News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

Kirkon karkeimmat mokutukset

Started by tavallinen jantteri, 17.12.2011, 00:40:50

Previous topic - Next topic

foobar

Kai tuo on sellainen Unicef/SPR-tyyppinen vetoomus jolle tullaan hakemaan allekirjoituksia oppilaitoksista ja joihin henkilökunta vie jengin vetämään puumerkkinsä alle? Helpompi tuolla tapaa on saada allekirjoituksia "nuorista" kuin porukasta jolla ei ole mokupsykoottista arvostelijaa hönkäämässä niskaan jos kieltäytyy kunniasta allekirjoittaa sepustus.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

BeerBelly

QuoteMaailman 1,2 miljardista 15–24-vuotiaasta nuoresta lähes 90 prosenttia asuu kehitysmaissa, joissa he kasvavat sodan ja muiden kriisien varjossa.

Kiinako kehitysmaa? Miksei, onhan rasisminkin käsite ihanan lavea.
Unkari FTW

Emo

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8090-irja-askola-demokratiaa-hoidettava-kuin-parisuhdetta

(http://www.kotimaa24.fi/images/stories/2011/12joulu/Askola_IrjaJouluradio205.jpg)

QuoteHelsingin piispa Irja Askola puhui Helsingissä järjestetyssä Suomen Sosiaalifoorumissa viikonloppuna demokratiasta. Askolan mielestä demokratia on vähän niin kuin rakkaus, koska kaikki kannattavat sitä, ja kaipaavatkin, mutta harva saa kokea sen täyttä toteutumista.

- Harva vallankahvan pitäjä voi sanoa, että osaa sitä aidosti toteuttaa ja edistää.  Demokratiakykyni testi ei ole oma kokemukseni kyvystäni tasa-arvoiseen toimintaan, vaan toisten kokemus siitä, Askola sanoi Sosiaalifoorumissa pitämässään avauspuheessa lauantaina.

Askolan mukaan demokratia ei synny, jos ei uskalleta vastustaa turhaa hierarkiaa, avata suljettua ovia ja testata omien ajatustottumusten mielekkyyttä. Muutoksen havainnointi on demokratian alkusilmu. Hän vertasi demokratiaa parisuhteeseen. Jos sitä ei hoida, se ei säily.

Demokratia luonnollinen valinta luterilaiselle.

Askolan mukaan demokratian toteuttaja suostuu yllätyksiin. Käsikirjoitusta tehdään yhdessä, siinä ei toteuteta muulla sovittua suunnitelmaa.

Demokratian kannattaja kestää keskeneräisyyttä ja neuvottomuutta ja juuri siinä voi Askolan mukaan olla ratkaisun avain. Demokratian kannattaja kiinnostuu myös muista kuin omanlaistensa ajattelusta ja argumentaatiosta.

- Luterilaiselle kristitylle demokratia on luonnollinen valinta. Uskomme mukaan jokaisella ihmisellä on ehdoton ihmisarvo ja oikeus omaan ääneen, omaan tahtoon ja omaan kokemukseen.

Demokratian ytimeksi Askola määritteli erilaisuuden arvostuksen. Kokonaisuuteen tarvitaan yhteisön ääni.

- Demokratia on vaivalloista, mutta kannattavaa.

Olisinpa ollut kovin hämmästynyt, mikäli piispatar Askola olisi määritellyt muunlaisia ytimiä.

Phantasticum

Tuli noista Irja Askolan jorinoista mieleeni tämä vanha viestini. Ilmeisesti tällainen sanojen filosofinen pyörittely on yhä edelleen muotia.

- demokratia on vähän niin kuin rakkaus
- demokratiakyvyn testi
- suljettujen ovien avaaminen
- muutoksen havainnointi
- alkusilmu
- keskeneräisyys
- neuvottomuus

Roope

Kampanjan tv-spotti: "Tuleva keittiömestari"
http://www.tekojakampanja.fi/fi/materiaalit/tv-mainos/?id=2312
Mediaseuranta - Maahanmuuttoaiheiset uutiset, tiedotteet ja tutkimukset

ikuturso

Quote from: Emo on 23.04.2012, 10:55:40
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8090-irja-askola-demokratiaa-hoidettava-kuin-parisuhdetta


Irja Askola puhuu demokratiasta, ja parisuhteesta (tässä ei muuten otettu kantaa homoliittoihin, mutta korostettiin erilaisuuden arvostamista.)
Ylempänä Kari Mäkinen puhuu kulutuskulttuurista, Robinson Crusoesta ja kerrostaloista. Joulutarinassaan hän kertoi heinäseipäistä.

Muistaako kukaan enää Jeesusta? Semmoinen pari tuhatta vuotta sitten fiksuja puhunut kaiffari, jolle kävi jotenkin hassusti. Toki on tärkeämpää ymmärtää kirjan päähenkilöä Robinson Crusoeta, joka synnyttää keskenään autiolla saarella oman yhden miehen uskontonsa ja seurakuntansa. Tai ymmärtää ihmisen arvo ja arvokkuus maallisten kertomusten kautta, jotta Kari Mäkinenkin ehkä jonain päivänä saisi vastauksen mielikysymykseensä: "mikä meitä ahdistaa".

-i-
Kun joku lausuu sanat, "tässä ei ole mitään laitonta", on asia ilmeisesti moraalitonta. - J.Sakari Hankamäki -
Maailmassa on tällä hetkellä virhe, joka toivottavasti joskus korjaantuu. - Jussi Halla-aho -
Mihin maailma menisi, jos kaikki ne asiat olisivat kiellettyjä, joista joku pahoittaa mielensä? -Elina Bonelius-

Emo


http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8137-vartijan-paatoimittaja-sallisi-naispapittomat-messut

Tässäpä vasta mielenkiintoinen juttu!

QuoteVartija-lehden päätoimittaja, dosentti Matti Myllykoski haluaa kirkkoon tilaa myös naispappeuden vastustajille. Hän perustelee kantaansa sillä, että avoin ja kunnioittava dialogi on arvokkaampaa kuin jakaantuminen. Myllykosken mukaan kirkon väkisin tapahtuva yhtenäistäminen on teologisesti valheellista. Kirkko on palveluyhteisö, jossa erilaisuus on luonnollinen lähtökohta, hän sanoo.

- Minusta olisi aivan erinomaista, että kenenkään ei tarvitsisi lähteä kirkosta ovia paukutellen pois ja sanoa, ettei meillä ole kotipaikkaa täällä. Miksei voisi olla? Meillähän on valtavasti tyhjillään seisovia rakennuksia, joissa voi messuta ihan niin paljon kuin haluaa. Kuka tahansa, joka haluaa tässä kirkossa olla, voi sen tehdä, Myllykoski sanoo.

Hänen mukaansa kristillinen identiteetti on paitsi laajentumassa myös pirstaloitumassa.

- Jos ajattelemme, että fragmentoituminen on paha asia, niin oikea tapa ei ole yhtenäistää väkisin. Oikea tapa on antaa tilaa erillisille identiteeteille niin, että ne tulevat ensin näkyviksi ja sitten dialogikykyisiksi.

