News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Finlandiapalkintopelleily

Started by sologdin, 10.11.2011, 14:57:56

Previous topic - Next topic

sologdin

Finlandia-kirjallisuuspalkinto annetaan tänä vuonna naiselle: kaikki ehdokkaat ovat naisia!

Naurettavaa röpellystähän se palkintohomma on ollut alusta alkaen.  Palkinnon päättää milloin yksi milloin toinen komeljanttari tai muu pintaliitäjä.  Näyttää huononevan entisestään.  Jos Suomessa on vuoden aikana ilmestynyt kuusi naisen kirjoittamaa kirjaa, jotka ovat parempia kuin esimerkiksi Antti Tuurin "Ikitie", niin minun nimeni on Väyrynen!

Olen lukenut joitakin kirjoja vuosien varrella enkä ole tähän mennessä kaiken kaikkiaankaan löytänyt kuutta parempaa suomalaisen naisen kirjoittamaa kirjaa.
Jos en muitten kanssa mennä saa, kai yksinäni mennä saan.

Tabula Rasa

Hmm, pitäisiköhän tänne nimetä kaikki paremmat kirjat kuin nuo kuusi? Jos joku harrastaa isosti uutuuskirjoja voisi kertoa mitä tasoa nuo ovat?
Hedelmistään puu tunnetaan.

''UPMn Kyselytutkimuksessa 40 prosenttia ei sisäistänyt sitäkään että puu on vessapaperin ja pahvin raaka-aine.''

IDA

Itse en ole lukenut noista yhtään, joten en osaa sanoa. Itse antaisin Finlandia-palkinnon postuumisti Mikael Agricolalle Uuden testamentin suomennoksesta. Kyllä silti hyviä naiskirjailijoita, jotka ansaitsevat kyseisen palkinnon siinä missä kuka tahansa muukin on. En panisi pahaksen jos Laila Hirvisaari palkittaisiin vaikka en ole häneltäkään yhtään kirjaa lukenut; pitkä päivätyö kuitenkin takana.
qui non est mecum adversum me est

Ntti

Itseäni ei vaivaa millään muotoa se, että kaikki ehdokkaat ovat naisia. Päättävän tahon mielestä nämä olivat tämän vuoden parhaat ehdokkaat palkinnolle ja se kelpaa minulle.

Enemmän minua vaivaa, että asiasta pitää erikseen uutisoida. Aivan kuin tässä olisi tapahtunut nyt jotain suurta ja merkittävää, kun yhtään mieskirjailijaa ei mukana ollut. YLEn kunniaksi on tosin sanottava, että otsikot oltaisiin revitty myös käänteisessä tapauksesta, eli jos kaikki olisivat olleet miehiä. Ainakin YLE näyttää siis tasapuoliselta sukupuoleen keskittyvässä uutisoinnissaan.

Eri asia sitten, pitäisikö YLEn ehkä keskittyä johonkin muuhun kuin ihmisten sukupuoleen. Mielestäni pitäisi.

Jouko

Naisten asema on niin heikko että sitä pitää pönkittää jopa Finlandia-palkinnolla. Ja sittenkin se pysyy edelleen heikkona. Ainoa mikä tapahtuu on, että Finlandia-palkinnonkin arvo kärsii inflaation.
"Raja railona aukeaa.Edessä Aasia, Itä.Takana Länttä ja Eurooppaa;varjelen, vartija, sitä."

Uuno Kailas

Suomessako jokin mamujen aiheuttama huumeongelma? Ja khatin kontit!

Komediaa, parodiaa, sarkasmia ja ivaa; lakonisuutta ja kyynisyyttä unohtamatta

Nyökkäily; Tuo aikamme valtiomiestaito

sivullinen.

