News:

Jos haluat tukea Homma ry:n toimintaa, voit liittyä kannatusjäseneksi maksamalla 30 euroa tilille FI4958001320216863

Main Menu

2011-12-12 Vantaa: Lähde vapaaehtoiseksi ystäväksi mamulle tai mamuperheelle

Started by Saippuakupla, 12.12.2011, 19:40:51

Previous topic - Next topic

Saippuakupla

QuoteLähde vapaaehtoiseksi ystäväksi maahanmuuttajalle tai maahanmuuttajaperheelle

Ystävätoimintaan liittyy arjen asioissa mukana olemista, kuten kirjastossa käymistä, aikataulujen opettelemista, tutustumista eri ruokakulttuureihin ja keskustelua päivän kuulumisista. Tapaamiset voi sopia yhdessä ja ystävänä toimimisen voi sovittaa oman aikataulun mukaisesti.

Ei haittaa, vaikka yhteistä kieltä ei olisi, koska pienten asioiden kertominen onnistuu myös elekielellä. Ystävänä ollessa voit oppia uutta kieltä sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita.

Kuka tahansa yli 20-vuotias voi tulla vapaaehtoiseksi. Koulutus sisältää tietoa ystävänä toimimisesta ja monikulttuurisesta kohtaamisesta.

Koulutukset alkavat helmikuussa 2012. Kannattaa ilmoittautua jo nyt!

http://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista-arkistot/etusivun_arkisto/101/0/lahde_vapaaehtoiseksi_ystavaksi_maahanmuuttajalle_tai_maahanmuuttajaperheelle?language=fi

Nuivake

Näinköhän 18-30v naispuolinen maahanmuuttaja tarvitsisi minun seuraani?

Joo-o. Älkää edes aloittako...  :facepalm:
Lähetetty minun ATK laitteestani Taputapu.

Saippuakupla

QuoteYstävätoimintaan liittyy arjen asioissa mukana olemista, kuten kirjastossa käymistä, aikataulujen opettelemista, tutustumista eri ruokakulttuureihin ja keskustelua päivän kuulumisista.

Ei haittaa, vaikka yhteistä kieltä ei olisi, koska pienten asioiden kertominen onnistuu myös elekielellä.

Helppo homma, tokihan se aikataulujen opetteleminen ja keskustelu päivän tapahtumista onnistuu ilman yhteistä kieltä!

foobar

Onhan se tietenkin jännittävää oppia kaikenlaista, mutta ajatteliko myös se maahanmuuttaja oppia jotain? Maahanmuuttajien aikataulujen ja kulttuurien oppiminen voi pidemmän päälle käydä epäinnoittavaksi voimavaraksi, varsinkin ilman yhteistä kieltä.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

Farrow

Suosittelen! :)
Toki ihan samoin perustein suosittelen esim. suomalaiselle yksinäiselle vanhukselle ystäväksi ryhtymistä (SPR:n kautta esim).

Mutta siis, vapaaehtoistoiminnan merkitys maassamme tulee korostumaan yhä enemmän lähitulevaisuudessa. Lähimmäisenrakkaus. Välittäminen. Auttaminen. Sen ansaitsee kuka tahansa apua ja tukea tarvitseva, oli hän sitten suomalainen tai maahanmuuttaja.

Eräs kaverini on toiminut vastaavanlaisessa vapaaehtoistyössä ikäiselleen musliminaiselle, ja se on ollut molemmille hyvin antoisaa.

"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

Alkuasukas

Quote from: Nuivake on 12.12.2011, 20:24:22
Näinköhän 18-30v naispuolinen maahanmuuttaja tarvitsisi minun seuraani?

Mietin samaa; joku söpöliini aasialaistyttö esimerkiksi.
"Monikulttuurisuus rikastuttaa odottamattomilla tavoilla."

