News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kerjäläisooppera: Katutason uutiset kerjäläistoiminnasta

Started by rähmis, 15.05.2009, 07:23:30

Previous topic - Next topic

Kajsaniemi R

Quote from: Iloveallpeople on 02.08.2010, 17:06:47
QuoteTeinityttö katosi hakiessaan jäätelöä

Bulgarialaisperheen 16-vuotias tytär katosi kesken kesäisen jätskireissun.

Ei vahvistusta valvontakameroista

Tutkinnanjohtaja Juha Rautaheimo kertoo, ettei poliisi ole vielä tavoittanut tyttöä. Hän pysyy hyvin vaitonaisena tapauksesta, sillä tutkinta on edelleen kesken. Mitään aktiivista etsintäoperaatiota poliisilla ei ole meneillään Elenan löytämiseksi.

Rautaheimon mukaan poliisi ei ole pystynyt todentamaan valvontakameroiden avulla viimeistä havaintoa tytöstä Rautatieaseman rullaportaista. Yleisöltäkään ei ole tullut juurikaan vihjeitä kadonneesta tytöstä.

Pieniä epäselvyyksiä siis asian käsittelyssä? Ei taida kuitenkaan olla ihan perinteinen lapsen katoaminen kysymyksessä, jos poliisilla ei ole edes minkäänlaista etsintäoperaatiota käynnissä asian johdosta.



Quote from: Iloveallpeople on 02.08.2010, 17:06:47
QuoteTeinityttö katosi hakiessaan jäätelöä

Rautaheimo ei pysty kertomaan julkisuuteen tytöstä muita tuntomerkkejä kuin sen, että tyttö on 16-vuotias ja 145 senttimetriä pitkä. Tutkinnanjohtajan mukaan katoamisilmoitukseen kirjatut tuntomerkit tytöstä ovat hyvin ristiriitaisia, eikä hän voi näin ollen kommentoida enempää.

Olisi ihan mielenkiintoista päästä lukemaan, mitä katoamisilmoitukseen on oikein täytynyt kirjata, että poliisin tutkinnanjohtaja näkee parhaaksi kuvailla bulgarialaisvanhempien kadonneesta tyttärestään poliisille ilmoittamia tuntomerkkejä "hyvin ristiriitaisiksi".

Ehkä tässä on kuitenkin kyse vain jostain pienestä kulttuurierosta sen suhteen, mitä poliisille on Bulgariassa tapana kertoa, jos oma lapsi sattuu mystisesti katoamaan.

Voisikohan Rom po drom -projekti tai Vapaa katto ry käydä pitämässä poliisille pienen koulutuksen siitä, miten kadonneiden lasten tuntomerkkeihin tulisi uudessa moniarvoisessa yhteiskunnassa suhtautua?
"Eivät ne [kerjäläiset] minua häiritse" -Timo Soini

"On luihuilua esiintyä nimimerkin takaa." -Timo Soini

"Valtion tulee huolehtia, että pakolaisia ja turvapaikanhakijoita vastaanottavilla kunnilla on enemmän resursseja." -Timo Soini

"Itse maahanmuutto on marginaalinen asia" -Timo Soini

Muuttohaukka

Mietityttää, että onko edes koko lasta olemassakaan. Onko se vain keino saada jäädä ja saada jotain. Mene ja tiedä.

Kommeli

Quote from: Kajsaniemi R on 02.08.2010, 21:46:19
Voisikohan Rom po drom -projekti tai Vapaa katto ry käydä pitämässä poliisille pienen koulutuksen siitä, miten kadonneiden lasten tuntomerkkeihin tulisi uudessa moniarvoisessa yhteiskunnassa suhtautua?
Ei tarvitse. Tähän on koulutusta jo valtion osalta järjestetty.
http://hommaforum.org/index.php/topic,32154.msg427885.html#msg427885
Kitke! -hanke
"Ihmisoikeusliitossa aloitti helmikuussa 2010 Kitke!-hanke, jonka tarkoituksena on ennaltaehkäistä haitallisten perinteiden aiheuttamia ihmisoikeusloukkauksia.
Kitke! tarjoaa asiantuntemusta, neuvontaa, koulutusta, alustuksia, konsultointia, yhteistyömahdollisuuksia, seminaareja ja yleisötilaisuuksia. Asiantuntija-apua voidaan antaa 11 eri kielellä (suomi, ruotsi, englanti, turkki, tataari, dari, farsi, sorani, kurmandzi, somalia ja arabia).
"

EDIT:Tyhmä minä! Kielistähän puuttuu romania.  :facepalm:

rähmis

Poliisi tiukentanut linjaansa kerjäämiseen

Suomen viranomaiset ovat koventamassa asenteitaan toisista EU-maista saapuneita romaneita kohtaan. Esimerkiksi Helsingin kaupunki puuttuu aiempaa nopeammin laittomiin romanileireihin. Suurissa kaupungeissa poliisi on tiukentanut linjaansa häiritsevään kerjäämiseen.

Viime viikolla kerrottiin, kuinka Ruotsi on käännyttänyt muista EU-maista saapuneita romanikerjäläisiä ja Ranska on päättänyt sulkea 300 romanien asuttamaa leiriä.

Suomessakin poliisi on monin paikoin tiukentanut suhtautumistaan aggressiiviseen kerjäämiseen. Näin on ainakin Helsingissä, Turussa ja Oulussa. Oulussa tehokkaasta puuttumisesta on huomattu olevan hyötyä, sanoo apulaispoliisipäällikkö Pekka Mikkola Oulun poliisilaitokselta.

- Varmasti tehokas puuttuminen ollut yksi syy minkä vuoksi romanikerjäläisiä ei tällä hetkellä katukuvassa näy.

Tampereen seudulla poliisi on ollut aktiivinen jo aiemminkin. Häiritseville kaupustelijoille on kirjoitettu sakkoja, ja poliisi on puuttunut leiriytymisyrityksiin esimerkiksi Ratinan sillan alle. Lisäksi poliisi on käännyttänyt Romanian romaneja lompakkovarkauksien takia, kertoo komisario Ismo Nykopp Pirkanmaan poliisilaitokselta.

- Meillä pelkkä kerjääminen ei riitä kännyttämiseen. Jos on syyllistytty rikoksiin esimerkiksi lompakkovarkauksiin, poliisi on tehnyt esityksen ulkomaalaisvirastolle käännyttämisestä ja sen jälkeen käännyttäminen on pantu toimeen.

Helsingin kaupunki puuttuu laittomiin romanileireihin tänä kesänä aiempaa nopeammin. Kaupungin alueella sallitaan leiriytyminen ainoastaan sille osoitetulla Rastilan leirintäalueella. Luvattomille leiriytyjille annetaan nyt viikon sijaan vain vuorokausi aikaa purkaa leirinsä.

