News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Koulukiusaaminen ja maahanmuuttajat

Started by Iida, 07.12.2011, 21:28:12

Previous topic - Next topic

Iida

Mietin pitkään, onko tämä jo niin kuuma  8)  keskusteluaihe, että voiko tätä edes Hommassa avata. Tarkoitan sitä, että ei vain tulisi ylilyöntejä tai leimattaisi kaikkia maahanmuuttajia suuntaan tai toiseen. Mutta haluan silti nostaa keskusteluun sellaisen aiheen, että ovatko maahanmuuttajalapset/nuoret kouluissa koulukiusattuja VAI koulukiusaajia, millaisia kokemuksia ihmisillä on. Ehkä kokemuksia ei vielä ole paljon tai ehkä hommalaisten enemmistö on sen ikäistä, että kouluajoista on enemmän kuin muutama vuosi aikaa. Mutta onhan täällä toki nuoriakin kirjoittajia tai ehkä jollain kirjoittajalla on jotain kokemuksia omien lastensa kautta.

Ajatukseni heräsi, kun luin Suomi24:lla tällaista ketjua nuoret/koulukiusaaminen-palstalla:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10093285

Kuten Suomi24-palstalla yleensä aina, keskustelu menee asiattomaksi jossain vaiheessa, mutta keskusteluketjun alkupuolella on enemmän asiallista. Korostan sitä, että mielestäni koulukiusaaminen on aina väärin, teki sitä sitten mamu tai ei-mamu, kuka tahansa ihonväriin, rotuun, kieleen, uskontoon jne jne jne katsomatta. Kenenkään ei siis pidä provoitua tai kiihottua mitään kansanryhmää kohtaa tästä aloituksesta  :(

Saippuakupla

Jaska Pankkaaja

Varmasti hyvä aihe johon mulla ei onnekseni ole henkilökohtaista kommentoitavaa. Kultamunien keskittyminen taannee sen että kiusaamisesta ei puhuta juuri mitään suomalaisen hyvin asymmetrisen uutisoinnin ansiosta.
Those who make peaceful revolution impossible, make violent revolution inevitable. J.F Kennedy

M.

Quote from: kirov on 07.12.2011, 21:30:57
Meidän yläasteen luokalla muslimikusipää wannabejihadisti terrorisoi koko luokkaa 3 vuoden ajan eikä asialle voitu tehdä mitään.
Hänellä on vaikeaa, koettakaa ymmärtää -opettaja sanoi.

Tuotahan ne (ymmärtäjät) aina sanovat ja saattavat olla oikeassakin - koulukiusaajallakin voi olla vaikeaa. Tämä ei kuitenkaan muuta sitä, että ihmisillä voi olla vaikeaa monilla eri tavoilla, eikä perustele sitä, miksi kiusaajalla saisi olla vaikeaa niin, että siitä kärsii koko luokka.

Iida

Sori, en huomannut, että aiheesta oli jo aikaisempi aloitus. Hyi minä!

linnun_löysä

Tällaiseen aloitukseen törmäsin tänään eräällä nuorten foorumilla:

Quotesain tietää syyn miks mua kiusataan

No sentakia koska oon juutalainen. Ja tää kyseinen tyyppi joka kiusaa mua on muslimi. Mitä vittua mä en voi mitään että oon juutalainen. Mä haluun et kaikki eläis sovussa eikä ois tollasta rasismia. Mitä mä teen? Vaikka kertoisin opelle nii en usko että se lopettais ku rasismi on nii iso asia et ei se loppuis toho. Ja se tyyppi ei pelkää mitään eikä kunnioita opettajia vittuilee kaikille ja kaikkee jote ei sitä ees kiinnosta jos opet valittais sille. Toi on kiusannu mua 4-5 vuotta mut nyt on ollu vuoden tauko kunnes se alko taas yhtäkkii puuntakii haukkuu mua rasistisesti Sen kaveri on tullu toho dissaamiseen mukaan.

Ja sitte mua masentaa se et mul on viimeaikoin ollu ihan ok itsetunto mut tänää jotku randomit nauro mulle nii nyt mun itsetunto tippu taas nollaan.

Kommenttiosiosta päätellen tilanne ei ollut mitenkään yllättävä muiden nuorten mielestä.

Emo

Oma lapseni on koulussa (ekalla luokalla) jossa ei maahanmuuttajia ole ja tuskin tuleekaan.

Mutta tuossa naapurissa on monikulttuurinen päiväkoti joka ei meille koskaan "kelvannut", mutta jota useammankin tuttavan lapset (samanikäiset kuin omani) ovat käyneet, ja siellä on kokemuksia muslimilapsista. Muuankin pikkupoika hakkasi kavereita ja ei totellut tarhantätejä kun ne ovat naisia. Ja kun äiti haki poikaansa tarhasta kotiin, niin silminnäkijöiden mukaan äidillä oli useammin kuin kerran musta silmä.

Että sellaista.

Emo

Muistui vielä mieleeni tuttavaperheemme, joka pari vuotta sitten muutti Helsinkiin. Hyvälle alueelle, mutta lähistöllä on mamuongelma-alue, ja sillä alueella sijaitsee isompi koulu jossa heidänkin nyt vielä 7-vuotiaansa tulee jonain päivänä kouluaan jatkamaan.

Tuttavaperheemme vanhemmat ovat hyvin suvaitsevaisia yliopistoihmisiä, eivät ollenkaan samanlaisia kuten minä ja mieheni, jotka olemme persuja  ;D Kesällä kuitenkin kahvipöydässä tuttavarouva alkoi meille varovaisin sanakääntein kertoa siitä isosta lähikoulusta, jossa mamut terrorisoivat kantiskoululaisia ja toisiaankin, ja ääneen pohdiskeli mihin toimenpiteisiin heidän tarvitsee ryhtyä, jottei heidän lapsensa joudu tyytymään tuohon ongelmakouluun. Olimme mieheni kanssa hyvin varovaisia kommenteissamme tämän yllättävän mamukriittisen mielipiteenilmaisun äärellä, mutta jälkikäteen kommentoi miehenikin tyyliin että kylläpä mieli alkaa muuttua kun monikulttuurin rikkaus tulee liian lähelle itseä ja omaa lasta. On helppo olla suvaitseva, kun ei tarvitse nähdä rikasteita mailla halmeilla.

JR

Koulukiusaamisesta on foorumilla ollut keskustelua moneen otteeseen. Meillä on myös useampiakin kansanedustajia eduskunnassa. Minusta foorumi voisi sorvata kannanoton koulukiusaamisasiassa ja toimittaa sen eteenpäin kansanedustajillemme, jotka taas voisivat toimittaa sen eteenpäin.
Kun me kerran olemme yhteiskunnallinen vaikuttaja, niin miksi emme voisi olla aloitteellisia tässä asiassa.
Kuvittelisin, että ei edes tarvittaisi muuta, kuin edellyttää kouluja toimimaan maan lakien mukaan, niin asiantila paranisi huomattavasti.
Nettipoliisi Fobballa voisi myös olla käytännön näkemystä kiusaamiseen liittyvissä asioissa.

JR

Pitäisi selvittää, minkälainen ohjeistus kouluissa on ja mitkä lainkohdat koskevat koulukiusaamista. Joku opetushenkilö varmaan on perillä asiasta.
Katselin tuossa eduskunnan kyselytuntia ja aika keppoisilla eväillä kansanedustajat kyselyitään toimittivat. Nää on sellaisia juttuja, että huolellisesti tehty esitys saa yleensä hyvän vastaanoton, eikä kukaan tohdi hyvää esitystä vastustaa.