News:

Mikäli olet unohtanut salasanasi eikä rekisteröinnissä käytetty sähköposti toimi tai haluat vaihtaa sähköpostisi toimivaksi, ota yhteyttä sähköpostilla tai facebookin kautta.

Main Menu

Pitääkö TIEDE-lehti peruuttaa?

Started by Joonas Reunamo, 06.05.2009, 21:15:09

Previous topic - Next topic

Joonas Reunamo

Pitäisiköhän kaikkien peruuttaa Tiede-lehden tilaus protestina keskustelualueen päättömälle sensuurille.

Laitoin muutama tunti sitten Tiede-lehden keskustelualueelle YouTube kanavani Malmö-pätkän, jota katsottiin ensimmäisen kahden päivän aikana tuhat kertaa. Aloituksen ehti lukea muutama kymmenen henkilöä ja nyt se on kadoksissa.

Mitä ihmettä on tapahtumassa?? Vielä muutama vuosi sitten aloittamassani "Muhammad - rauhan profeetta" ketjussa kävi kova keskustelu ja vähän aikaa sitten, kun nostin sen takaisin pinnalle, se sensuroitiin. Nyt katosi Malmö viestiketju...

Bored.

Eikös siellä keskustelualueella Pirjo mellasta enemmänkin (yli 5 500 viestiä jo)? Jos vaikka on jatkuvasti raportoimassa ylläpidolle...

Simo Hankaniemi

Tiede-lehden foorumilla oli hyvä meno aikoinaan, mutta sitten sensuuri pilasi sen. Nyt foorumi on menettänyt useimmat värikkäät kirjoittajansa ja on käynyt aika mielenkiinnottomaksi. Keskustelkoot siellä vaikka kissojen kunnosta.

Jiri Keronen

Suosittelen. Jos maailma pyörii markkinataloudella, on kuluttajana vaikuttaminen tehokkainta.
Suoraa demokratiaa ja vapautta kaikille.

Vae Victis -blogini

Andy

Mutta lehtihän on mitä mainioin! Se, että keskustelupalstan modet (ja keskustelijat, mitä olen joskus lukenut) on ääliöitä ei sinänsä ole kytköksissä lehteen. Boikotoikaa sitä foorumia, älkää lehteä. Kyllähän netistä löytyy foorumeita joka sormelle :)

Kaarle M.

Quote from: Andy on 07.05.2009, 08:32:27
Mutta lehtihän on mitä mainioin! Se, että keskustelupalstan modet (ja keskustelijat, mitä olen joskus lukenut) on ääliöitä ei sinänsä ole kytköksissä lehteen. Boikotoikaa sitä foorumia, älkää lehteä. Kyllähän netistä löytyy foorumeita joka sormelle :)

Juuri näin! Nytkin uusimmassa 5/2009 numerossa on monta mielenkiintoista juttua, yhtenä esimerkkinä Karijoen Susiluolasta.
"En ole takinkääntäjä. Olen muuttanut mieltäni, se on toinen asia."

Timo Soini

Hattu

Minä en ole propellihattu! En vaikka minun päässäni onkin propellihattu!

Parsifal

Keskustelupalstan sensuuri on ollut välilä melkoista, luonnollisesti vain yhteen suuntaan. Itse peruutin lehden tilaamisen vähän sen jälkeen, kun siinä julkaistiin yhteisen ystävämme Hämeen-Anttilan islamia aivan oksettavan imelästi ja täysin kritiikittömästi ylistänyt kirjoitus. Olen aina pitänyt enemmän Tieteen kuvalehdestä, joka käsittelee asioita neutraalisti ja myös pysyy asiassa eikä pyri vesittämään tiedeasioita moraalisaarnoilla.

Quote from: Bored. on 06.05.2009, 23:55:09
Eikös siellä keskustelualueella Pirjo mellasta enemmänkin (yli 5 500 viestiä jo)? Jos vaikka on jatkuvasti raportoimassa ylläpidolle...