Kaarina Ranne (vihr.)

nuiv-or

Quote from: Farrow on 12.12.2011, 20:28:59
Toki ihan samoin perustein suosittelen esim. suomalaiselle yksinäiselle vanhukselle ystäväksi ryhtymistä (SPR:n kautta esim).

Minä teen tätä, mutten spr:n kautta. Arpoivat minulle sotaveteraanin. Sama ray:n rahoittama yhdistys tyrkyttää kyllä mamujakin.

ElenaDaylights

Ajatus on suloinen ja mikäs siinä : Ennakkoluulot tulevat murrettua tai sitten vahvistuvat. Ilmeisesti kotoutumisprosessissa on jotain pielessä kun halutaa kantiksia apuun. Vain 500km:n välimatka estää minua osallistumasta. Uteliaisuuteni on kylläkin voimakasta.
hei punakommarit, minkä kenttäoikeuden päätöksellä? mehän ollaan metsässä!

Farrow

Quote from: planeta on 12.12.2011, 20:48:51
Quote from: Farrow on 12.12.2011, 20:28:59
Suosittelen! :)

Mutta siis, vapaaehtoistoiminnan merkitys maassamme tulee korostumaan yhä enemmän lähitulevaisuudessa. Lähimmäisenrakkaus. Välittäminen. Auttaminen. Sen ansaitsee kuka tahansa apua ja tukea tarvitseva, oli hän sitten suomalainen tai maahanmuuttaja.

Eräs kaverini on toiminut vastaavanlaisessa vapaaehtoistyössä ikäiselleen musliminaiselle, ja se on ollut molemmille hyvin antoisaa.
Ulkomaalaisen ystävä/tukija/auttaja voi olla myös silloin, kun tämä autettava asuu omassa kotimaassaan, ei Suomessa.

Ainakin näin vanhemmalla iällä alkaa arvostaa omassa kotimaassaan asumista, joten todennäköisesti ulkomaalainen avun tarvitsija, varsinkin iäkkäämpi, asuu mieluiten omassa ympäristössään tuttujen ihmiset, tutun kielen ja tuttujen tapojen ymäpäröimänä. Sama koskee myös vammaisia henkilöitä. En usko, että vammainen lapsi sopeutuisi kovin hyvin Suomeen, jos hän joutuisi tänne vieraisiin oloihin vaikkapa Irakista tai Afganistanista. Monet vammaiset lapset ja jopa terveetkin rakastavat rutiineja ja tuttuja asioita, joita he pystyvät hallitsemaan ja toimimaan tietyllä tavalla. Kaikki uusi ja outo voi olla todella traumaattista vaikkapa autistille.

Minä saan antoisia kokemuksia ja mielihyvää auttamalla erään vieraan maan orpoja ja vammaisia lapsia keräämällä heille vaatteita, leluja ja muita tarvikkeita. Usein tuen kohteena on koko perhe, joka syystä tai toisesta ei ole pärjännyt yhteiskunnassa.

Olen vakuuttunut siitä, että tällä tavalla kykenen auttamaan huomattavasti laajempaa joukkoa ihmisiä kuin että hankkisin näille ihmisille perheineen oleskeluluvat Suomeen ja toisin heidät tänne elätettäväksi. Hyvää mieltä halvalla.

Jep, tuo on hyvä tapa saada antoisia kokemuksia ja mielihyvää. Toimit ihan oikein. :)

Meillä on kuitenkin Suomessakin monia tukea ja apua tarvitsevia, joten aivan yhtä antoisaa voi olla auttaa Suomessa asuvia suomalaisia tai maahanmuuttajia (ihan oma valinta toki että kumpia, vaiko peräti molempia, vaiko peräti sekä Suomessa asuvia että alkuperäisessä kotimaassaan asuvia...)