Käytännössä Myllykoski sälyttäisi erillismessut pääosin naispappeutta vastustavien järjestöjen omien pappien harteille.

- Myös kirkolla voisi olla muutama pappi palkattuna näitä hyvin aktiivisia ihmisiä varten. He saisivat olla juuri näitä, jotka eivät väistä mitään eivätkä ketään eivätkä missään tapauksessa toimi naispapin kanssa. Miksei tällaisia ihmisiä voisi tiettyä määrää vihkiä papiksi näiden ihmisten tarpeisiin, kun he ovat kirkossa? Katsotaan kuinka paljon heitä on, mitä he tarvitsevat ja toimitetaan heille ne palvelut joita he haluavat, niin yksinkertaista se minun mielestäni on.

Myllykoski uskoo, että erillismessut pikemminkin vahvistaisivat kirkon profiilia kuin hajottaisivat sitä.

- Kirkko voisi samalla sallia vapaan ilmaisemisen jumalanpalveluselämässä homoseksuaaleille, etnisille vähemmistöille tai vaikkapa vanhaluterilaisille. Sehän olisi aivan upeata, että esimerkiksi vanhaluterilaiset, jotka eivät koe olevansa kotonaan kirkossa, saisivat suurissa kaupungeissa ja sellaisissa ympäristöissä, joissa itse ovat vahvoina vaikkapa kello kahdesta kolmeen sunnuntaina jonkun kirkon, jossa taatusti saa miespapilta ehtoollisen. Saarnaaja olisi taatusti miespappi ja hänen saarnansakin voitaisiin tarkastaa etukäteen, että siinä on oikeita sisältöjä. Ihan miten vaan, kunhan se porukka saa juuri sitä, mitä haluaa kirkon seinien sisällä, Myllykoski sanoo.

Vartija-lehden julkaisee toukokuussa tilaajilleen kirkon konservatiiveja ja liberaaleja käsittelevän e-kirjan. Myllykoski suostuu tietyin ehdoin ymmärtämään itsensä liberaaliksi.

- Kannatan avointa dialogia. Sen tosiasian tunnustamista, että kirkossa on monenlaisia mielipiteitä ja monenlaista teologiaa. Ja että kirkko pystyy kohtaamaan yhteiskunnan, kulttuurin ja ihmisyyden haasteet parhaiten silloin, jos se edistää keskuudessaan mahdollisimman avointa, kriittistä ja kohti käyvää keskustelua. Jos tätä kutsutaan liberaaliksi, sitten olen ehdottomasti liberaali.

Erittäin ovela, suvaitseva mokutustaktiikka. Tuota ei heti edes huomaa mokutukseksi. Aivan huippulausunto, ärsyttää ja miellyttää yhtä tasapuolisesti kaikkia osapuolia. Antaa jokaiselle jotain.

Tuo tuossa kaikkinaisessa liberaaliudessa ja hyväksynnässä vähän tökkää silmään, että "saarnaaja olisi taatusti miespappi ja hänen saarnansakin voitaisiin tarkastaa etukäteen, että siinä on oikeita sisältöjä." 

Että ei ihan kuitenkaan luoteta ja suvaita mitä tahansa erilaisuutta?  :flowerhat:  Joku raja se on oltava erilaisilla näkemyksilläkin, vaikka kuinka erilaisuus nähdään rikkautena!?

l'uomo normale

Quote from: Emo on 27.04.2012, 10:43:18
Quote
Meillähän on valtavasti tyhjillään seisovia rakennuksia, joissa voi messuta ihan niin paljon kuin haluaa. Kuka tahansa, joka haluaa tässä kirkossa olla, voi sen tehdä, Myllykoski sanoo.

.........

Käytännössä Myllykoski sälyttäisi erillismessut pääosin naispappeutta vastustavien järjestöjen omien pappien harteille.

- Myös kirkolla voisi olla muutama pappi palkattuna näitä hyvin aktiivisia ihmisiä varten. ....

Miksei tällaisia ihmisiä voisi tiettyä määrää vihkiä papiksi näiden ihmisten tarpeisiin, kun he ovat kirkossa? Katsotaan kuinka paljon heitä on, mitä he tarvitsevat ja toimitetaan heille ne palvelut joita he haluavat, niin yksinkertaista se minun mielestäni on.

........

Sehän olisi aivan upeata, että esimerkiksi vanhaluterilaiset,[/u] jotka eivät koe olevansa kotonaan kirkossa, saisivat suurissa kaupungeissa ja sellaisissa ympäristöissä, joissa itse ovat vahvoina vaikkapa kello kahdesta kolmeen sunnuntaina jonkun kirkon, jossa taatusti saa miespapilta ehtoollisen. Saarnaaja olisi taatusti miespappi ja hänen saarnansakin voitaisiin tarkastaa etukäteen, että siinä on oikeita sisältöjä. Ihan miten vaan, kunhan se porukka saa juuri sitä, mitä haluaa kirkon seinien sisällä, Myllykoski sanoo.

.....

Kannatan avointa dialogia.

Erittäin ovela, suvaitseva mokutustaktiikka. Tuota ei heti edes huomaa mokutukseksi. Aivan huippulausunto, ärsyttää ja miellyttää yhtä tasapuolisesti kaikkia osapuolia. Antaa jokaiselle jotain.

Tuo tuossa kaikkinaisessa liberaaliudessa ja hyväksynnässä vähän tökkää silmään, että "saarnaaja olisi taatusti miespappi ja hänen saarnansakin voitaisiin tarkastaa etukäteen, että siinä on oikeita sisältöjä." 

Että ei ihan kuitenkaan luoteta ja suvaita mitä tahansa erilaisuutta?  :flowerhat:  Joku raja se on oltava erilaisilla näkemyksilläkin, vaikka kuinka erilaisuus nähdään rikkautena!?

Luultavasti se porukka, eli nämä ihmiset saisivat etukäteen tarkistaa, onko saarnan sisältö riittävän vanhoillinen. Eikö oo kivaa, että te vanhiksetkin olette ihmisiä, oikein  näiden ihmisten porukkaa, jota tarvitaan täyttämään kirkkorakennukset ja maksamaan kirkollisverot?
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Emo

^ Kyllä saarnat ovat riittävän vanhoillisia ihan tarkastamattakin silloin, kun ne on joku änkyräuskovainen miespappi  kirjoittanut. Ei ole ollut ainakaan tähän asti valittamista!  ;D

Mutta kiitos ystävällisistä sanoistasi, aina on hyvä etsiä asioista positiivista ja aurinkoista näkökulmaa kuten juuri onnistuneesti etsit ja löysit  :)   :)

Marko M

Danhu Kingsley Tasse on varsinainen mädäntynyt kultamuna.