Pönniäkö tarkoitat? :D
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

SSampsa

Tieteen Kuvalehti on paljon nuivempi. Jotenkin on aina jääny paskamaku koko TIEDE-lehdestä. Liekö joku kuudes aisti...

Andy

Ai onko Tieteen Kuvalehti alkanut julkaista jotain tieteeseen liittyvää? Männävuosina kun sitä luin niin melkoista huttuahan ne artikkelit monesti oli. Jos tiedelehdistä puhutaan niin kyllä TIEDE on valovuosia edellä. Ainakin artikkelit kirjoittaa (pääsääntöisesti) suomalaiset tieteentekijät ja -toimittajat, TK kun julkaisee lähinnä tanskalaisen emolehtensä käännöksiä.

Pitääpä ihan kaivaa tuo Islam-artikkeli sitten kun se noin suurta närkästystä herätti, itse taisin jättää sen sujuvasti lukematta ja pystyn edelleen nukkumaan yöni hyvin vaikka olenkin lehden tilaaja.

Kaarle M.

Quote from: Andy on 07.05.2009, 15:07:11
Ai onko Tieteen Kuvalehti alkanut julkaista jotain tieteeseen liittyvää? Männävuosina kun sitä luin niin melkoista huttuahan ne artikkelit monesti oli. Jos tiedelehdistä puhutaan niin kyllä TIEDE on valovuosia edellä. Ainakin artikkelit kirjoittaa (pääsääntöisesti) suomalaiset tieteentekijät ja -toimittajat, TK kun julkaisee lähinnä tanskalaisen emolehtensä käännöksiä.

Pitääpä ihan kaivaa tuo Islam-artikkeli sitten kun se noin suurta närkästystä herätti, itse taisin jättää sen sujuvasti lukematta ja pystyn edelleen nukkumaan yöni hyvin vaikka olenkin lehden tilaaja.

Meille tulee molemmat lehdet. Tosin TK-tulee amerikkalaisversiona ja toimii lähinnä pojan (no miksei minunkin) kieliharjoittelun välineenä, ihan viihdyttäviä lehtiä molemmat. Tiede on kyllä selvästi tieteellisempi ja kotimaisempi lehti.

Timo Soini

SSampsa

Quote from: Andy on 07.05.2009, 15:07:11

Aha. Onko antaa jotain esimerkkiä näistä "huttuartikkeleista"? Onko "Suomalaiset tieteentekijät ja -toimittajat" jotenkin ansiokkaampia tieteen saralla kuin vastaavat Tanskalaiset? Nyt meni kyllä ohitse, että suhahti.

Pöllämystynyt

Minä lopetin aikanaan TIEDE-lehden tilauksen parin suomalaisvastaisen jutun vuoksi. Viimeinen tikki taisi olla se juttu, jossa väitettiin, että suomalaisia on ollut Suomessa vasta parisataa vuotta. Siitä julkaistiin kyllä seuraavassa numerossa ansiokasta palautetta toiselta tutkijalta, mutta se ei enää korjannut joidenkin virheellisiä käsityksiä. Kuulin sitä "suomalaisia on ollut vasta parisataa vuotta"-herjaa vielä kuukausia tämän jälkeen. Pitkäaikainen vahinko oli siis saatu aikaan, ja minä protestoin lopettamalla tilauksen.

Olen yhä lukenut toisinaan lehteä kirjastolla, on se nyt parempi kuin Tieteen kuvalehti.
Maailma ja kaikki sen kulttuurit on kuin maalauspaletti useine kauniine väreineen, joilla kaikilla on oma ainutlaatuinen sävynsä. Jos sekoitetaan ne kaikki, ei yhtään väriä jää jäljelle, eikä yhtäkään väriä voida enää erottaa aikaansaadusta sotkusta. -Mohammed Rasoel

salieri

Älkää missään tapauksessa peruuttako. Sanomalla on muutenkin vaikeuksia.

Sanoman tulos romahti alkuvuonna
7.5.2009 11:12
A A Helsingin Sanomat

TEA KARVINEN  

Helsingin Sanomien ja Iltasanomien toimitukset sijaitsevat Sanomatalossa.