Laittomista leireistä tulee roskaamis- ja saniteettiongelmia, sanoo turvallisuuskoordinaattori Teemu Kruskopf Helsingin kaupungin turvallisuus- ja valmiusosastolta.

Helsingissä kiistellään myös Kalasataman romanileiristä. Tänään kaupungin edustajat kävivät tutustumassa romanileirin oloihin. Jännitteinen romanikysymys vaatisi poliittisen linjapäätökseen, pohtii osastopäällikkö Leena Ruotsalainen Helsingin kaupungin nuorisoasiainkeskuksesta.

- Tämä ei ole ainoastaan sosiaalikeskuksen eikä nuorisoasiainkeskuksen kysymys vaan laajempi ja isompi juttu, joka koskee sekä Helsinkiä että Eurooppaakin.

YLE

Lemmy

MTV3:lla Kymmenen uutisissa pätkä http://www.katsomo.fi/?progId=43964


http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/08/1165805

QuoteRomaneita uhkaa yhä häätö

Helsingin Kalasatamaan leiriytyneitä romaneita uhkaa yhä häätö. Nuorisoasiainkeskus ja isännöitsijä ovat tehneet tänään katselmuksen sosiaalikeskuksen alueelle.

Ylen mukaan Vapaa Katto ry:n vuokrasopimus saatetaan purkaa pihalle leiriytyneiden romanien takia. Nuorisolautakunta on antanut Vapaa Katto Ry:lle varoituksen luvattomasta leiriytymisestä, sähkövirityksistä sekä roskaamisesta.

Osastopäällikkö Leena Ruotsalainen Helsingin kaupungin Nuorisoasiainkeskuksesta kertoo, että paikalle on tulossa sähköyritys laittamaan sähköt kuntoon.

- Nuorisoasiainkeskus tietenkin toivoo, että tämä asia saataisiin ratkaistua muuten kuin vastakkain asettelulla ja pakkotoimilla. Alueelle on myös lisätty roska-astioita ja roskien vientiä on lisätty. Lisäksi tänne on tullut bajamajoja, eli nuoret ovat pyrkineet ratkaisemaan asiaa, Ruotsalainen kertoo MTV:n uutisille.

Nuorisolautakunta ottaa vuokra-asiaan kantaa syyskuun alussa. Kalasataman leirissä majoittuu tällä hetkellä noin 40 - 60 romania.
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Eino P. Keravalta

Miten kehittynyt yhteiskuntamme todella on? Miten funktionaalinen se on? Miten se turvaa jäsentensä oikeudet?

Meillä on tänä armon vuonna kvanttifysiikka, kasvojen kirurgiset siirrot, supertietokoneet ja jopa teknologia, jolla voimme ajatusten avulla ohjata lentokonetta.

Huipputieteestä, neronleimauksista, teknologisesta vallankumouksesta ja luonnonvoimien valjastamisesta huolimatta olemme melkeinpä avuttomia, kun meidän tulisi turvata omaa yhteisöämme, vaalia sen arvoja ja rakentaa lastemme tulevaisuutta. Osaamme rakentaa neutronipommin, mutta emme saa paria ympäriinsä hortoilevaa ja sarjana rikoksia suorittavaa romannea ulos kaupungista. Kehittymättömällä 1600-luvulla ei olisi Isaac Newtonin neroudesta huolimatta päästy ikinä kuuhun. Mutta sitä vastoin ulkomustalaisongelma olisi hoidettu parissa tunnissa. Meillä menee viisi vuotta, eikä olla päästy puusta pitkään. Samaan aikaan ongelma vain pahenee ja rosvot nauravat partaansa.

Me "edistyksessämme" kykenemme vain käsien levittelyyn, lautakuntien perustamiseen, kuulemisiin, juridisiin kiistoihin, tyhjänpäiväiseen selittelyyn, vuosien jahkailuun, rikollisten oikeuksien listaamiseen, mietintöihin ja kaikenkarvaisten "humanistikerhojen" perseidennuolemiseen.

Sen sijaan 1600-luvulla ei olisi ollut mitään ongelmaa. Toki tuolloin rikoksia tekevien mustalaisten aiheuttama terrori olisi lopetetttu brutaalisti. Ikävä juttu, mutta ainakin laillisuutta, järjestystä ja työntekoa arvoinaan pitävät kansalaiset saattoivat iloita lopputuloksesta. Satoja vuosia sitten ehkä yleinen mentaliteetti oli sellainen, että ongelman aiheuttaja sai kärsiä. Nykyisellä "humaanilla" ajallamme menteliteetti on se, että viattomien sivullisten osa on kärsiä, ja ongelman aiheuttajille tulee osoittaa loputonta ymmärrystä ja jopa rahansiirtoja.

Kumpi lopulta on humaanimpaa? Kumpi lopulta suojelee tavallisia, rehellisiä ihmisiä? Kumpi lopulta on toimivampaa? Kumpi lopulta turvaa kansalaisten oikeudet omassa maassaan? Kumpi lopulta antaa sen viestin, että tässä maailmassa menestyy rehellisyydellä, työnteolla ja toisten kunnioituksella?

Olemmeko me tänään kovinkin edistyneitä?
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

blackbird

Minnekähän näitä uusia leiriintymispaikkoja voisi ilmoittaa? Töölönrannalla, rautatieaseman ja Finlandia-talon välissä olevalla joutomaalla/parkkialueella oli kasa autoja ja leiriintyjiä Bulgarian kylteillä.

Kaisaniemenpuistosta ovat vähentyneet tällä viikolla.

Eino P. Keravalta

Quote from: blackbird on 03.08.2010, 23:11:15
Minnekähän näitä uusia leiriintymispaikkoja voisi ilmoittaa? Töölönrannalla, rautatieaseman ja Finlandia-talon välissä olevalla joutomaalla/parkkialueella oli kasa autoja ja leiriintyjiä Bulgarian kylteillä.

Kaisaniemenpuistosta ovat vähentyneet tällä viikolla.

Eikö nurmikolle Eduskuntatalon eteen mahtuisi parisenkymmentä telttakuntaa ja muutama Renaultin ja Dacian romu? Voisivat käyttää eduskunnan vessojakin, ettei tulisi ongelmia siellä täällä pyörivistä irtokakoista. Ja jos rahaa tarvitsisivat, niin ei ole montaa askelta Eduskunnan kahvilaan tai Storyvillen terassille kerjuulle.

