News:

Mikäli foorumi ei jostain syystä vastaa, paras paikka löytää ajantasaista tietoa on Facebookin Hommasivu,
https://www.facebook.com/Hommaforum/
Sivun lukeminen on mahdollista myös ilman FB-tiliä.

Main Menu

Hallitus: suomalaiset kuljetusyritykset tapetaan, kuljetukset venäläisille!

Started by siviilitarkkailija, 07.01.2012, 00:42:49

Previous topic - Next topic

Ari-Lee

Yhdistelmäajoneuvonkuljettajan ammattitutkinto:

QuoteKuljettajan työhön kuuluu myös asiakaspalvelua

Työtä avittamassa on uusimpia teknologian laitteita, esimerkiksi digitaalinen ajopiirturi, navigaattori ja tietokone. Kuljettaja on vastuussa lastauksesta, jossa käytetään apuna esimerkiksi trukkia ja pumppukärryä. Tietotekniikkaa apunaan käyttämällä hän vastaa myös rahtikirjan ajantasaisuudesta. Rahtikirjasta selviää tavaran lähettäjä, vastaanottaja, rahdinkuljettaja, tavaran kuljetettavaksi ottamisen paikka ja määräpaikka, päivämäärä, tavaran selosteet ja kokonaispaino.

Kuljettajan työ ei ole vain ratin pyörittämistä - noin puolet työstä on ajosuoritetta ja toinen puolet muun muassa asiakaspalvelua ja lastin käsittelyä. Yksikään työpäivä ei ole samanlainen kuin toinen.

Kuljettajan työ on erittäin vastuullista, sillä hänen kontollaan on arvokas ajoneuvo, lasti ja osaltaan tieturvallisuus. Työ on itsenäistä ja vaatii täsmällisyyttä sekä tarkkuutta, koska lastin on oltava asiakkaalla vahingoittumattomana ja ajoissa.

Kuljettajan työ edellyttää BCE-ajokorttia

Yhdistelmäajoneuvon- ja säiliöautonkuljettajan työ edellyttää BCE-ajokorttia ja vuoden 2009 syyskuusta lukien myös perustason ammattipätevyyskoulutuksen suorittamista.

Keskimääräinen kokonaispalkka vuoden 2011 alussa:
Yhdistelmäajoneuvon kuljettaja 2 700 €/kk
Säiliöautonkuljettaja 2 810 €/kk

http://www.kuljetusala.com/ammatit/tavarankuljetus/yhdistelmaajoneuvonkuljettaja
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Alkuasukas

Monenko tunnin koulutus tuo perustaso on, ei sattunut silmään?
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

Jaska Pankkaaja

Dieselpolttoaineen raju veronkorotus sopii kuin nyrkki presidentillisen Puolison pe hkoon kun peilaa kokoomuksen ja muun suomalaisvastaisen vasemmiston harjoittamaa politiikkaa viime vuosilta.

Ylimääräillä rasitteilla saadaan tapettua mahdollisimman paljon suomalaisia yrityksiä jolloin kaikenlaiset kokoomuslaiset lakinädäät ja muut hämärämiehet pääsevät makoisille apajille realisoinneissa jne.

Ei siis mitään uutta ja näillä mennään lopulliseen kriisiin asti.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

Ari-Lee

QuoteKuljettajapula uhkaa logistiikka-alaa
12.12.2011


Kuljetusyrittäjät ovat pikku hiljaa heränneet tilanteeseen, että yksi alan suurimmista haasteista tulee olemaan ammattitaitoisen työvoiman saatavuus ? ammattitaitoisista kuorma-autonkuljettajista alkaa siis jo olla pulaa.

Uusia kuljettajia tarvitaan lähivuosina arvioiden mukaan noin 3000 vuosittain ja tämän lisäksi alalla jo toimivat, noin 80 000 kuljettajaa, joutuvat päivittämään tietojansa käytännössä kerran vuodessa. EU-direktiiviin perustuva lainsäädäntö kuljettajien ammattipätevyydestä velvoittaa, että 10.9.2014 alkaen jokaisella kuorma- tai linja-autonkuljettajan ammatissa toimivalla on oltava suoritettuna joko viisi jatkokoulutuspäivää tai perustason ammattipätevyys.

Mitä ammattipätevyys tarkoittaa?