Viestintäkonserni Sanoman liikevaihto oli tammi–maaliskuussa 636 miljoonaa euroa, mikä on seitsemän prosenttia vähemmän kuin vastavana aikana vuosi sitten.

Liikevoitto ilman kertaeriä oli 23 miljoonaa euroa. Se on 53 prosenttia vähemmin kuin vuosi sitten. Yhtiön kannattavuutta nakersi erityisesti sanoma- ja aikauslehtien ilmoitustuottojen voimakas väheneminen talouskriisin takia.

Toimitusjohtaja Hannu Syrjäsen mukaan konserni aikoo ryhtyä rakennemuutoksiin, joka tarkoittaa tappiollisten liiketoimien karsimista. Lisäksi Sanoma aikoo tehostaa toimintaansa kaikissa liiketoimissaan.

"Pyrimme painamaan liiketoiminnan kulut selvästi alla vuoden 2008 tason. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää myös henkilöstövähennyksiä", Syrjänen sanoo tiedotteessa.

Sanoma uskoo, että mainonta vähenee yhtiön kaikilla markkina-alueilla ja yksityinen kulutus laskee useimmilla alueilla.

Helsingin Sanomat on osa Sanoma-konsernia.

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Sanoman+tulos+romahti+alkuvuonna/1135245763057

Andy

Itse arvostan suomalaisen tiedelehden yli tanskalaisen tiedelehden, ja myös sen että suomalainen tiedelehti tuo näkyviin suomalaisia tieteentekijöitä ja kotimaista näkökulmaa ja artikkeleita. TK:ssa artikkelit ovat perstuntumani mukaan kevyempiä (tai helppolukuisempia, mikähän olisi oikea sana) kuin TIEDE-lehden. Huttuartikkeli oli vähän turhan raskas sana, pahoittelen.

Lehtien paremmuudesta on sinänsä turha väitellä, sehän on puhdas makuasia. Keskusteluun muuten liittyen sanoisin kuitenkin, että jokunen laadultaan kyseenalainen artikkeli ei mielestäni tee lehdestä huonoa, saati sitten lehden foorumi.

Parsifal

Quote from: salieri on 07.05.2009, 15:34:53

...

Liikevoitto ilman kertaeriä oli 23 miljoonaa euroa.

Kohtahan siellä ollaan aivan puilla paljailla.
Jos fiksut antavat aina periksi, ainoastaan idiootit saavat tahtonsa läpi.

"With the first link the chain is forged. The first speech censored, the first thought forbidden, the first freedom denied, chains us all irrevocably."

Kaarle M.

Quote from: Parsifal on 07.05.2009, 21:02:45
Quote from: salieri on 07.05.2009, 15:34:53

...

Liikevoitto ilman kertaeriä oli 23 miljoonaa euroa.

Kohtahan siellä ollaan aivan puilla paljailla.

Juu, ei todellakaan hääppöinen suoritus 636 miljoonan euron liikevaihdolla, mutta elämme vaikeita aikoja, varsinkin sanomalehtien kohdalla.

Timo Soini

EL SID

Quote from: Joonas Reunamo on 06.05.2009, 21:15:09

Pitäisiköhän kaikkien peruuttaa Tiede-lehden tilaus protestina keskustelualueen päättömälle sensuurille.

Laitoin muutama tunti sitten Tiede-lehden keskustelualueelle YouTube kanavani Malmö-pätkän, jota katsottiin ensimmäisen kahden päivän aikana tuhat kertaa. Aloituksen ehti lukea muutama kymmenen henkilöä ja nyt se on kadoksissa.

Mitä ihmettä on tapahtumassa?? Vielä muutama vuosi sitten aloittamassani "Muhammad - rauhan profeetta" ketjussa kävi kova keskustelu ja vähän aikaa sitten, kun nostin sen takaisin pinnalle, se sensuroitiin. Nyt katosi Malmö viestiketju...

kovaa kovaa vasten: peru tilaus ja ilmoita sähköpostilla miksi teit sen ja että tilaat lehden uudelleen, mikäli asenne keskustelufoorumissa muuttuu.

