News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Kerjäläisooppera: Katutason uutiset kerjäläistoiminnasta

Started by rähmis, 15.05.2009, 07:23:30

Previous topic - Next topic

Roope

ILMIÖITÄ:  Bulgarian romanit elävät syrjässä ja syrjittynä
Quote
Romanialaiset kerjäläiset ja bulgarialaiset turvapaikanhakijat ovat suomalaisen katukuvan tuore väriläiskä. He edustavat Balkanin romanivähemmistöä. Bulgarian pääkaupungista Sofiasta katsottuna on helppo löytää selityksiä heidän halukkuudelleen hakeutua kylmään Pohjolaan.
[...]
YLE/Heidi Popova
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Parasiittiö

Quote from: RP on 03.03.2010, 16:29:40
muita poimintoja
QuoteTeiniavioliitot ovat Romanian romanikulttuurin erityispiirre. Tavalla halutaan varjella tyttöjen neitsyyttä. Tytöt naitetaan 14–16-vuotiaina, ja lapsia alkaa yleensä syntyä heti. Samalla alkaa miehen, siis teini-ikäisen pojan, elatusvastuu, josta he eivät pysty huolehtimaan.

Vain harva projektin haastattelemista romaneista kyseenalaisti kuvion. Sitä pidettiin suorastaan kulttuurin kulmakivenä. Lapsen synnyttäminen on naisen elämän tähtihetki. Naiset ovat miestensä käskyvallassa.

Halusin vain vielä kuootata tämän kohdan erikseen.

Jos on noin rikas kulttuuri, niin onko ihme, jos kulttuuria harrastavat ihmiset on köyhiä? Sanoisin, että ei ole.
Kansalaispalkka, perustulo tms. ois kiva.

kertsu59

Quote from: Roope on 07.03.2010, 13:39:48
ILMIÖITÄ:  Bulgarian romanit elävät syrjässä ja syrjittynä
Quote
Romanialaiset kerjäläiset ja bulgarialaiset turvapaikanhakijat ovat suomalaisen katukuvan tuore väriläiskä. He edustavat Balkanin romanivähemmistöä. Bulgarian pääkaupungista Sofiasta katsottuna on helppo löytää selityksiä heidän halukkuudelleen hakeutua kylmään Pohjolaan.
[...]
YLE/Heidi Popova
Väriläiskä,kontallaan kerjääviä naisia murtovarkaita taskuvarkaita.Väriläiskiä voihan p*****n suti mistähän näitä punaääliöitä sikiää.
Onko se monikulttuuri maailman paras asia.....Monietnisyys sensijaan voisi olla sitä.

Kantoraketti

Quote from: Parasiittiö on 07.03.2010, 13:54:56
Teiniavioliitot ovat Romanian romanikulttuurin erityispiirre. Tavalla halutaan varjella tyttöjen neitsyyttä. Tytöt naitetaan 14–16-vuotiaina, ja lapsia alkaa yleensä syntyä heti.
Omituinen tapa varjella neitsyyttä. Voisiko tämän sanoa niinkuin asia on. "Lapsi/teiniavioliitot ovat romaneille erityispiirre, ja selittää osaltaan heidän syrjäytymistään".
"Islam kunnioittaa naisia, mutta naisten kunnioitus ei tarkoita, että heitä nimitetään painaviin sosiaalisiin asemiin." - Ayatollah Ahmad Khatami

dothefake

Tosi outo tapa, äkkinäinen luulisi siinä käyneen toisin, mutta ne lapset syntyvät
varmaan sillä Maria-menetelmällä, mistäs sitä kaikkea toisten kansojen kultturista tietää.

Lainaus:Romanialaiset kerjäläiset ja bulgarialaiset turvapaikanhakijat ovat
suomalaisen katukuvan tuore väriläiskä.

No, minulle olisivat riittäneet ne jokakeväiset ruskeat väriläiskät, niistä on vähemmän harmia.
"Oma kansa ensin" -ajattelu on vahingollista.
-Tytti Tuppurainen

Phantasticum

Quote from: Petteri R on 07.03.2010, 10:46:29
Quote
Hankkeen väliraportista piirtyy kuva syvän köyhyyden ja tietämättömyyden noidankehästä. Lapsilta jää koulu kesken tai käymättä – ilmeisin syy on vieras koulukieli, romania.

–Enpä tiedä, moniko suomalaislapsi pystyisi käymään koulua sellaisista oloista, huomauttaa Romanian romanikylissä vieraillut Vesalainen. Ei ole rahaa kouluvihkoihin eikä tilaa tehdä läksyjä. Perheen aikuiset saattavat itse olla lukutaidottomia.

Teiniavioliitot ovat Romanian romanikulttuurin erityispiirre. Samalla alkaa miehen, siis teini-ikäisen pojan, elatusvastuu, josta he eivät pysty huolehtimaan. Vain harva projektin haastattelemista romaneista kyseenalaisti kuvion. Sitä pidettiin suorastaan kulttuurin kulmakivenä. Lapsen synnyttäminen on naisen elämän tähtihetki. Naiset ovat miestensä käskyvallassa.

–Jos ei osaa lukea, ei ole ammattikoulutusta tai koulu- ja työtodistuksia eikä osaa puhua muuta kuin äidinkieltään, työnsaanti virallisesti on lähes mahdotonta, Vesalainen tiivistää.

–Romanien heikko asema on Euroopan laajuinen ongelma. Kerjääminen ei voi olla ratkaisu, vaikka se ei olekaan laitonta, sanoo Vesalainen.

Jostain se on kuitenkin aloitettava, mikäli romanien asemaa kerta halutaan parantaa. Jos kouluvihkojen heikko saatavuus todellakin on ylitsepääsemätön ongelma, sitten en usko kenenkään olevan aidosti kiinnostunut romanien köyhyysongelmasta muuten kuin oman kuvan kiillottamisena. Vieras kieli toki on astetta ongelmallisempi asia. Mutta kaiketi lapset oppisivat nopeasti koulussa romaniaa. Kyllä tämäkin hieman tekosyyltä kuulostaa.