Nyt kun fakta kuitenkin on se, että täällä meillä Suomessa jo asuu muualta tulleita, niin en kääntäisi heille selkääni. Siitä voidaan toki keskustella paljonko heitä tulisi vastaanottaa ylipäätään, mutta se ei mitenkään poista sitä tosiasiaa, että heitä täällä jo on.
"To be nobody but yourself in a world which is doing its best day and night to make you like everybody else means to fight the hardest battle which any human being can fight and never stop fighting." - e.e.cummings

VH

QuoteLähde vapaaehtoiseksi ystäväksi maahanmuuttajalle tai maahanmuuttajaperheelle

QuoteTapaamiset voi sopia yhdessä ja ystävänä toimimisen voi sovittaa oman aikataulun mukaisesti.

Useimmat varmasti käsittävät "vapaaehtoisuuden" sellaiseksi, että itse saa päättää aikatauluista.
Kun on kyse "vapaaehtoisesta mamun ystävästä", näkee maahanmuuttokoordinaattori Saara Rapeli tärkeäksi erikseen mainita mahdollisuuden sovittaa toiminta oman aikataulun mukaiseksi. Näköjään hänkin on jo niin tottunut siihen, että normaalisti kaikki toiminta on sovitettava mamujen määräämiin aikatauluihin.
"Paras tapa päästä eroon laittomasta maahanmuutosta on toki luoda riittävä määrä väyliä lailliselle maahantulolle."
Anni Sinnetännemäki

antero_heikkila

Quote from: planeta on 12.12.2011, 20:27:14
Quote from: Toofast24 on 12.12.2011, 19:40:51
Ystävänä ollessa voit oppia uutta kieltä sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita.

http://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista-arkistot/etusivun_arkisto/101/0/lahde_vapaaehtoiseksi_ystavaksi_maahanmuuttajalle_tai_maahanmuuttajaperheelle?language=fi

Minä luulin, että niiden pitäisi oppia meidän kieltämme ja kulttuuriamme. Anteeksi.[/quote]

Jos on jo kaiken oppinut, ei kannata vaivautua.

foobar

Quote from: antero_heikkila on 12.12.2011, 21:44:52
Ystävänä ollessa voit oppia uutta kieltä sekä ymmärtämään erilaisia kulttuureita.

Minä luulin, että niiden pitäisi oppia meidän kieltämme ja kulttuuriamme. Anteeksi.

Tuolla seinä, siellä taika. Pim! Olet täyssopeutunut uussuomalainen.
"Voi sen sanoa, paitsi ettei oikein voi, koska sillä antaa samalla avoimen valtakirjan EU:ssa tapahtuvalle mielivallalle."
- ApuaHommmaan siitä, voiko sanoa Venäjän tekevän Ukrainassa siviilien kidutusmurhia ja voiko ne tuomita.

antero_heikkila

Quote from: foobar on 12.12.2011, 21:46:09
Quote from: antero_heikkila on 12.12.2011, 21:44:52

Minä luulin, että niiden pitäisi oppia meidän kieltämme ja kulttuuriamme. Anteeksi.

Tuolla seinä, siellä taika. Pim! Olet täyssopeutunut uussuomalainen.[/quote]

Juuri noin.  :flowerhat:

Juha J.

Lähde vapaaehtoiseksi ystäväksi jollekin, kenelle tahansa kivalle tyypille. Mamu tai ei.

En tiedä onko tuollaisesta mokutuksesta mitään hyötyä millekään paitsi suvaitsevaisuusideologien mielihyvälle.
Chillax mothafuckas. Toimitaan järkevästi.

Farrow

Quote from: Juha J. on 12.12.2011, 22:15:03
Lähde vapaaehtoiseksi ystäväksi jollekin, kenelle tahansa kivalle tyypille. Mamu tai ei.

En tiedä onko tuollaisesta mokutuksesta mitään hyötyä millekään paitsi suvaitsevaisuusideologien mielihyvälle.

On hyötyä. Se ei edes ole mitään ns. "mokutusta".

