News:

Ihan vaan ystävällisenä vihjeenä väliaikaisia sähköposteja tai muuten keksittyjä osoitteita käyttäville rekisteröityneille, osoitteen pitäisi olla toimiva tai muuten ette saa koskaan tunnustanne auki.

Main Menu

2009-05-07 Tanska: EU kieltämässä tulijoiden palautuksen?

Started by rähmis, 07.05.2009, 19:35:07

Previous topic - Next topic

rähmis

Monet mielenkiintoiset uutiset ovat luettavissa Hommasta jopa päiviä aikaisemmin ennen kuin ne löytyvät Hesarista piilotettuna kuolinilmoitusten ja Alepan tarjousten väliin. Tämäkään juttu ei taida tehdä poikkeusta.

Tätä EU-edustajasi ei ole sinulle kertonut

Tanskalainen Politiken kertoo tänään lakialoitteesta, jonka mukaan Tanska sekä muut Pohjoismaat eivät voisi jatkossa tuosta vaan palauttaa "tulijoita", jos he ovat ennen Skandinaviaan joutumistaan seilanneet pitkin ja poikin eteläisen Euroopan merialueita.

Syvässä ristiriidassa Dublin-säädösten kanssa olevan aloitteen mukaan taakkaa rikkautta tulee jakaa tasaisemmin EU-valtioiden kesken. Mikäli tulija on saapunut lihapatojen ääreen rantautuen veneellä jonnekin Etelä-Eurooppaan, mutta kulkeutuu sittemmin jostain tuntemattomasta syystä Pohjolan perukoille, hänen palauttamistaan maahan johon hän ensimmäisenä saapuu (missä hänen turvapaikka-anomus tulisi Dublin-sopimuksen mukaan käsitellä) voidaan pitkittää jopa vuodella. Näin saattaa tapahtua esimerkiksi jos diskorahaa ei ole riittävästi tarjolla alkuperäisessä rantautumisvaltiossa.

Lakiehdotuksen läpimeno vaatii EU:n ministerineuvoston hyväksymisen.

Politiken

Aiheeseen liittyvää nippelitietoa sitä rakastaville: UNHCR:n tilastojen mukaan Suomessa notkui vuosina 2004-2008 2,9 turvapaikanhakijaa 1000 asukasta kohden. Espanjassa vastaava luku oli 0,6.

QuoteEU decision to make Denmark share Mediterranean asylum burden The European Parliament has put together a new asylum proposal that can entail Nordic countries – among them Denmark – sharing the burden of asylum-seekers with the Southern European countries that receive most of the influx into EU. The new rules would mean that Denmark could no longer send asylum-seekers back to the first country of entry, for example Malta, following the Dublin regulations, if Malta could not handle the arrival of asylum-seekers. The Danish People's Party  has expressed strong opposition to the new regulations, calling them "brain dead", whereas the Social Liberals consider them an act of solidarity among EU member states. Before the EU Parliament proposal comes into effect, it must be approved by the Council of Ministers.

Politiken 7 May 2009 (in Danish)
http://politiken.dk/politik/article706055.ece

Lähde: Baltic and Nordic Headlines

Ammadeus

Tää nippelitieto oli aikas mielenkiintoinen,kumoaa sen iänikuisen horinan kuinka vähän täällä ja kuinka paaaaaaaalljon muualla....

SSampsa

Täytyy sanoa, että olo taas kuin päähän potkaistulla....

Kosak

Kyllä tässä on kohta täysin EU-vastaiseksi itsekin muuttumassa nykymenon myötä..

jukuri

Nämä EU-lakiehdotukset on menossa koko ajan hullumpaan suuntaan. Kauppaliitto saanut jo hiukan eri piirteitä mistä silloin Suomen liittyessä puhuttiin. Toki kaikki tämä oli jo jokseenkin arvattavissa tai ennustettavissa. Taisin jo kauan aikaa sitten itsekkin sanoa EU:n olevan "hiljainen euroopan valloitus", ennen asiat tehtiin sotimalla ja nykyään tällaisilla liitoilla ja painostuksella. Toki onhan EU:ssa joitakin hyviäkin puolia mutta kuten tuolla jossakin topicissa mainittiin saisi EU pysyä ihan vain kauppaliittona.

