News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Arvojohtaminen - mitä se itse asiassa tarkoittaa, kun puhutaan presidentistä?

Started by Lalli IsoTalo, 29.01.2012, 14:09:13

Previous topic - Next topic

Lalli IsoTalo

Olen itsekin toistanut tuota termiä tajuamatta mitä se oikeastaan tarkoittaa. Onko arvojohtajuus tärkeä termi, kun keskustellaan presidentin valinnasta?

1. Motivaatio
Meillä on jokaisella omat arvoihanteemme. Miksi presidentin pitäisi edistää arvoja yhteiskunnassa? Onko se hyvä tavoite? Mitä hyötyä tai haittaa on presidentin arvojohtajuudesta? Onko arvojohtaja itse asiassa kulttuurijohtaja? Monikulttuurijohtaja?

2. Keinot
Mitä presidentti voi saada aikaan arvojohtajana, jos mitään? Mitä virallisia ja epävirallisia keinoja presidentillä on?

3. Vaikutus
Pitäisikö arvojohtajuuden onnistumista mitata? Jos pitäisi, niin eikö kansakunnan arvot pitäisi mitata nyt, ja tutkia miten ne muuttuvat presidentinkauden aikana?

Tässä keskustelun pohjaksi:

QuoteArvojohtaminen merkitsee

{1} arvojen valintaa ja
{2} niiden sisällön määrittelyä (visiotaso),
{3} kulttuurin tavoitteellista arvojohtamista (strategiataso),
{4} operatiivisten suunnitelmien energisointia ja
{5} arvoankkurointia (operatiivinen taso) sekä
{6} arvojen normittamista käyttäytymismalleiksi (yksilötaso).

Arvot ovat samaan aikaan organisatorinen asia, kun ne ovat yksilölle tärkeitä. Käsitteenä arvot kytkeytyvät yksilön tunteisiin, ne toimivat kuin geneettinen koodi ohjaten välillä myös tiedostamattomasti niin yksilön, ryhmän kuin organisaation valintoja.
-- http://www.kansalaisyhteiskunta.fi/tietopalvelu/johtaminen_ja_ohjaaminen/arvojohtaminen

QuoteJo inkat hakkasivat kiveen kolme perusarvoa: Älä varasta, Älä valehtele, Älä laiskottele.
-- http://www.talouselama.fi/kirjat/ala+sorru+arvohelinaan/a160993

QuoteKulttuurin johtaminen
Kun halutaan johtaa organisaatio kohti tulevaisuutta, on valmistauduttava johtamaan kulttuuria. Jotta pystyisimme siihen, sana 'kulttuuri' tulee jalkauttaa ymmärrettäväksi ja käytännölliseksi. Kulttuuri on tapakäyttäytymistä, toimintamalleja, jotka tunnistamme kotoisiksi ja tutuiksi.
-- http://www.kansalaisyhteiskunta.fi/tietopalvelu/johtaminen_ja_ohjaaminen/arvojohtaminen
— Monikulttuuri = Kulttuurien sota
— Pakkomamutus = Kansanmurha
— Valtionvelka = Lapsen velkaorjuus
— Ei omaisuutta = Systeemin orja
— Digital ID = Systeemin orja
— Vihreä siirtymä = Kallis luontotuho
— Hiilineutraalius = VHM:n kuristus
— DEI, woke, SDP = Tasa-arvon tuho
— Valkoinen =  Rotusyyllinen
— Missä N, siellä R

valkovuokko

Minä en ainakaan tykkää, että kukaan alkaa määräilemään, mitä minun sopii ajatella ja mitä mieltä minä saan olla mistäkin. En halua ajatuspoliisia tähän maahan.

Kansalaisten arvot tulevat esiin viimeistään joka neljäs vuosi, kun valitaan kansanedustajat. Silloin äänestämme Eduskuntaan ne, jotka lähinnä vastaavat omia arvojamme ja toiveitamme ja tavoitteitamme. Jos äänestystulos ja seuraukset osoittautuvat huonoksi, seuraavissa vaaleissa harkitaan uudelleen.

foobar

Quote from: valkovuokko on 29.01.2012, 14:36:46
Minä en ainakaan tykkää, että kukaan alkaa määräilemään, mitä minun sopii ajatella ja mitä mieltä minä saan olla mistäkin. En halua ajatuspoliisia tähän maahan.