Näin nämä eduskunnassa makoilevat isänmaanpalvelijatkin voisivat reaaliajassa seurata lemmikkiensä edesottamuksia ja avuntarvetta.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Finka

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.08.2010, 23:01:24
Osaamme rakentaa neutronipommin, mutta emme saa paria ympäriinsä hortoilevaa ja sarjana rikoksia suorittavaa romannea ulos kaupungista. Kehittymättömällä 1600-luvulla ei olisi Isaac Newtonin neroudesta huolimatta päästy ikinä kuuhun. Mutta sitä vastoin ulkomustalaisongelma olisi hoidettu parissa tunnissa. Meillä menee viisi vuotta, eikä olla päästy puusta pitkään. Samaan aikaan ongelma vain pahenee ja rosvot nauravat partaansa.


Sitten 1600-luvun on tapahtunut tieteessä muutakin. Jos aiheesta mitään tiedän, niin menneinä aikoina uskottiin enemmän vapaaseen tahtoon muutamalla pikkupirulla ryyditettynä. Nykyajan yksi kiinnostavimmista tutkimuskohteista (psykologiassa, lääketieteessä, ...) on vapaa tahto. On huomattu, että ruumis (eli geenit), ympäristö (ärsykkeillä ja aivojen kemiaa järkyttämällä) vaikuttavat siihen miten ihminen ajattelee. Kuinka paljon tällöin jää vapaalle tahdolle? Kuinka pitkälle ihminen itse päättää toimintansa?

Rikollisten käsittelyyn nämä uudet havainnot vaikuttavat siten, että johtopäätöksissä ollaan (liiankin) varovaisia, sillä ei olla varmoja kuinka paljon rikollinen on vastuussa tekemistään.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Eino P. Keravalta

#1809
QuoteOn huomattu, että ruumis (eli geenit), ympäristö (ärsykkeillä ja aivojen kemiaa järkyttämällä) vaikuttavat siihen miten ihminen ajattelee. Kuinka paljon tällöin jää vapaalle tahdolle? Kuinka pitkälle ihminen itse päättää toimintansa?

Rikollisten käsittelyyn nämä uudet havainnot vaikuttavat siten, että johtopäätöksissä ollaan (liiankin) varovaisia, sillä ei olla varmoja kuinka paljon rikollinen on vastuussa tekemistään.

G.I. Gurdjieff on omintakeisessa psykologiassaan tuonut esille sen, ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa laisinkaan, että hän on kone, automaatti, joka ei ole tietoinen tekemisistään saati vastuussa näistä.

http://www.gurdjieff-internet.com/Suomi/finnish.html

Oli niin tahi näin, joka tapauksessa ei ole syytä rikollisten silittelyyn, sillä vaarallinen yksilö on ainakin määräajaksi poistettava yhteiskunnasta, oli hän sitten toiminut "unessa" tai tietoisesti. Molempi pahempi..

Ja ettei nyt vallan offtopiciksi mene, vaadin, että ulkomustalaiset poistetaan Suomesta heti ja pysyvästi!

HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

ajuha







Rikollisten käsittelyyn nämä uudet havainnot vaikuttavat siten, että johtopäätöksissä ollaan (liiankin) varovaisia, sillä ei olla varmoja kuinka paljon rikollinen on vastuussa tekemistään.
[/quote]

eli romaniasta tullut taparikollinen ei tiedosta olemassa olevaa, ehkä hänen mielestä fiktiivista lainsäädäntöä, jos romani romaniasta matkustaa suomeen kerjuu/varkaus matkalle, niin syyttämättä jättämisen perusteena voisi olla rikollisen oma tietoisuus vastuustaan?

öh.

Finka

Quote from: Eino P. Keravalta on 03.08.2010, 23:40:30
Quote
Oli niin tahi näin, joka tapauksessa ei ole syytä rikollisten silittelyyn, sillä vaarallinen yksilö on ainakin määräajaksi poistettava yhteiskunnasta, oli hän sitten toiminut "unessa" tai tietoisesti. Molempi pahempi..


Kuten yritin sanamuodoissani ilmaista, en usko rikollisten ymmärtämiseen. Ainakaan lasten kohdalla kyseinen toimintatapa tuottaa hirvittäviä lopputuloksia. Offtopik-rangaistuksen uhallakin haluaisin kuitenkin jakaa ajatukseni, miksi nykyiseen varovaiseen linjaan on päädytty.
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Uljanov

Quote from: Finka on 03.08.2010, 23:28:01
Quote from: Eino P. Keravalta on 03.08.2010, 23:01:24
Osaamme rakentaa neutronipommin, mutta emme saa paria ympäriinsä hortoilevaa ja sarjana rikoksia suorittavaa romannea ulos kaupungista. Kehittymättömällä 1600-luvulla ei olisi Isaac Newtonin neroudesta huolimatta päästy ikinä kuuhun. Mutta sitä vastoin ulkomustalaisongelma olisi hoidettu parissa tunnissa. Meillä menee viisi vuotta, eikä olla päästy puusta pitkään. Samaan aikaan ongelma vain pahenee ja rosvot nauravat partaansa.


Sitten 1600-luvun on tapahtunut tieteessä muutakin. Jos aiheesta mitään tiedän, niin menneinä aikoina uskottiin enemmän vapaaseen tahtoon muutamalla pikkupirulla ryyditettynä. Nykyajan yksi kiinnostavimmista tutkimuskohteista (psykologiassa, lääketieteessä, ...) on vapaa tahto. On huomattu, että ruumis (eli geenit), ympäristö (ärsykkeillä ja aivojen kemiaa järkyttämällä) vaikuttavat siihen miten ihminen ajattelee. Kuinka paljon tällöin jää vapaalle tahdolle? Kuinka pitkälle ihminen itse päättää toimintansa?

Rikollisten käsittelyyn nämä uudet havainnot vaikuttavat siten, että johtopäätöksissä ollaan (liiankin) varovaisia, sillä ei olla varmoja kuinka paljon rikollinen on vastuussa tekemistään.

Tämä, joka myös syyn ja seurauksen lakina tai determinisminä tunnetaan, ei ole kovinkaan moderni havainto. Ainakin Buddha tätä opetti yli 2500 vuotta sitten, ja hän oli oletettavasti oppinut sen vanhemmilta opettajilta. Vaikka determinismi tarkoittaakin, ettei mikään voi tapahtua mitenkään muuten kuin se tapahtuu, niin ei se ole mikään syy vapauttaa rikollisia tekojensa vastuusta. Rikollinen on silti rikollinen.

Determinismillä ja ihmisen vastuulla teoistaan ei ole mitään ristiriitaa, vaikka näin usein jostain syystä kuvitellaan. Joka ainoa päätös on syntynyt aivoissa, ja siten aivot on niistä vastuussa, riippumatta siitä, vaikuttaako taustalla deterministinen, sattumaan perustuva tai maagisen vapaan tahdon sisältävä luonnonjärjestys.