Lemmy

Oliks tää joku "uutinen"? Sama ehdotushan oli jo... öööh... täälläkin luettavissa muutama viikko sitten. Tai sit mulla on sellanen bon voyage - tarttee pitää kesälomal hattua ;)
- Emmekä enää euroakaan lähetä näihin etelän hulivilimaihin. Tässä on laki ja profeetat. Timo Soini YLE 01.06.2011

Roope

Kirjoitin tästä toisessa ketjussa vapun alla. Käytännössä homma hoidetaan kai niin, että Malta, Italia ja Kreikka saavat luvan irtisanoutua Dublinin sopimuksesta. Niinpä sinne ei enää voi palauttaa turvapaikanhakijoita, mutta silti sieltä voi Schengenin sopimuksen nojalla vapaasti saapua EU:n sisärajojen yli Pohjoismaihin.

Aloite näytää ovelalta poliittiselta siirrolta. Kun Pohjoismaat ensin kyllästetään etelästä saapuvilla turvapaikanhakijoilla vesittämällä Dublinin sopimus, niin pian nekin alkavat vaativat EU-maille maakiintiöitä tulijavirran tasoittamiseksi. Juuri näitä maakiintiöitä haluttiin alunperinkin, mutta niistä on vaikea päästä yksimielisyyteen ilman tällaista kiristystä.

Vaikea uskoa, että tanskalaiset hyväksyvät kiltisti tämän suunnitelman. Pakolaissopimuksista irtisanoutuminen saa taas lisää kannatusta.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

AIP

Quote from: Roope on 07.05.2009, 21:22:41
Kirjoitin tästä toisessa ketjussa vapun alla. Käytännössä homma hoidetaan kai niin, että Malta, Italia ja Kreikka saavat luvan irtisanoutua Dublinin sopimuksesta. Niinpä sinne ei enää voi palauttaa turvapaikanhakijoita, mutta silti sieltä voi Schengenin sopimuksen nojalla vapaasti saapua EU:n sisärajojen yli Pohjoismaihin.

Ymmärrän kyllä ko. maiden tarpeen vähentää maahanmuuttorasitettaan (ovathan ne puskurivaltioiden asemassa), mutta mielestäni unionissa pitäisi kyllä kyetä muuhunkin kuin jaetun kivun politiikkaan. Suomeksi sanottuna siis keskittämään resursseja maahantulon rajoittamiseksi.

Roope

Quote from: AIP on 08.05.2009, 04:28:39
Ymmärrän kyllä ko. maiden tarpeen vähentää maahanmuuttorasitettaan (ovathan ne puskurivaltioiden asemassa), mutta mielestäni unionissa pitäisi kyllä kyetä muuhunkin kuin jaetun kivun politiikkaan. Suomeksi sanottuna siis keskittämään resursseja maahantulon rajoittamiseksi.

Maahanmuuttoviraston tilastoa:
Quote...vuonna 2008 viiden suurimman kohdevaltion [Suomen Dublin-palautukset] järjestys oli: Italia (232 pyyntöä), Kreikka (205), Ruotsi (145), Malta (95) ja Saksa (93). Muutoksen suuruutta kuvaa se, että Italiaan, Kreikkaan ja Maltalle lähetettyjen pyyntöjen osuus kaikista Suomen tekemistä pyynnöistä oli viime vuonna 50 %, kun vastaava osuus vuonna 2007 oli vajaa 17 % ja vuonna 2006 alle 6 %.

Italian, Kreikan ja Maltan osuus palautuksista 6 % > 17 % > 50 %. Kasvuvauhti on ollut huima. Tämä ja UNHCR:n vuoden 2008 lähtö/kohdemaakohtaiset kuukausittaiset pakolaistilastot tukevat käsitystäni siitä, että Suomen moninkertaistunut turvapaikanhakijamäärä on osoitus etenkin salakuljetusreittien- ja verkostojen nopeasta vahvistumisesta.

Olen miettinyt kirjoitusta aiheesta, mutta tilastojen muuttovirrat ovat pelkkiä aihetodisteita. Tarvittaisiin sisäpiiritietoa, jota ei taida olla kuin Pakolaisneuvonnalla ja salakuljettajilla itsellään.


VOI EI, HUKKASIN TURVAPAIKANHAKIJATILASTOT! VOITKO AUTTAA?

