News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2012-02-14 IL: Koulupuukotus Imatralla

Started by Henri_K, 14.02.2012, 10:34:28

Previous topic - Next topic

kekkeruusi

En tiedä onko tuo otsikoissa ollut enkeli-Elisa totta vai ei, mutta kiitos mm. Katja Ketun, pidän sitä varsin mahdollisena väärennöksenä oman nimen esiin nostamiseksi.

L.N

No voihan nyt ********* jos tämä onkin vain jonkin sairaan mielikuvituksen tuotetta. Toisaalta toivoo, että olisikin, mutta saa kyllä viirata sipulista aika pahasti jos lähtee tämmösillä asioilla leikkimään.

Sakari

Minttu Vettenterä teki melkoisen karhunpalveluksen oikeasti kiusatuille, jos paljastuu tämä tarina valheeksi. Ei ainakaan helpota kiusattua kertomaan kiusaamisesta, kun pelkona muutenkin välitetäänkö vai vähätellää.

QuoteKuten olen aikaisemmin kirjoittanut, eräs lehti on lähestynyt meitä ja vaatinut Elisan henkilöllisyyden paljastamista. Kun ilmoitin, ettemme tähän halua lähteä, toimittaja ilmoitti tekevänsä jutun joka tapauksessa. Viimeisimmän tiedon mukaan Elisaa tullaan käsittelemään suuren sanomalehden toimesta joko nyt viikonloppuna tai alkuviikosta: "Nettitarinana, josta ei voi tietää onko se totta vai ei".

Lupasin ko. lehdelle todisteita, mutta he olisivat halunneet todisteet sähköpostitse. Kun ilmoitin, etten noita todisteita aio heidän haltuunsa luovuttaa, vaan voin henkilökohtaisesti käydä ne esittämässä, todisteet eivät enää kelvanneetkaan. Kuitenkin olen näitä todisteita valmis epäilijöille esittelemään lomani jälkeen elokuussa sovittaessa.

Täytyy sanoa, että olen joutunut tämän asian kanssa perimmäisten kysymysten äärelle. Toisessa vaakakupissa on itse antamani lupaus jo pahasti rikki oleville ihmisille ja toisessa oman perheeni hyvinvointi sekä mahdollisesti kaiken sen hyvän, mitä olemme saaneet aikaan, kyseenalaistaminen. Olen kuitenkin saanut niin paljon tukea pitää lupauksestani kiinni, että niin aion tehdä. Tässä vastineessa aion kuitenkin käsitellä muutamia Elisaan liittyviä huhuja.

Pyysin facessa apua tämän kirjoittamiseen. Ajatuksena oli, että ihmisillä olisi ollut mahdollisuus kysyä mitä tahansa Elisaan liittyen ja minä olisin voinut niihin vastata. En kuitenkaan saanut kysymyksiä. Sain vain tukea. Yritän nyt siis kehittää kysymyksiä itse. Ja osin myös poimia niitä keskustelufoorumeilta, joita en tähän mennessä ole lukenut projektiin liittyen juuri ollenkaan, koska tiedän, että suurin osa kirjoituksista on paskan puhumista. Anonyyminä, kun on niin helppo huudella.

Tarjoan kuitenkin yhä mahdollisuutta kysymyksille. Pistä kysymyksesi tämän tekstin kommentteihin. Käsittelen niitä ensi viikon alussa ja sitten myöhemmin ehtiessäni. Pääasiallisesti meidän perhe jää kuitenkin ensi viikosta lomille.

Mintun blogista lisää http://taruolento.com/blog/3255968/onko-elisaa-olemassa-/

Mintulle vinkki olisi lyödä toimittajille sellainen fakta, jotta epäilykset todenperäisyydestä häviää. Onhan toimittajilla vaitiolovelvollisuus, jos vanhemmat eivät halua julkisuuteen.

Ooh lalaa...

John

No ei tuo Enkeli-Elisa vaikuta totta olevan, mitä olen jo epäillyt siitä saakka, kun kuulin tuosta. Kyllä tuollainen tapaus olisi uutisotsikoissa ollut erittäin laajasti, mikäli olisi joskus tapahtunut.

Sakari

Quote from: John on 08.07.2012, 01:26:09
No ei tuo Enkeli-Elisa vaikuta totta olevan, mitä olen jo epäillyt siitä saakka, kun kuulin tuosta. Kyllä tuollainen tapaus olisi uutisotsikoissa ollut erittäin laajasti, mikäli olisi joskus tapahtunut.

Aivan ja koulussa jossa tuo olisi tapahtunut asia ei olisi jäänyt koulun seinien sisäpuolelle. Vaan levinnyt sieltä julkisuuteen, näin nettiaikana.
Ooh lalaa...

Sakari

Villi veikkaus Minttu jäänee sairauslomalle heti kesälomien jälkeen ja ei siten pysty esittelemään todisteita?
Ooh lalaa...

