "hommailijat" Ilmaiseksi rekisteriin  :) Itse raporttiin sen verran että johdattelua ja raportiin loppupäätelmät oli oikestaan ennakoitavassa. Nuo käräjäoikeuksien/hovioikeuksien päätökset vain vahvistavat tuota asiakirjan "tärkeyttä" ja ajankohtaisuutta.

fobba

Quote from: Daemonic on 14.04.2012, 20:13:51

No eihän kyseessä toki ollut mikään vitsi. Kyllä se johonkin tallentuu ja ethän sitä kieltänytkään.

Itse "mietinnöstä" on vaikea sanoa mitään. Samaa liirunlaarumia kuin aina ennenkin näin pikaisella lukemisella. Kommentoin lisää jahka luen uudestaan ajan kanssa. Kuvaavaa kuitenkin on, että työryhmän puheenjohtajan omaa fasismifantasiaa (Hets mot folkgrupp) käytetään lähteenä jatkuvasti.

Jos kyseessä ei ollut vitsi, niin sitten sitä foliohattua pois.

Mikä vika on oman tuotoksen lainaamisessa? Enkö minä esim saa lainata vihapuhetyöryhmän tuotossa missään, koska olen ollut mukana tekemässä sitä? Nythän ei siis ole kyse lain uudelleenkirjoittamisesta tai edes ohjeesta, vaan työryhmän mielipiteestä. Olisi mielestäni kummallisempaa, jos kyseistä lähdettä ei esiintyisi.
Netti ei tee typeräksi - se vain auttaa osoittamaan oman typeryytensä usealle

Sosiaalinen media vastaa sataa Hannu Karpoa

Jukka Wallin

Quote from: fobba on 14.04.2012, 20:38:22

Mikä vika on oman tuotoksen lainaamisessa? Enkö minä esim saa lainata vihapuhetyöryhmän tuotossa missään, koska olen ollut mukana tekemässä sitä? Nythän ei siis ole kyse lain uudelleenkirjoittamisesta tai edes ohjeesta, vaan työryhmän mielipiteestä. Olisi mielestäni kummallisempaa, jos kyseistä lähdettä ei esiintyisi.

Jos työryhmä olisi ollut edes "puolueeton" tai parlamentaalinen, mutta siinä oli yksipuolisesti vain virkavallan edustajia niin se on laadittu Ilmmannin itse kirjoitetun kirjan pohjalta niin ei se ole kuin vitsi, demokratian halveksimista, en usko että sinäkään pitäisit jos rikolliset laatisisivat poliisin toimista yksipuolisen ja harhaanjohtavan raportin ..  >:(

Hulluksi on mennyt että poliisi laatii itselleen raportin jossa se listauttaa mahdollisimman leveellä välillä kaikki mahtumaan vihapuheeksi, ja sitten vain "Hommafoorumille" kopio jossa annetaan mahdollisuus kommentoida, eli valmistautua lähtemään käräjille..

Oami

Voi lainata, mutta ei ole mielekästä käyttää perusteluna. Se on tautologiaa. "Minä olen tätä mieltä, ja perusteluna mielipiteelleni lainaan itseäni, joka olen myös tätä mieltä."

Disklaimeri: en ole vielä ehtinyt perehtyä tuohon tarpeeksi todetakseni, onko kyse tällaisesta.
Oula "Oami" Lintula — www.oulalintula.fi

Suvaitsija

QuoteSananvapaus ei ole rajoittamaton. EIT on nimittäin myös huomauttanut, että demokratian kulmakiviin kuuluu suvaitsevuus ja ihmisten tasa-arvo. Näin ollen demokratiassa saattaa olla välttämätöntä määrätä seuraamuksia tai ryhtyä ennalta estäviin toimenpiteisiin silloin, kun lausumilla yllytetään suvaitsemattomuuteen perustuvaan vihaan. Tuomioistuin on alleviivannut, että vihapuheet, jotka saattavat loukata henkilöitä
tai henkilöryhmiä, eivät ansaitse sananvapauden suojaa.

Onpa siinäkin taas linjaus. Mikä tahansa puhe saattaa aina loukata ketä tahansa. Minua loukkaa syvästi joidenkin ihmisten idioottimaiset mielipiteet. Minua loukkaa sananvapauden rajoittaminen. Toisaalta islamistin mielestä saattaa koko minun olemassaoloni loukata häntä. Ei potentiaalisten loukkaantumisten perusteella sananvapautta pidä lähteä suitsimaan. Tuossahan täysin tyrmätään se alkuperäinen ajatus, että sananvapaus kattaa myös loukkaavat viestit. Samoilla mielivaltaisilla perusteilla voidaan yhtä helposti kieltää myös "järkyttävät ja huolestuttavat tiedot ja ajatukset", kunhan vain viestiin liitetään taikasana "vihapuhe" jonkun ihmisoikeusasiantuntijan toimesta. Koko vihapuhetermin tarkoitus onkin näköjään koko sananvapauspykälän lyttääminen silloin, kun loukkaantuvana, järkyttyvänä ja huolestuneena osapuolena on Varsinainen vähemmistö (muslimit tai mustaihoiset) tai heidän puolestaan pöyristyvä ammattiloukkaantuja. VHM:ää ei näihin tietenkään lasketa, vaikka heidät on muodon vuoksi esitykseen lisättykin kiihoittuviksi osapuoliksi. Vai uskooko joku tosissaan, että tässä nähdään vielä se päivä, jolloin nostetaan syyte kiihoittamisesta valkoihoista tai kristittyä vastaan?
"Turvapaikanhakijat ovat paikallisesti merkittävä tulonlähde. Laitoksen vuosibudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa."
-Vastaanottokeskus

"Joidenkin maahanmuuttajaryhmien kohdalla työttömyys on huomattavasti muita
ryhmiä korkeammalla tasolla. Tämä on sekä haaste että mahdollisuus."
-Helsingin tila ja kehitys 2013

Eino P. Keravalta

QuoteEIT on nimittäin myös huomauttanut, että demokratian kulmakiviin kuuluu suvaitsevuus ja ihmisten tasa-arvo.

Pötyä.

Demokratia ei ole jokin ennaltamäärätty ja muuttumaton monoliitti, johon kuuluu ehdottomasti jotakin ja johon ehdottomasti ei kuulu jotakin muuta: demokratia on työkalu, joka muuttuu ja elää kulloisenkin demokratiaa käyttävän ihmisyhteisön tai siihen kuuluvan enemmistön käsissä. Toisinsanoen demokratian ei tarvitse mitenkään välttämättömästi sisällyttää itseensä nk. suvaitsevaisuutta, jos äänestämällä päätetään toisin. Lisäksi on huomautettava, että suvaitsevaisuutta on mahdoton määritellä. Sitä paitsi kaikkea ei voi suvaita, koska muutoin suvaittaisiin toisilleen vastakkaisia asioita.  Muistettakoon myös, että tasa-arvoa ei niinikään voida määritellä kaikkia tyydyttävällä tavalla, vaan kyse on aina suhteellisesta tasa-arvosta ja valta-asemista, joista käsin tasa-arvo "määritellään", vaikka tätä ei usein tulla ajatelleeksi.

Edit: lisäsin yhden N- ja yhden E-kirjaimen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Marko Parkkola

Sananvapauden piiriin kuuluu myös lehdistön toiminta silloin, kun se
esimerkiksi raportoi yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista.

Kuinka voin tulla lehdistöksi? Minulla olisi paljon raportoitavaa yhteiskunnallisesti merkittävistä asioista.

Poikkeuksena
on tilanne, jossa uutisoinnin tarkoitus on selkeästi edistää rasistisen
materiaalin levittämistä.

Ai piru. Siellähän oli heti poikkeus perässä, jos joku perussuomalainen vaikka päättäisi perustaa lehden ja esittää tietoja.

on siten tehtävä se johtopäätös, että ihmisarvoa loukkaavan ilmaisun levittäminen jää sananvapauden suojan ulkopuolelle. Tämä koskee myös merkittävistä yhteiskunnallisista asioista käytävää keskustelua, jolle sinänsä on perusteltua
hyväksyä tavanomaista väljemmät rajat mielipiteenilmaisuille

Aiemmin sallittiin yhteiskunnallisesti merkittävä keskustelu, mutta sitten asetetaan jälleen poikkeuksia. Ympäripyöreämmäksi ei paljoa voi mennä.

Lahti-Saloranta

Onkohan tuota mietintöä tehtäessä pohdittu mahdollisuutta lisätä rikoslakiin määritelmä kansanvihollisesta ja harkittu millainen tuomio niinkin vakavasta rikoksesta annetaan.
Vaikka tarkoitusperät olisivat maailman parhaat, niin monien, täysin erilaisten kulttuuritaustojen omaavien ihmisten kotouttaminen onnistuneesti ei ole mahdollista

Daemonic

Kuten Oami jo mainitsikin, nii oman tuotoksen käyttäminen perusteluina ei ole kovinkaan perusteltua. Varsinkin kun kyseessä ei ole edes etäisesti tieteellinen tuotos, vaan lähinnä fasistinen propagandapamfletti.

Vaikka nyt ei lakia säädetäkkään, niin tuota työryhmän liirumlaarumia tullaan käyttämään perusteluina, kun laki lähiaikoina saadaan sorvattua.

EDIT: Unohtui siitä sähköpostin tallentumisesta viranomaisjärjestelmään mainita, että en usko hetkeäkään etteikö poliisi.fi:n sähköpostiin tallennu myös sinne saapuvien postien osoite. Ihan vaikka Suomi24:nkin postilaatikosta näkee selkeästi kuka on sähköpostin lähettänyt, joten eiköhän se poliisinkin palvelussa näy. Eli siis kyllä tallentuvat. Ei ollu vitsi (tai siis ehkä oli huono sellainen, mutta kuitenkin siis totta).

Eino P. Keravalta

Kerrottakoon nyt vielä, että mitään vihapuhetta ei ole olemassakaan, vaan kyseessä on keinotekoinen ja tarkoitushakuinen pseudokäsite, joka viimeaikoina on tuotu esille, jotta poliittiset opponentit voitaisiin asia-argumentteihin puuttumatta aitoon orwellilaiseen tapaan vaientaa joko syytteillä tai niiden uhalla. Eiköhän tätä kokeiltu jo aivan tarpeeksi Neuvostoliitossa ja Natsi-Saksassa?

Ei kiitos ja hyvästi tämän asian tiimoilta.

>:( :( ??? :roll: :P :-X :'( :facepalm:
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Tykkimies Pönni

Nyt aletaan olla samoilla aaltopituuksilla. Tuohon kyseiseen muistioon voi minun puolesta ottaa lainauksia vaikka Jallusta kunhan muistetaan että se on todellakin vaan mielipide. Mielipide MITÄ EI LAINVALVOJAT EIVÄTKÄ OIKEUSLAITOS SAA KÄYTTÄÄ MINKÄÄNLAISENA OHJEENA. Kaikella kunnioituksella tietenkin työryhmää kohtaan. On varmaan mennyt kahvikuppi jos toinenkin sitä väsätessä.  Eikö se nyt kuitenkin olisi vaan kaikille parempi että ilmoitatte eduskuntaan että tarvitaan selkeempi laki.

Marko Parkkola

Esimerkiksi sellainen
yleistävä väite, jossa kokonaisen kansanryhmän esitetään syyllistyneen
rikoksiin tai niihin rinnastettaviin halveksittaviin tekoihin, on jo sen vuoksi paikkaansa pitämätön, että rikoksiin ja vastaaviin tekoihin syyllistyvät
aina yksilöt.

Ha! Yksittäistapauksia. Miten voidaan sitten ylipäätänsä solvata kansanryhmä, kun kaikki ovat yksittäistapauksia :P

Näin ollen esimerkiksi maahanmuutto- ja ulkomaalaispolitiikan tai siitä
vastuussa olevien ankara arvostelu on sallittua eikä sellaisenaan täytä
rikoksen tunnusmerkistöä. Poliittisia mielipiteitään esiin tuovalla on
myös oikeus kärjekkään ja provosoivan kirjoitustyylin käyttämiseen.

Paitsi toki esimerkiksi Freddylla, jonka tekstistä voidaan napata pari lausetta, ymmärtää ne tahallisesti väärin ja tuomita tällä perusteella.

Työryhmän mielestä esimerkiksi lausuma, jonka mukaan "maahanmuuttajat vievät Suomen vararikkoon" on paikkaansa pitämätön

Työryhmä ei ole kuullut sitten arvioista paljonko maahanmuutto maksaa Suomelle? Siis faktoilla ei saa kumota mielipiteitä tai joutuu oikeuteen?

Daemonic

Quote from: samuliloov on 14.04.2012, 21:10:54
Eikö se nyt kuitenkin olisi vaan kaikille parempi että ilmoitatte eduskuntaan että tarvitaan selkeempi laki.

Ei vaan kaikki tuollaiset ajatusrikospykälät pitäisi vain yksiselitteisesti poistaa. Mitään muuta vaihtoehtoa ei sivistysvaltiossa voi olla. Toivoisin SUomenkin joskus liittyvän tuohon kastiin.

AstaTTT

50 sivua ja rapiat vaatii kyllä aikaa ja sulattelua, ennen kuin varsinaisia kommentteja alkaa tulla.