(http://img833.imageshack.us/img833/9384/sarjaraiskaaja1.jpg)

(http://img684.imageshack.us/img684/4814/sarjaraiskaaja2.jpg)

http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php?f=5&t=12020


Emo

http://fi.wikipedia.org/wiki/Turvapaikka

QuoteKirkko turvapaikkana

Ainakin 500-luvulta asti kristilliset kirkot ovat tarjonneet turvapaikkaa rikollisille tai vainon kohteena oleville. Suomessa esimerkiksi kansalaissodan aikana moni pelastui kuolemalta hakeutumalla turvaan Johanneksen kirkkoon, nykyiseen Tampereen tuomiokirkkoon. Toukokuussa 2007 Suomen ekumeeninen neuvosto julkaisi Kirkko turvapaikkana -oppaan, jossa käydään läpi kirkon turvapaikkakäytännön teologiset perustelut ja siihen liittyvät juridiset seikat ja määritellään yhteiset suuntaviivat kirkosta turvapaikkaa hakevan kohteluun. Oppaan ilmestymisen jälkeen moni Suomen viranomaisilta kielteisen turvapaikkapäätöksen saanut on hakenut turvapaikkaa seurakunnilta, ja joissain tapauksissa kirkon ja viranomaisten yhteistö on tuonut muutoksen alkuperäiseen karkotuspäätökseen. Tapaukset ovat herättäneet kansalaiskeskustelua kansalaistottelemattomuuden rajoista ja turvapaikkapolitiikan toimivuudesta.

Ei nyt ilmeisestikään liity mitenkään Danhuun, mutta tuli tuosta Marko M:n postauksesta mieleen.

Itse en juurikaan luota siihen, että kirkon sotkeutuminen maahanmuuttopolitiikkaan lisää kenenkään oikeuksia ja yleistä oikeudenmukaisuutta.

Emo


Emo


http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8149-kirkko-rahoitti-hare-krishna-dokumenttia

QuoteViime viikolla ensi-iltansa saanut Jouko Aaltosen ohjaama dokumenttielokuva Hyppy kuvaa suomalaisen Kennethin tietä yhä syvemmälle Krishna-liikkeeseen. Pääosin Intiassa kuvatun filmin rahoittajiin kuuluu myös Kirkon mediasäätiö.

Hyppy on ohjaaja Jouko Aaltosen sanoin elokuva uskonnollisuudesta. Se kertoo suomalaisen Kennethin tiestä Krishna-liikkeeseen ja sen hengelliseen ytimeen. Kenneth opiskelee uskontoa Intiassa ja saa lopulta uuden nimen Keshava Madhava Das.

Keshvalla on guru, hengellinen opettaja ja oppi-isä, yhdysvaltalaissyntyinen Radhanath Swami, joka on yksi Krishna-liikkeen (ISCON) tunnetuimpia guruja.

Elokuvassa ei ole niin sanottua kriittistä näkökulmaa, vaan se jättää johtopäätösten teon katsojalle. Katsojalle ei myöskään kerrota Krishna-liikkeen historiasta tai taustoja.

QuoteHyppy nähdään myöhemmin televisiossa. Sitä on saatavissa myös dvd-versiona. Hypyn yksi rahoittajista on Kirkon mediasäätiö.

Säännöissämme sanotaan, että annamme tukea myös muista uskonnoista kertoville tuotannoille. Lähtökohtana on saada tietoa toisista uskonnoista ja siitä, miltä ne näyttävät suomalaisessa maisemassa, kertoo Kirkon mediasäätiön asiamies Juha Rajamäki.

Teemme tukipäätöksen hakemuksen perustella, mutta emme valvo lopputulosta.

Rajamäki ei ole nähnyt valmista Hyppyä.

Hyppy sai Mediasäätiöltä 3000 euroa käsikirjoitustukea vuonna 2008, silloin dokumentin työnimi oli "Kolme elämää Jumalalle". Mediasäätiön on aiemmin rahoittanut islamilaisuudesta kertovaa dokumenttia.

Koko juttu linkistä, kuten myös kommenttiosio.

Hyvin suvaitsevaa, joskaan ei kovin johdonmukaista toimintaa (tai onhan tämä tietenkin nykykirkon toiminnaksi ihan johdonmukaista).
En voisi kuvitellakaan, että esimerkiksi Keskustapuolue rahoittaisi ohjelman Perussuomalaisesta puolueesta, ainakaan ilman erittäin kriittistä näkökulmaa  ;D

Yhden kommentin otan tähän vielä esille:

QuoteSeppo Heinola |
28.4.2012 15:50:35

Kirkon tehtävä on tasoitta rakakudellisesti ihmisen tietä se on kantaa lähimmäisen taakkaa. Jos joku toinen uskonto osoittautuu esim. rakkaudellisemmaksi ja Jeesuksen opetusten sisältöjä asiallisemmin ja rehellisemmin toteuttavaksi kuin esim.ev.lut.kirkko,on hyvinkin kritisllistä tukea tätä kirkkoa. Kaikki kristillisyys kun ei ole kristillistä.

???

(Mieheni eteni muinoin Krishna-liikkeessä siihen asti, että pääsi temppeliin seuraamaan puujumalien kylvetystä virtsamaitoseoksella. Hän tapasi siellä myös valaistuneen entisen armeijan kapiaisen, joka oli muuttanut temppeliin jättäen "maailman" eli mm. vaimonsa ja vastasyntyneen esikoisensa. Tuo "trippi" toimi niin hyvin, että seuraavana iltana mieheni (silloinen poikakaverini) poltti takassa rukoushelmet ja muun krishnarekvisiitan. Joogakin jäi vähitellen. Rahoittaisikohan Kirkon mediakeskus tälläisen vihaelokuvan krisnasta eheytyneistä? Epäilen.)


Emo

#133

http://www.hs.fi/kulttuuri/Uusi+verkkolehti+keskustelee+uskonnosta/a1305560983235

QuoteUusi verkossa ilmestyvä aikakauslehti Kirkonkellari tarjoaa foorumin asia- ja arvokeskusteluun Suomessa.

"Olemme kiinnostuneita kirkosta, kulttuurista, politiikasta – siis elämästä ylipäänsä", kertoo päätoimittaja Kari Latvus. Hän on myös Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan eksegetiikan lehtori ja dosentti.

Kirkonkellari ilmestyy joka toinen viikko. Toimitusryhmään kuuluvat myös mm. Mikko Sulander, Kaisa Raittila, Mikko Malkavaara, Raimo Turunen, Johanna Korhonen ja Terhi Paananen.

Ensimmäisessä, torstaina ilmestyvässä numerossa pohditaan muutosta kirkossa ja Suomessa. Myöhemmin kesällä käsitellään ainakin lestadiolaisuutta sekä uskonnollista turismia.

Kirkonkellaria julkaisee Kellarimedia, ja se on vapaasti luettavissa verkko-osoitteessa www.kirkonkellari.fi.

Päätoimittaja Kari Latvus on siis Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan dosentti. Latvuksella on blogi nimeltä Dosentin ikkunasta:  http://latvus.wordpress.com/

Toimituspäällikkö Mikko Sulander on pastori.

Johanna Korhonen on johannakorhonen, hän kirjoittelee mm. oululaiseen seurakuntalehteen Rauhan Tervehdykseen.
Näiden muiden taustoista en ole selvillä. Tietääkö kukaan?

Ehkä tämä verkkolehti suoranaisesti ei ole ev.lut.kirkon mokutusta, mutta sitähän se silti on. Tässä levitetään suvaitsevaisuutta  isolla lapiolla.