Alkuasukas

Quote from: Bonaventura on 08.07.2012, 14:12:13
Minä menin lankaan. Luin kaiken, mikä netissä luettavissa oli, ja olin järkyttynyt.

Vettenterä voi olla aivan varma, etten osta hänen kirjaansa.
Luitko Kuukausiliitteen jutun? Kohtuullisen hyvää journalismia. Elina-tarina on kuulemma jopa yleinen tapa kerätä huomioita, muutama kirjailijakin mainittiin jutussa. Olivat keksineet riipaisevan tarinan lapsesta. Ja sehän myy. Oikeasti nuorten itsemurhat ovat vähenemässä koko ajan.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

pekkasuomalainen

Quote from: Sakari on 08.07.2012, 13:17:36
Villi veikkaus Minttu jäänee sairauslomalle heti kesälomien jälkeen ja ei siten pysty esittelemään todisteita?

Luulet että lehdet tai massat muistavat koko asiaa kesän jälkeen? Silloin on jo muut asiat mielessä. Minttu teki hyvän jekun ja ei aina välillä osannut peitellä innostustaan.

(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/577726_366292286767267_223724216_n.jpg)

l'uomo normale

Tapauksen totuudellisuuteen en ota mitään kantaa, kun olen vain pinnallisesti seurannut. Mutta ainakin ennen nettiaikaa tällaisia nuorten itsemurhia pystyttiin hissuttelemaan. Minttu Vettenteränä olisin minäkin muuttanut tapauksen faktoja, jos en olisi halunnut että kohdehenkilö pystytään tunnistamaan.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Siili

Quote from: Dilat Laraht on 08.07.2012, 17:03:56
Tapauksen totuudellisuuteen en ota mitään kantaa, kun olen vain pinnallisesti seurannut. Mutta ainakin ennen nettiaikaa tällaisia nuorten itsemurhia pystyttiin hissuttelemaan. Minttu Vettenteränä olisin minäkin muuttanut tapauksen faktoja, jos en olisi halunnut että kohdehenkilö pystytään tunnistamaan.

Jos faktoja muutetaan tarpeeksi, syntyy fiktiota.  Kirjailijat ottavat usein virikkeitä tosielämästä.  Esimerkki: 

http://fi.wikipedia.org/wiki/Musta_Dahlia_%28romaani%29

Toimiko Vettenteräkin näin?   

repsikka

Kyseinen Kuukausiliitteen juttu on mielestäni tutkivaa journalismia parhaimmillaan, antaisin arvosanaksi täyden kympin !
Varsinkin viimeinen kappale on varsin tyhjentävä eikä ole kaivannut toimittajankaan kommentteja:
"Enkeli-Elisa-projektissa esitettyjen tietojen mukaan Elisa oli syntynyt 1996 ja hän kuoli 7. helmikuuta 2011.
Viime helmikuun seitsemäntenä tuhannet ihmiset surivat Elisaa. He sytyttivät virtuaalisia kynttilöitä ja kirjoittivat blogiin.
Myös Miksu, Elisan isä, teki tuona päivänä blogipostauksen. Hän kirjoiti : Elisan kuolemasta on vuosi - - Mulla ei nyt oo sanoja. Ei vaan oo. Ei muuta kuin Selvitkää te, jotka viel olette.
Mutta Ehkä Elisakin selvisi.
7. helmikuuta 2011 ei kuollut koko Suomessa yhtään 15-vuotiasta tyttöä. Eikä 14-vuotiasta, eikä 16-vuotiasta, ei edes edellisenä eikä seuraavana päivänä.
He kaikki selvisivät. "

maltti on valttia

Minä en usko enää mihinkään lehtijuttuun.  Eniten epäilen juuri niitä jotka on jonkinlaisia "Tutkimuksia". 
Lisäys: Sinänsä paikkansapitävien tietojen julkaisemisen taustalla saattaa olla jokin muu motiivi.

kekkeruusi

Jos se enkeli-Elina oli sukua niille Katja Ketun sieppaajille. Ihmisiä, joita kukaan ei ole nähnyt eikä tunne.

Sepi

Kuinka paljon näihin työryhmiin ja eri komiteoihin palaa rahaa ennen kuin oikeasti tehdään jotain. Ja vihjeenä, ne asiat ei parane kieltämällä vaan suuntaamalla varoja oikeaan osoitteeseen. Mielenterveystyöhön. EI ne puukot ja aseet itsekseen pahaa tee.

Itseä pelottaa tuo varojen suuntaus mielenterveystyöhön. Kaikille rauhoittavalääkitys vai? Kuinkahan moni nykyisistä koulusurmaajista ja myyrmannien räjäyttelijöistä on jo ollut kyseisten pillereiden vaikutuksen alaisena?
Edellä mainittu teksti ei edusta kirjoittajan oikeata mielipidettä, vaan mielipidepoliisien pelossa teksti on kirjoitettu itsesensuuria vahvasti harjoittaen.