Koko ajatuksen vastuun pakoilusta deterministisessä maailmankuvassa on täytynyt pohjautua jonkinlaiseen käsitykseen sielusta. Taustalla on pakko olla oletus, että ihminen on muuta kuin hänen materiaalinen kehonsa, ja tällä muulla on ollut vain huono tuuri syntyä sellaisiin olosuhteisiin, ja saada sellaiset aivot, jotka tulisivat elämään huonon elämän. Jos tämän ajatuksen hylkää, ei ole enää olemassa sitä jotain jolla on ollut huono tuuri. On vain huono ihminen olosuhteissa, jotka tuovat tämän huonouden esiin. Ei ole mitään minne ulkoistaa vastuuta.

Jos jotain, niin deterministisessä luonnonjärjestyksessä (tai tarkemmin deterministisessä materialismissa) ihminen on enemmän vastuussa teoistaan, kuin vapaan tahdon sisältävässä maaimassa. Vapaan tahdon ollessa kyseessä rikollisen voidaan sanoa vain tehneen virheen, deterministisessä maailmassa virhe ei ollut mikään tapaturmainen erehdys, vaan tulos siitä, että hän itsessään on niin huono ihminen, että hän teki sen virheen.

edit:

taisin pelastaa finkan siltä offtopic-rangaistukselta, elleivät sitten äidy useampaa jakamaan,

Poitiers

QuoteOn huomattu, että ruumis (eli geenit), ympäristö (ärsykkeillä ja aivojen kemiaa järkyttämällä) vaikuttavat siihen miten ihminen ajattelee. Kuinka paljon tällöin jää vapaalle tahdolle? Kuinka pitkälle ihminen itse päättää toimintansa?
Finka

Jos ajatellaan ettei rikollisella (ihmisenä) voi olla vapaata tahtoa, niin tämä sama asiantila koskee silloin näitä tuomareitakin, eli he voivat antaa kaikessa rauhassa aivan järjettömän ankaria tuomioita, koska heitäkään ei voi - tämän ihmisen luonnon näin tuntien - asettaa tästä vastuuseen.
Näillä usein luku- ja kirjoitustaidottomilla, ammatti- ja kielitaidottomilla maahanmuuttajilla ei ole mitään mahdollisuuksia Suomen työmarkkinoilla. He muodostavat kaiken aikaa kasvavan taakan veronmaksajille ja ovat myös otollisinta mahdollista maaperää näille islamilaisille ääriliikkeille.

Finka

Kuten jo sanoin, pidän ihmistä vastuullisena tekemisistään. Halusin vain tuoda esille käsitykseni syistä, joiden vuoksi nykyisin Länsimaissa ollaan rikollisten käsittelyssä varovaisempia. Mielestäni länsimaisten ihmisten pitäisi selvittää päissään kuinka paljon ymmärrystä voidaan käyttää silloin, kun rangaistuksen saava ihmisellä ei ole minkäänlaista ymmärrystä länsimaisen ymmärryksen päälle.

(poistuu takavasemmalle sekävasti mumisten)
"On helppoa olla silmiinpistävän 'myötätuntoinen', jos muut pakotetaan maksamaan kustannukset."-Murray Rothbard

Mohammed Al-gazzaz: "Iraqis and Finns have never met in thoughts, culture and religions. There is huge gap between them and it will never go away. I'm talking in general ofcourse there is exception" -FB:RHC

Lemmy

Quote from: Finka on 04.08.2010, 00:29:16
Mielestäni länsimaisten ihmisten pitäisi selvittää päissään kuinka paljon ymmärrystä voidaan käyttää silloin, kun rangaistuksen saava ihmisellä ei ole minkäänlaista ymmärrystä länsimaisen ymmärryksen päälle.

Päissään niin ei ole kyllä sitä ymmärystä yleensä länsi- eikä itämaista...
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

rähmis

Ajankohtaisessa kakkosessa yksi aiheista tänään oli "Ulkoistaako Romania romaniongelmansa myös meille?"

YLE Areena (alkaa kohdasta 22.45)

Ohjelmassa haastateltu Suomessa usein vieraillut "yksi Euroopan parhaista vähemmistöasiantuntijoista" povasi Suomeen seuraavaksi katukuvaa piristävää prostituutiota ja huumekauppaa, jahka Katja Tuominen ja Kimmo Helistö saavat ensin kerjäläistarhansa olot vakiinnetuksi.

rähmis

Kerjäläisten kohtelu jakaa myös pappien tuntoja

Romanikerjäläisten kohtalo jakaa pappien mielipiteitä, selviää Helsingin Uutisten ja muiden Suomen Lehtiyhtymän lehtien tekemästä kyselystä.

Kyselyyn vastasi 63 pappia. Heistä 37 koki, että kirkon pitäisi puuttua kerjäläiskysymykseen esimerkiksi tilapäismajoitusta järjestämällä. 26 ei pitänyt tätä ratkaisuna.

Kaikkia vastaajia kuitenkin yhdistää epävarmuus: ongelma on olemassa, mutta ratkaisua on vaikea löytää.

Kerjäläisten asemasta on keskusteltu yhä kovemmin äänenpainoin. Sisäministeri Anne Holmlundin (kok) asettama työryhmä esitti väliraportissaan kerjäämisen kieltämistä järjestyslailla kesäkuun lopulla.

Jo aiemmin keväällä Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok) vetosi eduskuntaan kerjäämisen kieltämiseksi "mahdollisimman nopeasti".

Samalla hän perusti Helsinkiin työryhmän pohtimaan "kerjäläisongelman käsittelemistä". Pajunen epäili romanikerjäläisiä tulevan tänä kesänä Helsinkiin enemmän kuin aiempina kesinä.

Papeille annettiin myös mahdollisuus perustella vastauksiaan. Kommenteissa korostui etenkin kerjäläiskysymyksen monisyiset taustat. Monesti vastakkain asettuivat yhteiskunnan ja kristityn vastuu.

Voiko kirkko auttaa, jos kukaan muukaan ei voi?

– Mikäs siinä, jos kirkko olisi upporikas ja riittäisi vapaaehtoisia auttamaan maahan kotiuttamisessa, ja olisi ohjelma jolla kerjäläiset kotoutettaisiin Suomeen ja saatettaisiin opiskelemaan ja työelämään. Tämä olisi kristillistä, ei se, että "paapotaan" ja tarjotaan tilapäismajoitusta. Hyvin vaikea kysymys!

– Köyhyys ei lopu maailmasta. Köyhien auttaminen on kirkon yksi tärkeistä tehtävistä. Kirkon ulkomaanapu ei yksin riitä, vaan myös omien silmiemme alla olevat köyhät tulisi huomioida. Romanikerjäläisten tilanteen parantaminen tosin vaatisi kansainvälistä poliittista (hyvää) tahtoa.