UNHCR:n sivuilla oli viime vuoden yksityiskohtaiset pakolaistilastot pakattuna Excel-muodossa (http://www.unhcr.org/ latest-monthly-asylum-data.zip). Nyt se tiedosto on korvattu toisella samannimisellä, jossa on tämän vuoden ensimmäisen kvartaalin tiedot, eikä edellisen vuoden taulukoita löydy enää mistään. Tiedot ovat kadonneet.

Oletko ladannut sen viime vuoden Excel-taulukon? Se voi edelleen löytyä koneesi välimuistista, kunhan et lataa tuota uutta tiedostoa sen päälle. Jos se joltakulta löytyy, niin ilmoittele.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

skrabb

Quote from: rähmis on 07.05.2009, 19:35:07
Monet mielenkiintoiset uutiset ovat luettavissa Hommasta jopa päiviä aikaisemmin ennen kuin ne löytyvät Hesarista piilotettuna kuolinilmoitusten ja Alepan tarjousten väliin. Tämäkään juttu ei taida tehdä poikkeusta.

Tätä EU-edustajasi ei ole sinulle kertonut

Tanskalainen Politiken kertoo tänään lakialoitteesta, jonka mukaan Tanska sekä muut Pohjoismaat eivät voisi jatkossa tuosta vaan palauttaa "tulijoita", jos he ovat ennen Skandinaviaan joutumistaan seilanneet pitkin ja poikin eteläisen Euroopan merialueita.

Syvässä ristiriidassa Dublin-säädösten kanssa olevan aloitteen mukaan taakkaa rikkautta tulee jakaa tasaisemmin EU-valtioiden kesken. Mikäli tulija on saapunut lihapatojen ääreen rantautuen veneellä jonnekin Etelä-Eurooppaan, mutta kulkeutuu sittemmin jostain tuntemattomasta syystä Pohjolan perukoille, hänen palauttamistaan maahan johon hän ensimmäisenä saapuu (missä hänen turvapaikka-anomus tulisi Dublin-sopimuksen mukaan käsitellä) voidaan pitkittää jopa vuodella. Näin saattaa tapahtua esimerkiksi jos diskorahaa ei ole riittävästi tarjolla alkuperäisessä rantautumisvaltiossa.

Lakiehdotuksen läpimeno vaatii EU:n ministerineuvoston hyväksymisen.

Politiken

Aiheeseen liittyvää nippelitietoa sitä rakastaville: UNHCR:n tilastojen mukaan Suomessa notkui vuosina 2004-2008 2,9 turvapaikanhakijaa 1000 asukasta kohden. Espanjassa vastaava luku oli 0,6.

 

Olisikohan Halosen ystävä R Viljasella ollut salattua tietoa aiheesta jo viime syksynä, kun hän loihe lausumaan välittömästi vallassapysymisensä varmistumisen jälkeen, että Suomen pitää vastaanottaa enemmän maahanmuuttajia, koska muissa Euroopan maissa niitä on paaaljooon enemmän kuin Suomessa.
Enää ei perusteluna moiseen käytetty edes kulunutta fraasia työvoimapulasta.
Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki. Ei oikeutta maassa saa, ken itse sit' ei hanki.

Maastamuuttaja

Thorshan on ollut tavallaan sijaiskärsijä tässä Euroopan laajuisessa hulluudessa. Päivänselvää on, että maahanmuuton rasittamat EU-maat ovat aikoja sitten huomanneet pienen sisukkaan Suomen olemassaolon. Maa, jolla on suhteellisesti muita maita vähemmän rikastuttavia "elementtejä".

Thorsia arvosteltaessa täytyy muistaa, että koko hallitus on tämän hulluuden takana ja vastuussa siitä, seurauksena muiden EU-maiden painostuksesta. Maahanmuuton rikkaus halutaan EU:n piirissä jakaa tasaisesti, vaikka sitten väkipakolla. Tämä on niitä harvinaisia sektoreita, joissa (tiettyjen maahantulo)resurssien jaossa pyritään aitoon tasapuolisuuteen.

Asetelma ei muutu ennenkuin EU kokonaisuudessaan on valmis avoimesti myöntämään mamu-politiikan mielettömyyden. Siihen on vielä pitkä matka.