Jos tykkäät lehdestä, niin tilaa se vaikkapa äitisi osoitteeseen.

Hattu

Quote from: SSampsa on 07.05.2009, 15:27:06

Aha. Onko antaa jotain esimerkkiä näistä "huttuartikkeleista"?

No siis likipitäen kaikki. Toiset enemmän ja toiset vähemmän. Kännöstyö on aivan luokatonta ja tieteellisiä virheitä artikkelit pursuavat niin, että jopa itselle vierailta tieteen aloilta tulee bongattua amatööritoimittajien virheitä.

Tide lehdessä on paljon paremmin tarkitettu jutut ja selvää virhetietoa on vähemmän. Lisäksi lehden käännösdtyö on paikoin hyvinkin heikkoa.

Onko "Suomalaiset tieteentekijät ja -toimittajat" jotenkin ansiokkaampia tieteen saralla kuin vastaavat Tanskalaiset?

Eivät ole, mutta koko TK:n idea on olla "viihteellisempi" kuin TIEDE lehti. Siinä ei sinällään ole mitään vikaa, mutta itseäni selvät asivirheet kyllä rassaavat. Ihan varmasti tansakalaiset pystyisvät parempaan, mutta ei kuuluu lehden "konseptiin".

Vanhemmilleni tulee molemmat lehdet ja siellä tulee luettua kyllä säännöllisesti molempia. Kyllä tykkään molemmista, mutta on se ihan selvästi monellakin tapaa laadukkaampi tämä suomalainen versio. Ihan miillään tavalla isämmaallisia ansioita hehkuttamatta.
Minä en ole propellihattu! En vaikka minun päässäni onkin propellihattu!

Kari Kinnunen

Turha kai näistä on vääntää. Sanokaapa yksikin muslimimaassa julkaistava tiedelehti? Hiljaista on sillä sektorilla veikkaan.

Bored.

Quote from: Parsifal on 07.05.2009, 14:44:59
Quote from: Bored. on 06.05.2009, 23:55:09
Pönniäkö tarkoitat? :D
Juuri häntä. Erittäin suurella todennäköisyydellä täsmälleen sama henkilö. Oletko huomannut saman? :)

Teppo

Quote from: Kari Kinnunen on 09.05.2009, 19:50:45
Turha kai näistä on vääntää. Sanokaapa yksikin muslimimaassa julkaistava tiedelehti? Hiljaista on sillä sektorilla veikkaan.

No eipä siellä mitään tieteen tekijöitäkään varmaan ole, joten tuskinpa.

Turha sitä on peruuttaa, jos lehdestä pitää.

Boikotoi kustantajan muita lehtiä ja lähetä vihaista palautetta. Tiedä sitten onko siitä apua mutta voihan sitä kokeilla...
Ovatko maahanmuuttajat puhtaasti pahoja rikkoessaan lakejamme? Me kuitenkin edustetaan niiden silmissä länsimaita, samoja, jotka on polttanut niiden kodit, tappanut lapset ja raiskannut naiset.
- Steen1

"That's the beauty of Heaven... we can leave our brains behind."

:facepalm:

vilach

QuoteJos tykkäät lehdestä, niin tilaa se vaikkapa äitisi osoitteeseen.
voi myös käydä lukemassa lehteä kirjastossa.

Lonely Raider

tere,
stasi toimii, olet sen nyt huomannut kantapään kautta, ja IP-osoittesi on nyt puna-valpon listoilla, olet paha paha poika...

elämme todella ihmeellisiä aikoja, alkaa todella pelottamaan, mihin tämä valvota-koneisto vielä pystyykään.

totuutta koitetaan kaikin tavoin peitellä, nyt on aika alkaa toimimaan kovemmilla otteilla. jha vetäytyi nyt, mutta onko todellisen vaikuttavan puolueen perustamisen paikka nyt?
-LR-