Ystäväpiiri lievittää vanhusten yksinäisyyttä
TS: Yksinäisyys ja masennus ajavat eläkeläisiä itsemurhiin
Lasten ja nuorten tukihenkilö- ja tukiperhetoiminta
Maahanmuuttajan ystävä edistää kotoutumista
Ikäihmisen ystävä tuo piristystä arkeen

Vapaaehtoistyössä ei ole kyse siitä, että lähdetään ystäväksi kelle tahansa kivalle tyypille. Vaan sellaiselle joka tarvitsee apua ja tukea.

LW

Quote from: planeta on 12.12.2011, 20:27:14Minä luulin, että niiden pitäisi oppia meidän kieltämme ja kulttuuriamme. Anteeksi.

Toki, ja mikäs sitä estää opettamasta niitä sen vapaaehtoistyön aikana. Jos mamua ei kiinnosta, niin kukaan ei pakota jatkamaan alkua pidemmälle. Ei välttämättä olisi muutenkaan huono asia, jos refleksiivisesti vähän kaikesta irrationaalista rasismia syyttävien kukkahattujen lisäksi tuollaisessa toiminnassa olisi järkevämpää porukkaa, jotka osaisivat selittää mitkä jutut kiristävät usein vannetta suomalaisten pään ympärillä ja miksi.

Jos siinä sivussa oppii itse jotain uudesta kielestä ja toisesta kulttuurista, niin eipä siitä ainakaan haittaa ole. Tietoa ja osaamista nekin ovat, vaikka käytännön hyöty voikin jäädä helposti siihen, että muutamalla eksoottisen kielen fraasilla ja kasalla nippelitietoa voi todistaa suvikselle olevansa jotain ihan muuta kuin se stereotyyppinen juntti Impivaarasta.
"Yksi seikka jota ei vielä ole taidettu mainita, ovat rasistineitokaiset, jotka asettuvat houkutuslinnuiksi ja rasistiäijät sitten kyttää taustalla pusikossa puukkoineen ja puntareineen." -Pirjo Pönni Jokinen

Totuus löytyy kaurapuurosta.

Farrow

^Oman kokemukseni perusteella maahanmuuttajat haluavat oppia kieltä, ja kyllä yrittävät oppia. Pitää vaan sinnikkäästi pysytellä suomen kielessä, vaikka olisi "helppoa" vaihtaa esim. englantiin.

Ei se todellakaan niin mene, että jotkut "suvismokuttaja-tukihenkilöt" eivät yrittäisi tukea maahanmuuttajan suomenkielen oppimista.

Rekka-Pena

Quote from: Farrow on 13.12.2011, 16:53:40
^Oman kokemukseni perusteella maahanmuuttajat haluavat oppia kieltä, ja kyllä yrittävät oppia. Pitää vaan sinnikkäästi pysytellä suomen kielessä, vaikka olisi "helppoa" vaihtaa esim. englantiin.

Ei se todellakaan niin mene, että jotkut "suvismokuttaja-tukihenkilöt" eivät yrittäisi tukea maahanmuuttajan suomenkielen oppimista.

Suomen kielen*

Ja Zahra Abdulla on surullisen kuuluisa esimerkki siitä, että vuosien chillailu Kelan rahoilla ei takaa kielitaitoa edes 16 vuoden päästä:
http://www.youtube.com/watch?v=37tnfp-2BoU

EL SID

eiköhän nuivat lähdetä porukalla kaveeraamaan mamujen kanssa. Luonnollisesti me kerromme kavereillemme omat mielipiteet mm. maahanmuutosta, kaksoistandardeista sananvapaudesta, muistelemme aishan ikää silloin kun Mohammad nai hänet ja muuta.
Sillä, emmehän me ole epärehellisiä kavereillemme, emmehän?