Äläs nyt. Impiwaaralaisuus korvataan paremmalla. Sitä ei kuitenkaan saa tapahtua että vastaan vikuroitaisiin tai valittaisiin oma mielipide - ei, vaikka se joukko joka arvojohtamisesta puhuu tuntuu samalla toistuvasti puhuvan siitä, kuinka yhtenäiskulttuurin aika on auttamatta ohi. Kuitenkin tälle porukalle yhteiskunnalliset arvot ovat tiukka paketti, joka ydinvoiman ja miesten aseman vastustamisesta muslimien positiiviseen diskriminaatioon ja kehitysapuun täytyy jokaisen yhteiskunnassa suunsa avaavan hyväksyä mutisematta. Epäyhtenäisyyskulttuuria edustaa se, että yksi saa kuunnella hiphoppia, toinen reggaeta ja kolmas, aika kyseenalainen tyyppi, tangoa. Poliittisten kokonaismöykkyjen vaihdokset pitää jättää poliittisen, itse itsensä valinneen intelligentsijan tehtäväksi.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Jouko

"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

IDA

Tunnustan yhden arvojohtajan, enkä hyväksy sen rinnalle muita. Mutta se siitä.

Koko arvojohtajuus on tyhjä ja typeräkin käsite. Silti taannoin pidin siitä, kuinka kokoomuslaiset nappasivat tämän demareiden keksimän jutun itselleen, sillä se oli ihan hyvä veto. Todellisuudessa ei kukaan ihminen voi määritellä arvoja tai olla sillä saralla jonkinlainen johtaja. Mutta en usko, että tätä vakavasti otetaankaan, joten en ota pulttia tästä. Mikäli otetaan vakavasti, niin sitten se on jopa vaarallista.

Hyvejohtajuus on toista, koska hyveet on määritelty ja jokainen ihminen voi henkilökohtaisesti ja itsenäisesti pyrkiä toteuttamaan näitä hyveitä.
qui non est mecum adversum me est

Rubiikinkuutio

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.01.2012, 14:09:13

mitä se itse asiassa tarkoittaa

Se on sitä, että media seuraa tämän henkilön kantoja tarkkaan. Todellinen arvojohtaja saa hyvin tilaa mediassa ja JOS hän osaa käyttää sitä oikeaan aikaan hyvin perustellen, niin pystyy vaikuttamaan asioihin.

Onko arvojohtajuus tärkeä termi, kun keskustellaan presidentin valinnasta?

Ei.

1. Motivaatio
Miksi presidentin pitäisi edistää arvoja yhteiskunnassa? Onko se hyvä tavoite?

Ei ole mitään syytä ja ei ole hyvä tavoite. Toki minua ei haittaisi jos arvojohtaja olisi minusta oikeanlainen.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

sivullinen.

Tartun sanan jälkimmäiseen osaan johtaja.

"Bisnesmaailmassa" on jo pitkään on käyty keskustelua mikä on johtajan tehtävä. Nimittäin englannin kielessä käytetään kahta eri sanaa johtajasta: manager ja leader. Kun englanti nyt on tullut Suomen "sivistyistön" kieleksi, on ollut vaikeaa asennoitua näiden kahden suomennoksen välilillä. Niille jotka eivät aihetta tunne, selitän sanojen eron. Manager - eli manageri - on suunnitelmallinen johtaja joka antaa käskyjä kaavoista ja laskelmista saatavien lukujen mukaan. Leader - eli liideri - on taas mallin ja kannustuksen kautta johtava jonka toiminta ei ole niinkään perustelua kuin hengen vallassa syntynyttä hurmosta. Perinteisesti sotapäälliköt, presidentit ja kaikki valitut johtajat ovat olleet enemmän liidereitä. Niinistön "Suomella töissä" asenne taas kertoo että hän pyrkii selvästi Oy Suomi Ab:n toimitusjohtajaksi eli manageriksi. Suomea on näissä johtaja tutkimuksissa juuri moitittu liiasta managerisoitumisesta. Se tuhoaa luovan vapauden ja tekemisen innon. Toisaalta jos kone toimii hyvin, niin silloin manageri on parempi pitämään sen toiminnassa. Koska Niinistö tullaan valitsemaan presidentiksi, tulee Suomen koneisto jatkamaan samaa rataa. Onko se sitten hyvä vai huono asia?

