News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-03-16 Kaleva: Ahvenanmaalla ilmainen punkkirokotus, muut maksavat itse

Started by qwerty, 16.03.2012, 13:13:57

Previous topic - Next topic

qwerty

Kaleva: Nyt on aika ottaa punkkirokotus

Puutiainen eli punkki levittää Suomessa yleisimmin kolmea tautia: puutiaisaivokuumetta, borrelioosia ja jänisruttoa.

Taudit leviävät punkin puremasta, jonka ennaltaehkäisemisessä tärkeintä on oikeanlainen pukeutuminen. Rokotteella taudeista voi ehkäistä vain puutiaisaivokuumetta.

- Punkkeja esiintyy kaikkialla muualla Suomessa paitsi Lapissa. Raja piirtyy kutakuinkin Simon ja Kajaanin välille. Sen sijaan puutiaisaivokuumeviruksen riskialueet painottuvat selkeästi Etelä- ja Lounais-Suomen rannikkoseuduille, erityisesti Turun ja Kokkolan saaristoon sekä Ahvenanmaahan. Ahvenanmaalla rokotetta annetaan valtion kustantamana, mutta muualla se on kustannettava itse, kertoo Lääkärikeskuksen matkailuklinikan lääkäri Jukka Riutta.

No jåå, onhan tuo määritelty riskialueeksi, mutta niin on Turun ja Kokkolan saaristokin. Ehkä siellä asuvilla ei ole niin väliä?
"The oldest fraud is the belief that the political left is the party of the poor and the downtrodden": Thomas Sowell

Emo

Suomessa ilmaiseksi hoidetaan paperittomat, muslimit ja ahvenanmaalaiset. Se on vastuullista.

Mursu

Quote from: qwerty on 16.03.2012, 13:13:57

No jåå, onhan tuo määritelty riskialueeksi, mutta niin on Turun ja Kokkolan saaristokin. Ehkä siellä asuvilla ei ole niin väliä?

Tuo on jo ihme valittamista. Jotenkin nämä rajat on vedettävä ja joku tekee päätökset. Ahvenanmaalla ovat itse päättäneet ilmeisesti sen ilmaisuudesta (maakunnallahan on autonomia). Jos muualla sen haluaa niin sen voi ostaa. En ymmärrä tällaista valittamista.

Bored.

Quote from: Mursu on 16.03.2012, 13:22:05
Tuo on jo ihme valittamista. Jotenkin nämä rajat on vedettävä ja joku tekee päätökset. Ahvenanmaalla ovat itse päättäneet ilmeisesti sen ilmaisuudesta (maakunnallahan on autonomia). Jos muualla sen haluaa niin sen voi ostaa. En ymmärrä tällaista valittamista.
Autonomia toki, mutta voiko sen piirissä päättää, että valtio maksaa? Ymmärtäisin paremmin, jos sanottaisin vain, että maakunta maksaa.