Maastamuuttaja

Maailmanlajuisessa ihmisliikenteen kirjanpidossa tulojen ja menojen eli saapumisten ja lähtöjen tulee olla tasapainossa. Yksi lähtöhän vastaa yhtä saapumista kuten yksi meno yhtä tuloa. Siksi on itse asiassa ymmärrettävää, että tuloja pyritään tasaamaan palauttamalla tuloja menoihin.

Vai miten se nyt menikään?

Roope

Tässä europarlamentin suomenkielisen lehdistötiedotteen ainoa viittaus torstaina ensimmäisessä käsittelyssä hyväksytyn turvapaikkapaketin osuuteen, joka mahdollistaa turvapaikanhakijoiden Dublin-palautusten estämisen:
QuoteHollantilaisen liberaalin Jeanine Hennis-Plasschaertin mietinnössä käsitellään keinoja, joilla turvapaikkahakemusten käsittelyä sujuvoitettaisiin. Siinä määritellään muun muassa määräaikoja eri käsittelyvaiheille.

Mietinnössä esitetään myös jäsenmaiden välisen solidaarisuuden lisäämistä ottamalla käyttöön välineitä, jotka sitoisivat kaikkia maita. Tällaisia olisivat esimerkiksi kansallisten turvapaikka-asiantuntijoiden ryhmät, jotka avustaisivat niitä maita, joihin tulee runsaasti turvapaikanhakijoita.
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/022-55223-124-05-19-902-20090506IPR55222-04-05-2009-2009-true/default_fi.htm

Tiedotteet ovat useimmille tiedotusvälineille se ainut tapa seurata EU-lainsäädännön muutoksia. Suomen tiedotusvälineissä ei vielä ole näkynyt lakipaketista ja sen seurauksista sanaakaan.

Tässä se mistä lakipaketin mukana hyväksytyssä mietinnössä oikeasti oli kyse:
Quote
The Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs adopted the report drawn up by Jeanine HENNIS-PLASSCHAERT (ALDE, NL))
[...]
Temporary suspension of transfers:
the report stipulated that the decision to suspend transfers shall include indicia of measures, benchmarks and timetables to be established in order to assess progress toward resolution of the circumstances requiring a suspension. A Member State shall take effective and timely steps to remedy the situation that led to the temporary suspension of transfers.

The committee also added a clause stating that on a proposal by the Commission, and acting in accordance with the codecision procedure, instruments shall be enacted, binding on all Member States, in order to provide effective support to those Member States which are faced with specific and disproportionate pressures on their national systems due, in particular, to their geographical or demographic situation. Those instruments shall enter into force no later than 31 December 2011 and in any event make provision for the following: a) the secondment of officials from other Member States, under the aegis of the European Asylum Support Office, who assist those Member States which are faced with specific pressures and where the applicants cannot benefit from adequate standards of protection; (b) a scheme to reallocate beneficiaries of international protection from Member States which are faced with specific and disproportionate pressures to others, in consultation with the Office of the United Nations High Commissioner for Refugees, while ensuring that the reallocation follows non-discretionary, transparent and unequivocal rules.

The article on temporary suspension of transfers shall cease to apply as soon as the instruments referred to above have entered into force, and in any event on 31 December 2011 at the latest.

Members note that experience has shown that the existing forms of practical cooperation among Member States in order to align their interpretation of the principle of 'solidarity and fair sharing of responsibility' are not in any way sufficient to address the problems that a number of Member States are facing. It is essential to look at the heavy burden posed on the resources of a number of Member States from a wider perspective of general migratory pressures. Binding responsibility-sharing instruments seem to be the only way forward. At the same time the Commission should make full use of its possibilities to start up infringements procedures in cases where non-compliance with community law persists.
http://www.europarl.europa.eu/oeil/file.jsp?id=5723522

Dublin-palautukset voidaan keskeyttää niihin valtioihin, joilla on sijaintinsa vuoksi kohtuuttomia paineita turvapaikanhakijoista. Eli Malta, Italia ja Kreikka (ehkä myös Ruotsi?) saavat haluamansa oikeuden kieltää palautukset "väliaikaisesti" kuudeksi kuukaudeksi kerrallaan vuoden 2011 loppuun asti, jolloin asiantuntijat ovat suunnitelman mukaan kehittäneet kaikkia EU-maita sitovan pakolaisten uudelleensijoitusjärjestelmän. Uudelleensijoitus tarkoittaa turvapaikanhakijoiden siirtämistä EU:n etelärajalta suoraan Suomeen.