QuoteKirkonkellari julkaisee kirjoituksia kirkosta, yhteiskunnasta, kulttuurista ja politiikasta. Sen kirjoittajia ovat tavalliset seurakuntalaiset, kirkolliset vaikuttajat ja teologiset asiantuntijat.

Kirkonkellari voi muodostua  antoisaksikin keskustelufoorumiksi, mikäli siellä ihan oikeasti suvaitaan erilaisia näkemyksiä eikä vain "suvaita"  :flowerhat:

 

Emo

#134

Lisää huomenna ilmestyvästä ensimmäisestä Kirkonkellarista:

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8177-kirkonkellari-pureutuu-muutospaineisiin

QuoteVerkkolehti Kirkonkellarin torstaina ilmestyvä ensimmäinen numero käsittelee kirkkoon kohdistuvia muutospaineita. Tampereen hiippakunnan dekaani Ari Hukari näkee kirjoituksessaan kirkon sairaana vanhuksena, joka elää kultaisissa muistoissa ja odottaa, että jotain vielä tapahtuisi.

Kuopion dekaani Sakari Häkkinen puolestaan vaatii kirkkoon rakennemuutoksen lisäksi asennemuutosta.

Häkkisen ja Hukarin ohella Kirkonkellari ensimmäiseen numeroon ovat kirjoittaneet myös tutkija Ville Jalovaara, dosentti Kari Latvus, toimittaja Jorma Hentilä, KTT Signe Jauhiainen, kehittämiskonsultti Raimo Turunen sekä tutkija Panu Pihkala.

Kirjoituksissa käsitellään myös kirkon taloutta, seksuaalisten vähemmistöryhmien aseman kehittymistä Suomessa sekä muutoksen hallintaa.

Tähän yhteyteen sopii loistavasti tämä toinen linkki, tässä nimittäin pureudutaan juuri asenteisiin:

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8178-ensimmainen-seksuaalivahemmistoja-siunaava-kappale-leviaa-verkossa

QuoteSuomi-gospelin patriakka Jaakko Löytty on julkaissut maaliskuussa yhdessä Mika Nuorvan kanssa levyllisen uutta musiikkia. Levyn yksi kappale on herättänyt julkaisun jälkeisinä viikkoina huomioita yli muiden. Löytyn sävellys Siunattuja on osoitettu seksuaalivähemmistöille. Kappaleeseen tehty video on linkitetty hiljattain Facebookiin, jossa se kiertää ahkerasti.

Jaakko Löytty huomauttaa, että on paljon muitakin kappaleita rakkaudesta ja parisuhteesta. Se oli hänen mukaansa Halleluja! Kiitoslauluja arjen keskeltä-levyn iso teema.

- Haluan olla rakentamassa sellaista kirkkoa, jossa kaikkia siunataan, kunhan vain rakkautta riittää. Tämän laulun innoittajina on paitsi yleinen keskustelu kirkossa aiheesta myös ystäväpiiriini kuuluvat seksuaalivähemmistöjen edustajat. Monet heistä ovat päätyneet eroamaan kirkosta, Löytty sanoo.
Löytyn kanssa levyn tehnyt Mika Nuorva kertoo riemastuneensa kuultuaan Löytyn kappaleen ensimmäistä kertaa.

- Olin miettinyt vuosia jonkin tällaisen kappaleen tekemistä, mutta Jaakko ehti ensin. Ja teki hienon biisin, Nuorva kehuu.

Kiittävää ja kannustavaa palautetta laulusta on Löytyn ja Nuorvan mukaan tullut runsaasti.

Tulkaa Kaikki! Kunhan vain RAKKAUTTA riittää.

Jaakko Löytty ja Mika Nuorva - Siunattuja

http://www.youtube.com/watch?v=QXsL6EJBqxM


Emo


http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8126-valtamedian-sivuuttamat-ihmiskohtalot-valkokankaalle

QuoteTurun ja Kaarinan seurakunnat ja Kirkon Ulkomaanapu ovat yhteistyökumppaneina kolmatta kertaa järjestettävälle humanitaarisen elokuvan tapahtumalle. Unohdettu elämä- festivaali esittää valkokankaalla Turussa toukokuun alussa valtamedian sivuttamia ihmiskohtaloita eri puolelta maailmaa.

Kaksi ensimmäistä vuotta tapahtuman yhteistyökumppanina oli Suomen Punainen Risti.

- Punaisen Ristin vetäydyttyä seurakuntien ja Ulkomaanavun mukaantulo varmisti sen, että tapahtuma jatkuu. Molemmat ovat myös alustavasti sitoutuneet jatkossakin olemaan tapahtumayhteistyössä, kertoo festivaalin edustaja Kristian Kukkula.

QuoteFestivaalin teemana on tänä vuonna katu. Edellisvuotta suppeammassa ohjelmistossa on muun muassa Cinema For Peace Awardin voittanut Skateistan: Four Wheels And A Board In Kabul -dokumenttielokuva, joka kuvaa rullalautailukoulun toimintaa Kabulissa, Afganistanissa.

QuoteKatu-teema on läsnä myös palestiinalaista nuorisokulttuuria tutkivassa Slingshop Hip Hop -dokumentissa. Festivaalilla on nähtävissä myös hiljattain palkittu Annika Martikaisen Köyhien kampaamo -lyhytelokuva.

Loppu juttu linkistä.

Mielestäni sekä SPR että kirkko kaikissa muodoissaan on väärässä paikassa tukiessaan humanitaarisen elokuvan tapahtumaa. Arhinmäki vaikka voisi ennemmin rahoittaa näitä kivoja leffoja. Tai joku.
SPR:n soisin pitävän huolen siitä, että veripusseja on riittävästi jokaista lajia. Kirkon taas kuuluu julistaa sekä tuomiota että pelastusta, eikä hillua joka paikassa kuin helppoheikki tai sutenööri.

Mutta nyt siis humanitaarista elokuvaa... mitä huomenna? Ai niin, huomenna ilmestyy eka Kirkonkellari  :)

l'uomo normale

RAKKAUS, RAKKAUS, joka paikkaan tuputetaan tuota rakkautta. Rakkaudesta en mitään ymmärrä... siksi roikunkin vihafoorumilla :-[ Mutta jos tunnen jostain syystä tarvetta käydä huorissa, menen bordelliin enkä kirkkoon.
And madness and despair are a force.
Socially distancing.
Riittävällä moraalilla.

Suomi2050

Sakari Häkkinen: Suomen luterilainen kirkko on kuoleva kirkko

Kuopion hiippakuntadekaani, teologian tohtori Sakari Häkkisen mielestä meneillään oleva rakennemuutos ei pelasta kirkkoa, sillä Suomen evankelisluterilainen kirkko on kuoleva kirkko. Häkkinen esittelee näkemyksiään tänään avautuneessa Kirkonkellari -verkkolehdessä.

Häkkinen kirjoittaa kaipaavansa rakennemuutoksen sijaan asennemuutosta.