– Ei-sana voi tuntua kummalta, mutta ajattelen, että meillä niin sanotussa hyvinvointi-Suomessa pitää vielä päätoimijana olla yhteiskunta. On optista harhaa langeta siihen, että kirkko olisi resursseiltaan tasavertainen toimija valtion tai kaupungin kanssa.

Miksi puhumme kerjäämisongelmasta, emme köyhyysongelmasta?

– Kerjäläisongelmassa vain globaali epäoikeudenmukaisuus saa yhden näkyvän muodon. Sinänsä meistä suomalaisista kertoo jotakin surullista se, että puhumme kerjäämisongelmasta emmekä köyhyysongelmasta.

– Joskus vain ihmettelen, kuinka he ovat sitten päässeet matkaamaan tänne asti. Kirkon tehtävä on tässä muistuttaa epäoikeudenmukaisuudesta ja antaa ihmisille vapaus toimia omatunnon ja oman kukkaron mukaan.

– Kirkon tulisi puuttua asiaan selkeämmin nostamalla aihetta keskusteluun. Sen sijaan aktiivinen, esimerkiksi majoituksen, järjestäminen ei tunnu pitkällä tähtäimellä järkevältä toiminnalta. Sen sijaan akuuttiin hätään tulee voida reagoida samalla tavoin kuin kyse olisi kantasuomalaisista.

Joukossa oli myös tiukemman linjan kannattajia. Eräs vastaajista halusi pestä kokonaan kätensä koko kysymyksestä ja totesi, ettei kirkon "pidä sekaantua asioihin, jotka selvästi kuuluvat muille".

Toiset painottivat, ettei kirkko voi avullaan tukea kerjäämisen taustalla mahdollisesti olevaa rikollisuutta.

– Jos romanikerjäläiset saadaan yhteen majoitukseen, heille voidaan kertoa tämän maan elinehtojen perusteet. Majoitus on aina tilapäinen, missä etsitään mahdollisuuksia mennä eteenpäin elämässä – kerjääminen ei ole vaihtoehto. Ennen tätä toimenpidettä olisi kerjäläisten rikollistaustan oltava selvillä, eli rikollisten toimintaa tämä tai mikään apu ei saa tukea.

– Kerjäämistä ei saa tukea. Pitää estää rikollisjärjestöjen toiminta heidän kauttaan.

Kerjäläisistä ei ole virallisesti keskusteltu"

Romanikerjäläiskysymys ei ole noussut kirkon sisällä vielä yleiseksi keskustelun aiheeksi, kertoo Hakunilan seurakunnan kappalainen Vesa Häkkinen.

– Meillä ei muistaakseni ole kertaakaan keskusteltu aiheesta. Lehdissä ja nettipalstoilla on kyllä kirjoiteltu, että kirkon pitää osallistua, hän toteaa ja sanoo, että osallistumisen muodosta ollaan montaa mieltä.

Häkkinen oli mukana kirkkohallituksen perustamassa työryhmässä, joka pohti kirkon uutta diakonian ja yhteiskuntatyön linjausta.

Hän sanoo, että työryhmässä käsiteltiin lähinnä "yleisiä linjauksia", eikä kerjäläiskysymys noussut esille.

Aiemmin myös kirkon ulkomaanavun koulutus- ja seurakuntayhteistyöyksikön päällikkönä toiminut Häkkinen on kuitenkin sitä mieltä, ettei kirkko voi olla puuttumatta romanikerjäläiskysymykseen.

– Kirkon pitää reagoida aina, kun ihmisiä on marginaalissa tai joutumassa sinne. Riippumatta täysin, mistä syystä.

– Oman seurakuntani alueella Hakunilassa ja Länsimäessä ei ole kerjäläisiä, mutta paljon on työttömyyttä ja maahanmuuttajia. Olen pohtinut, miten seurakunta voisi näkyä ja yksi vaihtoehto on, että se voisi toimia eräänlaisena tukikohtana näille ryhmille. Ei majoitettaisi, mutta jos ihmiset pääsisivät syömään ja peseytymään seurakunnan saunalla, vuoden alussa kappalaiseksi nimitetty Häkkinen toteaa.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Papeilta kysyttiin, pitäisikö kirkon osaltaan puuttua romanikerjäläisten tilanteeseen esimerkiksi auttamalla tilapäisen majoituksen järjestämisessä.

Papit saivat valita vaihtoehdoista Kyllä tai Ei, asia ei kuulu kirkolle.

Lisäksi vastaajilta toivottiin kommentteja aiheesta.

Netin kautta toteutettu kysely lähetettiin 110 evankelisluterilaisen kirkon papille. Heistä 63 vastasi.

Lue pappien kaikki kommentit tästä:

1. Ei - sana voi tuntua kummalta, kun puhuin kirkon pappina ja erityisesti vähempiosaisten auttajana nykyisessä tehtävässäni. Mutta ajattelen, että meilla ns.hyvinvointi Suomessa pitää vielä päätoimijana olla yhteiskunta. On optista harhaa langeta siihen, että kirkko olisi resursseiltaan tasa-verainen toimija valtion tai kaupungin kanssa. Yhteiskunta ei voi delegoida vastuuta kirkolle tai kolmannelle sektorille (vrt. ruoka-avustukset). Yksityiset kristityt - yli kirkkorajojen - voivat toimia lähimmäisen auttamiseksi niillä keinoilla joilla pystyvät.

2. Asia pitää käsitellä valtioiden välisenä asiana.

3. Huonosti aseteltu kysymys. Kirkon jäsenten tulee auttaa niitä, jotka ovat hyväksikäytettyjä tai hädässä. Kerjäläisyyteen liittyvään taustarikollisuuteen "kirkon" on hankalampi puuttua. Se on yhteiskunnallinen tehtävä.

4. Tämä ei ole niin selvä kuin edellinen problematiikka. Kirkon pitäisi puuttua kriittisellä äänellään niihin rakenteellisiin tekijöihin, jotka aiheuttavat köyhyyttä ja sortoa maailmassa.

5. En tunne tarkkaan pääkaupunkiseudun tilannetta. Täällä Keski-Suomessa Jyväskylässä en ole kerjäläisiä nähnyt. Diakoniatyö voi olla yksi avun anto kanava. Yksin kirkko ei kuitenkaan voi vastata romaanikerjäläisten ongelmiin, koska ongelman taustalla on nähdäkseni koko EU:ta koskettavia kysymyksiä ihmisten elinolosuhteista eri puolella EU:ta ja on jäänyt epäselväksi, onko romanikerjäläisten tilanteessa mukana myös ihmiskauppaa. Asiassa tarvittaisiin laajaa yhteistyötä eri viranomaisten, kirkon ja avustusjärjestöjen sekä EU:n tasolla

6. Asia -ainakin osittain - kuuluu kirkolle. Keskustelussa tulisi painottaa viattomien, höynäytettyjen ihmisten tilannetta sekä taustalla olevaa järjestäytynyttä rikollisuutta

7. On katsottava ja selvitettävä, mikä on kerjäläisten todellinen tarve ja autettava, jos on siihen aihetta.

8. Vaihtoehdot eivät ole nämä! Asia kuuluu kirkollekin, mutta ei sen silti pidä ryhtyä järjestämään majoitusta tilanteessa, jossa asiaa selvitetään laajasti. Asia on ennen muuta poliittinen ja vaatii yhteistyötä Euroopassa, myös kirkon ja valtion välillä.