Valtion palkinnot ovat valtion palkintoja. Siellä ei ole tarkoituskaan palkita parasta vaan parhaiten poliittista ideologiaa eteenpäin vievä. Enpä ole siksi pitkiin aikoihin kiinnostunut yhdestäkään valtionpalkinnon saajasta näin kuluttajana. Palkinto joka ei ole merkki laadusta ei ole kuluttajalle minkään arvoinen. Annetaan politrukkien rauhassa palkita toisiaan. Ei sen luulisi ketään haittaavan.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

vilach

QuoteSiellä ei ole tarkoituskaan palkita parasta vaan parhaiten poliittista ideologiaa eteenpäin vievä.
Kyllä, näin on, esim. thors sai Fredrika Runeberg -palkinnon.

matkamasentaja

Pitääkin seurata edes toisella silmällä seuraava Uutisvuoto ja Tervon kommentit ynnä kehonkieli. Onko katkeruutta ilmassa?.

Goman

Quote from: sivullinen. on 10.11.2011, 17:14:59
Valtion palkinnot ovat valtion palkintoja. Siellä ei ole tarkoituskaan palkita parasta vaan parhaiten poliittista ideologiaa eteenpäin vievä. Enpä ole siksi pitkiin aikoihin kiinnostunut yhdestäkään valtionpalkinnon saajasta näin kuluttajana. Palkinto joka ei ole merkki laadusta ei ole kuluttajalle minkään arvoinen. Annetaan politrukkien rauhassa palkita toisiaan. Ei sen luulisi ketään haittaavan.

Korjataan nyt sen verran että kyseessä ei ole valtion palkinto, eikä sitä myönnä virkamiehet, eivätkä poliitikot.

Palkinnon myöntää Suomen kirjasäätiö, joka on kustantajien ylläpitämä kopla. Palkinnon tarkoituksena lienee myydä mahdollisimman paljon kirjoja, ei juuri mikään muu. Eli tärkeintä on nostattaa huomiota kirjojen olemassaolosta.

Mutta koska palkinnonsaajan valitsee vain yksi henkilö, ei palkinnon saanti edellytä mitään muuta kuin että kirja sattuu miellyttämään kulloistakin valitsijaa. Kirjan hyvyyden tai huonouden kanssa palkinnolla ei ole mitään tekemistä.

Eino P. Keravalta

Kovasti sinne kaivattiin radiossa jotain "yhteiskunnallista" ja "tässä ajassa kiinni olevaa": surkuttelivat, ettei Jartsan Layla päässyt ehdolle. No, eipä sinne tainnut kelvata viime vuonna Ari Paulow'in "Khilafa", jännitysromaani lähitulevaisuuden islamistisesta Suomesta - se taisi olla vähän liian yhteiskunnallista ja vähän liian ajankohtaista..

http://www.bookplus.fi/kirjat/paulow%2c_ari/khilafa!-12817087

PS: Minulle on aivan sama, mitä sukupuolta ehdokkaat edustavat. Tänä vuonna vain nyt sattui, että kaikki ehdokkaat ovat muijia. Näinkin voi käydä, mikäs siinä.

Itse en milloinkaan ole lukenut ainuttakaan Finlandia-ehdokasta enkä lue. Johtuu siitä, että fiktio ei ole minun juttuni, vaan olen kiinnostuneempi tietokirjoista. Jakakoot hömppäpalkintonsa kelle lystäävät.
HUOMIO. Ylläolevaa tekstiä ei voi ymmärtää ilman seuraavaa, siihen kuuluvaa lisäystä: Olen todellisuudessa päinvastaista mieltä ja koko kirjoitus on vain parodiaa, jonka tarkoituksena on tuoda esiin maahanmuuttokriittisen ajattelun onttous; monikulttuuri on rikkaus ja kaikki ihmiset samanarvoisia.

