News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kansallinen taloussuunnitelma?

Started by bealdemoni, 14.03.2012, 23:23:09

Previous topic - Next topic

Rytiläinen

Quote from: HelmiS on 18.03.2012, 19:45:22
Vaihdetaan autot hevosiin.

(Ja oikeesti, mitä enemmän tätä pohdin niin, sitä enemmän pidän ajatuksesta.)

Itse en oikeastaan pidä tästä liikennekustannusten massiivisesta kasvattamisesta ja liikkumisen huomattavasta hidastamisesta. Logistiikka on yhteiskunnan verisuonisto, ja sen tukkiminen mm. polttoaineveroa roimasti nostamalla on sama kuin mättäisit oman kehosi täyteen kolesterolia.

HelmiS

Quote from: Rytiläinen on 19.03.2012, 18:06:00
Quote from: HelmiS on 18.03.2012, 19:45:22
Vaihdetaan autot hevosiin.

(Ja oikeesti, mitä enemmän tätä pohdin niin, sitä enemmän pidän ajatuksesta.)

Itse en oikeastaan pidä tästä liikennekustannusten massiivisesta kasvattamisesta ja liikkumisen huomattavasta hidastamisesta. Logistiikka on yhteiskunnan verisuonisto, ja sen tukkiminen mm. polttoaineveroa roimasti nostamalla on sama kuin mättäisit oman kehosi täyteen kolesterolia.
Okei, mennään tällä metaforalla, että näin on: logistiikka on yhteiskunnan verisuonisto.

Miksi sen hidastaminen olisi huono asia? Kyllä se on tuon metaforankin mukaista, että sydän sopeuttaa sykenopeutensa aina kulloiseenkin hapentarpeeseen.

Siili

Quote from: Asta Tuominen on 18.03.2012, 19:33:16
Nyt kun tuuliturbiinit ovat lopultakin tulossa markkinoille, eikö niitä kannattaisi käyttää sähköautojen akkujen varaamiseen? Alkuinvestoinnin jälkeen sähköautolla liikkuminen olisi ilmaista.

Meinaatko, että tuulivoimasähkö on ilmaista?  Miksi sen lanseeraaminen sitten vaatii syöttötariffeja?

Rytiläinen

Quote from: HelmiS on 19.03.2012, 18:10:57
Quote from: Rytiläinen on 19.03.2012, 18:06:00
Quote from: HelmiS on 18.03.2012, 19:45:22
Vaihdetaan autot hevosiin.

(Ja oikeesti, mitä enemmän tätä pohdin niin, sitä enemmän pidän ajatuksesta.)

Itse en oikeastaan pidä tästä liikennekustannusten massiivisesta kasvattamisesta ja liikkumisen huomattavasta hidastamisesta. Logistiikka on yhteiskunnan verisuonisto, ja sen tukkiminen mm. polttoaineveroa roimasti nostamalla on sama kuin mättäisit oman kehosi täyteen kolesterolia.
Okei, mennään tällä metaforalla, että näin on: logistiikka on yhteiskunnan verisuonisto.

Miksi sen hidastaminen olisi huono asia? Kyllä se on tuon metaforankin mukaista, että sydän sopeuttaa sykenopeutensa aina kulloiseenkin hapentarpeeseen.

Miten tämä sopeuttaminen on teknisesti mahdollista? Sydämen lyöntitiheyden nopeutuminen on verrannollinen tilanteeseen jossa autologistiikan kustannukset kasvavat, mutta jos koko moottorivetoinen kuljetus korvattaisiin hevospelillä niin kyseessä on huomattavasti hitaampi ja kalliimpi vaihtoehto. Logistiikan roimasti nousevat kuljetuskustannukset näkyisivät jokaisen kauppalaskuissa, tuotantorakenteen rapistumisessa (sähkölinjojen, internetyhteyksien ym. korjaaminen on hitaampaa ja kalliimpaa) sekä pienempänä palkoista käteen jäävinä summina. Suomen väestö ja elintaso joutuvat joustamaan tällaisessa tilanteessa, ja lisäksi kaupungit haisisivat astetta hirveämmille.