Mursu

Ruckafella

Vitsi kun olen lähdössä ulkomaille, niin ei varmaan onnistu. Saisinkohan minäkin vapaaehtoisen ystävän kohdemaassani, vai pitääkö määrätä joku siihen hommaan?

foobar

Rekka-Pena

Eino P. Keravalta

Quote from: Mursu on 13.12.2011, 17:27:20
Miten vapaaehtoinen ystävyys eroaa muusta ystävyydestä?

Nk. vapaaehtoinen ystävyys ei perustu todelliseen ystävyyteen, vaan sen avulla halutaan moraalisäteillä. Siinä "ystävyyden" kohteinaolevia halutaan käyttää välineinä oman erinomaisuuden esiintuomiseen ja ylemmyyden näyttämiseen.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Farrow

Quote from: Eino P. Keravalta on 13.12.2011, 18:06:29

Nk. vapaaehtoinen ystävyys ei perustu todelliseen ystävyyteen, vaan sen avulla halutaan moraalisäteillä. Siinä "ystävyyden" kohteinaolevia halutaan käyttää välineinä oman erinomaisuuden esiintuomiseen ja ylemmyyden näyttämiseen.

Väärin.
Voi olla vaikeaa uskoa, mutta jotkut ihmiset ovat sellaisia että haluavat auttaa ihan vain auttamisen ilosta.
Tukihenkilönä toimiminen on tärkeää työtä. Mun mielestä ei ole järin fiksua dissata niitä jotka ovat valmiita auttamaan esim. vanhuksia, ongelmanuoria, vähävaraisia tai vaikkapa maahanmuuttajia. Niitä jotka täällä jo asuvat.

Kimmo Pirkkala

'Vapaaehtoinen'-sana tuossa on päivänselvää kaksoispuhetta. Koko lause olisi mielekkäämpi ilman tuota ilmaisua.

Itse muuten olen parin mamun ystävä. Eikä kukaan ole pakottanut, mutta ei minulla silti ole tarvetta korostaa että olen ystävä 'vapaaehtoisesti'.

VMJ

Quote from: Farrow on 13.12.2011, 18:58:50
Quote from: Eino P. Keravalta on 13.12.2011, 18:06:29

Väärin.
Voi olla vaikeaa uskoa, mutta jotkut ihmiset ovat sellaisia että haluavat auttaa ihan vain auttamisen ilosta.
Tukihenkilönä toimiminen on tärkeää työtä. Mun mielestä ei ole järin fiksua dissata niitä jotka ovat valmiita auttamaan esim. vanhuksia, ongelmanuoria, vähävaraisia tai vaikkapa maahanmuuttajia. Niitä jotka täällä jo asuvat.

Minusta tällainen "vapaaehtoinen" ystävyys on vähän samanlainen asia kun laittaisi rahaa johonkin keräykseen. Saahan siitäkin auttamisen iloa, mutta todellisen auttamisen (tai vastaavasti ystävyyden) kanssa sillä on hyvin vähän tekemistä.
Homma ^^!!

Farrow

Quote from: wekkuli on 13.12.2011, 19:06:38
'Vapaaehtoinen'-sana tuossa on päivänselvää kaksoispuhetta. Koko lause olisi mielekkäämpi ilman tuota ilmaisua.

Itse muuten olen parin mamun ystävä. Eikä kukaan ole pakottanut, mutta ei minulla silti ole tarvetta korostaa että olen ystävä 'vapaaehtoisesti'.

Eikö vapaaehtoistyön käsite ole tuttu, vai mikä tökkii...?
Tietenkin kyse on melko eri asiasta kuin ns. "normaalista" ystävyydestä. On mullakin maahanmuuttajakavereita. Ja vapaaehtoistyö sitten ihan omanlaisensa kuvio.

Kimmo Pirkkala

Quote from: Farrow on 13.12.2011, 19:25:50
Tietenkin kyse on melko eri asiasta kuin ns. "normaalista" ystävyydestä.

?

Eikö mamun kanssa voi ystävystyä normaalisti?