On myös jokseenkin varmaa, etteivät teiniraskaudet ja -avioliitot edesauta romanien pääsyä pois köyhyydestä - varsinkaan, kun näin suoraan todetaan, etteivät teinivanhemmat kykene huolehtimaan lapsistaan. Lohdullista on kuitenkin se, ettei romaneilla ole tapana naittaa teinityttöjä vanhoille käppyröille.

Aivan. Kerjääminen ei ole ratkaisu, kuten ei myöskään romanien viettämä kiertolaiselämä "töitä etsien" joka ainoassa Euroopan kolkassa. Rohkeasti nyt vaan viemään tätä asiaa eteenpäin, Marjatta Vesalainen.

Eikös tämä sama artikkeli ollut jo jossain muualla aikaisemmin?

Roope

Kansan Uutiset/Dan Koivulaakso: Rotuhygienian perintö 8.3.
Quote
[...]
Keskustelu 140 vuoden takaa rotuhygienian kulta-ajalta muistuttaa hätkähdyttävän paljon vuoden 2010 Suomessa käytävää jaarittelua; paheksutaan almujen antamista, moralisoidaan kerjäämistä ja ahdistellaan romaneja. Vuosisatainen syrjinnän kierre jatkuu.

Helsingin kaupunginjohtajan Jussi Pajusen avaukset kertovat siitä, että kerjäämistä on paheksuttava, koska emme halua kohdata sitä, että Itä-Euroopan romanit ovat antaneet köyhyydelle kasvot Suomessa. Tämähän ei tosin pidä paikkaansa, sillä Suomi on ainoa Pohjoismaa, jossa on mittavia leipäjonoja. Ne vaan eivät sijaitse ydinkeskustassa.

Kerjääminen on Suomessa laillista, joten romaneja ahdistellaan useiden viranomaisten yhteistyön kautta. Poliisi ja sosiaaliviranomaiset antavat virka-apua toisilleen. Useiden romaniperheiden nähtiin helmikuussa lähtevän Helsingistä sosiaaliviraston uhattua ottaa huostaan heidän lapsensa, mikäli nämä palaavat asuntovaunuihinsa sosiaalikeskus Sataman eteen. Tekopyhyys kävelee oikeuksien yli.

Syrjintä ei muutu miksikään ilman panostusta romanien oikeuksien toteutumiseksi. Eurooppalainen lainsäädäntö on pitkälti jo kunnossa, eli kyse on käytännöistä – myös Suomessa. Romaneilla on oltava oikeus asettua mihin EU-jäsenvaltioon tahansa ja kolmen kuukauden oleskeluoikeutta on laajennettava. Ihmisten on vaikeampaa saada toimeentulon syrjästä kiinni jos viranomaiset koko ajan ahdistelevat heitä.

Jos perusoikeudet eivät toteudu, uhkaamme luisua entistä syvempään suohon. Ympäri Eurooppaa kantautuu jo tarinoita väkivaltaisuuksista romaneja kohtaan. Helsingissäkin on nähty asumusten tuhoamista ja etnistä profilointia. Viimeksi tällä viikolla poliisi kävi repimässä irti sähköjohtoja ja valokuvaamassa romaneja yksityisalueella Sataman pihassa. Pajusen ja kaupungin johdon on kannettava vastuu näistä perusteettomista toimenpiteistä joihin poliisi syyllistyy.

Ahdistelun keskelläkin romaneilla on parempi olla Suomessa kuin kotiseuduillaan, jossa rasismi, väkivalta ja köyhyys ovat vielä räikeämmin esillä. Ajatus, että heidän tulisi pysyä Romaniassa missä heidän elämänsä on kaikkein ankeinta, on sairas.

Ihmiset, jotka elättävät itsensä pullojen ja roskien keruulla, eivät ole keneltäkään pois. Eikö heitä voisi jo jättää rauhaan kun he rakentavat parempaa tulevaisuutta itselleen ja lapsilleen?

Köyhyydelle tarvitaan Suomeen kasvot Itä-Euroopan romaneista.
Romanien oleskeluoikeutta on laajennettava nykyisen lain sallimasta.
Romanit elättävät itsensä pulloja ja roskia keräämällä.

Olen eri mieltä. Äänestetäänkö?
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

pelle12

 Dan väittää, ettei propellipäille kannata puhua, mutta koetetaanpa nyt kuitenkin: Ei tänne kylmään, kalseaan, pimeään Pohjolaan KUKAAN vapaaehtoisesti tule. Kaikki tulevat pakosta. Sitä paitsi ne, jotka tänne eksyvät, ovat väriläiskiä tai moniosaajia, joten menikö kaaliin? Olkaamme onnellisia heistä.
Kauan sitten kun Suomi vielä edusti pohjoismaista hyvinvointiyhteiskuntaa, pidettiin kunnia-asiana, ettei kaduilla hortoillut kodittomia skitsofreenikkoja tai ettei kenenkään tarvitsisi kerjätä leipäänsä. Nyt olemme osa sivistystä eli Eurooppaa, ja tuohon sivistykseen kuuluu myös sellaiset väriläiskät kuin hoidotta hartailevat skitsofreenikot ja kansainväliset kerjäläiset. Monimuotoisuuden hyväksyminen vaatii hiukan suvaitsevaista mieltä. Me suomalaiset monomaanikot emme ihan vielä ymmärrä kaikkea sitä rikkautta, joka meitä odottaakaan ihan nurkan takana.

Phantasticum

QuoteSyrjintä ei muutu miksikään ilman panostusta romanien oikeuksien toteutumiseksi. Eurooppalainen lainsäädäntö on pitkälti jo kunnossa, eli kyse on käytännöistä – myös Suomessa. Romaneilla on oltava oikeus asettua mihin EU-jäsenvaltioon tahansa ja kolmen kuukauden oleskeluoikeutta on laajennettava. Ihmisten on vaikeampaa saada toimeentulon syrjästä kiinni jos viranomaiset koko ajan ahdistelevat heitä.

Eikö heitä voisi jo jättää rauhaan kun he rakentavat parempaa tulevaisuutta itselleen ja lapsilleen?

http://www.kansanuutiset.fi/mielipiteet/nakokulma/2157129/rotuhygienian-perinto

Kyllä, jos heitä koskevat samat säännöt kuin muitakin. Jos muilla EU-kansalaisilla ei ole oikeutta parkkeerata asuntovaunuaan Seinen tai Arabian rantaan ja perustaa sinne leiriään, sitten tätä oikeutta ei pidä antaa romaneillekaan, vaikka he olisivatkin köyhempiä.