Uudet kuorma- ja linja-autonkuljettajat tulevat suorittamaan perustason ammattipätevyys-koulutuksen, jonka pituus on normaalisti 280 tuntia tai nopeutettuna koulutuksena 140 tuntia. Kumpaa tuntimäärä käytetään, riippuu kuljettajan iästä ja ajokorttiluokasta. Jos kuorma-autonkuljettajan ajo-oikeus on alkanut ennen 10.9.2009, ei hänen tarvitse suorittaa perustason ammattipätevyyskoulutusta, vaan hänen on hankittava 10.9.2014 mennessä ammattipätevyyden säilyttämiseksi jatkokoulutusta viisi koulutuspäivää, joista vähintään yhden koulutuspäivän on oltava ennakoivan ajotavan koulutusta. Näihin koulutustarpeisiin onkin Suomen ympäristöopisto SYKLI vastannut jo muutaman vuoden ajan antaen ammattipätevyyden jatkokoulutusta monella eri paikkakunnalla.

Koulutustarpeen kasvu näkyy jo Syklissäkin

Syklin logistiikan koulutusten kysyntä ja opiskelijamäärät ovat olleet tasaisesti kasvussa. Tästä vuodesta 2011 näyttääkin tulevan ennätysvuosi opiskelijamäärän suhteen, sillä ammattipätevyyden jatkokoulutukissa tulee 1000:n opiskelijan raja todennäköisesti rikkoutumaan. Kaikkiaan Syklin logistiikan koulutuksiin vuodesta 2009 alkaen onkin jo osallistunut 2225 kuljettajaa. Isolle joukolle kuorma-autonkuljettajia Sykli on siis tullut tutuksi, ja ilahduttavaa onkin, että samat opiskelijat tulevat uudelleen Syklin koulutuspäiviin. Mitä lähemmäksi vuosi 2014 tulee, sitä kysytympiä ovat myös logistiikan täydennyskoulutukset. Tämä tuleekin jossain vaiheessa varmasti näkymään tilanteena, että rajatun ryhmäkoon vuoksi, ei koulutuspaikkoja olekaan välttämättä tarpeeksi. Tähän päteekin vanha sanonta: "aikainen lintu madon nappaa" eli kuljetusyritykset, jotka ovat jo ennakoineet tulevaisuuden tarpeitaan ja kouluttaneet henkilöstöään, ovat vahvoilla. Mukaan koulutuksiin ehti vielä hyvin, mutta viime tippaan ei ammattipätevyyden hankintaa kannata jättää.

http://logistiikka.sykli.fi/uutiset/view/94
"Meidän on kaikki, jos meidän on työ:
Nälkälän rahvas, äl' aarteitas' myö!" - Ilmari Kianto 🇫🇮

"Miksi kaikessa keskusteluissa on etsitty kaikki mahdolliset ongelmat heti kättelyssä? "- J.Sipilä
"Kimppuuni käytiin nyrkein – "Kyllä lyötiin ihan kunnolla" - J.Sipilä

Alkuasukas

4-8 viikon ammatillinen koulutus, ei tuo nyt niin paha rasti ole. Ja vanhat pääsevät 5 päivällä. Tiestysti jos haluaa sniiduilla niin voisi kysyä että mites ne polakkien ja romanien koulutukset...

Pitäisiköhän laittaa rekkafirma Tallinnaan, voisi vuokrata "sopivalla" hinnalla kaluston suomalaiselle firmalle joka hoitaa kyydit...
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

maltti on valttia

Quote from: Alkuasukas on 08.01.2012, 23:08:41
4-8 viikon ammatillinen koulutus, ei tuo nyt niin paha rasti ole. Ja vanhat pääsevät 5 päivällä. Tiestysti jos haluaa sniiduilla niin voisi kysyä että mites ne polakkien ja romanien koulutukset...

Pitäisiköhän laittaa rekkafirma Tallinnaan, voisi vuokrata "sopivalla" hinnalla kaluston suomalaiselle firmalle joka hoitaa kyydit...
Taidat olla myöhässä.  ... Virolainen rekka tulee tänne suomalaisen rekkafirman logot seinissään, ajelee täällä firman rahteja kuukauden, käy Virossa ja tulee taas kuukaudeksi, jne.

Alkuasukas

Quote from: hiljainen tukija on 08.01.2012, 23:18:06
Taidat olla myöhässä.  ... Virolainen rekka tulee tänne suomalaisen rekkafirman logot seinissään, ajelee täällä firman rahteja kuukauden, käy Virossa ja tulee taas kuukaudeksi, jne.
No se nyt oli retorinen heitto, noinhan se on ollut pakko toimia monella alalla jo muutaman vuoden.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)