"Kirkossa olisi avarruttava näkemään Jumalan armon laaja-alaisuus. Usko ei ole älyllinen oppirakennelma, joka pitää omaksua. Usko on yhteyttä elämän antajaan ja ottajaan. Usko on lahja. Se auttaa näkemään jokaisen ihmisen elämän pyhänä ja arvokkaana."

Häkkinen arvelee myös, että syy kirkosta eroamiseen on selvä: "kirkon sanoma ei kiinnosta suomalaisia – ja muitahan kirkko ei kovin innokkaasti ole maassamme edes jäsenikseen halunnut".

Häkkisen mukaan kirkossa puhutaan rakkaudesta ja armosta, mutta siitä huolimatta mediassa on uutisia, "joissa kirkko näyttäytyy eriarvoisuuden linnakkeena, jossa lähimmäisenrakkautta tärkeämpi arvo on oikea oppi, niin kuin se virallisissa asiakirjoissa määritellään."

"Miksi ihmeessä naispappeuden vastustajien annetaan vieläkin kieltäytyä yhteistyöstä tai järjestää omia, "klassisen kristinuskon" mukaisia messujaan? Miksi seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia ei voida vihkiä papeiksi samoin ehdoin kuin muitakin?", Häkkinen kysyy Kirkonkellarissa.

Ratkaisuksi kirkon ongelmaan Häkkinen tarjoaa inklusiiviisempaa (kaikki hyväksyvää ja sisäänsä sulkevaa) ja progressiivisempaa (edistyksellistä, tulevaisuuteen suuntautuvaa) kirkkoa.


Kotimaa24: http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8182-sakari-hakkinen-suomen-luterilainen-kirkko-on-kuoleva-kirkko

schenker

#138
näin Jeesus valjastetaan monikulttuurisuuden ja turvapaikkaturismin agendaan

http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2010_51/151027.htm
Loppiaisena globaali kirkko

taputtaa käsiään

rajat ja rutiinit

hylättiin jo aikamme alussa.


Jeesuksen ensikoti

etäältä vanhempien kotikylästä


ensimmäinen ulkomaanmatka

pakolaisena äidin sylissä

joukkotuhoa paeten


ensimmäisten vieraiden joukossa

tuntemattomat tietäjät

Irja Askola: Tie vie, pyhä kantaa


mutta onko Askola lukenut sitä tarinaa edes loppuun asti? ei jesse jäänyt turvapaikkaturistiksi ulkomaille veronmaksajien elätettäväksi vaan palasi omaan synnyinmaahansa puusepäksi ja hän sai kuoleman rangaistuksen kansan kiihottamisesta.

lukis edes sitä raamattuaan noi s-tanan mocupapit ennnenkun jauhaa täyttä paskaa jessen turvapaikkaturismista. :flowerhat:

Emo

^ ^ ^ ^ ^ 

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8187-seksuaalivahemmistoja-siunannut-musiikkivideo-katosi-youtubesta

QuoteViime päivinä runsaasti toistokertoja  kerännyt Jaakko Löytyn ja Mika Nuorvan Siunattuja-kappale on poistettu YuoTuben palvelusta. Tekijät eivät olleet itse videota ladanneet eivätkä sen koommin poistaneetkaan tai vaatineet sitä poistettavaksi. Kappaleessa pyydettiin siunausta seksuaalivähemmistöille.

­– Voi olla, että musiikkikustantaja on puuttunut siihen, koska tarkkaan ottaen se tietysti oli luvatta ladattu, vaikkakin asiallisin tekijätiedoin, arvelee Mika Nuorva.

Nuorva kuittaa arvelut siitä, että laulu ärsyttää konservatiivisia seurakuntia ja vaikeuttaa keikkamyyntiä olankohautuksella.

­– Jos joku hermostuu, niin ei sille sitten mitään voi. Me ajattelemme asiasta samalla tavalla kuin esimerkiksi hyvä arkkipiispamme Kari Mäkinen. Kaikkiaan olen iloinen, jos video ehti korjata sitä käsitystä etteikö kirkossa olisi kaikille tilaa, Nuorva sanoo.

Runsaasti toistokertoja kerännyt... no enpä sanoisi, ei paljon yli kuudensadan päässyt. Mutta nyt on siis yllättäen poistettu  :o

Ja noin minäkin ajattelen, tismalleen samoin: jos joku hermostuu esim. SLEYn erillismessuista, niin ei sille mitään voi   ;)   Onhan kirkossa KAIKILLE tilaa.

Toni R Jyväskylästä

Uskonto sukupuoli-yhdistää ihmisiä, usein vastoin niiden tahtoa; alttaripojat, eurooppalaiset naiset jne.

WartburgVeyron

Erosin kirkosta joskus 20 vuotta sitten ja sen jälkeen aihe ei ole kiinnostanut tippaakaan.

Todeta täytyy kuitenkin, että on hupaisaa sivustakatsottavaa, miten kirkko on muuttunut täydellisen radikaalivasemmistolaiseksi talous-, maahanmuutto-, seksuaali- ym. politiikan aloilla, vaikka todennäköisesti perususkovainen ei ihan tällä linjalla olekaan.

Suurin piirtein yhtä hauskaa kuin vasemmistofeministin suhde islamiin.

Faidros.

Quote from: WartburgVeyron on 05.05.2012, 12:19:28
Erosin kirkosta joskus 20 vuotta sitten ja sen jälkeen aihe ei ole kiinnostanut tippaakaan.

Todeta täytyy kuitenkin, että on hupaisaa sivustakatsottavaa, miten kirkko on muuttunut täydellisen radikaalivasemmistolaiseksi talous-, maahanmuutto-, seksuaali- ym. politiikan aloilla, vaikka todennäköisesti perususkovainen ei ihan tällä linjalla olekaan.

Suurin piirtein yhtä hauskaa kuin vasemmistofeministin suhde islamiin.

Mä erosin 30v. sitten. Tai erosin ja erosin. Kyllä me kaikki valtion käenpojasta maksetaan, oltiin kirkossa tai ei.

Minullevaltionkirkon touhut ei ole koskaan olleet "hupaisaa" katsottavaa. Ensin oltiin "isänmaallisella kypäräpappilinjalla" ja haalittiin omaisuus tappiinsa ja nyt ollaan niin "jeesusta" että annetaan kaikki toiseuden palvontaan. Ja aina tasaisin välein kiristetään verotusta, koska rahat ei riitä muuten!

PS: Sulla on hieno nimimerkki. Lahdessa on tänään ja huomenna Classic Motorshow. Huutokaupassa mm. De Tomaso Pantera! 8)
Kun yksi ihminen kärsii harhasta, sitä sanotaan hulluudeksi. Kun monta ihmistä kärsii harhasta, sitä sanotaan uskonnoksi. -Robert M Pirsig-
Millainen luonne 2000-luvun mekaanikolla pitäisi olla,jotta hän sietäisi koneiden päälle kasattuja elektronisen hevonpaskan kerrostumia.
-Matthew B.Crawford-

Emo

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8201-jyvaskylan-seurakunta-tarjoaa-ilmaisen-aamiaisen

QuoteJyväskylän seurakunta yhdistää voimansa paikallisten Marttojen kanssa ja järjestää Reilun kaupan aamiaistapahtuman 9. toukokuuta. Marttojen valmistamaa kaurapuuroa, banaanikakkua, kahvia ja teetä saa syödä maksutta keskustassa sijaitsevassa Vanhassa pappilassa

Jos vaikka sadalle aamiaista nauttivalle voidaan puhua Reilusta kaupasta, sana leviää vielä useammalle, sanoo Reilun kaupan toiminnasta Jyväskylän seurakunnassa vastaava Paula Niemitalo.