On kai selvää, ettei kukaan pysty pelkällä pullojen ja roskien keruulla elättämään itseään ja lapsiaan. Mielestäni esitin pari viestiä aikaisemmin paremman vaihtoehdon kuin Dan Koivulaakso, miten romanien köyhyys- ja syrjintäongelmaa voitaisiin hoitaa.

Ehkä minun vaihtoehdossani on se ongelma, että siinä romanit joutuvat itse tekemään jotain oman asiansa eteen, eivätkä Danit ja Merjat pääse keräämään itselleen irtopisteitä.

Joskus viime vuoden puolella oli uutisissa juttua irlantilaisista kiertolaiselämää viettävistä elämäntapaihmisistä, joiden 'kulttuurilla' oli ihan oma nimikin (mitä en nyt tietenkään muista). Rotuhygienian kulta-ajat mieleen tuova poliisi ahdisteli näitäkin ihmisiä - he kun olivat ampumassa Tampereen keskustan puistossa fasaania ruoaksi. Jotain tämän suuntaista se oli.

Jos nämä ihmiset haluavat viettää tällaista elämää, niin okei. En minä sille mitään voi - vaikka suoraan sanoen en heidän 'kulttuuriaan' kovin korkealle arvostakaan. Heidänkin kuuluu silti noudattaa jonkinlaisia yhteisiä pelisääntöjä siitä, ettei 2000-luvun modernissa yhteiskunnassa ole tapana metsästää kaupungin puistoista ruokaa lautaselle.

Vaikka kuinka pitäisi suvaita erilaisuutta, tämä ei toimi enää siinä vaiheessa, kun kaikki halukkaat alkavat elää omien sääntöjensä ja mielihalujensa mukaan. Ihan sama sääntö pätee näihin Akuliinoihin, jotka kokevat oikeudekseen tuhota niiden omaisuutta, jotka ajattelevat toisin kuin he itse.

Kajsaniemi R


Quote
Romanikerjäläiset rantautuivat Helsinkiin [K&K:03.03.2010] 

Helsingin kaupunki tilasi Helsingin Diakonissalaitokselta selvitys- ja tukiprojektin, joka päättyy tänä keväänä.

Projektin nykyiset työntekijät, sosionomi Marjatta Vesalainen ja romanialainen sosionomiopiskelija Anca Enache, ovat tavanneet satoja romaneja. Osa heistä on haastateltu perusteellisesti. Myös Vesalainen puhuu romaniaa.

Rom po drom -projekti ("Romanit tiellä") on tarjonnut romaneille käytännön tukea, kuten tulkkausapua akuuteilla lääkärikäynneillä. Onpa Vesalainen ollut mukana synnytyksessäkin. Teltoissa asuvien romanien kännyköitä on ladattu, ihmisiä on viety Diakonissalaitoksen muiden projektien tiloihin suihkuun ja pyykille ja autettu lähettämään rahaa kotiin. Työntekijät ovat neuvoneet romaneja niin autonostossa kuin ehkäisyssäkin ja auttaneet vapaaehtoisia helsinkiläisiä auttajia tulkkeina.




Eli Marjatta Vesalainen, Diakonissalaitos, Rom po drom -projekti ja Helsingin kaupunki palvelun tilaajana ovat auttaneet mustalaisia "lähettämään rahaa kotiin".


Rikoslain 32 luku:

Kätkemis- ja rahanpesurikoksista (31.1.2003/61)

1 § (31.1.2003/61)
Kätkemisrikos
Joka kätkee, hankkii, ottaa huostaansa tai välittää toiselta varkaus-, kavallus-, ryöstö-, kiristys-, petos-, kiskonta- tai maksuvälinepetosrikoksella saatua omaisuutta taikka muulla tavoin ryhtyy sellaiseen omaisuuteen, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava rahanpesuna, kätkemisrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi kuudeksi kuukaudeksi.
 
4 § (31.1.2003/61)
Tuottamuksellinen kätkemisrikos
Joka hankkii, ottaa huostaansa tai välittää toiselta 1 §:ssä tarkoitetulla rikoksella saatua omaisuutta tai muulla tavoin ryhtyy sellaiseen omaisuuteen, vaikka hänellä on syytä epäillä, että omaisuus on tällä tavalla saatu, on tuomittava tuottamuksellisesta kätkemisrikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.


En oikein voi pitää mahdollisena, ettei Marjatta Vesalaisella ja Rom po drom -projektilla alan erikoisasiantuntijoina olisi ollut syytä epäillä "kotiin lähetettävien rahojen" olevan peräisin esimerkiksi tällaisista lähteistä:


http://www.vartti.fi/artikkeli/b87f74de-8505-4b27-8b95-98a6e310eb88

http://www.vartti.fi/artikkeli/4acf5910-148b-4e8c-a1cb-c2d86bfdf76c

http://www.vartti.fi/artikkeli/9553d1b7-cc11-46f6-80cd-015cccd41ab3

http://www.vartti.fi/artikkeli/54d8d2e3-ca78-430e-99ae-5182d15d1cca

http://www.vartti.fi/artikkeli/faac2e4e-7895-49ff-a3ae-8bfc25405c5c

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/romanialaisvarkaat-veiv%C3%A4t-rahaa/462805


RL 14 § (31.1.2003/61):
Oikeushenkilön rangaistusvastuu
Kätkemisrikokseen, törkeään kätkemisrikokseen, ammattimaiseen kätkemisrikokseen, rahanpesuun ja törkeään rahanpesuun sovelletaan, mitä oikeushenkilön rangaistusvastuusta säädetään.


Näin ollen myös Diakonissalaitos, Rom po drom -projekti ja Helsingin kaupunki palvelun tilaajana saattavat olla mahdollisesta rikollisesta menettelystä vastuussa oikeushenkilön rangaistusvastuun perusteella.