Nationalisti

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.11.2011, 17:43:55
No, eipä sinne tainnut kelvata viime vuonna Ari Paulow'in "Khilafa", jännitysromaani lähitulevaisuuden islamistisesta Suomesta - se taisi olla vähän liian yhteiskunnallista ja vähän liian ajankohtaista..

http://www.bookplus.fi/kirjat/paulow%2c_ari/khilafa!-12817087

Lähitulevaisuuden islamistinen Suomi... Ajankohtainen ehkä siinä mielessä, että nykyään yllättävän moni uskoo moiseen hömpötykseen?  :roll:
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

nuiv-or

Quote from: Nationalisti on 10.11.2011, 18:21:33
Lähitulevaisuuden islamistinen Suomi... Ajankohtainen ehkä siinä mielessä, että nykyään yllättävän moni uskoo moiseen hömpötykseen?  :roll:

Kirja sijoittuu 2040-luvulle. Viime vuonna täällä oli 226220 vieraskielistä. Vuonna 2002 heitä oli n. 100000, eli lineaarisen kehityksen mukaan tuplaantuvat 8 vuoden välein.
Eli
2018 452 440
2026 904 880
2034 1 809 760
2042 3 619 520

Joten miksei?

Mika

Finlandia-palkinto on jo vuosikausia ollut varma tae siitä, että kirja/kirjailija on täysin paska. 
"Nigerian poliisi on pidättänyt vuohen epäiltynä autovarkaudesta"

Reconquista

Ville Tietäväisen Näkymättömät kädet raakattiin kilpailun ulkopuolelle koska se on sarjakuva. Ottamatta kantaa kyseisen teoksen ansioihin (ihan hyvää sarjakuvaa, sen verran kuin sitä lehteilin kirjakaupassa) niin pitäisikö mielestänne sarjakuvateosten voida päästä finlandiaehdokkaiksi? Lukeeko finlandiakilpailun säännöissä että teoksessa ei saa olla kuvia?
Siinä että kaikki ehdokkaat ovat tänä vuonna naisia ei ole mitään ihmeellistä .Vaikka ehdokkaat arvottaisiin vuosittain kaikkien suomalaisten kirjailijoiden joukosta, joskus tulisi vuosi jolloin kaikki olisivat naisia tai kaikki olisivat miehiä.

normi

Ehdokaana on mm. Laura Gustafssonin Huorasatu...

Varmaan vitun hyvä.
Impossible situations can become possible miracles

sivullinen.

Quote from: planeta on 10.11.2011, 17:24:59
Tänä vuonna kaikki ehdokkaat ovat naisia, ensi vuonna on toisen vähemmistön vuoro. Miten olisi kuusi somalikirjailijaa, nouseva intelligentsijamme?

Mutta eihän Finlandia palkintoa voi myöntää kuin Suomen kansalaiselle.

Palkinto myönnettiin sääntöjen mukaan aiemmin vain Suomen kansalaiselle, mutta kun ehdokkaaksi vuonna 2010 nousi Alexandra Salmela, jonka huomattiin vasta jälkikäteen olevan Slovakian kansalainen, muutettiin sääntöjä siten, että vastedes palkinto myönnetään ansiokkaalle suomalaiselle romaanille riippumatta kirjoittajan kansallisuudesta.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Finlandia-palkinto

Oho. Kävipä hassu kömmähdys. Mutta mikä loistava syy muuttaa sääntöjä. Ensi vuonna voidaankin parantaa Suomen kansainvälistä mainetta. Osuit oikeaan.
"Meistä ei olisi mikään sen suotavampaa kuin sivullisen esittämä marxilainen analyysimme arvostelu." (Lenin)

sivullinen.

Quote from: Goman on 10.11.2011, 17:36:21

Korjataan nyt sen verran että kyseessä ei ole valtion palkinto, eikä sitä myönnä virkamiehet, eivätkä poliitikot.

Palkinnon myöntää Suomen kirjasäätiö, joka on kustantajien ylläpitämä kopla. Palkinnon tarkoituksena lienee myydä mahdollisimman paljon kirjoja, ei juuri mikään muu.

Mitenköhän on?