Päätöksen seurauksena Suomeen saapuvien turvapaikanhakijoiden määrä tulee kasvamaan entisestään, koska hakemusten käsittelyaika on jo nyt venähtämässä yli vuoteen. Hakijat suuntaavat sinne, missä jonot ovat pitkiä ja käännytykset hitaita. Arvio tämän vuoden 6 000 turvapaikanhakijasta on toiveajattelua, kunhan tieto päätöksestä leviää maahanmuuttajayhteisöihin. Samalla koko EU:n turvapaikanhakijamäärä lähtee uuteen nousuun. Riittääköhän 300 000 ensi vuoden saldoksi (238 000 viime vuonna)?

Ehdotusta voi tutkia suomeksi tästä: http://register.consilium.europa.eu/pdf/fi/08/st16/st16929.fi08.pdf

edit:

Poistettu Kypros ja Norja Ruotsin rinnalta, koska en ole varma niiden oikeudellisesta asemasta.

Tuo turvapaikkapaketin hyväksyminen oli vasta ensimmäinen käsittely, joten ei ole varmaa kuinka nopeasti palautuksista kieltäytyminen lopulta toteutuu. Ilmeisesti ehdotuksella ei kuitenkaan ollut ainakaan merkittävästi vastustajia, joten pyörät pyörivät.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

Eino P. Keravalta

Miten niin maahanmuuttajia ei saisi enää palauttaa? Olihan niitä tulossa suurin joukoin jo vuosina 1939-1945 mutta ei niille vastaanottokeskuksia alettu tuolloinkaan rakentaa vaan ammuttiin tykeillä.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Harri Eerikäinen

Quote from: Eino P. Keravalta on 09.05.2009, 15:37:43
Miten niin maahanmuuttajia ei saisi enää palauttaa? Olihan niitä tulossa suurin joukoin jo vuosina 1939-1945 mutta ei niille vastaanottokeskuksia alettu tuolloinkaan rakentaa vaan ammuttiin tykeillä.

Tuostahan mä sanoin, kun EU:hun vastoin äänestyksessä ilmaisemaani toivetta liityttiin, että mahtaisivat munkin kolme enoa ja faija olla mielissään jos vielä eläisivät; kaksi enoista jäi kentälle ja faija tuli takaisin siipeensä saaneena. Nyt annettiin itsenäisyys laukaustakaan ampumatta, ja vielä mun aikana nähdään mitä siitä seuraa.

Haider

QuoteKyllä tässä on kohta täysin EU-vastaiseksi itsekin muuttumassa nykymenon myötä..

Samat sanat.
Muistaako kukaan muuten vihervasemmistolaisten hyökkäystä EU:n liberaalipuolueiden kokoukseen? Tällöinhän vaatimuksena oli ettei elintasoturistejaturvapaikanhakijoita saa palauttaa kotimaahansa.
Taisi punkkarien isku sittenkin kantaa hedelmää...
"Me tarvitsemme turkkilaisia enemmän, kuin he tarvitsevat meitä."
-EU:n teollisuuskomissaari Günter Verheugen

Hessu

Tämä on uutinen, joka jokaisen vastuullisen hommalaisen tulee jakaa kaikille tuntemilleen ihmisille, ihan kaikille. Tämän uutisen tulee levitä kulovalkean tavoin.

Miniluv

Lisäsin tuonne aloitusviestiin Nordic-Baltic Headlinesin englanninkielisen tiivistelmän Politikenin jutusta.
"If you're running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you".  JD Vance

Eikö ryssä kuole netissä länkyttämällä? Vielä ehtii värväytyä!  https://ildu.com.ua/

Roope

Roopen ropinaa: Pohjoismaat matkalla Euroopan pakolaiskeskukseksi

Kokosin blogikirjoitukseen tietoa tästä Dublin-järjestelyn lopettamisesta ja spekuloin (mielestäni perustellusti) turvapaikanhakijoiden jakamisperusteista. Teksti ei ole vielä ihan lopullisessa muodossaan, vaan tarkistan asioita ja kerään viitetietoja. Ilmoitelkaa jos huomaatte virheitä tai epäilyttäviltä vaikuttavia väitteitä. Esimerkiksi lakipaketin etenemistä olisin halunnut kuvata selkeämmin, mutta sille ei taida olla selvää aikataulua.
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset