News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Päivän hyvä teko

Started by J.S., 01.03.2012, 14:02:42

Previous topic - Next topic

J.S.

Kuten virkaan astunut tasavallan presidenttikin mainitsi, niin vastuu syrjäytymisen ehkäisemisestä on yhteinen. Yksilökohtainen vastuu kanssaihmisen syrjäytymisestä on minimaalinen ja yksilökohtaiset vaikuttamismahdollisuudet syrjäytymisen ehkäisemiseksi heikot, mutta silti pienilläkin teoilla yksilö voi olla luomassa parempaa ilmapiiriä yhteiskuntaan sekä luoda pienen ripauksen vilpitöntä avunsaamisen sekä avunantamisen iloa. Pienet teot voivat luoda kerrannaisvaikutuksia. Pyyteetöntä apua saanut, voi omalta osaltaan jatkaa tätä pyyteettömän avunantamisen ketjua.

Tekoja voi olla esim. lumihangessa autonsa kanssa tuskailevan auttaminen, lastenvaunujen nostaminen korkealattiaraitiovaunuissa, naapurin eläkeläisen lumien lapioiminen, oven avaaminen, yksinäisen työkaverin kutsuminen pilkkireissulle jne.

Toivon, että hommaforumilaiset ovat aktiivisia "päivän hyvän teon" - tekijöitä ja pitävät tämän ketjun elinvoimaisena. Toisin sanoen, raportoitte hyvistä teoista tähän ketjuun. Sitä kautta ideat hyvistä teoista saavuttavat koko lukijakunnan.

And so, my fellow finns. Ask not what your country can do for you — ask what you can do for your country.

pekkasuomalainen

Loppukaneetista päätellen sitaatti- ja kielimiehiä.

Vastaan sen mukaisesti että:

"Nullum Beneficium Est Impunitum"

normi

Quote from: J.S. on 01.03.2012, 14:02:42
Tekoja voi olla esim. lumihangessa autonsa kanssa tuskailevan auttaminen, lastenvaunujen nostaminen korkealattiaraitiovaunuissa, naapurin eläkeläisen lumien lapioiminen, oven avaaminen, yksinäisen työkaverin kutsuminen pilkkireissulle jne.

Olen aina tehnyt tämänkaltaisia tekoja ilman sen kummempaa hehkutusta. Enkä aio ryhtyä itseäni jatkossakaan näissä asioissa korottamaan. Antaa muusikoiden ja muiden daideilijoiden leikkiä hyviksiä nenäpäivänä ym tilaisuuksissa ja paistatella julkisuudessa.
Impossible situations can become possible miracles

J.S.

Quote from: pekkasuomalainen on 01.03.2012, 14:22:27
Loppukaneetista päätellen sitaatti- ja kielimiehiä.

Vastaan sen mukaisesti että:

"Nullum Beneficium Est Impunitum"
"Candida pro causa ense candido"

Quote from: normi on 01.03.2012, 14:38:58
Olen aina tehnyt tämänkaltaisia tekoja ilman sen kummempaa hehkutusta. Enkä aio ryhtyä itseäni jatkossakaan näissä asioissa korottamaan. Antaa muusikoiden ja muiden daideilijoiden leikkiä hyviksiä nenäpäivänä ym tilaisuuksissa ja paistatella julkisuudessa.
Vallitseva mielialailmasto huomioiden kommenttisi sisältää asiallista kritiikkiä. Tekeminen on ok, mutta sen mainitseminen mielletään hehkutukseksi.
Sen vuoksi tekijän voi ulkoistaa esimerkiksi seuraavaan tyyliin: "Joensuun Tuupovaaran Pirttijärvellä henkilö X vaihtoi naapurissaan asuvan varhemmin syntyneen henkilö Y:n rollaattoriin kesärenkaat".

AstaTTT

Hyvä teko voi olla äärimmäisen pienikin ja silti siitä tulee hyvä olo. Avasin eilen Siwan oven ikäiselleni miesihmiselle ja hän sanoi, ettei sen näin päin pitänyt mennä! Sanoin, että tämä on sitä tasa-arvoa. Molempia nauratti ja tuli hyvä olo.  ;D

Kuvio

Viime viikolla mulle tarjottiin ilmaista matkaa Lappiin. En vielä tiedä viitsinkö lähteä. Hyväksi teoksi kumminkin lasken, vaikken kehtaisikaan omaa osuuttani bensoista (tai diisseleistä, jos sellaisella ovat menossa) olla maksamatta.

