News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

kilpailun ja asiakaspalauteohjauksen vaikutus liikenneturvallisuuteen

Started by siviilitarkkailija, 22.01.2012, 11:24:33

Previous topic - Next topic

siviilitarkkailija

Näin vaalipäivänä kun kaikilla on kiire miettiä valtiolaivan johtohenkilöä, ajattelin käyttää hetkisen henkilön sijasta järjestelmään. Siis siihen joka taustalla tekee tai tekemättä jättää mutta hieman erilaisesta näkökulmasta. Italialaisen Costa Concordia laivan päällikkö, Fransesco Schettino sattui olemaan liikennöinnissä tehtäväänsä valikoitunut asiakaspalveluohjauksen lopputuote. Mutta henkilön sijasta olisi aika miettiä nykyist talousjärjestelmää. Jonka ohjaavina yksityiskohtina ovat kilpailu (hinnoilla) ja ohjaaminen asiakaspalautteiden avulla.

Onni ja läheisen saaren matala ranta olivat yhden maailmanhistorian suurimman merikatastrofin esteenä. Laiva ohjattiin matalikolle suuremman menetyksen estämiseksi. Jotain on siis tehty myös oikein mutta jotain meni pahemman kerran pieleen. Ja toistaiseksi saatavilla olevan tiedon perusteella kyseessä oli näytösluonteinen saaren sivuutus. Mutta on tärkeä ymmärtää että vain onni, esti WTC:n kokoisen ihmisuhrimäärän synnyn. Ei suunnittelu, ei turvallisuusohejistus vaan se yksinkertainen tosiseikka että saaren vieressä oli matala ennen jyrkkää syvännettä.

Moderni risteilylaivaliikenne on tiukasti kilpailtua ja kustannustehostettua toimintaa. Laivahenkilökunnan kontolle on yritysten palkkaamien konsulttien ja markkinointiväen toimesta keksitty milloin mitäkin asiakaspalvelulisää ja esiintymispakkoa. Koska ihmisillä on romanttinen kuva ammattiaa tekevän meripäällystötyöläisen arjesta. Tätä valheellista kuvaa  lomaristeilyillä ei haluta rikkoa. Mutta olisi virhe kuvitella että tämä valheellinen esittäminen olisi risteilylaivayhtiöiden erikoisuus. Koko liikennesektorin yritysjärjestelmissä yhä useampi yhtiö on alkanut toiminnan järjen ja turvallisuuden nimissä tinkimään vaatimuksista ja antanut periksi konsulttien ja perehtymättömien asiakkaiden keksimille esitysvaatimuksille. Turvallisuudesta on tullut alisteinen asiakaspalveluvaatimuksille.

Elämme kilpailuyhteiskunnassa jossa asiakkaille valheellisesti esitetty turvallisuusnäytös voi vaikuttaa enemmän ostopäätökseen kuin todellinen asiakkaiden oikeaa turvallisuutta ajavan vähemmän näyttelijähenkisen ihmisen vakaa rutiinityö. Tällöin ihmiset erehtyvät luulemaan että jossain olisi valtion turvallisuudesta vastaava virkamies joka pitäisi huolen että kilpailutuksissa turvallisuudesta ei tingitä ja että kvartaalilaskutuksessa elävä lyhytpinnainen yhtiörypäs joutuisi vastaamaan mahdollisista puutteistaan. Valitettavasti näin ei ole. Kilpailulainsäädäntö on suunniteltu ajamaan vastuullisesti ja vakaasti toimivat yhtiöt pois ja korvaamaan heidän turvallisuusorientoitunut henkilökuntansa erilaisilla kapteeni Schettinoilla. Jotka konsulttien ja markkinointiosaston esittämien asiakaspalvelukyselyiden perusteella vaikuttavat mukavimmilta. 

Tämä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on osa kilpailutalouden seurauksia. Ihmisten turvallisuus vaarantuu koska kilpailutalouden lainalaisuuden mukaan se joka uskaltaa ottaa suurimman riskin, saa aina suurimman määrän asiakkaita. Mutta toisin kuin ennen, nykyiset yhtiöt eivät edes aio olla pitkäikäisiä. Konkurssin sattuessa yhtiö aikoo kuolla nopeammin pois kuin asiakkaansa tai pettyneet omaiset ehtivät kirjoittaa sanank-o-r-v-a-u-s-h-a-k-e-m-u-s.
Maailmassa ei ole mitään muuta vakavaa asiaa kuin huumori...