News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

2012-01-22 HS: Ulkom. oikeutta toimeentulotukeen yritetään selkeyttää

Started by Melbac, 22.01.2012, 06:24:16

Previous topic - Next topic

RP

Quote from: Vera on 23.01.2012, 16:38:40
Minusta itse asiassa helpoin ratkaisu ongelmaan olisi se että jos ei kuulu sosiaaliturvan piiriin niin ei sossuunkaan olisi asiaa.

olen ollut ymmärtävinäni (vahventavaa linkkiä oikeuskäytäntöön minulla ei ole tarjota), että tässä suhteessa ratkaisevaksi perustuslain 18 pykälä
QuoteJokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon.

Pääkaupunkiseutulaisessa paikallislehdessä oli kerran juttua sossusta, joka antoi toimeentulotukea (ilmesesti kantasuomalaiselle) vankikarkurille (toi lomalta palaamattomalle).

Sinänsä mitä sanot on järkevää. Valitettavasti jos olen itse aavistuluissani oikeassa, tuo reitti on kai perustuslain säätämisjärjestyksen takana. Oleskelulupien myöntöperusteet ja tietojenvälitysmahdollisuudet ovat helpommin korjattavissa.

"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

Siili

Verollisen tulojen olemattomuus ei todista sossun käyttöä. Suomessa on kokonainen maahanmuuttajaryhmä - ulkomaalaiset opiskelijat - joiden oletetaan elävän kotimaastaan tuoduilla rahoilla.

Meinaatko, että he eivät saa opintorahaa? 

nuiv-or

Quote from: Siili on 23.01.2012, 16:53:15
Verollisen tulojen olemattomuus ei todista sossun käyttöä. Suomessa on kokonainen maahanmuuttajaryhmä - ulkomaalaiset opiskelijat - joiden oletetaan elävän kotimaastaan tuoduilla rahoilla.

Tähän vastaa Kela:

QuoteJos opiskelet Suomessa, muttet ole Suomen kansalainen, voit saada opintotukea, jos

- sinut on rekisteröity väestötietojärjestelmään Suomessa vakinaisesti asuvaksi ja
- Suomessa oleskelusi syy on muu kuin opiskelu (esimerkiksi työskentely, perhesiteet tai paluumuutto).

Jos olet tullut Suomeen opiskelemaan, et voi saada opintotukea Suomesta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601151517IL

Sosiaalitoimisto voisi tehdä saman: jos olet tullut lorvimaan sossun rahoilla, et voi saada toimeentulotukea Suomesta.

Vera

Quote from: Siili on 23.01.2012, 16:53:15

Eivät. Saavat tehdä töitä, jos sellaista sattuvat löytämään, mutta ainakin ekaksi vuodeksi on oltava omat rahat mukana jo oleskeluluvan hakuvaiheessa.