Ovatkohan Marjatta Vesalainen ja Rom po drom -projekti muuten auttaneet romaneja lähettämään kotiin rahan lisäksi myös partakoneenteriä ja työkaluja?
"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

skrabb

Kerjäläiset uhkaavat Suomea12:31

Romanikerjäläiset nousivat puheenaiheeksi Suomessa juuri ennen lamaa. Tuure Pitkäsen mukaan verkossa kirjoittavat suomalaiset panivat kerjäläiset vastakkain hyvinvointivaltion idean kanssa.

Suomessa käydään aika ajoin poliittista debattia sosiaaliturvan kannustavuudesta ja oikeudenmukaisuudesta.

Vastakkain ovat usein ne, jotka haluavat taata työttömille perustoimeentulon ja ne, joiden mielestä niukka elanto on suositeltavaa, koska se potkii paremmin työnhakuun.

Mutta kuinka suhtaudumme ihmisiin, jotka ovat avoimesti työtä vailla ja pyytävät kadulla vastikkeettomasti rahaa?

Tutkin pro gradu -työssäni romanikerjäläisistä käytyä verkkokeskustelua vuodelta 2008.

Aineistoni koostui Helsingin Sanomien internet-sivuilta poimituista kommenteista, jotka liittyivät romanikerjäläisiä koskeviin uutisiin.

Kerjäläiset nousivat uutisotsikoihin vuonna 2007, jolloin heitä näkyi ensimmäisiä kertoja Etelä-Suomen kaupungeissa. Kerjäläisten tulo Suomeen oli pitkä prosessi ja kurjien olosuhteiden tulos.

Heitä saapui Suomeen erityisesti Romaniasta ja Bulgariasta. Romanien syrjintä on Itä-Euroopassa satoja vuosia kestänyt perinne.

Kommunistisen hallintojärjestelmän aikana romaniväestön elinolosuhteet kohenivat väliaikaisesti. Sosialistiset valtiot harjoittivat täystyöllisyyspolitiikkaa ja korostivat proletariaatin yhtenäisyyttä sen etnisistä eroista huolimatta.

Sosialistisen järjestelmän luhistuttua Itä-Euroopassa tapahtui merkittävä rakennemuutos. Lukuisia työpaikkoja menetettiin, ja romanit joutuivat ensimmäisten joukossa kilometritehtaalle.

Kommunistinen hallinto oli ollut ahdistava, mutta se oli myös pitänyt hallussaan monopolia väkivaltaan.

1990-luvulla valtaväestö oli sen sijaan vapaa hyökkäämään romanien kimppuun tukenaan viranomaisten hiljainen hyväksyntä, tai jopa heidän avustuksellaan.

Itä-Euroopan maiden liityttyä Euroopan unioniin romaneille tarjoutui mahdollisuus kokeilla onneaan ulkomailla.

Helsingin Sanomien verkkokeskustelujen pohjalta tarkastelin sitä, millä tavalla ihmiset suhteuttavat hyvinvointivaltion ajatuksen kerjäläisiin – jotka sattuvat lisäksi olemaan ulkomaalaisia.

Aineiston rajallisuuden vuoksi en halunnut tehdä yleistyksiä. Tarkoituksenani oli tarkastella lähinnä sitä, miten tietyt yksilöt jäsentävät tätä uutta sosiaalista tilannetta.

Suomalaisia verkkokeskusteluja ei yleensä pidetä humanismin tyyssijana. Se ei vähennä niiden kiinnostavuutta aineistona.

Kerjäläiset saivat vuonna 2008 Suomessa runsaasti mediahuomiota. Ensi-ihmetyksen jälkeen keskustelu kääntyi pian siihen, "mitä heille tehdään".

Verkkokommenteissa heijastui katkeruus EU:ta kohtaan. Rajat haluttiin laittaa kiinni, vaikka se on käytännössä ja periaatteessa mahdotonta.

Pieni määrä kerjäläisiä aiheutti suomalaisissa yllättävän paljon huolta. Useat keskustelijat kielsivät muita antamasta tulokkaille lanttiakaan, koska muutoin kerjäläiset toisivat Suomeen kaikki kaverinsa.

He ilmeisesti pelkäsivät jonkinlaista ryysyläisinvaasiota.

Aineistoni verkkokeskustelut käytiin juuri ennen nykyistä lamaa. Keskustelijat osoittivat suurta huolta hyvinvointivaltion kantokyvystä.

Muutaman sadan kerjäläisen pelättiin romahduttavan koko järjestelmän.

Erityisen paljon kärkkäitä kommentteja herätti Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton Vinon kannanotto, jossa vaadittiin kerjäläisille oikeutta työhön, koulutukseen ja sosiaaliturvaan.

Näistä ehdotuksista keskustelijat kommentoivat käytännössä vain romanikerjäläisten oikeutta sosiaaliturvaan.

Vinon jäseniä luonnehdittiin puheenvuoroissa haihattelijoiksi, joilta on kadonnut kosketus elämän realiteetteihin.

Monet keskusteluun osallistuneista vaativat, että Vinon kannalla olevia tulee verottaa muita ankarammin, jos he suovat sosiaaliturvan kerjäläisille.

Vaatimukset kerjäläisiä auttavien tahojen rankaisemisesta olivat toistuva juonne keskusteluissa.

Romaneja majoittaneita helsinkiläisiä talonvaltaajia moitittiin siitä, että he auttavat ulkomaalaisia, vaikka suomalaisiakin köyhiä riittää.

Verkkokeskustelijoiden kinastelu noudatti karkeasti ottaen seuraavaa kaavaa: Henkilö A on sitä mieltä, että kerjäläisetkin tulee ottaa sosiaaliturvan piiriin. Henkilö B vastaa, että A on todennäköisesti itsekin työtön ja kelvoton hippi, koska hän ei muuten ehdottaisi mitään noin älytöntä.

Henkilö A vastaa toteamalla, että hän tekee kovasti töitä ja maksaa veronsa, joten B:llä ei ole syytä kyseenalaistaa hänen mielipiteitään.

Tällainen keskustelurakenne paljastaa kiinnostavan paradoksin: Työttömän henkilön ei katsota olevan sovelias ilmaisemaan mielipidettä sosiaaliturvan laajentamisesta. Siihen kykenee vain yksilö, joka maksaa paljon veroja.