Tiedät itsekin, että vihapuhe on aika tyhjästä nyhjästy juttu ja se liha, mitä olemattoman luun ympärille rakennetaan, ärsyttää ihan luonnostaan. Mutta katsotaan.

Marko Parkkola

Jotkut perusteet ovat tosin sellai-
set, että ihminen itse valitsee, kuuluuko hän näin määräytyvään ryhmään (esimerkiksi uskonto tai vakaumus sekä mahdollisesti seksuaalinen suuntautuminen). Näissäkin tapauksissa kulttuuritaustalla ja muilla
ihmisen tahdosta riippumattomilla seikoilla on tyypillisesti huomattavan
suuri merkitys taustalla vaikuttavina tekijöinä.

Kenen mielestä? Väitteeseen ei ole lisätty viitettä. Onko tämä mietintö siis vain kauniisti tehty mielipidekirjoitus?

Lain esitöiden mukaan säännös antaa suojaa ennen kaikkea sellaisille
vähemmistöryhmille, jotka yleensä ovat yhteiskunnassa sosiaalisesti
heikommassa asemassa ja sen vuoksi erityisen suojan tarpeessa.

Olen ateisti. Vaikka se on oma päätökseni, kulttuuriset taustani vaikuttavat päätökseeni. Ateisteja on haukuttu mm. Helsingin Sanomien keskusteluissa. Ateistit ovat vähemmistö. Lyön pääni pantiksi, että poliisi nauraa minut ulos laitokselta jos menen tekemään tästä ilmoitusta kiihotuksesta kansanryhmää vastaan.

Poliittisen mielipiteen perusteella muodostuneilla ryhmillä on erilainen
luonne kuin sellaisilla ryhmillä, jotka muodostuvat synnynnäisten ominaisuuksien ja identiteetin perusteella.

Kepulaiseen perheeseen syntyvä maanviljelijä kulttuuritaustansa perusteella 99,5% todennäköisyydellä kannattaa kepua. Kuitenkin pumaskassa nyt tällä kohtaa väitetäänkin, että kulttuurinen perimä ei vaikuta poliittiseen suuntaukseen.

Pääsin puoliväliin. Jatkan huomenna. Harkitsen myös vakavasti johonkin vähemmistöön liittymistä. Heillä on vain paremmat laintulkinnat. (Hups. Tuliko vihapuhetta vaikka faktuaalisestihan tuo on totta?)

Ajattelija2008

Lain esitöiden mukaan säännös antaa suojaa ennen kaikkea sellaisille
vähemmistöryhmille, jotka yleensä ovat yhteiskunnassa sosiaalisesti
heikommassa asemassa ja sen vuoksi erityisen suojan tarpeessa.

Yllä oleva on epäoikeudenmukainen periaate ja paljastaa mietinnön laatijoiden vihan valtaväestöä kohtaan.

Nimittäin USA:ssa pääosa rotujen välisestä väkivaltarikollisuudesta on mustien valkoisia vastaan kohdistamaa. Siksi USA:ssa NIMENOMAAN kiihotus valtaväestöä vastaan on erityisen vaarallista, ja siihen pitäisi puuttua kovin ottein. Ikään kuin työryhmä HALUAISI, että valtaväestön terveyteen ja henkeen kohdistuu uhkaa.

Siili

"Mielipide" my ass.  Miten "tulkintasuositus" poikkeaa "ohjeesta"?

QuoteTyöryhmä   on   pyrkinyt   laatimaan   rangaistavaa   vihapuhetta   koskevan
tulkintasuosituksen, joka on mahdollisimman konkreettinen, ytimekäs ja
objektiivinen.

Toki työryhmä heittää peliin diskleimerit:

QuoteSe, miten työryhmäraportissa esitettyjä tulkintasuosituksia mahdollisesti huomioidaan esitutkinnassa ja syyteharkinnassa, jää asianomaisten viranomaisten omaan harkintaan. Työryhmällä ei ole toimivaltaa eikä   tarkoitusta ohjata  viranomaistoimintoja.

Sillä kuitenkin mennään mitä on.  Käytäntö tulee todennäköisesti olemaan sellainen, että esitutkinta- ja syyttäjäviranomaiset perustelevat toimenpiteitään raportin eri kohdilla, aivan kuten (työryhmän jäsen) Simo Kolehmainen käytti lllmanin väitöskirjaa Halla-ahon oikeudenkäynnissä lähdemateriaalina. 

Kovasti vaikuttaa siltä, että vihapuheskenen puitteissa Illman vie ja muut vikisevät.  Mieshän on todellinen kekkonen omassa karsinassaan!