Henkilökohtaisesti olen kyllästynyt manageeraukseen ja olisin kaivannut liideriä. Olisin kaivannut henkilöä joka lukee ihmisten arvot ja pukee ne sanoiksi. Johtaisi meitä meidän itse tahtomallamme tiellä, eikä hakisi arvoja McKinsleyn [hallitusohjelman kirjoittanut konsulttifirma] "best practises" -kirjasta ja pakottaisi kansaa niitä hyväksymään. Ei vaikka ne olisi "todistettu tuottavan paremmin". En kaipaisi presidenttiä joka "tehokkaimmin edistäisi Suomen etua ulkomailla" vaan presidenttiä joka tietäisi Suomen kansan arvot ja edistäisi niitä. Arvojohtaja, arvomanageri mielessä on varsinainen sanahirviö. Arvo vetoaa tunteisiin ja manageri tunteettomuuteen. Kaksiristiriitaista käsitettä samassa sanassa (oksymoron). Se on propagandaa parhaimillaan. Ihminen joka ei tiedä tulevansa huijatuksi sen sanan kuulleessaan, tulee huijatuksi sen sanan kuullessaan. Samaa käyttävät jopa teinit: Voix mä käydä viemässä mummolle kukkia ja ostamassa kilon hassista? Kyllä vai ei?. Vastaus olisi kyllä ensimmäiseen ja ei jälkimmäiseen, mutta ei sitäpä ei voi sanoa yhdellä sanalla. Arvo on hieno sana, mutta johtaja ei. Siksi arvojohtaja on propaganda sana. Arvojohtamisen puuta-heinää määritelmät Lallin aloitusviestissä osoittavat myös tämän.

Kallasvuota entinen nokialainen luonnehtii "erittäin hyväksi manageriksi, mutta huonoksi liideriksi, jonka on vaikea saada työntekijät seuraamaan itseään".

http://www.tietokone.fi/uutiset/15_entista_nokialaista_arvostelee_kallasvuota_ja_ollilaa

Nokian tie on Suomen tie. Kirjoitin itse aiheesta aikoinaan: Suomen valtio on matkinut Nokian virheet http://huomista-kohden.blogit.kauppalehti.fi/blog/20779

There goes my people. I must follow them, for I am their leader. -- mahamatha kanthi

Lopuksi kiitokset Lallille hienosta avauksesta joka toi "valaistumisen" tunteen ja antoi syytä itsetutkiskeluun.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Leso

En minä kyllä mitään hiivatin arvojohtajaa kaipaa, enkä äänestänyt sellaista.
Arvoni valitsen täysi-ikäisenä, toistaiseksi täyspäisenä ja, jos niikseen tulee, oikeustoimikelpoisena kansalaisena itse.

Joku johtohahmo, jota voisi oikeasti kuunnella ja katsoa ylöspäin, olisi kiva pitkästä aikaa.
Voisi olla erikin mieltä, vaikkapa, jos ei perustelut kelpaa taikka jos mutuni muuta kuiskisi.
Oikea johtaja kestäisi ja luovisi ja ennen kaikkea ymmärtäisi, käsittäisi ja hyväksyisi senkin, ja toimisi sen mukaan yhteisön parhaaksi, eikö?

Vaan pitäisi myös osata ottaa tilanne hallintaan, kun on sen aika.
Ja väsyneesti (ja ehkä liian toiveikkaasti) veikkaan, että sellainen aika on käsillä.

Älkää peljätkö, kansalaiset, en aio ikuna politiikkaan, koska olen perimmäiseltä luonteeltani despootti, diktaattori, tyranni ja Niskavuoren Heta.
Minkään valtakunnan arvojohtajuudet eivät voisi vähemmän kiinnostaa.

Arvot ja johtajat kyllä.
Elsa Beskow: Täti Vihreä, Täti Ruskea ja Täti Sinipunainen

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari
https://www.youtube.com/watch?t=17&v=fgJRjy2Xc0c

Nauru pidentää ikää, sanoi australialainen rajavartija.

Ruckafella

Oman kokemukseni mukaan arvojohtajuus on samanlainen käsite kuin moniosaaja tai kultamuna, eli jotain, joka on itsensä parodia jo syntyessään. Jotain hyvin epämääräistä, jota pyöritellään johtajien statuksen parantamiseksi, mutta ei tarkoita yhtään mitään. Liikemaailmassa käsittääkseni arvojohtajuudesta paasaavat Jugnerin tyyppiset henkilöt, joiden uskottavuus alaisten silmissä on todella heikko. Arvojohtajuus on jotain mystistä, jota ei voi mitata tai määrittää, mutta joka ihan varmasti tuo jotain lisäarvoa, ja jota ihan varmasti kaikilla hyvillä tyypeillä on.