Suomen Kirjasäätiö on Suomen Kustannusyhdistyksen ja opetusministeriön v. 1983 perustama säätiö, jonka tarkoituksena on sääntöjensä mukaan edistää ja tukea kotimaista kirja- ja sanataidetta.

http://www.kustantajat.fi/kirjasaatio/kirjasaatio/

Opetusministeriö ei ole valtio - ja Pravda oli riippumaton totuudentuoja.

Syynä on tietenkin myös kirjojen myynti. Kun koneisto ilmoittaa kirjan olevan suositeltavaa luettavaa eurostosuomen kansalaiselle, on heti jono "itsenäisesti ajattelevia" ihmisiä kirjakaupan edessä ostamassa hyllyyn aateuskollisuuden symbolin. Ostetuin kirja ei enää tarkoita luetuinta kirjaa.

pikku hukka

Quote from: Ntti on 10.11.2011, 17:02:15
Itseäni ei vaivaa millään muotoa se, että kaikki ehdokkaat ovat naisia. Päättävän tahon mielestä nämä olivat tämän vuoden parhaat ehdokkaat palkinnolle ja se kelpaa minulle.

Enemmän minua vaivaa, että asiasta pitää erikseen uutisoida. Aivan kuin tässä olisi tapahtunut nyt jotain suurta ja merkittävää, kun yhtään mieskirjailijaa ei mukana ollut. YLEn kunniaksi on tosin sanottava, että otsikot oltaisiin revitty myös käänteisessä tapauksesta, eli jos kaikki olisivat olleet miehiä. Ainakin YLE näyttää siis tasapuoliselta sukupuoleen keskittyvässä uutisoinnissaan.

Eri asia sitten, pitäisikö YLEn ehkä keskittyä johonkin muuhun kuin ihmisten sukupuoleen. Mielestäni pitäisi.

Samaa mieltä tästä. Ei sukupuolen pitäisi olla tässä se merkittävin asia, vaikka tottahan sen huomaa, mutta ehkä maailma muuttuu joskus sellaiseksi, ettei sillä ole väliä.

Quote from: Eino P. Keravalta on 10.11.2011, 17:43:55
PS: Minulle on aivan sama, mitä sukupuolta ehdokkaat edustavat. Tänä vuonna vain nyt sattui, että kaikki ehdokkaat ovat muijia. Näinkin voi käydä, mikäs siinä.

Itse en milloinkaan ole lukenut ainuttakaan Finlandia-ehdokasta enkä lue. Johtuu siitä, että fiktio ei ole minun juttuni, vaan olen kiinnostuneempi tietokirjoista. Jakakoot hömppäpalkintonsa kelle lystäävät.

Jaossa on myös Tieto-Finlandia. Ehkä sinulla on mielipiteesi siitä? =)

http://www.kustantajat.fi/kirjasaatio/palkinnot/tietofinlandia/ehdokkaat2011/

JT

Syvä osanottoni Sari Tervolle (Leyla/Layla).

"kirjan nimi Layla kuuluisi todellisuudessa kirjoittaa "Leyla". Samoin muiden tärkeiden henkilöiden nimet on kirjoitettu väärin.
- Laylan kälyn Tervo on nimennyt Rojbiniksi (oikein kirjoitettuna olisi Rojbîn) ja Laylan miehen uuden vaimon Ferhatiksi (kurdinkielisenä nimen kuuluisi olla Ferhad). Molemmat ovat kuitenkin miestennimiä".

http://www.uusisuomi.fi/kulttuuri/116480-taystyrmays-jari-tervolle-%E2%80%9Dnaisella-on-miehen-nimi%E2%80%9D
Kun hollitupalaiset päästää salin puolelle, ne eivät siitä hienostu, vaan muuttavat salin hollituvaksi.
-Kari Suomalainen

Ei ehkä ole liioiteltua sanoa, että turvapaikanhakijat ovat parasta, mitä Suomelle on tapahtunut sataan vuoteen.
- Mirja Niemitalo ("Hyvyyden aalto pyyhkäisi yli Suomen", Kaleva, 2.10.2015)

pikku hukka

^Tervoa puidaan jo eri keskustelussa, samaa ei kannata aloittaa täällä.