9. En osaa oikein vastata kysymykseen. Kerjäläisasia on hyvin monimutkainen. Jos majoitusta tarjoaa muutamalle, leviää sana, että "tulkaa sukulaiset Suomeen!", ja pian voisi oikeasti olla ongelma. Mikäs siinä, jos kirkko olisi upporikas ja riittäisi vapaaehtoisia auttamaan maahan kotiuttamisessa, ja olisi ohjelma, jolla kerjäläiset kotoutettaisiin Suomeen ja saatettaisiin opiskelemaan ja työelämään. Tämä olisi kristillistä, ei se, että "paapotaan" ja tarjotaan tilapäismajoitusta. Minne he siirtyvät tilapäismajoituksesta? Miksi ovat tulleet Suomeen? Miksi oma maa ei huolehdi? HYVIN vaikea kysymys! Jos omalle kohdalle tulisi, selvittäisin kerjäläisyyden taustoja ja järjestäisi apua, joka auttaisi asianomaista/ia eteenpäin kohti parempaa tulevaa.

10. Lähimmäisrakkauden ja jo pelkän inhimillisyyden nimissä on autettava heikoimpia siellä missä niitä tapaa. Romanien tilannetta on kuitenkin myös parannettava heidän kotimaissaan, jottei tarvetta kerjäämiseen enää olisi.

11. Kirkon tulee eturivissä puolustaa vähäosaisia ja toteuttaa diakoniaa.

12. Diakonissalaitoksen projekti liittyy romanikerjäläisten auttamiseen.

13. Suomen sosiaaliturva on taannut sen, ettei kenenkään pitäisi elättää itseään kerjäämällä. Asian toinen puoli on se, että suomalaiset eivät ole tottuneet kerjääjiin kaduilla - eikä siis ole ollut tarvettakaan antaa rahaa heille. Romanikerjäläiset kertovat meille, että maailmalla on paljon köyhyyttä. Joskus vain ihmettelen, kuinka he ovat sitten päässeet matkaamaan tänne asti. Kirkon tehtävä on tässä muistuttaa epäoikeudenmukaisuudesta ja antaa ihmisille vapaus toimia omantunnon ja -kukkaron mukaan.

14. Kirkon laupeudentyö (diakonia) ei tee rajoja ihmisten välillä.

15. Kaikki elämää koskevat asiat kuuluvat kirkolle. Kirkko ei ole elämästä irrallaan oleva saareke. Romanikerjäläisten tilanne on vaikea, suojaa tulee antaa, mutta sen todellakin on oltava tilapäistä, koska asia tulee ratkaista kokonaisvaltaisesti kansainvälisellä tasolla.

16. Tilapäismajoitukset ovat tietenkin hankalia järjestää. Mutta niitäkin voisi harkita. Mutta jos tulee samalla auttaneeksi niitä, jotka hyötyvät kerjäläisten välittämisestä Suomeen tämäkin on väärä tie. Kirkon pitäisi puhua köyhien puolesta ja tehdä myös jotakin konkreettistä. Kirkon ulkomaanapu voisi auttaa romaanikerjäläisiä heidän omassa maassaan.

17. Huonot vaihtoehdot vastata. Totta kai ihmisen arvoa ja elämän perustarpeita koskevat asiat ovat niitä, joihin kirkon uskosta käsin on paljonkin puhumisen ja toimimisen aihetta. Ensisijaista on, että ihmisiä tuetaan omissa maissaan. Kerjäämisongelmassa vain globaali epäoikeudenmukaisuus saa yhden näkyvän muodon. Sinänsä meistä suomalaisista kertoo jotakin surullista se, että puhumme kerjäämisongelmasta emmekä köyhyysongelmasta, eriarvoisuudesta, riistosta, syrjäytymisestä... Niistähän hommassa eniten on kysymys. Koska meistä ei näytä olevan puuttumaan isoihin kysymyksiin, näytämme haluavan vain asiat pois silmistämme.

18. Vastuu on valtiovallalla, kaupungeilla jne. , mutta kirkko voi olla mukana auttamassa, koska lähimmäisen rakkaus velvoittaa.

19. Kirkon pitäisi tukea kaikkein heikoimmassa asemassa olevia kaikin keinoin.

20. Kirkon tehtävänasetteluun kuuluu, että se osallistuu sellaiseen humanitaariseen apuun, jossa hätä on suurin ja jonne muu apu ei vielä ulotu. Romanikerjäläisten määrä maassamme on niin pieni, että yhteiskunta voi hyvin hoitaa mahdollisen asumisongelman. LIsäksi se kuuluu yhteiskunnalle siksi, että yht.kunnalla on resurssit asian hoitamiseen pitkälläkin tähtäimellä. Kirkolla ei ole tällaisia resursseja ja valmiuksia. Kirkko voi muuten antaa taloudellista avustusta tarpeen mukaan, mutta ei ryhtyä ns. säännölliseksi asunnon järjestäjäksi. Asia tulee selväksi jo talouspohjaa katsomalla: kirkollisveron 1.4% vain murto-osa riittää sosiaalieettisen vastuun kysymyksiin.

21. Akuutissa hädässä auttaminen on jokaisen valvollisuus, niin myös kirkon. En kuitenkaan näe ulkomailta tulevien kerjäläisten systemaattista majoittamista kirkon tehtävänä. Romanikerjäläisten parissa tehdään tällä hetkellä työtä Diakonissalaitoksen projektin kautta.

22. Ei pidä sekaantuA asioihin, jotka selvästi kuuluvat muille.

23. Yhteistyössä viranomaisten ja auttamisprojektien kanssa (esim. Hgin Diakonissalaitoksen projekti).

24. Vaikea kysymys, ei ole yhtä ainoaa vastausta.

25. En kannata kumpaakaan vaihtoehtoa, mutta kirkon tulisi jotenkin puuttua asiaan. Ehkä vetoomuksin ja kirkkojen kansainvälisten verkostojen kautta.

26. Jos/kun kysymys on rikollisesta toiminnasta, tulee kirkon fokusoida kysymyksenasettelua kerjälkäisistä ja heidän auttamisestaan taustalla vaikuttaviin syihin ja muistuttaa yhteisistä EU:n pelisäännöistä.