Tähän joku voi tietysti sanoa, etten ole ymmärtänyt arvojohtajuuden käsitettä oikein. Mielestäni olen nähnyt käsitteen läpi ja sen heikoksi punninnut.

Leso

Quote from: Ruckafella on 02.02.2012, 00:30:25
[...]  Arvojohtajuus on jotain mystistä, jota ei voi mitata tai määrittää, mutta joka ihan varmasti tuo jotain lisäarvoa, ja jota ihan varmasti kaikilla hyvillä tyypeillä on.

Tähän joku voi tietysti sanoa, etten ole ymmärtänyt arvojohtajuuden käsitettä oikein. Mielestäni olen nähnyt käsitteen läpi ja sen heikoksi punninnut.

Sikäli kuin minä omien linssieni läpi näen, olemme ymmärtäneet käsitteen arvojohtajuus pitkälti samalla tavalla, emme välttämättä ihan samoin, mutta eikös semmoinen yhdistävyys olisikin juuri "arvojohtajuutta"?  :)
Sen heikkous taas - noh, kannatan kaikkea, mikä pitää yhteiskunnan pystyssä - toistaiseksi...
Olen ennemminkin valmis kannattamaan sitä, mikä loppujen lopuksi pitää sen pystyssä...  :(  8)  ;D

Hungary is a bad choice, Ásotthalom is the worst. -- Ásotthalomin hunkki pormestari

Mansikka

Jukka Hankamäellä on tästä tuore kirjoitus otsikolla Arvojohtaminen on vaarallista:

"Sen [arvojohtamisen] sijaan edustan ja suositan arvovapautta ja itsemääräämisoikeutta, jonka mukaisesti yksilöiden tulee voida mahdollisimman pitkälle itse päättää omaa elämäänsä koskevista asioista. Yhteiskunnan ei tule rajoittaa tai heikentää vaan tukea yksilöiden itsemääräämisoikeutta mahdollisimman monissa asioissa, kunhan samalla ei poljeta toisten ihmisten vastaavia oikeuksia."

http://hankamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/94432-arvojohtaminen-on-vaarallista

Leso

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 01:06:34
Jukka Hankamäellä on tästä tuore kirjoitus otsikolla Arvojohtaminen on vaarallista:

"Sen [arvojohtamisen] sijaan edustan ja suositan arvovapautta ja itsemääräämisoikeutta, jonka mukaisesti yksilöiden tulee voida mahdollisimman pitkälle itse päättää omaa elämäänsä koskevista asioista. Yhteiskunnan ei tule rajoittaa tai heikentää vaan tukea yksilöiden itsemääräämisoikeutta mahdollisimman monissa asioissa, kunhan samalla ei poljeta toisten ihmisten vastaavia oikeuksia."

Kuka tai mikä on tämä viisas Hankamäki?

sivullinen.

Quote from: Ruckafella on 02.02.2012, 00:30:25
Arvojohtajuus on jotain mystistä, jota ei voi mitata tai määrittää, mutta joka ihan varmasti tuo jotain lisäarvoa, ja jota ihan varmasti kaikilla hyvillä tyypeillä on.

Ahaa. Nyt ymmärrän. Aivan kuin puhuisit minusta: I'm special.

Jokainen ihminen jolla on terve itsetunto, pitää itseään arvokkaana. Psykopaatit pitävät vain itseään arvokkaana. Sitä tällä arvojohtajalla siis haetaan. Kun on tarpeeksi täynnä itseään eikä voi asiaa mitenkään perustella, on ainoa selitys mystinen olen Messias -päätelmä - tai nykyisessä muodossa siis olen Arvojohtaja. Silloin ei tarvita suuria tekoja eikä edes viisaita sanoja; pelkkä oleminen riittää johtajuuteen.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

Leso

Lalli IsoTalo

Quote from: Leso on 02.02.2012, 01:19:40
Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 01:06:34

Kuka tai mikä on tämä viisas Hankamäki?

Sitoutumaton, väitteli eksistenssifilosofiasta 1997, julkaissut 11 teosta filosofian alalta.
Quote from: http://fi.wikipedia.org/wiki/EksistenssifilosofiaEksistentialismi on mannermaisen filosofian ja kirjallisuuden suuntaus, joka korostaa yksilön kokemuksen ainutlaatuisuutta.

Kuulostaa lupaavalta, tässä kollektivistien luvatussa maailmassa. Tarkkailuani hänen blogikirjoitusten kautta tuota tarkkailijaa, jonka tehtävä on tarkkailla heitä, jotka tarkkailevat meitä, raportoin, että tämä kansallismielinen omakulttuurin kannattaja tuottaa usein skarppia tekstiä itselleni mielenkiintoisesta näkökulmasta. Hän on kuitenkin arvoliberalisti, ja hän haluaa nähdä maailman oman seksuaalisuutensa kautta useammin kuin minä haluaisin.

Quote from: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Hankam%C3%A4kiTärkeimpänä teoksenaan Hankamäki pitää kirjaansa Enkelirakkaus: Filosofia ja uskonto homoseksuaalisuutena (2008).

Hän on myös sananvapauttaja.

Quote from: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Hankam%C3%A4kiHän on puolustanut yksilönvapautta ja arvostellut ilmaisunvapauden tukahduttamispyrkimyksiä pitäen mahdollisimman laajaa sananvapautta kaikkien poliittisten oikeuksien, tieteellisen ajattelun ja koko ihmisyyden perustana.
— Missä N, siellä R

Mansikka

Quote from: Lalli IsoTalo on 02.02.2012, 10:02:04
...hän haluaa nähdä maailman oman seksuaalisuutensa kautta useammin kuin minä haluaisin.

Quote from: http://fi.wikipedia.org/wiki/Jukka_Hankam%C3%A4kiTärkeimpänä teoksenaan Hankamäki pitää kirjaansa Enkelirakkaus: Filosofia ja uskonto homoseksuaalisuutena (2008).

Oletko lukenut Hankamäen pääteoksen tai muita teoksia?

Toisekseen, syntyi vaikutelma, että Hankamäessä on liikaa homoa ja että jos pääteoksen nimikin on tuo, niin kuviossa on sitten jotain epäilyttävää. Kysymykseni tästä on, että jos Hankamäen maailmankatsomisessa on liikaa homoa sinun mieleesi, niin miksi näin on, ja yritätkö kenties myös sanoa, että tästä kokemastasi liiallisesta homoseksuaalisesta maailmankuvasta on jotain haittaa filosofille?

Obb

Minusta arvojohtaminen on sitä mitä pohjois-koreassa toteutetaan.
Sellaista en tänne halua.

Rubiikinkuutio

Quote from: Obb on 02.02.2012, 16:10:58
Minusta arvojohtaminen on sitä mitä pohjois-koreassa toteutetaan.
Sellaista en tänne halua.

Eikä ole. Arvojohtaminen on sitä, kun yritetään jonkun auktoriteetin turvin epätoivoisesti vakuuttaa ihmisiä. Pohjois-koreassa se auktoriteetti on aito.
"Sananvapaus ei ole lupa loukata tai olla eri mieltä."

Leso

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 15:16:35
[...] yritätkö kenties myös sanoa, että tästä kokemastasi liiallisesta homoseksuaalisesta maailmankuvasta on jotain haittaa filosofille?

Vastaan omasta, en Lallin, puolesta.
Filosofi pysyköön lestissään.
Minua haittaa itse asiassa kovastikin se, että ensin ollaan seksuaalisia olentoja ja sitten vasta julistuksen jälkeen ammatti-ihmisiä.

Voi jumalauta.

Lalli IsoTalo

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 15:16:35
Quote from: Lalli IsoTalo on 02.02.2012, 10:02:04
...hän haluaa nähdä maailman oman seksuaalisuutensa kautta useammin kuin minä haluaisin.

Oletko lukenut Hankamäen pääteoksen tai muita teoksia?

Sijoitin tarkastelun kohteen kappaleen alkuun: "Tarkkailuani hänen blogikirjoitusten kautta ...".

Testostereofonisessa VHM-modessani unohdin possessivisuffiksin tarkastelun kohteesta, mikä varmaan selittää sekaannuksen. Vastaus on "en". Vielä. Lähetin Hankamäelle videohaastettelupyynnön. Jos hän suostuu, hänen kustantajansa varmaan antaa minulle arvostelukappaleen tai arvostelukappaleita.

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 15:16:35Toisekseen, syntyi vaikutelma, että Hankamäessä on liikaa homoa ...

