News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

2011-02-04 TS: Valiokunta haluaa äänikynnykseksi 2%

Started by -gentilhommehki-, 04.02.2011, 11:45:27

Previous topic - Next topic

Marko Parkkola

Quote from: ikuturso on 24.02.2011, 12:52:40
Minä kannatan 20% äänikynnystä. Tai oikeastaan sitä, että vain eniten koko maassa ääniä saanut puolue saa kerrallaan olla eduskunnassa.

Kun kerrallaan yksi puolue ottaisi lainsäädäntävallan, voitaisiin eduskunnan paikkaluku laskea 30:een. Ei tulisi välikysymyksiä eikä äänestyksiä, koska puoluekuri.

Kaksipuoluejärjestelmä kolmella kansanedustajalla olisi paras ratkaisu ;D

Hype

Tuohan on aivan naurettavaa. Ensin hirveällä vaivalla rukataan vaalipiirejä hiukan, jota saadaan lisää jotain muka-tasa-arvoa erikokoisten puolueiden välille. Sitten ryhdytäänkin tietynkokoisia puolueita sorsimaan oikein kaksin käsin.

Rubiikinkuutio

Quote from: Marjapussi on 04.02.2011, 15:21:07
Tavallaan myös palvelee uusiakin puolueita, mutta minä kannatan korkeampaa äänikynnystä vaikkapa 4%, jotta sirpaleryhmät eivät hajoittaisi liikaa poliittista kenttää ja vaikeuttaisi päätöksien tekoa.

Eli siis muuttamalla päätöksentekoa demokraattisemmaksi ja enemmän kansantahtoa vastaavaksi se vaikeutuisi? Vaikka uskoisinkin väitteeseesi, mikä on minusta aivan pötyä, olisin silti erimieltä kanssasi itse äänikynnyksestä.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."