Kummallista tämä on siksi, että hyvätuloisella henkilöllä on yleensä kaikkein vähiten kokemusta sosiaaliturvasta.

Keskustelu romanikerjäläisistä avaa siis näkökulman myös siihen, millä keinoin Suomessa ajetaan tiettyjä ryhmiä poliittiseen marginaaliin.

Hyvinvointivaltiossa, tai tarkemmin määriteltynä universaalissa järjestelmässä, on toimeentulon oikeus myös niillä, jotka eivät ole töissä.

Tarkastelemistani verkkokeskusteluista heijastui kuitenkin melko konservatiivinen käsitys sosiaaliturvan jyvittämisestä.

Se pitää sisällään ajatuksen, että moraalinen oikeus toimeentuloon ansaitaan työn kautta. Monet keskustelijoista kiittivät sitä, että jotkut romanikerjäläiset tekivät itsestään astetta muita kunniallisempia ryhtymällä katumuusikoiksi.

Paljonpuhuva ehdotus romanien olojen kohentamiseksi tuli eräältä rauhallisesti järkeilevältä kommentaattorilta.

Hän sanoi, että kerjäläisten tulee maksaa tuloistaan veroa niin kuin muidenkin, jolloin he olisivat oikeutettuja saamaan veroilla kustannettuja palveluita.

Tämä logiikka jättää taka-alalle yleismaailmallisen ihmisoikeuksien periaatteen.

Verkkokeskustelujen nationalistinen ja kylmä järkeily suorastaan huutaa vastapainokseen humaania lähestymistapaa.

Ehkä vihamielinen reaktio kerjäläisiin juontaa juurensa haluttomuudestamme hyväksyä väistämättä etenevä globalisaatio.

Aiemmin äärimmäinen köyhyys oli ilmiö, johon törmäsimme lähinnä lomamatkalla. Kun se tulee omille kadunkulmillemme, joudumme tekemään uusia, vaikeita valintoja.

Kirjoittaja on yhteiskuntatieteiden maisteri ja vihreiden kansainvälisten asioiden työryhmän jäsen. Kirjoitus on julkaistu alunperin 12. maaliskuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.

http://www.vihrealanka.fi/uutiset/ei-otsikkoa-28
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

rähmis

QuoteErityisen paljon kärkkäitä kommentteja herätti Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton Vinon kannanotto, jossa vaadittiin kerjäläisille oikeutta työhön, koulutukseen ja sosiaaliturvaan.

Näistä ehdotuksista keskustelijat kommentoivat käytännössä vain romanikerjäläisten oikeutta sosiaaliturvaan.

Huoh. Miksi kukaan vaivautuisi kommentoimaan itseensäselvyyksiä? Virheiden harhaluuloista huolimatta EU-kerjäläisillä on oikeus työhön, eikä heitä kukaan tiettävästi estä kouluunkaan menemästä.

SK

QuoteKommunistisen hallintojärjestelmän aikana romaniväestön elinolosuhteet kohenivat väliaikaisesti. Sosialistiset valtiot harjoittivat täystyöllisyyspolitiikkaa ja korostivat proletariaatin yhtenäisyyttä sen etnisistä eroista huolimatta.

Sosialistisen järjestelmän luhistuttua Itä-Euroopassa tapahtui merkittävä rakennemuutos. Lukuisia työpaikkoja menetettiin, ja romanit joutuivat ensimmäisten joukossa kilometritehtaalle.

Kommunistinen hallinto oli ollut ahdistava, mutta se oli myös pitänyt hallussaan monopolia väkivaltaan.

Rivien välistä saatan havaita kirjoittajalla olevan kaipuuta erääseen valtioon. Joku voisi lahjoittaa hänelle sinkkiämpärin, niin saisi säestää lempikappalettaan hakkaamalla sitä.

QuoteErityisen paljon kärkkäitä kommentteja herätti Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liiton Vinon kannanotto, jossa vaadittiin kerjäläisille oikeutta työhön, koulutukseen ja sosiaaliturvaan.

Näistä ehdotuksista keskustelijat kommentoivat käytännössä vain romanikerjäläisten oikeutta sosiaaliturvaan.
Tässä ei käy ilmi se, että missä maassa tällainen pitäisi toteuttaa? Suomessako? Jos kerran EU:ssa ollaan ja joku Romano-foorum on lykätty pystyyn, niin siitä vaan ViNot ja VaNut vaatimaan tuloksia.

Oikeus työntekoon on yksiselitteinen. Siinä vaiheessa kun se Narinkkatorilla pilkkivä romanikerjäläinen on paras työnhakijoista, niin palkkaan oitis hänet. En näe mitään estettä sille, että kukaan ei voisi palkata romanikerjäläistä. Ongelma on siinä, että Bulgarian/Romanian romanin työmarkkina-arvo on Suomessa lähes nolla.

Koulutuksen osalta on niin, että mikään ei estä hakemasta suomalaiseen kouluun opiskelijaksi, vaikka olisi romani. Jos kykyjä löytyy, niin varmasti voi päästäkin sisään. Tässäkin varmaan olisi ihan paikallaan ensin sen erinomaisena pidetyn EU:n Romanofoorumin laittaa se peruskoulutus kuntoon romanien lähtömaassa.

QuoteHyvinvointivaltiossa, tai tarkemmin määriteltynä universaalissa järjestelmässä, on toimeentulon oikeus myös niillä, jotka eivät ole töissä.
Tässä menee jo kaksi asiaa sekaisin. Se, että onko oikeus toimeentuloturvaan omassa maassaan vai toisessa maassa. Romaniassa toimeentuloturvan järjestäminen on romanialaisten vastuulla (ja Romano-foorumi vielä auttaa asiaa).

QuoteVerkkokeskustelujen nationalistinen ja kylmä järkeily suorastaan huutaa vastapainokseen humaania lähestymistapaa.
Väärin, vaan juuri toisin päin. Verkkokeskusteluissa humanistinen lähestymistapa suorastaan huutaa vastapainoksi nationalistista ja kylmää järkeilyä.




.