En horjuttanut heteronormatiivista viestintähierarkiaani monikerroksisilla vaikutelmaskenaarioilla.

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 15:16:35... ja että jos pääteoksen nimikin on tuo, niin kuviossa on sitten jotain epäilyttävää.

Postmodernia konstruointia.

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 15:16:35Kysymykseni tästä on, että jos Hankamäen maailmankatsomisessa on liikaa homoa sinun mieleesi, ...

Hankamäen maailmankatsomisessa on liikaa homoa minun mieleeni vain, jos kyseenalaistat patriarkaalisia arvoja edustavan sanojen merkityshistorian kaanonin.

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 15:16:35... niin miksi näin on ...

Niin ei ole.

Quote from: Mansikka on 02.02.2012, 15:16:35... ja yritätkö kenties myös sanoa, että tästä kokemastasi liiallisesta homoseksuaalisesta maailmankuvasta on jotain haittaa filosofille?

Voihan vinde.

Minä olen hetero, enkä ole kiinnostunut Hankamäen homonäkökulmista. Jos haluan sanoa jotain, sanon sen. Näin:"

"... tämä kansallismielinen omakulttuurin kannattaja tuottaa usein skarppia tekstiä itselleni mielenkiintoisesta näkökulmasta. Hän on kuitenkin arvoliberalisti, ja hän haluaa nähdä maailman oman seksuaalisuutensa kautta useammin kuin minä haluaisin."

Kaikki tuon päälle lisäämäsi homofobistiset implikaatiot ovat omiasi.
— Missä N, siellä R

Fincum

Quote"Sen [arvojohtamisen] sijaan edustan ja suositan arvovapautta ja itsemääräämisoikeutta, jonka mukaisesti yksilöiden tulee voida mahdollisimman pitkälle itse päättää omaa elämäänsä koskevista asioista. Yhteiskunnan ei tule rajoittaa tai heikentää vaan tukea yksilöiden itsemääräämisoikeutta mahdollisimman monissa asioissa, kunhan samalla ei poljeta toisten ihmisten vastaavia oikeuksia."

Mahtaako kirjoittaja tietää, miten ihmiset elävässä elämässä toimivat.
Kaikilla tapaamillani ihmisillä, ja itselläni, luontaisesti ja tahtomatta oma itsemäärämisoikeus - ja muutkin oikeudet - asettuvat tärkeämmäksi kuin muiden.

Nokian ja muiden yritysten miljoonaoptioissa kaikilla saajilla ja muulla henkilökunnalla oli sama itsemääräämisoikeus eikä kenenkään oikeuksia poljettu.
Oli kuitenkin niitä, jotka kutsuivat tätä harvojen ahneudeksi, ja ettei se ole oikein hyvä asia yhteiskuntamoraalin kannalta.
Näitä taidettiin jopa kiitellä suorapuheisuudesta.
Käsitykseni arvojohtamisesta.
Liika raha on vähemmistön ongelma, mutta ei heitäkään pidä unohtaa.

Fincum

Quote from: X on 03.02.2012, 19:20:20
QuoteOllessaan vapaita heteroseksuaalisesta elämäntavasta valtion hallitsijat voisivat pyrkiä siihen, mikä on kaikille ihmisille hyväksi.

Entä jos käännetään väite päinvastaiseksi?

"Ollessaan vapaita homoseksuaalisesta elämäntavasta valtion hallitsijat voisivat pyrkiä siihen, mikä on kaikille ihmisille hyväksi."

Mielestäni tässä väitteessä on enemmän järkeä, koska heteroseksuaaleja on maailmassa enemmän kuin homoja.

Mikä on siis kaikkien ihmisten hyvä?

Entäpä jos mennään vielä askel pitemmälle, puolueettomalle maaperälle.

Ollessaan vapaita seksuaalisesta elämäntavasta valtion hallitsijat voisivat pyrkiä siihen, mikä on kaikille ihmisille hyväksi."

Sinnalii

Quote from: fincum on 03.02.2012, 21:14:40
QuoteOllessaan vapaita heteroseksuaalisesta elämäntavasta valtion hallitsijat voisivat pyrkiä siihen, mikä on kaikille ihmisille hyväksi.

"Ollessaan vapaita homoseksuaalisesta elämäntavasta valtion hallitsijat voisivat pyrkiä siihen, mikä on kaikille ihmisille hyväksi."