RP

Quote from: sivullinen. on 10.11.2011, 22:20:23

Palkinnon myöntää Suomen kirjasäätiö, joka on kustantajien ylläpitämä kopla. Palkinnon tarkoituksena lienee myydä mahdollisimman paljon kirjoja, ei juuri mikään muu.

Mitenköhän on?

Suomen Kirjasäätiö on Suomen Kustannusyhdistyksen ja opetusministeriön v. 1983 perustama säätiö, jonka tarkoituksena on sääntöjensä mukaan edistää ja tukea kotimaista kirja- ja sanataidetta.

http://www.kustantajat.fi/kirjasaatio/kirjasaatio/

No, jos hallituksessa on kolme edustajaa kustantajilta ja yksi julkisesta hallinnosta, niin sanoisin, että Goman onm teistä kahdesta ainakin vähemmän väärässä.
"Iloitsen Turkin yrityksestä yhdistää modernisaatio ja islam."
http://www.ulkopolitiikka.fi/article/523/martin_scheinin_periaatteen_mies/

JoKaGO

Quote from: matkamasentaja on 10.11.2011, 17:33:29
Pitääkin seurata edes toisella silmällä seuraava Uutisvuoto ja Tervon kommentit ynnä kehonkieli. Onko katkeruutta ilmassa?.

Tuskin, Tervo on joviaali heppu  ;D ;D ;D

Palkinnon myöntää Suomen kirjasäätiö, joka on kustantajien ylläpitämä kopla.

Ja säätiön saama valtionapu on ??
[Hallituksen kehysriihessä] Perussuomalaisilla oli pitkä lista esimerkiksi maahanmuuttoon ja kehitysapuun liittyviä leikkausehdotuksia, joista vain osa läpäisi muiden puolueiden seulan.

Simo Hankaniemi

Mielenkiintoista, ettei Tervo ole joukossa. Kenties hänen Finlandia-yritystään pidettiin jo liian läpinäkyvänä. Häveliäisyyden raja tuli vastaan. Se on ainakin positiivista, että se raja on jossakin. Minäkin olin jo melko varma, että Tervon kusetus menee läpi että heilahtaa.

Henry

http://henrylaasanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/88206-finlandia-palkinnon-voittaja-alkaa-olla-selvilla

Finlandia-palkinnon voittaja alkaa olla selvillä

Suomalaisen feminismin voittokulku lähestyy kliimaksiaan. Finlandia-palkinto ehdokkaiksikin valittiin pelkästään naisia.

Ehdokasasettelun logiikkaa seuraten minun veikkaukseni Finlandia-palkinnon voittajaksi on Laura Gustafssonin kirja Huorasatu (vaikka en ole edes lukenut kirjaa). Hän liitää radikaalifeminismissään kirkkaasti ylitse muiden (jopa Atlas Saarikoski on löytänyt veroisensa haastajan).

Huorasadussa edukseen erottuu sen tarkkanäköinen mieskritiikki:

Huorasadun miehet ovat rassukoita, idiootteja ja kusipäitä. (1)
    Romaanissa alista­jina toimivat erilaiset miehet – sovi­nistit, sotahullut, tunnezombit. "Stereotypiat ovat totta, olen tavan­nut sellaisia miehiä. [Laura Gustafsson]" (1)
    Huorasatu kertoo Patriarkaatista, siitä kuinka miehet määräävät oikeasti kaikesta. Kaikki luetellut epäkohdat ovat toki tosia, mutta kirjan luettuaan saa sellaisen kuvan, että oikeastaan kaikki miehet ovat täysiä sikoja... Toisaalta kirjan päähenkilönaiset ymmärtävät, että yhden, kahden tai kolmen miehen kuolema ei ratkaise asioita. (1)
    Teos on ilman muuta vahvasti osoitteleva, poleeminen ja tendenssimäinen. Lähes kaikki kirjan miehet ovat törkimyksiä, joita määrittää vahvasti seksuaalisuus, väkivalta ja halu hallita.
    Kirjassa käydään esimerkiksi thaimaalaisessa ilotalossa, jossa suomalaiset turistit raiskaavat pikkutyttöjä. Ellei kirjaa lukiessa voisi välillä nauraa ja nauttia tekstin leikittelevästä keveydestä, osuvista ilmauksista ja fantasiatapahtumista, pitäisi ehkä itkeä. (1)