"Jag känner mig isolerad där jag bor. Jag är inte rädd för andra asylsökande, men det känns otryggt att i mörker och kyla ta sig till en affär för att handla. Vi kan inte leva så här." - Iziogbe Adodo, från Nigeria

Phantasticum

Quote from: SK on 16.03.2010, 19:16:19
QuoteKommunistisen hallintojärjestelmän aikana romaniväestön elinolosuhteet kohenivat väliaikaisesti. Sosialistiset valtiot harjoittivat täystyöllisyyspolitiikkaa ja korostivat proletariaatin yhtenäisyyttä sen etnisistä eroista huolimatta.

Sosialistisen järjestelmän luhistuttua Itä-Euroopassa tapahtui merkittävä rakennemuutos. Lukuisia työpaikkoja menetettiin, ja romanit joutuivat ensimmäisten joukossa kilometritehtaalle.

Kommunistinen hallinto oli ollut ahdistava, mutta se oli myös pitänyt hallussaan monopolia väkivaltaan.

Rivien välistä saatan havaita kirjoittajalla olevan kaipuuta erääseen valtioon. Joku voisi lahjoittaa hänelle sinkkiämpärin, niin saisi säestää lempikappalettaan hakkaamalla sitä.

Äläs ny.  :P

Vaikka olen sairastanut ja taidan sairastaa edelleen suhteellisen vaikeaa sairautta, joka on ilmennyt etenkin Ladoihin ja muihin Itä-Euroopassa tuotettuihin ajoneuvoihin kohdistuneena asenneongelmana, Neuvostoliiton kansallishymnistä olen aina tykännyt kovasti.

Voiko mikään muu ilmentää niin täydellisesti Neuvostoliittoa kuin kyseinen sävel? Se on kaikessa mahtipontisuudessaan kertakaikkisen hieno!

Voin jopa tunnustaa - kokematta tätä lainkaan nolona paljastuksena - että näin internetin aikakautta eläessämme kyseinen CCCP-tunnari löytyy tietokoneeltani sekä pelkkänä äänitiedostona että myös aitona kuvallisena propagandapläjäyksenä vuodelta 1970.

Tänään on ollut niin hullu uutispäivä, että tällainen päätön syrjähyppy itse ketjun aiheesta olkoon sallittu.

CaptainNuiva

Quote
Kummallista tämä on siksi, että hyvätuloisella henkilöllä on yleensä kaikkein vähiten kokemusta sosiaaliturvasta.

Keskustelu romanikerjäläisistä avaa siis näkökulman myös siihen, millä keinoin Suomessa ajetaan tiettyjä ryhmiä poliittiseen marginaaliin.

Hyvinvointivaltiossa, tai tarkemmin määriteltynä universaalissa järjestelmässä, on toimeentulon oikeus myös niillä, jotka eivät ole töissä.

Tarkastelemistani verkkokeskusteluista heijastui kuitenkin melko konservatiivinen käsitys sosiaaliturvan jyvittämisestä.

Se pitää sisällään ajatuksen, että moraalinen oikeus toimeentuloon ansaitaan työn kautta. Monet keskustelijoista kiittivät sitä, että jotkut romanikerjäläiset tekivät itsestään astetta muita kunniallisempia ryhtymällä katumuusikoiksi.

Paljonpuhuva ehdotus romanien olojen kohentamiseksi tuli eräältä rauhallisesti järkeilevältä kommentaattorilta.

Hän sanoi, että kerjäläisten tulee maksaa tuloistaan veroa niin kuin muidenkin, jolloin he olisivat oikeutettuja saamaan veroilla kustannettuja palveluita.

Tämä logiikka jättää taka-alalle yleismaailmallisen ihmisoikeuksien periaatteen.

Verkkokeskustelujen nationalistinen ja kylmä järkeily suorastaan huutaa vastapainokseen humaania lähestymistapaa.

Ehkä vihamielinen reaktio kerjäläisiin juontaa juurensa haluttomuudestamme hyväksyä väistämättä etenevä globalisaatio
Quote

Jotenkin jää sellainen maku että kirjoittaja, taas kerran, pitää suomalaisia vain
tyhminä, vihamielisinä juntteina ja jättää huomiotta sen että valta-osa suomalaisista ymmärtää että raha on vaihtovälineeksi muutettua työtä eikä uusiutuva luonnonvara jonka satoa taikaseinä lykkää tauotta.
En yhtään ihmettelisi jos tämä gradun tekijä olisi sitä mieltä (Jopa antaa näin tekstissään rivien välissä ymmärtää) että kansakunta pärjäisi hienosti toisiltaan kerjäämällä ja kadunkulmassa sirmakkaa raiskaamalla.

Me radio Jerevanissa kysymme: Onko arkipäivän asioiden ymmärryksen puute suositus maisterin tutkintoon?

"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

KariQVA

Oveni takana kävi tänään 20v. miespuolinen kerjäläinen tarjoten paperilappua, jossa hän kertoi olevansa kuuromykkä ja tarvitsevansa 14 euroa. Kävin suomi24-totuudentorvessa tarkistamassa, onko muita havaintoja kyseisestä tyypistä ja siellähän oli jo valmiina ketju, jonka mukaan kerjäläiset kiertävät okt-alueilla ovelta ovelle. Ihmeellistä kyllä, kuuromykkiä tuntuu olevan enemmänkin, eri ikäisiä naisia ja miehiä.

Pitäisiköhän tästä nyt ymmärtää, että Romanian kuuromykät ovat talvilomareissulla Suomessa.

Kajsaniemi R

Quote from: KariQVA on 17.03.2010, 01:45:38
Oveni takana kävi tänään 20v. miespuolinen kerjäläinen tarjoten paperilappua, jossa hän kertoi olevansa kuuromykkä ja tarvitsevansa 14 euroa. Kävin suomi24-totuudentorvessa tarkistamassa, onko muita havaintoja kyseisestä tyypistä ja siellähän oli jo valmiina ketju, jonka mukaan kerjäläiset kiertävät okt-alueilla ovelta ovelle. Ihmeellistä kyllä, kuuromykkiä tuntuu olevan enemmänkin, eri ikäisiä naisia ja miehiä.

Pitäisiköhän tästä nyt ymmärtää, että Romanian kuuromykät ovat talvilomareissulla Suomessa.

Eiköhän tämä ole paremminkin jo niiden kesäloman alkua.