27. KErjäämistä ei saa tukea. PItää estää rikolloisjärjetöjen toiminta heidän kauttaan.


28. VAstasin kyllä, mutta tilat ja rahat tulevat kirkollakin vastaan. LÄhinnä pitäisi miettiä, miten nämä ihmiset ovat tulleet Suomeen, miksi he kerjäävät ja mistä koko tilanne johtuu. Eihän kukaan voi kaiken aikaa olla heittämässä euroja kerjuukuppeihin, vaikka haluaisikin auttaa. Pitää puuttua syihin ja yrittää vaikuttaa sitä kautta.


29. Kirkon tulisi puuttua asiaan selkeämmin nostamalla aihetta keskusteluun. Sen sijaan aktiivinen esim. majoituksen järjestäminen ei tunnu pitkällä tähtäimellä järkevältä toiminnalta. Sen sijaan akuuttiin hätään tulee voida reagoida samalla tavoin kuin kyse olisi kantasuomalaisistakin.

30. jos romanikerjäläiset saadaan yhteen majoitukseen, heille voidaan kertoa tämän maan elinehtojen perusteet. majoitus on aina tilapäinen, missä etsitään mahdollisuuksia mennä eteenpäin elämässä - kerjääminen ei ole vaihtoehto. Ennen tätä toimenpidettä olisi kerjäläisten rikollistausta olla selvänä eli rikollisten toimintaa tämä tai mikaan apu ei saisi tukea.

31. Poliittinen asia. Kirkon syytä olla irti. Yksityisen kristityn tehtävä on aina auttaa lähimmäistä ja toimia Jeesuksen käskyn mukaan rakastaen.

32. Tässä asiassa kirkon tulee ryhtyä toimenpiteisiin vasta sosiaaliviranomaisten pyynnöstä, ettei tule sekaannuksia marssjärjestyksestä romaniasian hoidossa.

33. Köyhyys ei lopu maailmasta. Köyhien auttaminen on kirkon yksi tärkeistä tehtävistä. Kirkon ulkomaanapu ei yksi riitä, vaan myös omien silmiemme alla olevat köyhät tulisi huomioida. Romanikerjäläisten tilanteen parantaminen tosin vaatisi kansainvälistä poliittista (hyvää) tahtoa.

34. Asia kuuluu myös kirkolle. Kirkon tulee osallistua romanikerjäläisten aseman ja asioiden pohtimiseen ja tutkimiseen ja heidän auttamiseensa tarkoituksenmukaisella tavalla. Edelleen kaikkien ihmisoikeuksia kunnioittaen ja puolustaen.

35. Kirkon kutsumus on auttaa lähimmäistään hänen hädässään. Jeesukselta kysyttiin:kuka on lähimmäiseni ja vastaus oli paljon puhuva vertaus laupiaasta samarialaisesta. Eli tulee auttaa romanialaisia kerjäläisiä, politiikot voivat sitten miettiä oikeudenmukaisempien yhteiskunnallisten rakenteiden toteutumista.

36. Huonossa asemassa olevia kuuluu auttaa. Kirkko voi näyttää esimerkkiä silloinkin, kun jokin asia kuuluu valtiolle (kuten tämä).


37. Tässäkin mietin, pitäisikö vastata kyllä vai ei, kun kysymyksessä on monta kysymystä sisäkkäin! --- Ihmisiä tulee auttaa ja kohdella inhimillisesti, mutta ongelma ei välttämättä parane tarjoamalla majoitusta Suomen päässä. Eräs työtoverini puolisoineen tosin teki juuri niin ottamalla nuoren romanialaisen pariskunnan kotiinsa, mistä suuresti arvostan heitä. Itse olen usein käynyt ostamassa kadun varressa kerjääville romaneille ruokaa. Ehkä tässä onkin yksityisten kristittyjen ja muiden kansalaisten toiminnan paikka enemmän kuin institutionaalisen kirkon toiminnan paikka. Mutta jos joku on paleltumassa hengiltä kadun laitaan niin sitten vaikka kirkon ovi auki ja poloinen sisään lämpimään, vaikkei se pitkän päälle ongelmaa ratkaisisikaan! (Vaikea kysymys kaiken kaikkiaan.)

Helsingin Uutiset

atella

Tulin juuri Helsingin Itäkeskuksesta. Käyn siellä melkoisen harvoin. Nyt kuitenkin iski silmään sisällä oleva kyltti:

KERJÄÄMINEN KIELLETTY

Selkeä, kohtalaisen isolla.

Se on todellakin upouusi. Olisin sen kyllä aiemmin huomannut jos olisi ollut.

No, pienenpieni edistys se tämäkin tietysti on. 



"On totta että voit huijata kaikkia ihmisiä jonkin aikaa;
voit jopa huijata joitakin ihmisiä kaiken aikaa;
mutta et voi huijata kaikkia ihmisiä kaiken aikaa."

- Abraham Lincoln

mikkostadista

Quote from: atella on 04.08.2010, 22:54:40
Tulin juuri Helsingin Itäkeskuksesta. Käyn siellä melkoisen harvoin. Nyt kuitenkin iski silmään sisällä oleva kyltti:

KERJÄÄMINEN KIELLETTY

Selkeä, kohtalaisen isolla.

Se on todellakin upouusi. Olisin sen kyllä aiemmin huomannut jos olisi ollut.

No, pienenpieni edistys se tämäkin tietysti on. 




Old School, hyvä niin. Noita oli vielä suht´laajalti joskus 1970 -luvun loppupuolella kun olin skidi. Ihme että ne otettiin silloin pois käytöstä, nyt pitäis kaikki kaivaa naftaliinista.

Fincum

Ravintola Libertessä (Kolmas linja) järjestetään ensi tiistaina 'Olè romani' bileet, kertoo  HS:n pikku-uutinen 5.8.2010.
Tilaisuudella on tarkoitus tukea Sosiaalikeskus Satamassa majailevia romaaneja.
Ohjelmassa on keskustelu; osallistujia Hommalaisillekin tutut Katja Tuominen, Jussi Förbom ja Sampo Villanen. Tilaisuuden vetää Kaisu Suopankki.
Siis ensi tiistaina klo. 20.

Niin mielelläni osalistuisin, mutta kun on töitten takia ja Salosta saakka vähän huonoo.. että jos paikalliset Hommalaiset käsivivat tutustumassa tilaisuuden tunnelmaan ja kertoisivat vaikutelmiaan meille muillekin. Tilaisuuden luonne taitaapi olla kuitenkin sellainen, ettei sinne parane mennä kuin kaikkein vahvahermoisimpien. Käsi ylös, kuka lähtee?

Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

rähmis

Kaupustelija repi korun autoilijan kaulasta

Arvokas kaulaketju vaihtui kaulassa rihkamaksi ulkomaalaisten kaupustelijoiden käsissä. Poliisin mukaan forssalaismies menetti torstai-iltana kaulaketjunsa huoltoaseman parkkipaikalla Forssassa. Ulkomaalaisseurue oli tullut kauppaamaan rihmakorua miehelle, joka ei ollut kiinnostunut ostamaan.

Myyjät käyttäytyivät kuitenkin hyökkäävästi. Mies kiirehti autoonsa eikä ehtinyt sulkea ovea ennen kuin yksi seurueen naisista tunki itsensä autoon. Nainen laittoi myymäänsä korua miehen kaulaan. Poliisin mukaan miehelle jäi kaulaan rihkamakoru, mutta kaulasta katosi arvokas kultaketju.

Varkaita ei ole tavoitettu. Poliisi kertoo, että seurue oli liikkeellä kahdella henkilöautolla, joista toinen harmaa ja toinen farmarimallinen punainen Opel.

Iltalehti

mikkoR

Satuin kuuntelemaan aamulla radio Novaa jossa Minna Kuukka kertoi edellispäivän kohtaamisesta oman arvionsa mukaan juuri näiden Bulgaria tms. romanien kanssa.

Oli saanut todistaa kun mustalaiset juoksivat hameenhelmat täynnä tavaraa kaupasta karkuun myyjä perässä soittaen samalla poliiseja.
Rosmot juoksivat autoihin joissa odotti lapset ja muuta perhettä eikä muutakuin kumit ulvoen karkuun.
Kimmo Vehviläinen totesi että näillähän on yhteinen perheharrastus, lähteä yhdessä rosvoilemaan.
Paras tapa päästä eroon laittomista aseista on toki luoda riittävä määrä väyliä laillisille aseille.

Sibis

Näytti juuri Tapiolan keskusta muutaman mustalaiskerjäläisen päivystyspaikka.

Moi sanoi yksikin.

Meninpä RAY-pelihalliin Heikintorilla ja kas kummaa, samainen moikkaaja tuli häviämään kerjäämänsä rahat samaiseen paikkaan!
No hyvä, että edes rahat palaavat "kansanterveydelle".
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

Fincum

Quote from: Pate on 06.08.2010, 16:19:29
Näytti juuri Tapiolan keskusta muutaman mustalaiskerjäläisen päivystyspaikka.

Moi sanoi yksikin.

Meninpä RAY-pelihalliin Heikintorilla ja kas kummaa, samainen moikkaaja tuli häviämään kerjäämänsä rahat samaiseen paikkaan!
No hyvä, että edes rahat palaavat "kansanterveydelle".

Veikkaus Oy, 'Suomalainen voittaa aina', on rasistisuudessaan ällöttävä!
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Sibis

Quote from: fincum on 06.08.2010, 16:41:23
Quote from: Pate on 06.08.2010, 16:19:29
Näytti juuri Tapiolan keskusta muutaman mustalaiskerjäläisen päivystyspaikka.

Moi sanoi yksikin.

Meninpä RAY-pelihalliin Heikintorilla ja kas kummaa, samainen moikkaaja tuli häviämään kerjäämänsä rahat samaiseen paikkaan!
No hyvä, että edes rahat palaavat "kansanterveydelle".

Veikkaus Oy, 'Suomalainen voittaa aina', on rasistisuudessaan ällöttävä!

Voi kauhistus! Eipä tullut mieleeni.

Kävin siis itsekin RASISMIN PESÄSSÄ ;D
Sanoma Oy:n mainos, jossa yhtiö kertoi: Kutsumuksemme on luoda uusi parempi maailma.

CaptainNuiva

Quote from: mikkoR on 06.08.2010, 16:12:58
Satuin kuuntelemaan aamulla radio Novaa jossa Minna Kuukka kertoi edellispäivän kohtaamisesta oman arvionsa mukaan juuri näiden Bulgaria tms. romanien kanssa.

Oli saanut todistaa kun mustalaiset juoksivat hameenhelmat täynnä tavaraa kaupasta karkuun myyjä perässä soittaen samalla poliiseja.
Rosmot juoksivat autoihin joissa odotti lapset ja muuta perhettä eikä muutakuin kumit ulvoen karkuun.


Romaanien vapaa liikkuvuus ry oli uhattuna rasistisen myyjän poliisille soiton vuoksi, tämmöisestä Katja Tuominen ei tykkää alkuunkaan >:(
"Lehto toteaa, että esim. hän itse sekä sosiaalijohtaja Syrjäläinen ovat syntyneet muualla, eivätkä siksi ole kantaväestöä."

apexi

Jos poliisit olisivat yhtään kiinnostuneita / asialla / käyttäisivät maalaisjärkeä, niin jokainen Romanian ja Bulgarian kilpinen auto pysäytettäisiin ja tehtäisiin rutiinitarkastus. Tämä tietenkin olisi rasismi, joten ei mahdollinen. Suomalaisille poliisit kuitenkin tekevät näitä rutiinitarkastuksia aina, kun näkyy valkopunatarrakilvet auton tuulilasissa, tai koekilvet.
"See computers are racist because they make them too hard to use. They need to make them easy like TV, so people in the community can have good jobs. Computers are made by whites and chinese, and they don't like it when we try to get ahead."
-Rakim, Oakland.

Hessu

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Polttoainevarkaat+uhkailivat+kuljetusyritt%C3%A4j%C3%A4%C3%A4+leka-vasaralla/1135259149970

QuoteHelsingin Hermannissa toimivat kuljetusyrittäjät ovat joutuneet kesän aikana polttoainevarkausaallon kohteeksi. Kuljetusyrittäjä Simon Saarvuo todisti yöllistä varkautta omin silmin perjantain vastaisena yönä.

Saarvuo kertoo yllättäneensä varkaat itse teossa. "Kun menin väliin minua uhattiin lyödä lekalla", yrittäjä sanoo.

Hän laskee menettäneensä varkaille 800 litraa polttoainetta kevään ja kesän aikana.

Paikalliset yrittäjät epäilevät varkauksista romanialaisia ryhmiä.


QuotePoliisin mukaan Helsingin kuljetusyritykset ovat tehneet kesän aikana muutamia ilmoituksia polttoainevarkauksista. Mittavasta varkausaallosta poliisi ei ole saanut tietoa.

Varkauksiin syyllistyvät poliisin mukaan yleensä ulkomaalaiset rikolliset. Yksittäisiä ryhmiä ei poliisille tulleiden ilmoitusten perusteella voida nostaa esille.

Uuno Nuivanen

Tuttu kaveri tuo yrittäjä. Kuulinkin häneltä jo aiemmin polttoainetta varastettavan.

No, se on vaan sitä rikkautta ja värinää, josta xTsubb sanoisi että: 'Fantastista!'

>:(