Tapahtuma on osana Reilun kaupan kampanjaa, jossa ihmisiä kehotetaan heräämään reilumpaan maailmaan. Aamupalan monet ainekset kuten kahvi ja tee, tulevat kaukaa. Reilun kaupan yhdistys haluaa kiinnittää huomion näihin valintoihin.

Jyväskylän seurakunta sai Reilun kaupan arvonimen vuonna 2010. Aamiaistapahtuma järjestetään nyt ensimmäistä kertaa.

­ Mielestäni jokaisen seurakunnan pitäisi olla Reilu. Se on kirkon ajatus, että pienimmistä ja heikoimmista on pidettävä huoli. Pienillä valinnoilla on suuri merkitys.

No mutta sanan levittäminenhän onkin kirkon ydintoimintaa!  :)  Käykäähän jyväskyläläiset aamiaisella!

Emo

Pastori kerjäsi kadulla virka-asussa
(http://www.kotimaa24.fi/images/stories/2012/05Touko/Sadinmaa_uutinen420.jpg)

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8279-pastori-kerjasi-kadulla-virka-asussa

QuotePastori Kai Sadinmaa osallistui virka-asussaan romanikerjäläisten tueksi lauantaina Helsingissä järjestettyyn mielenilmaisuun. Sadinmaa oli mukana myös mielenilmaukseen kuuluneessa performanssissa, jossa osallistujat kerjäsivät kadulla.  Pappisliiton puheenjohtajan Eija Nivalan mukaan Sadinmaan asuvalinta oli papin ammattietiikkaa koskevan ohjeistuksen valossa kyseenalainen.

– Pitäisin tätä kyseenalaisena. Yhteiskunnalliseen toimintaan osallistuminen on papille sinänsä mahdollista ja hyväksyttävää, mutta täytyy pohtia sitä milloin toimitaan yksityishenkilönä ja milloin kirkon edustajana. Virkapuvussa edustetaan kirkkoa, Nivala sanoo.

Nivala viittaa Papin ammattietiikka -ohjeistukseen vuodelta 2009. Ohjeistuksen mukaan pappi ei yhteiskunnalliseen toimintaan osallistuessaan käytä hyväkseen virka-asemaansa tai viran tunnuksia henkilökohtaisen tai edustamansa ryhmän edun saavuttamiseksi. Nivalan mukaan harkintaa on syytä käyttää siinä, ettei toiminta ole ristiriidassa pappisvirkaan liittyvien lupausten ja sitoumusten kanssa.

Sadinmaa työskentelee pappina Helsingin seurakuntien Osallisuus yhteiskunnassa  -hankkeessa ja pitää työkseen yhteyttä kansalaisjärjestöihin. Hän kertoo olleensa mukana myös mielenilmauksen järjestämisessä.

– Minulle performanssi oli henkilökohtainen solidaarisuuden osoitus yhdelle Euroopan halveksituimmista ihmisryhmistä. Poliittisena tavoitteena oli parantaa romanien asemaa myös Suomessa ja kyseenalaistaa kaupungin kova linja, Sadinmaa sanoo.

Papin ammattietiikka -ohjeistuksesta hän ei muista kuulleensa. Sadinmaa kokee yhteiskunnalliseen oikeudenmukaisuuteen liittyvän toiminnan kirkon velvollisuutena, jonka puitteissa hän olisi valmis myös kansalaistottelemattomuuteen.

Virka-asuisia pappeja näkee joka vuosi myös seksuaalista tasavertaisuutta tukevilla Pride-marsseilla.

Taas oikea helmien helmi!

http://vapaaliikkuvuus.net/

QuoteRomanisiirtolaisten tukijat ja romanit kokoontuivat Senaatintorille klo 15 alkaen.  Tilaisuudessa puhuivat mm. kansanedustajat Outi Alanko-Kahiluoto ja Anna Kontula, Vasemmistonuorten puheenjohtaja Li Andersson, pastori Kai Sadinmaa ja kaupunginvaltuutettu Thomas Wallgren.

http://www.akiliitot.fi/00010184-papin-ammattietiikka


(http://www.kotimaa24.fi/images/stories/2012/05Touko/Sadinmaa_uutinen205.jpg)


Konnetaabeli

Tällainen blogi oli tänään kirkon keskustelupalstalla, nimeltään Kotimaa24. Oli siis noin viisi minuuttia, ennenkuin se poistettiin.

Teksti oli kiinnostava, ja todellakin, kuten siinä sanotaan, meikäläinen media ei asiasta puhu. Eikä sovi puhua kirkonkaan mielestä, koska se sisältää ikäviä totuuksia. Onneksi teksti tuli tallennettua, ennen poistamista.
___________________________________________________________________________________

"Kun pyritään luomaan sellaisia monikulttuurisia yhteiskuntia, missä useat kulttuurit elävät rinnakkain, mutta erillään omissa arvo- ja tapakuplissaan, se aiheuttaa törmäyksiä isäntämaan ja vieraskulttuurin kesken. Joskus liian pahoja törmäyksiä. Joittenkin osalta kohtuuttomia.

Eräs tuore järkyttävä esimerkki Englannista on aiheena tälle pohdiskelulle. Kuvaan lyhyesti tapahtuneen ja analysoin lopussa sen merkitystä, ja ajatuksia, mitä se herättää.

Kyse on ns. "Rochdale Gang" nimen saaneesta lapsiraiskausjengistä, raiskaajista, jotka toimivat vuosikausia, säännöllisesti hyväksikäyttäen alaikäisiä uhrejaan.

Ihmettelen miksi mediamme vaikenee tapahtuneesta? Onhan kyseessä yksi törkeimmistä lasten seksuaalisen hyväksikäytön tapauksista viime vuosikymmeninä, ja tapaukseen liittyy ikäviä erityispiirteitä.

Raiskaaminen ja hyväksikäyttö jatkui vuosikausia, ja jopa viisikin jengin miestä raiskasi samaa lasta samana päivänä, ja tätä jatkui päivästä toiseen, vuodesta toiseen.

Yksi uhreista jopa yritti puhua asiasta sosiaalityöntekijöille, ja poliisille, mutta ilman apua. Viranomaiset eivät ryhtyneet toimenpiteisiin.

Nuo viranomaiset eivät ryhtyneet toimenpiteisiin, koska pelkäsivät "rasistin" leimaa. Tekijät kun edustivat vähemmistöä. Ensimmäiset julkaistut tiedot, kun asia vihdoin tuli julkisuuteen, kertoivat varovasti tekijöiden olleen "aasialaisia." Tekijät olivat valtaosaltaan pakistanilaistaustaisia. He olivat myös muslimeita.