Mielestäni tässä väitteessä on enemmän järkeä, koska heteroseksuaaleja on maailmassa enemmän kuin homoja.

Ollessaan vapaita seksuaalisesta elämäntavasta valtion hallitsijat voisivat pyrkiä siihen, mikä on kaikille ihmisille hyväksi."
Samaa mieltä. Ruvetaan aseksuaalisiksi kaikki.

Fincum

Quote from: Sinnalii on 03.02.2012, 21:19:25
Quote from: fincum on 03.02.2012, 21:14:40

Samaa mieltä. Ruvetaan aseksuaalisiksi kaikki.

Ei kaikki.
Valtioiden hallitsijoilta voi ja pitää vaatia enemmän. He jäävät historiaan, heistä runoilijat kirjoittaa.
Ei meistä.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: Lalli IsoTalo on 29.01.2012, 14:09:13
Olen itsekin toistanut tuota termiä tajuamatta mitä se oikeastaan tarkoittaa. Onko arvojohtajuus tärkeä termi, kun keskustellaan presidentin valinnasta?

1. Motivaatio
Meillä on jokaisella omat arvoihanteemme. Miksi presidentin pitäisi edistää arvoja yhteiskunnassa? Onko se hyvä tavoite? Mitä hyötyä tai haittaa on presidentin arvojohtajuudesta? Onko arvojohtaja itse asiassa kulttuurijohtaja? Monikulttuurijohtaja?

2. Keinot
Mitä presidentti voi saada aikaan arvojohtajana, jos mitään? Mitä virallisia ja epävirallisia keinoja presidentillä on?

3. Vaikutus
Pitäisikö arvojohtajuuden onnistumista mitata? Jos pitäisi, niin eikö kansakunnan arvot pitäisi mitata nyt, ja tutkia miten ne muuttuvat presidentinkauden aikana?

Tässä keskustelun pohjaksi:

QuoteArvojohtaminen merkitsee

{1} arvojen valintaa ja
{2} niiden sisällön määrittelyä (visiotaso),
{3} kulttuurin tavoitteellista arvojohtamista (strategiataso),
{4} operatiivisten suunnitelmien energisointia ja
{5} arvoankkurointia (operatiivinen taso) sekä
{6} arvojen normittamista käyttäytymismalleiksi (yksilötaso).

Arvot ovat samaan aikaan organisatorinen asia, kun ne ovat yksilölle tärkeitä. Käsitteenä arvot kytkeytyvät yksilön tunteisiin, ne toimivat kuin geneettinen koodi ohjaten välillä myös tiedostamattomasti niin yksilön, ryhmän kuin organisaation valintoja.

QuoteJo inkat hakkasivat kiveen kolme perusarvoa: Älä varasta, Älä valehtele, Älä laiskottele.
-- http://www.talouselama.fi/kirjat/ala+sorru+arvohelinaan/a160993

QuoteKulttuurin johtaminen
Kun halutaan johtaa organisaatio kohti tulevaisuutta, on valmistauduttava johtamaan kulttuuria. Jotta pystyisimme siihen, sana 'kulttuuri' tulee jalkauttaa ymmärrettäväksi ja käytännölliseksi. Kulttuuri on tapakäyttäytymistä, toimintamalleja, jotka tunnistamme kotoisiksi ja tutuiksi.

Kohtaan yksi toteaisin että Presidentti on omalla toiminnallaan selkeä tiennäyttäjä
Kekkonen nuoli ryssää (jos siitä oli jotain hyötyä) . Koivisto totes että jotain tarttis tehrä. Mara oli talousmies ja setamuori hyysäri joka katteli suomalaisia alaspäin. Jos Niinistö toteaisi että sikamaille ja euroopan suurpankeille ei tarttisi maksaa penniäkään.

Kohtaan kaksi toteaisin että matkamara kävi maailmalla myyntivaltuuskunnan johtajana, ja kun taas setamuori tykkäs pyöriä afrikassa.
Jos Niinistö sanoisi että kehitysapu on tolkutonta tuhlausta ja toimisi myös kauppavaltuuskunnan johtajana.

3 Presidentti voi saada aikaan melko paljonkin varsinkin kriisien aikana. Jos Niinistö saisi eduskuntaan tolkkua, ja vähän toppuuttelisi Kataista ja Stubbia. Esimerkki jos niinistö arvostelisi Stubbia niin uskoisitko että tämä ei vaikuttaisi suomen politiikkaan.