Eivät tiedä etten välitä kylmästä ja että olen huonokuntoinen verrattuna heihin. :P Eli viimeksi olen urheillut kauan kauan kauan sitten ja nämä ovat menossa hiihtämään, ei sillä että pakko olisi vaan voisi istua hiihtämättä. Vaikken ole suksia poiskaan heittänyt kun kerran joskus tullut ostettua.

Aikoo olla kuukauden yksi ja pari viikkoa muut ja sille yhdelle ajattelivat musta seuraa mökille kun mulla on aikaa. Pitää yrittää nakittaa joku muu, mutta jollei onnistu, harkita lähtemistä. Eli olisi periaatteessa hyvä teko munkin osalta.  Helsingistä kun ovat kotoisin niin siellähän sitä ulkoilmaa on vähempi, itsellä nyt ei ole kuin pari kilsaa metsään. Tai melkein vieressäkin on, mutta hyvin pieni ja turhan kansoitettu, ainakin kesällä. Talvella ei tule käytyä.

Ketä tämmöisiä hyviä tekoja harkitsee, edelliset viestit luettuani, niin helppoja sosiaalisia tapahtumia voi järjestää.
Esim. perustaa työpaikan tikanheittoseuran joka kokoontuu työpaikalla kerran viikossa ja kerran kuussa jossain baarissa.
Vähänkin isompi yritys kyllä maksaa sen tikkataulun ja antaa tilat, en tiedä antaako nykyään kaljoja. Oleellista kuitenkin että henkilökohtaisesti ihan kaikki kysytään mukaan, nekin joista ei pidetä.

L

Minä olen kunnostautunut mummoille ovien avaamisessa. Näin kuinka mummo keppinsä kanssa yritti siwan ovea auki huonolla menestyksellä ja näppäränä tyttönä poikkesin hieman kävelyreitiltä ja nappasin oven auki. Niin ja kotitalon aulassa on hankalat muutamat portaat ennen hissiä, niin avasin oven ja nostin mummon rollaattorinkin rappusten yli. Molemmat mummot olivat kovin ystävällisiä ja myös minulle tuli hyvä mieli!

Ernst

Quote from: X on 03.03.2012, 15:44:53
Vastuu alaikäisten syrjäytymisestä kuuluu ensisijaisesti vanhemmille. Vastuu välinpitämättömistä vanhemmista, kelle se kuuluu? Yhteisöllisyys, syrjäytymisen ehkäiseminen, arjen pienet teot... hienoa puhetta, mutta todellista vasta, kun hikikomorit saadaan ulos virtuaalimaailmoista. Siellä on tikittävä aikapommi. 2 pommia jo koettu kouluampumisten muodoissa. Ei enää yhtään lisää.

Älä unohda lukuisia koulu- ja koululaispuukotuksia tai pommi-Gerdtiä.
Det humana saknas helt hos Sannfinländarna.
Ihmisyys puuttuu kokonaan perussuomalaisilta.
-Anna-Maja Henriksson (r.)

J.S.

Autoin vailla työpaikkaa olevan henkilön löytämään kurssin, jota kautta työllistyminen on todennäköistä.

Sikanez

Quote from: Puhdas sielu on 04.03.2012, 09:10:36
Tein eilen hyvän teon - ja sen jälkeen heti pahan.

Ensin en antanut rahaa mustalaiskerjäläiselle  (hyvä teko)- ja sitten näytin eka kertaa elämässäni keskaria (paha teko). Hyvin onnistui, joten aion tehdä sen uudestaan.

Mutta onko tekoni paha, jos minulle tuli siitä hyvä mieli?

Kuinka monta hyvää tekoa täytyy tehdä, että korvaa yhden keskarin näyttämisen? Niin oli kiva näyttää keskaria. Minulla on näköjään kiltti tyttö-syndrooma, josta alan päästä eroon. Mitähän muuta tässä keksisi?

Sinun täytyy vielä jättää rahaa antamatta muutamalle mustalaiselle.
"Ei ole olemassa syyttömiä ihmisiä. On vain huonosti kuulusteltuja." - Josef Stalin