Jari Tervon kallis virhelaskelma

Joitakin kuukausia sitten Jari Tervo astui esiin uuden romaaninsa kera Finlandia-palkinnon kiilto silmissään. Jari oli suunnitellut kaiken lähes täydellisesti. Hän petasi palkintoa itselleen (lehtihaastatteluissa) seuraavilla teeseillä:

Olen Suomen kovin feministi.
    Puolustan kurdinaisten asemaa, olenkin kova herrasmies.
    Vaikka kurdikulttuurissa on puutteita, suomalainen mies on kuitenkin suurin sika.
    Kaikki suomalaiset ovat rasisteja (paitsi Jari itse).

Palkinto näytti olevan pokkausta vaille valmiiksi pedattu. Pilkka kolahti kuitenkin omaan nilkkaan, sillä kurdimiehet nostivat älämölön kurdikulttuurin halventamisesta. Rasistiksi ja monikulttuurin vastustajaksi osoittautuikin Jari itse! Edes selittelyt "suomalainen mies se vasta väkivaltainen sika onkin" eivät auttaneet.

Laasasen ja Gustafssonin ero

Laasanen kirjoittaa miesten tasa-arvo-ongelmista, kuten itsemurhista, lyhyestä eliniästä ja syrjäytymisestä. Laasanen on ruikuttava naisvihaaja, joka aina mollaa naisia. Jos ei muuten, niin ainakin rivien välistä.

Gustafsson on sen sijaan rohkea nuori nainen, intellektuelli, joka paljastaa armottomasti miesten kelvottomuuden. Gustafsson ei (omien sanojensa mukaan) sorru miesvihaan:

"En halua, että ihmiset lukevat kirjaa ja ajattele­vat, että miesvihaaja ja telaketjufeministi. Olen toki feministi, usein myös telaketju, mutta en miesvihaaja." (1)

Hesarin kriitikko nyökkäilee Gustafssonin yleville motiiveille seuraavasti:

Sen sanon, että Huorasadun lopputulos on nimensä veroinen: opettava ja huvittava... Opetuksen tarjoilen suoraan romaanista: "Naisten asia on meidän kaikkien asia. Meillä on velvollisuus taistella sisartemme puolesta ja vastustaa sortoa."

Ja mikäpä olisi parempi tapa taistella naisten sortoa vastaan kuin leimaamalla kaikki miehet "rassukoiksi, idiooteiksi tai kusipäiksi"?

Mitä on vihapuhe?

Vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet'n mukaan lievästäkin kiihottamisesta kansanryhmää vastaan tulisi rankaista. Finlandia-episodi valaisee mainiosti monille hämäräksi jääneen termin "vihapuhe" sisältöä:

TERVO: "Kurdikulttuuriin kuuluu naisille epätasa-arvoisia piirteitä" (vihapuhetta kurdeja kohtaan, rasismia ja monikulttuurivastaisuutta, ei Finlandia-ainesta).
    LAASANEN: "Miesten ongelmia ei huomioida tarpeeksi tasa-arvopolitiikassa" (epäsuoraa vihapuhetta naisia kohtaan ja samalla myös sietämätöntä ruikutusta, ei erityisen hyvää materiaalia edes Puheenvuoroon - Finlandiasta nyt puhumattakaan).
    GUSTAFSSON: Huorasatu on ilman muuta vahvasti osoitteleva Lähes kaikki kirjan miehet ovat törkimyksiä, rassukoita, idiootteja ja kusipäitä. "Stereotypiat ovat totta, olen tavan­nut sellaisia miehiä." (rohkeaa ja aiheellista mieskritiikkiä, ilopuhetta, selkeää ainesta Finlandia-voittajaksi)

IDA

Näillä tiedoilla veikkaisin myös Gustafssonin voittoa. Samalla toivoisin, että palkintona oli kevyehkö, mutta jämerä ja patriarkaalinen, piiskaus paljaalle pyllylle.