Toisiin kulttureihin vaan nyt sattuu kuulumaan, että ollaan kuuroja ja mykkiä. Nämä kulttuurit ovat siitä huolimatta aivan yhtä hyviä ja arvokkaita. Pärjää sitä ihan hyvin kuurona ja mykkänäkin. Osaavathan ne kuitenkin kirjoittaa ja lukea.

"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

HMV

QuoteRomanikerjäläiset poliisin talteen Lohjalla
julkaistu tänään klo 14:47

Poliisi on puuttunut ulkomaisten romanikerjäläisten uhkaavaan käytökseen Lohjalla. Kolme naista piiritti rollaattorilla liikkuneen miehen ja kerjäsi rahaa.

Poliisi otti romaninaiset kiinni ja selvittää parhaillaan heidän maassaolon edellytyksiään kuten varallisuutta ja mahdollisia turvapaikkahakemuksia.

Osa naisista on jo aikaisemmin syyllistynyt näpistyksiin ja varkauksiin.

Lohjan poliisille romanialaiset katusoittajat ja kukkakauppiaat ovat jo tuttuja, mutta kerjäläisiä kaupungissa ei aikaisemmin ole juuri ollut.

http://www.yle.fi/alueet/helsinki/uusimaa/2010/03/romanikerjalaiset_poliisin_talteen_lohjalla_1537277.html
Aika menee arvellessa, päivä päätä käännellessä.

B52

http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/88363-romanialaiset-ulos-suomesta-nopeasti-laki-kiristyy


EU-maista tulevien turvapaikanhakijoiden oikeuksia vastaanottopalveluihin ja toimeentulotukeen aiotaan kiristää lakimuutoksen avulla.

Muihin EU-maihin verrattuna Suomeen on tullut viime vuosina paljon bulgarialaisia ja romanialaisia turvapaikanhakijoita. Jos he saavat kielteisen päätöksen kansainvälistä suojelua koskevaan hakemukseensa, heidän on nykyisen lain mukaan poistuttava maasta 30 päivän kuluttua.

Kyseisen ajan he saavat nostaa toimeentulotukea ja majoittua vastaanottokeskuksessa. Hallitus esittää eduskunnalle, että kyseiset hakijat saataisiin poistumaan maasta jo viikon kuluessa päätöksestä.

Muutoksen tavoitteena on vähentää perusteettomia turvapaikkahakemuksia. Lakimuutoksella halutaan myös vähentää valtiolle vastaanotosta koituvia kustannuksia.

Joissakin EU-maissa unionin kansalaisilla ei ole lainkaan oikeutta vastaanottopalveluihin tai muihin sosiaalietuihin turvapaikkahakemusten käsittelyaikana.
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä. Paula 8v.

etnis

QuoteJoissakin EU-maissa unionin kansalaisilla ei ole lainkaan oikeutta vastaanottopalveluihin tai muihin sosiaalietuihin turvapaikkahakemusten käsittelyaikana.

Miksemme mekin voisi olla tällainen joku EU-maa?  :'(
Chaos rampant in age of distrust
Confrontations impulsive habitat

rankka

Bongattu omalta kotiovelta tunti sitten.
Anteeksi.

Jane Doe

Hieman asian vierestä, mies kävi tänään valokuvaamassa sosiaalikeskus Sataman törky-ympäristöä. Kysäisi sitten natiivilta Sataman-kävijältä, miksi siellä on niin sotkuista. "Koska täällä ei käy ketään siivoamassa", kuului vastaus.

Autonominen sosiaalikeskus, jossa me tehdään niinku halutaan, mut voisko joku käydä siivoomassa, pliis?   :roll:
Wippajei!

Eurytmistinä alkaa mielikuvitus elää..

Ano Nyymi

Quote from: J. Juntunen on 25.03.2010, 17:24:05
Bongattu omalta kotiovelta tunti sitten.
Anteeksi.

Luultavasti tiedustelevat että onko varastamisen arvoista tavaraa, ja millaiset lukot jne...

Ainakin omakotialueilla tekevät noin ja myöhemmin käyvät putsaamassa liiat omaisuudet pois.

kaivanto

Puoli tuntia sitten: kävelin Prahan vanhastakaupungista majapaikkaani toispualjokke. Ihan tolkuissani ja pahemmin horjumatta, kuten voinee tämänkin postauksen huolitellusta kieliasusta todeta. Romaninainen (rotutieteen appro on mulla tosin suorittamatta, valistunut arvaus) syöksyi uskomattoman aggressiivisesti kimppuuni ja kävi kiinni perseeseeni. Oikeasti. Ainoa sana, jonka ymmärsin oli "seks". Panin peliin koko tsekin kielen taitoni ja sanoin tiukasti tsekiksi: "Ei kiitos. En puhu tsekkiä". Ote irtosi ja kyseinen ihmisloinen katosi.

Syvällä päässäni oli musta pipo, mutta ilmeisesti liian kallis talvitakki paljasti minut turistiksi. Sen ansiosta tosin pääsyä farkkujen etutaskussa olevaan lompakkoon ei ollut. Normaali Suomi-pojalle olisi voinut käydä hassummin. On tämä kotoutuminen Prahaan vaikeaa. Olen järkyttynyt. Tällaistako meininkiä Hesari, Vapaa Liikkuvuus, Paavo Arhinmäki ja kumppanit haluavat myös Helsinkiin?

Kyllä minäkin tunsin kovasti sympatiaa ja empatiaa tätä yksittäistapausta kohtaan, natsien hirmuteot ja romanien kohtelu kävi salamannopeasti mielessä, mutta minä nyt vain en etsinyt satunnaista seksiseuraa niin kuin en yleensäkään etsi. Jos en olisi naimisissa, en sulkisi pois mahdollisuutta olla parisuhteessa romaninaisen kanssa. Mä olen sen verta tumma itsekin, että romanien kanssa olen aina tullut hyvin juttuun. Olisi kiintoisaa tietää, mitä Kimmo Kiljunen vastaavassa tilanteessa olisi tehnyt.

rähmis

Ruotsin sossu on tietämättään asuttanut Göteborgin katukuvaa värittäneitä romanikerjäläisiä. Angeredissa sijaitsevassa kahdelle ihmiselle tarkoitetussa asunnossa on käynyt melkoinen vilske, kun kolmekymmentä kerjääjää on vuorollaan pitänyt majaansa siellä.