Puolustuksessaan he kertoivat, ettei heidän islaminuskonsa ollut syynä tekoihin. Syynä oli se islamin puute, mikä täällä lännessä vallitsee.

Siksi naiset täällä (siis ilmeisesti alaikäiset tytötkin), ovat ilman islamia turmeltuneita (ja kai kelpaavat raiskattaviksi). Tekijäiden tulkinnan mukaan.

- Sosiaalityöntekijät eivät uskaltaneet toimia,
- Poliisi ei uskaltanut toimia,
- Lehdistö ei kehdannut kertoa tekijöiden taustaa

Ennen kuin nyt kun todisteet olivat kertyneet niin vastaansanomattomiksi, mm DNA-näytteet suoraan uhreilta, että oli pakko toimia, ja tuomiot lopulta rapsahtivat noille raiskaajille. Nimet ja taustat kerrottiin.

Mikä oli tämän viranomaistenkin "poliittisen korrektiuden" ja "suvaitsevaisuuden hinta"? Uhreille ainakin liian kova hinta.

Asiasta vastuussa olevat viranomaisjohtajat ovat nyt todenneet jälkiviisaasti, että "olisivat voineet ehkä tehdä enemmänkin uhrien auttamiseksi ajoissa". Mutta samaan hengenvetoon kiistävät, että rasismileiman pelko olisi toiminut hidasteena.

http://www.guardian.co.uk/uk/2012/may/09/rochdale-gang-jailed-sexually-exploiting

Pohdiskelua.

Varmaan voidaan hakea yliopistolta joku Hämeenanttila tai maailmalta joku päivystävä imaami, joka julistaa noitte lapsenraiskaajien tulkinneen islamia väärin. Se on ihan kiva, että nuo asiantuntijat ovat sitä mieltä.

Mutta se, että niin kovin monet raiskaajat tulkitsevat toisin (väärin?), onkin se varsinainen ongelma.

On ikävää, jos muslimikulttuurissa naisen asema on miehen asemaa alempi, ja ikävää, että sellainen kulttuuri siirtyy muslimien mukana Suomessakin harjoitettavaksi, kun niiden kulttuurien edustajia maahamme tulee, oman kulttuurinsa säilyttäen. Suomessa kun nainen pääsee vaikka piispaksi ja presidentiksi siinä kuin mieskin. On ikävää, että muslimikulttuurissa naisen asemaa pidetään alempana.

Mutta hirvittävän paljon ikävämpää vielä on, jos joittenkin muslimien mielestä ei-islamilainen nainen tai alaikäinen tyttö on niin turmeltunut ja alhainen olento, että häntä voi vapaasti hyväksikäyttää. Edes tekemättä syntiä oman uskonkäsityksensä mukaan.

Tällöin alkaa monokulttuurinen yhteiskunta kuulostaa paremmalta kuin monikulttuurinen. "

Eihän tällaisia saa kertoa. Eikä ajatella. Ainakaan kirkon mielestä. Eikä valtamedian.
Viisas mediamme saa nalkutuksellaan minut muistamaan joka päivä miksi nuivuus on tarpeellista!

Emo

^ Sehän on selvä, että tuollainen poistuu heti kun huomataan. Tuossa on epäekumeeninen sävy  ;D

QuoteEkumenia tarkoittaa ykseyttä, yhtenäisyyttä. Ekumenia tulee kreikan sanasta oikoumene, joka tarkoittaa asuttua maata, maailmaa ja maanpiiriä. Sanan taustalla on kreikan sana oikos, "talo".

Termillä on kaksi toisistaan poikkeavaa käyttöä: Kristillisen kirkon yhteydessä ekumenialla tarkoitetaan eri Kristillisten yhteisöjen ja eri kirkkokuntien välisiä yhteistyö- ja yhteyspyrkimyksiä. Toisessa, yleisessä merkityksessään termiä käytetään myös merkitsemään toimintaa, joka pyrkii lähentämään eri uskontoja toisiinsa. Nykyään tällaisesta toiminnasta käytetään yleisemmin nimitystä uskontodialogi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekumenia

Emo

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kotimaa/8273-kaikki-vantaan-seurakunnat-ovat-reiluja

QuoteKaikki Vantaan seurakunnat ovat nyt Reilun kaupan seurakuntia, viimeisimpänä joukkoon liittyi Hakunila. Sen myötä myös Vantaan seurakuntayhtymä sai Reilun kaupan seurakuntayhtymä -arvonimen.

Ensimmäisenä tittelin Vantaalla sai Korson seurakunta vuonna 2007.

– Kaikissa seurakunnissa käytetään nyt reilua kahvia ja teetä, mahdollisuuksien mukaan myös muita tuotteita. Näin seurakunnat tekevät hyvää. Reilu kauppa on asia johon seurakunnissa halutaan panostaa, kertoo suunnittelija Elina Hienonen Vantaan seurakunnista.

– Joskus kuulee sanottavan, että Reilun kaupan kahvi on pahaa. Kahvia on kuitenkin monenlaista eri paahtimoista, joten omansa löytää varmasti kokeilemalla muutamaa merkkiä.

Kaikkiaan Suomessa on yhteensä 94 Reilun kaupan seurakuntaa.

Sieluja pelastuu!

Samaan aikaan, kun kristityt Suomessa kilvoittelevat uskossaan ja kamppailevat pysyäkseen kaidalla tiellä, kristityt veljet ja sisaret Acehissa kamppailevat myös.

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/ulkomaat/8293-kristittyt-ahdingossa-acehissa

QuoteDemokratia-liikkeen edustaja pahoittelee, että paikalliset viranomaiset ovat taipuneet kovan linjan muslimien vaatimuksiin sulkemalla kristittyjen tiloja. Edustajan mukaan Acehissa käsillä on uskontorauhan ja suvaitsevuuden kannalta synkkä vaihe

Kommenttiosiossa ollaan terävänä:

QuoteTällaista siitä lähetystyöstä sitten seuraa. Ties millaiseksi se tuollakin viimein menee.

Enempien vahinkojen välttämiseksi kaikenlainen lähetystyö pitäisi vihdoinkin kieltää ja antaa kaikkien maiden harjoittaa sitä uskontoa mitä he haluavat. Ulkopuolisten tahojen ei pitäisi sotkea muiden maiden asioita tuputtamalla sinne omaa uskontoaan.

Hyvä idea! Muslimeita ei myöskään pidä tuoda Suomeen! Sotkevat vain meidän asioita.

Mutta onko kirkkoherra Piri esittänyt huolensa Acehin kristittyjen tilanteesta? Ei ole. Lienee vielä painiskelee karkoitetun angolalaisen tapauksen parissa?



foobar

Quote from: Bonaventura on 03.06.2012, 18:46:28
Johanna Korhonen Helsingin hiippakunnan hiippakuntavaltuuston johtoon

Eipä tuossa uutisessa ole oikeastaan muuta referoitavaa.

Tulkaa kaikki -liike etenee jälleen pyrkimyksissään tehdä valtionkirkosta oman poliittisen toimintansa toteutusväline jonka kustannukset veronmaksajat maksavat.