Hämeenlinnan Oraakkeli

Quote from: linnun_löysä on 10.11.2011, 16:23:00
Katsoin kanssa samaa tänään, jo on idioottimaista. Jos ehdokkaat on valittu ihan siksi että ovat naisia, niin eihän tuota voi ottaa tosissaan. Vai onko muka nyt vain sattumalta käynyt näin, että vuoden parhaat kirjat olivat naisten kirjoittamia? Mitään noista en ole lukenut, mutta Hirvisaarelta luin kerran pakon edessä yhden kirjan (kesä+isolaatio+rajalliset kirjavalikoimat) ja se oli suoraan sanottuna äärimmäisen huonosti kirjoitettua tekstiä, ihan amatöörimäistä. Se huora-tarinan kirjoittanut taas poseerauksineen aiheutti minulle tämän kuuluisan facepalm-ilmiön välittömästi.
No, ei kai siinä, paras voittakoon.. vai?

T: Nainen joka inhoaa "rösta på kvinnan" -tyyppistä ääliömäisyyttä, eli naisten kannattamista naiseuden vuoksi. Naiseus ei tee kestään parempaa!

Itse olen aina tykänny Hirvisaaren kirjoituksista :D

sivullinen.

Eikö se palkinto peruste myönnetä tuolla juhlapuheessa:

On tapana, että valintalautakunnan puheenjohtaja kaupanpäällisiksi arvioi vuoden kirjallisuuden yleisilmettä. Vuosi sitten Marianne Bargum piti hieman hämmentävänä niin monen kirjailijan kuvaamia ikääntyvän äidin ja hänen perheensä välisiä kireitä suhteita. Ei varmaankaan johdu puheenjohtajan sukupuolesta eikä lähestyvästä isänpäivästä, että tänä vuonna sananmukaisesti kymmenissä romaaneissa isä on hukassa, jätetty tai jättänyt perheensä, sodassa tai sitten kerrassaan kuollut. Parhaassa tapauksessa hulttioisä ilmestyy selvinä kausinaan antamaan elämään väriä ja miehen mallia, toisinaan häntä - ja omaa identiteettiä - joudutaan etsimään hyvinkin eksoottisista paikoista. Kuin vastapainoksi yhdessä tämän vuoden romaanissa koko vanhatestamentillinen patriarkaatti pantiin lihoiksi, eikä maailma siitä ainakaan pahemmaksi muuttunut.

http://www.kustantajat.fi/kirjasaatio/palkinnot/finlandiaehdokkaat2011/mattila2011/

En yllättyisi jos rakas arvojohtajamme olisi kirjoittanut periaateohjelmaansa samaan muottiin.

Feministien tuella tämä maakin pelastettiin vihollisen hyökkäykseltä - eiku - Isänmaan tähden.

50-luvulla noilla teoksilla olisi saanut 10 vuoden linnapalkinnon jumalan pilkasta, 20 vuoden "kakun" maanpetturuudesta ja elinikäisen häpeärangaistuksen. Vaan on ajat muuttuneet. Enkä sanoisi hyvään suuntaan.

IDA

yhdessä tämän vuoden romaanissa koko vanhatestamentillinen patriarkaatti pantiin lihoiksi, eikä maailma siitä ainakaan pahemmaksi muuttunut.

No ei kai muuttunut, kun patriarkaatti elää ja voi hyvin eikä kirjasta kai ole kukaan ennen tätä kuullutkaan.