Phantasticum

Enkeli-Elisan tapaus on päätynyt poliisitutkintaan poliisin omasta aloitteesta. Tapauksessa ei epäillä tässä vaiheessa rikosta, mutta asiaa tutkitaan. Koska Elisan tarina on herättänyt keskustelua, ilmoitus kirjattiin yleisen edun nimissä. Asiasta kertoo Helsingin Sanomat.

Jos tapaus on keksitty, täytyy tunnustaa, että täydestä meni. Hiukan laskeskelin nyt näin jälkikäteen Elisan isän ikää, koska jossain luki, että isä on ollut Minttu Vettenterän (s. 1979) kiusaaja. Yleensähän kiusaajat ovat suunnilleen samanikäisiä kiusatun kanssa ja ovat usein jopa samalla luokalla. On se toki mahdollista, että kiusaajaisä on tullut isäksi varsin nuorena. Kolmekymppisen isän kirjoitustyyli on ainakin kuin teini-ikäisellä. Valitettavasti en löydä nyt sitä linkkiä tähän.

Phantasticum

Huvittavaa. Julkisen sanan neuvoston puheenjohtajan Risto Uimosen mielestä on huono homma, että Enkeli-Elisan tarina on uponnut mediaan ilman, että kukaan on kyseenalaistanut tarinan aitoutta. Tulee mieleen eräskin tarina pienestä somalitytöstä, jonka joku työnsi junan ovesta selälleen asemalaiturille ja haukkui samalla apinaksi. No hyvä kuitenkin, jos media aikoo ottaa Enkeli-Elisasta opikseen.

HS: JSN:n Uimonen: Enkeli-Elisan tausta olisi pitänyt selvittää paremmin

Kirjailija Minttu Vettenterä on mediasta riippuen joko tyrmistynyt, hyvillä mielin tai päättänyt lopettaa julkisuudessa kommentoinnin kokonaan.

IS: Enkeli-Elisan tarinan kirjoittanut tyrmistyi poliisitutkinnasta

IL: Enkeli-Elisan kirjoittaja hyvillä mielin poliisitutkinnasta

YLE: Kohu Enkeli-Elisasta veti suut suppuun

kekkeruusi

Enkeli-Elisan Facebook- ja nettisivut poistettiin

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288483398665.html?pos=ok-nln

Jokohan se kirjailija myöntää jääneensä kiinni housut kintuissa?

Ajattelija2008

http://www.iltalehti.fi/uutiset/201208160180819_uu.shtml
QuotePoliisi kuuli kirjoittaja Minttu Vettenterää hiljattain esitutkinnassa. Vettenterä kertoo poliisin kuulustelupöytäkirjoissa kirjoittaneensa itse myös ne blogimerkinnät, jotka oli merkitty Enkeli-Elisan vanhempien kirjoittamiksi.

Kirjailijan mukaan vanhempien osuudet on koottu useiden ihmisten kanssa käytyjen keskustelujen perusteella.

-  Jos tarkoitetaan, että olisi Elisan äiti ja isä, jotka kirjoittavat blogia, niin ei, he eivät ole todellisia henkilöitä, hän sanoi kuulustelussa.

Nuo lukuisat blogit olivat jo Internetin harrastajaetsivät todenneet Vettenterän itse kirjoittamiksi. Nyt hän myöntää sen itsekin.

Faidros.

Quote from: Ajattelija2008 on 16.08.2012, 18:48:10
http://www.iltalehti.fi/uutiset/201208160180819_uu.shtml
QuotePoliisi kuuli kirjoittaja Minttu Vettenterää hiljattain esitutkinnassa. Vettenterä kertoo poliisin kuulustelupöytäkirjoissa kirjoittaneensa itse myös ne blogimerkinnät, jotka oli merkitty Enkeli-Elisan vanhempien kirjoittamiksi.

Kirjailijan mukaan vanhempien osuudet on koottu useiden ihmisten kanssa käytyjen keskustelujen perusteella.

-  Jos tarkoitetaan, että olisi Elisan äiti ja isä, jotka kirjoittavat blogia, niin ei, he eivät ole todellisia henkilöitä, hän sanoi kuulustelussa.

Nuo lukuisat blogit olivat jo Internetin harrastajaetsivät todenneet Vettenterän itse kirjoittamiksi. Nyt hän myöntää sen itsekin.

Eikös näitä valehtelijoita saada mitenkään vastuuseen verovarojen tuhlauksesta? Siis poliisia, girjailijaa, tai molempia! >:(
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

L.N

Minttu haistakoon pitkän paskan! V***n paskiainen. Luin ja uskoin Elisan tarinan ja nieleskelin kyyneleitä. Emäntäkin meni halpaan ja tilasi kirjan.

Rubiikinkuutio

Quote from: Lasse Nortunen on 16.08.2012, 20:55:55

Emäntäkin meni halpaan ja tilasi kirjan.

Minttu on luvannut julkisesti palauttaa rahat kirjasta halukkaille. Tiedä sitten valehteleeko siinäkin?
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."