Herää kysymys, miksi Tulkaa kaikki -liikkeen toimijat eivät perusta omaa kirkkokuntaansa ja jätä vääräuskoisia jälkeensä. Johtunee siitä, että heitä kiinnostaa tapajäsenten verovaroilla mahdollistunu vallankäyttö, ei omin käsin rakentaminen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Emo

#149

http://www.kotimaa24.fi/uutiset/kulttuuri/8479-ekorippikoulussa-pihistellaan-ja-halataan-puita


Ekorippikoulussa pihistellään ja halataan puita

QuoteNuorten Keskus, Maailman luonnonsäätiö ja Kirkkohallitus käynnistivät syksyllä 2011 hankkeen ympäristökasvatuksen tukemiseksi rippikouluissa ja isostoiminnassa. Vihreissä rippikouluissa eli ekorippikouluissa haastetaan pohtimaan sitä, kuinka luomakunnan kunnioittaminen voisi näkyä omassa toiminnassa.

- Suomessa ripareita on perinteisesti järjestetty luonnon helmassa. Nykyään tietoinen ja tavoitteellinen ympäristökasvatus on yhä tärkeämpää. Rippikoulu tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet tukea nuorten luontosuhdetta ja vastuullista elämäntapaa, kertoo rippikoulutyöstä vastaava Jarmo Kokkonen Kirkkohallituksesta.

Oulun Tuiran seurakunta järjesti kesäkuun alussa neljännen kerran ekorippileirin, johon osallistui 25 rippikoululaista. Leirillä muun muassa koottiin kymmenen vihreää käskyä nuorten kanssa sekä tehtiin erilaisia ekoterapeuttisia eli luontoyhteysharjoituksia.

- Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kehystetään kävyillä, kivillä ja irtonaisilla puun oksilla maastossa kauniita kohtia tauluiksi, halataan puita sekä tehdään luomisen alttareita luomiskertomuksen pohjalta, kertoo kappalainen Päivi Jussila Tuiran seurakunnasta.

- Olemme myös tehneet päivittäin ikivanhoja Shalaolin luostarin liikesarjoja. Liikesarjojen avulla lisätään tietoisuutta ihmisestä kokonaisuutena ja kehon pyhyydestä, Jussila jatkaa.

Tuiran seurakunnan ekorippileirillä on pyritty pienentämään leirin hiilijalanjälkeä monin tavoin. Rippikoululaisilla oli mahdollisuus painottaa kasvisruokaa omilla valinnoillaan. Kaikilla aterioilla oli tarjolla paljon kasviksia ja juureksia. Leirillä rajoitettiin myös sähkönkäyttöä: siellä ei käytetty mitään teknisiä laitteita. Myös veden kulutukseen kiinnitettiin huomiota.

- Matkoihin Oulun ja Hailuodon välillä käytimme paikallisliikenteen normaaleja bussivuoroja, jotka olisi ajettu joka tapauksessa. Paperia käytimme opetuksissa hyvin vähän. Rippikoululaiset saivat seurakunnalta käytöstä poistetut, vähän käytetyt tai vähän virheelliset Raamatut, jotka he saivat tuunata mieleisekseen", Jussilla sanoo.

Nuorten Keskus, WWF ja Kirkkohallitus käynnistivät syksyllä 2011 hankkeen ympäristökasvatuksen tukemiseksi rippikouluissa ja isostoiminnassa. Vihreät riparit ovat osa hanketta.

Päivi Jussila on juuri se kappalainen, joka muutama vuosi sitten oululaisessa seurakuntalehdessä kritisoi näkemystä, että pappi olisi jotenkin seurakuntalaista "oppineempi" ja uskottavampi raamatuntulkitsija. Niinpä nyt Jussilan minulle antamalla seurakuntalaisen tasa-arvoisella tulkintaoikeudella totean, että Päivi Jussila vie omalta osaltaan rippikouluopetusta ihan metsään!

Kommenttiosiosta lainaan pätkän, joka kuvaa asian siten kuin miten itsekin sen näen:

QuoteAurinko, kuu ja ihan kaikki muu luomakunnassa on vain luomakuntaa. Siinä ei ole itsessään yhtään mitään jumalallista. Sitä ei koske lupaus "Jumalan kuvaisuudesta" eikä ikuisesta elämästä. Se tosin "huokaa" kirouksen alla meidän ihmisten lankeemuksen ja synnin tähden, mutta ei jotenkin jumalallis-persoonallisesti, vaan juuri luontona, luomakuntana, ei muuna.

Juuri tämä näkemys Jumalan, ihmisen ja luomakunnan suhteesta alkaa Euroopassa olla harvinainen. Uusateismin ja -materiliarismin rinnalla ja alla kulkee vahva buddhalaistyyppinen ja erilaisiin luonnonuskontoihin johtava virta. Sen tähden eurooppalainen kulttuurimme on täynnä erilaista uususkonnollista ja "henkistä" höttöä, ja ihmettelisin, jos se ei olisi kulkeutunut jo Ouluunkin asti.

Tällainen Luojan ja luodun sekoittava uususkonnollisuus ja sen "vihreä" versio eivät silti tarkoita, että sillä tavoin "ekoilevat" itse eläisivät kestävällä tavalla ja luontoa säästäen. Myös ekofarisealaisuutta on kulttuurimme pullollaan. Itsekin siihen joka päivä syyllistyn.

Quote
Kuitenkin kaikenlaisen luomakunnan mystfioimisen ja Jumalan luomistyöstä erillisen "pyhittämisen" vanhojen pakanoiden tavoin kristillinen uskomme torjuu, torjuu jyrkästi. Ei sellaista pidä sen tähden myöskään rippikoulussa opettaa.

Jos taas joku lukija on sitä mieltä, että tuossa Tuiran seurakunnan rippileirissä ei ole kysymys uususkonnollisesta luonnon mystifioimisesta, vaan pelkästä ekoilusta, niin edelleen kysyn onko riparin merkitys olla luontoleiri? Miksei se sitten ihan yhtä hyvin voisi olla vaikka liikuntaleiri? Tai musiikkileiri? Tai budoleiri? Ja jos näin, niin miksi seurakunta niitä verovaroillaan järjestää?

Taas kerran mainio esimerkki siitä, millainen punavihreä instituutio ev.lut.kirkko onkaan, ja entisestään punastuu...



Lisäys: Tuo LUOSTARIN NIMI on kirjoitettu VÄÄRIN tuossa lainauksessa: oikea kirjoitusversio on Shaolin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Shaolin_Monastery

http://fi.wikipedia.org/wiki/Shaolin

QuoteShaolin on chán-buddhalainen luostari Kiinassa, jossa 500-luvulla elänyt munkki Bodhidharma perimätiedon mukaan saarnasi ja mietiskeli. Luostari kasvoi erityisesti Sui- ja Tang-dynastioiden aikana. Rosvojen ja muiden vihollisten uhkaamina Shaolin-munkit kehittivät itsepuolustuslajeja, jotka nykyään tunnetaan kungfuna. Shaolinin munkkien elämä on askeettista ja kurinalaista.