Tapaus vahvistaa poliisin epäilykset siitä, että kerjääminen on järjestäytynyttä toimintaa. Pidätyksiä asian tiimoilta ei ole vielä tehty.

Nyhetskanalen

rankka

Quote from: Ano Nyymi on 27.03.2010, 23:30:50
Quote from: J. Juntunen on 25.03.2010, 17:24:05
Bongattu omalta kotiovelta tunti sitten.
Anteeksi.
Luultavasti tiedustelevat että onko varastamisen arvoista tavaraa, ja millaiset lukot jne...
Ainakin omakotialueilla tekevät noin ja myöhemmin käyvät putsaamassa liiat omaisuudet pois.
Joo tiedossa on.
Ei haittaa, antaa tulla.
Multakin tulee.
Perkele.

Harmittavintahan tässä on se että päähän tulee epäilys. Voiko siis ilman huolta lähteä esimerkiksi lappiin viikoksi? No ei vitussa.

Että ei mitään, kiitoksia vain tästäkin. Aukastasko rajoja vähän enemmän, jos mahdollista? Mitäs sanot Asstrid?
Onko minulla nyt ennakkoluuloja? Himoittaako minua kenties kerjäläisen keho? Totta vitussa himoittaa.

Hyvä että emäntä seisoi oven eessä ja piteli musta kiinni.

Ernst

Quote from: kaivanto on 28.03.2010, 06:17:49
Olisi kiintoisaa tietää, mitä Kimmo Kiljunen vastaavassa tilanteessa olisi tehnyt.

Kimmo olisi katsonut silmiin ja näin varmistanut sielun olemassaolon.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

Kelpo Hääppönen

Olikohan tämä jo jossain? Joka tapauksessa, kalakukkokaupungin suunnalla asuvien/liikkuvien tiedoksi annetaan:

Sähläävät 500 euron setelin kanssa
Rahanvaihtajahuijarit kiertävät nyt Savossa


Savon Sanomat 26.3. Asta Tenhunen

Savossa kiertää yksi tai useampi joukko, jotka huijaavat kauppaliikkeitä rahan vaihdon yhteydessä. Samanlaisia rikoksia on sattunut useita viime päivinä eri paikkakunnilla.

Esimerkiksi Juvalla ja Mikkelissä kävi tiistaina päivittäistavarakaupoissa ulkomaalainen romaniasuinen vanhempi nainen, joka maksoi pienen ostoksen 500 euron setelillä. Maksamisen jälkeen hän halusi perua kaupan. Liike huomasi pian tilanteen jälkeen, että vaihtorahoista katosi 250 euroa sählingin yhteydessä. Ulkomaalaisen naisen mukana kaupassa oli poika ja tyttö.

Toisessa tilanteessa samanlainen rikos oli tehty kaupanteon yhteydessä niin, että maksun jälkeen ostaja oli halunnut vaihtaa tavaran toiseen ja syntyneessä rahanpalautustilanteessa onnistui viemään osan rahoista.

Harkittu toimintatapa

Keskiviikkona ilmeisesti samanlaista rikosta yritettiin Lapinlahdella. Rikollisporukan kansallisuutta ei vielä tiedetä, mutta kevään kanssa samaa jalkaa Suomeen on taas tullut itäeurooppalaisia ammattivarkaita ja romanialaisia kaupustelijoita. Poliisi muistuttaa, että viime vuonnakin kaikki katukaupassa tuputetut kiikarit ja korut olivat arvotonta rihkamaa. Pahimmillaan väkisin myydyt kiikarit olivat kokonaan käyttökelvottomia leluja.

Erilaisia harjoiteltuja taktiikoita

Taktiikoita on erilaisia: Joko rahaa viedään rahanvaihtosählingin yhteydessä tai sitten taitavasti varastamalla etenkin iäkkäiden laukuista. Kolmas tapa on pysäyttää yksin kulkeva nainen, vanhus tai muu kohde ja esitellä tälle tuotetta hermostuttavan sitkeäksi, jotta kohde antaisi rahaa.

http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/rahanvaihtajahuijarit-kiert%C3%A4v%C3%A4t-nyt-savossa/545809
Vittu mitä paskaa, sanoi Alexander Stubb.

Ano Nyymi

Quote from: J. Juntunen on 28.03.2010, 10:59:04

Että ei mitään, kiitoksia vain tästäkin. Aukastasko rajoja vähän enemmän, jos mahdollista? Mitäs sanot Asstrid?
Onko minulla nyt ennakkoluuloja? Himoittaako minua kenties kerjäläisen keho? Totta vitussa himoittaa.

Hyvä että emäntä seisoi oven eessä ja piteli musta kiinni.

Nyt vain teippaamaan ulko-oveen romaneille tiedoksi lista kansanedustajien kotiosoitteista ja maininta että siellä sitä rikkautta vasta löytyykin  ;D

Menisi ne löperön maahanmuuton haitatkin oikeaan osoitteeseen...

törö

Quote
Tutkin pro gradu -työssäni romanikerjäläisistä käytyä verkkokeskustelua vuodelta 2008.

Aineistoni koostui Helsingin Sanomien internet-sivuilta poimituista kommenteista, jotka liittyivät romanikerjäläisiä koskeviin uutisiin.

Jopas on loistava tutkimusmenetelmä. Hesarin moderaattorien ansiosta keskustelujen taso on kammottava. Jokainen aihe muuttuu pian rasistien ja antirasistien väliseksi kinasteluksi ja yksinhuoltajaäidit on jostain ihmeellisestä syytä pakko haukkua joka käänteessä. Tätä turhaa tauhkaa ei tietenkään sensuroida, mutta hyvin muotoiltuja ja lähdetietoihin linkitettyjä kommentteja katoaa teille tietymättömille.

Tosin on myönnettävä, että provoja ja avohoitotapausten purkauksia on Hesarin keskusteluissa suhteellisen vähän, mutta rasistien ja yh-äitejä vihaavien annetaan mesota kaikessa rauhassa kunhan eivät käytä kirosanoja.